Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Grafikkort

RMA afvist af MSI - Hvad mener i?

Af Supporter Aspirant Magnus16 | 23-11-2023 17:01 | 4845 visninger | 99 svar, hop til seneste
Proshop har lige afvist min RMA-sag på mit MSI 6800 XT Gaming Trio med denne besked: "På baggrund af de vedhæftede billeder har MSI vurderet, at dit produkt har været udsat for fysisk overlast. Derfor frafalder reklamationsretten. Vi kan sende produktet retur til dig eller vi kan kassere det. Oplys os venligst, hvordan du ønsker vi fortsætter behandlingen af din reklamationssag." De har vedhæftet to billeder: https://imgur.com[...] https://imgur.com[...] Jeg tolker billederne som, at de mener det er selvforskyldt at PCB på kortet er bøjet på midten. Det virker sgu lidt som en tynd forklaring, at det skulle være sket ved at sidde i en PCIE port. Det skal lige siges, at det altid har været monteret med bracket for netop at undgå sagging, så mener på ingen måde jeg har bidraget til ovenstående. Hvad mener i - er det en tabt sag?
--
#1
Comicsdk
Giga Nørd
23-11-2023 17:12

Rapporter til Admin
Jeg har haft (og har lige nu et AMD-kort med bøjet PCB MAJT værre end det der) kort med bøjet PCB uden det havde indflydelse på funktionaliteten. Men det andet foto... har de sparket RAM-chips af under en tidlig julefrokost?
--
#2
Jegergrim
Ultra Supporter
23-11-2023 17:14

Rapporter til Admin
Hvis kortet har været fragtet monteret i et kabinet er det ofte årsagen. Det er vist adskillige gange reparationsvideoer hvor printpladerne flækker eller bøjer groft.
--
Rationally irrational.
#3
DMA2
Gigabruger
23-11-2023 17:15

Rapporter til Admin
Vram chip er også faldet af? Tænker at det kun kan ske hvis kortet ikke understøttes, men sagger. Msi trio x har tendens til virkelig at hænge,, de virker ikke ret solidt konstrueret. Men dit har jo været støttet.
--
Ryzen 7800x3d | Sapphire 7800XT Nitro+ | Asus Strix B650ee Tridentz Neo DDR5 32GB 6000MHz | KC3000 | RM1200x Shift Deepcool LS720 SE | NZXT H7 Flow
#4
Chr4030
Giga Supporter
23-11-2023 17:15

Rapporter til Admin
De har revet en ram chip af. Hvis du aldrig selv har haft køleren af, så er det proshop der har gjort det
--
#5
Magnus16
Supporter Aspirant
23-11-2023 17:15

Rapporter til Admin
Kortet døde pludseligt så gætter på at problemet er den chip på billedet. De mener så åbenbart, at jeg selv er skyld i at det er sket
--
#6
Comicsdk
Giga Nørd
23-11-2023 17:16

Rapporter til Admin
Jeg læste din ældre tråd. Kortet er over to år gammelt, så jeg tænker odds for en positivt udfald er stærkt begrænset. Er du første ejer af kortet?
--
#7
Magnus16
Supporter Aspirant
23-11-2023 17:16

Rapporter til Admin
#2 har selv samlet computeren så det er ikke tilfældet
--
#8
Magnus16
Supporter Aspirant
23-11-2023 17:17

Rapporter til Admin
#6 Nej, købte det brugt af en her på siden. Dengang var det kun et halv år gammelt så vidt jeg husker
--
Sidst redigeret 23-11-2023 17:18
#9
Comicsdk
Giga Nørd
23-11-2023 17:21

Rapporter til Admin
Så er dine odds dårlige hos MSI. Jeg tvivler på at kortet har forladt Proshop - jeg tror Proshop har afmonteret køleren. Og i så fald ville jeg personligt tage ud i butikken og bede dem forklare mig hvorfor de har skilt mit kort ad. De skal bare teste og afgøre om det funker eller ej, medmindre du har bestilt en reparation. edit. Jeg tænker jeg har misforstået. Du har taget reklamationen direkte med MSI gennem Proshop, eller hur?
--
Sidst redigeret 23-11-2023 17:23
#10
DMA2
Gigabruger
23-11-2023 17:24

Rapporter til Admin
Hvus kortet er 2+ år, så er det mærkeligt de overhovedet har kigget på det, når det er udenfor reklamationsperioden. Ser ud til msi også kun gir 2 års garanti.
--
Ryzen 7800x3d | Sapphire 7800XT Nitro+ | Asus Strix B650ee Tridentz Neo DDR5 32GB 6000MHz | KC3000 | RM1200x Shift Deepcool LS720 SE | NZXT H7 Flow
#11
Magnus16
Supporter Aspirant
23-11-2023 17:42

Rapporter til Admin
#9 det har været på eksternt værksted så tænker Proshop har testet det, konstateret fejlen og sendt det videre. Billederne har de sendt fordi jeg forlangte en forklaring på deres ekstremt lange behandlingstid #10 De kører åbenbart 3 års garanti på 6xxx serien
--
#12
Comicsdk
Giga Nørd
23-11-2023 17:44

Rapporter til Admin
Det ligner et shitshow for dig. Men jeg ville ikke give op. Hvis man rykker en RAM-chip fra hinanden når man afmonterer køleren, burde man være arbejdsløs fire minutter senere. Har du talt med tidligere ejer? Er du uheldig, er det en af dem der skifter kølepaste/pads uden at vide hvad de laver. Sådan et skvat er jeg også, jeg sælger bare ikke kortene videre når jeg har kvajet mig.
--
Sidst redigeret 23-11-2023 17:48
#13
Magnus16
Supporter Aspirant
23-11-2023 18:23

Rapporter til Admin
Enten det eller også er den gået løs fordi PCB er skæv, hvis det overhovedet kan lade sig gøre. Proshop har intet skrevet vedrørende det. Tror ikke kortet har været skilt ad. Mener stadig der var warranty stickers på skruerne på backplate, da jeg sendte det afsted
--
#14
Comicsdk
Giga Nørd
23-11-2023 18:29

Rapporter til Admin
Jeg skal lige have det skåret ud i pap. Du har IKKE accepteret en reparation eller et forsøg på reparation, du har alene sendt kortet ind til reklamation? For er det ren reklamation, kan jeg ikke se nogen grund til at de skiller kortet ad - altså, jeg mener, enhver idiot kan være uheldig under den operation, også en professionel idiot. Jeg kan bare ikke se hvordan du skal hænge på det, hvis ikke du har bedt dem skille kortet ad. Det bøjede PCB er NADA i den sammenhæng.
--
Sidst redigeret 23-11-2023 18:31
#15
afrom1
Monsterbruger
23-11-2023 18:39

Rapporter til Admin
den RAM-chip ikke fladet af den er af loddet. og den plamage du ser på Pcb'en er rester efter Loddeflux . Og der er ingen måde at den lille bøjning af pcb kan få så mange traces til at gå i stykker. For ikke at snakke om at bøjning af pcb ledt kan være opstået under af lodning af RAM-chip grundt ujævn opvarmning af pcb’en. TLDR reparation værksted har ødelagt din gpu. Og prøver at tørre den af på dig.
--
#16
Comicsdk
Giga Nørd
23-11-2023 18:42

Rapporter til Admin
15 Jeg er med på din konklusion. Det er pænt crazy at de sender beviset med også.. Altså, har jeg sparket sidespejlet af din øse i en brandert, sender jeg dig sgu da ikke et foto hvor jeg holder dit spejl op ved siden af mit fjæs. Kortet stod af inden de smadrede det helt, men det der holder ikke som afvisning af garanti-sag.
--
Sidst redigeret 23-11-2023 18:45
#17
Magnus16
Supporter Aspirant
23-11-2023 18:47

Rapporter til Admin
Det er kun reklamation og intet andet. Sendte kortet til RMA fordi det pludseligt stod af og ikke viste output længere. #15 det tænkte jeg nok, men det er svært at argumentere for når kortet ikke virkede i forvejen
--
#18
afrom1
Monsterbruger
23-11-2023 19:16

Rapporter til Admin
#17 det er irrelevant de har ødelagt dit grafikkort til et punkt hvor det ikke kan fixes. uden at koste en mindre formue. og så er den ikke længe end de skal lave en ombytning. og hvis de nægter må du anmelde dem til Forbrugerklagenævnet eller politiger for hærværk. og At Proshit vælger at godtage den forklaring fra MSI/Værksted er heldt væk. men ikke overraskende med de mange tråde her inde og andre steder. om deres lorte service ved reklamation/RMA.
--
#19
Comicsdk
Giga Nørd
23-11-2023 19:16

Rapporter til Admin
Jeg gætter på at billede 1 blev vedhæftet ved en fejl. Stod jeg i dine sandaler, ville jeg kontakte MSI, hvis det er dem der er det "eksterne værksted" Og selv hvis det er.. Jeg mener; kan man få et mere tydeligt bevis på at vedkommende der har skilt kortet ad er lallende amatør?
--
#20
SpecialAgentRæv
Ny på siden
23-11-2023 19:18

Rapporter til Admin
Har du forsøgt at tage den via indbo? (Elektronikforsikring)
--
#21
Comicsdk
Giga Nørd
23-11-2023 19:19

Rapporter til Admin
18 Rolig nu. Jeg har rigtig gode erfaringer med Proshops RMA. Det hele er altså ikke skrald. Jeg er på nippet til at sige det er god stil at de overhovedet tager et anden ejers-kort ind på reklamation over to år efter købet. Ikke desto mindre er jeg enig med dig i at det der er en ommer.
--
#22
afrom1
Monsterbruger
23-11-2023 19:40

Rapporter til Admin
#21 Ja og jeg har ekstremdårlig erfaring med deres RMA og du fra alle de tråde der er herinde er det standarden hvis ikke man laver personlig indlever som dig. og hvis de har solgt et kort med 36 måneder udvidet garneti og MSI siger "Note: Please enquire with the original shops." så skal de tage den.
--
#23
Comicsdk
Giga Nørd
23-11-2023 19:46

Rapporter til Admin
22 Der er folk der har gode erfaringer, der er folk der har dårlige. Jeg kan ikke.. eller gider ikke forholde mig til at Proshops RMA-afdeling skulle være 100 procent nederen. Nogle af de tråde med bundkort ligner alt fra fabriksfejl til montering med hammer og nedstryger. Jeg æder dem ikke råt. Nogle af trådene er bakket op med før- og efter-fotos og brugerne er folk der har samlet hundrede maskiner, de tråde tillægger jeg større troværdighed end så mange andre hvor vedkommende bare japper derudaf med klynk. No pun, no offence osv.
--
#24
NitroBlast
Guru
23-11-2023 20:00

Rapporter til Admin
Endnu en sag om ProShop der afviser RMA pga. fysiske skader, der er dokumenteret med billeder, der er gode nok til at vise lidt, men dårlige nok til ikke at afsløre detaljer. Fejlen kommer ikke af at PCB'et er bøjet den lille smule, det er alligevel noget af det dummeste, jeg ind til videre har hørt ProShop bruge som argument for at afvise RMA. Jeg har haft både bundkort og grafikkort, der er bøjet væsentligt mere end det, uden at der har været skyggen af et problem. Mit bud vil være, at den løse RAM klods har været udsat for meget høje temperaturer, som har fået lodningerne til at smelte. Almidelig blyfri loddetin smelter ved omkring 200 grader, hvilket også forklarer, at der er løbet et eller andet ud fra lodningerne - mit gæt er, at lakken på PCB'et har svedt, da det også kan ses rundt om selve GPU'en i mindre grad. Så høje temperaturer opstår kun ved fejl i produkt eller anvendesle af feks. varmluftslodning, det opstår ikke under normale forhold. Kigger du nederst på grafikkortet, er der et par fedtede fingeraftryk, og mit gæt er, at de kommer fra den medarbejder på ProShop, der har vredet RAM klodsen af - og hvorfor gør en medarbejder så det? P.S: Hvis grafikkortet har stået på højkant i computeren, kan den på billedet viste skade ikke være sket i computeren, da det smeltede så ville være løbet ned og ikke ud til siderne..
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
--
Sidst redigeret 23-11-2023 20:02
#25
Comicsdk
Giga Nørd
23-11-2023 20:06

Rapporter til Admin
..and as these drawings show, the shot must have been fired from the grassy knoll.
--
#26
Cocio21
Supporter
23-11-2023 20:15

Rapporter til Admin
I min gamle sag med BJ traiders, påstod de også at de havde sendt mit GTX460 ind til Gigabyte ifb med RMA. Adspurgt Gigabyte om det var tilfældet (jeg oprettede et RMA ticket direkte hos dem via S/N), var svaret klart nej, mit S/N var ikke registret nogen steder hos dem internt i deres RMA/DOA system. BJ indrømmede så derefter at de anså det for det samme at have sendt kortet til leverandøren, uanset at det jo slet ikke er det samme som producenten hvilket de jo påstod xD Så det er værd lige at checke op på, du står trods alt lidt bedre hvis du kan bevise de lyver :P
--
#27
waskustobaskus
Mega Nørd
23-11-2023 20:20

Rapporter til Admin
OP du skriver at til proshop at de har forvoldt skaden. En vram chip falder ikke bare af. Du skriver også at du vil skrive en udførlige anmeldelse på thrustpilot om forløbet og give dem 1 stjerne.
--
#28
Magnus16
Supporter Aspirant
23-11-2023 20:54

Rapporter til Admin
Jeg har smidt en mail afsted til Proshop med det i skriver. Så må vi se, hvad de svarer.
--
#29
Magnus16
Supporter Aspirant
23-11-2023 20:58

Rapporter til Admin
Man kan fandme egentlig også undre sig over, hvorfor det var nødvendigt for dem at skille kortet ad for at konstatere at bøjet PCB er grunden til det ikke virker.
--
#30
SpecialAgentRæv
Ny på siden
23-11-2023 21:30

Rapporter til Admin
#29 Der er desværre skumle typer der spekulerer i den slags. Tæt på udløb, at ødelægge for at få nyt/penge.
--
#31
Jacob S.
Ny på siden
23-11-2023 21:31

Rapporter til Admin
Jeg er enig med MSI, det kort har været udsat for noget det ikke burde have været udsat for. Jeg har en mistanke, og det er en produktionsfejl, hvor lodningen på den øvre del af BGA kredsen, ikke er blevet loddet ordentligt, for ellers burde det ikke være muligt at flå sådanne en kreds af. Jeg forstår bare ikke hvordan det har kunne holde, det burde have fejlet på et tidligere tidspunkt. QC på lodning af BGA kredse er desværre røntgen, det er måske nok noget man laver som stikprøve, men det er er næppe noget man laver på hvert eneste print. en funktions test og burn-in tager jo alligevel 99,5% af fejlene. Alt afhængigt af hvad der står i garanti betingelserne, så ville jeg tage den der fra. Jeg ville ikke tage den som værende afsluttet.
--
#32
Martin.v.r
Guru
23-11-2023 21:42

Rapporter til Admin
den ram der har ikke været på længe ? kan ses på foto,at kortet så har kørt er en anden sag
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18 1000W ROG STRIX ROG,RTX 3080 MSI
#33
Martin.v.r
Guru
23-11-2023 22:07

Rapporter til Admin
DU KAN SENDE DIT KORT TIL https://krisfix.de[...]
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18 1000W ROG STRIX ROG,RTX 3080 MSI
#34
Augustin
Junior Supporter
23-11-2023 22:15

Rapporter til Admin
Altså hvis jeg skulle lave et gæt (og sammentidigt være djævelens advokat :D) Det KUNNE det jo være at de havde fundet problemet med kortet som jo faktisk er udenfor garantiperioden, men gerne ville lave et forsøg på at reparere det fordi at de havde fundet frem til fejlen på chippen, men da de så tog den gamle chip af (og den er blevet lodet af, man kan endda se loddeflux fingeraftryk nede i bunden af kortet) så opdagede de at kortet ikke var lige på midten Og så kunne det godt være at det er muligt at de gav op på at sætte en ny chip på fordi de opdagede at kortet er bukket af en eller anden grund, og at det (måske) kunne gøre det svært at få sat en ny chip på og få alle forbindelserne på plads under den chip da det jo er meget meget småt og fint arbejde. Altså en billig reparation som måske kunne have reddet kortet som så ikke blev til noget. Om kortet så blev bukket da du havde det eller da de arbejede med det er en anden snak. Hvis du kan få kortet tilbage kan du jo prøve at få en professionel til at sætte en ny chip på der hvis altså det er problemet. Det kan være at de har procedure hos Proshop/MSI som gør at de ikke kan risikere at lave en reparation som ikke virker eller som er ustabil, evt på grund af at kortet var bøjet. Men det kommer jo så bare an på om det er den chip der er problemet :? Men jeg er altså uenig at de skulle have "ødelagt" kortet, som nogen påstår her i tråden..
--
Ryzen 5 3600 @ 3.6GHz GTX1060 6GB 32GB RAM @ 2400MHz 1500GB SSD
--
Sidst redigeret 23-11-2023 22:20
#35
tolagarf
Monster Supporter
23-11-2023 22:38

Rapporter til Admin
Det er godt nok sketchy det der! Hvis et grafikkort dør pga. det hænger for meget, er det altså ikke en bruger fejl men en design fejl fra fabrikkens side. Men det er ligesom om, at producenter bare er ligeglade og forventer at folk køber en anti-sag bracket for selv at løse det.
--
#36
ToFFo
Guru
23-11-2023 22:46

Rapporter til Admin
Den er svær... Det ser ud til det kort har haft det MEGET varmt og den sagging vidner om at kortet også har haft et temmeligt hårdt liv. Jeg tror det er kommet af en kombination af ekstrem varme og at PCB er blevet bøjet. Det har så resulteret i at den chip er blevet løs. Vi ved jo ikke om: Blæserne har været fyldt med støv Kortet har været vold-overclocket Kortet har siddet i et dårligt ventileret kabinet Der er kommet skader ved afmontering af køler (evt. af tidl. ejer) Med videre... Anyways... Bevisbyrden hænger på dig. Du skal bevise at det ikke er din skyld. De har argumenteret for hvorfor det er din (eller tidligere ejers) skyld. Nu skal du så argumentere for det modsatte. Jeg hader at skulle forsvare Proshops i forvejen shady RMA afdeling, men ud fra billederne, tror jeg desværre de godt kunne have ret. Det er ikke "selvforskyldt" i den forstand at du aktivt har gjort noget for at forårsage det. Men det kan godt være sket pga. en blanding af at kortet har været alt for varmt, samtidig med det er begyndt at bøje. Når jeg kigger på billede 2 ser det ud som om kortet bøjer præcis der hvor chippen er faldet af. Kan det passe? Det undrer mig at GPU-sag kan bøje kortet på midten på den måde. Jeg synes det er lidt påfaldende, at bøjningen er værst, tættest på der hvor skaden er sket. Hvorvidt du gider bruge tid på sagen vil jeg lade være op til dig. Jeg ønsker dig al held og lykke, og håber du vinder. Men den er satme tricky.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
--
Sidst redigeret 23-11-2023 22:47
#37
Magnus16
Supporter Aspirant
23-11-2023 23:19

Rapporter til Admin
#36 Det har hverken været overclocked, støvet til eller lignende. Airflow er heller ikke problemet og temps har altid været omkring 70 grader udover junction temp som har peaket på 105 engang i mellem ved fuld load. Men det er inden for spec kan jeg læse rundt omkring på nettet. Dog har jeg nærmest siden dag 1 næsten dagligt haft mange problemer med crashes, driver problemer og sort skærm. Det er hvert fald sidste gang jeg køber AMD #33 det koster omkring 1500 så det kan nok ikke svare sig
--
Sidst redigeret 23-11-2023 23:20
#38
Comicsdk
Giga Nørd
24-11-2023 07:21

Rapporter til Admin
37 Det synes at være en blandet oplevelse. Det er farligt at kalde AMDs software noget forpulet skrammel, jeg har gjort det et par gange med henholdsvis RX 5600 XT, RX 6600 og RX 6650 XT og har måtte acceptere AMD-ejernes salgstaler hver gang. Jeg er krøbet tilbage til Nvidia, fordi jeg ikke magter at sætte mig ind i hvordan jeg skal optimere AMD-drivers - og i øvrigt ikke mener det burde være nødvendigt. Det sidste kort blev AMDs driver ved med at kalde "inkompatibelt" Man betaler så bare ekstra for mindre ydelse allround, siger de kloge. Men en driver der fungerer er (næsten) alle pengene værd.
--
#39
NitroBlast
Guru
24-11-2023 11:10

Rapporter til Admin
#34 + #36: Hvis ProShop betragter den lille bøjning i PCB'et som værende problemet, hvorfor skulle de så overhovedet tage tage køleren af? Problemet var jo ligesom fundet.. Når de så har taget køleren af, hvordan kan de så vide, at lige nøjagtigt dén ene chip sidder så løst, at man kan vride den af med fingrene? Min erfaring med den slags er, at det er umuligt at se med det blotte øje, om sådan en chip sidder løs.. Hvis chippen var synlig løs, hvorfor så ikke sende et billede af dét, i stedet for at vride chippen af først? Jeg siger ikke, at ProShop har brugt tid på at ødelægge kortet, jeg siger bare, at ProShop er ualmindeligt gode til at lede efter (irrelevante) fysiske skader, som de kan afvise RMA med. Skaden på OP's grafikkort er sket pga. produktionsfejl eller udefrakommende varmepåvirkning - ingen tvivl om det. Hvis OP siger, at kortet altid har været ustabilt, så er det formentligt det første, og det burde selvsagt udløse en ombytning, hvad fa'en skulle vi ellers med reklamationsret og garanti?
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
#40
Comicsdk
Giga Nørd
24-11-2023 11:16

Rapporter til Admin
Jeg er nysgerrig på en beskrivelse af processen. Hvis billedet med den eksploderede chip er udtryk for at det syn var hvad der mødte teknikeren da han afmonterede køle-elementet og ikke er et resultat af vold, synes jeg pludselig at #31 og 34s kommentarer giver rigtig god mening. Omvendt kan man sige; har det kort været udfordret fra dag 1, udover skod-software, begriber jeg ikke at OP ikke fik fat i sælger inden de første par uger var gået.
--
#41
NitroBlast
Guru
24-11-2023 11:34

Rapporter til Admin
Tilføjelse til #39: Der findes toelerancer for hvor meget et PCB må bukke / vride, og det kan man læse mere om her: https://www.eurocircuits.com[...] https://www.omniamfg.com[...] Summa sumarum er, at et PCB med SMD-komponenter (som det meste elektronik i en computer har), må bøje 0.75mm per 10 cm. Billedet i #0 er for dårligt til at udlede, om det er indenfor tolerancen eller ej.
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
#42
bill.gates
Juniorbruger
24-11-2023 11:49

Rapporter til Admin
#21 Hvad snakker du om ?, Hvis proshit sælger et grafikkort hvor producenten tilbyder 3 års garanti skal de selvfølgelig tage imod produktet.
--
#43
Comicsdk
Giga Nørd
24-11-2023 11:56

Rapporter til Admin
Jeg snakker om at de tre år måske er fabriksgaranti og at Proshoppen måske ikke engang behøvede at blande sig. Men det ved jeg ikke nok om. Jeg er bare ikke til fals for warfare på Proshop, i og med at der er talrige eksempler på individer der ikke er i stand til at stikke et søm i en ballon uden at skære kartofler i skiver når der skal snittes pommes frites og derfor benytter enhver lejlighed til at bashe shoppen. Men som jeg også skriver; jeg er umiddelbart på OPs side. (to en halv stjerne for at kalde dem Proshit, jeg plejer at kalde dem Pornslut)
--
#44
ToFFo
Guru
24-11-2023 13:04

Rapporter til Admin
#39 - Jamen jeg er helt enig. Det er ikke nødvendigt at rive kortet fra hinanden bare fordi det bøjer lidt. Men når jeg kigger på billedet af chippen, så tænker jeg at chippen slet ikke har siddet fast og Proshop har måtte tage køleren af for at se hvad i alverden der foregår derinde. Det kan være chippen har raslet rundt under køleren ved levering. Det ved vi ikke. Men når jeg ser på billede 1 så formoder jeg at chippen bare har raslet rundt inde under køleren. Så har Proshop taget køleren af for at undersøge nærmere. Det er fint nok med standarder for hvor meget et PCB må bøje, men her er der, efter hvad jeg kan se, kun tale om PCB og ikke eventuelle chips der er loddet på det PCB. Et PCB er temmelig fleksibelt egentlig, men de chips og lodninger der er under de chips, er noget mere skrøbelige i forhold til bøj/vrid. Man kan sammenligne det med en isterningebakke. Når man bøjer en fyldt isterningebakke så siger det også knæk og knas. Der skal ikke ret meget til. Jeg tænker det også kan bruges i denne sammenhæng, da de lodninger slet ikke er ligeså fleksible som printpladen i sig selv. Vi kender ikke hele historien, vi ved ikke hvordan kortet så ud inden det blev sendt, under fragt og efter det blev modtaget. Det kan være chippen var lige ved at falde af inden levering til Proshop og så har lidt kærlighed fra PostNord lige givet det sidste for at få chippen til at falde helt af. At chippen kan falde af i det hele taget er sjusk fra producentens side. Det er simpelthen for dårlig QA. Der skal alligevel temmelig meget til at den bare falder af. Altså, hvis man bruger kortet normalt. Det er jo super nemt at fjerne sådan en chip. Det kan man gøre med en varmepistol, men den burde ikke kunne falde af ved et uheld. Jeg siger ikke at Proshop har ret, men blot at det er en sag der bliver svær at vinde, fordi kunden har bevisbyrden.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
#45
Comicsdk
Giga Nørd
24-11-2023 13:19

Rapporter til Admin
Hvis sælger er aktiv på HOL, er det nu telefonen ringer.
--
#46
Kristina
Monster Nørd
24-11-2023 13:53

Rapporter til Admin
Hej Magnus. Jeg har mailadressen til den øverste direktør i Proshop - send en privatbesked (blot så mailadressen ikke ligger og florerer online), hvis du vil skrive til ham. Det plejer at sætte skub i disse sager.
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
--
Sidst redigeret 24-11-2023 13:54
#47
Comicsdk
Giga Nørd
24-11-2023 14:04

Rapporter til Admin
Hvorfor ikke smide den mailadresse på bordet så shoppen kan få kam til sit hår, nu hvor det tilsyneladende er et udbredt problem af få anstændig behandling af reklamationssager. "Poul Thyregod kan generelt godt lide at have fingeren med i alting. Han er en irriterende ejerleder, som han selv beskriver det. Det betyder også, at der lander mange opgaver på hans bord. Han har selv tegnet skitserne til det nye lager, han er ofte med indover, når der skal udvælges produkter til sortimentet, og hvis en kunde ringer direkte til ham og brokker sig over en ordre, sender han ikke kaldet videre, men håndterer det selv. ”Jeg ser det også som en temperaturmåling. Hvis der er en kunde, der har fundet min e-mail og sender en besked til mig, så kan jeg vælge to ting: At skubbe den videre eller undersøge det selv. Og hvis jeg undersøger det selv, så finder jeg også lige ud af, om der er nogle af vores processer, der ikke fungerer.”
--
Sidst redigeret 24-11-2023 17:46 af Ronson
#48
Kristina
Monster Nørd
24-11-2023 14:15

Rapporter til Admin
#47 Jeg synes ikke, at 'personlige'/direkte mailadresser skal ligge og flyde på nettet til offentligt skue (med mindre en person selv har lagt sin mail offentligt ud). Der er jo også andre, end HOL's brugere, der læser med herinde. Det kan i sidste ende betyde, at hans Proshop-mail bliver ændret til noget andet, og så har vi ikke en direkte mailkontakt at trække på herindefra. Søger man på hans navn + mailadresse på Google, så dukker hans mailadresse op vedr. hans investeringsfirma på hans egen hjemmeside (ikke Proshop), så kan man prøve at skrive til den (edit: som er den mailadresse, du lige har lagt op - når du skriver mailadressen på den måde, kan bots scrape mailadressen og sende ham spam, ikke supersmart)
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
--
Sidst redigeret 24-11-2023 14:19
#49
Comicsdk
Giga Nørd
24-11-2023 14:17

Rapporter til Admin
Adressen er offentligt tilgængelig. Ingen grund til at køre James Bond på dét.
--
#50
Kristina
Monster Nørd
24-11-2023 14:20

Rapporter til Admin
#49 Nej, det er den netop ikke - se mit indlæg i #48.
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
#51
Fantronic
Maxibruger
24-11-2023 14:25

Rapporter til Admin
#47+#49 Det er ikke skide smart at skrive hans mailadresse fra hans investeringsfirma fuldt ud. Du tænker godt nok ikke konsekvenser for andre mennesker særlig godt igennem.
--
#52
Comicsdk
Giga Nørd
24-11-2023 14:25

Rapporter til Admin
Så gør den offentlig. Er solidaritet det nye pisgul? Anyway, manden er den samme, om det så er investeringsfirma eller bestyrelse.
--
#53
Comicsdk
Giga Nørd
24-11-2023 14:29

Rapporter til Admin
51 Det er jeg ligeglad med. Hvis man vil dele adresser ud til folk i kulissen uden at vide hvem man sender skidtet til og kritisere mig for at gøre det samme offentligt, er man jo ikke dalai lama, man er bare skinhellig.
--
#54
Fantronic
Maxibruger
24-11-2023 14:30

Rapporter til Admin
#53 Wtf -_-
--
#55
Comicsdk
Giga Nørd
24-11-2023 14:32

Rapporter til Admin
54 Du kan ikke se pointen? OP kan dele den adresse lige så tosset han vil. Giv mig din mailadresse, så skal jeg skære pointen ud i praksis.
--
Sidst redigeret 24-11-2023 14:33
#56
Kristina
Monster Nørd
24-11-2023 14:33

Rapporter til Admin
Samtalen bliver lidt for weird til mig, jeg hopper ud af tråden igen.
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
#57
Comicsdk
Giga Nørd
24-11-2023 14:42

Rapporter til Admin
Det er sgu også mærkeligt at det er ok at dele en ikke offentlig email-adresse ud til random dude i et forum. Nu er jeg så måske en r*v fordi en offentlig adresse til samme person er smidt på bordet. Consistency? It got killed in a reign of holy bullets.
--
Sidst redigeret 24-11-2023 14:43
#58
Cocio21
Supporter
24-11-2023 14:43

Rapporter til Admin
Hvis det ligger på nettet, så er det mandens eget problem, sådan er det når man smider kontaktinfo frivilligt på nettet :P At Hol og andre sites så ofte fjerner det ved klager er noget andet, de er bare flinke så at sige, for der er faktisk intet der kræver at de skal gøre det, udover hvis det tydeligvis ikke er lagt op af ejermanden selv ;) Eks : Hvem ved om [email protected] rent faktisk er en af mine throw-away konti jeg har brugt tidligere, eller om det bare er noget jeg finder på :P Et andet aspect er self bot-crawling i forum, omend det sådan set kan være ligegyldigt for Hol, så er der trods alt rigligt med bots der høster mail addr i forum, så det at poste sin mail i åbent forum kan føre til mere spam xD
--
#59
Comicsdk
Giga Nørd
24-11-2023 14:46

Rapporter til Admin
58 På et tidspunkt havde jeg kun én mail. Så handlede jeg med en HOL-bruger der tilsyneladende havde en mail-liste der ... Det korte af det lange; nu jeg har en Gmail til det shit og en primær mail til private sager.
--
Sidst redigeret 24-11-2023 14:49
#60
Fantronic
Maxibruger
24-11-2023 15:00

Rapporter til Admin
#58 Men hans Proshop-mail ligger netop ikke på nettet. Og ja, bot-crawling er et reelt problem, nogen kan bare ikke se udover deres egen næsetip eller forstå, hvad deres handlinger har af konsekvenser, når de skriver andres mailadresser fuldt ud i et forum. Whatever. Tråden er derailed. Lad os komme tilbage til sporet.
--
Sidst redigeret 24-11-2023 15:01
#61
Comicsdk
Giga Nørd
24-11-2023 15:07

Rapporter til Admin
Så fordi den ikke ligger på nettet, er det god stil at dele den internt i brugerbasen på HOL. Nonsense. Nogle folk ejer bare ikke en næsetip og burde ikke reklamere for fordelene i næsetipper eller snakke om konsekvenser i samme hug.
--
#62
ToFFo
Guru
24-11-2023 15:29

Rapporter til Admin
Jeg synes det er noget underligt noget at anbefale man går direkte til direktøren, med sådanne "ligegyldigheder" (i det store billede). Hvis det bliver almen praksis at man bare skriver til direktøren, hver gang man har en uoverensstemmelse med Proshop, uden at give dem en chance for at rette op på det, synes jeg er en kende ekstremt. Jeg ville i hvert fald være virkelig træt af det, hvis jeg var direktør. Det ser ikke ud til den mailadresse har noget med Proshop at gøre. Bevares, manden kan jo bare ignorere mailen og så er man videre, men jeg synes stadig det er en underlig fremgangsmetode. Prøv da at løse problemet med dem man har problemet med i stedet for. Sådan som jeg ser denne timeline, så har OP slet ikke været i dialog med Proshop efter de afviste sagen. OP flyver direkte til tasterne, for at opildne HOL-pøbelen til demonstration. Det KUNNE jo være medarbejderen der har siddet med denne sag, eller instansen der har testet varen, har fejlvurderet situationen. De er nødt til at vurdere ud fra de informationer de har fået fra Det KUNNE jo være at Proshop ændrede sin konklusion hvis OP lige gad besvare Proshops henvendelse for at forklare sin side af sagen, ligesom det er gjort her. Det KUNNE jo være at Proshop kunne finde en løsning hvis en leder/chef fik lov at kigge på sagen efter OP har givet Proshop sin forklaring på hvad der er sket. Vi ved jo ikke engang hvad fejlbeskrivelsen har været. Vi ved ikke hvor mange detaljer Proshop har fået at arbejde ud fra. Som tidligere nævnt er jeg ikke meget for at forsvare Proshop, men husk nu på der altid er to sider af en sag og det kunne jo være der er detaljer OP udelader for at male et mere tydeligt billede af at have ret, for at få bølgerne til at gå lidt højere. Jeg siger ikke det er tilfældet, men det kunne være. Så lad tvivlen komme BEGGE parter til gode i stedet for den der "de skal bare ned med nakken whatever it takes" mentalitet.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
--
Sidst redigeret 24-11-2023 15:31
#63
Comicsdk
Giga Nørd
24-11-2023 15:36

Rapporter til Admin
62 Hvis ikke deres røgkanoner var så satans effektive, havde jeg sprunget dialogen over, hvis jeg blev efterladt i grøftekanten med råddent vand, brændenælder og lommerne fulde af dødt elektronik jeg ikke selv havde smadret. Men det er så moderne med næsetip og pli at man må skubbe egoet i baggrunden og drikke sig i hegnet i ren respekt for udvidet moralsk sans.
--
#64
ToFFo
Guru
24-11-2023 15:46

Rapporter til Admin
#63 - Det er ikke altid jeg forstår hvad du skriver, men jeg har alle dage været glad for dine farverige indlæg og denne er ingen undtagelse :D
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
#65
Qax
Elite Nørd
24-11-2023 16:29

Rapporter til Admin
#37 Du ved ikke om tidligere ejer har haft overclocket kortet, så det er en ugyldig udtalelse, at kortet ikke har været overclocket. Nej, købte det brugt af en her på siden. Dengang var det kun et halv år gammelt så vidt jeg husker Dog har jeg nærmest siden dag 1 næsten dagligt haft mange problemer med crashes, driver problemer og sort skærm. Mon ikke at du i bund og grund har købt en anden mands problemer?
--
ASUS B550M TUF - 5800X - NZXT Kraken X62 G.Skill 2x8gb 3200Mhz CL14 3080 TUF OC - Samsung LC34G55T Adata XPG SX8200 Pro 1TB
#66
Magnus16
Supporter Aspirant
24-11-2023 16:37

Rapporter til Admin
#65 Nej det kan jeg ikke vide noget om. Oplevede de første fejl et par uger efter jeg købte det og det var på det tidspunkt for to år siden hvor grafikkort var pisse dyre og svære at skaffe så prøvede selv løse det med BIOS updates osv. i stedet for at annullere handlen. set i bakspejlet var det nok derfor sælger solgte til MSRP dengang.
--
#67
Fantronic
Maxibruger
24-11-2023 16:57

Rapporter til Admin
#62 jeg ser ikke nogen skrive om, at man skal skrive til direktøren, hver gang der er et lille problem. Jeg ser heller ikke nogen skrive, at 'Proshop bare skal ned med nakken'. Jeg ser til gengæld et generelt problem, der har været oppe at vende flere gange her på forum. Om #0's problemstilling er berettiget, kan ingen af os reelt vide noget om. Men det er da helt klart en god idé at kontakte direktøren, når problemet (generelt) har været oppe at vende flere gange her på forum, så han kan gå ind og tjekke, om der er noget, der går igen i hans virksomhed. Det ER et generelt problem i mange virksomheder, at hvis man ikke går længere op i systemet end til kundeservice, så aner direktionen ikke en disse om, hvad der reelt foregår. Og så sker der aldrig forandringer.
--
#68
ToFFo
Guru
24-11-2023 18:05

Rapporter til Admin
#67 - Du har ret, jeg har ikke fået forklaret mig ordentligt. Husk på nedenstående er mine holdninger/observationer og ikke nødvendigvis er de facto korrekt. Men blot hvad jeg mener og har observeret. Det jeg mener er, at skrive til direktøren ikke skal være den nye go-to metode for at få løst sager som disse. Det blev nævnt længere oppe (#46) at "det plejer at sætte skub i disse sager" hvis man skriver direkte til direktøren. Det gav mig et indtryk af at det måske er noget man "bare gør" for tiden. Derfor frygter jeg det kan blive den nye meta og det er den strategi jeg har svært ved at indfinde mig med. Det jeg mener med min "ned med nakken" udmelding er heller ikke møntet på denne tråd specifikt, men den generelle holdning i tiden. Hvem vil ikke gerne "stick it to the man!" - det er bare en faceless corporation med penge nok. Giv dog manden et nyt kort. Det koster dem jo så lidt at gøre kunden glad, uanset hvem der har ret. Jeg føler at kunder bliver mere og mere forkælede (fordi konkurrence og hurra for det i øvrigt) og i takt med det, bliver de også mere krævende. Jeg er gammel af gårde her på siden og i kundeservice-/reklamationsfaget. Jeg har set mange tråde, hvor en bruger føler sig uretfærdigt behandlet og flyver til tasterne uden at give modparten en chance. Det er set før at brugere enten udelader information, eller bare skriver noget forkert, bare for at få pøbelen på sin side, inden kampstart (jeg siger ikke det er tilfældet her!). Jeg tror bare man er mere tilbøjelig til at slå pjalterne sammen, når modstanderen er en eller anden sjæleløs virksomhed. "JBL tråden" fylder snart år igen. Jeg plejer at bumpe den på dens fødselsdag. Det er på næste lørdag! Søg på JBL Klage så finder du den. Scalper VS Proshop tråden fik vi heller aldrig en afslutning på så vidt jeg husker. Og en masse andre tråde med samme mission. Du har helt ret i at det er et problem, hvis problemerne aldrig når højere op i systemet. Men der er bedre måder at gøre det på, end at skrive til direktøren. Det synes jeg, udover at være temmelig nytteløst i mange situationer, er plat og barnligt, når vi ikke er længere i forløbet. Hvis vi ser på hvor meget korrespondance der har været, så synes jeg slet ikke tiden er inde til at gå direkte til slutbossen. Indtil videre er forløbet, så vidt jeg har forstået det: Reklamation oprettet > Reklamation afvist > HOL tråd. Det synes jeg ikke berettiger at man går direkte til direktøren. Hvis jeg var i samme situation, ville jeg klage over deres afgørelse og komme med mine argumenter for deres afvisning er uberettiget og hvis de bare bliver ved med at afvise, så tager man fat i næste instans. Du kan tro ledelse/direktion har respekt for emærket, center for klageløsning, nævnenes hus, forbrugerombudsmanden og anden habengut forbrugerne kan pudse på dem. Til sidst skal jeg lige skynde mig at indrømme jeg på ingen måde er hellig i det her! Jeg har også været ude med riven efter Proshop fordi de afviste en reklamation jeg lavede på et bundkort. Proshop og Intel sockets har aldrig været gode venner, alene bundkort vs Proshop tråde er der en del af. Den kedelige statistik er jeg selv en del af. Men jeg vidste der ikke var noget at gøre og lod dem skrotte mit bundkort uden retur fremfor at banke på hos Hr. Thyregod. Det kunne aldrig falde mig ind. Jeg synes både Proshop og kunde indtil videre har håndteret denne sag dårligt. Men det er, desværre, ikke overraskende fra nogen af parterne.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
--
Sidst redigeret 24-11-2023 18:10
#69
Kristina
Monster Nørd
24-11-2023 18:26

Rapporter til Admin
#68 At jeg skrev "det plejer at sætte skub i disse sager" er ikke det samme som, at det er noget, man bare gør, hver gang der er det mindste (netop derfor vil jeg heller ikke dele direktørens direkte mailadresse på et offentligt forum, hvor revl og krat, bots og random dudes kan læse med, heller ikke når mailen ikke er offentlig tilgængelig, men som en anden himmel og helvede synes er helt forrykt, at man ikke gør). Når disse sager (uagtet om trådstarter har ret i at få imødekommet sin reklamationssag), går igen over snart 1-1 ½ år her på HOL (igen, ingen ved med sikkerhed, om de er berettigede - men noget ser ud til at gå igen), så er det efter min mening helt på sin plads at sige til direktøren: "hey; i stedet for kundeservice slår hovedet mod muren - åbenbart igen og igen - så kig lige på denne sag". Så kunne det jo være, at der skete en operationel forandring i virksomheden (såfremt fejlen ligger på Proshops side), i stedet for at vi får flere tråde af disse.
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
--
Sidst redigeret 24-11-2023 18:26
#70
ToFFo
Guru
24-11-2023 18:50

Rapporter til Admin
#69 - Jeg er helt med på hvad du mener med det, jeg er bare ikke enig i det er tidspunktet at gøre det på så tidligt i forløbet. Hele korrespondancen, indtil videre, består af 1 besked og 1 svar. Havde der været noget mere frem og tilbage ville det bestemt være værd at overveje, men synes der bliver skudt på mål lidt for tidligt. Jeg ved også det ikke er noget du bare gør for jeg kender dig som værende level-headed og vis. Det er andre, mindre tålmodige individer jeg er bekymret for, som måske udnytter din venlige gestus og sparker til myretuen ved bare at foreslå det samme i vildskab. Jeg synes det ville være ærgerligt hvis du har fået adressen i fortrolighed, og den så bliver delt i vildskab fordi du af dit gode hjerte forsøgte at hjælpe. Havde der været en løbende, længere korrespondance, hvor kunden render hovedet mod muren ved hvert forsøg på dialog, er det selvfølgelig værd at forsøge med dit forslag. Men når forløbet ikke er længere end det her, synes jeg det er lidt overkill. Hvis direktøren ikke ignorerer henvendelsen, bliver den nok bare direkte videre til kundeservice. Enten uden videre forklaring eller måske et kort "løs det". Den løsning kunne sagtens være endnu en afvisning. Så er kunden slået tilbage til start.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
--
Sidst redigeret 24-11-2023 18:54
#71
NitroBlast
Guru
24-11-2023 19:33

Rapporter til Admin
#44 @ToFFo: Hvis du kigger på denne side: https://wccftech.com[...] så kan du se, at kortet er udstyret med massiv bagplade - hvis PCB'et er bøjet alligevel, så må det være en kontruktionsfejl, og ikke en brugsfejl. Køleren presser desuden ned på RAM-klodserne, så de bliver holdt på plads, og kan ikke "rasle rundt" inden under. Et slag i posten kan heller ikke slå dem løse. Hvis RAM har været så varme, at lodningerne er smeltet, så vil lodningerne hærde igen, når kortet køler af, og da chippen er fikseret af køleren, så vil den igen være fikseret og "umulig" at vride løs. Faktisk virker det også underligt, at det kun er én RAM klods, der er løs, og ikke flere - og ikke et ord om den termiske pasta, der er flydt ud på andre komponenter fra GPUen. Selvom tidligere ejer har OC'et kortet så hårdt, at kortet har taget skade, så burde dette ikke betyde, at ProShop afviser reklamationen pga. bøjet PCB - de to ting har intet med hinanden at gøre. Kortet kan via software OC'es, og faktisk leverer AMD selv software til "ydelses tuning" og OC, så dette burde være helt OK at gøre. Kortet burde have indbygget overbelastningsbeskyttelse, så det ikke smelter, men i stedet slukker eller drosler strømmen til GPU'en. Som jeg ser det, er det ProShop, der beskylder OP for at have forvoldt fysisk skade på kortet, og dermed ligger bevisbyrden ved ProShop. Hvis ProShop ikke kan bevise, at OP har forvoldt fysisk skade på kortet, så skal de behandle RMA sag for kortet.
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
#72
Kristina
Monster Nørd
24-11-2023 19:35

Rapporter til Admin
#70 Jeg er enig i, at det kan være fint at komme med saglige modargumenter i flere omgange til kundeservice og se, hvad der sker. Og hvis ikke svaret er sagligt, så herefter gå til lederen af kundeservice-teamet, etc. Det synes jeg også man skal gøre, hvis det ikke var en problemstilling, som ligner noget af de Proshop-sager, vi har set før. Historikken fra de andre sager peger på, at kunden skal hive, forsvar og forklare sig i ét væk, spilde sin tid, uden Proshop rykker sig. Og der er jeg måske blot så farvet af at have siddet rigtig mange år med hhv. kundeservice (ligesom dig) og senere jura (og ved hvor hovedløst det nogen gange er på firmasiden), at jeg selv cutter "the bullshit" efter få forsøg på almindelig ret og rimelighed. I sidste ende er der jo ikke noget rigtigt eller forkert i fremgangsmåden. Det handler i sidste ende nok bare om temperament. Magnus har spurgt om mailadressen, den har han fået, så ser vi hvad der sker. Fint kunne det være, hvis der rent faktisk blev fundet ud af, hvor fejlen ligger (og ikke bare kompensation eller afvisning), så vi alle kan blive klogere, og Proshop måske kan forbedre nogle interne forretningsgange.
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
--
Sidst redigeret 24-11-2023 19:36
#73
ToFFo
Guru
24-11-2023 20:08

Rapporter til Admin
#71 - Se dét kan bruges. Jeg var ikke klar over der var en backplate. Eller at de chips blev holdt på plads af thermalpads. Det er min fejl for ikke at lave research og den tager jeg på mig. Altså det er i Proshops ånd at afvise på fysisk skade, jeg kan bare ikke lade være med at tænke på hvorfor køleren er blevet pillet af til at starte med. Der må være en årsag til den er pillet af... Der må være noget vi ikke får at vide. Som OP nok heller ikke har fået at vide. Noget, som vi ville få at vide, hvis sagen fik lov at køre lidt længere... Der mangler brikker i puslespillet. Fra Proshop. #72 - Jeg er helt enig. Der mangler information. Det kan vi jo kun håbe på vi får. Indtil da, skal det nok, overordnet set, tages med et gran salt.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
#74
Atmorell
Ny på siden
25-11-2023 10:30

Rapporter til Admin
Hvis du bøjer kortet kan du knække lodninger på chips og selve GPU'en som vist på billedet. Jeg vil sige at den er god nok og du ikke er dækket. KrisFix germany er dygtigt og har lavet ting der er meget værre. Han har også en youtube kanal. Det koster ca. 169,00€ https://www.youtube.com[...] https://krisfix.de[...]
--
Sidst redigeret 25-11-2023 10:31
#75
NitroBlast
Guru
25-11-2023 11:41

Rapporter til Admin
#74 Vrøvl, er du fra ProShop? Bøjet i PCB'et på OP's kort er IKKE årsagen til at den chip er faldet af - det er 100% sikkert. Der er en tolerance (0,75%), som et PCB skal kunne holde til, og selvom denne tolerance overskrides, så behøver det ikke at være et problem. Billedet viser et bøj, der i mine øjne ligger lige omkring tolarencen, og da kortet er med massiv bagplade til afstivning, så vil defekt pga. bøj være en produktionsfejl.
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
#76
Magnus16
Supporter Aspirant
25-11-2023 11:51

Rapporter til Admin
#74 Er heller ikke helt med på, hvad du mener. Forklar mig hvordan jeg skulle have bøjet kortet på midten? Det er højest sandsynligt født med den bøjning.
--
#77
Comicsdk
Giga Nørd
25-11-2023 13:08

Rapporter til Admin
Mit AMD-kort er spændt op med ståltråd til et par kabinetblæsere, det er pænt bøjet - det fungerer glimrende og jeg magter ikke at gøre det om. Nu tænker jeg at det kunne være spas at stramme ståltråden et par gange om ugen og se hvor meget U jeg kan få ud af det stakkels PCB før jeg sender det til Proshop med en fantasifuld beskrivelse af årsagen til at mit kort ikke længere fungerer. (har de humor, kan de.. nevermind)
--
#78
slupper
Ny på siden
25-11-2023 14:49

Rapporter til Admin
Spørgsmål. Hvorfor i alverden skulle Proshop nogensinde begynde at pille ved kortet? Det giver ingen mening. Kortet er over 2 år gammel og i forhold til dansk lovgivning har Proshop 0 ansvar i denne sag, ansvaret ligger alene hos producenten af kortet hvis de har valgt at tilbyde reklamation der er bedre end det der er lovmæssigt krævet. Yderlig så tror jeg altså ikke Proshop har autoriseret reparation onsite på grafikkort eller hardware dele generelt, jeg vil formode de sender det til producenternes autoriseret værksteder. Tænker kun de tester de RMA de får ind for at se om de kan konstatere fejlen i forhold til at teste delen af inden de videre sendere RMA/Reklamationen videre til den pågældende producent/værksted. Tænker de får rigtige mange "fejl 40" reklamationer ind og det koster jo også dem at sende det afsted uden fejl, med mindre de sender regningen videre til forbrugeren. Bare lige et hurtigt realistisk syn på sagen. Jeg ville henvende mig direkte til MSI, det typisk ikke forhandleren der siger ja/nej til RMA sager medmindre fejlen er åbenlys og de tager risken inden de sender deres RMA mod producenten.
--
#79
Magnus16
Supporter Aspirant
28-11-2023 18:17

Rapporter til Admin
Proshop skriver: Hej Tak for din henvendelse. Jeg vil lige starte med at fremlægge forløbet fra vores side. Vi får din reklamations sag ind, og ændret til dit kundenummer, da du ikke er original køber. Derudover får vi noteret at MSI giver 3 års garanti på dette produkt. Vi modtager produktet fra dig, og får bekræftet at kortet stadig er indenfor garanti perioden. Dette bekræfter de, hvorefter vi tester kortet i vores egne systemer, og kan konkludere at fejlen kan genskabes. Da fejlen kan genskabes, så sender vi kortet videre til MSI. Det skal lige tilføjes at vi ikke har gjort noget fysisk ved kortet, andet end at teste om vi kunne genskabe fejlen. Den fysiske vurdering, og om kortet er omfattet af MSI's garanti ligger ved MSI. Da MSI starter med at behandle sagen, vender de tilbage til os, og informerer os om at de har fundet skade på graffik kortet som ikke er omfattet af deres garanti. Under undersøgelsen, har de været nød til at adskille produktet for at kunne vurdere det fuldt ud. Det er altså MSI, og på ingen måde vores tekniske afdeling, som har adskilt kortet. Derfor sende de kortet retur til os, uden at reparere det. Billederne vi har sendt dig, er MSI, som har taget det, som deres grundlag for at afvise kortet. Da det kommer retur til os, sender vi dig informations mailen, om hvorvidt du ønsker kortet retur, eller om vi skal kassere det for dig. Som afslutning på vores behandling, vil jeg lige gøre ekstra opmærksom på, at de første 2 år, er det forhandler, altså os, som skal efterse en given reklamations sag, og afhjælpe efter lovgivningen. I dette tilfælde giver MSI 3 års garanti, men her er det fuldt ud, dem, som står med behandling, vurdering, og betingelser for, hvad der er dækket eller ej. Vi modtager det blot, og sender videre til dem, efter at have konkluderet at fejlen kan genskabes, i denne sag.
--
#80
Magnus16
Supporter Aspirant
28-11-2023 18:20

Rapporter til Admin
Har de ret i at den kan tørres af på MSI's 3 års garanti og i princippet kan være ligeglade?
--
#81
mindbuster
Junior Nørd
28-11-2023 18:23

Rapporter til Admin
#80 ja
--
10900k, strix z490-gw, tuf3080s, 32gb lpx3200, 1tb sn750, rm750i d15s, lian li pc-a10 alu, aoc cu34g2x
#82
slupper
Ny på siden
28-11-2023 18:29

Rapporter til Admin
#80 ja, det MSI der tilbyder 1 år ekstra reklamation så den ligger hos dem.
--
#83
ToFFo
Guru
28-11-2023 21:04

Rapporter til Admin
#79 - Jamen så er sagen jo klar. Så er der ikke noget at gøre. Jeg synes faktisk Proshop har været venlige her, da de har både testet kortet og sendt det til MSI på dine vegne. Jeg kan ikke se de opkræver et gebyr på noget tidspunkt, så det synes jeg er god stil af dem. Det kan selvfølgelig være det kommer senere, men det virker ikke sådan. De plejer ellers at være temmelig rundhånedede med dem synes jeg.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
--
Sidst redigeret 28-11-2023 21:04
#84
mindbuster
Junior Nørd
28-11-2023 21:06

Rapporter til Admin
Ja han sparede noget porto, de kunne have sagt han selv skulle sende det til MSI.
--
10900k, strix z490-gw, tuf3080s, 32gb lpx3200, 1tb sn750, rm750i d15s, lian li pc-a10 alu, aoc cu34g2x
#85
Magnus16
Supporter Aspirant
28-11-2023 21:23

Rapporter til Admin
Det ville være dårligt stil, hvis de opkræver noget som helst eftersom de selv sagde jeg skulle oprette en sag hos dem i sin tid.
--
#86
wazer^
Super Nørd
28-11-2023 22:15

Rapporter til Admin
#83 Har selv haft flere asus kort inden for folk hos proshop der var efter de 2 år, hvor det er asus selv der står for det, samme princip, proshop tester og sender videre, det har de gjort i over et årti sådan her. Har haft konto hos proshop siden det hed SHG, har aldrig haft problemer RMA af div komponenter som, cpu,ram,bundkort,gpu osv osv hos proshop.
--
if ( $life( $me ) == $null ) { getLife( $me ) | halt }
#87
ToFFo
Guru
28-11-2023 22:32

Rapporter til Admin
#85 - Ahh ja, det har du selvfølgelig ret i :) #86 - Awesome. Gode gamle SHG. Det var tider. Deres hjemmeside var (dengang) den bedste side at checke hardware på. Ikke så meget pis, altid masser af specifikationer skrevet på meget læse-venlig vis og de havde en helt fantastisk oversigt som EDBpriser efterfølgende kopierede. Men så fik EDBpriser nyt design og det sucked men SHG holdt ved. Good times :D
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
#88
Cocio21
Supporter
29-11-2023 18:17

Rapporter til Admin
Kontaktede du MSI selv ? Og hvis, hvad sagde de så om sagen ?
--
#89
Magnus16
Supporter Aspirant
29-11-2023 19:35

Rapporter til Admin
#88 Nej, jeg magter ikke at sende det afsted igen. Prøver selv at lodde en ny RAM-chip på
--
#90
mindbuster
Junior Nørd
29-11-2023 19:48

Rapporter til Admin
#89, av, det "lodder" man ikke lige sådan, men din entusiasme fortæller mig du ved en del om reballing og reflow. Ellers er der selvf. masser af tutorials på youtube, f.eks. denne... https://www.youtube.com[...]
--
10900k, strix z490-gw, tuf3080s, 32gb lpx3200, 1tb sn750, rm750i d15s, lian li pc-a10 alu, aoc cu34g2x
--
Sidst redigeret 29-11-2023 19:49
#91
ToFFo
Guru
29-11-2023 20:00

Rapporter til Admin
#89 - Modigt! Men ja du har jo intet at miste kan man sige. Hvis du har det rette værktøj og lidt erfaring skulle det være en smal sag. Håber du får det til at køre igen :)
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
#92
NitroBlast
Guru
29-11-2023 20:07

Rapporter til Admin
Positivt og flot at ProShop giver en detaljeret beskrivelse af hændelsesforløbet, så det skal de helt sikkert have kudos for! Men det er stadig ærgerligt, at RMA afvises af MSI pga. fysisk skade. Enhver defekt på et stykke hardware er i øvrigt "fysisk", så når man giver en udvidet garanti, men tager forbehold for fysiske skader, så er det lidt som at give garanti på en bil under forudsætning af, at man ikke kører i den. #90 Hopper man til 8:30 i den video, og kigger et par minutter frem, så ser man noget der minder mistænkeligt meget om OP's første billede: En chip hvorfra der flyder flus. Det er godt nok en skam, at der ikke findes gode billeder af OP's kort, inden det blev sendt ind til RMA, for det kunne have givet en indikation af, hvor skaden reelt er opstået.
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
#93
Cocio21
Supporter
30-11-2023 08:37

Rapporter til Admin
#89 Mente nu blot om du havde kontaktet dem mhb på at få forklaringen direkte fra dem/bekræfte den beskrivelse de har givet til Proshop. Det er måske bare mig men jeg ville helt sikkert kontakte dem, omend om ikke andet for at få den blanco statement "fysisk skade" udpenslet til en real forklaring af hvad de mener med det :P
--
#94
LTC
Elitebruger
30-11-2023 14:42

Rapporter til Admin
#89 Du skal lige være sikker på at den ikke har revet pads op fra kortet, hvis den har det, så er det langt sværere at fixe.
--
#95
Augustin
Junior Supporter
30-11-2023 18:42

Rapporter til Admin
#92 altså tilbage til det jeg skrev i #34, ja den chip er blevet loddet af, spørgsmålet er bare om det er den chip som er defekt eller ej, hvis det nu blot er den chip kan en ny altså godt sættes på kortet af en specialist, men det er jo kun hvis hypotesen i #34 gælder, og at der var fundet frem til at det var den chip som var problemet. #89 Det er altså god entusiasme, men hvis du vil have det til at virke vil jeg anbefale at du tager det (samt en ny chip) til en ekspert på området, da det nok bliver rigtigt svært for dig at få alle forbindelserne under den chip på plads igen. (i sær hvis kortet er bøjet ??) #94 på de billeder han har givet os ser det jo fint ud, man ville godt kunne sætte en ny chip Altså jeg synes godt vi rydde det her spørgsmål af bordet, er den faktisk bukket på midten der hvor ram chippen sidder/sad?
--
Ryzen 5 3600 @ 3.6GHz GTX1060 6GB 32GB RAM @ 2400MHz 1500GB SSD
--
Sidst redigeret 30-11-2023 18:44
#96
waskustobaskus
Mega Nørd
30-11-2023 19:18

Rapporter til Admin
Se nogen af de video'er fra NorthridgeFix på Youtube. Så får op en ide om hvordan man lodder ram fast.
--
#97
LTC
Elitebruger
30-11-2023 20:16

Rapporter til Admin
#95, Argh vil nu mene det her område ser problematisk ud, det ser ud til at mangle pads: https://imgur.com[...] Men kan selvfølgelig også være billedet der snyder. OP, se om du kan få loddetin til at sidde på dem der og eventuelt rense de pads med flux og loddetin og så fjerne det igen. Det kan godt være oxiderede pads.
--
Sidst redigeret 30-11-2023 20:17
#98
Augustin
Junior Supporter
30-11-2023 20:27

Rapporter til Admin
#97 Altså jeg kan godt hvad du mener men jeg tror faktisk bare at det er flux, måske hvis de er slidte skal der lidt tin på.
--
Ryzen 5 3600 @ 3.6GHz GTX1060 6GB 32GB RAM @ 2400MHz 1500GB SSD
#99
Gkhnn
Ny på siden
18-12-2023 19:41

Rapporter til Admin
Et stort pcb eller printkort kan sagtens være bøjet som dit billed eller meget mere, det kommer an på belastningen. I dit tilfælde er det så lidt at det ikke burde tælles. Det andet er at chippen som du ser, er blevet loddet ud, der er rester af flux som man bruger til lodde komponenter ind/ud med. Der er også i øvrigt samlet loddetin ud i højre side hvor ram blokken har siddet. Den er dog blevet loddet for hurtigt ud at den har taget nogen loddeører med. Mvh En elektronikfagtekniker
--

Opret svar til indlægget: RMA afvist af MSI - Hvad mener i?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login


ANNONCE