Dele ud af sin viden i jobbet?Af Giga Supporter Vandkanden | 18-10-2024 10:05 | 2902 visninger | 46 svar, hop til seneste
Jeg står lidt i en underlig situation som jeg vil høre, hvordan I håndterer disse her..
Jeg arbejder i en stor IT virksomhed, 15k medarbejdere. Jeg har en stor viden omkring vores infrastrukstur, hvordan tingene spiller sammen for vores lokation. Jeg sidder med level 3-4 sager primært. Hver gang jeg er på ferie, væk fra arbejde, så går det ikke så godt.. tingene fungerer ikke og det hele er bare træls for medarbejdere og kolleagere, hvilket et eller andet sted er 'rart' nok, at vide, at det arbejde jeg udfører, det er med til, at det hele bare spiller, følensen af, at man er til stor gavn for virksomheden er fed. Men set med virksomhedens øjne er det jo ikke så godt.
Min chef har derfor bedt mig om, at dele ud af min viden, lave trobuleshooting guides til den helt store guldmedalje. Jeg er den klassiske gut, jeg har det hele inde i mit hovedet og dokumenterer kun det absolutte nødvendige af ekstrem vigtighed.. i'm that kind of dude, sorry!
Mit dilemma om man vil:
Hvor meget skal man dele? Min frygt er, at jeg deler ud af alt for meget, så min vigtighed, min rolle, ja jeg bliver mindre værd for virksomheden. Jeg har været i virksomheden i snart 8år godt og vel.
Grunden til mit indlæg er netop, at en af de troubleshooting guides jeg har lavet, dem tog min kollega fuld credit for, den anden dag over for min chef, da han løste et problem, takket være min guide, hvilket var lidt nederen.. skulderklap og thumbs up til ham mens jeg intet fik ud af det. Selvfølgelig skal man samarbejde på kryds og tværs, den er jeg med på, men lige den dér oplevelse fik tankerne i gang. Jeg vil ikke forværre min egen position, gøre mig mindre værd, forstå mig ret :)
Hvad synes i? --
Sidst redigeret 18-10-2024 10:05
Du undgår vel netop at, en kollega stjæler din guide, hvis du decideret laver bogen for hvordan man skal gøre det? Så er det eneste som en kollega kan sige er, "jeg brugte Vandkandens guide også fungerede det bare" = uendelige skuldreklap (hvis det virkelig er det du søger).
Hvorfor ikke sørger for at dine kollegaer stiger i viden? Jeg er godt klar over man gerne vil gøre sig uundværlig for ens virksomhed. Men det kan også gøres på så mange andre måder. Imo, burde du støve den gamle skrivemaskine af, og begynde at skrive de guides. -- Det er en ekstrem toxic holdning du har, at du ikke vil dele fordi du ikke vil blive mindre værd/andre vil blive bedre. Løft resten, så du kan udvikle dig yderligere. -- Hvorfor skal GIN smage af Gran?!?! Del ud af din viden, chefen har givet dig en klokkeklar ordre.
Frygter du at blive fyret hvert øjeblik, er du på den forkerte arbejdsplads.
Din chef burde om nogen give dig credit for at have hevet din kollega op i nærheden af dit niveau, siden han er bevidst om at dine kolleger halter i sammenligning med dig- ellers ville han vel ikke bede dig dele ud af guldkornene.
(det lyder useriøst at det hele tilsyneladende hænger på dig, imo)
Stod jeg i den situation, ville jeg nok have et øje på alternative jobs hos konkurrenterne.
Men i første omgang; er dialog forbudt i virksomheden - jeg mener hvorfor tager du ikke en snak med chefen. -- Goats are better people "Jeg sidder med level 3-4 sager primært. Hver gang jeg er på ferie, væk fra arbejde, så går det ikke så godt.. tingene fungerer ikke og det hele er bare træls for medarbejdere og kolleagere"
Hvor god er du rent faktisk til dit arbejde, hvis infrastrukturen ikke spiller når du er på ferie og ting begynder at 'brænde'? Det skal ikke ses som et angreb, men jeg forstår det simpelthen ikke.
Det virker besynderligt med en virksomhed på den størrelse.
Jeg sidder selv med infrastruktur - en (lille) del af den opgave er også at dokumentationen overholdes og opdateres. (Det har jeg så nærmest automatiseret mig ud af). Det mister du sgu ikke dit arbejde af. --
Folk der mener man bare skal dele ud af sin viden er dobbeltmoralske af h til.
De folk der mener man skal dele ud af sin viden, er højst sandsynligt de samme vidensnasserøve der tuder højest over at kineserne plagierer vestlige varer.
Sjovt nok er alle enige om at det er rimeligt at man kan tage patent på viden når det gælder varer.
Men når det kommer til personlig viden har man åbenbart ikke lov til at tage patent på sin viden?
Fuck alle vidensnasserne. De skal lukke røven og lære selv at regne tingene ud. -- Intet i dette svar er finansiel rådgivning, og alle handlinger som følge heraf er på eget ansvar.
-to the moon with the techlead tycoon #4:
Vores lokale IT team var på 3 mand, nu er vi nede på kun mig desværre. Jeg står alene mand nu for vores ERP system og Citrix miljø, hvilket strækker sig bredt i infrastrukturen, så når andre afdelinger piller, så spreder det sig som ringe i vandet, du ved :P -- #5
Totalt konstruktivt.
Jeg har lært meget af kolleger og har så været i stand til at lære nye kolleger det samme.
Ikke at det skal oversælges - vil man gerne føle sig uundværlig eller tror at man er det, er man yderst undværlig. -- Goats are better people Er fuldstændig enig med dig TS, hold din viden til dig selv, det er dit arbejde, og dine kvalifikationer og det du bliver betalt for. Kan godt være virksomheden/chefen prøver at presse dig til at dele viden ud fordi så kan de jo spare penge, det vil alle virksomheder vel gerne. Med 8 års anciennitet hvilket er meget i dagens Danmark så kan du også bare "stritte imod" og sætte dine krav og regler op, hvis de ikke kan lide tonen så må de jo fyre dig - men du ved at det kan de ikke, hele lortet går jo i stå bare du er på ferie. Ergo har de en masse aber og du holder alle bananerne. Og ja, der vil altid være folk der vil stjæle credit for at advancere sig selv, det ligger bare i den menneskelige DNA, path of least resistance, snyde med opgaver i folkeskolen. Kræv hvad du er værd, gør dig selv uundværlig overfor virksomheden indtil videre.
Godt spørgsmål hvordan du lav praktisk tackler nuværende dilemma mellem at spille bold med chefen og undgår at lave de guides. Der skal noget psykologi til at smøre den helt rigtig så du kommer ud på den rigtige side her. Jeg har ingen idé hvordan det skulle gøres, første indskydelse ville være ærlighed, men den kommer man ikke altid længst med og vil også bare afspejle frygt+insecurity i chefens øjne, hvorpå han/hun ville få den viden at kunne squeeze dig for mere.
Der er lidt stoicism i det her, holde kortene, viden og kunnen tæt på kroppen. Minder mig også om 48 laws of power af Robert Greene, magtspillet overfor ens chef. Måske plante en ide en hel anden løsning eller idé hvilket sikrer dig eneret til at løse problemerne selvom du er på ferie mod ekstra compensation, så vil det ikke tage væk fra de andre medarbejderes tid, og opgaven vil blive løst hurtigere og 100% korrekt, det vil spare tid og penge. Spitballing.
En britisk kammerat som jeg spiller med, sidder også med ansvaret for noget ældre IT hvor virksomheden langsomt bevæger sig mod noget nyere og mere moderne men skal stadig vedligeholde det gamle. Hans kollegaer røg også en efter en, ned til 4, og så 2. Han tog et hurtig kursus, snakkede den rigtige snak og gøre sig UUNDVÆRLIG ift hans kollegaer, tog timerne/arbejdet som det kom for netop at sikre sig at han sad med monopolet med arbejdet og er vist nu den eneste tilbage eller måske er de 2 - kan ikke huske. Så ja minder lidt om din situation. Han har fortsat sit arbejde, sin opbyggede viden og får stadig samme eller flere penge end før. Drop alt snak om medmenneskelighed og solidaritet for kollegaerne. Det er cutthroat business i den private sektor, spil spillet korrekt ellers er du den næste der ryger. -- Sidst redigeret 18-10-2024 10:54 #8:
Fedt indlæg og yderst brugbart! Tak :) -- Du bestemmer selv hvordan du håndterer den viden du har, men firmaer af den størrelse har ingen problemer med at ansætte Vandkanden v2 med mere erfaring eller flytte ansvaret til andre afdelinger, især når du er sidste mand ud af 3..
-- #6 Så må dem der piller stå med lorten ;-P --
Én ting er at dokumentation ligger i hovedet på dig - det burde nok blive hugget lidt mere i sten til alle kollegaerne. Det er bare at komme igang ;)
En anden ting er knowhow. Der er intet der forhindre dine kollegaer i at løfte sig selv uden din hjælp. Jeg er med på at man i virksomheden skal kunne sparre med hinanden, men der er det vigtige keyword også HINANDEN.
Jeg tænker, som #7 lige er inde på, at en omgang dialog kunne være på sin plads. Du er ikke pædagog i en vuggestue, så du skal heller ikke agere den eneste voksen på "stuen".
Jeg kender din situation og jeg kan godt forstå din tankegang omkring det hele. -- ASUS STRIX 4090 | R7-7800X3D | 32GB 6000MHz | ASUS b650 PLUS | Samsung EVO 960 250GB | KeyChron Q6 | 2x ASUS VS248HR 1x ASUS PG279Q Husk på, alle kan udskiftes. Din arbejdsgiver kan ansætte en Citrix/ERP mand med mere erfaring end dig, der vil kunne sætte sig ind i det og ikke mindst, som er samarbejdsvillig :)
Så overvej om du virkelig vil spille hardball over nogle guides. Der er ingen der siger du skal nedskrive al din erfaring eller dine bedste guldkorn. Hvis dine guides skaber værdi for virksomheden, vil det også afspejles sidenhen - denne gang gik det ubemærket hen, men det bliver det ikke ved med. Og der er jo en med indsigt der skal opdatere guides når ny viden eller ændringer kommer ;) -- Eftersom du er så venlig at varetage tre mands arbejde for én mands kompensation (tvivler på at du får 3x løn for indsatsen), ville jeg sgu nok bare gøre hvad du samlet set selv vurderer er i din egen bedste interesse.
Du udgør jo enhver kapitalists våde drøm, så det ville fra virksomhedens side være pænt dumt at gøre noget som vil forstyrre den nuværende situation. -- Mumble server - sapien.dk:64738 Hold din viden for dig selv. Det kan du ligeså godt. Men vær dog obs på at de godt kan kræve du dokumenterer din viden, og laver guides til hvordan man fikser ting i dit fravær. Så skal du selvfølgelig gøre det.
Det er jo også vigtigt at huske på du ikke ville have den kendskab, hvis ikke du havde det arbejde. Bevares, man kan godt få viden om produkterne på anden vis, men ikke nok til at kende dem så godt, at man kan holde dem kørende i den specifikke virksomhed nødvendigvis. -- Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 19/07-2024 AI er med dig...
Det lyder som en rigtig svær situation, du står i. Det er forståeligt, at du føler dig splittet mellem at dele din viden og samtidig bevare din egen værdi i virksomheden. Her er nogle overvejelser og forslag, der måske kan hjælpe dig med at finde en balance:
Dokumentation og Anerkendelse:
Når du laver troubleshooting guides, kan du sørge for at inkludere dit navn eller initialer som forfatter. Dette kan hjælpe med at sikre, at du får den rette anerkendelse for dit arbejde.Du kan også foreslå, at der indføres en praksis, hvor kolleger anerkender hinandens bidrag i teammøder eller rapporter.Mentorrolle:
Overvej at tage en mentorrolle, hvor du aktivt træner og vejleder dine kolleger. Dette kan styrke din position som en nøgleperson i virksomheden og samtidig sikre, at din viden bliver delt på en kontrolleret måde.Ved at være en mentor kan du også opbygge stærkere relationer med dine kolleger, hvilket kan føre til mere gensidig respekt og anerkendelse.Strategisk Deling:
Del din viden strategisk. Du behøver ikke at dele alt på én gang. Start med de mest kritiske områder og se, hvordan det påvirker din arbejdsbyrde og kollegernes evne til at håndtere problemer.Overvej at holde nogle af de mere komplekse eller avancerede aspekter af dit arbejde for dig selv, indtil du føler dig mere sikker på, at din position ikke er truet.Kommunikation med Chefen:
Tal åbent med din chef om dine bekymringer. Forklar, hvordan du føler omkring deling af din viden og den manglende anerkendelse. En god leder vil forstå dine bekymringer og arbejde sammen med dig for at finde en løsning, der gavner både dig og virksomheden.Foreslå en formel proces for vidensdeling, hvor bidrag fra forskellige medarbejdere bliver dokumenteret og anerkendt.Personlig Udvikling:
Brug denne mulighed til at udvikle nye færdigheder eller tage på kurser, der kan gøre dig endnu mere værdifuld for virksomheden. Ved at udvide din viden og kompetencer kan du sikre, at du altid har en unik værdi at tilbyde.Det er vigtigt at finde en balance, hvor du både kan dele din viden og samtidig føle dig værdsat og anerkendt for dit arbejde. -- "Signatur fjernet af moderator i samarbejde med Dalai Lama, Anders Fogh, Bill Gates, Marilyn Manson og Michael Moore" #14: Som tak for indsatsen fik jeg hele 2% lønstigning — de obligatoriske %’er heeeeh??
#16: Fedt! Mange tak for dit indlæg. :) -- Sidst redigeret 18-10-2024 11:53 Jeg sidder selv og laver dokumentation og udvikler en intern hjemmeside til supportbrug. Godt nok ikke til en stor IT-virksomhed, men..
Min erfaring er at man kan lave de vildeste guides med billeder og video, men at kolleger ikke lærer en pind af dem hvis de ikke har samme viden og interesse som dig. De bruger din dokumentation og så er alt glemt igen.
Så med mindre de allerede har 98% af din viden og kun lige mangler de sidste 2% for at kunne erstatte dig så har du intet at frygte.
Selvfølgelig, hvis jeres opgaver er statiske, der aldrig er noget der ændrer sig og det er de samme 5 ting I laver konstant så bliver de gode til det til sidst - men I får vel nyt udstyr og procedurer en gang i mellem? -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] #17 Et lille sidespring herfra, men det er helt skævt hvis du ikke har forhandlet dig til en bedre løn end de lemminger du arbejder sammen med, især når tingene ikke kører hvis du er væk, det er jo ikke i firmaets interesse.
Hvis du vil opfattes som uundværlig for firmaet bør du også opføre dig som det, og allerede nu tage en snak med chefen eller ledelsen om bedre løn og vilkår. -- Er i samme situation blot været i firma i 20+ år ja så man sku gammel men ved også hvordan hver en møtrik fungerer. Under covid var jeg jo eneste der ikke blev hjemsendt trods jeg var eneste med børn, da man ikke kunne køre firma uden mig. Da man bagefter ville ha dokumentation vendte jeg den og lavede istedet træning og lod det være op til kollegaer at tage de noter de måtte have behov for. Nogle var gode til det andre knap så meget men man beholder sin vigtighed og der er sjovt nok aldrig problemer med kurser, løn osv. da firma strækker sig meget langt for jeg ikke smutter. Senest var en stigning på 23% da jeg kunne fremvise tilbud fra konkurerende firma der fiskede, men man ved hvad man har også længe de leger med er det jo dejligt nemt at blive i andedammen -- Der er ingen der siger, at du skal være rundhåndet med dine guldkorn og din viden i de guides, du skal lave. Tilføj kun den mest nødvendige information, brug måske nogle ord og udtryk som er indforstået, så det vil kræve noget viden at kunne forstå og eksekvere guiden.
Sæt dit navn tydeligt på guidernes forside og i sidefoden. Hvis du synes det er lidt for offensivt, så pak det lidt ind ved at skrive, at har man spørgsmål, kan man tage fat i dig. Så er der ingen der siger noget negativt om, at dit navn står der.
Inden guiden så kommer ud i virksomheden, så gennemgår du det hele med din chef, og fortæller hvem du har delt den med, så du er sikker på selv at høste en masse credit inden den kommer ud at leve.
Og så synes jeg i øvrigt ikke der er noget i vejen for lige at snakke med ham der tog credit for dit arbejde ved lejlighed, og så fortælle ham, at du synes ikke det er særligt cool, og du er skuffet over den måde han gjorde det på. Vær strategisk her og fokuser på, at du egentlig er lidt skuffet over det, i stedet for at angribe og være sur. Så får du nemlig aktiveret hans samvittighed, som han forhåbentlig har, og så sker det ikke igen. -- Lyder for mig som om det måske er kompensationen og ikke selve vidensdelingen der er dit problem? Vil umiddelbart sige at du står ret stærkt til at kunne forhandle dig til en bedre løn hvis du kan få præsenteret dit argument om at du har løftet organisationen netop igennem de guides du har lavet, og så kan du evt nævne eksempler hvor X person har kunnet løfte en opgave på baggrund af dine guides/hjælp/mentorship. Så får du både løftet dig selv uden at hive dine kollegaer ned.
Det er måske lettere sagt end gjort selvfølgelig, håber du finder ud af noget som du gar det godt med :) -- Alle her der skriver du bare skal holde det for dig selv er helt forkert på den!
Selvfølgelig skal du dele af din viden, for du bliver aldrig nogensinde uundværlig, uanset hvor meget du prøver. Til gengæld kan du være helt sikker på en fyreseddel hvis du bliver ved med at stritte imod at dele ud af din viden. De andre skal nok lære det når du ikke er der, og tilmed hurtigere, for de skal jo have det til at køre.
Der er flere måder at gøre det på, og jeg er helt enig med dem der skriver at du skal lave nogle kursus dage for de andre medarbejdere, og så lade det være op til dem selv hvor meget de hører efter og tager noter. På den måde vil det også stå helt klart for din leder hvem der kan, og hvem der ikke kan, udføre det stykke arbejde du nu udfører. Og det er helt sikkert at de ved hvem der kan, for det er jo dig der lærer alle de andre det de ved.
Derudover så vil dem du lærer op aldrig nogensinde blive lige så dygtig og hurtige til at udføre samme stykke arbejde som dig, da de først skal have noget praktisk erfaring med alt det du har lært dem, og på den tid de skal bruge på det, så er du ligeledes blevet bedre, og har dermed endnu mere viden at dele ud af.
Tænk på det som at du faktisk lærer andre op til at gøre alt det trælse arbejde, så du har tid til at blive bedre til alt det nye sjove.
Mit mantra er: Du skal være den bedste til det du laver - du skal altid dele ud af din viden.
Når du er den bedste, så er du den, man gerne vil have i sin virksomhed. Når du deler ud af din viden, og gør andre bedre, bliver du relativt dårligere, og dermed skal du selvfølgelig gøre et stykke arbejde for igen at blive den bedste. Og sådan kører det i ring. Med den indstilling vil du altid være en værdsat medarbejder, og chancen for en fyreseddel er meget lille. -- Sidst redigeret 18-10-2024 13:54 Jeg har lidt svært ved at gennemskue, hvordan du er havnet i den situation, og det har ret stor relevans for min holdning.
Lad mig prøve at forklare.
1. Du har tillært dig selv viden omkring virksomhedens allerede eksisterende systemer, og reelt bare har lært hvordan du passer dit arbejde.
-I dette tilfælde synes jeg ikke du skal føle dig forpligtiget, til at lave guides til hvordan du løser opgaver.
2. Du er med til at etablere eller udvikle systemer, som dine kollegaer skal være med til at yde support på, men du dokumenterer ikke hvordan du strikker tingene sammen.
-I dette tilfælde mener jeg bestemt, at du har ansvar, for at give dine kollegaer en forudsætning, for at yde den rette support.
Jeg ved godt at eksemplerne måske er lige fra den ene grøft til den anden, og at din situation nok er et sted midt imellem, men jeg håber du kan bruge synspunkterne til noget alligevel.
Jeg har selv siddet i support til eksterne kunder, hvor flere af mine kollegaer implementerede systemer og ændrede i kunders opsætning, uden at opdatere i kundens dokumentation. Jeg kunne kvæle en kollega hver gang det skete, og det var altså ikke så sjældent.
-- Jeg er meget enig med #23 - jeg gider ikke være på en arbejdsplads, hvor man ikke deler viden - det er et giftigt arbejdsmiljø i min verden.
I mit job er størstedelen så godt som alt infrastruktur konfigureret via kode - det giver alle medarbejdere mulighed for at læse hvordan vi gør ting, og at bidrage til at forbedre det. Fordi det meste er automatiseret, så har vi gennem årene haft overskud til at løse flere og flere opgaver. Det betyder, at der ikke er nogle i teamet som er eksperter i alt - og at vi er nødt til at hjælpe hinanden.
Jeg har haft fornøjelsen af at være mentor for de sidste fire vi har ansat. Det består primært I at hjælpe dem i gang og forklare hvordan vi arbejder - og ellers stå til rådighed, når der opstår spørgsmål. Vi har både haft dygtige og knap så dygtige folk igennem. De dygtige griber bolden og løber videre. De(n) knap så dygtige løser de mest manuelle opgaver som de fleste alligevel ikke gider løse. Når personen selv har overskud til at lære mere, så hjælper vi naturligvis igen - men det er den nye medarbejder som selv styrer tempoet.
Jeg frygter heller ikke, at nogle tager mit job. Ved at undervise/guide kollegaer skærper jeg mine skills, da jeg er nødt til at have styr på de ting vi snakker om - og dukker der spørgsmål op som jeg ikke kender svaret på - så finder vi svaret i fællesskab og alle bliver klogere. Ved at formidle kompliceret stof på en simpel måde viser også, at man har godt styr på sine ting. Min leder kan jo godt se, hvem der kan noget, og hvem der ikke kan. Hos os skal man kun frygte for sit job, hvis man ikke er en holdspiller. -- Sidst redigeret 19-10-2024 03:53 Jeg er helt enig med andre om vigtigheden af vidensdeling. Det er vigtigt at benytte kurser og træning til at støtte dine kollegaer. På den måde kan man styrke fællesskabet og forbedre arbejdsmiljøet.
Samtidig fornemmer jeg, at der måske ligger en bekymring om manglende anerkendelse fra din arbejdsgiver, samt en frygt for at miste dine kompetencer. Desværre har vi nok alle oplevet, hvordan en kollega kan "stjæle" idéer og få al kredit for dem. Det er en ubehagelig følelse, især når ledelsen ikke lægger mærke til det. Manglende anerkendelse fra ledelsen kan virkelig påvirke den enkelte medarbejderens trivsel negativt. -- Sidst redigeret 19-10-2024 08:39 Du laver bare de guides med navn osv tydeligt indsat. Så aflevere du det færdige produkt hos chefen, med en præsentation af de forskellige scenarier disse guides ville kunne hjælpe. Så må chefen selv stå for distributionen til relevante medarbejdere.
Så kan du altid tilbyde chefen "Hvis der er problemer med forståelsen, så kan de (medarbejdere) altid henvende sig til mig og skulle der ellers være andet jeg kan hjælpe med, så siger du bare til".
Her er plottwisted: Bevidst lav en fejl i samtlige guides, så det virker som om ingen af de andre fatter en skid. Så kan du komme hjem fra ferie og være dagens mand, HVER. ENESTE. GANG!
Når det har stået på længe nok, så vil chefen kontakte dig for at meddele at samtlige kolleger er opsagt, grundet inkompetence. Nu har du fået din vilje, som sidste medarbejder sidder du med et monopol.... men
Chefen ansætter dygtige nye folk med MEGET erfaring og viden, de ser alle igennem dine guides og bullshit og nu har du røven på komedie.
Ironi kan forekomme.
____________________________________________________________
Hvis dit arbejde er vigtigt nok, så er der nærmest aldrig en begrænsning for hvad en virksomhed vil tilbyde i løn til de rette mennesker.
Hvis du samarbejder og dine kolleger generelt ser op til dig, for at få hjælp eller anden form for viden, så er du i min optik svær at slippe. Hvis 2 mennesker kan det samme, men den ene har et godt ry og historisk set har været god forretning, hvorimod den anden er "ny", så er det jo ikke normal kutyme at smide den kendte person på porten. Det eneste argument for den slags ville være at "spare penge", men som nævnt, hvis arbejdet er vigtigt nok så er pengene mindre vigtige. -- 16gb DDR4 3600Mhz, RTX 3070, 5600x, SF750 plat, B550i Strix, Kraken Z63.
Som afdelingschef, så er jeg ved at brænde helt sammen i hovedet pt.
SELVFØLGELIGT skal du gøre, dit arbejde/hvad din chef beder dig om!!! Det kan der absolut ikke være i tvivl om...
Havde du lavet manualer som udbedt, så havde din chef jo modtaget dem, og denne ville vide, at det var din ære, at din kollega blev i stand til at løse problemet...
Til gengæld, skal din chef også sørge for at have styr på sine ting - Min manualer er bygget op således, at der er en administrativ tovholder (leder) og en teknisk ansvarlig (kompetent medarbjeder) - På denne måde, så ved jeg og resten af virksomheden, hvem der er hjernen bag løsningen :)
Skulle jeg få en medarbejder, der nægter at lave manualer, så tager vi en snak om årsagen til dette. -- http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007...
Profession keyboardkriger, tidligere bare kriger ;) #5
Ja for det er jo det samme......
#8
Hvis man er så dårlig til det man laver, at man ser sig nødsaget til ikke at dele viden på ens arbejdsplads, skal man spørge sig selv, om man er havnet det rigtige sted.
Jeg vil så minde jer om, at der er noget der hedder loyalitetspligten i et arbejdsforhold, hvor man ikke aktiv må skade en virksomhed, hvilket man jo gør, hvis man mod forespørgsel stadig vælger at holde arbejdsrelaterede information til sig selv, det er jo ikke et produkt du ejer faktisk tværtimod, så er det din arbejdsgiver der ejer de info du ligger inde med.
Meget slap holdning, og hvis du føler dig truet hvis du deler det, kunne det jo hænge sammen med noget andet. -- Sidst redigeret 20-10-2024 08:53 #29
Jeg tænker det er omsonst at pege på de åbenlyse fordele i at kombinere sociale færdigheder med faglige.
Læser du tråden, kan du hurtigt se at man i realiteten efterlyser bekræftelse på holdningerne indlægget illustrerer.
Selv en AI-kommentar vinder respons over kritisk menneskelig tænkning i den sammenhæng.
Enter echochamber. -- Goats are better people Altså en arbejdsplads hvor man ikke deler sin viden? Har i hørt om sparring ? :-D
Lyder ekstremt toxic arbejdsmiljø hvor man er er mere bange for sin egen status end at få et godt samarbejde og dialog (frem og tilbage) op og kører. Er glad for jeg ikke er sådan et sted. -- Jeg synes der er noget pudsigt over at udtrykke betænkelighed ved at dele viden på et tech-fora, der handler om at dele viden. :) -- #0
Jeg synes det er meget illoyal overfor den virksomhed du er ansat i, samt overfor dine kollegaer at du ikke vil dele ud af din viden, som omhandler den virksomhed du er ansat i.
Hvis jeg var din chef, var du blevet sparket ud omgående pga. din indstilling, som er ren gift for arbejdsmiljøet -- #33: Kan vitterlig ikke se om du er troll eller ej med dit indlæg men jeg bider på:
Hvor henne har jeg sagt, at jeg ikke ønsker, at dele min viden med virksomheden? -- #34
Hvorfor skulle jeg trolle dig?
Du spørger om du skal dele din viden ud til dine kolleger, som din chef har bedt din om at gøre.
Du er er ansat af din virksomhed, til at udfører det arbejde som din chef pålægger dig.
Om du mener det er rigtig eller forkert, har intet med sagen at gøre.
Sålænge du er ansat i virksomheden, er det din pligt at efterlever din chefs ordre (naturligvis kun hvis denne ordre er lovligt).
Det du påtænker, er at gøre virksomheden mindre effektiv = skabe mindre værdi end man kunne.
Dette er topmålet af illoyalitet. -- #35:
"Mit dilemma om man vil: Hvor meget skal man dele?" -- #36
Svaret er simple:
DU SKAL DELE DET SOM DIN CHEF BEDER DIG OM.
Det er din pligt, sålænge du er ansat i denne virksomhed. De betaler din løn.
Hvis du ikke vil dette, står det dig frit for at søge andre udfordringer. -- Sidst redigeret 20-10-2024 22:10 Jeg er i den modsatte grøft.
Jeg dokumenterer/laver arbejdsvejledninger på alle opgaver jeg er involveret i.
Det ligger fuldt tilgængeligt for øvrige medarbejdere i Onenote - og hos os så ses initialerne på hvem, der lavet disse vejledninger.
Det er hjælp til selvhjælp.
Hvis ikke din chef er klar over det, så er han/hun et fjols. --
Altså jeg ville da bare lave disse guidelines, lav dem som PDF, lav en boks i toppen af dokumentet, her skriver du hvem der har lavet guidelinen, hvornår den er lavet, hvilken revision det er, og hvem der har endeligt godkendt den, når der så laves ændringer så skrives det ind hvem der har lavet ændringerne og hvornår og så hvem der har godkendt ændringerne.
I min verden kan det kun være en hjælp at andre kan være med til at løfte virksomheden/afdelingen. -- Ryzen 5 3600: MSI B450-A PRO MAX: 16gb g.skill aegis 3200mhz: INNO3D RTX 3070 ICHILL X4: 500gb crucial mx500
AOC 24G2U: Logitech g502 lightspeed. nu har jeg arbejde i IT i paaent lang tid og her i fagert ser jeg tit hvad jeg kalder gammelmands holdningen.
Deter gamle IT folk som er lidt bagud med deres viden og ikek har holdtsig
opdateret. IT og matematik er lidt som Nash siger i " A beatifull mind"
et ung mands arbejde. det bliver lidt haarder at foelge med naar man
bliver aeldre.
Gammelmands holdning er saa netop at proeve at holde sin viden og informationer som gidsel I et desperate forsoeg paa at have
en vaerdi.
Nu har jeg selv ramt gammelmands alderen og foeler ikke jeg har behov for det. jeg har et frivilligt ugentligt 1 times moede med
mit gamle support team for at laere dem ting ente om hvad der er nyt
eller om hvad jeg har set der goer forkert eller kan goere
hurtiger/bedre.
det er udover hvad jeg saa goer med mit mit eget team igennem vores dagligt opgaver.
Mit spoegsmaal gaa lidt tilbage til dig selv. HVilket produkt saelger du til firmaet?
Er du bare en viden database og det er deraf do oensker at hold din
vaerdi, fordi det bliver hurtigt en meget statisk vaerdi holdning som
langsomt bliver mindre og mindre vaerd.
Eller er det en viden generator. og din varedie er ikke baseret paa hvad du ved nu men hvad du
vile vide i fremtiden. I det tilfaelde er du mere en fremtids
investering.
Personligt ror jeg meget af den usikkerhed folk har med deres arbejde er fordi de ikke har erkendet overfor dem selv hvad
deres produkt er, og ikke har en plan for deres produkter ud over hvad
deres chef fortaeller dem. i Disse tilfaelde har ud naturlgivs misted
meget af din produkt kontrol og derfoer foeler maaske et stoerre behov
for at holde fast paa den lille ting du kan kontrollere... din viden.
kort fortalt.: det virker desperate at holde fast paa egen viden. og det er
et meget lille produkt at saelger som en "Asset" til virksomheden.
nu kender jeg ikke til dit fagomraade eller hvadder specific bliver spurgt ind til. og der kan naturligvis vaere stor forskel her. saa ovenstaaende skal laeses med et stor gran salt.
-- Sven Bent - Dr. Diagnostic
www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury Jeg har svært ved overhoved at sætte mig ind i spørgsmålet. For mig er det nærmest lige omvendt, det er så vigtigt for mig at viden, kunnen, knowhow osv bliver delt så jeg har haft flere snakke med min chef om at jeg er bekymret over at jeg laver nogle løsninger til kunder hvor jeg reelt er den eneste i min afdeling der overhoved ved hvad det drejer sig om.
Også fordi det på det niveau at hvis de 30 andre får opgaven har de overhoved ingen anelse om hvad det drejer sig om, og skulle de kigge på det ville de gå ned til it-afdelingen for at få hjælp.
Så jeg forsøger så vidt muligt at lave gode beskrivelser, guides, SOP's osv. Og jo jeg ville da altid sætte mit navn på den, men det er ligeså meget for at hvis nogen har spørgsmål vil de kunne gå til mig eller kommer der nyt på emnet og andre opdager vil jeg forhåbentlig så også blive inddraget.
Jeg tvivler stærkt på du vil overflødiggøre dig selv ved at dokumentere. Men jeg vil hellere vende den om og sige at du risikerer blot at komme så meget i unåde ved ikke at gøre det at det er værre. Jeg har set nogen miste jobbet fordi de "var besværlige", og det havde intet med performance at gøre.
-- Giv mig dit hardware, og jeg løber med det! #36 del det der er nødvendigt? Det der ligger så fjernt for mig da jeg personligt elsker at lære (og lære fra mig)
I min nuværende stilling kæmper vi en kamp for at få opgaver "væk" fra mine skuldrer og den "tavse viden" jeg har ud af hovedet.
Resultatet er jo ikke at jeg bliver mindre værd (mange af opgaverne/viden overleveres til de yngre udviklere).
Tværtimod frigør det jo netop mine ressourcer så jeg kan arbejde på nye, mere komplekse - og i min verden mere spændende - opgaver.
Always moving, always learning, always improving! -- Jeg mener helt bestemt at man skal spille hinanden gode i sit team, derimod forstår jeg godt hvad du tænker. Men lad os nu worst case sige at du spillede din egen værdi ned ved at give dine kollegaer guldkorn. Så er det faktisk ikke så meget dig den er gal med, mere din ledelse. - Hvis dette er tilfældet, vil jeg sørge for at dokumentere de tiltag og ting du faktisk har gjort yderligere ned, for at kunne bruge dette til din egen fordel ved skift af arbejdsplads. Dette viser bare dit nye sted at du er en teamspiller og at du gerne tager initiativ til at gøre hvad end der skal til for at tingene spiller i virksomheden.
Derudover tænker jeg også kun at du får nogle kolleager som bliver super glade for din hjælp, og det er da langt bedre at blive omtalt som ham der deler ud og giver sin hjælp, end ham der holder information tilbage.
Hvis du ellers er under en god ledelse, så vil de derimod sætte pris på den værdi du skaber overfor dine kollegaer, og så er de også klar over at du er en vigtig brik ift. at få tingene til at glide. Dertil kan man sige at din chef åbenlyst beder dig om at lave et yderligere stykke arbejde. Nu ved jeg ikke hvordan din arbejdsdag er, men kan kun forestille mig med din stillingsbetegnelse, at du ikke har tid til at sidde i arbejdstiden og lave guides. Hertil vil jeg personligt korrespondere med chef om hvad der kunne være vigtigt og hvor meget det rent faktisk kræver i arbejdstid og evt. udenfor. - Det altid nemt at ligge mere arbejde på en ansat, men det skal også belønnes. Set fra chefens perspektiv vil drømmescenariet være at få mere arbejde udført uden at betale for det, men jeg mener også det er fair at hvis du skal udføre en betydelig mængde mere arbejde, så skal du også belønnes for dette. -- #0
Hvis du ikke vil dele ud af din viden, så bør du fyres - længere er den ikke.
Men godt at du lavede en guide til din kollega.
Tal med din chef, og aftal med ham at du lave guides og informere løbende hvilke guides du har gang i.
På denne måde ved din chef at du via dine guides er skyld i at tingene bliver løst.
Tag gerne mål tal før du giver den maks. gas, så i kan måle på forbedringen i nede tid eller andre problemer.
Sådan bliver du helten i denne historie :-) -- Den som ler sidst, tænker langsomst! Hele denne tråd minder mig om en historie (vandrehistorie).
Da hr. Møller levede var det kutyme, at man altid kunne gå ind til Hr. Møller, hvis man havde noget at drøfte.
En mellemleder mødte op på Hr. Møllers kontor, for at tale med ham om anerkendelse af sin arbejdesindsats.
Medarbejderen fremførte argumenter for at han skulle have mere ros og anerkendes for arbejdesindsatsen.
Hr. Møller, lyttede til medarbejderen var færdig med at fremfører sine argumenter og konstaterede derefter med krystal klar logik:
Her takker vi ikke, her betaler vi. -- Sidst redigeret 22-10-2024 20:43 Kan sagtens følte trådstarter.
tit har jeg som autoteknikker lige kommet over og hjulpet en kolega med fejlsøgning eller ign på en opgave, som de så tager full kredit for, det er en træls ting i mine øjne, det er. Ig der har læst videre, end de andre, og forventer også at blive behandlet derefter…så jeg er begyndt at logge på deres arbejdskort hvis jeg hjælper, om det er 1 eller 10 minutter, så kan. Hefen se jeg har. VÆret henover.
andre folk hjælper jeg ikke af samme grund, for hjælp kommer ikke retur i anden form..
desværre er det sådan i en del firmaer, at hver mand passer sit. -- Asus tuf b460m wifi, 4X8GB hyperX RGB ram
10700kf, asus proart rtx 4070
Artic freezer 2 240 cpu køler/nr400 kabinet
2X m.2 ssd. Asus pg279q
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 443 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|