Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

Hyndai Kona Electric 39Kwh

Af Gæst Olli | 12-10-2021 09:14 | 1085 visninger | 22 svar, hop til seneste
Hejsa, Er der nogen herinde der har en Hyndai Kona Electric som kan fortælle mig lidt om rækkevide? Umiddelbart står den til at skulle køre 290 km på en opladning - Men realistisk mindre. Måske 230km eller lign. Men når jeg ser et par videoer på Youtube snakkes der om at de har kørt op til 400km... Så nogen erfaringer med en Kona electric med det lille 39kwh batteri?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#1
SUPERBOY
Ultra Nørd
12-10-2021 09:29

Rapporter til Admin
Prøv evt. at kikke på om Bjørn Nyland på youtube ikke har testet det. Han har et spreadsheet med ALLE sine tests her: https://docs.google.com[...] (Jeg er på arbejde så kan desværre ikke selv åbne og kikke).
--
Tag altid BACKUP!!
#2
waskustobaskus
Super Nørd
12-10-2021 09:49

Rapporter til Admin
200-250 km, sikkert mindre når det bliver rigtig koldt.
--
#3
Olli
Gæst
12-10-2021 09:56

Rapporter til Admin
#2: Er det hvad du får presset ud af din?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#4
Mion
Super Nørd
12-10-2021 09:56

Rapporter til Admin
Kia/hyundai er rigtig gode til det med range, men gå efter 1/2 range i kold vejr med ok tempo i forhold til WLTP i worst case.. selvom KIA/Hyundai nok er de bedste her. https://ev-database.org[...] er den ny? for der er batteri degradering.. Worstcase - 10 grader eller lavere og 110 på motorvejen så vil jeg skyde på 150km, best case så sankker vi nok 250-270km en NY tesla model 3 LR der står til 580, den kan jeg godt ramme 600+ med uden de store problemer men det er i 20grader, landevej med 92-93 hele vejen, motorvej 140km/t selv i godt vejr så får jeg ikke mere end 380 ud af den.
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
#5
Olli
Gæst
12-10-2021 09:59

Rapporter til Admin
#4: Tak for svar - Kan godt være at jeg skal overveje anden model så. Har også lidt kig på E-208 men ville faktisk godt op i en lidt større når jeg skal udskifte min gamle 208'er benzin. Dem jeg kigger på er 2020 modeller
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#6
Gicls
Super Nørd
12-10-2021 10:02

Rapporter til Admin
Det er mig der er OP - Kunne bare ikke huske mit login - Men det kom tilbage til mig. :)
--
#7
Kejserjorn
Super Supporter
12-10-2021 10:24

Rapporter til Admin
Overvej da Kona med det store batteri. Det er en dejlig bil, og som #4 nævner, er Hyundai ret gode til at få presset kilometer ud af batteriet.
--
(Indsæt signatur her)
#8
myR_
Semi Supporter
12-10-2021 10:31

Rapporter til Admin
At købe el-bil nu er hul i hovedet. Der sker så meget udvikling indenfor batterier, så om få år ser vi måske rækkevidde på mere end 800 km på en opladning hos normale personbiler. Så vil alle de fancy Tesla'er og andre ældre el-biler være intet værd mere. Der intet brugtmarked.
--
i7 9700k, Asus Rog Strix 3080 OC, Z390 Tuf Gaming, 16 GB Ram, 2x1TB NMVe SSD
#9
Business
Mega Supporter
12-10-2021 10:35

Rapporter til Admin
Giver det mening at købe en Kona? For 70.000 mere, kan du købe en Ioniq 5.
--
#10
Thomas
BOFH
12-10-2021 10:39

Rapporter til Admin
Jeg har ikke selv en Kona, så kan ikke give dig nogle erfaringstal. Men man hører ofte at ejere af Kona opnår rigtigt gode resultater, men husk at det er din højre fod der styrer rækkeviden. Min egen elbil kører også markant kortere pr kwh end feks Tesla Bjørnhar testet den til. Men det skyldes at jeg elsker en frisk acceleration og gerne overhaler langsommere biler. Men jeg tjekkede lige bilbasen og Kona 39 KWh koster 205.000 kr mens den billigste 64KWh udgave koster 215.000 kr med lidt flere kørte km. Så hvis jeg var dig ville jeg altså lige finde de sidste 20.000-30.000 kr og få den i den "rigtige" udgave. Men det er vigtigt at vide at ikke alle Kona'er er udstyret med en 3 faset lader, så når du køber så sørg for at få den med 3 faset lader da den ellers kun kan lade med 3,7 KW mod de 11 KW som den 3 fasede lader kan præstere. Hvad går e208 så synes jeg et den er for lille i forhold til prisen og selvom den har lidt større batteri end kona, så forbruger den faktisk lidt mere strøm pr km, så den har ikke meget længere rækkevide.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#11
EV
Gæst
12-10-2021 10:44

Rapporter til Admin
#8 mon dog. Det er mere sandsynligt med endnu hurtigere ladetider og trådløs opladning i din carport.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#12
Mion
Super Nørd
12-10-2021 11:25

Rapporter til Admin
som thomas siger, så skal du have en der kan lade mere i din hjemme lader end 3.7KW, det er et problem med også den nye Kina aiways bil, det er simpelthen for lidt, da det på et batteri af den størrelse vil tage over 10 timer og i et 64kwH batter snakker vi 20 timer fra 0. dog husk du tit kun kører 80% og det er sjældent du lader fuldt... der er altså også sket MEGET i el bilverden Ionic 5 og EV6 er det jeg vil kalde 2 generationer foran den Kona, som er en fin bil, især også på støjniveau, hvor Ionic 5 næsten intet siger, hvor Kona har MEGET vejstøj. kan du finde de sidste penge, så vil jeg klart gå efter den generation som også understøtter 800v ladning op til 350kwh, og hjemmeladning med 11Kwh, som du gerne vil have + bilen bare er 100% anderledes i forhold til følelse af kvalitet og materialer.
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
#13
waskustobaskus
Super Nørd
12-10-2021 12:17

Rapporter til Admin
#3 jeg har ikke en Kona, den er sku for grim:-) men læste div real life målinger og har læst om Peugeot 208e, den kører heller ikke meget længere i virkeligheden.
--
#14
Gicls
Gæst
12-10-2021 19:10

Rapporter til Admin
Er ikke interesseret i at smide meget mere en højest nødvendigt efter by bil. skal bruge den 3 gange om ugen hvor jeg kører på arbejde ca. 35 km hver vej. De 2 andre uge dage arbejder jeg hjemme hvor min kone så vil tage den 13 km hver vej. så rækkevidde på e-208 er fin. man kan få en fra 2020 til under 200.000 der har kørt ca. 10.000. Det anser jeg for at være en fin pris.. Eller jeg helt væk og forstår intet?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#15
GhostHuntr
Junior Nørd
12-10-2021 19:35

Rapporter til Admin
Jeg har købt en 2 år gammel Kia e-Soul med alt i udstyr og 48k på klokken, jeg gav 250k for den, og ved pæn kørsel ligger den omkring 450-500 km
--
Puls er en bonus!
#16
the688
Guru
12-10-2021 20:25

Rapporter til Admin
#15 - er du ellers glad for den? Synes den er et ret fedt valg - mere interessant at se på end mange af de andre billige muligheder. Pros and Cons?
--
"ORK SATME!"
#17
GhostHuntr
Junior Nørd
12-10-2021 20:56

Rapporter til Admin
Tjah, vi er rigtig glade for den, og har haft den ca. 1½ måned nu, og har kørt omkring 3200 km. Man sidder dejligt højt i forhold til mange andre biler, hvilket også giver god plads på bagsædet. Bagagerummet er ikke så stort som f.eks. e-Niro eller Kona'en, dog er det bedre udnyttet, da bagklappen går mere lodret ned, derved er der plads til flere tasker. Jeg har valgt at købe en Frunk gennem Frunk.at til små 2000 kr, og det har gjort bagagerummet noget større. Man sidder rigtig godt i bilen, faktisk vil jeg personligt mene så godt som i Mercedes og Volvo som jeg kørte i for mange år siden som taxa. Synes ikke der er så meget dækstøj at det gør noget, og når jeg kører hjem fra arbejde, har jeg en tendens til at slukke for musikken, og bare nyde stilheden :) Vores Soul har alt i udstyr, såsom HUD, ventilation i forsæder, varme i bagsæder og trådløs opladning af telefon. Det er bare lækkert. Synes faktisk ikke endnu at jeg har fundet noget som jeg ikke kan li' ved den :)
--
Puls er en bonus!
#18
jhc9817
Mega Supporter
12-10-2021 23:47

Rapporter til Admin
Har købt en ny Citroen e c4, kører 900 km om ugen. Er spændt på at se rækkevidde med blandet motor og landevej men forventer omkring 250 km.
--
#19
Spofec
Gigabruger
12-10-2021 23:59

Rapporter til Admin
Kan foreslå en VW E-Golf fra 2017—2018 der har det store batteri på knap 35kwh og 200-250km rækkevidde i den virkelige verden. Priser fra omkring 150.000kr med under 50.000km på tælleren.
--
#20
Gicls
Super Nørd
13-10-2021 10:05

Rapporter til Admin
#19: Den tiltaler mig ikke rigtig desværre. Det er jo noget af en jungel - Vil ikke meget over 200.000,- 25.000 Km og fra 2020. Så markedet er jo lidt begrænset når det kommer til det.
--
#21
Komputerdk
Ny på siden
13-10-2021 15:33

Rapporter til Admin
Jeg ville nok tage værditabet med i beregningen - for den 39 kWh er alt andet noget mindre værd når den skal sælges end den store 64kwh - især hvis batteriet har mistet 20% kapacitet. Bemærk at der kan være parallelimport af elbiler som ikke har samme specs som de danske.
--
#22
Selas
Junior Supporter
14-10-2021 11:37

Rapporter til Admin
Jeg har et tilsvarende behov som dig, ud over at min kone ikke skal køre i den selv. Jeg har prøvet både Kona og E-208, jeg kunne klart bedst lide Konaen, den kører bare bedre, har mere udstyr til prisen samt er større, og var tæt på at købe den, men så fik jeg ikke lov til at sætte en hjemmelader op. Smag og behag, men ja de fleste synes 208'eren er pænere inkl. mig. Husk, du får mere garanti med Kona end E-208.
--
Jeg bor i 2680 Solrød Strand og arbejder lige ved Vesterport st. I am a signature virus, please copy me to your own sig to help me spread.

Opret svar til indlægget: Hyndai Kona Electric 39Kwh

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning