Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Reklamation på grillAf Monsterbruger Jimstar | 14-08-2019 15:42 | 2228 visninger | 34 svar, hop til seneste
Hej,
Har for ca. 1 års tiden siden købt mig en Weber gasgrill, hvor der desværre er en defekt på, som gør den ikke fungere efter hensigten - der er en lækage i systemet, som gør at gassen "fiser" ud et forkert sted, og der derfor ikke kommer nok gas op i grillen der bliver til ild.
Jeg har derfor skrevet til leverandøren, at grillen ikke fungere og jeg ønsker at reklamere den. I første omgang har de så haft bedt mig om at lokalisere lækagen via. sæbevands metode, således de kunne sende mig nye dele, som jeg så selv skal skifte ud på den. Nu har jeg så fået en mail fra dem om, at disse reservedele desværre er i restordre og jeg derfor skal vente til forventet 14/11 med dette.
Mit spørgsmål til jer er, hvad kan jeg tillade mig her? - måske ikke sådan juridisk, men bare som almindelig forbruger/principielt.
Jeg synes egentlig det er en smule træls, at jeg i første omgang skal undersøge produktet efter at have konstateret en fejl, derefter skal jeg reparere produktet og nu også vente i flere mdr.?
Jeg skrev til dem allerede tilbage i Maj måned første gang, deres lange svartider, sommerferie og mails frem og tilbage plus denne venten nu betyder, at jeg slet ikke har kunne gøre brug af produktet hele sommeren, hvilket må siges ellers at være perioden man bruger sin grill mest.. --
Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p
Du skal kræve dine penge retur også købe noget bedre -- #1 de har retten til at prøve at hjælpe 3 gange før de skal gå handlen tilbage -- #2
Det er vist en selv vurdering der. Der er intet lovmaessigt med at de har 3 foersoeg.
Kan vi ikke snart holde op med at digte om ting og afgive det som faktuelle svar paa hol.dk?
#1
Du skriver leverandoer men du salgstedet?
HVis du ikek taler om salgstedet har du ingen rettigheder efter loven.
Loven taeller kun for salgstedet
Du maa indlever produtker hos salgstedet. Det er ders hovedpine at finde hvor fejlen er og rette den.
Hvis de ikke kan ske indenfor rimelig tid kan du kraeve en ny eller pengen tilbage (saelgers valg)
at vente til 14/11 har jeg svaert ved at see skulle vaere inden for rimelig tid saa du kan godt stille krav til ombytning/kreditering -- Sven Bent - Dr. Diagnostic
www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury --
Sidst redigeret 14-08-2019 16:02 #2 Dette er ikke helt korrekt. Sælger har et, i særlige tilfælde to, forsøg på at reparere den samme fejl.
De tre gange gælder kun hvis der er tale om forskellige fejl, hvorefter kunden har mulighed for at ophæve købet.
#0
https://www.forbrug.dk[...]
-- - Sometimes the only sane answer to an insane world is insanity #2 stop dig selv igen, du har aner tydeligvis ikke hvad du snakker om.
#4 Nej de har ikke ret til to.
Der kan være situationer, hvor fejlen er kompliceret at udbedre, eller der er tale om en periodisk fejl, som er svær at lokalisere, kan forhandleren have ret til flere forsøg -- if ( $life( $me ) == $null ) { getLife( $me ) | halt }
Umiddelbart ville jeg egentlig også selv helst have lov at levere produktet tilbage, hvor så efterfølgende at købe et andet.
#3 Det er salgsstedet, i dette tilfælde Frishop, jeg har købt den igennem, som også har håndteret min reklamation. -- Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p #2 Inden for normal tid.
Synes du skal anmode om en ny grill, fordi denne ventetid er for lang til det stiller dig fair.
Derudover at de anmoder dig om at finde fejl og lave det selv er helt håbløst -- Sidst redigeret 14-08-2019 16:35 #7 Ja gud forbyde at man selv skal have fingerne op af lommen for at få hurtig afhjælpning af problemet. Alternativt skulle #0 have sendt grillen retur og sælger have undersøgt den og sendt den retur. Man behøver ikke altid holde på sin ret, det gør det tit ting mere besværligt.
Dog håbløst at de først kan levere delen 14/11.
Hvad er det for en del som er i restordre?
Og du skal ikke acceptere at der går 3 måneder, så hæv købet hvis de ikke finder et alternativ -- #8 det er fint de spørger om man kan undersøge fejlen, men at de ikke vil tilbyde at samle det for at yde en service virker usmart -- #5 Jo, jeg har ret i at, "i særlige tilfælde har sælger ret til to forsøg".
