Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
+4000 watt på én stikkontaktAf Ny på siden anox | 09-05-2023 19:43 | 7881 visninger | 112 svar, hop til seneste
Hej HOL,
Der sidder måske en elektriker lærling derude, der måske kan hjælpe mig lidt videre :)
Jeg har en ovn, el-kedel,mikroovn, og 'server rum', sat til en enkelt stikkontakt. I worst case bruger det over +4000 watt og slår derfor min 10A sikring ud. Hvis jeg 'kun' trækker 3800 watt, overlever min 10a sikring.
Jeg har altid troet af man max kunne trække 2200watt (220v*10a) per stikkontakt. Men på mine sikringer står der 10a 400v hvilket giver teoretisk 4000 watt. Derfor forklaring for, hvorfor 3800 watt ikke slår sikringen ud. Er der korrekt antaget?
Jeg har kigget på installationskabler med 3 ledninger (inkl. jord) og studset over rated 400-700v. Men giver god mening, hvis sikringen kan klare 400v. Så skal de faste installationskabler minimum have den rating?
Mit spørgsmål er nu, om jeg kan lave en enkelt forlængerledning fra stikkontakt til ovennævnte elektronikpark og forsvarligt bruge det, hvis jeg ikke overstiger de 4000 watt? (Kablet er ikke installationskabel, idet jeg jo ikke selv må lave faste installationer).
Ledning jeg har kig på:
https://www.jemogfix.dk[...] --
Jeg tvivler meget stærkt på at du kan trække 3800w ud af en stikkontakt!!!! Dine beregninger er helt henne i skoven hvis du mener at regne ud det er så meget......
Her i hytten trækker jeg max 2000w ud af mine stikkontakter. Hvis du begynder at experimentere med at trække mere ud er der chancer for at du brænder hytten ned til grunden.
Tristar
-- Smil koster mindre end elektrisk lys, men lyser mere op At det står 400V på dine sikringer, er ikke det samme som at der er 400V i dine stikkontakter. Du kigger muligvis på den forkerte sikring, hvis den kontakt du bruger er sikret til 16A, vil du kunne trække mindst 3680 watt, og så er 3800 watt indenfor marginen. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO 230v * 10A = du har svaret.
Ikke noget at sige til dine sikringer springer. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Vi har 230 volt, ikke 220 volt.
Så på en 10 ampere sikring bør man kunne trække 10x230 = 2300 watt + evt lidt margen.
Man bør dog ikke trække max over længere tid.
Nogen har en 13 ampere sikring siddende i nyere anlæg.
De bør så kunne trække 13x230 = 2990 watt + evt lidt margen.
Igen bør man ikke ligge på max belastning over længere tid.
16 ampere anvendes oftest til komfur etc, hvor 10/13 ampere benyttes til alm stikkontakter. -- Sidst redigeret 09-05-2023 20:00 Du bruger nok heller ikke 4000w samtidig, da det er ting som kører on/off på varmelegemer.
Men du har ikke 400V på en et-faset stikkontakt. 400V er 3faset.
Så du bør ikke presse mere end de 2200w på 10A. Måske den dog kan skiftes til 13A men afhænger af flere ting, og ikke altid en god ide. Men afhænger af dimensioner på kabler, og om de kan komme af med varmen. Generelt set er en normalt stikkontakt også kun tiltænkt det halve i kontinuerlig effekt.
-- #4
Kommer an på hvor langt fra transformation du er. Eller belastningen på faserne. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #1, jeg har sat en watt måler på og den viste 3800watt. Testede med min ovn 2200watt, mikroovn 800watt, server park 600watt og kaffemaskine som jeg ikke kender præcis watt på. Men vi når meget vel de 3800watt. (havde jeg tændt el-kedlen, var sikringen nok gået) :)
#2, jeg bruger kun 10a sikring, og formår at trække 3800watt. Volt og watt er ikke det samme. Men hvordan det kan lade sig gøre, er jeg ikke helt sikker på. Derfor søger jeg en med mere forstand på det? :)
#4, min ovn køre maks 1 time og elkeddel og mikroovn tælles i minutter. Det er kun min 'server park' der køre 24/7 med 500-600watt.
#alle, min el-tavle har 40a ind og er fordelt på 2 grupper af 10a. -- Sidst redigeret 09-05-2023 20:10 #7 " Volt og watt er ikke det samme." Det har jeg så heller aldrig påstået. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO #5, min teori er også på 3 faser, hvor du kan trække mere strøm end 220volt. Derfor bygningens installationskabler også være demmensioneret til 400volt, heraf 400volt på en 10a sikring. Ellers springer du sikringen, hvis du tænder en ovn eller kogeplade på mere end 2200watt som er forbundet på 2 eller 3 faset.
Så min tanke går på jeg kan kan tage 4000watt på en enkelt fase, per 10a 400v sikring. Men stadig usikker på hvordan det spiller sammen med volt og watt. Måske en der kan uddybe hvordan det kan lade sig gøre uden 2 eller 3 faser? :) -- Sidst redigeret 09-05-2023 20:19 #9 Der findes ikke variabel spænding (volt) i stikkontakter. Er stikkontakten med 3 faser (400V), og du tilslutter et apparat, der er beregnet til 230V, så futter apparatet af. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO Hvis det er smelte sikringer så kan den udskiftes til en 13A, så har du 3000w at lege med.
Men almindeligt 230v el materiel er, over længere tids brug, ikke godkendt til at trække mere end 6A, ellers kan det smelte.
Har for eksempel set almindelige 230v strikpropper smeltet fast i stik kontakter til tørretumblere, man bruger heller ikke almindeligt 230v materiel til at lade elbiler med netop fordi der trækkes meget strøm over længere tid.
Så skal man op i 230v/400v cee vægudtag og stikpropper, det kræver så også et kabel med 2,5mm2 ledertykkelse. 3x2,5mm2 eller 5x2,5mm2, både fra forsynings siden (el tavlen) og afgangs siden -- #7
Trækker du 3800 watt på en 10 ampere sikring er der noget galt, den bør sprænge længe inden, på en alm stikkontakt.
(De 2300 watt + lidt margen)
Der bruges ikke 16 ampere sikring til en alm stikkontakt, det var blot for at gøre obs på hvor de bruges, til anden slags udtag. -- Sidst redigeret 09-05-2023 20:26 Hvis du trækker 3800 watt fra en stikkontakt, er du godt i gang med at overbelaste stikkontakt og ledninger.
Jeg er Ikke 230 volts el tekninkker, men automekaniker og har set hvad der sker hvis man trækker for meget strøm gennem en ledning.
Du bør ikke trække mere end 2200-2400 watt pr. stikkontakt og i det hele taget max 2400 watt pr. rum af gangen. Skal der trækkers mere i samme rum, bør du være sikker på at de brugte stikkontakter køre på værd sin 10 amp sikring.
At en sikring er rated for op til 400 volt, betyder ikke du kan eller bør trække mere watt gennem den. Rating betyder at sikringen kan operere sikkert med op til 400 volt, men ikke at der trækkes mere watt.
At trække 3800 watt fra en stikkontakt eller mere, kan resulterer i ved længere brug at ledninger bliver så varme at isoleringen omkring kobber trådene smelter og kobber tråde bliver blot lagt. Er man så lidt uheldig med gnister = brændfare. Det anbefales at man max trækker 2300-2400 watt fra en stikkontakt. JO mere man trækker der over, jo større risiko for brænd og smeltede ledninger,
Jeg vil kraftig anbefale at du stopper det foretagene eller får dimensioneret ledninger, sikringer og stikkontakt til at håndtere så mange watt over længere tid. Det vil sige at du er sikker på at alle ledninger er tykke nok til at klare det, så de ikke smelter, har kraftigere nok sikringer i som f.eks. 13 eller 16 AMP (Men det betyder ikke at du bare skal sætte 16 amp i dit nuværende el-installition. Det skal være bygget ti lat håndtere de sikringer for at undgå overbelastning), også en stikkontakt som kan klare så mange watt. Husk strøm udvikler varme og kan smelte plastik og der med blive en potentielt brændfare. -- 5600X/5950X - ASUS B550-I/DARK HERO X570 - G.SKILl 32 GB 3600 MHz CL14 - RTX A2000/RTX 4090 - SAMSUNG 980 PRO 1 TB/2 TB - WD RED/GOLD 16 TB/14 TB --
Sidst redigeret 09-05-2023 20:28 #11, det er gasnke givet du futter et 1 faset apperat ved at give det 3 faser :) Mit spørgsmål er hvordan eg kan trække 3800watt ud af en enkelt sikkontakt på en 10a sikring?
#12, el-installation i boligen skal understøtte 13a, ellers risikere man at futte boligen af. Så det må jeg hellere holde mig fra :P -- #14, jeg tror jeg har fanget den og hvorfor en sikkontakt ikke bør trække mere end 2200watt, selvom den kan ramme 4000watt med den sikring
jeg bruger 10a / 400v.
De 400v er ved 3 faser. Dvs. hver fase ledning bliver ramt med 400/3 = 133v, hvilket giver 1333watt (i lalt 4000watt).
Ved 220v og en enkelt fase, giver det 2200w. Den enkelte fase er ikke
dimmensioneret til at trække '400v/4000w', som der skal 3 ledninger til
at opnå. Derfor bliver kablet overbelastet. Omend det er muligt at
trække 4000w på en enkelt fase, grundet sikringen. ^^
Dog bruger jeg typisk min ovn 1 time ad gangen + server park = 2700-2800w. Tænder
jeg mikroovn plus 800w, er det for få minutter. Så det er ikke noget der
køre 24/7 eller i nærheden af det. -- #15 det har #5 svaret på... Og resten bekræfter det absolut ikke er muligt..
Alternativt er at din watt måler er i stykker :) -- Sidst redigeret 09-05-2023 21:00 Det hedder en smeltekurve - http://www.axencrone.net[...]
En sikring skal ikke brænde over ved nominal last lige med det samme - heller ikke ved mindre overbelastning. -- Den som ler sidst, tænker langsomst! Stik i dk må max trække 6A hvis det er konstant brug
En 10A smælte sikring kan klarer ca 2800-3000W i opverlast i en kort periode
man må kun bruge 13A sikringer hvis inst. er til 13A hele vejen ud, vil sige gammle kabler og stof ledninger er no go.
Hvis du trækker meget strøm få lavet grupper til server / ovn / og hvad du ellers har på vær sin gruppe
egen inst.
Det første jeg tænker på hvis du overbelaster så meget er BRÆND.
-- #18, hvordan er det ikke muligt at trække 3800watt over en enkelt fase? Jeg havde både en varm ovn, mikroovn med lys, friskbrygget kaffe og min server park kørte der ud af på 3800watt.
#19, plejer at skulle tage min sikring med en grydelap når den springer. Det er den ældre udgave, hvor du skal skrue dem ud :)
Spørgsmålet er nu, om når man bygger hus, at bruge forskellige faser til hver stikkontakt, således man fordeler watt over de 3 faser i et installationskabel? Det ville være smart :) -- Uddannet elektriker her, må simpelthen lige få nogle ting på det rene:
som nævnt uttallige gange, at din sikring er godkendt til 400V betyder ikke at den bliver påtrykt en spænding på 400v.
At kabler er rated til 750V er den MAKSIMALE mærkespænding de er i stand til at ISOLERET over for.
Din stikkontakt kører næsten 99% sikkert 230V (+- afvigelsen, kan ikke huske hvad den er de her dage, svinger også fra dag til dag) og IKKE 400v. Hvis den kører 400V er din installation hjemmelavet og ulovlig.
Du trækker ikke 3800W ud af den stikkontakt, ellers er sikringen deffekt (og MEGET varm), eller "wrapped" i sølvpapir.
Den belastning i effekt du beregner til 3800w, er højst sansynligt den "opgivede" effekt på dine komponenter, hvilket er PEAK effekt. Komponenten står ikke og suger x watt kontinuerligt. Tænder du hele banden på MAX samtidig, kan du self godt opleve dette scenarie, hvis din timingg er god.
Hvis du trækker 10A kontinuerligt, smelter stikkontakt + kabel.
Din effekt beregning på 3 faset installation er helt hen i vejret. Den hedder Effekt(watt) = Spænding(volt) * Strøm(A)* (kvadratrod)(3)
Er din belastning på alle 3 faser helt ens, er forbruget også helt ens, det er dog NÆSTEN aldrig tilfældet.
Ved godt rigtig meget af det her er lige gyldigt, måtte bare lige ud med det :)
TLDR;
Hvis du trækker betydeligt mere end 2300W på din stikkontakt er din gruppe/sikring defekt, og hvis du gør det længe nok stopper det helt af sig selv med at virke når stikkontakt/kabel smelter. (og potentielt starter brænd). -- Sidst redigeret 09-05-2023 21:45 #21 Kan ikke finde ud af om det er troll, men det er sådan set også det man gør i forhold til de 3 faser. -- #22, tak for dit svar.
Jeg kan konstatere jeg trækker 3800watt ud af en enkelt sikkontakt med en el-måler. Sikringen bliver ikke umiddelbart varm, da testen kun løb et par minutter. Jeg ved den bliver varm, når jeg er over 4000watt - dog over 2 stikkontakter. Kan du evt. forklare hvorfor det testede ikke kan lade sig gøre?
Jeg tror det er en misforståelse. Jeg trækker naturligvis 230v og ikke 400v ud af min stikkontakt. Bruger kun en enkelt fase.
Kan du anbefale et kabel, der kan holde til 3800watt, eller skal jeg fordele det hele over 2 stikkontakter af max 2300watt? :) -- #11
Der er 3x230 Volt i et 5 polet kraftstik.
Forbindes et apparat mellem 1 fase og nulleder, er der 230 Volt.
Forbindes et apparat mellem 2 faser er der naturligvis 400 Volt.
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Hvis du skal trække 3800 watt, ville jeg dele det op på 2 grupper og mindst 2 stikkontakter, som hver er forsynet af sin egen 3g1,5 leder. Alternativt kan du trække en 5g1,5 frem, hyre en elektriker til at montere en 3 polet gruppe. Så kan du dele installationen yderligere op.
Lige til note; hvis du så suger 1900w kontinurerligt tror jeg heller ikke materiellet holder så længe. Så løsningen med 5g1,5 er bedre i forhold til dit forbrug. Men hvis du kontakter en elektriker ved han godt hvad du har behov for!
I forhold til måleren, ville jeg måle med et andet apparat, for at være helt sikker på, at den faktisk måler 4kw. Hvis du er 100 procent sikker på, at de 4000w er en korrekt måling, ville jeg ringe til en elektriker. For så er der altså noget galt.
Da du skriver du bruger smelte sikringer, er disse ikke defekte, da du lyder til at have skiftet dem. Så jeg er 99% sikker på, at det apparat måler forkert. -- Sidst redigeret 09-05-2023 22:36 Lige en note til mit eget indlæg #28
Er den måling der max effekt målt? Hvis dette er tilfældet, er det muligt at have en sådan spike i forbrug, men fordi du bruger smelte sikringer, kobler sikringen ikke ud, da den kan tåle en "højere" effekt i nogen tid, før den kobler ud.
Så hvis det du måler der er et "spike" i forbrug, kan din sikring muligvis godt holde til belastningen. -- Oplagte løsninger:
Hold op med at bruge mere end een af dine strømslugere ad gangen.
Få opsat en ny stikkontakt på en anden gruppe med nyt kabel.
Skift kablet til din nuværende stikkontakt til en 5-leder, skift gruppesikring til en 4-polet og få sat ekstra stikkontakt op.
Få opdimensioneret din 10A gruppe til en 16A gruppe og opsæt ekstra stikkontakt, kan i best case lade sig gøre, omend usandsynligt med samme kabling.
Meget muligt du kan overbelaste din smeltesikring i længere tid ved 1,6x mærkestrøm uden at den går, men lad være. -- I am a signature virus, please copy me to your own sig to help me spread. --
Sidst redigeret 10-05-2023 01:07 Har ikke gennemlæst alle indlæg men tænker det er godt at få klarlargt nogle ting.
1. De 13A forsikring til 1,5mm kobberkabler er for at undgå kablerne bliver for varme og smelter. Ligger 20stk kabler op ad hinanden bliver de derfor selvfølgelig varmere end hvis der kun er et enkelt.
3. Det med at elmaterial eller stikkontakter er lavet til 6A ved længere tids belasting er noget vrøvl. Hvad stikkontakterne (og kabler) kan klare i længere tid afhænger bla af om den sidder i eller udenpå væggen, og stikbenene er anløbne, alder/model mm. Se evt. LKs vejlending omkring det.
4. Hvis de 3800 watt er over længere tid (timer) så fordel dit forbug på minimum stikkontakter for at undgå stikkontakterne og stikpropper smelter. Dette er under antagelse at det er ældre stikkontakter og stikpropper. Hvis forbruget er 2000w ove rlængere tid og op på de 3800 i kort tid så kan du nøjes med 2 stikkontakter. De 3800 watt bør også fordeles over minimum 2 sikringsgrupper (10A grupper)
5. Som tilledning (kablet fra stikkontakt til apparat) kan du bruge 3x1,5mm2 eller 3x2,5mm2
6. Efter at have skrevt så jeg lige at Gukkelak var elektriker og har svaret på det. -- #27, jeg er ikke sikker på der er noget galt vedr. de 3800watt. Jeg har 2 grupper, med hver 10a/400v og heraf kun 2 sikringer. El-installationen i boligen er lavet til 3 faset, dvs. 400v ved 10a. Det giver 4000watt. At jeg så trækker det på en enkelt fase, er ikke godt. Det giver forklaringen på jeg kan trække 3800watt, mens når jeg er over 4000watt, går sikringen. Sikringen kan ikke vide jeg trækker hele belastningen på en enkelt fase :)
Jeg bor i boligforening, så de går nok desværre ikke med til en elektriker.
Jeg bruger heldigvis ikke 3800watt 24/7. Jeg bruger minimum 600watt 24/7 (servers). Dertil +2200watt når ovnen er tændt en time. +700watt når el-kedlen koger vand i 5 min, +1200watt når jeg laver en espresso på 2 min, +1000watt når mikroovnen køre i 5 min, +2200watt hvis der fuld damp på alle kogepladerne i en halv time.
Jeg bruger derfor sjældent så højt et forbrug.
Men konklusionen må være:
Gruppe 1 stue: Jeg trækker en forlængerledning 3x1,5mm2 til min ovn (2200watt) fra stue til køkken.
Gruppe 2 køkken:
Stikkontakt 1: Jeg trækker en forlængerledning 3x1mm2 i køkkenet til el-keddel, espresso, mikroovn (køre sjældent samtidigt).
Stikkontakt 2: Kogeplader + køle/fryseskab
Når jeg laver mad, bruger jeg som andre ofte kogeplade + ovn. Hvis de er på hver deres gruppe + stikkontakt, burde det være sikret. Men et helvede at trække ledning. Havde håbet at undgå det :) -- #31 læs lidt op på råderetten i lejeboliger, i sær hvis det er almennyttigt du bor. Virker som om man har ret brede muligheder for ændringer i boligen. Fandt en brochure der illustrerer omfanget: https://www.domea.dk[...]
Det skaber værdi for boligen at udvide elinstallationen, så jeg ved ikke hvad et logisk modargument fra udlejer skulle være. Om det kan betale sig i kroner og øre for dig er en anden sag…
Dine sikringer er ikke tilsluttet 400v, de er tilsluttet een fase af 230v. At der er påtrykt en maksimal tilslutnings-spænding til din sikring betyder intet for dig. Med din logik kunne du opgradere til en 500v sikring og trække endnu mere effekt: https://www.harald-nyborg.dk[...]
Sådan fungerer det ikke…
Det er ikke noget problem, for dig, at køre hele belastningen over een fase. Begge dine sikringer kunne være forsynet af samme fase og alt ville virke normalt.
Din ovn trækker ikke 2200w i en time når tændt, den kører fuld effekt når dem opvarmer, og den skifter mellem 0w og 2200w når du har sat maden ind. Hvis den skulle køre fuld effekt hele tiden, skulle du varme-aflede 2200w til din mad og som varmespild, det gør du næppe. -- I am a signature virus, please copy me to your own sig to help me spread. #26 Din energimåler har en maks belastning på 16A @ 230V / 3680W: https://manuall.dk[...] Mit gæt er, at den er blevet overbelastet, og derfor ikke giver en korrekt angivelse, eller at den er indstillet til at vise maks. effekt og ikke aktuel effekt.
Den stikprop, jeg kan ane gå ind i elmåleren, har en begrænsning svarende til elmåleren, og den (og den ledning, den sidder på) burde blive godt varm, hvis der suges mere end 16A igennem den. De mest almindelige forlængerledninger / stikdåser har en kabeltykkelse på 2 x 0.75 mm2, hvilket begrænser dem til omkring 1200w (husker det ikke lige), og trækker du knap 4kW gennem dem, så smelter de ret hurtigt.
Når jeg tænder min gamle støvsuger på 1600 watt, så kan jeg se på lyset, at det lige kortvarigt bliver svagere, inden det bliver normalt igen. Det er fordi at støvsugeren kan suge over det dobbelte af sin driftseffekt ifm opstart - dette begreb kaldes "inrush current", og kan være det din elmåler viser. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO Nu kommer jeg som fagmand lige med et rigtigt surt opstød!
Kunne vi lige prøve at holde igen med gode idéer og løsningsforslag til OP?
Der er sgu en årsag til at man skal være uddannet for at rode med elektriske installationer!
- Det skal udføres af en autoriseret el-installatør! -
Det er tydeligt at alle der har svaret på det her opslag, ikke har forstand på hvad de snakker om (pånær trikkeren).
I kan måske finde ud af ohms lov, men forslag om at udskifte sikring, anbefaling af kabeltværsnit, brug af forlængerledning osv. er fuldstændig uforsvarligt - især med så stor belastning som OP oplyser.
Der er regler og krav til den faste installation der skal overholdes. Dette skal ske vha. konkrete beregninger på kabel, fremføring, oplægning, kontaktmateriel flere andre faktorer - ting som din el-installatør skal gøre!
At din boligforening ikke vil gå med til en elektriker er noget vrøvl - det er et lovkrav at det skal udføres af en autoriseret el-installatør!
Eksempel omkring høj belastning af stikkontakter:
https://www.youtube.com[...]
Og lige lidt faktuelt omkring længerevarende belastning af stikkontakter: https://www1.lk.dk[...] -- #34 " Det er tydeligt at alle der har svaret på det her opslag, ikke har forstand på hvad de snakker om (pånær trikkeren)" - Det er tydeligt, at du ikke har læst alle indlæg.. ;-) -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO #31 Kort og enkelt: Nej.
Du har ikke to "grupper" med 400V (tre faser) og kun to sikringer, der hører en sikring til hver fase i hver gruppe. Og nej, det er heller ikke 400V 10A i din stikontakt, og det er heller ikke sådan man regner tre faset effekt.
Med alt hvad jeg har læst her i tråden, så er mit råd som Stærkstrømsingeniør: Hold dig langt væk fra at rode med det selv, du mangler helt grundlæggende el-viden.
Dernæst bør du undgå forlængerledninger til de tunge belastninger. -- 5950x | RTX 3090 | WD Black SN850 2TB | EKWB 2x360mm --
Sidst redigeret 10-05-2023 13:04 #31 - Anox, jeg ked af at sige det, men du kigger op elektriske installationer helt forkert. Det virker ikke til du forstår hvordan det virker. Så lad nu vær med at gøre noget dumt.
Jeg er helt enig med Gukkelak. Jeg er også selv uddannet elektriker og har været det mange år.
Du kan IKKE trække 3800W på en 10A sikring ved 230V uden der er noget galt med installation eller som Gukkelak siger, at det må være en peak belastning som din måler fortæller dig. Det er simpel matematik.
230V x 10A = 2300W
Så enten er der noget galt med din installation eller så viser din måler forkert.
#34 - Danny, jeg er fuldstændig enig med dig. Godt skrevet. -- Blot til info til alle dem som siger det ikke er muligt at trække 3800watt på en 10 amp sikring
Dette er ikke tilfældet man kan sagtens trække mere end 10 amp på en 10 amp smelte sikring der er noget der hedder en smelte kurve som alle der er elektrikere i denne tråd burde kende til
http://www.axencrone.net[...]
Som set på kurven tager det omkring 1000 sek for sikringen at springe ved 20 amp. det er 16 min man kan hive 20 amp ud af en 10 amp sikring før den springer.
Det er forbrugerens ansvar ikke at overbelaste stikkontakter osv i installationen så hvis man trækker 3800watt i en stik kontakt er det ens egent ansvar hvis det går galt. -- Sidst redigeret 10-05-2023 13:41 #34
Flot, at sikkerhedsstyrelsen anbefaler et CEE stik til en almindelig ovn. Hvad er der nu galt med en almindelig stikkontakt, som har en mærkestrøm på 16A ?
En almindelig ovn har jo heller ikke et CEE stik monteret og så er det lige vidt hvis der skal en elektriker til at skifte stik ! -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #35
Tja, det var måske lidt hårdt formuleret, men man kan vel sagtens generalisere, når størstedelen af kommentarer kommer fra lægmænd?
Nu kender jeg ikke specifikt til den stikkontakt du linker til i #16, men mærkestrøm er ikke lig strømværdi for kontinuerlig belastning. Nye LK stikkontakter har også en mærkestrøm på 16A, men er stadig ikke godkendt til mere end 6A kontinuerligt.
#39
Nu var pointen med det link ikke at jeg mener at en ovn skal monteres med CEE-stik, men at en almindelig stikkontakt typisk ikke er dimensioneret til en langvarig belastning svarende til mærkestrømmen på sikringen.
Formålet med CEE-stikket i videoen er at pointere, at man som lægmand gerne må demontere udstyr der er monteret med almindelig stikprop eller CEE-stikprop, men at der skal autoriseret el-installatør til, hvis det er monteret i dåse.
Almindelige ovne bliver leveret med multistikprop, så hvis du får din elektriker til at montere en stikkontakt der er egnet til formålet er det naturligvis OK.
Det er et lovkrav (og dit ansvar som boligejer) at få overført jordforbindelsen på klasse-1 apparater, så du må gerne skifte stikproppen på dine klasse-1 apparater som lægmand.
https://www.sik.dk[...]
https://www.sik.dk[...]
https://www.youtube.com[...] --
Jeg ved ikke en skid om topic, men jeg kan sige så meget at jeg har boet i foreninger det meste af livet; ingen af dem har på noget tidspunkt nægtet en aut. installatør at stå for installationer, tvært imod.
På det private udlejer-marked, kan jeg kede folk ihjel med anekdoter der rummer et andet syn på sagen.
-- Sidst redigeret 10-05-2023 14:39 #41 hvordan kommer du frem til at en 16a godkendt LK stikkontakt kun er godkendt til 6a vedvarende belastning, dit eget link modsiger den konklusion.
Ved heller ikke hvor du har fra at nogen skulle have anbefalet #0 at udskiftning af gruppe/kabling er en gør det selv løsning, synes tværtimod konsensussen har været at få en elektriker på besøg. -- I am a signature virus, please copy me to your own sig to help me spread. --
Sidst redigeret 10-05-2023 14:43 #33, Jeg har kigget manualen igennem, under amp som jeg går ud fra er ampere, rammer jeg ligeledes over 10a. Hvad enhederne er opgivet til at forbruge, stemmer overens med hvad jeg ser på måleren. Så tænker den virker fint, men kan naturligvis ikke udelukke den er defekt.
#34, der er ikke tale om fast installaiton. Der er tale om en forlængerledning til nogle el-apparater, som bruger en del strøm. Derfor vil jeg gerne sikre mig jeg får de rette kabler og har forsøgt at få forklaringen på hvorfor jeg kan trække mere end 2300watt ud af min stikkontakt. Indtil nu, er jeg desværre ikke blevet klogere.
-- #44 " Indtil nu, er jeg desværre ikke blevet klogere." I så fald har du ikke fulgt ret godt med. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO #38 - Jeg er ikke enig i det du skriver. Er du sikker på du aflæser korrekt på den sikrings kurve, jeg får et helt andet resultat ved 20A forbrug på en 10A smeltesikring.
#44 - Du har fået forklaringen hvorfor du kan trække mere end 2300W. Enten er din måler ødelagt eller så er der noget helt galt med din el installation. Mange i den tråd her har sagt det og anbefalet dig at få fat i en elektriker. -- Hvordan du kan trække 3800 watt på en stikkontakt uden at springe sikringen?
Sikringen som du selv skriver er 400V/10A?
Fordi du ikke belaster sikringen så meget at den burde springe.
Det rigtige spørgsmål er nok hvorfor du har sat en 400V sikring på en 230V gruppe. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #44 du har fået svaret mange gange nu fx #38 det er grundet sikrings smeltekurve at du kan trækk 3850w i et par minutter
#46 der er inted galt med han's el installation den funger som den skal. se #38 for uddybning -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #48 - Ja jeg kan godt se nu jeg har læst forkert på smeltekurven. Gud det også længe siden jeg har kigget på sådan en :) --
#44
selvfølgelig kan du ikke trække flere watt, end din sikring gruppe
tag lige et billede af din sikring gruppe.
og du skrev du havde trukket 3800watt ud på en 10A det kan ikke lade sig gøre. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#31 stop dig selv....
1 hvad er det for en ovn du har (model tak) ?
er der 220 stik på den ???
godt gukkelak kom ind over..... for hold en røverhistorie du lave anox !! -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Kan ikke nå at svare alle. Men det gennemgående og overvejende her i tråden har været at det ikke er muligt at trække 3800watt, selvom jeg med stor sandsynlighed gør det. Watt-måleren viser de samme spring som er angivet for produktet. Manglede der strøm, ville mit it-udstyr nok brokke sig :)
Årsagen til 10a/400v sikring på 2 grupper, må angiveligt være at jeg hverken har 13a eller 16a i lejligheden. Det vil imo være tumpet ikke at bruge 5-leder kabler i væggene (3 faset), således der kan etableres kraft stik - 400v (udført af en autorieret elektriker).
Sikringen kan holde til:
10a ved 400v = 4000watt
17.5a ved 230v = 4000watt
Det er sådan jeg læser det. Og det er sådan det giver mening for mig. Er der en elektriker der kan svare mig om det kan lade sig gøre? --
#52 STOP NU
det jo mega vrøvl det du skriver der !
er der en voksen til stede der kan hjælpe anox ; )
Han har jo svaret dig.... men du fatter hat......
10A omregnet til effekt 2300 watt
13A omregnet til effekt 2990 watt
16A omregnet til effekt 3680 watt
men kig lige på din sikrings gruppe hvad de kan klare , hvis det er ældre
kan det med garanti ikke klare 16A -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #54, en skam der går Arto i min tråd ;) -- #42, jeg har faktisk haft en elektriker ude, der skiftede et strømstik der havde en speciel transformer til lav volt. Ikke noget jeg har set før. Han kom kvit og frit. Men tvivler på de går med til at installere strøm i mit skab.
Jeg jeg har boet på sjælland i det private. Der er historien ganske vist noget anderledes. Glad for at være tilbage i boligforening :) -- Hvor gammel er din bolig?
Det lyder, som nævnt mange gange, utroligt at du kan trække den mængde watt konstant. Nu er det godt nok bare et billede, men jeg antager at din watt-måler viser belastningen og opdaterer hele tiden, fremfor kun at måle spidsbelastning.
Jeg bor i et hus bygget i 70'erne og jeg tør satme ikke trække så meget strøm ud af et stik. Så er jeg bange for hele huset brænder ned :P
-- Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0.
Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret) #56
Det kan udelukkende være en beskyttet bolig. Du har fået svaret 1000 gange, men virker ikke rigtig til du forstår det alligevel. Nå, men hvis branden sker, så må vi håbe du er den eneste der ryger. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #57, boligen er bygget i 1992, som alm. bolig byggeri. Det er et rækkehus kvarter, hvor der er mangle forskellige størrelse boliger.
Den viser det aktuelle forbrug og opdatere hele tiden. Jeg kan se det, når jeg tænder/slukker enheder. Jeg kan ligeledes se på den at ampere forbruget overstiger de 10a. Hvilket igen bekræfter watt forbrug.
Belastning af stikkontaktenStikkontakter er mærket 10A, 13A eller 16A, hvilket er stikkontaktens størst tilladte belastningsstrøm.Du bør ikke belaste stikkontakter i længere tid med den største tilladte belastningsstrøm.De 10A, 13A og 16A er omregnet til effekt henholdsvis 2300 watt, 2990 watt eller 3680 watt ved 230 V. Et elapparats effekt skal være angivet på apparatets mærkeskilt. Hvis der er tilsluttet flere elapparater i samme stikkontakt, må summen af deres effekter ikke overstige disse værdier.
https://www.sik.dk[...]
Et er hvad der er tilladt, et andet er vel hvad der er teknisk muligt? Misforståelsen ligger måske heri?
#58, det var da en trist indstilling at have ;) -- Sidst redigeret 10-05-2023 18:02 #52
Anox, du kan ikke regne watt ud på den måde når vi snakker 400V. Der skal du huske kvadratrod 3.
#59
Udover det, så prøv lige at høre her.
Du kan trække de 3800W på en 10A smeltesikring. Der var en i denne her tråd der lagde et skema ind for smeltesikringer, i forhold til deres kurver. Den fortæller at du kan trække 20A i 600 Sekunder på en 10A smeltesikring.
Det vil sige at hvis du kan trække de 3800W kontinuerligt, så efter noget tid, mere end de 600 Sekunder, så vil den springe.
Det giver dig svaret på hvorfor du kan gøre det.
En helt anden ting er så om du burde gøre det, og der er svaret klart nej, da du nedbryder både kabler og stikkontakter over tid og de vil smelte.
og så er den ikke længere. -- #60, jeg er helt med på at trækker jeg 20a, er det 4600watt. Der vil sikringen gasnke rigtigt springe efter tid. Mit spørgsmål er på 17a, dvs. under 4000watt som er sikringens max - 17a * 230 = 3910watt.
,,
Jeg er ligeledes med på at trække 17a over et kabel der er designet til 10a per fase, ikke er godt. Jeg har forsøgt at få bekræftet min teori af en elektriker herinde, men har desværre ikke fået noget konkret til netop dét.
Disse sikringer jeg bruger, per hel gruppe:
https://www.jemogfix.dk[...]
Nyere systemer, har afbryder for hver enkelt fase kan jeg se. Der giver det fint mening den slår fra ved 2300watt på en enkelt fase/stikkontakt. Men ikke det mit spørgsmål går på :)
https://www.jemogfix.dk[...]
-- #61
Hold hold hold. Der er ikke nogen WATT max på en sikring. Kun Ampere.
For din Watt ændre sig i forhold til spænding.
Der nogen der køre 220V, nogen der har 230V, der er også systemer med 400V og 440V, ja selv 690V.
Din sikring kan ikke klare max 4000W, den kan snildt klare mere hvis spændingen ændre sig. En 10A sikring i et 690V system kan trække mere end 4000W. Men igen, lige så snart vi snakker 400V og 690V som er med 3 faser, så skal formel ændres til at man ganger med kvadratrod 3 og cos.
Så kort og godt, kig væk fra watt og kig på ampere istedet.
Hvis du trækker mere end 10A på den sikring vil den springe over tid. Jo mere du trækkker jo hurtigere går det. --
anox gå lige ud og tag et billede af din sikrings skab med de sikringer....
du er seriøst fuld af .... , og du har fået flere svar, endda også fra en elektriker...
men alligevel blir du ved med at sige du kan, hvilket ikk bør være muligt.
hvor mange grupper har du ? tænker at et rigtig komfur (ikke en airfryer som du så endelig fortalte lidt længede inden i tråden). et rigtigt komfur med ovn kører som regel 2 faser hvis det er
keramisk. hvor mange grupper har du (sikringer sidder der i dit ? )
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #62, bingo, det er netop det jeg er efter. En sikring der er rated 10a ved 400v, burde kunne holde til 17a ved 230v. Hvilket gør de 3800watt muligt. Men kan da prøve at stress teste og se om noget bliver varmt :)
#63, du kan starte med at tale ordentligt ;)
-- #64
Nej nej nej, du misforstår fuldstændig.
At en sikring kan trække 10A ved 400V ændre sig ikke ved 230V. Der er det stadig 10A.
En sikring mærket med 10A kan kun trække 10A uanset spænding. -- #61 Du fik dit svar i #38 + #40 (og jeg lærte noget nyt, da jeg ikke var klar over det med smeltekurve, yay!).
Du kan ikke sige, at fordi din sikring er en 10A/400V, at den så kan klare 4000W. Groft sagt kan du sammenligne elektricitet med vand, der løber i et lukket rørsystem. Her vil volt (V) være trykket, som vandet fremføres med, og ampere (A) vil være mængden af vand, der bliver fremført. Hvis et rør har en given diameter, så kan du øge trykket på vandet (V), men mængden af vand (A), kan du ikke ændre på, da der ganske enkelt ikke er plads. Forsøger du alligevel at tvinge mere vand igennem, end der er plads til, så kan du risikere et rørbrud (sprunget sikring, kabelbrand).
Når det kommer til at få monteret et udtag i dit skab / i din lejlighed, så har man i almennyttige lejligheder råderet, som giver ret til at foretage forbedringer og ændringer. Du skal snakke med din boligforening eller varmemester herom, da de kan hjælpe dig videre. An på hvilke ændringer, du ønsker at foretage, så er det muligt, at der skal indhentes en byggetilladelse - mit gæt er, at det ikke er nødvendigt ifm. el-arbejde. Du skal have en autoriseret elektriker til at udføre faste installationer, og du skal forvente at det kommer til at koste dig mindst 3-5000 at få fræst et kabel i væggen, og etableret et nyt udtag. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO Intet bedre end gør-det-selv-keld der ikke ved mere end en grundforløber på elektriker uddannelsen. Manden fik svar allerede i starten af tråden, men er stadigvæk helt væk. Det står sort på hvidt, eller kig i en el bog. Jesus. Du er helt væk :-D -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #65, jeg skal nok have læst lidt mere op på ampere, før jeg forstår det det helt. For at bruge #66 analogi, fordobler jeg røret (A), mens jeg halvere trykket (V). Den samme mængde vand kommer igennem systemet.
Så er jeg nysgerrig på, hvorfor ampere ikke kan ændres? :)
Hvad jeg oplever må ganske vist være rigtig nok med de 3800watt, men må gå ned i watt i takt med ovnen bliver varm. Smltetiden når ikke at indtraffe og dermed springer sikringen. Jeg har ikke testet i længere tid, da senariet ikke er særlig realistisk. Men giver det et skud senere :) -- #64
Jeg vil prøve at forklare på en anden måde.
Det der varmer sikringen op - og i sidste ende får den til at smelte (springe) er strømstyrken (I).
Den varme der afsættes i sikringen kan regnes som
H = I^2 x R X t
Hvor :
H = varme (joule)
I = strømstyrke (ampere)
R = modstand (Ohm)
t= tid (sekunder)
Hvis vi tager en enkelt fase med 230v 10A i 1 minut:
U= R x I ->
U=230 volt
R= 23 Ohm
H= I^2 x R X t => H= 10^2 x 23 x 60 = 138 kJ
Hvis vi tager en enkelt fase med 400v 17A i 1 minut:
U= R x I ->
U=400v
R= 23,5
H= I^2 x R X t => H= 17^2 x 23,5 x 60 = 407 kJ
Las os så se på 400v 10A i 1 minut:
U= R x I ->
U=400v
R= 40
H= I^2 x R X t => H= 10^2 x 40 x 60 = 240 kJ
Det er altså strømstyrken der bestemmer, hvad en smeltesikring kan klare, før den smelter. Ikke den effekt et apparat bruger.
Bliver den energi der afsættes som varme i sikringen for stor til at den kan komme af med varmen - så smelter den (efter smeltekurven).
OBS de der sikringer fra Jem og Fusk er ikke CE godkendte (bogstaverne "CE" på sikringen er ikke CE logo). Jeg vil anbefale at købe et mærkevare i stedet.
Så følgende udsagn: "En sikring der er rated 10a ved 400v, burde kunne holde til 17a ved 230v."
Er ikke korrekt. For sådan fungerer elektricitet ikke. -- #68 Det er korrekt, at fordobling af rørtykkelse og halvering af tryk giver samme effekt - det er Ohm's lov:
230V * 10A = 2300W
115V * 20A = 2300W
Du kan godt øge ampere, men så skal du også have kraftigere ledere i kablet og en større sikring i tavlen. Det burde allerede være gjort klart tidligere i tråden. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO #69
Hvis du siger at CE logo er falsk, forklar så lige forskellen ?
CE marking (europa.eu) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Undskyld jeg låner tråden, forstår #0 for ikke el kyndige, der for overlader alt med el til en fagmand, men jeg har et spørgsmål, til dem som bygger nyt, hvorfor gør man ikke fra start anno 2023, 400v 16a jorded udtag på alle kontakter i nybygget, så kan alle lige som klarer stor belastning, og så meget kan det ikke koste mere. Og en af de steder der ingen ide er at sparer -- My first computer was a Vic 20 at that time computer was new
#69, dejligt med lidt uddybende. Jeg har nu kigget på smeltekurven, som er dobbelt logarithmic og derfor svær at afkode uden udprint og køre det igennem formlerne. Men ved øjekast ligner det at hvis der bruges 20a på en 10a sikring, så smelter den på 600s. Men hvis den holdes under 17a, så går den fri af kurven?
#70, så er vi tilbage til, at kablet med en enkelt leder kun er designet til 10a 230v og derfor ikke godt at sende 17a igennem, selvom det er muligt. Endda højere, da det så vil tage tid før sikringen springer :) -- #68
Indlæg #69 er inde på det rigtige, det er ampere der udvikler varmen, som gør sikringen springer. Du kan sagtens hæve ampere. Men så skal du have større sikring og kabel som der er skrevet i #70.
Jeg vil dog fraråde dig at lave test hvor lang tid den holder, da kabler og stikkontakt ikke er lavet til det. Du vil nedbryde det over tid og til sidst smelter det.
#74
Den er måske ikke på kurven, men den vil springe efter en given tid. Du kan også trække 11A på en 10A sikring i meget lang tid, men den vil springe på et tidspunkt. Igen, som jeg skrev tidligere, jo mere du trækker jo hurtigere går det.
Kabel med enkelt leder, den forstår jeg ikke helt. Det at det handler om med kabler er at jo større tværsnit jo flere ampere kan det tåle. For at trække 400V kraft på 3 faser bruger man i huse idag 2,5mm2 kabel (16A), hvor almindelig stikkontakter normalt er lavet med 1,5mm2 kabel (10A).
#73
Man laver ikke 400V stikkontakter i huse da almindeligt udstyr som fjernsyn osv kun er til 230V. Hvis du sætter 400V til dit udstyr vil det dø.
Du bruger stort set kun 400V i et hus idag til din kogeplade og så dem der har elbil.
I gamle dage brugte du også 400V til din Vaskemaskine til tøj. Men det bruges ikke mere. Kun hvis du f.eks. køber en Miele professionel. De kan godt være 3-faset stadigvæk. -- Sidst redigeret 10-05-2023 21:27 Blev du klogere? Nu har jeg ikke læst hele tråden, men er uddannet inden for el.
Hvis du trækker 3800W (ca 16,5A) på en smeltesikring, vil dens smeltetid variere lidt alt efter type og fabrikat. Men jeg sidder og kigger på en smeltekurve for en Siemens D01 smeltesikring og der kan man ikke engang aflæse tiden ved 16A. Den kan trække 18A i en time (3600s)
Smeltesikringer er ikke designet til at overbelastningsbeskytte, som udgangspunkt. Du skal fx helt op på 50A før den smelter på 1 sekund.
Har du automatsikringer opfører det sig lidt anderledes, men du skal stadig op på en flere gange nominel strøm for at skabe en "øjeblikkelig" og pålidelig udkobling.
Anyways. De fleste stikdåser har en påtryk maks-effekt baseret på dens ledermateriales størrelser. Lad være med at trække 4kW gennem en 1,5mm^2 ledning. Det bliver varmt og stikdåsen ender med at tage skade.
Du spørger bare hvis jeg kan være behjælpelig. Men kan du evt bare købe TO forlængerledninger og køre fra forskellige steder?
-- #75, jeg prøvede først at sætte kogeplader 2200watt + ovn 2200watt på 1 gruppe i 2-3 min. Kablerne blev varme og sikringen blev varm. Dog intet sprunget. Hurtigt slukket og det er bestemt ikke løsningen.
Nu har jeg prøvet at sætte dem på hver deres gruppe. stue: 2200watt og køkken: 2200watt + 500watt server (sjældent jeg koger vand med max^^). Sikringen i køkkenet er varm, men ikke ubehagelig.
I køkkenet sidder kogepladen i sin egen stikkontakt og serverne sidder i den anden. Dog i samme gruppe. Det er teoretiske 2700watt, som er mere end de 2300watt. Dvs. over tid vil sikringen gå. Spørgsmålet er blot hvornår og om worst case på 400watt over er katestrofalt?
2x 10a er godt nok ikke meget at gøre med. Men el forbruget (uanset forbrug) er en del af den faste husleje på et par kilo. Så vil ikke brokke mig for meget :) -- #71
Som du også ser på det link du selv henviser til
CE mærkningen er et logo med specikke krav til udformning, placering mm. Man kan ikke bare skrive "CE" med en tilfældig font (som på sikringerne). Se ekempelvis mange af Harald Nyborgs forbruger-elektronik (vandenberg og sinox) og anden elektronik som virksomheder beder kinesiske virksomheder at lave med anden indpakning. No-name etc.
Virksomheder der ikke engang kan få noget så simpelt som det rette logo ind kender tydeligvis ikke de regler produker skal overholde i EU. Og kan ej heller fremvise CE DOC på forlangende (som loven foreskriver). De stoler ofte blot på at de kinesiske virksomheder laver produkter så de overholder lovgivningen. Uden nogne form for 3. parts kontrol. -- Du spørger bare hvis jeg kan være behjælpelig. Men kan du evt bare købe TO forlængerledninger og køre fra forskellige steder?
Det hele startede faktisk med, at jeg flyttede min airfryer ind i skabet (spare bordplads), som sidder på den anden af 2 grupper. Derved blev watt fordoblet på køkken gruppen.
Mit køkken er bygget op sådan at under vasken sidder 2 stikkontakter til køkken gruppen. Ved bordpladen er der 2 stikkkontakter der sidder til stue gruppen. Smart lavet, hvis man skal have gang i en el-keddel, airfryer eller i den dur. Så fordeler du watt, Men det er ikke en let løsning at trække strøm fra stue gruppen til skabet. Så overvejer om jeg ikke blot skal stille airfryeren tilbage på køkkenbordet. Og finde en el-keddel der bruger mindre end 2200watt ;) -- #77
Det jeg prøvede at sige før, er at sikringen ikke nødvendigvis går nogensinde, bare fordi du kører 400W over. Der skal mere til. Er det smelte- eller automatsikringer?
Når man lader en elbil på "mormorlader", anbefales det fx at holde den på 6A ved kontinuert drift. Det kommer sig af at ledningerne kan være lange og tynde i ældre huse. Hvis man har lange tynde ledning skabes der spændingsfald, og 1380W som er 6A/230V bliver til fx 6,57A/210V. Det er bare et perspektiv.
#79
Det kunne også være, at du kunne vente med at tænde airfryer'en til du har kogt dit vand? ;) Ellers lyder det som en fin løsning. Jeg har selv en 1200W elkedel, den er ikke super hurtig, men den er til gengæld med svanehals og temperaturstyring (til pour over kaffe) og den er jeg glad for. -- #78, jeg køber faktisk mine sikringer i Rema1000. Har prøvet et par gange at tænde for min aircondition og airfryer på samme tid (hver sin sikkontakt i henholdsvis stue/køkken). Det var sikringen ikke glad for. Ellers har jeg kun gode erfaringer.
#80, det er smetesikringer, boligen er fra 1992. Det kogende vand var blot en test, på at køre kogepladerne på max. Jeg har kig på en el-keddel på 1l til 700watt. Er kun til gæster der skal have the eller instant kaffe :) -- #74 For strøm er et kabel lig med en modstand, der skal overvindes. Da kablets tykkelse er konstant, så vil det ikke være fysisk muligt at trykke 17A gennem et kabel, der er begrænset til 10A. Gør du det alligevel, så vil Ohm's lov diktere et spændingsfald gennem modstanden / kablet:
10A / 17A * 230V ~= 135V
Nogle apparater kan være designet til at acceptere spændinger fra 115V og op til 250V, og de vil blive ved med at fungere ved 135V, men du leger bogstavelig talt med ilden, når ikke du respekterer installationernes begrænsning. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO --
Sidst redigeret 11-05-2023 11:06 #82, min tråd møntet på at få nok viden, således det kunne gøres forsvarligt - de rigtige kabler og diverse. Jeg er heldigvis blevet klogere igennem tråden :)
Jeg kan dog ikke helt følge din udregning, for hvorfor volt falder. Kigger jeg på ohms lov formel, får jeg lavere modstand ved højere ampere.
Umiddelbart skal jeg op i 2.5mm2 kabel der er beregnet til 16a (3680watt), hvis jeg skulle i nærheden af at gøre det korrekt mht. kabel. Men 10a sikring vil gå over tid, hvis jeg trækker de 16a. Men jeg er ikke interesseret i at gamble.
-- #82 og #83.
Den udregning er altså ikke korrekt.
Det er altså ikke helt korrekt forstået. Det er rigtigt at kablet vil være en modstand for strømmen der skal "overvindes". Hvis kablet er tyndt, er modstanden *høj*. Et 1,5mm^2 kabel har en ohms modstand på ca 12ohm/km.
dvs hvis du har 230V i din installation og har fx 10 meter installationskabel inden stikkontakten og en 10 meter stikdåse, begge på 1,5mm^2 i ledertykkelse vil du have et spændingsfald i omegnen af 3 volt ved 10A. (dette er tillagt 25% modstand som DS 60364 foreskriver) pga. temperaturstigning.
Hvis du derimod trækker 17A vil dit spændingsfald ligge omkring 5.1 volt.
Standarten anbefaler et maksimalt spændingsfald på 5V fra forsyningen på almindelige offentligt forsynede installationer, hvilket er 11,5 volt. Så der er du ikke endnu.
Når det så er sagt, begynder apparater (som jeg skrev tidligere) at trække en større strøm pga. spændingsfaldet, så du får et lidt selvforstærkende problem.
Spændingsfaldet regnes forsimplet: dU=R*I (det er ohms lov)
dU er ændring i spænding, R er ledningens samlede ohmske modstand og I er strømmens størrelse.
-- #83 og dertil:
Ja, du skal meget gerne op i 2,5mm^2. Men det skal både være stikdåsen og i din boliginstallation. Derudover skal din sikringsholder og sikring også udskiftes til større.
Og så risikerer du at du mister selektivitet ud til dit tilslutningssted osv og et væld af andre problemer. Det er derfor sådan noget arbejde kræver autorisation. :)
(selektivitet betyder at man ved hvilken sikring der smelter i tilfælde af fejl eller kortslutning. Der er selektivitet mellem 10A og 25A som du sandsynligvis har i næste led, men ikke nødvendigvis mellem 16A og 25A. ) -- #82 "Jeg kan dog ikke helt følge din udregning, for hvorfor volt falder. Kigger jeg på ohms lov formel, får jeg lavere modstand ved højere ampere." - dette har du vist misforstået.
Ohm's lov (U = R * I) dikterer, at for at 1 ampere (I) kan gennemtrænge en modstand (R) på 1 ohm, så skal spændingen (U) være 1 volt. Du kan vende og dreje formlen efter behov, men du kan ikke bøje dens regler. Øger du ampere (I), så skal modstanden (R) mindskes (med tykkere kabel), eller spændingen (U) øges. Hvis ampere øges og modstand forbliver identisk, så vil spændingen falde.
Hvis vi skal fluekneppe, så kan man meget præcist udregne, hvor mange kobberatomer der er i tværsnittet af en kobberleder. Da kobberatomer har et enkelt elektron, der er villigt til at vandre, så kan man ret præcist udregne, hvor mange elektroner, der kan bevæges gennem en leder af en given tykkelse, og dette tal er derfor en konstant begrænsning for den pågældende leder. Strøm = elektroner i bevægelse.
Bevares, man kan da selvfølgelig forsøge sig med at køre en lastbil gennem en kattelem, men jeg tvivler på at det lykkedes uden at noget går i stykker. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO --
Sidst redigeret 11-05-2023 13:00 #84 Hvad er der galt med min udregning? -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO #84, når man shopper forlængerledning, står der typisk ikke så meget information. Ligeledes hvis man køber løs kabel, der ikke er installationskabel. Men kan man bruge tommelfinger regel der siger ampere * tykkelse på kabel? 0.75mm2 * 10a = 7,5a hvilket giver 1725wat. Et 1mm2 giver 2300watt, Når jeg kigger på forlængerledning, kan jeg finde 10m 1mm2 som er rated 2300watt.
#85, jeg tror ikke det er muligt at købe 2.5mm2 som forlænger kabel, men kun installationskabel. Jeg er ikke interesseret i fast installation og det jeg gør nu ligger på grænsen til fast installation. Det er blot en stikdåse med forlænger kabel til et skab. Men går jeg over i installationskabel, går jeg over grænsen :)
Årsagen til boligen har så lavt antal ampere 2x 10a, er at strøm er en del af huslejen uanset forbrug. Det holder forbruget nede når jeg bliver begrænset i det omfang :) -- #87 Der er i hvert fald det galt, at du får et spændingsfald på knap 100V. Du tager heller ikke højde for ledningens modstand eller det forhenværende spændingsfald. Det er korrekt at spændingsfaldet bliver proportionalt større med strømmen, men hvis spændingsfaldet ved 10A er på 3V vil spændingsfaldet ved 17A være 17/10*3V=ca 5 v.
Og jo, du kan godt mase 17A igennem et kabel der er "beregnet" til 10A. Det bliver bare varmere.
-- #88
Den tommelfingerregel har jeg ikke hørt om før;)
Strømværdier for lederstørrelser kan du finde hos kabelproducenter, fx NKT, eller i DS 60364 standartsamlingen.
Det du gør nu ligger ikke på grænsen til fast installation. Hvis du trækker en stikdåse fra en stikkontakt og vælger en permanent placering til den, er den faste installation stadig afgrænset ved stikkontakten.
Årsagen til boligens antal grupper skal nok nærmere findes i, at sikkerhedsstyrelsen foreskriver at antallet af grupper til "lavt energiforbrug" (det værende almindelige forbrugsgenstande) beregnes som boligens antal kvadratmeter delt med 50, dog mindst 2.
-- #88 du kan trække 16a på 1,5mm2 forlængerledning, stikdåser med kabel på 16a/3680w er helt normalt. Jeg har en ikea een... Jeg ville dog være tilbageholden med at gøre det mere end en times tid - af hensyn til stikdåse. Kablet vil fint holde til det.
Du kan sagtens købe tilledning/PKAJ kabler på 2,5mm2 løst - men at få i en stikdåse bliver nok en gør-det-selv løsning. 2,5mm2 er temmelig tykke, så stikprop og stikdåse skal passe til.
Din bolig er ikke begrænset i tavlen pga. frygt for forbrug, på 2x10a kan du forbruge for 80.000kr strøm årligt. Forklaringen er nok nærmere at det er billigt kun at lave 2 grupper med tilhørende kabling. -- I am a signature virus, please copy me to your own sig to help me spread. Der bliver sagt meget sludder.
Hvis du har en stikkontakt med 2 (eller 3 ben) er det 230 volt. Ikke 400, ikke 3x133 eller noget helt andet. Det er 230 volt. Der er en nul og en fase samt evt. en jord.
Dette betyder at du kan trække 2300 watt eller 3000 watt afhængigt af om det er grupper med 10a eller 13a.
Smeltesikringer kan være træge, og derfor være længere om at springe, hvilket forklarer at du midlertidigt kan trække lidt mere.
3800 watt på en gruppe over længere tid giver ingen mening på en 10a. Så er der noget galt med installationen. Du bør ikke trække mere end det der er forsikret med. 10a eller 13a.
Du bør derudover ikke over længere tid trække mere end 6a hvis det er en ældre installation og 10a hvis det er en nyere.
De 40a du ser er din hpfi. Du har formodentlig ikke 40a ind. Du har rimelig sikkert 25a. Husk det er 25a på tre faser. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #90, jeg har bordet et hul i soklen til skabet og trukket ledningen igennem. Strømskinnen ligger løst i skabet. Derfor tænker jeg det er på grænsen til fast-installation :)
Jeg har nu kigget på nkt.dk og kan finde de kabler jeg har eller havde tænkt at købe. Udfordringen er at jeg nok ikke helt forstår hvad jeg skal kigge efter når det kommer til watt. Jeg vil gerne være sikker på det kabel jeg bruger, kan holde til 2300watt. Men der står prøvespænding 2 kV og jeg sender jo kun 230v igennem.
Nuværende kabel:
2x0.75mm2
https://nkt.widen.net[...]
Kabel jeg har (var til et udendørs projekt):
3x1mm2
https://nkt.widen.net[...]
Kabel jeg overvejer at købe:
3x1,5mm2
https://nkt.widen.net[...]
#91, tanken var mere at få lejeren til at undgå at installere en vaskesøjle, opvaskemaskine, stort aircondition anlæg, et par ovne. Sikringen vil gå, hvis lejer tænder 2 ting på en gang. Det vil blive træls i længden :)
Men rigtig nok, hvis det udnyttes, kan der bruges for meget strøm. Har joket med at når jeg flytter i noget større, bevare jeg lejligheden og har mit server rum der. Bruger jeg over 1000-1200watt 24/7, kan det break even. Men ikke fair for boligforeningen eller det der var tiltænkt. --
#93 der er ikke meget fornuft der ryger ind på din tavle var ?. tror du at din lejer
installer alt det uden at sku opgrader dit sikringgrupper med flere..... hvad
hedder din
tanken var mere at få lejeren til at undgå at installere en vaskesøjle, opvaskemaskine, stort aircondition anlæg, et par ovne. Sikringen vil gå, hvis lejer tænder 2 ting på en gang. Det vil blive træls i længden :) Men rigtig nok, hvis det udnyttes, kan der bruges for meget strøm. Har joket med at når jeg flytter i noget større, bevare jeg lejligheden og har mit server rum der. Bruger jeg over 1000-1200watt 24/7, kan det break even. Men ikke fair for boligforeningen eller det der var tiltænkt.
drømmer du ;) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #88 #93
Lad nu være med at lave det selv!
De beregninger og antagelser du har gang i er et tydeligt tegn på at du ikke har forstand på hvad du laver.
Jeg kan desuden fortælle dig at det er ulovligt at trække forlængerledninger gennem bygningsdele, med mindre huller er så store at stikproppen kan trækkes retur. Derudover må de kun anvendes i det rum de er tilsluttet - bare til info, inden du bliver for kreativ. -- #95, kablet er i samme rum og som sagt et enkelt hul det er trukket igennem. Mit netværkskabel er også trukket fra stue til køkken (flere huller i vægge) igennem samme hul i skabet. Det er teknisk også strøm igennem det. Jeg vil sige det ligger på grænsen. Og mit indlæg er jo netop for at få information til at gøre det korrekt. Jeg er blevet en del klogere på el igennem tråden her og egen research :) -- #92, jeg skal ikke kunne sige hvad der går ind, kan kun se hvad der står på enheden. Måske det er udtryk for noget andet. BBR.dk viser heller ikke rigtig noget for boligen angående strøm. Måske der er et andet offentlig opslagsværk jeg ikke kender til. Måske er den information kun tilgængelig for ejer/boligforening.
Vi har fundet ud af min installation ikke fejler noget, men skyldes jeg har smeltesikringer. De giver mulighed for 3800watt over en periode på mere end 4000s. Grafen går ikke længere op, så det ekssakte ved jeg ikke. Har heller ikke i sinde at finde ud af det :) -- #97
hvad var det du ikke forstod ved at man ikke må trække strømledningen igennem en væg.
det har intet med dit netkabel, der er ikke strøm i den målestok. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. --
Sidst redigeret 11-05-2023 17:50 af Ronson #98, hvis du tog dig tid til at læse mine indlæg, har jeg ikke trukket strøm gennem en væg ;) -- #93
Du skal ikke kigge på watt. Glem watt. Du skal kigge på strømstyrken (ampere). Da det er den der har betydning for opvarmningen af ledningen (aka hvad ledningen kan holde til). Det er efterhånden blevet skrevet en del gange i tråden ;-)
1,5mm2 - 13A (der må højest forsikres med en 13A sikring når deri bolig bruges 1,5mm2 i installationen)
https://www.elviden.dk[...]
Brug flg:
PKAJ 3G1,5
- Stikdåse med det antil udtag du har brug for.
- Stikprop (dansk jord eller shuko afhængig af din stikkontakt) (vælg en med forniklede messingben)
- evt ny stikkontakt u. afbryder (den er rated til mre end dem med afbryder) - den må du gerne skifte selv.
Du kan også abre købe en færdigavet stikdåse der matcher ovenstående
-- Sidst redigeret 11-05-2023 18:48 #101, det har ikke været muligt for mig at finde ampere på den 1mm2 ledninger jeg har. Jeg har denne liggende:
https://nkt.widen.net[...]
Kan du evt. finde max ampere? Jeg har prøvet at trække ca. 2500watt = 10,9a, hvor ledningen ikke bliver varm. Derimod bliver min 0.75mm2 (tror jeg det er) lun. Så tænker jeg udskifter den til min 1mm2, hvis den kan klare 10a :)
Jeg har yderlig købt denne ledning 0.75mm2, hvor JemogFix skriver 6a. Det giver 1380watt. Så en mikroovn på 1000watt burde ikke være noget problem for denne.
Jeg er med på at jeg skal op i 2.5mm2, hvis der skal trækkes 3800watt (lidt over grænsen). Ligeledes laves gruppe på 16a og evt. nye kabler i væg/stikkontakt.
-- #102
Hvad står der printet på kablet fra NKT?
Husk nu. Glem watt. Se på ampere. Gør det til en vane ;-) -- #89 Du har ret, jeg har fejlagtigt brugt en formel til omregning af ampere/spænding i strømforsyninger! :-|
#102 Du kan kigge her: https://cubus-adsl.dk[...] -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO --
Sidst redigeret 11-05-2023 19:23 #103, Jeg har altid troet det var watt, men kigger efter ampere nu. Det er utroligt der så lidt/mangelfuld information fra de gængse byggemarkeder.
På mit kabel står der:
vde 40015999 h07rn-f 450/750v 3g1.0mm2 rifeng
Jeg har fundet et datablad fra en sælger. De skriver 15a.
https://www.elsag.dk[...]
Det giver fint mening at kablet ikke bliver varmt ved 2500watt/10,8a som jeg har testet det med. De 2500watt er max og jeg forsøger at finde en knap så strømslugende elkeddel :)
#14, tak for link. Det bekræfter sådan set hvad der står i databladet til #103. 10.5-14.5 alt efter forhold. Kablet skulle gerne have gode forhold. Der er god ventilation :)
Nu fandt jeg så ud af, at de fleste køkken apperater bliver leveret uden 3-ben stik, men stadig har jord. Så nu skal jeg ud og købe en god håndfuld min. 10a 3-ben stikprop ^^ -- #105
Watt er fint nok hvis man vil vide hvor meget energi man bruger og hvad det koster. Men når der skal dimentioneres materiel er det ampere der er vigtigt.
Ja eller også skifte dine DK jordstikkontakter ud til shuko eller fransk jord så de apparater der er i handlen (med et kombi EU jordstik) ikke skal klippes i.
Du kan også nøjes med en shuko-DK jord adapter. Så stikker det hele bare lidt længere ud fra væggen. -- #106, jeg så man faktisk kan købe strømskinne med shuko. Det vil evt. gå fint til køkkenet. Ulempen er at enhederne skal være samlet og jeg flytter nok lidt rundt. Jeg talte sammen jeg har omkring 10 enheder rundt i lejligheden som kræver jord. En stikprop koster 18,-, Så det bliver nok løsningen. Har ikke noget imod at klippe lidt :)
En der ved hvorfor man sælger disse apperater med shuko stik, når de fleste hjem i Danmark har valgt den danske stikkontakt? (ved du kan udskifte stikkontakterne så de passer).
Der må være et hav af ulovlige installationer her i Danmark. For du sætter enheden til, virker den som tiltænkt. Det er let at overse sikkerhedsløsningen.
#alle, tak for hjælpen. Jeg er blevet en del klogere :) -- #107 reglen om overførselse af jord/beskyttelsesleder gælder kun for boliger opført efter 1/7-2017, tænker flertallet bor i bolig der er ældre.
Schuko er formodentligt populær, da man som producent kan have produkter der er salgsbare i en lang række lande. Danmark er et lille marked, og upraktisk at producere specifikt til. Mon ikke bare det giver en prismæssig konkurrencefordel af levere med Schuko stik.. -- I am a signature virus, please copy me to your own sig to help me spread. #108, min bolig er fra 1992 og nu du siger det har jeg lige tjekket. Køkken gruppen har jord i stikkontakterne, mens stue gruppen ikke har
jord. Amen ffs da :P Boligen er lidt sjovt delt op med stikkontakter, så
det vil blive et puslespil at få min aircondition til jord i stuen. Der er en enkelt stikkontakt i stuen som sidder til køkkengruppen og har jord. Ny planlægning
Så overvejer om jeg skal tjekke om der i det hele taget er jord i
stikkontakterne i køkkenet ved at skille en ad. Eller er der anden måde
man kan tjekke det på, uden at give strøm til sig selv for at tjekke
kredsløbet? :)
Det kan der selvf. være noget om. Jeg har også set producenter have 4-5 plastik adapter med i kassen, så det passer til
hele EU. Noget man smider væk og er et kæmpe resourcespild. Jeg har ikke
set det i lang tid, så måske det ikke er lovligt mere.
Men det må så være et tradeoff, for at have en dansk smilende stikkontakt som de eneste i EU :) --
anox du er månedens troll.
hvorfor mener du at der er jord i stikkontakten i køkkenet ?.
stakkels dem der skal overtage dine mishandlede el installation/ledninger
men måske det futter af før den tid, sådan som du leger med ilden. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #110, jeg er egentlig lidt nysgerrig på, hvad der ligger til grund for din meget nedladende opførsel her i tråden? :) -- Det har vist være standard i lang tid, at man har lavet jord i stikkontakter i alle rum, hvor der forefindes en håndvask (køkken, bad, bryggers etc). -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO Fordi alle produkter kommer fra udlandet hvor man bruger schuko og Danmark er alt for lille til at få lavet specielt lavet stik. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #112
Ja jord de steder (og udenfor i haven) siden 1970erne. I alle stikkontakter, udtag etc i boligen siden 1994.
Det smarte ved EU kombistikket er at det kan bruges til både Shuko og fransk pindjord dvs mere eller mindre hele EU - pånær DK. --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 410 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|