#6: Nå, jeg forsøgte at rette svaret, men der gik mere end 5 minutter så jeg kunne ikke :) Here it comes.
EDIT: Jeg kan se der er gået noget galt da jeg kopierede mit svar ind, nogle steder mangler der 'mellemrum' - beklager :(
#5: Fair nok.
Lidt baggrund:
Jeg var ret god til matematik i folkeskolen. Hovedregning den lommeregner (excel) har aldrig været min stærke side, men resten havde jeg rimelig godt styr på.
Jeg valgte derfor Matematisk linje i gymnasiet (dengang manskulle vælge mellem sproglig eller matematisk). Jeg fik desværre en ret u-pædagogisk lærer, som var meget sort hvid - enten forstod man det eller også gjorde man ikke. Der var ikke nogen alternativ forklaring, eller andre
værktøjer som kunne hjælpe os med at forstå tingene. Hvis man ikke forstod det
på hans måde, så var det bare ærgerligt.
Det resulterede i at ca. halvdelen af klassen kunne følgemed, og den anden halvdel med hægtet af. Jeg brugte derfor det meste af min tid i matematik på at lave alt muligt andet sammen med nogle kammerater nede bagerst i lokalet. Det resulterede i en skriftlig årskarakter på 5 og enmundtlig årskarakter på 6. Til eksamen fik jeg 03 i skriftlig og 6 i mundtlig… Ikke just prangende!
Om mig og vejen til HD-uddannelsen:
Efter gymnasiet troede jeg, at jeg skulle læse datalogi påUni, men valgte at tage et sabbatår. Jeg havde på daværende tidspunkt en deltidsstilling på den lokale McDonald's, og i mit sabbatår blev jeg tilbudt en lederuddannelse. Det takkede jeg ja til, og jeg blev leder hos McDonald's.
Det første sabbatår blev til et mere, og et mere og et mere.Og til sidst var jeg øverste chef i en restaurant ned en omsætning på 20 mio og over 50 medarbejdere, herunder 10-12 ledere i en alder af godt 24 år. I mine år som leder hos McDonald's, var jeg ofte klar på en HD-uddannelse (som de ville betale for mig), men i mange år var MAT A et krav for at komme ind på HD, så det var desværre relativt lukket land for mig.
I 2012 blev jeg ansat på McDonald's Danmarks hovedkontor iKøbenhavn og i 2014 startede jeg på min HD-uddannelse på CBS. På det tidspunkt havde man fjernet kravet om MAT A, men anbefalede stadig at man havde rimelige "matematiske kundskaber".
Min klargøring til HD1 på CBS:
Jeg var selvsagt meget nervøs for mine egne evner i dematematiske fag, men jeg vidste at jeg ikke var tal-blind, da jeg jo sagtens kunne finde ud af matematik i folkeskolen.
Så jeg vidste, at hvis jeg lagde energi i det, så ville jeg kunne lære det.
Jeg deltog i et matematisk klargørings kursus både på CBS og hos Aspiri, og det var rigtig hjælpsomt. Undervejs på studiet brugte jeg online matematik portaler tilat genopfriske basis regneregler, gange, dividere, brøker, procenter, ligninger, formel for rette linjer, areal af trekanter osv.
Forløbet på HD1:
De mest matematik tunge fag på HD 1 er Erhvervsøkonomi ogSamfundsøkonomi.
Sekundært er det statistik (eller dataanalyse som det hedderpå CBS).
Erhvervsøkonomi indeholder nogle semi-komplekse ting,fx 2. gradsligninger, differentiel regning, integrale regning. Det er uden tvivl det fag hvor jeg har arbejdet hårdest i min tid på HD-studiet. Både i timerne, men i lige så høj grad derhjemme med forskellige youtube vejledninger,
hjemmesider osv.
I Erhvervsøkonomi bruger man Excel og lommeregner til alleopgaver, hvilket var en stor hjælp for mig, da det var hovedregningen det kneb med for mit vedkommende primært.
Samfundsøkonomi indeholder også en del matematik, mendet er meget mere simpelt. Den største udfordring for mig, var at den 4-timers skriftlige eksamen var uden hjælpemidler, dvs. her skal man kunne basis matematik og ligningsløsning til fingerspidserne (det er meget simpelt matematik, men man skal stadig kunne det!!).
Dataanalyse (statistik):
Jeg havde hørt så mange sige at statistik og dataanalyse varsuper svært, men jeg vil sige at det sværeste i faget primært at forståelsen og begreberne, ikke så meget matematikken.
Det meste matematik regnes i Excel eller via speciellestatistik programmer, så jeg synes faktisk ikke det var så svært igen. Men der er mange udtryk og begreber som er nye og anderledes i forhold til det man kender fra matematik, så jeg tror det er derfor folk finder det svært.
Hjælpekurser:
Jeg købte alle de hjælpekurser hos Aspiri.dk som jeg kunne fåtil mit studie – og de var ALLE pengene værd. Både kurser og dertilhørende bøger og hæfter m.v. De forklarer tingene på en langt mere pædagogisk og logisk måde, og deres undervisere er oustanding i forhold til dem du har på CBS. Jeg vil næsten vove at påstå at jeg fik mere ud af min Aspiri Kurser end jeg fik af
2 års undervisning på CBS.
Hvordan gik det:
Jeg endte med at få et 12-tal i erhvervsøkonomi og dataanalyse.I samfundsøkonomi fik jeg 10. Samlet set færdiggjorde jeg HD 1 på CBS med et snit på 10,5, og det endda på trods af jeg fik 02 i metode (wtf?). Havde jeg ikke fået 02 i det fag, havde jeg haft det 5. højeste snit på HD1 på hele CBS på min årgang – men metode ødelagde det for mig, så jeg var kun på en 17. plads :)
Generelt:
Generelt vil jeg bare sige at HD studiet er et PRAKSIS orienteret studie, så det vigtigste er faktisk at du kan forklare og forstå hvordan tingene hænger sammen - dine matematiske evner er ikke afgørende for din succes!
Sørg for at kom i en studiegruppe med nogen som komplimenterer dig og dine svagheder - jeg tog fx. et stort læs mht. opgaveskrivning osv, fordi jeg formulerer mig relativt godt, hurtigt og effektivt på skrift - så kunne vores revisor-elev lege med ligninger imens :)
--
Sidst redigeret 04-06-2018 13:30