Det skriver du jo også selv bagefter ;-)
Læs evt: https://www.forbrug.dk[...]
- og som en tilføjelse, kan man jo sagtens argumentere for, at en grill jo primært er sæsonbetonet, hvorved at en leveringsdato i November er alt for lang tid (og slet ikke indenfor rimelighedens grænser).
-- - Sometimes the only sane answer to an insane world is insanity Det er så relativt ligetil i min optik.
Der er et begreb som hedder at de skal afhjælpe fejlen indenfor rimelig tid:
https://taenk.dk[...]
Og det ligner ikke just at de har gjort det. Du har dermed retten til at ophæve købet.
Der findes en paragraf, men jeg gidder ikke lige lede mere efter den. -- Jeg ved godt det ikke er det du spørger om. Men mener at huske at trykket efter gasregulatoren er nede på 30mbar, tror du ikke lidt gaffatape eller lignende vil kunne tage hullet, indtil du får reservedelen? :) -- Jeg har nu sendt mail til salgsstedet om, at jeg ønsker at returnere produktet og få mine penge tilbage, fremfor at skulle vente så længe på reservedele og efterfølgende selv skulle skifte det hele.
Så må jeg se hvad de svarer :)
Skal jeg betale for porto, såfremt de ønsker at få sendt den retur? Umiddelbart tænker jeg, at det er tosset hvis de ønsker produktet sendt retur, det er jo umuligt at sælge igen, så skal det kun være fordi de skal sende den videre tilbage til producenten, for at de kan få deres penge? -- Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p En lille update:
Salgstedet har nu afvist min anmodning om at lade købet gå tilbage:
Det er desværre ikke muligt at returnere grillen, når reklamationen bliver udbedret af Weber, hvilket de har ret til/krav på. Grunden til at der er lang leveringstid, skyldes manifolden, som skal udskiftes på din grill. Den er i rest hos Weber.
Dvs. jeg har krav på, at levere grillen tilbage, og de så i stedet udbedre skaden, fremfor at jeg selv skal modtage reserve dele og gøre det? -- Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p Wow virker håbløst, burde næsten være en sag for ombudsmanden, men ombudsmanden har aldrig tid ifølge mine oplysninger.
Prøv at give dem 1 stjerne på trustpilot, med en "god" historie, samt dit ordre nummer og se om dette ikke sætter gang i dem ?
Ja du har krav på du ikke skal stå for arbejdet og som jeg husker det, må der ingen omkostninger være forbundet for dig i dette. -- Sidst redigeret 23-08-2019 22:44 Det er sjovt som der altid kommer en masse forskellige påstande i sådanne situationer. Men situationen er nu ganske straight forward.
Her er hvad du gør.... Plain and simple.
Hvis du har købt varen som privat, har du 2 års reklamationsret. Du opdager en defekt, efter at have haft produktet 1 år, og vælger at reklamere over defekten. Dette skal gøres til salgsstedet, ikke til producenten, da du hos producenten (muligvis) har garanti, som ikke nødvendigvis dækker dig ligeså godt som reklamationsretten.
Du skal kontakte sælger og bede dem udbedre fejlen. Kan de ikke det, indenfor rimelig tid, kan handlen gå tilbage. 2 måneders ventetid er ikke indenfor rimelig tid, så du er i din gode ret til at kræve handlen går tilbage, såfremt de ikke kan løse problemet for dig hurtigere.
Hvis de nægter, så tag fat i forbrugerstyrelsen, og bed dem kontakte sælger. Så tager du den derfra. -- - Indsæt signatur - Det kan tage op til 3 år at køre en sag via forbruger klage nævn, det gjorde det for mig.
Vil sælger ikke acceptere afgørelsen skal du til at køre privat søgsmål.
I forbinde med reklamationer skal sælger acceptere og udbedre fejl og mangler.
Det er ikke dig som forbruger der skal udbedre manglen.
Nogle gange henviser sælger til et servicenter eller lignende.
Men er der ikke collect call hvor de søger for forsendelsen m. M. Så skal den ved service retur til forhandleren.
Folk er hurtige på aftrækkeren og anmode om pengene retur på ting der er mere en 1 år gammel.
Proceduren er at man indleve sit produkt hos sælger og så kommer de med et tidsrum hvor de forventer at have lavet produktet.
Forhandlen kan så tilbyde andet produkt eller penge retur hvis de synes.
Men et krav fra starten af om at kræve penge retur er måske lidt over grænsen.
Jeg vælger altid den bløde vej og så går i dialog med sælger hvis det trækker ud.
Kender du fejlen, kan du jo spørge om de vil dække regningen hvis du kan skaffe reservedele fra en anden forhandler. Eventuelt Amazon er et godt sted at lede.
Hvad rimelig tid er for en reparation er jo lidt subjektiv.
Sælger er jo ikke skyld i at en reservedel er i restordre.
Så selv om det tager 3 måneder for en reparation, tror jeg ikke du ville kunne få ret i en klagesag inden du sidder med en ny del til din grill.
Hvem har du købt grillen hos? -- Sidst redigeret 25-08-2019 15:04 i teorien har du heller ikke krav på en returnering eller et afslag i prisen endnu - men hvis de overskrider den angivne dato 14/11 så kan du klage igen, derefter skal de enten give dig et afslag i prisen eller give dig det fulde beløb tilbage.
og det er dokumenteret i købeloven, men det er selvfølgelig ikke utænkeligt at de prøver at snige sig udenom men der skal man være hård og i visse tilfælde kan man blive nødt til at kontakte forbrugerombudsmanden.
håber du får dine penge retur :) -- Sidst redigeret 25-08-2019 15:22 #17 - Den er købt igennem Frishop.dk.
Jeg tænker jeg vil prøve at skrive til dem, at jeg ikke har mulighed for selv at skifte disse reservedele i grillen, eller har værktøjet til det.
Vil det så betyde, at de skal stå for forsendelse af grillen tilbage til dem eller producenten, eller skal jeg stå for at aflevere den? -- Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p Er det slet ikke muligt præcist at finde ud af, hvor gassen slipper ud, og så stramme/fixe en samling et sted?
Det ville jeg gøre frem for enten at vente i månedsvis på Weber, eller skulle bringe det hele ind til reparation osv ;) -- Jeg ser ikke indlæg fra gæster. Så gæst: Opret en profil :-) Ville skive til dem og sige at jeg ikke vil acceptere så lang tid på at skaffe en reservedel.
Det er ikke dit problem at delen er i restordre. Så lang tid er ikke indenfor rimelig tid. -- #21 enig, urimelig lang tid, og der er massere af tid tilbage du stadig kan grille, når den så endelig er fixet så skal den bare stå i skuret vinteren over til marts +, virker skørt -- Situationen er samtidig den, at jeg egentlig helst gerne ville returnere grillen og have penge retur, således jeg kunne købe mig en anden. Jeg stor overfor at skulle flytte her d. 01/10, hvorfor jeg efterfølgende har meget mere plads til en grill end på nuværende tidspunkt, så ville jo gerne have en større model :)
Salgsstedet skriver til mig, efter jeg har skrevet at jeg gerne ville returnere købet, at det desværre ikke er muligt, da Weber har krav på at måtte udbedre skaden/fejlen.
Jeg ved ikke, om jeg så blot skal forsøge at skrive igen, at jeg ikke mener det er fair at jeg skal vente så lang tid?
Jeg tænker det vil komplicere sagen for salgsstedet, hvis jeg skriver jeg i stedet gerne vil sende den retur, og have dem til at udbedre fejlen, så de måske derefter siger jeg kan returnere og få pengene? -- Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p #23
Du må fastholde over for dem at du holder et reklamationskrav over for dem og ikke over for Weber, så hvad de kræver er lidt irrelevant. At de selv kræver det er måske fair nok, men ikke når de ikke kan afhjælpe problemet inden for hvad må anses at være rimelig tid, og du derfor fastholder dit krav at de enten skal ordne det inden for rimelig tid, eller ophæve kravet. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#23 - Det er fundkommen irrelevant om det er Weber eller Legekæden der fikser din grill. Det er Frishop's problem at få den fikset.
De kan godt kræve at du selv står for fragten af grillen ind til dem, men de penge skal de betale tilbage til dig, såfremt din reklamation er berettiget. Altså du kan ikke sende den med taxa og kræve de dækker det. Det skal være den billigst mulige, og godkendte/sikre fragtmetode med sporing.
Altså... Frishop skal fikse din grill, eller sørge for nogen gør det, og hvem de sender den videre til er ikke dit problem. hvis de ikke kan fikse din grill indenfor rimelig tid, kan du kræve handlen ophævet.
Tror bare jeg holder mig fra Frishop.dk fremover... -- - Indsæt signatur - Mit svar tilbage til Frishop:
Jeg er klar over, at Weber har krav på at udbedre skaden i forbindelse med reklamation. Jeg har dog også krav på, at denne udbedring skal ske "inden for rimelig tid", hvilket jeg ikke synes det er, når vi har tale om en leverings tid som den tidligere nævnte, du skriver det sågar selv i den foregående mail, at der er tale om en "lang leverings tid" fordi reservedelene er i restordre.
Samtidig har jeg også krav på, at det er jer, altså salgsstedet, som står for udbedringen af reklamationen, om i så gør det selv eller får Weber til det, det er ikke mit ansvar. Jeg kan tilbyde at sende grillen tilbage til jer eller Weber, hvis i oplyser en adresse, hvorefter i refundere mig de penge der er brugt på fragten, den vil selvfølgelig blive fragtet på forsvarlig vis efter billigste mulighed, med sporing, hvorefter i så må sende grillen retur til mig når reklamationen er udbedret.
Så må jeg se hvad de svarer til denne. -- Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p Efter mit sidste (ovenstående) svar tilbage til Frishop, har de så nu været i kontakt med Weber, som pludselig godt kunne finde en manifold og de andre reservedele, og få dem afsendt.
Jeg skrev jo sådan set til dem i ovenstående, at jeg ikke ønskede at udbedre skaden selv og at jeg har krav på det er dem, som udbedre den. Nu skal jeg så i stedet selv til at skille det hele ad, skifte delene også samle det igen?
Bør jeg skrive tilbage til dem, at jeg fortsat ikke ønsker at udbedre skaden selv, og at de skal tage den retur for at fikse det? -- Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p weber er til lukke op skide i når det gælder reklamations sager, står selv med en weber performance de ikke vil fixe..
blir ikke weber mere herfra -- jep jep #27 - Weber skal intet gøre for dig. De har sendt dig en ny del på garantien. Det er Frishop som skal udbedre fejlen for dig. Så må du vurdere om du gider bøvle med at sende hele grillen til Frishop for at få dem til at montere delen, og sende hele grillen tilbage til dig.
Det er muligt de beder dig lægge ud for fragten ind til dem, hvilket de også har ret til, men de skal betale dig fragten retur, hvis din reklamationssag godkendes hos dem.
Så... Gider du bøvlet, eller vil du montere selv?
Hvis du ødelægger grillen i processen, mister du reklamationsretten. Og sikkert også garantien.
-- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 27-08-2019 15:25 #29 - Jeg kan givetvis godt skifte de par dele selv, og samle det igen, men reelt set ville jeg aller helst bare have dem til at returnere mine penge, da jeg egentlig ikke ønsker at have produktet længere og hellere vil købe en anden model - det lader bare ikke til Frishop er specielt interesseret i dette, derfor ville jeg egentlig helst gøre det så irriterende for dem som muligt, så de eftergav. -- Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p 30# I starten var det klart Frishop som var både urimelige og idioter, men da de jo har fået afsendt en reservedel på rekordtid er det nu dig der fremstår som idioten.
"Derfor ville jeg egentlig helst gøre det så irriterende for dem som muligt, så de eftergav".
Come on, tag dig sammen. Det tog et par mails om at få dem til at få dem til at fremskynde processen, men du irriterer helt sikkert dig selv mere ved at skulle skille en grill ad, sende den ind, lægge ud for fragt, vente 3 uger på at de reparerer den og så skulle samle den igen. -- #30 - Arrrh nu synes jeg du strammer den. Jeg forstår din frustration (omg det har jeg sagt meget i min kundeservice tid), men det er for åndssvagt at gøre dig umage for at irritere dem mest muligt. De har folk der får løn for at behandle din sag, så de er nok ligeglade. Du spilder bare din tid. Desuden, hvis du gør alt for at være på tværs, så gør de nok det samme, og holder på både grill og penge, så længe de kan, bare for at irritere dig. Ikke at jeg tror det kommer så vidt dog.
Er det virkelig SÅ kompliceret at skifte den del i din grill?
-- - Indsæt signatur - #32 han ønsker jo ikke at eje grillen, han vil ha dem til at give ham pengene, fordi de skal betale for han skal flytte så han har flest muligt penge til en ny grill, frem for at han må sælge den her brugt...
Føj siger jeg bare
-- Do You Know The Score ? We Do http://www.FmFreaks.dk[...] OP har en grill, hans behov har, efter han nu med glæde har brugt den i et år, ændret sig.
Selvfølgelig skal han da bare returnere den nærmest fabriksnye grill og have pengene retur. Den er jo ikke længere til glæde for ham og lever ikke op til hans nuværende krav.
Faktisk burde han have en kompensation på 50% af grillens pris oveni, fordi han nu tålmodigt har testet grillen i et år.
//Ironi kan forekomme.. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 200 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 10%
|