Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

DSG + Chiptuning = ???

Af Supporter Aspirant MalloDK | 24-06-2019 22:52 | 8273 visninger | 26 svar, hop til seneste
Man kunne jo egentlig godt oprette en tråd på bilgalleri, men dovenskab er en dyd, og umiddelbart er min opfattelse at der er en del bil-entusiaster blandt os. Sagen er den at jeg er i gang med at erhverve mig en Skoda Octavia 2013 med DSG7 med tørkobling. Den kommer med 105hk fra standard, men vil man ikke have de sidste 30-40 stykker der er at hente med? Har læst lidt om at gearkassen aldrig må komme over 250nm i en DSG, med ovennævnte konfig vil den nok ramme 300nm. Jeg er med på fabrikanten ikke anbefaler det, men er det realistisk at gøre uden at skulle ud og købe ny gearkasse om en uge? Er i øvrigt en 1.6 TDi motor. Pfh mange tak for hjælpen til en ikke-så-bil-kyndig :)
--
Carpe Diem.
#1
Kim2770
Supporter Aspirant
24-06-2019 23:03

Rapporter til Admin
Find en ordentlig chip-tuner, så ved de lige nøjagtigt hvordan den skal justeres så gearkassen fint holder til det..
--
Engineered To Be Feared!!!
#2
Weide
Nørd Aspirant
25-06-2019 08:27

Rapporter til Admin
DON'T DO IT! Nu jeg søn af en daværende utilfreds far der ejede en Skoda Octavia 2013 med DSG7 (180 HK).... Efter de første 40.xxx måtte de skifte gearkasse, skal ikke kunne sige om det var fordi de trak campingvogn. Men det ændre ikke at den ikke kunne klare det "træk" som skoda lovede. Ved motoren var begrænset, så gearkassen ikke kom over 250 nm.
--
I5 2500K 3.3 GH--P8P67 PRO--GTX 670--Samsung 840 500 GB--Western Digital Black 500GB-Seagate 2TB-Cool master 700 Watt--8GB 1600 Kingston Hyperx
#3
Munkeholm
Supporter Aspirant
25-06-2019 08:32

Rapporter til Admin
2# nu er det et kendt problem at der var problemer med de første DSG gear kasser omkring 2011 og frem. Vi er i 2019 nu, det er slet ikke samme gearkasse mere. Har selv DSG og det er den bedste køre oplevelse man kan få
--
#4
Weide
Nørd Aspirant
25-06-2019 08:36

Rapporter til Admin
#3 Nu snakkede han om en Skoda fra 2013, så det var med den svage gearkasse. De gamle har da også en Skoda Octavia 2019 med DSG7 nu, den er meget stærkere.
--
I5 2500K 3.3 GH--P8P67 PRO--GTX 670--Samsung 840 500 GB--Western Digital Black 500GB-Seagate 2TB-Cool master 700 Watt--8GB 1600 Kingston Hyperx
#5
Pales
Gæst
25-06-2019 08:40

Rapporter til Admin
Tror det er vigtigt vi afklarer hvilken gearkasse. For der findes også en DSG7 til de store motorer, den hedder DQ381 og sidder sammen med 2,0 TSI og TDI ofte. Hvor den lille DSG7 DQ200 sidder sammen med 1,0 TSI, 1,4+1,5 TSI, 1,8 TSI og 1,4 + 1,6 TDI. Generelt for disse er at de har under 250 NM, og den version af gearkassen er ikke blevet bedre over tiden.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#6
Munkeholm
Supporter Aspirant
25-06-2019 08:58

Rapporter til Admin
4# den tager jeg på min kappe... ved ikke hvordan jeg kun så skoda 2013 i din post, så har du selvfølgelig ret. Det er netop der omkring der skulle være problemer med koblingerne skal skiftes.
--
#7
Manz
Maxibruger
25-06-2019 09:01

Rapporter til Admin
Jeg vil anbefale dig at melde dig ind i "skoda society denmark" på Facebook... Der sidder mange eksperter derinde som ved alt om skoda! Men tvivler på det er en god ide du har gang i ;)
--
#8
MartinW
Bruger Aspirant
25-06-2019 09:19

Rapporter til Admin
Jeg har en 2018 Ocvtavia 1,4 TSI med DSG. Jeg tør ikke! Den har allerede tendens til at glide i koblingen ved skift op i ulige gear og er også begyndt at "rykke" nu og da når den sætter igang. Venter lidt endnu til det er tydeligere og så reklamerer jeg. Af samme årsag tilvalgte jeg ekstra garanti (150.000km/5 år). Bilen har d.d. kørt 41.000KM. Men jeg er alligevel rigtig glad for bilen og køber DSG igen næste gang. Det er bare fantastisk at køre med.
--
I7 9700K, Asus Strix Z390-F, Kraken X62, 16gb Tridentz RGB 3000Mhz CL15 ram, MSI GTX 1080 Ti Seahawk X, Nzxt H700i, 144hz Benq XL2411
#9
JHHDK
Maxibruger
25-06-2019 09:27

Rapporter til Admin
JEG TØR GODT ;-) Men som tidligere skrevet så er der forskel på hvilke DSG der ligger sammen med hvilke motore Jeg har en 2015 passat med 240 HK og 500 NM standard, har kørt 140.000 KM og ingen mekaniske udfordringer haft Jeg har haft den fra ny og valgte helt fra start at halvere alle oile skifte intervaller så Motor olie og filter for hver 15.000 og DSG for hver 30.000 Det sidste årstid har jeg kørt med BSR motor omprogramering (ingen chip boks mellemleds hejs) så derfor er den "optimeret" til små 300HK og 600NM - igen uden nogen mekaniske udfordringer ;-) //JHH
--
#10
MartinW
Bruger Aspirant
25-06-2019 09:32

Rapporter til Admin
#9 Men din gearkasse havde jeg også gjort det, men nu sidder der desværre en DQ200 i min :-(
--
I7 9700K, Asus Strix Z390-F, Kraken X62, 16gb Tridentz RGB 3000Mhz CL15 ram, MSI GTX 1080 Ti Seahawk X, Nzxt H700i, 144hz Benq XL2411
#11
MisterNiceHands
Semi Nørd
25-06-2019 09:38

Rapporter til Admin
Jeg har en 1.4TSI 140HK med DSG7 fra 2013, og den tør jeg ikke få chippet, men det er ikke pga gearkassen, men pga turboen. DQ200 brister omkring 320NM så vidt jeg husker, medmindre du får skiftet koblingerne til noget som rent faktisk holder.
--
i7-8086K | RTX 2080 Strix OC | Z390-E Gaming Strix | PC-O11DX Dynamic
#12
Emficaz
Monsterbruger
25-06-2019 10:06

Rapporter til Admin
Jeg har en ibiza 1.2 tsi 105HK med DSG7 fra 2011 - Jeg var også skeptisk overfor gearkassen, men den køre som en drøm, og har ikke haft problemer med den, overvejer dog selv at chippe den. Tror dog det vil være at skyde mig selv i foden
--
#13
waskustobaskus
Nørd Aspirant
25-06-2019 10:24

Rapporter til Admin
DSG kører pisse godt, lige indtil man får problemer.
--
#14
Jaller
Junior Supporter
25-06-2019 10:41

Rapporter til Admin
JA DSG er SuperB :D men ja en DSG7 DQ200 har max 250NM sååå jeg ville ikke gøre det, måske du kan "nøjes" med at få nogle flere HK ligesom man gør med 1.8TSI motoren, men hvor meget "PWOER" det vil føles som er nok begrænset.
--
#15
Canity
Supporter
25-06-2019 11:32

Rapporter til Admin
Kan man ikke øge trykket i gearkassen som man kan med XHP til bmw?
--
i7 3820 @ 4,5Ghz, 7970 Vapor-X GHz, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 24GB, Gigabyte X79-UD5
#16
Mion
Super Nørd
25-06-2019 12:19

Rapporter til Admin
DSG gearkassen er en skrøbelig ting, har en 2018 Passat, der siden ny har haft glidende kobling, som har fået skiftet en gang. derfor ventede jeg også til at jeg kunne få Polo GTI med manuelt gear, hvilket også gør jeg godt ville turde en ABT tuning fra 200-240 hk du kan dog.. hvis du snakker med de rigtige og får den på et rullefelt, måske få en mere ren moment kurve, og rent faktisk optimeret din chip til din DSG kasse, det kan du få lidt flere HK ud af, men også lidt mere, eller samme liv ud af kobling og gearkasse. DSG er noget fanden har skabt. dog nu hvor VW går fra tørkobling systemet, til vådkobling så begynder det at ligne noget.. keder du dig så tag en søgning på DSQ200 på VAG forum, og du vil opleve en GIGANTISK tråd om problemer bare i DK. og en ansvars fraskrivelse fra VW fordi det jo er det fugtige klima, ikke en design fejl. Min passat i dag med den nyeste version af koblingen skifter ikke "blødt" længere, den har meget mere friktion på pladen, så et manuelt gear, ville være VÆSENTLIGT mere behageligt, heldigvis er den en firma, så den skal byttes til næste år med noget andet. bliver nok en V60 eller den nye 3 Serie...
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
#17
Ilwaz
Guru
25-06-2019 12:35

Rapporter til Admin
#0 Få en hurtigere bil til at starte med, nu hvor du kun er igang med at skaffe den.
--
Grafikkort oraklet! Oh, and don't mind the vase.
#18
iZacho
Ultrabruger
25-06-2019 14:40

Rapporter til Admin
Min kammerat og jeg har begge en Audi S3 fra 2015. Min havde gået 67k og hans 98k inden chiptuning. Han har været ved XXX for fået den chippet (Skal siges at dette firma er meget dygtige og pænt meget fremme når det kommer til chiptuning.) Efter 10k km, begynde hans gearkasse at brokke sig første gang. Han fik derefter ændret lidt på remappet. Blot 7k km efter, skulle der en ny gearkasse til.. Jeg er godt klar over at dette sikkert er et enestående tilfælde. Men af den grund er jeg ude. ( Get it? ;) ) Tænk dig godt om.
--
Apple all the way!
#19
bzRo
Mega Supporter
25-06-2019 15:36

Rapporter til Admin
Udover alle de råd omkring en mulig bekostelig affære hvis gearkassen brækker sig, så husk også at det er ulovligt at tune biler uden den nødvendige dokumentation, som (af hvad jeg ved), ingen i dk kan fremskaffe. Dvs. hvis du pløjer et barn over i din speedster-octavia, og forsikringen finder ud af det, så er du (udover forhåbentligt et traume på sjælen), også fucked på penge-pungen, fordi du ikke kører i den bil der står på dine papire (du kører i en tunet version). Ikke for at være regelrytter, blot endnu en tanke at overveje. https://fdm.dk[...] //bzRo
--
#20
waskustobaskus
Nørd Aspirant
25-06-2019 17:21

Rapporter til Admin
#19 den er snakket til døde på bilgalleri. Forsikringen dækker det medmindre du kører grov uforsvarligt, så vil de dække til ofret og så komme efter dig.. Det kan sørge også ske hvis man har en lovlig bil osv:-)
--
#21
bzRo
Mega Supporter
26-06-2019 15:03

Rapporter til Admin
#20 Det er da fint at de har diskuteret det der - men de fleste forsikringer vil som udgangspunkt ikke forsikre chiptunede biler, og hvis de vil forsikre den, medfører det typisk en højere præmie - hvis det er tilfældet at man har indberettet sin chiptunede bil til forsikringen, og de har accepteret det, er der selvfølgelig ikke noget galt. Hvis du ikke indberetter chiptuningen, har de (forsikringen) 100% et forbehold der gør at erstatning i tilfælde af uheld kan bortfalde (eller være væsentligt mindre). Præcis ligesom de har forbehold på deres ulykkesforsikringer, hvis din arbejdsstatus ændre sig uden at man indberetter det (f.eks hvis du går fra kontor arbejde til tømrerarbejde), her kan de også nægte erstatning i tilfælde af uheld. Anyways, det var offtopic. Held og lykke med chiptuningen. Jeg kan supplere med følgende: https://politiken.dk[...] (godt nok er artiklen omhandlende tyveri af en tunet bil, men mon ikke de er præcis ligeså kolde i røven hvis man kører ind i andre mennesker, da erstatningen heraf, sikkert også stiger væsentligt kontra kontaktprisen på en bil).
--
Sidst redigeret 26-06-2019 15:07
#22
Ilwaz
Guru
26-06-2019 15:47

Rapporter til Admin
#21 Skrevet af en gut, som aldrig en dag har rodet med biler eller kender til den pågældende lovgivning, eller praksis. Det er præcis som #20 skriver. Medmindre det har været den afgørende faktor i uheldet, så sker der intet. Og endnu mere, nu i disse dage hvor at fabrikanterne deler platforme over flere mærker.
--
Grafikkort oraklet! Oh, and don't mind the vase.
#23
MalloDK
Supporter Aspirant
26-06-2019 19:03

Rapporter til Admin
Tænkte lige jeg ville komme med en lille update. Bilen er dd. købt og afhentet, og den kører fuldstændig sublimt. Er fuldstændig in love med DSG gearkassen, SUPER bløde skift, man mærker det overhovedet ikke. Det eneste man kan sætte en finger på er, at for at få et nogenlunde optræk, er man nødt til at smide den i "S" gear, jeg oplever lidt at "D" er præcis samme optræk som min gamle 08' Aygo på trods af en kæmpe forskel i motor. Det er lykkedes mig at ramme 200 uden problem overhovedet, den trækker lystigt videre, (bare rolig, der var ingen andre i miles omkreds på motorvejen) så jeg tænker, det at chippe er nice to have, men vælger at droppe det, da den rigeligt dækker mit behov. Alt i alt en helt fantastisk vogn, super stille indvendig, selv ved motorvejs kørsel, og generelt bare en lækker arbejdshest. Den har gået 230k km, og DSG'en fejler intet overhovedet, der er ikke skiftet kobling, blot overholdt periodisk service og skiftet olie i den forbindelse. Kan varmt anbefales :)
--
Carpe Diem.
#24
bphhm
Monsterbruger
27-06-2019 06:47

Rapporter til Admin
Tillykke med bilen! Personligt har jeg svært ved at stole på de DSG gearkasser og ville ikke selv tune bilen, men bortset fra det kan man sige din bil har kørt ret langt og derfor vel ikke har været så dyr. Så når du på et tidspunkt får lyst til at prøve lidt flere kræfter så er der ikke så meget at tabe. Med så langt på tælleren får du nok en del løbende reparationer alligevel.
--
Ghost S1, Asrock X470 itx, R7 2700, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, Corsair 16 GB DDR4-3200, EVGA RTX2070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe
#25
bzRo
Mega Supporter
27-06-2019 09:00

Rapporter til Admin
#22 Korrekt, jeg har ikke makket med biler. Men jeg har til gengæld forhørt mig hos forsikringen (da jeg selv overvejede det med min gamle bil), som er dem der betaler erstatningen, skulle det gå galt. Og jeg stoler rimelig meget på, at når FDM siger det er ulovligt, så er det nok ulovligt. I hvert fald stoler jeg mere på det end random dudes fra bilgalleri eller andre fora. Men som sagt tidligere, hvis det er anmeldt til forsikringen (chiptuningen), og de accepterer det, og gerne vil forsikre den, er der selvfølgelig ingen ko på isen. #0 Tillykke med bilen! Det er sgu altid dejligt at få nyt grej, specielt når det så bare spiller - som det lyder til at det gør :)
--
Sidst redigeret 27-06-2019 09:02
#26
JimmyPind
Juniorbruger
27-06-2019 09:57

Rapporter til Admin
Gearkassen bliver selvfølgelig optimeret sammen med chipning, hvis det foregår ved en seriøs tuner. Derudover skal det bare meldes til forsikringen, hvilket selvfølgelig betyder den bliver dyrere. Har gjort det med 10+ biler
--
Den rødhårede mand tog min tegnebog. Nu hviler han i jyske muld.
--
Sidst redigeret 27-06-2019 09:57

Opret svar til indlægget: DSG + Chiptuning = ???

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE