Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Forum \ Software \ Generel software
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

databasevalg til virksomhed

Af Super Nørd Knutz | 17-01-2019 11:44 | 1208 visninger | 19 svar, hop til seneste
Hej alle, En måske lidt mærkelig overskrift, men jeg ved ikke lige hvad jeg ellers skulle kalde den. Jeg sidder i en virksomhed og skal i gang med at nytænke måden vi indsamler data fra vores kørende konsulenter. Hver gang de er ude ved en kunde opretter de en sag med informationer omkring sagen. Indtil nu foregår det meget omstændigt og med meget lidt fleksibilitet i forhold til statistik, som er en af grundene til at man vil lave det om. Da vi har en SharePoint til rådighed var min ide at lave et nyt excel-ark som automatiserer mange af disse processer. Lige nu har jeg i gang i en fil hvor der kommer userforms op, så vi sikrer at de indtaster de data vi gerne vil have. Arket generer så selv statistik over det indtastede. Der er jo dog den åbenlyse begrænsning på SharePoint og Excel, at man kun kan arbejde i det 1 ad gangen, og når man er mellem 20-30 på arbejde dagligt vil der helt sikkert komme flaskehalse i brugen. I princippet ville det være godt med en webbaseret database - men så synes jeg man har en flaskehals i forhold til statistik delen. Umiddelbart må vi ikke bruge services der ikke kan hostes hos os selv. Er der nogen der har en god ide til hvad man kan gøre? Det skal kunne bruges af folk der som udgangspunkt ikke er IT-kyndige i nævneværdig grad.
--
#1
upz
Ultrabruger
17-01-2019 12:24

Rapporter til Admin
Mssql eller psotgre på en Linux distro, og byg et web interface til det. Så kan i trække data efter behov derfra. Det kræver ikke de store ressourcer. Kan evt. Hostes som vm. Webserver kan så køres fra egen webserver. Det kræver selvfølgelig at i har know how eller hyre nogle til at bygge det.
--
#2
inckie
Elite Nørd
17-01-2019 12:39

Rapporter til Admin
#0 Det lyder ikke som meget arbejde for en eller anden freelance webudvikler. Men kan jeres SharePoint ikke bruges - er der ikke noget form halløj ?
--
https://twitter.com[...] - Ned med #lurerSørenPape https://linuxmint.com[...] - Få dit privatliv tilbage.
--
Sidst redigeret 17-01-2019 12:39
#3
Kanser
Elitebruger
17-01-2019 13:39

Rapporter til Admin
SharePoint er da oplagt at bruge. Du kan lave forms, som de kørende konsulenter skal udfylde, der kan være workflows der automatisk bliver triggered af indtastninger mv. Jeg tror du skal sætte dig lidt mere ind i, hvad SharePoint kan. Du skal slet ikke have gang i Excel-ark, det hele skal foregå i SharePoint.
--
Ovenstående er UDELUKKENDE et udtryk for min PERSONLIGE holdning, også selvom det ikke eksplicit står i indlægget.
#4
Mattii
Ultra Nørd
17-01-2019 14:02

Rapporter til Admin
Hvilke systemer har i kørende i forvejen?
--
#5
Knutz
Super Nørd
17-01-2019 15:21

Rapporter til Admin
#3 Ja, jeg har slet ikke arbejdet med SharePoint før, så har absolut ingen ide om hvad det kan. Kan det også bygge statistik? (Det er hovedårsagen til vi gør det her)
--
#6
gram
Junior Supporter
17-01-2019 15:27

Rapporter til Admin
Kig på PowerApps til indtastning og så sharepoint lister bagved
--
#7
inckie
Elite Nørd
17-01-2019 16:40

Rapporter til Admin
#5 Statistik beregninger kan du vel lave efterfølgende i et eller andet slutbruger værktøj så som Excel, R eller hvad du nu lige bruger, hvis ikke sharepoint også kan det. Det handler vel i første om gang bare at give folk mulighed for at taste data ind. Snak med jeres sharepoint folk - jeg er overbevist om at I har sådan nogle i jeres organisation
--
https://twitter.com[...] - Ned med #lurerSørenPape https://linuxmint.com[...] - Få dit privatliv tilbage.
--
Sidst redigeret 17-01-2019 16:40
#8
Knutz
Super Nørd
17-01-2019 21:24

Rapporter til Admin
Jeg har fundet ud af man faktisk godt kan lave VBA som tager data fra et excel-ark og flytter over i et andet. Så vi kan faktisk godt komme ud over maks-bruger problematikken. #6 Og powerapps kan godt lave statistik automatisk? #7 Jeg vil rigtig gerne undgå at skulle ind og lave statistik løbende. Hvis de alligevel skal indtaste data kan de lige så godt gøre det i excel, så skal jeg kun lave statistik en gang og så er det automatisk lavet fremadrettet. Hvis jeg alligevel skal ind og tage data efterfølgende og plotte ind i excel for at lave statistik ryger formålet med at vælge et andet værktøj til data indsamling end excel.
--
#9
MadsFerguson
Elite Supporter
17-01-2019 23:18

Rapporter til Admin
SharePoint har ingen udfordringer med at drive forms for en 20-30 folk på en gang.. klø bare på :) Fun Fact: Danskebank.dk er et sharepoint site.
--
-- Drifter og udvikler 24/7 Datacenter operations om dagen, er supermand om aftenen.
#10
Chucara
Maxi Nørd
18-01-2019 08:39

Rapporter til Admin
Hyr evt. en datalogi studerende til at lave det for jer?
--
ASUS Z270 TUF Mk1 | 7700K | GTX 1080TI | 32GB 3000MHz | Fractal Define R5 | Samsung 960 EVO 1TB | PG279Q | 2xU2715H
#11
Knutz
Super Nørd
18-01-2019 09:20

Rapporter til Admin
#9 Men kan den lave automatisk statistik? Vi laver statistik på månedsbasis, og hvis alligevel hver måned skal ind og manuelt lave statistik, så ryger ideen med sharepoint. #10 Det er umiddelbart ikke en mulighed - vi har en IT-afdeling som vi måske-måske ikke kan trække på.
--
#12
LgT
Maxi Supporter
18-01-2019 10:40

Rapporter til Admin
#11 Du er igang med et IT-projekt .... UDEN IT ... Hvad er jeres virksomhedspolitik i forhold til "shadow IT" ? Har du prøvet at snakke med dem i det mindste? - det lyder ikke som om I har dialog.
--
#13
Daeko
Bruger Aspirant
18-01-2019 10:44

Rapporter til Admin
#11 Hvis i har SharePoint er det som de andre nævner helt perfekt til jeres behov. Som andre nævner, powerapp + liste løser dit problem. Hvis det er meget simple data kan en almindelig form + liste også være en løsning. Jeg ved ikke hvordan du vil vise denne statistik, men du kan nemt forbinde et excel til en SharePoint liste og så trækker den automatisk data løbende. Dette kan også gøre i PowerBi hvis det ønskes. Både excel arket og Powerbi kan du så udstille i et Dashboard på et SharePoint site som folk så kan gå ind og det kan opdatere "live" hvis det ønskes. #9 Det må være deres gamle site, det nye er ihvertfald ikke SharePoint baseret. Post.dk var også en overgang baseret på SharePoint mener jeg. Ikke at nogen ville anbefale det i dag :)
--
Sidst redigeret 18-01-2019 10:45
#14
|Smash|
Forumansvarlig
18-01-2019 10:48

Rapporter til Admin
#13 - Et Sharepoint site behøver ikke være eksponeret på Internettet... Så selvom danskebank.dk måske ikke er baseret på Sharepoint, kan de godt have interne værktøjer der bygget på Sharepoint.
--
Bazinga! Problemer med en Admin/Moderator? Spørgsmål vedr. en tråd/et indlæg? - Send en mail til undertegnede. FFHAU!
#15
Knutz
Super Nørd
18-01-2019 10:53

Rapporter til Admin
#13 Hvis man kan opstille dashboards til at lave live-data på bestemte ting, så er det bestemt interessant. Så må jeg hellere lige undersøge hvordan det hænger sammen :)
--
#16
joms
Bruger Aspirant
18-01-2019 11:08

Rapporter til Admin
Jeg ville nok søge efter en online løsning eller undersøge om der er et webhotel der har en løsning som kan bruges med en login løsning, at lave det for kompleks gør også at prisen stiger kraftigt når det skal vedligeholdelse eller der skal laves ændringer.
--
#17
Kanser
Elitebruger
18-01-2019 11:16

Rapporter til Admin
Ja, Sharepoint kan umiddelbart alt hvad du behøver, både indtastning af data, visning af data på forskellig vis samt beregning af statistik - ingen grund til at overføre til Excel og lave beregninger der og andre skøre manuelle løsninger. Skal der mere avancerede værktøjer i brug, findes der BI-løsninger til Sharepoint som kan alt muligt interessant - de er måske værd at kigge på. Men det lyder til at du kan lave det du har behov for med en helt standard Sharepoint uden ekstra moduler mv. Det er blot et spørgsmål om at hyre en Sharepoint-ekspert, sætte ham/hende ind i hvad jeres behov er og så burde det ikke tage særligt lang tid for ham/hende at sætte op.
--
Ovenstående er UDELUKKENDE et udtryk for min PERSONLIGE holdning, også selvom det ikke eksplicit står i indlægget.
#18
Knutz
Super Nørd
18-01-2019 11:35

Rapporter til Admin
#16 Vi må ikke bruge løsninger hostede andre steder end hos os selv. #17 Det kan være du har ret, jeg undersøger det i hvert fald :)
--
#19
Daeko
Bruger Aspirant
18-01-2019 11:45

Rapporter til Admin
#13 Nu skrev #9 specifickt at Danskebank.dk var bygget på SharePoint, ikke om Danske Bank brugte SharePoint til andre ting :) Ikke at det er relevant for OP's udfordring, så beklager off topic.
--
Sidst redigeret 18-01-2019 11:47

Opret svar til indlægget: databasevalg til virksomhed

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning