Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

Må virksomheden annullere min ordre?

Af Mega Nørd Wonza | 16-03-2024 15:09 | 1514 visninger | 24 svar, hop til seneste
God weekend alle mand, Her er nok lidt jura-gymnastik og gråzoner, så håber på hjælp! Jeg bestilte X antal af et produkt på en dansk hjemmeside. Jeg betaler og får en mail om at min "ordre-forespørgsel" er bekræftet og at pengene er reserveret og bliver hævet ved afsendelse. Intet nyt her. Bliver også oplyst om, at de til hver en tid forbeholder sig retten til at annulere ordren. Så jeg har vel i princippet ikke købt noget endnu, selvom jeg har bekræftet købet via deres hjemmeside? Nå, min ordre bliver annulleret, fordi der ikke er lagerbeholdning nok. Normalt hvis de har et lavt antal af en vare på lager, oplyser de det ved at skrive ting som "1 enkelt tilbage", "begrænset mængde" osv.. Hvordan er jeg stillet? Jeg mener jeg har købt noget, men de har aldrig hævet pengene - kun reserveret dem. Mvh
--
Sent from my i7-13700 • ASUS Prime Z790 • 32 GB CL32 G.Skill 6400MHz • NZXT Z63W • Samsung Evo M.2 2TB • PALIT RTX 4090 • NZXT H510 FLOW
#1
A.ndersen
Giga Supporter
16-03-2024 15:13

Rapporter til Admin
Så har du ikke "købt" noget - Men blot lavet et bestillingsforsøg, så at sige, som efterfølgende er blevet annulleret.
--
Tro kan flytte bjerge - Men almindelig sund fornuft kan få folk til at gå udenom.
#2
Anomynous
Nørd
16-03-2024 15:14

Rapporter til Admin
Hvad mener du med "hvordan er jeg stillet?". Du har bestilt en vare, som er blevet annulleret pga ikke nok lagerbeholdning. De har hverken hævet nogle penge eller sendt en eller flere varer. Altså, at du vel stillet på præcis samme måde som fra før du forsøgte at købe. Der er vel ingen skade sket på den ene eller anden konto? Måske misforstår jeg indlægget, men det er en mærkelig mentalitet at begynde at snakke/tænke i jura og lovgivning osv, når der absolut ingen skade er sket whatsoever. Det ender sgu med vi får amerikanske tilstande herhjemme hvis det får lov at fortsætte. Hvad er det dit ønskescenarie i forhold til hvad du gerne vil opnå med det?
--
Sidst redigeret 16-03-2024 15:15
#3
munk9000
Superbruger
16-03-2024 15:19

Rapporter til Admin
nej det må de ikke. https://www.emaerket.dk[...] "#1 – Nej, ordren kan ikke annulleres Det er en udbredt misforståelse, at en webshop kan annullere en ordre, efter handlen er indgået, hvis varen viser sig at være udsolgt, eller der har været fejl i prisen. Sagen er dog den, at du er som udgangspunkt er bundet af aftalen, når kunden først har accepteret købet. Derfor har han eller hun krav på at få varen til den pris, du har solgt den til og inden for den lovede leveringstid. I praksis betyder det, at du kan ende med at måtte købe varen hos konkurrenten til en højere pris! I forhold til prisfejl er der dog en lille kattelem, du kan slippe ud af. Såfremt kunden har handlet i ond tro, altså at han eller hun vidste, eller burde have vidst, at der var tale om en fejl, hænger du ikke på den. "
--
#4
Anomynous
Nørd
16-03-2024 15:23

Rapporter til Admin
#3 Det er sgu også lidt karen-agtigt hvis man håndhæver den regel i dette tilfælde.
--
#5
munk9000
Superbruger
16-03-2024 15:27

Rapporter til Admin
hvorfor? Webshoppen udbyder en vare til en pris og kunden vælger den butik frem for at handle et andet sted. Hvis han vidste de ikke ville levere ville han nok vælge en anden butik. Den er oppe at vende jævnligt og reglerne er klare og er som de er for at sikre at der er fair konkurrence mellem alle firmaer og at forbrugernes rettigheder beskyttes.
--
#6
Stroyer
Guru
16-03-2024 15:29

Rapporter til Admin
3# Handlen er ikke indgået - Der er blevet sendt en ordre-forespørgsel / Bestillings bekræftelse. Handlen er først indgået når der er blevet sendt en ordrebekræftelse, så indtil da må de annullere lige så tosset de vil. MEN! Lur mig om OP ikke har fundet en vare med forkert pris og forsøger at bestille så mange som muligt. Eg.: https://ekstrabladet.dk[...]
--
IDGAF!
#7
Wonza
Mega Nørd
16-03-2024 15:32

Rapporter til Admin
#2 Måske jeg kunne have formuleret mig bedre.. :) Meget bedre. Tak for svar. Det hele handler om, at jeg selvfølgelig vil have det, som de tilbyder - sikke en bandit jeg er. Når jeg går igennem betalingsprocessen, så mener lovgivning og ombudsmand, at virksomhed er ansvarlige for at jeg får min vare. Det bliver til en gråzone, fordi de skriver sig fra ansvaret med mailen, hvor de bekræfter min anmodning om et køb. Det er først her det nævnes, at det er en anmodning. Da jeg lagde ordren på hjemmesiden, bekræftede jeg et køb (den store grønne (#32cd3) knap med blokbogstaver, hvorpå der står "BEKRÆFT KØB"). Jeg ved sgu da godt, at der ikke er sket en skade og at jeg er stillet præcis som jeg var før og hvornår bliver det til amerikanske tilstande, bare fordi jeg er i tvivl omkring dette. LOL Det handler ikke om personlige lorte-holdninger. Det handler om, at det er fair for ALLE - også mig som forbruger.
--
Sent from my i7-13700 • ASUS Prime Z790 • 32 GB CL32 G.Skill 6400MHz • NZXT Z63W • Samsung Evo M.2 2TB • PALIT RTX 4090 • NZXT H510 FLOW
#8
Wonza
Mega Nørd
16-03-2024 15:34

Rapporter til Admin
#6 lur mig ej om du tager fejl. Det er absolut ikke tilfældet at jeg handler i ond tro. Fed antagelse at gøre sig, klaphat :-) Bland dig uden om, hvis dine kommentarer er drevet af dine objektive holdninger.
--
Sent from my i7-13700 • ASUS Prime Z790 • 32 GB CL32 G.Skill 6400MHz • NZXT Z63W • Samsung Evo M.2 2TB • PALIT RTX 4090 • NZXT H510 FLOW
#9
Stroyer
Guru
16-03-2024 15:39

Rapporter til Admin
8# Haha :D Man ved jo aldrig da du ikke linker til noget og kommer med sparsomme info. Du mener subjektive holdninger, yes?. Nu ingen grund til at blive fornærmet :-) Det kunne jo være at du var en Mohammed - det er set før. Men igen - så længe du ikke har fået en ordrebekræftelse, så ville jeg bruge min energi på noget andet, hvis jeg var dig. Lidt ældre artikel men det beskriver det meget godt: https://www.computerworld.dk[...]
--
IDGAF!
--
Sidst redigeret 16-03-2024 15:41
#10
mr doc22
Mega Supporter
16-03-2024 15:39

Rapporter til Admin
Så længe det IKKE er en "ordre-bekræftelse" du har fået, har webshoppen ret til at annuller tilbuddet. Men hvis der står "ordrebekræftelse" på mail du har fået, hænger forretningen på den. (Der er mange der ikke bruger dette mere, men som så venter med at til sidst at sende fakturaen, fordi så kan de "trække" tilbuddet til allersidst minut.)
--
5600X,ASUS TUF GAMING B550 PLUS,G.skill 3600 MHz AUTO C16 4x8GB,AOC G2590FX,Corsair RM850,Sapphire RX 5600 XT 6GB,1 TB NVMe ADATA
--
Sidst redigeret 16-03-2024 15:43
#11
Wonza
Mega Nørd
16-03-2024 15:52

Rapporter til Admin
#9 Jeg er ikke fornærmet. Synes bare ikke din antagelse er rar. Og hvad end du mener med, at det kunne være jeg var en Mohammed.. I don't know man :-D You do you. Jeg har fået en ordrebekræftelse på deres hjemmeside, men ikke på mail - der har jeg fået en bekræftelse på anmodning. :) Har lige talt med butikken, mega fed med service på en lørdag. Jeg forklarede mig selv og så grinte vi ellers af det. Jeg har købt 149 stk. og de havde kun 28. I stedet for at sende 28 og derefter de resterende, blev min ordre annulleret. Vi har aftalt, at de venter til alt er på lager og så afsendes de. Ih dog, at man læser op på reglerne og spørger til råds, når man er i tvivl. Sikke et Amerika vi bor i. Lad os brænde loven og håbe alle er venlige og handler i god tro :)
--
Sent from my i7-13700 • ASUS Prime Z790 • 32 GB CL32 G.Skill 6400MHz • NZXT Z63W • Samsung Evo M.2 2TB • PALIT RTX 4090 • NZXT H510 FLOW
#12
ToFFo
Guru
16-03-2024 16:00

Rapporter til Admin
Du ved sikkert en masse af det jeg har tænkt mig at skrive i forvejen, så bare ignorer de punkter du allerede kender til. Jeg tager det med for helhedens skyld. Ud fra det du skriver i dit oprindelige indlæg og i #7, så vil jeg ikke sige forhandler fraskriver sig noget. De gør dig blot opmærksom på deres rettigheder i forbindelse med din bekræftelse af ordren. En bestillingsbekræftelse er kun en opsummering af din forespørgsel. Den indeholder alle detaljerne om din forespørgsel som er blevet overført til forhanderen. Det er som en hjælp til dig som kunde, så du har en chance for at dobbeltcheke de indtastede informationer i forespørgslen er korrekte. Det kunne jo være du havde fået skrevet forkert navn/adresse, valgt forkerte varer eller hvad det nu måtte være. Det kræver accept fra begge parter, når der ingås en aftale. Når du trykker på "bekræft køb" knappen du nævner, er det kun dig der accepterer at de indtastede informationer er korrekte. Forhandleren har ikke accepteret din anmodning om at købe X antal af Y vare til Z pris, før du får en ordrebekræftelse. tl;dr - Ud fra de oplysninger du har skrevet, må de gerne annullere dit køb, da det kun er dig, og ikke dem, som har accepteret købsaftalen på annulleringstidspunktet. Hurtig tilføjelse fordi #11 blev posted før jeg blev færdig: Jeg tror ikke det du har fået på hjemmesiden er en ordrebekræftelse, men blot nævnte opsummering af din ordre. En ordrebekræftelse sendes pr. mail. Et "tak for din ordre" vist på hjemmesiden efter du har afsluttet din del af handlen, er ikke en ordrebekræftelse. Men hvis du kan lave en for sjov ordre på hjemmesiden og tage et screenshot af den side du får vist, som du mener er ordrebekræftelse, kigger jeg gerne på det, for at se om der er noget at misforstå.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
--
Sidst redigeret 16-03-2024 16:03
#13
Stroyer
Guru
16-03-2024 16:05

Rapporter til Admin
11# Følelsen er din - det kan jeg ikke ændre ved. Med "en Mohammed", når jeg referere til artiklen, mener jeg det "typiske billede" af en person med anden etnisk herkomst end Dansk, som har vrangforestillinger ift. til hans køb af sofaer til 13 øre /stk som han så havde bestilt 300 (tre hundrede) af og stadig mente at butikken skulle honorer hans bestilling. Men ja - man kan sagtens blive forvirret over de forskellige "bekræftelser" - men hvis butikken havde accepteret alle ordre blindt og maskineriet inde bagved havde lavet en fejl kunne det jo i værste fald betyde at nogle butikker ville se sig nødsaget til at gå konkurs - Det er jo heller ikke særligt smart, hvorfor ordrene typisk ikke bliver bekræftet i første omgang men kun "accepteret", om du vil. Jeg er dog glad for at du lykkedes med dit forehavende.
--
IDGAF!
--
Sidst redigeret 16-03-2024 16:10
#14
crankyrabbit
Maxibruger
16-03-2024 16:11

Rapporter til Admin
#0 Endnu en herinde der har nada forståelse for basale ting.. Fanme sørgeligt at læse nogle af de opslag der er indimellem..
--
I may be crazy But I'm not stupid.... No One Dies A Virgin - In The Very End Life Fucks Us All
#15
Stroyer
Guru
16-03-2024 16:18

Rapporter til Admin
14# Arhh...skal vi nu ikke lige'... Basale ting kunne være at vand koger v. 100c (i 1 atmosfæres tryk) og at man skal stoppe for rødt fx. Men finde rundt i de forskellige bekræftelser og lovgivning vedr. nethandel er måske lige lidt over "basal viden"
--
IDGAF!
#16
crankyrabbit
Maxibruger
16-03-2024 16:34

Rapporter til Admin
#15 seriøst han har ikke købt noget før end det er betalt og indtil det sker kan sælger gøre hvad ****** de lyster.. hvor svært kan det være
--
I may be crazy But I'm not stupid.... No One Dies A Virgin - In The Very End Life Fucks Us All
#17
Stroyer
Guru
16-03-2024 16:44

Rapporter til Admin
16# Njah - det er så en sandhed med modifikationer. Hvis der er sendt en ordrebekræftelse (ikke en bestillingsbekræftelse) fra sælger, men at pengene endnu ikke er trukket, kan sælger ikke bare annullere ordre,...in most cases. Der er vist et eller andet med ond tro osv. Men lad os nu sige at vare X har en normal pris på 1000 Webshoppen har lavet en fejl på prisen og varen er nu sat ned til fx. 499 Hvis butikken så sender en ordrebekræftelse til en kunde på køb af fx. 5 stk til 499 - så fanger bordet og butikken er forpligtiget til at gennemføre ordren, selvom de måske taber penge på det. Men har man i stedet sendt en bestillingsbekræftelse eller lign. så kan butikken annullere så tosset som de vil.
--
IDGAF!
--
Sidst redigeret 16-03-2024 16:45
#18
crankyrabbit
Maxibruger
16-03-2024 16:56

Rapporter til Admin
Ja ok Men han har sikkert kun fået den "ordre-forespørgsel" som kommer 1sek efter du har bestilt og pengene bliver reserveret i samme øjeblik han sender bestillingen... Så han må bare synke/dyb indånding og leve med det .imo
--
I may be crazy But I'm not stupid.... No One Dies A Virgin - In The Very End Life Fucks Us All
#19
Stroyer
Guru
16-03-2024 16:58

Rapporter til Admin
18# Læs 11# :-)
--
IDGAF!
#20
Anomynous
Nørd
16-03-2024 20:22

Rapporter til Admin
Hvad har du købt 149 af?
--
#21
Stroyer
Guru
16-03-2024 20:33

Rapporter til Admin
20# https://www.kondomland.dk[...] ? :D Dét' Gaazz !
--
IDGAF!
--
Sidst redigeret 16-03-2024 20:34
#22
RoadRunnah
Maxi Supporter
16-03-2024 20:52

Rapporter til Admin
Jeg synes du skal gå rettens vej. Med lov skal man land bygge.
--
#23
micbanand
Super Nørd
16-03-2024 20:56

Rapporter til Admin
"ordre-forespørgsel" er da ikke en ordre bekræftigelse
--
Have a Nice Day :)
#24
Anomynous
Nørd
16-03-2024 21:29

Rapporter til Admin
#21 I lol’ed.
--

Opret svar til indlægget: Må virksomheden annullere min ordre?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE