Brugt bil 150k-klassenAf Semibruger togsverd | 25-08-2024 07:30 | 2007 visninger | 29 svar, hop til seneste
Der sidde en del bilkyndige mennesker i dette forum, så nu prøver jeg lige...
Min Hyundai i30 går snart til de evige jagtmarker, og vi skal have en anden bil. Jeg aner intet om biler...
Budget er ca 150k (sparet op til formålet). Den nuværende bil har vi haft i 10 år uden kæmpe udgifter, men nu går den ikke længere (+30k for at blive synsklar).
Kørselsbehovet er ikke stort. Mest bykørsel og få gange årligt familiebesøg 200 km væk... Der skal gerne kunne presses 3 teenagere ind på bagsædet, men det bliver ikke til bilferie...
Jeg har nydt at have træk på bilen,men det er blevet brugt så sjældent, at det ikke er et behov.
Bor i hus, så vi KAN få hjemmelader, hvis det er nu, man skal springe på el...
Vi skal selvfølgelig prøvekøre, men hvor skal man starte? --
El bil så kunne det være noget Nissan Leaf
https://www.bilbasen.dk[...]
Der er fint med bagagerum også, hvilket mange el biler lider lidt under. -- Ryzen 5 3600x - GTX1080 TI STrix 11gb - 32gb Ram ID.3 tænker jeg er en mulighed. Skulle du blive hos Hyundai så er en Kona EV nok heller ikke et dårligt bud. Vi overvejer selv ID.3 som bil nr 2 -- Tak, alt input er velkomment!
#1: ChaDeMo ladning er ikke noget, man skal frygte, eller hvad (aner intet om det, har bare hørt, a det er lårt)
#2: Så skal jeg nok skrabe lidt mere sammen... I hvert fald, hvis jeg skal til en forhandler. Kona har jeg også overvejet - den regner vi med at prøvekøre! -- Da vi bor og arbejder i København, har vi lidt samme kørselsbehov som jer. Vi kører sjældent, men når vi gør, skal vi have en del ting med. En dyr bil er simpelthen ikke noget, der giver mening for os.
Vi endte på en Renault Talisman, da man får samme plads som en Passat, men priserne er lidt lavere. Jeg tror godt, man kan få dem til omkring 150k. -- Sidst redigeret 25-08-2024 09:44 Du får ikke meget elbil til den pris, så det synes jeg du skal springe over.
Hvad med en brugt Skoda Octavia stationcar? Der er masser af dem i omløb, de er billige at købe, billige i reparationer/reservedele og meget pålidelige. Det er en platform nærmest alle mekanikere kan nikke genkendende til, som gør den billig at holde kørende.
Her er et udvalg: https://www.bilbasen.dk[...]
Min svigerfar har en Skoda Octavia og den har kørt... Nu kan jeg ikke lige huske det, men den har i hvert fald kørt over 300.000km og der er bare aldrig problemer med den. -- Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 19/07-2024 --
Sidst redigeret 25-08-2024 09:52 jeg er utrolig overrasket over Skoda rapid spaceback , det er en fin bil for pengene og der er masser er plads bag i :) -- ASRock Fatal1ty Z97 Professional // Intel 4790K // Nvidia 1080// TridentX 16GB 2400MHZ// System 850 EVO 250GB // Spil 850 EVO 500GB // lager 3TB Jeg har haft en Leaf som den der linkes til. Den kan jeg bestemt ikke anbefale - elendig rækkevidde, ChaDeMo lader er stort set ubrugelig og 3 teenagere på bagsædet?
Det allerværste var næsten, at "hånd"bremsen betjenes med foden :)
Skoda Octavia som Toffo foreslår, det er vejen frem. -- Har overvejet at sælge min octavia sedan 1.0 115hp dsg fra 17' med 110k km til 120-125k. Har dog ikke lige fulgt så meget med brugtmarkedet 0_o -- although the world may be round, we still trapped in the square --
Sidst redigeret 25-08-2024 12:49 Vi har heller ikke et voldsomt kørselsbehov hos os. Det værende sig 15-20 km hver dag, samt en sjælden tur til Sjælland eller grænsehandlen. Vi leaser en CUPRA Born, som er en lidt mere ungdommelig pendant til ID.3. Jeg er faktisk okay tilfreds (softwaren halter lidt, men det kan fixes med opdateringer tænker jeg).
Jeg så lige, at du faktisk kan få en ID.3 til 150k.
https://www.dba.dk[...]
Faktisk med en okay udstyrspakke.
Vi har en hjemmelader - det fungerer fint.
Hurtigladning på farten halter lidt på de her modeller, men igen, den ene gang eller to om året det virkelig er nødvendigt, kan jeg sagtens drikke en ekstra kop kaffe mens jeg venter.
I og med jeg ikke tænker du skal ud og sælge den igen om et år, så ville jeg ikke bekymre mig så meget om en videresalgsværdi et par år fremme. I lyder som om I kører dem til de dør. -- AMD Ryzen 7 7800X3D | GeForce RTX3060 DUAL OC V2 | ROG Strix B650E-I Gaming WiFi | G.Skill Flare X5 DDR5 5600MHz - 32GB --
Sidst redigeret 25-08-2024 13:02 #3 Har et familie medlem som har købt en Kona EV som de er yderest tilfreds med og prisen på dem er ret skarpe i forhold til alder og kørte km. Man får altså meget bil for pengene. -- #0
Eneste el-bil jeg kan anbefale i den prisklasse er en Hyundai Kona, men til det behov, så går efter en Skoda Octavia eller Peugeot 308 SW. Fin plads til 3 personer på bagsædet og driftsikre biler. -- Tak for svarene indtil nu!
Hvad med Ioniq 5 - er den et dårligere valg end Kona (kan se et par stykker på Bilbasen, som er indenfor budget)?
Det eneste "problem" med Octavia er, at der er en del km på tælleren. Og da vi næsten kun kører korte ture, er benzin jo mest oplagt. Men det var måske kun i gamle dage, at man skulle være skeptisk overfor en benzinmotor med 150.000 km bag sig? (Naja, og så snakker vi jo årgang 2017 eller noget i den stil, så kan man vel ikke forvente at være kørende i 10 år?)
-- Hvis du kan finde en Ioniq 5 til 150.000 så slår du bare til :) -- #12
Du må have set forkert. Der kan ikke være nogen Ionix 5 (den nye) til de penge. Ellers havde jeg slået til i dag. -- Sorry! Det er selvfølgelig en Ioniq (IKKE Ioniq5) ??
Spørgsmålet er dog stadig, om DET så er en bedre/dårligere bil end Kona... -- Den gamle Kona er ikke specielt stor, jeg er i tvivl om 3 teenagere på bagsædet… ud og prøv! :-) -- Mvh
Fc Junkies --
Sidst redigeret 25-08-2024 19:37 Mange siger e-Niro fra Kia er godt - masser af garanti, den er en tand større end Kona -- Der er 2019 tesla 3 til salg jævnligt til 150k. -- Til 150.000 kr. havde jeg købt en 2019 Tesla model 3.
Er i tvivl om hvor tæt 3 teenagere ville sidde på bagsædet, så igen, ud og prøv.
Men kigger du elbil tror jeg ikke på du får bedre value for money ift. plads, udstyr, rækkevidde, performance, lade netværk osv. end du får i en Tesla 3.
Aner ikke om pladsen reelt er bedre på bagsædet i E-niro, ellers var det nok også et bud.
Ellers ID.3.
Men ser man bort fra evt. design præferencer, mærke præferencer og evt. indstigningshøjden så mener jeg at en Tesla 3 er klart den bedste bil af de 3 :)
-- Har selv været hele møllen igennem og lavet omfattende Excel-ark på det sammen med en anden, hvor vi gik ret ekstremt langt ned i data på alle relevante bilmodeller.
Hvis det ikke skal være el, så er Skoda Octavia go-to, herunder både ift. driftssikkerhed, pris, kvalitet, køreoplevelse, pris på reservedele, plads i kabinen, intuitive funktioner/knapper, den holder prisen godt, osv. - hvis du spørger mig.
P.S. Vær obs på ikke at købe den med knastkæde i den prisklasse (og de årgange, som prisen åbner op for), med mindre kæden har været skiftet for nyligt. Jeg mener, de kommer med knastkæde op til 2013-modellerne. -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
--
Sidst redigeret 26-08-2024 13:12 Jeg ville slet ikke være bange for højt km-tal på en Skoda Octavia. Jeg har selv en ældre model fra 2008 der har kørt over 300.000 km som hverdagsbil, og jeg har kun været imponeret over stand og hvor lidt slidt den føles. Jeg ville slet ikke være bekymret over at købe hverken en benzin- eller dieselmodel med omkring 150.000 km i dit prisleje. Bare sørg for det er en nyere model uden problemer med knastkæden (rører typisk ikke biler efter 2016, men der er sikkert undtagelser). -- MSI B650 MAG Mortar | Ryzen 7 7800X3D | G.Skill Trident Z5 32GB CL30 6GHz
ASUS RTX 4070Ti | Noctua NH-D15 | ASUS ROG 1000W SFX | Lian Li O11D Mini Jeg er ejer af en hyundai ioniq (ikke 5/6) og den er jeg sku glad for. På landevej en sommerdag render den 300km på de 38kwh "tank".
Vi har noget ala den her:
https://www.bilbasen.dk[...]
Jeg kan ikke huske alle fordelene ved at det er en premium men laneassist, LED lys og "stor" skærm var en af de primære årsager til vi gik med en premium og ikke trend.
Der er bedre bagsædeplads end i vores corolla.
Den lader meget langsomt men hvis i sjældent er på langfart så gør det ikke så meget. desuden er batteriet lille så du kan vel godt lade 200km ekstra rækkevide på 40 min eller sådan noget. -- #23 Din IONIQ kører ikke i nærheden af 300km på 38kwh. Du lever i en fantasiverden hvis du tror den render i nærheden af 8km på 1 kwh. --
--
Sidst redigeret 26-08-2024 13:54 #24
Hvor meget kan den så kører på en opladning?
-- #24 Det gør min svigermors Kona. -- #26
hun deler sikkert fantasiverden med mig og 8 mia andre. -- #27 Ja det passer i hvertfald fint på hende :) -- Iflg. den her hjemmeside, der virker til at være nogenlunde objektiv, så ser det ud til at en Ioniq faktisk kører knapt 300km i "mildt vejr" på en fuld opladning:
https://ev-database.org[...]
Husk dog, at det kun er "mildt vejr" ml. 4 og 6 måneder af året i Danmark :) -- [Mere] Kaffe, net-etikette & saglighed
[Mindre] Bias og skjult reklame
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 389 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|