Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

Hvad gør man (Køb/Salg)

Af Giga Supporter Martin_R | 02-04-2024 11:26 | 3916 visninger | 95 svar, hop til seneste
Beklager wall of text på forhånd ;-) Jeg købte for et stykke tid siden en AMD 7950X til 2.500kr herinde af brugeren DamageXinc. Han havde kort forinden købt den af en anden bruger herinde, men havde åbentbart ikke selv brug for den alligevel. Han skrev direkte til mig om jeg ville købe den da jeg havde budt i den anden tråd. Vi aftalte at jeg købte den for de 2500pp den 14. Januar. Jeg modtog den et par dage senere, afprøvede den i et nyt bundkort og nye RAM. Ingen post. Jeg bestilte så en 7800X3D samt endnu et bundkort og nye RAM. Jeg prøvede alle konstallationer og altid så postede 7800X3D direkte op og 7950X bootede aldrig op. Konklusionen var at den CPU ikke længere virkede. Jeg skrev til sælgeren den 20. Jan at CPUen var defekt og vi havde en dialog hvor han skriver "Men ellers må vi finde ud af noget. For sku ikke i orden du får en cpu der ikke virker. Ikke min intention. Men det kan vi lige se på." Jeg prøver at tage fat i den oprindelige sælger for at høre om vi kan skaffe en kvittering så vi kan lave en RMA (Så er der ingen der taber på den sag andet end jeg bruger noget tid) Jeg får DamageXInc til at give mig hans tlf. nummer efter han ikke har svaret på beskeden (Nu er det 7Feb) og jeg skriver til ham, han svarer, men desværre ingen held med kvitteringen. Så hænger jeg på en dyr brevvægt! Øv! Så jeg skriver til DamageXInc og hører ham om vi kan finde en løsning på en meget pæn måde. Jeg rykker flere gange, en gang om ugen og det eneste svar jeg får er "Beklager" Jeg syntes ikke det er rimeligt at han sælger en CPU som er defekt og så derefter siger "Beklager" Jeg bliver mere direkte i mit sprogbrug og svarer "Du har solgt mig en CPU som ikke virker og jeg vil ikke sidde med 2500kr ude af lommen med den.Så det jeg vil have er at vi finder en løsning så vi kan gå fra denne handel uden at føle os røvrendte." Hvortil han svarer at der er gået over 2 måneder og derfor ikke kan gøre noget. (De 2 måneder jeg har brugt på at få oprindelige sælger til at svare på RMA spørgsmål og så rykket DamageXInc) Nu har jeg rykket ham flere gange og han svarer ikke længere. Jeg kan se han er aktiv på forummet med køb/salg af flere ting. Jeg har sagt at jeg ville skrive på forummet og spørge til råds. Der er altid 2 sider af en sag, så håber han kommer ind så vi kan få en diskussion igang. PS. skriver lige en besked til ham at jeg har lavet dette indlæg All righty then.... TL;DR Jeg sidder med en 2500kr CPU der ikke virker, sælger vil intet gøre.
--
#1
zubrowka01
Ultra Nørd
02-04-2024 11:31

Rapporter til Admin
#2
TankBrutalis
Ultra Supporter
02-04-2024 11:33

Rapporter til Admin
Hvis DamageXinc har sendt den direkte til og aldrig brugt den er han svær at hænge op på det, og da den originale sælger lyder til ikke at svare nogle af jer, så det vel tydeligvis original sælger der ikke har rent mel i posen og syntes ikke man kan anklage damagexinc medmindre han faktisk har testet den og bevist sendt den videre til dig og vidste den ikke virkede.
--
#3
Martin_R
Giga Supporter
02-04-2024 11:39

Rapporter til Admin
#1 Jeg ved hvad loven siger, det jeg syntes er det moralske at man fralægger sig ethvert ansvar. #2 Oprindelige sælger har svaret og jeg har haft en længere samtale med ham. Dog er det ikke ham jeg har købt den af. Jeg tror ikke DamageXInc har bevidst solgt mig en defekt del. Jeg ønsker bare at han tager noget ansvar og vi kan finde løsning (Halv skade eller hvad det nu bliver) istedet for at sige "beklager". Så kan han sagtens tage den med oprindelige sælger som virker ganske reel.
--
Sidst redigeret 02-04-2024 11:39
#4
Comicsdk
Ultra Nørd
02-04-2024 11:40

Rapporter til Admin
Vi har haft en håndfuld af de tråde hvor sælgere fralægger sig ansvar, alene fordi en komponent er handlet to eller tre gange tidligere. Det er ret simpelt, i min optik. DamageXinc må holde dig skadesfri - mener han at forrige sælger står med pølsen, må han tage den med ham; uanset - du skal have dine penge retur. Længere er den sådan set ikke, medmindre man er typen der insisterer på at køre dårlig stil.
--
Retur til moderation efter personlige præferencer - I love it!
#5
BoreBissen
Guru
02-04-2024 11:47

Rapporter til Admin
#0 Beklager men det er din egen skyld. Hvorfor købe en så ny CPU uden kvittering? 2500 kr. for en 7950x er sgu billigt, nok så billigt at jeg ville vurdere den til at være varm. Den tanke tænker jeg også har strejfet dig? I det øjeblik DamageXinc meddeler at der ikke kvittering, så ville jeg gå en lang bue uden om - også selv den var billig. Men når det så er sagt, så DamageXinc give dig pengene tilbage. Han har udmærket vidst at den var defekt. Men du skulle aldrig have købt den.
--
Ryzen 5700x | Asus Strix B550-F | Asus Dual Evo Rtx 4070 Super | Kingston NV2 1 TB | PNY 480 GB SSD | NZXT C850 | Corsair iCUE H115i
#6
Comicsdk
Ultra Nørd
02-04-2024 11:48

Rapporter til Admin
I tillæg; det problem skulle have været løst inden for de første par uger. Hvorfor du bruger tid og energi på at jagte den oprindelige sælger, er mig en gåde. Det er vitterligt ikke din opgave at få sagen bragt i orden - du er i en ny handel hvor sælger må stå inde for at prakke dig ubrugeligt hardware på. Under alle omstændigheder har du allerede seks dage inde i historien konstateret at brikken ikke fungerer - ergo burde DamageXinc refundere dine penge. (hvilket skulle have været gjort for to måneder siden)
--
Retur til moderation efter personlige præferencer - I love it!
--
Sidst redigeret 02-04-2024 11:52
#7
TombStoneDK
Elitebruger
02-04-2024 11:52

Rapporter til Admin
DamageXinc har solgt et produkt som ikke virker, han står med ansvaret her. Så må DamageXinc tage den med ham/hende som han har købt den af, det kan aldrig været dit problem. Du har handlet med DamageXinc, ikke en anden random person. Hvis ProShop sælger dig en defekt vare, så går du også til Proshop, og ikke dem som ProShop har købt produktet af. Samme princip mener jeg burde gælde her, om loven så også tilskriver det, det ved jeg faktisk ikke, men det ændre ikke på hvad jeg mener er det rigtige at gøre. Man kan så have skumle tanker og forestille sig at DamageXinc måske fandt ud af den var defekt og så bare ville af med den og derfor tog fat i dig. Jeg aner det ikke, det kan være han bare fortrød, men jeg synes det er weird at sælge en vare man lige har købt. Det vil hvert fald få mig til at gå i en lang bue udenom.
--
ASRock X570 Taichi - Ryzen 5800x - Corsair Vengenance 32GB 3200 - Gigabyte 4070ti Gaming - Corsair RM850i - Lian Li O11 Dynamic - Corsair H150i Elite
#8
Martin_R
Giga Supporter
02-04-2024 11:59

Rapporter til Admin
#4 Det er også min mening. #5 Den kørte under køb/salg herinde og det højeste bud vandt. Om det er for billigt ved jeg ikke. Det er ikke en "Scam/hælervare" billigt i mine øjne. #6 Vi er vel alle venlige, og hvis jeg kunne løse det på den måde, så har ingen tabt på det. Det viste sig ikke at holde stik, desværre. #7 Jeg tænker ikke den er blevet solgt med overlæg defekt af nogen parter.
--
#9
Comicsdk
Ultra Nørd
02-04-2024 12:00

Rapporter til Admin
7 Vi havde en lignende tråd sidste år med en GPU der blev videresolgt pronto; alt tydede på at sælger var klar over at kortet var kaput. Jeg mindes at "forsvaret" skulle være noget i stil med at sælger jo ikke kunne vide at kortet var busted. Flippet nok at man gider være så nederen mht. hvad der basalt set er småpenge. Det gennemgående budskab må være at man er en røv hvis man sælger utestet hardware videre til andre og/eller nægter at tage retur inden for rimelig tid såfremt stumperne er wrecked. Men solidaritet er jo ikke ligefrem hotteste mode i nyere tid.
--
Retur til moderation efter personlige præferencer - I love it!
#10
United
Semi Nørd
02-04-2024 12:01

Rapporter til Admin
Som de fleste skriver herinde er det selvfølgelig DamageXinc der har ansvaret og ikke den oprindelige sælger. Så må DamageXinc tage den med den opringelige sælger, når han har fået klaret sagen med Martin_R. fra BW listen - DamageXinc. Havde købt og betalt for en R9 5950X cpu, men den blev aldrig sendt, mangelfuld kommunikation, prøvede at kontakte pr. tlf for at høre hvornår den ville blive sendt, men fik blot tlf svarer. Dog ca.15min efter opkaldet kom pengene retur på mobilepay, men stadig 0 kommunikation efterfølgende om årsag mv. Så den negative karakter er udelukkende pga mangelfuld kommunikation. Hvis man har sådan en på sit CV, så er jeg ikke så sikker på jeg havde handlet med personen.
--
´66 WAS A GREAT YEAR FOR ENGLISH FOOTBALL. ERIC CANTONA WAS BORN.
#11
BoreBissen
Guru
02-04-2024 12:02

Rapporter til Admin
#8 Hvorfor købte du så CPU'en uden kvittering? Tanken om at varen var varm må have strejfet dig, tænker jeg.
--
Ryzen 5700x | Asus Strix B550-F | Asus Dual Evo Rtx 4070 Super | Kingston NV2 1 TB | PNY 480 GB SSD | NZXT C850 | Corsair iCUE H115i
#12
Comicsdk
Ultra Nørd
02-04-2024 12:12

Rapporter til Admin
11 Nyprisen er en tusse over, det er ikke usædvanligt at tabe en tusse på stumper. Jeg har solgt mange ret nye stumper med store tab for at lappe huller i min elendige økonomi, eksempelvis - sådan er det hvis der skal handles hurtigt. Det er jo ligegyldigt om brikken er hugget eller ej, er for dyr, er for billig, for gul eller for blå. De fleste (brugte) stumper jeg køber er uden kvitt. Det ændrer ikke en dyt - jeg betaler retur hvis dit køb er utilfredsstillende og det er en ting jeg har lært på HOL (eller HWT, skal vi være ærlige) Jeg siger ikke at tilhængere af lav moral skal bannes - det skal først ske hvis vedkommende bander eller drikker øl mens vedkommende er online.
--
Retur til moderation efter personlige præferencer - I love it!
--
Sidst redigeret 02-04-2024 12:14
#13
Cykle35
Nørd Aspirant
02-04-2024 12:13

Rapporter til Admin
2500,- uden kvittering syntes jeg ikke lyder helt hen i vejret. Det er stadig over halv pris og snakker vi 30% fra nypris med kvittering lander den nede i det leje. Med mindre OP er oplyst om den ikke er testet og DamageXinc ikke ved om den virker så må den hænge på DamageXinc.
--
Strix B650-A WIFI + P500 DRGB + RM1000e Asus TUF 7900 XTX OC+ 7800x3D 2x16GB FURY Beast RGB 6000MHz DELL AW3423DWF
#14
Comicsdk
Ultra Nørd
02-04-2024 12:25

Rapporter til Admin
8 Klar snak. Du er gået langt for at løse et problem du reelt ikke har noget med at gøre. Utak er verdens løn.
--
Retur til moderation efter personlige præferencer - I love it!
#15
mindbuster
Junior Nørd
02-04-2024 12:42

Rapporter til Admin
I jury afstemningen stemmer jeg for at det er DamageXinc der har ansvaret for at sælge noget der virker, han skulle have testet før han solgte videre.
--
10900k, strix z490-gw, tuf3080s, 32gb lpx3200, 1tb sn750, rm750i d15s, lian li pc-a10 alu, aoc cu34g2x
#16
DamageXinc
Maxibruger
02-04-2024 12:48

Rapporter til Admin
Ved ikke hvordan du har behandlet den cpu, og min intention har aldrig været at du skulle have en defekt cpu. At jeg står som ansvarshavende, for en cpu du har haft i din varetægt. Du har haft alle informationerne, at jeg ikke har testet den, og har fået ord på fra JodaMaaske, som værende den originale ejer, at den virkede. Derfor jeg også solgte den videre i "good faith" Efter jeg snakkede med Martin, om at han ikke kunne få den til at virke, svarede JodaMaaske ikke mig længere. Ydermere har vi haft mange snakke om dette, og jeg har hjulpet det jeg kunne med den tidligere ejer. Tror vi har 30+ beskeder sammen herinde. #10 at du bringer sådanne sag op, over én side af den sag, det er så tyndt. #15 jeg havde ikke tingene hjemme til at teste det, og jeg skrev også at jeg ikke havde testet det.
--
Sidst redigeret 02-04-2024 12:49
#17
TombStoneDK
Elitebruger
02-04-2024 12:56

Rapporter til Admin
#16 Er det korrekt at #0 tog fat i dig 6 dage efter han har købt den af dig - formentlig har han modtaget pakken den 16. januar, så han har haft den i sin varetægt i 4 dage. 4 dage hvor han oveni købet af formået at teste i andet hardware. Hvis det er korrekt at du får besked 4 dage efter køber modtager varen, at den er defekt, er der ingen vej udenom end at du tilbyder at købe den retur. Portoen må gå tabt i processen her hvilket jeg også tænker at alle købere ville være tilfredse med. Du skal slet ikke lade køber tage kontakt til ham du har købt CPU'en af, det er dig der står med det ansvar, ikke #0. Men kæmpe cadeau til dig at du rent faktisk giver dig til kende i sådan en tråd her. Det ville være nemt bare at smyge udenom og ignorere det.
--
ASRock X570 Taichi - Ryzen 5800x - Corsair Vengenance 32GB 3200 - Gigabyte 4070ti Gaming - Corsair RM850i - Lian Li O11 Dynamic - Corsair H150i Elite
--
Sidst redigeret 02-04-2024 12:56
#18
DamageXinc
Maxibruger
02-04-2024 13:03

Rapporter til Admin
#17 Jeg tog skam selv kontakt til ham, og ringede til ham flere gange. Og Martin ville også gerne snakke med ham. Så vi begge har forsøgt. "DamageXinc 21-01-2024 22:06 Hej igen.Nu havde ham Martin så mulighed for at smide den i hans maskine, som jeg ikke havde mulighed for. Han kan ikke få den til at virke. Du har vel ikke en kvittering eller andet? Ellers må du / vi give ham lidt økonomisk kompensation, nu hvor han har en cpu der ikke fungere. vh"
--
#20
Comicsdk
Ultra Nørd
02-04-2024 13:21

Rapporter til Admin
16 Jeg er enig med 17, det er god stil at du rykker ind i tråden. Du har ikke garanteret at chippen fungerer, det er ren besked - Ingen aner om den brik nogensinde har fungeret. Men det er ikke Martins problem; han tester ved modtagelse og konstaterer at chippen ikke virker. Det ord du fik af JodaMaaske er dit ord, det kan du ikke videresende uden at stå inde for det.
--
Retur til moderation efter personlige præferencer - I love it!
#21
jbred
Elite Supporter
02-04-2024 13:30

Rapporter til Admin
Ingen kvittering, ingen der tager ansvar, ingen har set om den virker og den kommer fra 3´mand. Ingen test, købt som beset. Første sælger ved den var brændt af og sælger den i budrunde under "i overskud efter opgradering" hvilket jo også er bullshit. Forgyld den med en guldspray og put den i et montre på gamer-udstyr hylden. Så har du en historie at fortælle dine børn om at tage sine forholdsregler. I bliver aldrig enige. Videre.
--
#22
Comicsdk
Ultra Nørd
02-04-2024 13:37

Rapporter til Admin
21 Det holder jo ikke, det der. At JodaMaaske måske kører dårlig stil, burde ikke ramme Martin. Man kan lave et simpelt tanke-eksperiment som anden omgangs-sælger; jeg står i Martins situation - ville jeg æde dén? - er man ærlig over for sig selv er svaret indlysende.
--
Retur til moderation efter personlige præferencer - I love it!
--
Sidst redigeret 02-04-2024 13:37
#23
DamageXinc
Maxibruger
02-04-2024 13:38

Rapporter til Admin
#20 jeg er enig i at jeg ikke kan bruge første ejers ord til noget, men har skrevet meget eksplicit at jeg ikke har testet den. Så er der en vis risici ved at købe denne, som jeg skrev. At den så ikke virker, bliver det hele mere avanceret. Jeg har hjulpet det jeg kan I dette. Ved som sagt ikke hvordan han har behandlet denne CPU.
--
#24
DamageXinc
Maxibruger
02-04-2024 13:41

Rapporter til Admin
Som jeg også skrev til JodaMaaske, var jeg villig til at finde en løsning sammen til Martin, men har intet hørt. Vil ikke stå for hele det økonomiske selv.
--
#25
Comicsdk
Ultra Nørd
02-04-2024 13:46

Rapporter til Admin
23 Det er sgu dårlig stil. At du siger at du ikke har testet brikken er én ting, men du har ingen steder skrevet at hvis den er defekt, står køber med håret i postkassen. Dén ville jeg som sælger ikke kunne have hængende på mig, men hver sin stil.
--
Retur til moderation efter personlige præferencer - I love it!
#26
the688
Guru
02-04-2024 13:53

Rapporter til Admin
I min optik er der stor forskel på "Sælges som defekt" og "Jeg har ikke testet den". Der er forskel på "Jeg har lige taget den ud af min PC for en måned siden, der virkede den fint" og "Jeg har lige købt den af en komplet fremmed, jeg aner ikke om den virker og har aldrig set den fungere" I min verden har køber ret til at forvente en fungerende CPU. Ellers må handlen selvfølgelig gå tilbage. Hvis jeg som køber hørte "Jeg har ikke lige testet den..." så betyder det "Det kan altså godt være den ikke virker, bare så du ikke står og skal akut bruge den til noget lige her og nu". Det er ikke det samme som "du køber varen i blinde, og hvis ikke den virker er du bare fucked". Hvis sælgers intention var at sælge varen som defekt, skulle dette være oplyst. (..og prisen nok været markant lavere) Jeg har solgt MASSER af ting som jeg ikke lige har testet siden jeg tog det ud af min PC. Men det er *selvfølgelig* med den forudsætning at hvis skidtet ikke virker, så går handlen selvfølgelig retur. Jeg har også købt masser af ting på samme måde. "De her diske virkede fint da jeg tog dem ud af mit NAS" - sure thing, jeg ser om de virker, og giver dig et praj når alt er OK, så du ved at handlen er afsluttet. Man kan som sælger ikke fraskrive sig ansvaret bare ved at sige at det er noget man har købt af en anden. I så fald ville jeg forvente at varen blev annonceret og solgt som defekt eller "et komplet 50-50 lotteri".
--
"ORK SATME!"
#27
TombStoneDK
Elitebruger
02-04-2024 13:56

Rapporter til Admin
#18 Men du har en køber som ikke har fået det som i har aftalt, ligesom du ikke har fået det som du har aftalt med JodaMaaske. Er der en chance for at Martin_R har ødelagt chippen? Ja, det er der bestemt. Men det er jo der du skal tage stilling til om du tror han har gjort det eller ej, fordi du aner det ikke da du ikke har testet chippen. Jeg mener stadig at du har handlet forkert her. 1. du har ikke testet chippen, hvorfor du ikke aner om den virker eller ej og du står derfor med et problem når køber kommer og siger den ikke virker. Du ved nemlig ikke om chippen var defekt da du havde den eller om Martin_R har ødelagt den. Det er dit problem, det er ikke Martin's problem. 2. Det er helt fint at i begge har forsøgt at få fat på JodaMaaske og ingen af jer er lykkedes. Men det skal ikke være Martin_R som skal bøde for, at du har fået lavet en dårlig handel og modtaget en chip som potentielt har været defekt. Det skal du afklare med JodaMaaske. At JodaMaaske ikke svarer eller reagere, vil jeg tolke som at han udmærket vidste at den chip ikke virker. #26 er spot on for i øvrigt. Jeg gør det samme hvis jeg ikke lige har fået testet noget og går ind i handlen med den forventning, at hvis den ikke virker når køber tester, så ryger handlen retur. Medmindre køber skriver 2 måneder efter og jeg kan se at hardwaren har været under vand eller lignende.
--
ASRock X570 Taichi - Ryzen 5800x - Corsair Vengenance 32GB 3200 - Gigabyte 4070ti Gaming - Corsair RM850i - Lian Li O11 Dynamic - Corsair H150i Elite
--
Sidst redigeret 02-04-2024 13:57
#28
7430
Ultra Nørd
02-04-2024 13:57

Rapporter til Admin
det er dit ansvar som sælger, det dig der skal hæfte... svare jo til jeg køber noget af hans som han har fra peter , det så defekt så skal jeg gå til peter? det holder ikke... det sælger af varen der står med ansvaret for den ikke er defekt, så måtte du ha undersøgt det før du solgte den videre
--
jep jep
#29
Comicsdk
Ultra Nørd
02-04-2024 13:58

Rapporter til Admin
26 Yes, det er fint formuleret det dér. Jeg har selv taget et grafikkort retur, køber var lidt en noob; jeg mistænker ham for at have brugt forkerte stik, for slap PSU eller noget lignende -men han fik mønt retur og da kortet var hjemme igen, fungerede det fint i min testbænk. I et bette forum som HOL, burde det være logik for burhøns at man går langt for at holde rene linier og historikken clean, men nok om dét.
--
Retur til moderation efter personlige præferencer - I love it!
#30
Lowice
Semi Supporter
02-04-2024 14:01

Rapporter til Admin
#25 + #26 Jeg giver jer ret. Med mindre de decideret har aftalt at den er købt som beset, så står sælger med et ansvar. At sælge noget videre man ikke tester kan aldrig være købers problem og sælger burde tage den tilbage. Om OP selv skulle have ødelagt CPU, vil vi aldrig kunne finde ud af, nu hvor sælger aldrig har teste CPUen før en salg, hvilket også gør at sælger står rigtig dårligt. Så jeg vil også mene at det er sælger der desværre står tilbage med en CPU der umiddelbart er defekt og må tage salget tilbage.
--
Ryzen 7 7800X3D - Asrock B650 PG Lighting - 32GB G.Skill Flare X5 6000MHz C30 - MSI 980TI OC 6GB - Kingston KC3000 2TB - MSI MPG A1000G
#31
7430
Ultra Nørd
02-04-2024 14:04

Rapporter til Admin
noget helt andet er en kvitering nødvendig hvis man går direkte til firmaet? tager de den ikke bare pr serial nr?
--
jep jep
#32
Martin_R
Giga Supporter
02-04-2024 14:14

Rapporter til Admin
Så er der gang i den :-) #11 Hvorfor skulle den være varm bare fordi der ikke er kvittering. Der er masser af ting som sælges uden kvittering af mange forskellige grunde. Desværre var grunden her at den var købt gennem firma, derfor ingen kvittering. (Fik jeg at vide af oprindelige køber) #16 Tak fordi du deltager. Så får vi begge sider. Tænker heller ikke at du vidende har solgt mig en defekt CPU. Problemet er bare at den er defekt når jeg har modtaget/testet den. Du har ikke fortalt mig at du ikke har testet den. Jeg kan ikke se noget i vores samtale om at den ikke er testet eller du fralægger dig ansvar. (Ikke før du har solgt den til mig og jeg er vendt tilbage) Ikke at det gør den store forskel. Du gav mig nummeret til oprindelige ejer, mere hjælp har der heller ikke været på trods af din "Men ellers må vi finde ud af noget. For sku ikke i orden du får en cpu der ikke virker. Ikke min intention. Men det kan vi lige se på." "Ellers må du / vi give ham lidt økonomisk kompensation, nu hvor han har en cpu der ikke fungere." Langt de fleste af de 30+ beskeder er mig som rykker dig for et svar. #21 Enige bliver vi aldrig, men bare fordi jeg er sidste mand i kæden vil jeg ikke stå alene med sorteper. #23 Som tidligere nævnt, du har ikke skrevet at den ikke er testet eller fralægger dig ansvar hvis den ikke virker! (Vis mig hvor det står) Det skal ikke være dit argument! "Jeg har hjulpet det jeg kan I dette. Ved som sagt ikke hvordan han har behandlet denne CPU." Ja, det er din instilling. Der var problem i handlen og så kan du pludselig ikke gøre noget. Alle kan ride på den høje hest hvis der ingen problemer er! Hvordan jeg har behandlet den? Det har du aldrig spurgt om før. Kan dog sige jeg igennem de sidste 24 år selv har monteret 100+ CPU'er og ikke haft problemer. Jeg er meget påpasselig med denne slags ting. #27 Vi/Jeg har haft kontakt til oprindelige sælger og der har ikke været nogen problemer. Jeg har haft en god samtale med ham. Dog ligger ansvaret ikke der (I mit tilfælde), det ligger hos DamageXInc.
--
#33
DamageXinc
Maxibruger
02-04-2024 14:15

Rapporter til Admin
Går det så kun en vej eller kan jeg få flere penge fra ham der købte dette af mig: Hej folkens. Jeg har dette hardware i9-10850KTUF gaming B650M-Plus WifiAsus Strix Z490-F Gaming Jeg har kun kunne teste det meget begrænset, så kan hverken bekræfte at det er defekt eller en. Derfor sælges det som defekt. Har haft gang i Z490-F, da jeg dog havde en anden cpu i, ville den ikke." Det hele virkede, han betalte 500 kr, så kan han vel sende 1000 kr ekstra, fordi det virker? eller er det kun når det går dårligt? Jeg skrev tydeligt, at jeg ikke har testet det. Har skrevet en del med køber, og forsøgt at finde en løsning, og ville gerne indgå en delvis økonomisk hjælp til køber, hvis Joda også var med. Dog intet hjælp her. Men jeg lukker den her fra min side af.
--
#34
Martin_R
Giga Supporter
02-04-2024 14:16

Rapporter til Admin
#31 Jeg har prøvet at oprette en RMA ved AMD, men de KRÆVER et billede af kvittering og at oprindelige ejer opretter RMA. Så det ser ikke lyst ud.
--
#35
DamageXinc
Maxibruger
02-04-2024 14:18

Rapporter til Admin
#32 "Har ikke haft den i en maskine, da jeg blev tilbudt en intel maskine i stedet for og derfor ikke kommer til at bruge den." Ikke testet.
--
#36
NeoLite
Maxi Supporter
02-04-2024 14:18

Rapporter til Admin
Jeg tror problemet for DamageXinc ligger i at han netop ikke har testet den efter køb og nu er lidt træt af at det viser sig den nok er solgt til ham som defekt. Det er her man er nødt til at tage ansvar og lade handlen gå tilbage. Det er DamageXinc der har lavet en fejl og 'købt som beset' og det kan aldrig være Martin's problem at DamageXinc ikke fik den testet inden han solgte den. Men hvis DamageXinc ikke har planer om at sælge mere hardware på HOL, så kan han jo selvfølgelig bare lade være med at tage ansvar.
--
#37
Comicsdk
Ultra Nørd
02-04-2024 14:19

Rapporter til Admin
31 Jeg aner det ikke, de tråde jeg har læst, peger i flere forskellige retninger, alt efter producent. Nogle er emsige med papir, nogle vil have oprindelig ejer i spil, andre er lalleglade etc. Jeg købte et brugt defekt AMD-kort - deres (AMDs) besked var at jeg skulle være original køber, og så er kvitteringen jo intet værd. Jeg tager generelt reklamationer med butikken, så må de selv rode med producenten. Corsair sendte mig engang en PSU på ombytning uden papir, så jeg går ud fra de tjekkede serienummer. (Jeg er endnu ikke sluppet for at skulle fremvise kvittering hos Proshop, men jeg var engang i Elgiganten uden kvitt. og de refunderede penge på stedet alligevel)
--
Retur til moderation efter personlige præferencer - I love it!
#38
Martin_R
Giga Supporter
02-04-2024 14:21

Rapporter til Admin
#33 Nej, du har stadig ikke skrevet til mig at du ikke har testet den. Du har IKKE prøvet at finde en løsning andet end at give mig nummeret til oprindelige sælger og skrive en besked til ham. Det er IKKE at prøve at finde en løsning. Jeg skrev at Joda var med til at give noget (Han tilbød faktisk at give mig 64GB RAM som jeg ikke kunne bruge og jeg var af den mening at det ikke er ham som skal give mig noget) og du skrev "Men ja, det er jo ikke et fantastisk tilbud, men ja. Ved ikke hvad der er at gøre fremadrettet." Så du har ikke villet "hjælpe til" økonomisk eller på nogen anden måde selvom jeg MEGET direkte har spurgt dig ad.
--
#39
the688
Guru
02-04-2024 14:22

Rapporter til Admin
#31 - langt de fleste virksomheder vil have et købsbevis. Altså at du er ejeren. Ikke bare at du har varen i din besiddelse. Sådan har det været alle de steder jeg har haft "seriøse" RMAs (harddiske, Noctua, osv osv) "Garanti-giveren" har ret til at se et bevis på købet ("Proof of Purchase" eller "Proof of ownership") Det sker selvfølgelig for at undgå at komme til at udstede service/garanti på ting som er stjålne. ...jeg har engang fået ombyttet et Plextor SCSI brænder-drev (de var fan'me dyre!) hos Plextor ved at forfalske en faktura. Jeg havde simpelthen ikke fakturaen mere (det var før den slags var elektronisk). Det er selvfølgelig fy - men det var min vare, som var under garanti - men altså, man kunne også dengang nemmere lige huste noget dokumentfalsk med lidt slettelak og en flatbed-scanner ;) Shit, så fik man lige nostalgi-trip til dengang man kun havde fire PATA-porte på bundkortet, så man var nødt til at have en ekstern controller, hvis man var så eksotisk at have adskillige harddiske i sin maskine :)
--
"ORK SATME!"
#40
Martin_R
Giga Supporter
02-04-2024 14:23

Rapporter til Admin
#35 Du skrev i PB (Det var den 20Jan efter jeg skrev den ikke virkede) "Skrev til JodaMaaske, inden jeg solgte den, om han havde afprøvet den inden jeg solgte den videre. (for jeg kunne jo ikke) Han sagde at den virkede upåklageligt." Det er første gang du har skrevet du ikke har haft den testet. EDIT: Der skulle lige dato på
--
Sidst redigeret 02-04-2024 14:24
#41
DamageXinc
Maxibruger
02-04-2024 14:23

Rapporter til Admin
"DamageXinc21-01-2024 22:06 Hej igen.Nu havde ham Martin så mulighed for at smide den i hans maskine, som jeg ikke havde mulighed for. Han kan ikke få den til at virke. Du har vel ikke en kvittering eller andet? Ellers må du / vi give ham lidt økonomisk kompensation, nu hvor han har en cpu der ikke fungere" Denne besked skrev jeg også til dig. Så du har da ikke været i tvivl om at jeg gerne ville høre noget, men vil ikke stå alene med lorten. Gider ikke tage den mere her, vi er ikke enige om dette. God dag :)
--
#42
NeoLite
Maxi Supporter
02-04-2024 14:25

Rapporter til Admin
#41 Det er din lort at tage alene. Der er ikke noget at komme efter desværre. You fucked up.
--
#43
Martin_R
Giga Supporter
02-04-2024 14:28

Rapporter til Admin
#41 Ja, og Joda sagde han gerne ville give noget. Du skrev bare "Men ja, det er jo ikke et fantastisk tilbud, men ja. Ved ikke hvad der er at gøre fremadrettet." Og du ville ikke svare når jeg skrev om anden økonomisk kompensation. Pengene rager mig egentlig en høstblomst. Det jeg IKKE vil have, er det er at du sælger mig noget som ikke virker og siger "Beklager" og så går livet videre for dig. Jeg er large og er fint klar med at dele 50/50, men du er ikke til at hugge og stikke i. Derfor har jeg ikke noget imod at gøre det til en "offentlig" diskussion på trods af alle de muligheder du har haft for at ordne det privat.
--
#44
Comicsdk
Ultra Nørd
02-04-2024 14:31

Rapporter til Admin
40 I hans annonce står der klart og tydeligt at brikken ikke er testet. Ikke at det ændrer min holdning til emnet. Der er ingen kommentarer i den tråd, så jeg går ud fra du ikke har læst annoncen. Du er blevet kontaktet med opsøgende salg via PM - der er generelt konsensus om at det gider vi ikke, hvis vi vil slippe for efterfølgende at skulle slås med plat, svindel og lamme udvekslinger, ord mod ord, et cetera - så ved du det til en anden gang. PM-kommunikation - Njet! Transparent dialog i handelstråde - Da!
--
Retur til moderation efter personlige præferencer - I love it!
#45
Martin_R
Giga Supporter
02-04-2024 14:40

Rapporter til Admin
#44 Aha, den tråd har jeg ikke set. Som du helt korrekt siger, så er det sket pr PM.
--
#46
Oboke
Megabruger
02-04-2024 14:45

Rapporter til Admin
#43 Jeg synes faktisk det er temmelige large af dig at tilbyde 50/50. I min optik er sagen klokkeklar, det eneste retfærdige og rimelige her er, at DamageXinc skylder dig 2500,- Det er rigtigt surt for ham at han har købt en defekt CPU, men det kan aldrig blive dit problem, det må han selv forsøge at løse. Det er KUN formuleringer som "måske defekt" der kan ændre på den situation; så tager man helt frivilligt en chance. Står der ikke det, så følger der et ansvar med salget og det kan man med hverken ret eller rimelighed unddrage sig fra. Kunne du selv have ødelagt den? Det er da plausibelt. Det stiller bare sælger ufatteligt svagt når han ikke selv har testet varen. Igen, det er også hans ansvar. HAVDE han testet den og fundet den fungerende, så var situationen en anden. Jeg synes helt ærligt ikke der er ret meget at diskutere her. Sælger må sluge kamelen og til lommerne. Det er pænt r.. for ham, men så må han jo forsøge at løse problemet med den person, han selv har handlet med - Ikke dig.
--
Sidst redigeret 02-04-2024 14:46
#47
Cykle35
Nørd Aspirant
02-04-2024 14:52

Rapporter til Admin
Måske i kan splitte den i 3 lige store dele i 3 og så slå en streg over det og komme videre.
--
Strix B650-A WIFI + P500 DRGB + RM1000e Asus TUF 7900 XTX OC+ 7800x3D 2x16GB FURY Beast RGB 6000MHz DELL AW3423DWF
#48
Jesper Gæst
Super Nørd
02-04-2024 14:56

Rapporter til Admin
Der er tale om 44% under nypris på købstidspunktet, for nyeste og største CPU i serien, hvor der ikke er kommet noget hurtigere. Det er større afslag end normalt på en ret ny varer der er toppen af poppen og der ikke er noget nyere/bedre under opsejling. Rødt flag. Det oplyses på forhånd at der ikke er kvittering, selvom cpuen på købstidspunktet er relativ ny. Rødt flag. Sælger siger han har købt den brugt og ikke selv testet den. Rødt flag. Sælger videresælger den hurtigt efter han købte den brugt. Rødt flag. Det er sælger der uopfordret kontakter køber. Rødt flag når man kender ovenstående røde flag. Køber vælger at handle, uden at teste cpuen inden betaling, på trods af ovenstående informationer. Køber har inden betaling ikke engang en dialog om hvad der skal ske hvis cpuen med de røde flag ikke virker. Som jeg ser det, har køber smidt al fornuft overbord, forblændet af prisen. Dette fritager dog ikke sælger for ansvar, hverken juridisk eller moralsk. Køber skulle normalt have hele købssummen retur, minus porto og retur porto. Køber har tilbudt halv skade. Dette finder jeg moralsk rimeligt, ud fra han har ignoreret så mange røde flag.
--
#49
Comicsdk
Ultra Nørd
02-04-2024 15:06

Rapporter til Admin
47 Det ville være stort af Martin at æde den løsning. Personligt havde jeg været rødglødende af raseri for to måneder siden. "Her, Comicsdk, tag skaldede 800 kroner som tak for to måneders vulgært overdrevet tålmod fra din side" Aldrig i livet.
--
Retur til moderation efter personlige præferencer - I love it!
#50
Comicsdk
Ultra Nørd
02-04-2024 15:11

Rapporter til Admin
48 Det er en kendt bruger, de røde flag er i og for sig ligegyldige. På bundlinien har man sendt lorten videre, for at sige det på godt dansk. Og så stikker man af med et "god dag" og en smiley. Skråt da op med dét, mand! Det vidner bare om at vi bliver færre og færre der kan se fidusen i at stå positivt præsenteret på prangerpladsen. Æren er til salg for småpenge.
--
Retur til moderation efter personlige præferencer - I love it!
#51
mr doc22
Mega Supporter
02-04-2024 15:16

Rapporter til Admin
#0 Du skriver en 7950X men kan det ikke have været en PRO udgave, som sælgeren til DamageXinc har fået fat i. Men ja som sidste sælger i kæden har man et ansvar
--
5600X,ASUS TUF GAMING B550 PLUS,G.skill 3600 MHz AUTO C16 4x8GB,AOC G2590FX,Corsair RM850,Sapphire RX 5600 XT 6GB,1 TB NVMe ADATA
--
Sidst redigeret 02-04-2024 15:19
#54
PhillipA
Monsterbruger
02-04-2024 15:42

Rapporter til Admin
Det er jo så moderne at mene noget for tiden, så den galej hopper jeg med på. For mig at se, så er det udelukkende sælger der skal tage ansvar og kompensere i denne situation. Derefter må han tage kampen med vedkommende som han har købt den af, for at få en afklaring de to imellem. At sige som i #41 "men vil ikke stå alene med lorten" er i min verden ikke et udtryk for at man er behjælpelig eller løsningsorienteret, men snarere en undskyldning for at tørre lorten af på en anden, hvilket er yderst usmageligt hvis du spørger mig. Alene det at køber tilbyder at slå halv skade, synes jeg er mere end hvad der kan forventes fra hans side, og hvis ikke sælger kan se det som en løsning man kan leve med, så har man på ingen måde vist, at man vil finde en løsning på et problem man selv har skabt og er en del af. En ting er for mig sikkert, jeg kommer aldrig til at handle med DamageXinc, og jeg håber sælger vil skrive ham på B/W listen med reference til denne tråd, så andre i fremtiden kan se hvad der er foregået, og vurdere om det er en person man har mod på at handle med.
--
#55
Arlop
Megabruger
02-04-2024 15:45

Rapporter til Admin
#50 come on, vis han viste den var måske i stykker, tror du så ikke det mere smarte ville være at sælge på dba, end herinde hvor han er dagligt. det er for nemt at se monstre alle steder after the fact. uden kvito er den stort set købt som en risiko, moral eller ej.
--
#57
Jesper Gæst
Super Nørd
02-04-2024 15:54

Rapporter til Admin
#50 Juridisk er der ingen tvivl, køber skal have sine penge. Moralsk, der mener jeg dog det er begrænset hvor mange røde flag man kan overse i ren grådighed (for at spare penge, uanset hvorfor varen er SÅ billig), før man får del i det moralske ansvar. Alene første røde flag, 44% afslag på relativt nyt hardware uden kvittering, som er det bedste man kan købe, og uden der er noget bedre på vej... Det skriger enten hælervare eller problemer med varen. Dertil skal lægges alle de andre røde flag. Var det en sælger på DBA havde alle jo sagt, kun afhentning og test på stedet. Undtagen dem der havde sagt, hælervare, hold dig helt væk.
--
#58
Anomynous
Nørd
02-04-2024 15:56

Rapporter til Admin
#57 Men det at det er en kendt bruger triumfer alle røde flag. I fink.
--
#59
Jesper Gæst
Super Nørd
02-04-2024 16:02

Rapporter til Admin
#58 Der er jeg så ikke enig. Vil du btw købe et Eiffeltårn billigt, rigtig billigt? ;-) Intet trumfer en lang række røde flag, der bør man straks stoppe op og tænke sig ekstra om, tage ekstra forholdsregler eller finde en anden vare. Selv den med flest + på listen, kan være kommet i økonomisk uføre og være begyndt at lave "unoder" for at skaffe penge. Det bør man altid huske.
--
Sidst redigeret 02-04-2024 16:04
#60
hashishh
Supporter
02-04-2024 16:17

Rapporter til Admin
Bare det og læse salgstråden som jodamaaske havde, gør at jeg aldrig ville handle med ham lol. At du alligevel har valgt og købe den, efter sådan en omgang, er sku også lidt underligt. Virker lidt skummelt han ikke havde interresse i folk afhentede den. Og endnu mere skummelt at damage gutten købte den, for og fortryde efter et par dage og sælge videre, UDEN og vide om det han sælger er defekt, uagtet hvad dælen den oprindelige sælger har sagt.
--
#61
Comicsdk
Ultra Nørd
02-04-2024 16:20

Rapporter til Admin
55/57 Det kan man jo mene om hvad man vil. Jeg går med livrem og seler når jeg shopper brugt, jeg kigger på hvor længe sælger har været aktiv, så kommer valideringen og hvis vi har flere hundrede kroner på spil, begynder jeg så småt at læse historik og forum-tråde. Det' gas! Jeg går helt i selvsving med tjekkeriet hvis det er mere end jeg har råd til at tabe, dvs. godt og vel en tusse. Indtil videre har taktikken fungeret fremragende. Men som tommelfinger-regel; godt slidte brugere er jeg ikke så bange for - og manden her har været online i 8 år. Uanset hvad man mener om priser, farver, hælervarer eller ej og videre i den dur; han har solgt en brik der ikke fungerer, længere er den ikke. Om han var klar over at den ikke fungerede og derfor fik travlt med at videresælge, skal jeg ikke kunne sige. Personligt er jeg mistænksom når dialogen skal foregå i PM, sådan er dét. Røde flag aside; Manden (OP) skal have sine penge.
--
Retur til moderation efter personlige præferencer - I love it!
#62
JodaMaaske
Maxibruger
02-04-2024 16:20

Rapporter til Admin
Jeg er nævnt i flæng herinde, så jeg vil blot gerne give mit besyv med. Jeg tjekker som regel kun HOL, når jeg enten har gang i en handel eller leder efter specifik hardware på brugtmarkedet, deraf min aktivitet eller mangel på samme. Jeg har oprindeligt solgt CPU'en til DamageXinc - den har naturligvis virket, da jeg har pillet den fra, ellers havde jeg jo aldrig sat den til salg. Spørger sågar dagen efter til om vi skal skrive på whitelisten, hvilket vi gør (d.7/1) Jeg får PB fra DamageXinc kort efter (d.13/1), om jeg selv har haft testet CPU'en, da han ikke umiddelbart kan få liv i den, men jeg ser den først nogle dage efter (d.20/1) da jeg som sagt ikke er herinde så tit. Da jeg vil svare manden d.20, kan jeg dog se at han i mellemtiden selv har haft sat den til salg igen, da han hellere vil køre et Intel-setup (det skriver han i salgstråden) så jeg formoder alt igen er OK, og der var tale om fejl 40. Får så en SMS fra #0 d.9/2, hvor jeg ikke husker præcis hvad der står, men jeg er lidt uforstående for det hele, da det jo er en handel mellem #0 og DamageXinc. Tilbyder dog Martin_R et sæt DDR5 RAM (64 GB) jeg har i overskud, men at jeg stadig syntes han burde tage den med DamageXinc. Grunden til jeg finder vej herind i dag (jeg har ikke haft tjekket HOL siden jeg skrev med Martin i februar) er at jeg i dag modtager en MobilePay opkrævning fra DamageXinc på 1200 kr ud af det blå, til at dække noget af kompensationen til Martin formoder jeg. Det finder jeg desværre super underligt.
--
AMD all the way!
#63
Comicsdk
Ultra Nørd
02-04-2024 16:28

Rapporter til Admin
62 Aha. Det er en væsentlig detalje; han kunne ikke få liv i den. Det er jo en klokkeklar indrømmelse, mand! Den her tråd blev en dødssejler for DamageXinc. Hatten af for at du kommer valsende og sætter tingene på plads.
--
Retur til moderation efter personlige præferencer - I love it!
#64
DamageXinc
Maxibruger
02-04-2024 16:30

Rapporter til Admin
Siden du tilbyder et sæt ram til ham. Er vel fordi du ved der er noget galt med det du har solgt. Jeg skriver til dig at jeg ikke kan få liv i den, da jeg ikke kan teste den, og ville have godkendelse fra dig, inden jeg solgte den videre. Ville have de 1200 kr fra dog, så jeg kunne sende 2500 kr til ham.
--
#65
Jesper Gæst
Super Nørd
02-04-2024 16:31

Rapporter til Admin
#62 Det var da interessant info. Nu tyder alt jo på DamageXinc rent faktisk testede cpuen 13/1, og ikke kunne få liv i den, FØR han solgte den til Martin_R 14/1. #64 Ville have de 1200 kr fra dog, så jeg kunne sende 2500 kr til ham. Så start med at sende #0 de 1300 kroner du åbenbart er villig til selv at betale, det er jo nok til at #0 anser sagen for ude af verden. Så kan #62 jo samtidig sende de 64 GB RAM, så nærmervi os jo en slutning alle er tilfredse med.
--
Sidst redigeret 02-04-2024 16:36
#66
DamageXinc
Maxibruger
02-04-2024 16:31

Rapporter til Admin
Luk nu røven cosmic. Du elsker drama. Bland dig uden om, hvis du har ikke har noget fornuftigt at sige.
--
#67
hashishh
Supporter
02-04-2024 16:33

Rapporter til Admin
#62 oh shit, så han har simpelthen sat den til salg dagen efter og have fortalt dig han ikke kan få liv i den :D Og påstår i hans salgstråd han ikke har haft den i en maskine. For satan, det bliver da bedre og bedre det her.
--
#68
DamageXinc
Maxibruger
02-04-2024 16:35

Rapporter til Admin
DamageXinc13-01-2024 22:02Hej igen. Du har selv afprøvet cpu´en?Har svært ved at få liv i den nemlig.JodaMaaske20-01-2024 12:25Ja, jeg har selv brugt den frem til jeg skiftede den ud, men jeg er ked af at høre du ikke kunne få liv i den. Jeg kan dog umiddelbart se, at du har solgt den videre, så formoder ikke jeg kan gøre mere.Mvh.DamageXinc20-01-2024 22:02Mente nu mere, liv i den, som jeg ikke havde en maskine at putte den i. Så ville bare høre om du havde haft gang i den, inden jeg forsøgte at sælge den videre. Men det lyder super at du har. Så skulle der ikke være noget problem :)
--
#69
Comicsdk
Ultra Nørd
02-04-2024 16:35

Rapporter til Admin
66 Så-så. Pas nu på. Jeg bliver bannet for mindre end dét der, men måske er du en af de populære, så bare giv den gas, svindler.
--
Retur til moderation efter personlige præferencer - I love it!
#70
hashishh
Supporter
02-04-2024 16:40

Rapporter til Admin
#68 dit skib er sejlet. Du kan ikke redde den der, du har uden tvivl testet den i en maskine, og måske endda selv ødelagt den ved og smide den i et forkert bundkort eller hvad ved jeg. Det virker jo også underligt du køber en cpu, som du ikke kan teste om faktisk virker? Og tilfældigvis så fortryder du købet et par dage efter, og sælger den videre uden og sige noget? Ta nu bare de 2500 på din kappe, og få den sag lukket.. Du behøver ikke fortælle at du lavede en fejl og ødelagde den cpu, det er fint, bare betal martins hans 2500kr.
--
#71
Jesper Gæst
Super Nørd
02-04-2024 16:41

Rapporter til Admin
#68 og #64 Få da sendt de 1300 kroner afsted du skriver du er villig til. (Så kan det JodaMaaske skal/vil bøde med jo afgøres bagefter)
--
Sidst redigeret 02-04-2024 16:41
#72
Arlop
Megabruger
02-04-2024 16:52

Rapporter til Admin
#61 det bliver. mere og mere mystisk. ser ud til måske du fik ret, dog meget underligt udvikling. hvorfor, fortæller joda så ikke bare OP, når hans sms kommer ,AT damage ikke kunne få liv i den den 13? og lukket den der?? jeg er med på, men ikke kan bare rette i sin PM til 1th sælger, efter den er solgt og sige, ups jeg mente noget andet der for 7 dage plus siden.
--
Sidst redigeret 02-04-2024 16:54
#73
Anomynous
Nørd
02-04-2024 17:13

Rapporter til Admin
Taber dot dk…
--
#74
7430
Ultra Nørd
02-04-2024 18:32

Rapporter til Admin
Jeg får PB fra DamageXinc kort efter (d.13/1), om jeg selv har haft testet CPU'en, da han ikke umiddelbart kan få liv i den, men jeg ser den først nogle dage efter (d.20/1) da jeg som sagt ikke er herinde så tit. Da jeg vil svare manden d.20, kan jeg dog se at han i mellemtiden selv har haft sat den til salg igen, da han hellere vil køre et Intel-setup (det skriver han i salgstråden) så jeg formoder alt igen er OK, og der var tale om fejl 40.Får så en SMS fra #0 d.9/2, hvor jeg ikke husker præcis hvad der står, men jeg er lidt uforstående for det hele, da det jo er en handel mellem #0 og DamageXinc. Tilbyder dog Martin_R et sæt DDR5 RAM (64 GB) jeg har i overskud, men at jeg stadig syntes han burde tage den med DamageXinc. #20 jeg er enig i at jeg ikke kan bruge første ejers ord til noget, men har skrevet meget eksplicit at jeg ikke har testet den. Så er der en vis risici ved at købe denne, som jeg skrev. At den så ikke virker, bliver det hele mere avanceret. kan du bestemme dig for om du har testet den eller ej DamageXinc , det her stinker langt væk af du har solgt en defekt vare sorry to say
--
jep jep
#75
TombStoneDK
Elitebruger
02-04-2024 18:39

Rapporter til Admin
Vi lige pointere at jeg allerede i #7 faktisk kaldte den..... Det kan selvfølgelig tolkes på flere måder i #68, meeeen, det lugter altså det her. Det gør det godt nok. Jeg tror ikke at DamageXinc har nogen intention om at sende 1300kr til Martin, han sender 1250kr når han har fået de 1200kr fra JodaMaaske og så går han videre. Så har Martin fået 50% som han ønsker og DamageXinc har intet betalt. Jeg må sige at JodaMaaske ikke fremstår uærlig med beskrivelsen af situationen, den matcher ret godt det Martin og DamageXinc rapportere og kommer med meget plausibel årsag til de kritikpunkter der var af ham. At tilbyde overskydende RAM kunne jeg også finde på, simpelthen fordi min tid vil være mere værd end nogle RAM jeg alligevel ikke skulle bruge. Vi aner selvfølgelig ikke hvad der er op og ned sårn helt 100%, men det ser altså ikke godt ud for dig DamageXinc.
--
ASRock X570 Taichi - Ryzen 5800x - Corsair Vengenance 32GB 3200 - Gigabyte 4070ti Gaming - Corsair RM850i - Lian Li O11 Dynamic - Corsair H150i Elite
--
Sidst redigeret 02-04-2024 18:41
#76
-Henrik-
Elitebruger
02-04-2024 22:53

Rapporter til Admin
Hvorfor i himlens navn skal sådan en sag her køre i en tråd herinde? Der er jo ikke én eneste af os udenforstående, der reelt ved, hvad der er op og ned i sagen.
--
Sidst redigeret 02-04-2024 22:53
#77
Martin_R
Giga Supporter
03-04-2024 08:40

Rapporter til Admin
#48 Du ser mange røde flag, men det passer fint sammen når jeg ser på det. 1. 44% under pris, måske. Men hvis den har været udbudt til auktion og den ikke er budt højere? Så er det vel prisen. 2. Ingen kvittering, nej, det er også meget sjældent at man hører om en CPU der fejler. 3. Jeg havde handlet med DamageXInc før (Det kunne jeg se på vores PM hvor der allerede var en tråd) + han havde plusser på listen. Så jeg fandt risikoen for at blive snydt lav. #51 Det er ikke en PRO udgave, bare helt almindelig når jeg kikker på CPU'en. #62 Tak fordi du lige giver dit besyv med. #76 Hvordan får man ellers råbt personen op som ikke vil lytte? Derudover er jeg sikker på at mange herinde elsker deres popkorn til aften læsningen ;-) Anyways, jeg skrev en PB til DamageXInc i går om at jeg var tilfreds hvis han kom med 50% af købsprisen og så kunne vi stille or roligt lukke tråden. Han har ikke svaret mig. Medmindre man vil kalde en uopfordret anmodning på 1200kr af oprindelige køber for et svar? DamageXInc, du har vel pengene nu du har/har haft en 14900 så send dog de penge så du kan få en form for æres oprejsning igen.
--
#78
Comicsdk
Ultra Nørd
03-04-2024 09:51

Rapporter til Admin
77 Forholdsvis nye varer uden papir, der ellers ville kunne reklameres på garanti, ligger som regel ret lavt i pris her på siden, så de 44% er ikke et voldsomt rødt flag, imo. Jeg kan godt se problemet for din sælger, men havde han tjekket brikken før salg, havde I sparet en masse tid (og penge) Nu har du tilsyneladende tabt 2500, men det tab kan du bruge som en reminder om at køre al dialog offentligt i handelstråde, så lidt har du jo fået ud af det... narh... (Og så måske lige hoppe over på de lidt for gode tilbud hvor der bliver skrevet at varen ikke er testet) Det er en kedelig sag for dig.
--
Retur til moderation efter personlige præferencer - I love it!
#79
Thomaslje
Monster Nørd
03-04-2024 12:46

Rapporter til Admin
#0 altså man kan mene hvad man vil, dette er en privat handel så ingen regler gælder udover hvis man self snyder direkte med ikke at sende nogen varer, så her er det desværre dig der hænger på varen, det ville self være god stil af sælger at tage den tilbage, men igen det kan også være svært at vurdere om du har fået ødelagt den ved et uheld, jeg ville sku ikke selv tage noget tilbage, men igen jeg sender self kun udstyr jeg ved virker, det er her sælger har lavet en fejl, men køber har i samme omfang også lavet fejl, så den hænger du nok på desværre.
--
https://www.facebook.com[...]
#80
Jesper Gæst
Super Nørd
03-04-2024 12:58

Rapporter til Admin
#79 altså man kan mene hvad man vil, dette er en privat handel så ingen regler gælder udover hvis man self snyder direkte med ikke at sende nogen varer Sikke da noget pjat at skrive. Du bør læse hele tråden, der er endda linket til reglerne for brugt handel.
--
#81
Jepperdepper
Monster Supporter
03-04-2024 13:06

Rapporter til Admin
#79 Ehh, en sælger skal faktisk yde 2 års reklamationsret med mindre det skriftligt eller mundtligt er aftalt, at en vare er købt uden reklamationsret eller som beset. Så du er helt galt på den. Se #1 for mere information om gældende lov. Og ud fra diverse svar frem og tilbage fra de indblandede parter virker det ikke til at være tilfældet. Så i dette tilfælde skal sælger yde reklamationsret for køber. Eftersom sælger ikke har testet den vare han har solgt, bliver det umuligt at bevise, at han har solgt en velfungerende vare. Så han skal yde reklamationsret, så simpelt er det.
--
Sidst redigeret 03-04-2024 13:09
#82
Thomaslje
Monster Nørd
03-04-2024 13:20

Rapporter til Admin
#80 og #81 hvad jeg kan se står der flg i #1 "Reklamationsret? MåskeTjek altid varens stand grundigt. Hvis du kan undersøge varen fysisk, er det lettere for dig at vurdere, om varen er i den stand, som du forventer. Køber du varer af en privatperson, har du som udgangspunkt to års reklamationsret, hvis varen har fejl eller mangler, ligesom når du køber varer af en virksomhed. Reklamationsretten gælder, hvis I ikke har aftalt andet. Private sælgere kan afskrive sig reklamationsretten ved at aftale med dig, at varen er "købt som beset", ”købt uden reklamationsret” eller lignende. Hvis du køber en vare "som beset" af en privat sælger, kan du som udgangspunkt ikke klage til sælgeren, hvis varen ikke virker, når du kommer hjem. Få altid skriftlig dokumentation fra sælger på, om du har reklamationsret, når du handler med en privat." Her siger det at man skal have skriftlig reklamationsret skrevet ned, men ok jeg vidste ikke man havde de rettigheder som privat person, det i hvert fald ikke noget jeg kommer til at stille som privat person, da man ikke kan vide hvad folk gør med tingene når de modtager det, kunne jo være personen fik ødelagt hardware i det han skal installere det.
--
https://www.facebook.com[...]
#83
Jesper Gæst
Super Nørd
03-04-2024 13:30

Rapporter til Admin
#82 Nej lige modsat. Der står man skal fraskrive sig reklamationsret (mundtlig eller skriftlig), for den ikke er tilstede. Er intet aftalt vedrørende reklamationsretten, er den tilstede. Det er dette du skal bide mærke i... Reklamationsretten gælder, hvis I ikke har aftalt andet.
--
Sidst redigeret 03-04-2024 13:32
#84
Comicsdk
Ultra Nørd
03-04-2024 13:57

Rapporter til Admin
Det er nok nok en trist dag når man bruger mellem bruger på et lille snottet forum skal have gang i juraen. Og selv hvis man bringer lovbøgerne i spil, er beløbene sædvanligvis ret ubetydelige - spørgsmålet er om man gider tage det battle. Er man på røven i det øjeblik man har kvajet sig, kunne man søge en afdragsordning; jeg solgte min PC, fik betalingen, brugte halvdelen på en psykotisk varmeregning og fortrød salget; "køber" accepterede min fortrydelse, fik halvdelen af pengene retur, ventede 14 dage på restbeløbet - det er da et skud værd, hvis fattigdom er årsagen til at man ikke kan rette på vrangen.
--
Retur til moderation efter personlige præferencer - I love it!
#85
-Henrik-
Elitebruger
03-04-2024 14:24

Rapporter til Admin
Det jeg læser ud af tråden her er, at følgende er fornuftigt mht. “dyrere ting”: - Som sælger, lad være med at sætte noget til salg, som du ikke ved, om virker. Det kan potentielt set ende med at give en masse bøvl. - Som køber, lad være med at købe noget uden først at checke, at det virker, som det skal.
--
#86
Comicsdk
Ultra Nørd
03-04-2024 14:34

Rapporter til Admin
Al handel er basalt set et tillidsspørgsmål. Man kan eksempelvis snildt sende et gammelt motherboard med post som så ikke fungerer med købers brik eller klodser eller bare er doa. Så tager man bare skidtet retur og rykker videre i teksten. Én ting er sikker; har jeg én gang handlet med en bruger der er stædig og mistroisk, bruger sukker i kaffen eller er svært vanskelig at få i tale mht. løsninger, finder jeg andre at handle med fremover.
--
Retur til moderation efter personlige præferencer - I love it!
#87
madssiig
Monster Supporter
03-04-2024 15:34

Rapporter til Admin
I mine øjne, må sælger refundere beløbet, han har intet belæg for, at beskylde køber for at have behandlet cpuen forkert, da han ikke ved om den virkede, da han sendte den, eller for den sags skyld da han købte den. Samtidig lyder det som noget han har købt med fortjeneste for øje, hvorfor købe en cpu du ikke har noget at bruge til, med mindre den er så billig, at du kan tjene på den. Men der er blevet en større enighed om, at når du sælger noget brugt, hæfter du ikke for fejl og mangler, og skal heller ikke oplyse herom ved fjernsalg. Det er bare ikke sådan det hænger sammen, og i min optik, burde folk der handler sådan, udelukkes fra køb salg, eller helt fra forummet.
--
#88
Kristina
Monster Nørd
03-04-2024 19:24

Rapporter til Admin
Drejer det sig om denne salgsannonce? https://www.hardwareonline.dk[...]
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
#89
Frøsnapperen
Ny på siden
03-04-2024 19:29

Rapporter til Admin
#88 Jeg har hævet min pension og sætter alle pengene på: JA!
--
Retur til moderation efter personlige præferencer - I love it!
#90
hashishh
Supporter
03-04-2024 19:46

Rapporter til Admin
#88 sjovere og læse den fra Jodamaaske.. https://hardwareonline.dk[...]
--
#91
7430
Ultra Nørd
03-04-2024 23:16

Rapporter til Admin
Man må tolke sælgers stilhed som fran fralægger sig ansvaret. Sender aben videre Går ikke udfra du Martin har set nogle penge ? Anyway hele den slags tråd virker rodet og rimelig useriøs..var ihvertfald hoppet fra for længst
--
jep jep
--
Sidst redigeret 03-04-2024 23:20
#93
TombStoneDK
Elitebruger
04-04-2024 11:27

Rapporter til Admin
#92 Speaking of scams, the sun shines.
--
ASRock X570 Taichi - Ryzen 5800x - Corsair Vengenance 32GB 3200 - Gigabyte 4070ti Gaming - Corsair RM850i - Lian Li O11 Dynamic - Corsair H150i Elite
#94
Tynkywinky
Monsterbruger
04-04-2024 12:50

Rapporter til Admin
Købeloven gælder stadig ved køb mellem private. Mener det er paragraf 76 her. Du skal oprette en småsag.
--
#95
Benjiii
Monster Nørd
09-04-2024 09:32

Rapporter til Admin
update?
--
+50/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere)
#96
Martin_R
Giga Supporter
09-04-2024 09:45

Rapporter til Admin
DamageXInc har ikke svaret på min besked om at dele skaden 50/50. Han har dog lavet en mobilepay anmodning til oprindelige ejer på halvdelen af beløbet, så jeg tænker han aldrig har tænkt at have penge op af egen lomme. Så konklusionen er vel at DamageXInc ikke har tænkt sig på nogen måde at anderkende sin del af dette. Dette giver jeg et fedt minus om i white/black listen Mere er der vel ikke at sige i sagen. Jeg vil følge op på fremtidige tråde fra DamageXInc så man kan være klar over hvad det betyder at handle med ham. Tak for alles deltagelse i tråden og opmærksomheden på en dårlig handel.
--
#97
7430
Ultra Nørd
09-04-2024 09:49

Rapporter til Admin
så meget for alt hans kæften op om han gerne tog sin del så... men ok hans forklaring osv vidnede ret hurtigt om hvilken person han er,
--
jep jep
--
Sidst redigeret 09-04-2024 09:50
#98
Anomynous
Nørd
09-04-2024 09:50

Rapporter til Admin
Jeg sagde jo han var en gigantisk taber... Det er alligevel utroligt at en så "kendt" bruger render fra regningen.
--
#99
Christian88
Nørd Aspirant
10-04-2024 06:18

Rapporter til Admin
Betal dog pengene tilbage! Det er DIT ansvar, at du har solgt et defekt produkt, og ingen andre!
--
#100
United
Semi Nørd
10-04-2024 08:16

Rapporter til Admin
Vildt at man vil smide sin profil lige i skraldespanden for 2500kr. Selvom der skulle komme en løsning på sagen, så tvivler jeg meget på at ret mange har lyst til at handle med sælger hvis de ser den her tråd.
--
´66 WAS A GREAT YEAR FOR ENGLISH FOOTBALL. ERIC CANTONA WAS BORN.

Opret svar til indlægget: Hvad gør man (Køb/Salg)

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning