Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

Reklamation på grill

Af Monsterbruger Jimstar | 14-08-2019 15:42 | 1031 visninger | 18 svar, hop til seneste
Hej, Har for ca. 1 års tiden siden købt mig en Weber gasgrill, hvor der desværre er en defekt på, som gør den ikke fungere efter hensigten - der er en lækage i systemet, som gør at gassen "fiser" ud et forkert sted, og der derfor ikke kommer nok gas op i grillen der bliver til ild. Jeg har derfor skrevet til leverandøren, at grillen ikke fungere og jeg ønsker at reklamere den. I første omgang har de så haft bedt mig om at lokalisere lækagen via. sæbevands metode, således de kunne sende mig nye dele, som jeg så selv skal skifte ud på den. Nu har jeg så fået en mail fra dem om, at disse reservedele desværre er i restordre og jeg derfor skal vente til forventet 14/11 med dette. Mit spørgsmål til jer er, hvad kan jeg tillade mig her? - måske ikke sådan juridisk, men bare som almindelig forbruger/principielt. Jeg synes egentlig det er en smule træls, at jeg i første omgang skal undersøge produktet efter at have konstateret en fejl, derefter skal jeg reparere produktet og nu også vente i flere mdr.? Jeg skrev til dem allerede tilbage i Maj måned første gang, deres lange svartider, sommerferie og mails frem og tilbage plus denne venten nu betyder, at jeg slet ikke har kunne gøre brug af produktet hele sommeren, hvilket må siges ellers at være perioden man bruger sin grill mest..
--
Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p
#1
Mr. WoLF
Guru
14-08-2019 15:53

Rapporter til Admin
Du skal kræve dine penge retur også købe noget bedre
--
#2
Jimminez
Supporter
14-08-2019 15:55

Rapporter til Admin
#1 de har retten til at prøve at hjælpe 3 gange før de skal gå handlen tilbage
--
#3
Sven Bent
Super Nørd
14-08-2019 16:02

Rapporter til Admin
#2 Det er vist en selv vurdering der. Der er intet lovmaessigt med at de har 3 foersoeg. Kan vi ikke snart holde op med at digte om ting og afgive det som faktuelle svar paa hol.dk? #1 Du skriver leverandoer men du salgstedet? HVis du ikek taler om salgstedet har du ingen rettigheder efter loven. Loven taeller kun for salgstedet Du maa indlever produtker hos salgstedet. Det er ders hovedpine at finde hvor fejlen er og rette den. Hvis de ikke kan ske indenfor rimelig tid kan du kraeve en ny eller pengen tilbage (saelgers valg) at vente til 14/11 har jeg svaert ved at see skulle vaere inden for rimelig tid saa du kan godt stille krav til ombytning/kreditering
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
--
Sidst redigeret 14-08-2019 16:02
#4
SYS288
Semi Supporter
14-08-2019 16:03

Rapporter til Admin
#2 Dette er ikke helt korrekt. Sælger har et, i særlige tilfælde to, forsøg på at reparere den samme fejl. De tre gange gælder kun hvis der er tale om forskellige fejl, hvorefter kunden har mulighed for at ophæve købet. #0 https://www.forbrug.dk[...]
--
- Sometimes the only sane answer to an insane world is insanity
#5
wazer^
Junior Nørd
14-08-2019 16:11

Rapporter til Admin
#2 stop dig selv igen, du har aner tydeligvis ikke hvad du snakker om. #4 Nej de har ikke ret til to. Der kan være situationer, hvor fejlen er kompliceret at udbedre, eller der er tale om en periodisk fejl, som er svær at lokalisere, kan forhandleren have ret til flere forsøg
--
if ( $life( $me ) == $null ) { getLife( $me ) | halt }
#6
Jimstar
Monsterbruger
14-08-2019 16:16

Rapporter til Admin
Umiddelbart ville jeg egentlig også selv helst have lov at levere produktet tilbage, hvor så efterfølgende at købe et andet. #3 Det er salgsstedet, i dette tilfælde Frishop, jeg har købt den igennem, som også har håndteret min reklamation.
--
Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p
#7
zulink
Maxibruger
14-08-2019 16:34

Rapporter til Admin
#2 Inden for normal tid. Synes du skal anmode om en ny grill, fordi denne ventetid er for lang til det stiller dig fair. Derudover at de anmoder dig om at finde fejl og lave det selv er helt håbløst
--
Sidst redigeret 14-08-2019 16:35
#8
DonBonzini
Monsterbruger
14-08-2019 16:46

Rapporter til Admin
#7 Ja gud forbyde at man selv skal have fingerne op af lommen for at få hurtig afhjælpning af problemet. Alternativt skulle #0 have sendt grillen retur og sælger have undersøgt den og sendt den retur. Man behøver ikke altid holde på sin ret, det gør det tit ting mere besværligt. Dog håbløst at de først kan levere delen 14/11. Hvad er det for en del som er i restordre? Og du skal ikke acceptere at der går 3 måneder, så hæv købet hvis de ikke finder et alternativ
--
#9
zulink
Maxibruger
14-08-2019 17:00

Rapporter til Admin
#8 det er fint de spørger om man kan undersøge fejlen, men at de ikke vil tilbyde at samle det for at yde en service virker usmart
--
#10
SYS288
Semi Supporter
14-08-2019 17:19

Rapporter til Admin
#5 Jo, jeg har ret i at, "i særlige tilfælde har sælger ret til to forsøg". Det skriver du jo også selv bagefter ;-) Læs evt: https://www.forbrug.dk[...] - og som en tilføjelse, kan man jo sagtens argumentere for, at en grill jo primært er sæsonbetonet, hvorved at en leveringsdato i November er alt for lang tid (og slet ikke indenfor rimelighedens grænser).
--
- Sometimes the only sane answer to an insane world is insanity
#11
Thomas G
Monsterbruger
15-08-2019 00:11

Rapporter til Admin
Det er så relativt ligetil i min optik. Der er et begreb som hedder at de skal afhjælpe fejlen indenfor rimelig tid: https://taenk.dk[...] Og det ligner ikke just at de har gjort det. Du har dermed retten til at ophæve købet. Der findes en paragraf, men jeg gidder ikke lige lede mere efter den.
--
#12
fresser2
Elitebruger
15-08-2019 00:16

Rapporter til Admin
Jeg ved godt det ikke er det du spørger om. Men mener at huske at trykket efter gasregulatoren er nede på 30mbar, tror du ikke lidt gaffatape eller lignende vil kunne tage hullet, indtil du får reservedelen? :)
--
#13
Jimstar
Monsterbruger
15-08-2019 08:47

Rapporter til Admin
Jeg har nu sendt mail til salgsstedet om, at jeg ønsker at returnere produktet og få mine penge tilbage, fremfor at skulle vente så længe på reservedele og efterfølgende selv skulle skifte det hele. Så må jeg se hvad de svarer :) Skal jeg betale for porto, såfremt de ønsker at få sendt den retur? Umiddelbart tænker jeg, at det er tosset hvis de ønsker produktet sendt retur, det er jo umuligt at sælge igen, så skal det kun være fordi de skal sende den videre tilbage til producenten, for at de kan få deres penge?
--
Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p
#14
Jimstar
Monsterbruger
23-08-2019 21:47

Rapporter til Admin
En lille update: Salgstedet har nu afvist min anmodning om at lade købet gå tilbage: Det er desværre ikke muligt at returnere grillen, når reklamationen bliver udbedret af Weber, hvilket de har ret til/krav på. Grunden til at der er lang leveringstid, skyldes manifolden, som skal udskiftes på din grill. Den er i rest hos Weber. Dvs. jeg har krav på, at levere grillen tilbage, og de så i stedet udbedre skaden, fremfor at jeg selv skal modtage reserve dele og gøre det?
--
Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p
#15
zulink
Gigabruger
23-08-2019 22:43

Rapporter til Admin
Wow virker håbløst, burde næsten være en sag for ombudsmanden, men ombudsmanden har aldrig tid ifølge mine oplysninger. Prøv at give dem 1 stjerne på trustpilot, med en "god" historie, samt dit ordre nummer og se om dette ikke sætter gang i dem ? Ja du har krav på du ikke skal stå for arbejdet og som jeg husker det, må der ingen omkostninger være forbundet for dig i dette.
--
Sidst redigeret 23-08-2019 22:44
#16
ToFFo
Guru
24-08-2019 15:52

Rapporter til Admin
Det er sjovt som der altid kommer en masse forskellige påstande i sådanne situationer. Men situationen er nu ganske straight forward. Her er hvad du gør.... Plain and simple. Hvis du har købt varen som privat, har du 2 års reklamationsret. Du opdager en defekt, efter at have haft produktet 1 år, og vælger at reklamere over defekten. Dette skal gøres til salgsstedet, ikke til producenten, da du hos producenten (muligvis) har garanti, som ikke nødvendigvis dækker dig ligeså godt som reklamationsretten. Du skal kontakte sælger og bede dem udbedre fejlen. Kan de ikke det, indenfor rimelig tid, kan handlen gå tilbage. 2 måneders ventetid er ikke indenfor rimelig tid, så du er i din gode ret til at kræve handlen går tilbage, såfremt de ikke kan løse problemet for dig hurtigere. Hvis de nægter, så tag fat i forbrugerstyrelsen, og bed dem kontakte sælger. Så tager du den derfra.
--
- Indsæt signatur -
#17
ronny
Mega Nørd
25-08-2019 15:01

Rapporter til Admin
Det kan tage op til 3 år at køre en sag via forbruger klage nævn, det gjorde det for mig. Vil sælger ikke acceptere afgørelsen skal du til at køre privat søgsmål. I forbinde med reklamationer skal sælger acceptere og udbedre fejl og mangler. Det er ikke dig som forbruger der skal udbedre manglen. Nogle gange henviser sælger til et servicenter eller lignende. Men er der ikke collect call hvor de søger for forsendelsen m. M. Så skal den ved service retur til forhandleren. Folk er hurtige på aftrækkeren og anmode om pengene retur på ting der er mere en 1 år gammel. Proceduren er at man indleve sit produkt hos sælger og så kommer de med et tidsrum hvor de forventer at have lavet produktet. Forhandlen kan så tilbyde andet produkt eller penge retur hvis de synes. Men et krav fra starten af om at kræve penge retur er måske lidt over grænsen. Jeg vælger altid den bløde vej og så går i dialog med sælger hvis det trækker ud. Kender du fejlen, kan du jo spørge om de vil dække regningen hvis du kan skaffe reservedele fra en anden forhandler. Eventuelt Amazon er et godt sted at lede. Hvad rimelig tid er for en reparation er jo lidt subjektiv. Sælger er jo ikke skyld i at en reservedel er i restordre. Så selv om det tager 3 måneder for en reparation, tror jeg ikke du ville kunne få ret i en klagesag inden du sidder med en ny del til din grill. Hvem har du købt grillen hos?
--
Sidst redigeret 25-08-2019 15:04
#18
patrickec95
Juniorbruger
25-08-2019 15:18

Rapporter til Admin
i teorien har du heller ikke krav på en returnering eller et afslag i prisen endnu - men hvis de overskrider den angivne dato 14/11 så kan du klage igen, derefter skal de enten give dig et afslag i prisen eller give dig det fulde beløb tilbage. og det er dokumenteret i købeloven, men det er selvfølgelig ikke utænkeligt at de prøver at snige sig udenom men der skal man være hård og i visse tilfælde kan man blive nødt til at kontakte forbrugerombudsmanden. håber du får dine penge retur :)
--
Sidst redigeret 25-08-2019 15:22

Opret svar til indlægget: Reklamation på grill

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning