Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Proshop sælger "White label" disken uden at oplyse...Af Supporter puma99dk| | 13-09-2023 10:26 | 3577 visninger | 36 svar, hop til seneste
Når nu er jeg blevet fanget i Proshops uærlighed og de er ikke engang billigst, men jeg har købt en Seagate Exos X18 model ST16000NM000J som er en whitelabel disk og de vil ikke ombytte el. gi mig pengene tilbage da jeg stod og skulle bruge en backup disk her og nu da jeg skal ha min nuværende Exos X16 ombyttet ved Seagate.
Nikolaj hos Proshop kan ikke se de har gjort noget galt i at sælge "whitelabel" diske uden at oplyse at de diske de sælger er købt i en større ordre hvor Seagate ikke yder garanti fordi man har 2år via købeloven.
Proshop er ikke billigst det er Compumail via Pricerunner: https://www.pricerunner.dk[...]
Når jeg slår serienummeret op på https://www.seagate.com[...] står der blot "Please contact the place of purchase." og når man køre musen over vises der teksten "This product was originally sold as a part of a larger system. Please contact the system manufacturer or your place of purchase for warranty support."
Link af disken på Seagate warranty: https://i.postimg.cc[...]
Screenshot af produktet hos Proshop:
https://i.postimg.cc[...]
Link: https://www.proshop.dk[...]
Syntes det er utroligt hvis de kan bestille hjem i bulk og vælge at sælge diskene uden at oplyse det.
Hvad syntes i? Jeg er sur og skuffet over dette men det er åbenbart sådan som Proshop køre der forretning hvad bliver det næste at de sælger GPU'er som OEM el. Bulk med 2års reklamationsret kun? --
Endnu en af dem.
https://www.hardwareonline.dk[...]
Her er det Compumail der ryger under bussen
EDIT: Har først set nu du reelt havde skrevet der i den tråd også, det var blot ment som et heads up hvis du ikke havde set den -- Signatur (Valgfri) --
Sidst redigeret 13-09-2023 10:38 #1 Ja endnu en, så kunne jeg ligeså godt ha brugt ca. 250kr mere og ha købt disken via arbejdet hos ALSO eller EET de oplyser i det mindste når de sælger sådan nogle produkter.
Kan os se Proshop har blokkeret så Google oversæt ikke kan oversætte der hjemmeside. -- Sidst redigeret 13-09-2023 10:37 syns du skal kontakte forbruger styrelsen mon ikke nikolaj så pludselig gerne vil finde en løsning. -- jep jep Jeg må sige at med et snarligt indkøb af 20TB diske, så vil det første jeg gør være at tjekke serienummeret på Seagate, og hvis den melder tilbage med den besked ryger de retur på returretten.
Det var aldrig faldet mig ind hvis ikke de tråde her var blevet oprettet, så tak for det, men det er sørgeligt for os forbrugere at det er nødvendigt. -- #5 Over telefonen fik jeg afvidt returretten på den begrundelse at selv hvis jeg ikke havde brugt produktet var det ikke grunden til returring.
LeetDonkey har oprettet min tråd af min tillid som hellers har været god til Proshop nu er krakket fordi deres medarbejder ikke mener det er moralsk forkert osv. fordi man er dækket med 2års reklamations ret selv om producenter har bedre ordninger kan de ikke se det gør noget galt.
Det værste er de bruger samme model nummer som de rigtige retail diske som har 5års garanti. -- Sidst redigeret 13-09-2023 12:07 Alle de Seagate Exos X18 model ST16000NM000J, der er til salg i DK til den pris, er garanteret solgt på den måde.
Der er jo en distributør et sted, der laver den slags handler.
Lev med det, eller betal 50% mere.... -- det jo decideret svindel... -- jep jep #4 jeg har købt et hav af diske fra Computersalg gennem tiden og jeg har aldrig oplevet det cirkus som Proshop og Compumail har gang det har aldrig været et problem og få dem registreret hos Seagate
PS jeg har 4 Exos X20 20 TB diske og de er ikke købt på samme tid
Den første af var godt nok DOA men fik en der virkede efterfølgende og det var i August sidste år
Nyeste er fra Maj i år -- Define 7 XL / Prime TX750 / X570 Strix-E / 3700x / NH-D15S / 32 GB 3600 MHz / RTX 2070 Super / Firecuda 520 --
Sidst redigeret 13-09-2023 12:18 Kontakt EB - Det må da kunne give en god historie :-) -- TR1920x EK Custom - 8x8GB TridentZ RGB 3200Mhz QC - x399 Taichi - 2x1TB MP400 - RTX2080Ti Duke OC EK Waterblock - Fractal R6 BO - Corsair x1000i #6
Jeg har et par stykker, begge købt ved hhv. den ene og den anden af de omtalte leverandøre, og de har fin garanti.
Jeg har nok bare været heldig. -- https://onsdagssnegl.dk[...]
"Held er noget, der indtræffer, når grundige forberedelser mødes med gunstig lejlighed" Som jeg husker det er online returretten uden et krav til forklaring. Så du behøver ikke forklare hvorfor og de kan således heller ikke afvise returretten.
Tænker en anden kan af/bekræfte dette ?
Jeg er også en af dem som er glad for at disse tråde kommer op, for der er forskel på 2 års alm handels "garanti" og seagate 5 år garanti. -- Der må vel gælde samme regler som ved parallelimport, såfremt at producentgarantien bortfalder som følge af indkøbet, og der ikke gøres opmærksom om dette ved salg, må det kunne anses som en mangel på varen.
Men den skal nok en tur forbi forbrugerombudsmanden for en konkret vurdering. Proshop har trods alt ikke selv skrevet de 5 års garanti på produktsiden, men det vil næppe betyde noget når der ikke refereres til et model/specifikationsnummer på enheden som kunne indikere at de 5 års producentgaranti netop ikke er aktuelle. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
Så vidt jeg husker, så dækker begrebet "white label" over diske, der har haft en defekt, der er blevet udbedret, hvorefter de er solgt igen. IMO er det vildledende markedsføring at sælge sådanne diske som nye, da man udelader væsentlige oplysninger om produktet.
§5 & §6: https://www.retsinformation.dk[...] -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO --
Sidst redigeret 13-09-2023 12:39 #14 Som så Whitelabel disken har samme model nummer så er det vil stadig at vildlede mig som forbruger ved at de skriver/viser næsten altid specifikation på model ST16000NM000J dog ikke viser garanti?
Min disk jeg har modtaget ser sådan her ud: https://i.postimg.cc[...]
Jeg tænkte dog ikke selv over om det var en så kaldt "white label" disk før efter jeg havde kopieret min data over men må så evt. lige finde et alternativt og bruge min 14dages retur ret som man jo har ved online køb. -- #15 Det ligner godt nok et "white label" / recertificeret drev, for normalt ville klistermærket på drevet se ud som billedet på PropShop's hjemmeside (EXOS logo i toppen, hvor dit drev er hvidt/blankt).
Det kan bare være svært at være 100% sikker på, hvad det er for en størrelse, for ifm. recertificering bliver SMART data nulstillet, så det er umuligt at se, hvor længe drevet har været brugt. Det kan dreje sig om et DOA drev, eller et drev der har knoklet 24/7 i længere tid, inden det gav op. Det er jo væsentlige informationer om produktet, som PropShop ikke må tilbageholde. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO --
Sidst redigeret 13-09-2023 13:29 #16 De oplysninger skriver de jo ikke nogen steder overhoved.
Har tænkt på at bruge min 14dags retur ret og så må jeg købe en disk via arbejdet da jeg ikke har lyst til at køre mine data tilbage på en disk med sector fejl. -- #17 Du får problemer med returret, fordi du har brugt disken. Tør godt vædde med, at PropShop enten ikke vil godtage en returnering, eller kun vil give en del af prisen tilbage, da de nu kun kan sælge disken som outlet/demo-vare til nedsat pris. Så det skal du nok få det "sjovt" med.. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO Jeg har lavet en note til mig selv at jeg fra nu af skal registrerer alle Seagate diske jeg køber INDEN jeg pakker dem op så hvis der ikke er nogle garanti fra Seagate så kan lortet sendes retur til sælger
S/N kan som regel læses igennem plastikposen disk kommer i
Nu bruger jeg godt nok kun Computersalg men det kan være de laver samme cirkus -- Define 7 XL / Prime TX750 / X570 Strix-E / 3700x / NH-D15S / 32 GB 3600 MHz / RTX 2070 Super / Firecuda 520 --
Sidst redigeret 13-09-2023 14:59 #19 Man ved jo aldrig, og ja ærligt tænkte jeg ikke selv så langt fordi jeg som sagt har en disk som har en dårlig sektor som skal sendes in til Seagate så skulle lige ha reddet mine data først.
Det er så lige før jeg vælger at købe via firmaet jeg er ansat hos ALSO el. EET hvor de står ved de 5år ikke som Proshop hvor man ufrivilligt bliver opt-ud af alle fordelene som producenten gir. -- Så længe at Proshop ikke skriver at producenten giver længere garanti, så mener jeg ikke at man kan bebrejde dem. Ligesom alle butikker heller ikke deltager i cash-back, så er det jo en sag mellem dig og producenten.
Så ja, det ville være god stil at skrive at man kun har den lovpligtige reklamation eller lignende, men omvendt så er det heller ikke sælgers opgave at holde sig opdateret i hvad producent lover udover. Det ville være rart, men det er næppe en pligt. -- #21 Problemer er at model nummeret er det samme som en vare som original har 5 års garanti hos producenten, men de diske Proshop sælger er kun lave til at blive solgt i systemer ikke løs salg som de gør!
Det fremgår at Seagates hjemmeside ud fra serienummeret.
Jeg har jo ikke handlet i ond tro fordi jeg kender jo ikke det serienummer på varen som Proshop sender mig før jeg modtager den, Proshop skriver ikke engang serienummer på fakturaen. -- jo tydeligt proshop ikke sælger en vare som beskrevet, de burde ha oplyst det var en white label enten med tydelig tekst på siden eller information i ordre bekræftigelse, det jo svindel og snyd det der og du skal tage sagen videre hvis de ikke lader varen gå retur på din returret,
håber de læser med herinde! -- jep jep #23 jeg tænker på at bruge min fortrydelses ret har skrevet en email og fået svar selv om emballagen godt nok er brugt.
Den antistatiske pose som disken kom i var ikke en bedste kvalitet som man kender til bundkort og lidt utydelig at læse gennem men det er som det er så må jeg tage mig sammen og få sendt flyttet min backup evt. retur på min gamle disk som godt nok skal til RMA hos Seagate og håber dataen kan komme ud igen.
Orker virkelig bare ikke det her shit, men igen har ikke ro før det er ordnet. -- #22 - Det er jo Seagates problem, at de ikke har andre modelnumre til diske de sælger med speciale betingelser. Det er Seagate, der giver 5 års garanti. Det er Seagate, der sælger samme model med to forskellige vilkår.
Proshop har ikke skrevet at du får 5 års garanti, hverken fra dem eller fra Seagate. -- #0, trist at se endnu en der er røget i fælden. Jeg ville dog sende den tilbage og kræve mine penge tilbage. Mine diske fra Compumail var dog ikke sat til, men antistatisk pose var brudt, fordi jeg skulle aflæse serie numre (de næste fra Computersalg, bliver serienumre aflæst inden de pakkes ud). De fik hurtigt betalt mig tilbage.
Noget tyder på at Compumail kalkulere med at snyde og det er ok hos nogle forhandler at sælge diske de udemærket ved ikke er dækket 5 år, fordi de færreste tjekker det. Nu er der heldigvis kommet lidt fokus på det. Så håber jeg det ikke fremadrettet kan betale sig at snyde med det.
Angående Re-located sectors behøves det ikke være lige oppe over med dine data. Jeg har en disk med 8 Re-located sectors, som har kørt nu i 2 år problemfrit. Det er først når tallet jævnligt begynder at løbe opad, at den er gal. Så hold øje med det. Men fornuftigt nok at få den ombyttet til en Re-certified disk, hvis du har mulighed for det :) -- #25 Flere shops har i årens løb førhen når de har solgt OEM diske fra servere og maskiner skrevet dette og de var til en reduceret pris dette er ikke det som ProShop gør.
#26 som #19 og du skriver tror måske jeg prøver Computersalg ellers må jeg betale en højere pris hos ALSO el. EET Group. EET Group gir 5år på X16 disken den koster dog ca. 2350kr og ALSO skal ha mere end men kan være det er den vej jeg går når jeg skal købe diske næste gang.
Til opløsning så handler ALSO direkte med Seagate hvis nogen kan bruge den information, dette gør EET Group dog ikke men du får stadig de fulde 5 år og så skulle det ikke være whitelabel. -- #5
Det håber jeg ikke se har sagt, for ved fjernsalg gælder returretten altid, så du lige præcis har mulighed for at undersøge ting som du ikke har mulighed for ellers. -- #28 Nemlig, nu har jeg skrevet på Trustpilot og Søren fra Proshop fra så fræk at skrive jeg kunne bruge min returret og jeg fik det afvide igår det fik jeg så ikke af vide han ved ikke hvad hans kollegaer skriver.
Men nok er det om returret håber jeg, har sendt deres disk retur i dag og 49kr for en retur label er ikke så gal så servicen har de stadig da.
Men håber virkelig jeg får alle mine penge undtaget de 49kr retur uden problemer, fordi som der står på forbrugerombudsmandens hjemmeside om emballage.
Hvor varens originalemballage ikke har betydning for muligheden for gensalg – enten fordi emballagen under alle omstændigheder bliver ødelagt, når den åbnes, for at forbrugeren kan undersøge varen (fx hård plast der er svejset sammen), eller hvor varen eller dele af varen ligger i neutrale plastposer eller kuverter o.lign. – er det vores opfattelse, at sælgeren ikke kan afvise forbrugerens krav om fortrydelse, hvis (denne del af) emballagen ikke tilbageleveres.
Kilde: https://www.forbrugerombudsmanden.dk[...]
Posen havde en samling lige over serienummeret så den kunne ikke læses derfor er posten åbnet og tapet sammen igen ordenlig. -- #29, jeg har oplevet Compumail, der tager et gebyr for at tage diske tilbage. De kalder det GDPR-gebyr, som er på 125,- pr. disk. Jeg fik dog alle pengene tilbage, inkl. forsendelse i ovennævnte sag.
Men én gang har Compumail opkrævet mig 125,- for en M2 SSD. Der var de iskolde, selvom de havde fejl-vejledt om produktet. Om Proshop har same opfundne gebyr ved jeg ikke. Men jeg ville dog også kræve forsendelsen dækket af Proshop, således de holder dig skadesfri. -- #30 Vi ser, de 49kr overlever jeg nok, det er mere måden man gør tingene på. -- Bare lige, så der ikke er tvivl om det... En dansk butik kan *IKKE* løbe fra deres lovmæssige forpligtelse mht garanti og reklamationsret - Oplyser de fem års garanti ved købet, så hænger butikken på fem års garanti - Hvis producenten så ikke vil ære det pga. forskellige ting, så hænger butikken på den...
Købeloven af kan *IKKE* afviges i negativ retning ved B2C... -- http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007...
Profession keyboardkriger, tidligere bare kriger ;) #31, de 49,- er også til at overkomme. Det er nok mere princippet i det. Jeg stod selv med Compumail, der potentielt kunne trække 2x 125,- + 50,- i forsendelse = 300,-. Ikke nogen herregård ud af 4k. Men vil føle mig snydt.
#32, der er større chance for Proshop/Compumail går konkurs, end Seagate/Toshiba. Proshop er det gamle SHG der gik konkurs og hvor de tog kunderne med over, men løb fra alle garanti forpligtigelserne. Så ejerne har gjort det før . Jeg var en af de kunder der mistede min garanti på en række produkter ;)
https://da.wikipedia.org[...] -- Citat:
Du har samme reklamationsret på parallelimporteret elektronik som ellers. Derimod kan en eventuel producentgaranti, der normalt følger varer importeret via producenten til det danske marked, bortfalde.
Bortfalder garantien, og har sælgeren ikke oplyst dig om det, kan det i sig selv være en mangel efter købeloven, og du kan have ret til at få et forholdsmæssigt afslag i prisen.
https://www.forbrug.dk[...]
-- #34 ikke ifølge Nikolaj el. hvordan det nu skal staves fra Proshop, og han mener os at når de ikke oplyser garanti under produkterne de sælger skal man kun tage udgave i hvad købe loven siger.
Der er jo forskel på en reklamation og en garanti.
Kan se Proshop modtog min disk i Lørdags som en normal returring da jeg brugte min 14dages fortrydelsesret så nu er jeg spændt på om hvornår jeg ser mine penge. -- Sidst redigeret 18-09-2023 14:56
#35
ifølge Proshop hj.side der skriver de :D
Hvornår og hvordan får jeg mine penge tilbage?
Har du betalt med en betalingskort, vil du typisk på samme kort
modtage beløbet retur i løbet af 5-7 hverdage.
--
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 389 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|