Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Apple sagsøger reparatørerAf Supporter Wut | 03-12-2018 11:05 | 2991 visninger | 48 svar, hop til seneste
Hejsa
Apples juridiske afdeling kender ingen grænser.
I deres nyopfundne kampagne har de fundet på at omdøbe reparationer til "forfalskninger", og dermed kører de nu en global krig mod reparatører af Apple gear. Delvist fordi Apple vil score gevinsten på at reparere selv, delvist fordi Apple vil styre reparationspriserne, så folk køber nye dimser i stedet for at reparere dem, og delvist fordi Apple vil styre hvornår et produkt ikke længere "kan" repareres og kunderne derfor må købe en spritny Apple-dims.
Det seneste påfund, de er kommet på, er altså kort fortalt: Hvis du tager en iPhone og skifter f.eks. skærmen og sælger den som "refurbished iPhone", så gør du dig skyldig i forfalskning. Også selvom du tydeligt opmærksom på, at iPhonen er repareret med en tredjepartskomponent såsom nyt glas. Det gælder OGSÅ selvom du har skiftet skærmen på en iPhone til en original iPhone-skærm, du har købt hjem fra Kina - for Apple kunne jo have besluttet sig til, at netop dén iPhone ikke længere "skal kunne repareres" og dermed er de selv stoppet med at sælge erstatnings-skærme. Dermed bliver alle originale erstatningsskærme pludseligt gjort ugyldige, og man risikerer sanktioner fra Apple, hvis man benytter dem til reparationer.
Gør dig selv en tjeneste og se den her video:
https://www.youtube.com[...]
Det fungerer åbenbart godt i USA, hvor penge er gud. Men i Norge gik det ikke så godt heldigvis:
https://motherboard.vice.com[...]
Det hele går op i en højere enhed, når man tager i betragtning, at Apple ikke kan finde ud af at reparere deres eget gear selv uden at skifte stort set hele indmaden i MacBooks osv. Prøv at se nogle af ham Louis Rossmann's videoer på youtube, hvor han reparerer MacBooks. Folk kommer i stribevis med MacBooks, som Apple har fortalt at de slet ikke kunne reparere uden at skifte motherboard og alt muligt andet til en pris, der svarer til over 70% af en helt ny MacBook. Louis skifter så 2-3 simple SMDer på motherboardet, og den kører igen.
Fremover bliver det så noget rod! For hvis den MacBook så sælges videre - så er det teknisk set en forfalskning af Apple branded gear.
Det må fanme snart stoppe med Apple! --
Sidst redigeret 03-12-2018 11:06
Thank god for Louis Rossmann, håber han er succesfuld i hans kamp om retten til at reparere sine egne produkter under egne vilkår. I det mindste er LG begyndt at samarbejde med iFixit om at få de nødvendige dele ud til folk, så props til dem. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
Jeg er ikke enig i Apple, men jeg ville da fandme blive sur hvis jeg købte en brugt enhed med en 3. partsskærm uden at det var nævnt. -- Haha læste lige de to første sætninger og tænkte instantly på Louis Rossmann and lo and behold, dit linker giver manden himself. God kanal, godt content, rart med en saglig og faglig Apple-basher. Blev selv bekendt med ham i 2016 fra en WoW-buddy som bare randomly gav mig link til kanalen, og som Apple-hader, blev jeg slugt af interesse. Han har haft børn inde som har fulgt hans streams, som er fans, god person som ikke bryder sig om big corporations, har forbrugerens interesse ved hjertet. Tidligere i år lavede han noget co-op med Linus hvilket forhåbentlig har promoveret hans kanal.
Det er jo netop hvad #0 skriver, Apple der ikke ønsker at blive exposed for deres bedrageriske RMA metoder, høje priser osv. Ønske om at kontrollere det marked, vi har vel alle set, selv her i Danmark hvordan smartphone-repair shops er skudt op de seneste mange år. Hvis de har styr på det, kan de tjene mange penge gennem service aftaler og hvad ved jeg. Tænk sig hvis vi skulle gå bagud med hvilken mekaniker vi skulle bruge til reparation af vores biler, hvilken fagforening vores arbejdsgiver dikterede vi skulle være medlem af. Føj.
Så ja, Rossmann er god kanal, et sted folk kan få sandheden om Apple, for dem de ikke allerede vidste det. -- Thumbs up for Louis Rossmann! Dette er en af de største grunde til, at jeg aldrig skal eje et Apple produkt -- Sidst redigeret 03-12-2018 11:46 #2 Holder du også øje med at alle stumper i en brugt bil er af originalt mærke? Er samme kvalitet ikke godt nok ved brugthandel?
#0 Så må EU jo komme efter æbleskroget... -- Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!!
Se profil for specs #2 Sælger skal da selvfølgelig fortælle dig, at iPhonen er blevet repareret, og hvor og af hvem og hvad der er lavet osv. Men det er ikke det, som sagen handler om.
Det handler om, hvorvidt Apple må sidde og bestemme over din iPhone: Hvor må du reparere den, hvornår, hvad skal det koste, og de vil bestemme, hvornår iPhonen er "for gammel til at blive repareret" mv. Når man har købt en dims, så er det da éns egen dims, og ikke Apples. ;-)
#3 Præcis :)
Det er nok den her video, du tænker på:
https://www.youtube.com[...]
Det mest groteske i den sag er, at de regner Motherboard+CPU+RAM+køleløsning... eller.. hele indmaden som ET varenummer, og derfor kan man ikke skifte en RAM-stang eller motherboard uden at skifte... well... hele indmaden. Som så koster det samme som en helt ny enhed. Det gælder både hvis man vil reparere den selv, eller man vader ind i en Apple butik. -- Enhver der er naiv nok til at købe Apples produkter fortjener at blive røvpulet..
Var selv fanboy fra IPhone 4 - til 6, og havde alle telefoner der i mellem.. + en MacBook pro med i7 & GTX, Imac + diverse Ipads. (hvor Macbook pro var en af dem hvor der var driver/varme fejl med GTX - som de ikke anerkendte som værende deres fejl, og min IPhone 6 plus hvor man ikke kunne slide for at besvare opkald i tide, og utide).. magen til ustabilt, overpriseret lortebrand skal man lede længe efter / tvivler på der findes noget der lige så slemt ift. pris/ydelse/teknologi
Længe leve Louis Rossmann - flere som ham -- Meshify Mini / Z270I / 7700K / Nh-U12S / 16GB Dominator Platinum(3200) / RTX 2070 Strix / RM750x V2 / 2TB SSD / Creative Katana / AOC AG322QCX --
Sidst redigeret 03-12-2018 12:24 Kan kun sige at der var så endnu en grund til at jeg aldrig kommer til og eje et Apple produkt.. :-) -- En forlader ikke en synkende skude der ved hvad bundproppen har slået :-P Tja, Hvis man putter en sløv Toyota motor i en Ferrari som service og reklamere det som "Ferrari motor reparation" så er det vel også forkert? Helt klart på Apples side her ! Det er jo ikke sådan man bliver sagsøgt privat hvis man køber sig en iPhone skærm til sin egen iPhone. Kan ikke se problemet her. -- I7 6700K @ 1.2v 4 ghz
HD 7950 crossfire
32GB Ram
750GB SSD 4TB HDD #9 Tja, Hvis man putter en sløv Toyota motor i en Ferrari som service og reklamere det som "Ferrari motor reparation" så er det vel også forkert?
For det første er det SLET ikke pointen med emnet. Se nu videoen og prøv at forstå problemet.
Til dit eksempel: Selvfølgelig må man ikke sælge tingene som andet, end de er. Så gør man noget ulovligt. Men Ferrari må sgu da ikke komme rendene og bestemme, hvad du må sælge din bil til eller hvad du gør ved den? Må Ferrari bestemme om du vil tune den eller sætte nye sæder i?
Helt klart på Apples side her ! Det er jo ikke sådan man bliver sagsøgt privat hvis man køber sig en iPhone skærm til sin egen iPhone. Kan ikke se problemet her.
Nej, du kan ikke se problemet, fordi du ikke har gidet sætte dig ind i sagen.
Jeg forsøger lige at skære ud i pap:
Det handler ikke om at snyde ved at videresælge ting med Apple-logo på, som ikke indeholder Apple-shit. Det handler om, at når Apple ikke synes, din iPhone 7 skal fungere mere, så kan de bandlyse alle reservedele til iPhone7. Så står du som kunde og kan ikke få den repareret længere. Apple vil ikke, og 3.parts-reparatørerne må ikke indkøbe komponenter (ej heller originale dele) til at reparere den for dig.
Synes du Apple skal bestemme, hvornår din telefon skal skiftes?
Et andet eksempel: Din MacBook er gået kold fordi en skide kapacitor på et print er brændt af. Apple ved godt, at de har valgt en for lille kapacitor, som overopheder og tørrer ud med tiden, og så kan du ikke lade sin MacBook op mere.
Du går nu ind til Apple, og de tilbyder dig kun at "reparere" din MacBook for den nette sum af 6000 kr, fordi "hele motherboard, cpu og RAM skal jo skiftes". Henne på hjørnet ligger en reparatør som kan skifte kapacitoren til en fuldkommen eksakt original kapacitor (Apple indkøber jo også modstand i Kina fra bestemte fabrikker) til kun 400 kr. MEN såsnart de har skiftet den kapacitor så er hele din MacBook pludselig en "forfalskning af en MacBook", og dermed kan du i princippet blive taget i tolden med den og den kan blive beslaglagt.
"Jamen det sker jo aldrig" tænker du... men Apple har lige skrevet ud til en del af de reparatører, der foretager helt almindelige reparationer af Apple gear og har truet dem med store erstatningskrav mv, hvis de ikke øjeblikkeligt destruerer hele deres lager af reservedele (originale) og indgår et "forlig" med Apple - altså betaler Apple penge for at lagerføre f.eks. helt standard-kapacitorer man kan købe på nettet.
Er du stadig "på Apples side" her?
Evt prøv at se videoen og læs lidt om emnet. -- Sidst redigeret 03-12-2018 13:48 #9
Du kommer slet ikke til at kunne købe en iPhone skærm hvis det står til Apple. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#10 Rettelse:
MEN såsnart de har skiftet den kapacitor så er hele din MacBook pludselig en "forfalskning af en MacBook", og dermed kan du i princippet blive taget i tolden med den og den kan blive beslaglagt.
Der skulle i stedet have stået:
MEN reparatøren vil netop ikke skifte den kapacitor til 7 kr for dig, fordi han så gør sig skyldig i forfalskning af Apple-brandet gear. Så du kan IKKE længere få din MacBook repareret. -- #9 For at blive i din analogi:
Tja, Hvis man putter en sløv Toyota motor i en Ferrari som service og reklamere det som "Ferrari motor reparation" så er det vel også forkert?
Nej din vintage Ferrari har mistet koblingen, og Ferrari producerer dem ikke længere, så de vil ikke hjælpe. Du går til det lokale værksted og de smider en ikke-original (Toyota?) kobling i. Det opfatter Ferrari og sender straks et brev til det lokale værksted med et erstatningskrav samt påbud om at destruere hele deres lager af Toyota-dele.
Fordi.... Ferrari vil gerne have dig til at købe en ny Ferrari frem for at reparere din gamle vintage ;) -- Sidst redigeret 03-12-2018 14:02 Jeg forholder mig nogenlunde neutral i denne sammenhæng, da det egentlig ikke berører mig på nogen måde - på trods af at mine sidste 4 telefoner har været iPhones.
De har alle været firma-telefoner, og bliver sendt til autoriseret reparatør hvis der skulle ske noget.
Privat har jeg fået repareret en ældre iPad 2 hos en uofficiel reparatør for år tilbage. Det var også med originale dele, men efter første opladning holdt wifi op med at virke. Var den blevet fixet hos Apple var hele indmaden blevet skiftet, og vi ville ikke have problemer. Konen er stadig sur over at jeg valgte at spare de penge...
Obligatorisk bil-analogi:
Jeg kunne heller ikke finde på at købe en brugt bil, der ikke var serviceret på autoriseret værksted. Er der stempler fra "Vagns traktor & auto-service" i servicebogen, så er bilen automatisk dømt ude.
-- #14 Det største problem, i den her sammenhæng som jeg ser det, er egentlig, at hvis Apple slipper af sted med at gøre det her til almindelig accepteret praksis i branchen, så begynder de andre leverandører også at køre det på den måde. Det ender med, at man ikke kan få repareret sine dimser uden at betale så meget for det, at man næsten altid vælger at købe en ny dims (skidt for forbrugerne og skidt for miljøet). Og det kommer til at gå ud over alle - uanset om man er Apple fanboi eller ej.
Træls for dig, at din iPad så ikke virkede. Men du havde i det mindste valget mellem at reparere eller købe nyt. Nu er iPads også i en prisklasse, hvor det oftere ikke kan betale sig at reparere dem kontra et købe nyt... i forhold til f.eks. Linus' 3000$ Mac Pro, som Apple ikke vil reparere, og ingen tredjeparts reparatører må reparere.
Jeg ville være pissed, hvis Apple ikke ville reparere en 12.000+ kr bærbare for mig, og aktivt forhindrede mig i at få den repareret i den lokale computerbiks ;) -- #2 lige netop hvad der skete for mig selvom knægten fra Brønshøj påstod der ikke var skiftet noget - fake batteri, fake skærm - uanset hvad er det noget pis, som alt for mange bliver snydt på - der er folk der lever af at sælge iPhones etc. til købere i den tro, at de er 100% originale. -- I øvrigt, hvem siger at man som producent, skál lave, og understøtte sine ting så de understøtter 3. parts dele? Det er alt andet lige Apple og deres brugeres ansvar, og hvis Apple vælger at de ikke vil understøtte det, jamen så er det jo bare sådan det er. Det er børnehave idioti, at tro, at alle elektroniske apparater der bliver produceret, per defakto, skal kunne DIY'es og fixes og alle komponenter fåes som 3. part på det "sorte marked" eller af 3. parts reperatører, der som oftes ikke aner en kæft om hvad de laver, som så rammer Apple da forbrugeren er utilfreds. Det er en stor grund til, de ofte vælger at ombytte apparatet, fremfor at reparere det. Det lyder mere som nogle forknotne teenagere, der ikke har sat sig ordentligt ind i Apples side af sagen, og kører lommefilosofi's konspirationsteorier. Man kan sku kun grine af jer nogle gange, I er så pinligt naive på hvordan verden fungerer, men tror alligevel I kan komme og belære andre og stampe i gulvet fordi I ikke får jeres vilje. Guess what? Go buy a fucking Android and a Windows PC, jerk ! -- #17 Har du overhovedet sat dig ind i, hvad trådens emne går ud på? -- #17
Har du overhovedet læst hvad der bliver skrevet? -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#15 Jeg tror ikke Apple kan ændre det helt store globalt i branchen. Deres kunder har en helt anden forventning til mange ting end Android-kunder.
Eksempelvis ville de fleste Android telefon-producenter ikke kunne slippe afsted med samme manøvre. Deres kunder forventer simpelthen at kunne udskifte/reparere forskellige dele, hvorimod Apple-kunder nok generelt prioriterer dette lidt lavere.
Som #16 siger, så er der et marked i at købe defekte telefoner, reparere dem med billigst mulige dele, og så sælge dem til fuld pris. Apple vil nok gerne slippe for at kunder får en oplevelse tilsvarende #16. Man kan kalde det en krig mod uofficielle reparatører, eller man kan kalde det at tage ansvar for deres produkter - om ansvaret så måske er lidt overkill vil jeg lade andre vurdere :)
Mht. Linus' oplevelse, så er den også atypisk. Vi har stadig folk med (meget) ældre Apple enheder på kontorene her, og vi har endnu ikke oplevet problemer med officiel reparation.
Interessant observation:
Apples procedurer virker til at være et større problem for Apple-modstandere end for Apple-fans. Altså er folk der ikke har Apple-enheder mere fortørnet over Apples rep-procedurer end Apple-ejere.
Jeg tænker det igen har noget med forventninger til produktet at gøre :)
-- #20
Selvfølgelig er vi interesserede i hvad Apple foretager sig, for de andre producenter har en sjov tendens til at tage Apple's dårlige vaner til sig.
At du har oplevelse med en ting betyder ikke at en anden ting ikke sker. Godt at i ikke oplever problemer med jeres Apple produkter, men derfor skal Apple stadig ikke putte restriktioner på hvad folk må og ikke må, så længe det ikke juridisk brydes med loven. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#21 der er kommet nok eksempler på, hvorfor Apple vælger at gøre sådan. At du er uenig, er de og vi da føjtende ligeglade med. "De skal ikke putte restriktioner på" lol, okay gå ind i politik så ;) -- Hvad bliver det næste, at vi ikke må bruge 3. parts cover og panzerglas. Latterligt.
Jeg stoppede med at bruge Apple produkter ved iPhone 4 efter den blev alt for langsom med diverse opdateringer og med vilje gjort forældet, tlf fejlede absolut ingenting og var som fabriksny da jeg passede på den, men fordi den blev ubrugelig var jeg nød til at skifte.
Som forbruger har vi et stort ansvar og kan i fælleskab diktere hvad der er i orden og ikke i orden. -- #1 - Ikke LG, det er Motorola der samarbejder med iFixit og åbner op for et marked af reservedele og gør-det-selv pakker til mobilreparation.
----------
Hvis man ikke må reparere på sine ting så synes jeg ærligt talt de skulle tage sig sammen og lave ting der holder. Ellers må man mødes på midten mht. "forfalsket Apple branding" og tillade markedsført "Refurbished Apple" eller lign. titel for tredjeparts reparation/salg. Det skal selvfølgelig ikke være okay at sælge en iPhone med kinaskærm uden at gøre det stjerneklart hvad der er til salg, men så er det vel også dét. -- Desktop: i7 4790K, GTX 1070QS, 16GB, Xonar Essence STX
Laptop: i7 3610QM, GTX 675M, 8GB, Xonar U3
Fine systemer, haps! #26
God korrektion, det er min fejl. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
Apple har ingen moralske grænser, og er klar til at gøre alt for at tjene lidt ekstra penge. Ligesom med Microsoft er den bedste løsning at stoppe med at købe deres lort. -- Linuxbruger siden 24 oktober 2018. #22 Du har vist glemt at læse hvad emnet er, før du poster?
Der burde være en knap der hedder "Jeg har læst og og forstået emnet - og hvis det viser sig at jeg har misforstået, eller ikkke gidet sætte mig ind i emnet før jeg poster, skal jeg have skridtprygel med en dyngvåd hjørnesofa!"-KNAP!
Lad os lege at din dejlige Apple-telefon, eller MAC Book, bliver mere end 2 år gammel, og Apple bestemmer sig for, at nu skal der ikke længere kunne udføres reparationer på den hos Apple, eller også skal ALT skiftes ved en reparation, så det koster 90% af en ny enhed.
Du tænker så "fårk Apple (det gør du nok ikke, for det lyder som om du er vant til at tage læbestift på, og bare bøje dig forover og sige "tak...Apple...tak") jeg går hen på hjørnet og får min telefon repareret!" - det kan du så ikke længere, for den lille reparatør har fået Apple på nakken, fordi han har indkøbt reservedele (originale!!) i Kina....
Forstår du det bedre nu - eller vil du bare trolle videre?! -- -----------------
Lars B. / ZulfoDK #21: Du skriver "Selvfølgelig er vi interesserede i hvad Apple foretager sig, for de andre producenter har en sjov tendens til at tage Apple's dårlige vaner til sig."
Shit, og her gik jeg ellers og troede at Apple var de onde og alle de andre de gode - det er nemlig den retorik der gennemsyrer alle de her tråde - "Apple baaad! Apple customers stoopid!"
For det du siger er egentlig at de andre producenter ikke er et hak mere moralske eller på kundernes side end Apple - de er bare lidt langsommere til at optimere deres egen forretning (eller kloge nok til at lade Apple tage tæskene når de forsøger at flytte grænserne).
Det ville være rart hvis man kunne have en ordentlig dialog om forholdet forbruger <-> producent istedet for at det altid bare ender i Apple-shaming. For der foregår helt sikkert ting der ikke skal.
Men det ender altid i at gadens parlament kappes om den mest farverige tilsvining af Apple. Indtil næste gang, hvor det så gentager sig. -- #31
Det er en virksomhed, ingen er gode eller onde. Det er bare et spørgsmål om man er enig i deres måde at drive forretning eller ej, og det er en sjov tendens at trends som Apple finder på ofte findes på tilsvarende topmodeller fra konkurrenterne kort tid efter, herunder manglen på SD kort, fastlåste batterier, manglende jack-stik. Producenterne er ikke til dialog, her stemmer man ganske enkelt på det produkt man synes er bedst med pengepungen, og når så mange folk higer efter det samme uanset hvad det kan og gør, så er man nød til at skrive i protest. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#30 Hvad er der galt med læbestift!? -- #31 Har du faktisk set Rossmanns video'er?
Det er ikke uden grund at han bl.a. er begyndt at få en smule opmærksomhed i de amrikanske medier - han er rent faktisk saglig i sin Apple-kritik, og har en endog rigtig god grund til sin "Apple shaming". -- -----------------
Lars B. / ZulfoDK #33 Absolut ingenting - hver sin fornøjelse :) -- -----------------
Lars B. / ZulfoDK #31
Det ville være rart hvis man kunne have en ordentlig dialog om forholdet forbruger <-> producent istedet for at det altid bare ender i Apple-shaming. For der foregår helt sikkert ting der ikke skal.
Men det ender altid i at gadens parlament kappes om den mest farverige tilsvining af Apple. Indtil næste gang, hvor det så gentager sig.
Delvist enig: Det kunne være skønt med en saglig debat for en gangs skyld!!!
MEN min oplevelse er stik modsat end din. Når man fremsætter kritik af Apple, så er det lige meget hvor saglig kritikken er, hvor veldokumenteret og velargumenteret den er, så kommer der en stribe Apple-fanbois som ikke gider sætte sig ind i sagerne overhovedet, men bare begynder at påråbe sig "Apple-shaming-kortet".
Jeg synes egentlig, at debatten i den her tråd var nogenlunde fin, indtil forskellige fanbois kom væltende og forsøgte at køre diskussionen over på, om "det skal være tilladt at sælge iPhones med uoriginale skærme" osv, for at dreje vinklen over på at "Tak Apple! I beskytter os ydmyge kunder mod de onde Apple-bashers, der vil sælge os iPhones med uoriginale skærme".... hvilket overhovedet ikke var trådens emne.
Hvor ville det dog være fantastisk, hvis Apple-tilhængere ville komme med en saglig argumentation for, hvorfor lige netop Apple-produkter skal være undtaget fra den generelle praksis om, at du som køber og ejer af et fysisk produkt har lov til at reparere din enhed, præcist hvor og hvordan du vil.
Så kunne vi nemlig debattere emnet sagligt.
Det kan bare ikke lade sig gøre at få saglige argumenter fra "pro"-siden her, men man bliver øjeblikkeligt beskyldt for at være "Apple-basher".
Og ja - præcist som i alle andre brancher, så når man har fået samme status som Apple som dominerende udbyder af fysiske dimser, og næten sær-status som udbyder af medier osv via iTunes/Store osv, så må man også forvente at blive sat under luppen hver gang man laver begrænsninger for forbrugerne. Apple er størst, først og toneangivende indenfor en stor del af branchen, og derfor skal de netop følges til dørs med, hvad de foretager sig. -- Sidst redigeret 04-12-2018 11:32 Hvis jeg har lyst til at sætte en 10 tommer touchskærm til en iPhone og sælge den som en Apple Frankenphone har jeg så ikke ret til det? Hvis jeg sælger en Macbook hvor tastaturet går i stykker, må jeg så ikke sælge den med eksternt tastatur? Går det ikke ud over deres "brand" at brugeren får den sindsforvildende oplevelse at bruge et Apple produkt på en anden måde?
Apple er så forbrugerfjendske i deres interne designs, de skriger på reparation down the line... Keyboard signal går gennem touchpad IC, så hvis den går, går hele pisset. Du kan oplade i alle 4 lightning porte, ja bevares, men går 1 af controllerne nægter de resterende 3 at virke. SMC'en glitcher ved en ond tanke og skal resettes - ellers gider pisset ikke lade. De bruger ikke plastic omkring gængse småkomponenter som selv de mest budgetorienterede laptops gør af andre brands - for at undgå væske og korrosion.
Den måde #42 omtaler "lorte windows og android" er mig uforstående. Windows og Android har intet med hardwaren at gøre, som vitterligt er det tråden handler om. At reparere eller udskifte hardware. Det er voldsomt så blinde folk er, men det kan man vel sagtens være når man bare stoler blindt på et firma og tager det på nakken som en form for personligheds karakteristika. Kig nu lidt dybere og prøv at arbejde med lortet, så vil du forstå. -- Desktop: i7 4790K, GTX 1070QS, 16GB, Xonar Essence STX
Laptop: i7 3610QM, GTX 675M, 8GB, Xonar U3
Fine systemer, haps! #34: Jeg kunne spørge tilbage - har du faktisk læst det jeg skrev? :-) Jeg skriver jo netop at der foregår ting der ikke skal. Jeg mener bare at det er ret enøjet at tro at Apple er alene om at bruge ufine metoder. Men når ordet "Apple" indgår i et indlæg om noget der er kritisabelt (og såmænd også noget der ikke burde kunne give anledning til sure miner) så vælter det ud af træværket med folk der har en historie om noget dårligt de selv, en kollega eller Moster Birthe har oplevet med Apple. Og så dør selv saglig kritik i tilråb og sjove påfund hvor Apple navnet, Apple produktnavne eller Apple-direktør navne bliver lavet om. Det er ren Nationen.
#36: Det er pudsigt at du har den modsatte oplevelse, at Apple fanboys blæser til angreb. Men når der er noget man kan lide er det jo nok nemt at føle sig trådt over tæerne. Specielt hvis den ellers saglige debat der forsøges startet, bliver overrendt af hooligans der bare vil slås med ord.
Du skriver: "Hvor ville det dog være fantastisk, hvis Apple-tilhængere ville komme med en saglig argumentation for, hvorfor lige netop Apple-produkter skal være undtaget fra den generelle praksis om, at du som køber og ejer af et fysisk produkt har lov til at reparere din enhed, præcist hvor og hvordan du vil."
Det kan jeg ikke give dig, for jeg mener ikke Apple skal være undtaget fra den praksis.
MEN: man kan omvendt heller ikke forhindre dem i at gøre deres produkter svære at reparere, så de kun kan repareres på et autoriseret værksted. Apple er et privat firma, det er deres egne designs, så hvis de vil forsøge at kontrollere service-leddet, så står det dem frit for, da der ingen lovgivning er om at forbrugerelektronik _skal_ kunne repareres på et vilkårligt elektronikværksted. Ligesom det står forbrugeren frit for at vælge nogen der laver produkter man synes bedre om af den ene eller anden grund. Man KAN jo lade være med at købe hvis man ikke bryder sig om det. Og hvis en ejer af et Apple produkt vælger at gå til et ikke-autoriseret værksted, skal det selvfølgelig være ok og lovligt. Det må Apple ikke forhindre. Men de kan heler ikke pålægges at dække og stå inde for reparationen. Jeg kan heller ikke klage til den autoriserede mekaniker for mit bilmærke over at min gearkasse siger en mærkelig lyd efter at jeg havde den på liften ved en anden mekaniker. Men jeg skal stadig kunne få lavet viskermotoren hvis den står af, selvom jeg har fået skiftet hele gearkassen ved et andet værksted.
Du skriver: "Og ja - præcist som i alle andre brancher, så når man har fået samme status som Apple som dominerende udbyder af fysiske dimser, og næten sær-status som udbyder af medier osv via iTunes/Store osv, så må man også forvente at blive sat under luppen hver gang man laver begrænsninger for forbrugerne. Apple er størst, først og toneangivende indenfor en stor del af branchen, og derfor skal de netop følges til dørs med, hvad de foretager sig."
Men Apple er jo ikke "dominerede udbyder af fysiske dimser":
For laptops blev der i Q3.2018 solgt 67.2 mio enheder. 4.93 mio af dem var Apple enheder. Højdespringerne er Lenovo (15.89 mio), HP (14.63 mio) og DELL (10.74 mio). Apples markedsandel er 7,3%
Kilde: https://www.statista.com[...]
For mobiltelefoner blev der i Q3.2018 solgt 389 mio enheder. 45.75 mio af dem var Apple enheder. Højdespringerne er Samsung (73.36 mio) og Huawei (52.22 mio). Apples markedsandel er 11.7%
Kilde: https://www.statista.com[...]
Så hvor er trådene om Lenovo, HP, DELL, Samsung osv.? Eller de alle sammen bare squeaky-clean? Og Apple er det sorte får. Jeg vil stadig hævde at, selvom Apple langtfra er fejlfri, er der en overrepræsentation af klynk og brok over dem. Ligesom TDC - det er også en folkesport at hade TDC. -- #51 Du skriver selv "Og hvis en ejer af et Apple produkt vælger at gå til et ikke-autoriseret værksted, skal det selvfølgelig være ok og lovligt. Det må Apple ikke forhindre."
Hvis du nu prøvede at se de videoer der bliver henvist til, og sætter dig lidt ind i sagen, så vil du opdage at det er lige netop DET Apple er i gang med at forhindre! -- -----------------
Lars B. / ZulfoDK #52: Jeg kan tilsyneladende ikke gøre mig forståelig på dansk.
Jeg er enig. Det er ikke ok at Apple forsøger at forhindre at man kan få sit Apple produkt repareret på et uafhængigt værksted. Du citerer selv det jeg skrev, og mener alligevel at jeg skal se videoer for at blive overbevist omdet jeg allerede siger. Det er helt sort. -- Jeg synes det er en skam, at tråden er gået fra at handle om, at en elektronik fabrikant vil forhindre at man reparerer sine enheder, til at være en bashing.
Hvis man skal tage den sådan lidt i helikopter perspektivet, så mener jeg, som flere andre, heller ikke at det kan være rigtigt, at et produkt skal skrottes fordi en reparation er lidt mere avanceret end at skifte et stik.
Hvis ikke man mener, at ens produkt kan repareres tilfredsstillende ved at skifte en enkelt, ikke plug and play enhed/komponent. Ja, så mener jeg at man har begået en designfejl.
Fra et forretningsmæssigt synspunkt giver det selvfølgelig meget god mening, at firmaer har den politik. Hvem gider da skulle forlænge garantien på et produkt, uden at få noget for det, når man kan overbevise forbrugeren om, at tingene ikke kan laves, eller at en reparation vil koste ligeså meget som et nyt produkt. -- http://hamdentykke.dk[...]
http://onsdagssnegl.dk[...] Latterligt de skal være sådan når de nu ellers laver fantastiske produkter.. -- #54 - så mener jeg at man har begået en designfejl.
Nu snakker vi selvfølgelig helikopter perspektiv, men de har bestemt ikke begået en designfejl. Hvis det er meget svært, eller umuligt at reparere produktet for ikke-apple autoriserede reparatører, virker deres design efter hensigten.
Der bruges mange ressourcer på netop at designe produktet så det ikke kan repareres. Hvis det ikke er muligt at gøre reparation umulig, rent mekanisk, så bliver der blot lavet software som gør, at reparation ikke kan udføres, uden at det bliver gjort på et værksted, der har det nødvendige software som jeg gætter på er meget svært at skaffe. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 05-12-2018 17:57 #56
Jeg er slet ikke i tvivl om, at de designs der er lavet, er helt bevidst valgt, netop for at gøre det så svært for alle at arbejde med tingene som muligt. Det er derfor jeg mener, at det er designfejl.
Jeg beklager, at den pointe gik tabt -- http://hamdentykke.dk[...]
http://onsdagssnegl.dk[...] #57 - Det var også derfor jeg var så forsigtig med at kommentere, og nævnte helikopterperspektivet du også nævnte :) -- - Indsæt signatur - For nu at blive i det pedantiske hjørne, så er det vel ikke en fejl hvis det er med vilje? Så er det vel rettere godt design i ond tro. Jeg er dog helt med på hvad du mener, #54+57 ;)
On-topic, så er det helt i hegnet det Apple har gang i. De er dog i deres fulde ret til at hævde, at garantien er ugyldig efter en ikke-autoriseret reparation og foretage reparationer som de finder bedst (læs: mest profitabelt). At det sidste så er noget svineri grænsende til bondefangeri er en helt anden sag.
Og ja, sælges en telefon med uoriginale dele er det ikke længere et originalt produkt (som f.eks. Ferrari med Toyotamotor længere oppe). Gør sælger ikke opmærksom på dette ved salg er det simpelt bedrageri.
I det hele taget er jeg meget lidt imponeret over Apples måde at føre forretning på og deres ejerfornemmelser over min telefon. Jeg er (på trods af talrige eksempler på det modsatte) en voksen mand og burde være i stand til selv at bestemme hvor jeg installerer mine programmer fra. -- For dem der har mere end bare en flygtig interesse i emnet, kan det anbefales at læse 2017 rapporten fra repair.org om "irrepairabilty" trenden blandt elektronikproducenter.
https://bit.ly[...] -- OT: elsker at denne tråd hopper fra #36 til #44 til #50 -- Så kører bussen igen, og Louis Rossman er selvfølgelig on point! Apple designer deres produkter til at fejle. Ikke at andre ikke gør det. Apple gør det bare så meget værre :P
https://www.youtube.com[...] -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 07-12-2018 23:41 #62 Jeg skulle lige til at poste den video ;)
Det her er kernen af problemet:
1: Apple laver en designfejl, der vil få X% af MacBooks fra 2016-2018 til at fejle indenfor de næste år
2: Når du går til Apple for at få den repareret, så vil de sige "Hele motherboardet og CPU er ristet. Du kommer til at betale det samme som for en helt ny MacBook".
3: Du er fucked
4: Du går ned til en reparatør, og han siger "Du er heldig. Du har 15"-udgaven af MacBooken, så det er bare mux-chippen, der er ristet. Den kan jeg skifte. Den koster kun ret få penge... men HOV, Apple har truet alle leverandører af netop den chip til at destruere deres lagre af dem. Så det kan jeg ikke.
5: Du er stadig fucked.
Og det er så her, at man godt kunne bruge et eller andet godt argument fra pro-Apple-siden af diskussionen om, hvordan det på nogen måde er til fordel for kunderne.
inb4: Argumentet med at "Apple vil tage ansvar for deres produkter og beskytte deres kunder", er sådan lidt underligt, for hvis Apple virkelig ville tage ansvar, så ville de gratis ombytte de MacBooks, som bliver ramt af den 50V-fejl på LCD-connectoren. Det gør de så ikke. Eller hvis Apple ville "beskytte sine kunder", så ville Apple nok tilbyde fair reparation (fixe muxen eller skifte CPUen) til en fair penge og ikke bare bilde folk ind at "vi aner ikke, hvad der er galt... du bliver nødt til at købe en ny MacBook".
Jeg synes Apple laver fede produkter - men deres tilgang til reparationer og kundeservice omkring det gør, at jeg ikke tør kaste penge efter Apple-gear. --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 200 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 10%
|