Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

klargøring til periodisk syn af bil

Af Ultrabruger Support | 26-03-2021 15:09 | 983 visninger | 19 svar, hop til seneste
Hej hol! Jeg er sgu lidt noob til det her med bil, så tænkte da lige jeg ville spørge folk herinde som har mere erfaring. :D har sådan en gammel VW Up fra 2012/2013, som snart skal til sit pr. 15.000km interval eftersyn, men som også har et periodisk syn lige rundt om hjørnet som senest skal ske i maj måned. Taget min bils alder i betragtning hvilket serviceeftersyn havde i valgt? quickservice - quickservice plus eller serviceeftersyn med stempel i bogen? https://www.quickpoint.dk[...] Indtil videre har bilen altid fået foretaget serviceeftersyn med stempel i bogen, men jeg ved ikke om det længere er nødvendigt pga. dens alder? eller er det en god idé jeg fortsat bare serviceeftersyner bilen med stempel i bogen, hvor den følger forskrifterne og anvisninger fra bilens producent eller kan jeg sparer pengene og nøjes med en quickservice? Hvad er jeres erfaringer? :) På forhånd tak!
--
Sidst redigeret 26-03-2021 15:10
#1
Martin.v.r
Elite Nørd
26-03-2021 15:13

Rapporter til Admin
hmm ville bare køre den til syn,hvis den ikke går igemmen ,for du en mangle liste,og så kan du få det rette,og køre den til syn igen
--
MSI MAG Z490 TOMAHAWKIntel Core i5-10600K Processor @ 5GHZ HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 4x8GB cl 17 1000W Sinlet Pro ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
#2
Support
Ultrabruger
26-03-2021 15:31

Rapporter til Admin
#1 men er det ikke bedst man sender den til et serviceeftersyn først inden periodisk syn? Tænker at der er større chance for at den triller igennem et periodisk syn uden anmærkninger og så slipper man for at betale periodisk syn af 2 omgange?
--
#3
Fjummer
HOL Moderator
26-03-2021 15:36

Rapporter til Admin
#2 Går den igennem uden anmærkninger første gang har du kun betalt for synet og intet andet. At du for et serviceeftersyn garantereikke den kommer igennem uden anmærkninger. Du betaler ikke for pris for at få gensynet den
--
Yea though I walk through the valley of the shadow of death I will fear no evil for I am the god of death.
#4
Rafcio
Bruger
26-03-2021 15:42

Rapporter til Admin
kør den til syn, er der fejl, så få du dem lavet og så er du kørende i to år igen. Kommer du på værksted, så skal de nok finde en masse der ikke nødvendigvis er synsrelevant de har lyst til at lave ;-) Selv kan du starte med at kigge om alle pærer lyser og evt skifte dem. Det er nok at en lampe ikke lyser til at bilen skal til omsyn.
--
Signatur
#5
Support
Ultrabruger
26-03-2021 15:45

Rapporter til Admin
#3 nå for fanden. Ok modtaget! Ville du også bare gøre som #1 - Sende den til periodisk syn først og derefter et serviceeftersyn hvor de evt. også kan fikse mangler som blev fundet ved periodisk syn i forbindelse med serviceeftersynet?
--
#6
Support
Ultrabruger
26-03-2021 15:46

Rapporter til Admin
#4 arh ok! Det gør jeg så! :D
--
#7
Cayuse
Ny på siden
26-03-2021 15:47

Rapporter til Admin
Hvis du kører til syn uden at besøge værkstedet først, kan du med fordel kontrollere at alt lys virker inkl. nummerpladelys, at bilen bremser lige, ingen advarselslamper lyser, håndbremsen er justeret, ingen revner i forruden.
--
#8
Wut
Semi Nørd
26-03-2021 15:53

Rapporter til Admin
Forrige syn på min bil: Tog til mekaniker. De fandt noget med rattet, der ikke "rettede ordentligt op efter et sving". Jeg havde ikke bemærket det... Og det er vist nok egentligt en typefejl ved den bil, jeg har, at den ikke retter 100% op igen. Det er jo ikke et problem, for man sidder jo med hænderne på rattet og styrer. Det kostede lige 10.000 kr. og så syn til 450 kr. Sidste syn på bil: Kørte til synshal. De fandt en enkelt pære, der ikke lyste. Kørte til værksted og fik skiftet den. Pris på syn 450, pris på omsyn: 150, pris på værksted 100,-.
--
FYI: https://www.youtube.com[...]
#9
waskustobaskus
Nørd
26-03-2021 15:55

Rapporter til Admin
Husk at en defekt pære er = dumpet syn. Før i tidenv ar det et betinget syn, men ikke mere.
--
#10
Pappasmirf
Maxibruger
26-03-2021 16:18

Rapporter til Admin
som #9 siger. Du kan selv lige gå en tur om bilen og tjekke pære.
--
#11
madssiig
Ultra Supporter
27-03-2021 02:26

Rapporter til Admin
Som de andre siger, gå en tur rundt om bilen, se efter lys og dækmønster, er der advarselslamper der lyser, og fungerer bremser sådan rimeligt. Bliver der noget, så få det lavet efterfølgende, og gerne i forbindelse med service. Ang service, så vil jeg gå uden om kæderne. Det lille der kan de ikke gøre alt det de skriver til den pris, så tror du ender med kun olie og filter, ingen kontrol af noget. Det store har nogle fordele bla Bell ad rens, men udlæsning af fejlkilder er totalt irrelevant, og kun for at hæve prisen, de andre ting er sådan set før men nok, men vi kommer lidt tilbage til samme situation som ved det billige, om de rent faktisk gør det, for alt det arbejde, kan de ikke klare for den pris. Har en kammerat der sendte hans bil til stort service(kan ikke huske hvilket firma) men de skulle have adskildt og smurt bremser, og det var han meget efter, for der var noget støj fra dem inden den blev sendt af sted, den kom retur med den udmelding, at alt var i den skønneste orden og alle bremser var blevet smurt op, den larmede så stadig, så vi skildte dem ad, og konstaterede at de ikke var smurt, og at der ikke var belægning tilbage i den ene side. Det er desværre den samme historie mange steder fra, min far har oplevet det samme ved skorstensgaard. Find en lille lokal mekaniker, der måske kun er ham og en lærling, og som du føler du kan stole på, for de vil ofte gøre noget mere, for at beholde dig som kunde, og laver for det meste det de siger.
--
Sidst redigeret 27-03-2021 02:27
#12
MortenBC
Supporter Aspirant
27-03-2021 06:18

Rapporter til Admin
Uanset hvad, så ville jeg få lavet service ifølge service bogen. Bilen har ikke brug for mindre vedligeholdelse bare fordi den er blevet ældre. Men man kan vælge at passe dårligere på den fordi den er blevet gammel, men jeg ville ikke gøre det. Brændstoffilter, luftfilter, tændrør, tandrem, olier/væsker osv. skal skiftes ved det rigtige interval uanset hvor gammel bilen er, hvis du vil undgå nedbrud pga. disse ting. Du kan lige så godt få lavet service inden syn, hvis du synes mekanikeren finder nogle defekter som du ikke tror på, så kan du jo takke nej og køre den til syn alligevel. Det er langt fra alle mekanikere som snyder, jeg har arbejdet i branchen i mange år og vi har sgu aldrig snydt kunderne. Det kan ikke betale sig da de jo så ikke vender tilbage. Men ja, der er jo helt sikkert mange "brådne kar" rundt omkring. Jeg kender adskillige eksempler på overreparationer ved skorstensgård, så dem ville jeg holde mig fra.
--
Sidst redigeret 27-03-2021 06:20
#13
Erik_A
Monster Supporter
27-03-2021 06:41

Rapporter til Admin
Mit sidste service, 18.500,- Service, service på gear, det vidste jeg. Skulle også synes, så fik lavet et check, to støddæmpere i bag var knækket i tårnet og bremser. Få din bil i lovlig stand, har du råd til bil, så har du også råd til at holde den kørende. Jeg kører med familien, og 18,5K er billigt hvis jeg bil beskytte mit guld..
--
/Erik_A
#14
Duckman
Giga Nørd
27-03-2021 09:02

Rapporter til Admin
#13: Selvfølgelig skal biler holdes i forsvarlig og sikker stand. Men jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har hørt om en alvorlig ulykke, hvor tekniske fejl på bilen spillede nogen væsentlig rolle. Ulykker sker altid, og næsten uden undtagelser, pga det der foregår cirka 40 cm bag rattet. Vi er helt enige om at en bil altid skal kunne styre og bremse forsvarligt. Men periodisk syn redder ekstremt få liv, hvis nogen overhovedet...
--
Whatever
#15
MortenBC
Supporter Aspirant
27-03-2021 09:25

Rapporter til Admin
#14 Det er jeg slet ikke sikker på du har ret i. Der kører mange biler rundt i meget dårlig stand, med bremserør som er tæret, med fare for at springe ved en hård opbremsning. Ligeledes, totalt nedslidte dæk og andre vitale ting som hjulophæng der tærer. Jeg har en gang set en rusten VW golf som brækkede på midten i et simpelt harmonika sammenstød, fordi karrossen var tærret op. Som mekaniker har jeg set MANGE biler som ikke burde køre på vejen. Mange af disse bliver trods alt sorteret fra vejen eller reparet når bilerne kommer til syn hvert andet år. Lige ledes er der dog også af og til biler som bliver godkendt til syn som aldrig skulle være godkendt. Der er mange mennesker som ikke vil eller har penge til at sørge for at sin bil er i sikkerhedsmæssig forsvarlig stand. Dette begrænser vi kun ved at tvinge bilerne til periodisk syn. Grunden til at der som du siger trods alt ikke er så mange ulykker som skyldes tekniske fejl er jo netop at folks biler tvinges til periodisk syn.
--
Sidst redigeret 27-03-2021 09:29
#16
Cayuse
Ny på siden
27-03-2021 09:30

Rapporter til Admin
#14 Det kan jo være det periodiske syn har ryddet op i de rustbunker som kørte på vejene før det periodiske syn blev indført. Dermed er den generelle sikkerhed på biler steget, desværre bliver vi bilister så lettere distraheret af tlf, store touchskærme osv.
--
#17
fisk7aal
Junior Supporter
27-03-2021 14:59

Rapporter til Admin
#14 Periodisk syn redder liv. Folk er bindegale og tekniske analfabeter. Hvor mange tror du der ser en begyndende tæring i et bremserør hvis ikke den kom til syn? #0 Jeg kører altid min bil til syn. Derefter tager vi en snak om hvad og hvordan den skal laves. Så fixer jeg min bil og betaler 150 for et omsyn. Du skal dog være opmærksom at synsmanden ikke tjekker om der er olie nok på bilen - han tjekker udelukkende sikkerhedsaspekterne. Olie, oliefilter, luftfilter, tandrem etc. står du selv for.
--
#18
moiety
Gæst
27-03-2021 16:57

Rapporter til Admin
Find den billigste synsmand, og se om den går igennem. De ligger ca til 299 kr. Hvis den ikke gør, koster et omsyn ca. 250 kr. Taget det i betragtning, så ville et enkelt bilsyn hos FDM eller Applus snildt koste 500 kr, og måske mere. Husk ikke at overskride datoen, så book et syn evt 7-14 dage før. Politiet kører rundt med de her skodkameraer på taget af deres biler, som registerer ALLE biler og nummerplader som de kører forbi, og hvis en ikke har overholdt syn til tiden, så siger det DING og så ryger pladerne uden diskussion.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#19
Juniper
Ny på siden
27-03-2021 17:39

Rapporter til Admin
#14 Grunden til at du aldrig hører om, at tekniske fejl er grund til ulykker, er jo NETOP, at bilerne bliver synet hvert andet år :D :D :D Kom igen.
--

Opret svar til indlægget: klargøring til periodisk syn af bil

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning