Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

Erfaringer med PHEV?

Af Junior Nørd Renetarderet | 26-09-2019 09:37 | 958 visninger | 34 svar, hop til seneste
Hej Hol'ere. Nogen herinde der rent faktisk ejer en PHEV som kan fortælle lidt om økonomien omkring dette? Jeg står i den situation at jeg overvejer at udskifte min nuværende octavia fra 2013 (Diesel) Pt kører jeg i snit 22-23 km/l (opgivet til 25.6) og er egentlig ok tilfreds med den. Jeg kører ca 25000 km i rent arbejdskørsel (100-120km om dagen) og ca 10000 km i fornøjelse ved siden af. MAnge af de plugin hybrider jeg har set er opgivet til 30-60 km/l men det lyder næsten for godt til at være sandt. Nogen herinde der kan fortælle lidt om reele tal for kørsel med sådan en? Jeg har specifikt en passat GTE eller den nye Superb/octavia IV i tankerne.
--
Sidst redigeret 26-09-2019 09:39
#1
mbm
Gigabruger
26-09-2019 09:56

Rapporter til Admin
Jamen du kan ikke sætte et km/L for en PHEV fordi det kommer jo an på dine køreture. Kører du en lille tur hvor du kun kører på EL er benzinforbruget jo 0 L. Kører du en tur fra kbh. til skagen er dit forbrug ihvertfald heller ikke 30-60 km/L. Så jeg ved faktisk ikke hvordan producenterne regner deres forbrug ud. eneste fordel ved en PHEV jeg kan se er hvis man kører mange små ture. Men hvis du regner totaløkonomien ud tror jeg det er småpenge. Jeg købte ny bil for 1½ år siden og droppede hybridbilerne fordi jeg ikke synes det gav mening.
--
#2
hybrid
Gæst
26-09-2019 09:58

Rapporter til Admin
som #1 siger, de er økonomiske til at holde i kø og små ture i byen. https://ing.dk[...]
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#3
Renetarderet
Junior Nørd
26-09-2019 09:59

Rapporter til Admin
Som skrevet i min post, kører jeg som oftest de her 100-120km om dagen (altså 50-60 km frem og tilbage) Udfra hvad jeg kan læse mig frem til kan en passat GTE fx kører ca 50-55km på rent el. Hvis jeg kører bilen i hybrid mode, istedet for på rent el, må det jo passe "ret godt" at bilen kun kører på el ca 50% af tiden og kan potentielt reducere brændstofsforbruget betydeligt?
--
#4
pekr
Supporter Aspirant
26-09-2019 10:01

Rapporter til Admin
Jeg har en VW Golf 7.5 GTE og med de antal km du kører om dagen, så vil en diesel højst sandsynligt være et mere økonomisk valg. Har du mulighed for at lade på arbejdet, så er det selvfølgelig et stort plus. Desuden er der stor forskel på hvor langt du kan køre på en opladning om vinteren og om sommeren.
--
#5
Renetarderet
Junior Nørd
26-09-2019 10:05

Rapporter til Admin
Hmm. Jeg har egentlig været glad for min diesel. Men frygter lidt Diesels fremtid når alt peger mere og mere mod el og elhybrider. Måske lader jeg octaviaen leve et par år endnu. Ud fra artiklen #2 har linket til, virker det heller ikke lovende. Jeg har heldigvis mulighed for at lade på arbejdet også. spørgsmålet er om den nye WLTP måle metode giver et mere retvisende billed af de her phev'er
--
#6
FlyingHippo
Junior Supporter
26-09-2019 10:10

Rapporter til Admin
Jeg købte bil sidste år (Octavia 2016 1,6 Tdi). Jeg havde lavet mig et ret stort regneark hvor jeg indregnede brændstof udgifter, vægtafgifter, låneudgifter forsikring osv. Jeg holdte det mod de 11000km jeg kører årligt. Jeg havde indtaste tallene for ca. 50 forskellige biler, både benzin, diesel, el og hybrid. Og med mine km var det Octaviaen der bedst kunne betale sig. Hvis man udelukkende kigger på brændstof udgifter udgjorde disse min top 5 (med 11000 km årligt) tesla model 3 ? ? ?4?,055.25 v60 hybrid???4 ? 4,634.56 kia niro plugin hybrid 4,844.04 lupo 5,505.48 skoda octavia 5,666.28 Jeg hentede de reelle km/l her https://www.honestjohn.co.uk[...]
--
$('.t47-svar-top').find('b:contains("fuerzzz1")').parent().parent().parent().hide() You're welcome!
#7
NAsMaR
Supporter
26-09-2019 10:16

Rapporter til Admin
#6 Du må vel også have haft med hvor mange år du skulle have bilen, eller kiggede du kun på et enkelt år? Det jeg tænker er at Tesla Model 3, på et tidspunkt, lad os sige om ~10 år(Tilfældigt tal), bedre kan svare sig?
--
#8
Thomas
BOFH
26-09-2019 10:26

Rapporter til Admin
Jeg har ikke en plugin hybrid men jeg har fulgt med i emnet da jeg har lidt ligende kørsels behov med ca 40-50.000 km om året. Jeg er kommet frem til at du ikke kan betale sig. De fleste PHEV har et relativt lille batteri / motor koblet sammen med en Benzin motor og de optimistiske tal går nærmest ud fra at strømmen kommer gratis og så får man et urealistisk højt km/l tal. I praksis vil det nok nærmere være noget der ligner 0-40 km 100% strøm 40-120 km 16-17 km/l Derudover er der naturligvis begrænsning af hvor hurtigt du kan accelere på strøm og hvor hurtigt du kan køre.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#9
Renetarderet
Junior Nørd
26-09-2019 10:30

Rapporter til Admin
Damn - Det lyder ikke til at vi helt er der endnu med de PHEV'er.. Tak for de forløbige inputs!
--
#10
FlyingHippo
Junior Supporter
26-09-2019 10:37

Rapporter til Admin
#7 Jeg antog at bilens værdig faldt med ca 20% pr år, og kiggede over 6 år. Inkl alle udgifter, og i forhold til at beholde min Passat 2,0 Benzin, som jeg havde før kom En tesla 3 ind på en 27. plads (af de 27. biler jeg rundede min liste ned til) med en ekstra udgift over 6 år - den beregnede restværdi = 113.246,21 Octaviaen = 41.287,68 Kia Niro Hybrid = 80.996,99 Kia Niro Hybrid, hvis man udelukkende kørte på el= 80.740,35
--
$('.t47-svar-top').find('b:contains("fuerzzz1")').parent().parent().parent().hide() You're welcome!
--
Sidst redigeret 26-09-2019 10:39
#11
NAsMaR
Supporter
26-09-2019 10:50

Rapporter til Admin
#10 Hvilken elpris har du taget udgangspunkt i? Jeg er lidt forbløffet over du kun kommer frem til at den kun er 1600 kr billigere om året i brændstof/el? Det lyder bare mærkeligt i mine ører, da jeg lige har læst en artikel med udregninger, der fastsatte at en elbil ca. koster ½ af en diesel bil i udgifter til drivmiddel. Jeg synes endda selv jeg kommer frem til at det er mere end det.
--
Sidst redigeret 26-09-2019 10:51
#12
FlyingHippo
Junior Supporter
26-09-2019 10:54

Rapporter til Admin
#11 Jeg tog udgangs punkt i at en kw kostede 2,5
--
$('.t47-svar-top').find('b:contains("fuerzzz1")').parent().parent().parent().hide() You're welcome!
#13
Azakiel
Skribent
26-09-2019 11:01

Rapporter til Admin
#11 I forhold til elbiler, som jeg har forstået det (Ret mig gerne), så betaler de fleste til et abonnement ala Clever og E-On hvor det er et fast beløb der bliver betalt og el-prisen i så fald bliver betalt tilbage som et fradrag over skat?
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#14
WonderingDane
Gigabruger
26-09-2019 11:07

Rapporter til Admin
#15
FlyingHippo
Junior Supporter
26-09-2019 11:24

Rapporter til Admin
Med de km jeg kører årligt vil det koste mig 3,730.30 i strøm årligt med en Kia Niro, hvis jeg kan holde mig 100% til el = 310,86 år måned. Og når Clever koster 600 pr måned kan det ikke betale sig. Men kører man ca 20.000 km om året, eller får et clever abonnement med i handlen, så er situationen selvfølgeligt en anden
--
$('.t47-svar-top').find('b:contains("fuerzzz1")').parent().parent().parent().hide() You're welcome!
#16
NAsMaR
Supporter
26-09-2019 11:29

Rapporter til Admin
#13 Det vil da være et selvmål at betale 599 i måneden og dermed 7.299 om året for at tanke til 11.000 km som med 2,5 kr pr. kw giver 4050 kr om året. Prisen pt. er dog 2,25 dvs omkring ~3650 kr årligt for at køre 11.000 km, ikke helt de antaget ~2.800 (Halv så billigt som en diesel. #12 Men en elbil er vel også mere effektiv end en diesel, så man må formode at oplyste km/l på en diesel er mere misvisende end den oplyst kwh/100km oplyst på en Tesla eller lign. elbil. Men jeg ved det faktisk ikke. Men om man sparer 10.000 eller 17.000 over 6 år, giver nok alligevel ikke nok til at økonomisk at vælge en Tesla over en Octavia. Selv med de 25% i moms oveni får man 22.000. Men altså de ~225.000 i merpris, dem får man så også mere for end bare økonomi; Det er da en lidt lækrer bil, så på det punkt er de ikke sammenlignelige. Tager du udgangspunkt i en Hyundai Kona der ca. yder det samme som en Tesla 3 (Lidt mindre, ikke meget). Så vil besparelsen være et sted mellem 5 og 10.000 over 6 år så vidt jeg kan se. Hvis vi så kigger på service, vægtafgift, som er skulle være en del billigere på en elbil, så vil man i så falde kunne spare endnu mere. Jeg formoder forsikring og låneudgift på en Octavia og Kona er ca. det samme med små afvigelser. ...Det kunne være spændende at plotte en Kona ind i dit regneark :)
--
#17
Azakiel
Skribent
26-09-2019 11:46

Rapporter til Admin
#15 Beløbet går vel ikke kun til El, men også til en ladeboks som er mere sikker/effektiv end at trække fuld smæk over det regulære elnetværk som de fleste ikke anbefaler man gør?
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#18
FlyingHippo
Junior Supporter
26-09-2019 12:06

Rapporter til Admin
#16 Konaen var med i mit ark Årlig elpris ved 11000 km = 3,227.86 med en ekstra udgift over 6 år - den beregnede restværdi = 83,884.77 Bemærk det er med en nypris på 319.995 Octaviaen gav jeg 157.500 for Mine beregninger gik udelukkende på at blive så billigt kørende som muligt, uden at gå nævneværdigt ned i komfort ift. min Passat #15 Korrekt ladeboksen indgår ikke i min udregning, søgte lige hurtigt og kan se at de fåes fra ca 5k og op
--
$('.t47-svar-top').find('b:contains("fuerzzz1")').parent().parent().parent().hide() You're welcome!
--
Sidst redigeret 26-09-2019 12:10
#19
WonderingDane
Gigabruger
26-09-2019 12:34

Rapporter til Admin
#15 - Hvis det er en plug-in, så er abonnement kun 300 kr. om måneden. Er det en ren elbil, så er det 600 kr.
--
#20
NAsMaR
Supporter
26-09-2019 13:12

Rapporter til Admin
#18 Ja okay, så dårlig sammenligning kan man sige, da man ikke kan tage en 6 år gammel Kona, man bør vel tage udgangspunkt i en ny Octavia, hvis det skal være retvisende for alle, for så vil du da spare på en Kona. Men en Kona er også lille i forhold til en Octavia, kan man så sige.
--
#21
FlyingHippo
Junior Supporter
26-09-2019 13:41

Rapporter til Admin
#20 Har lige prøvet at plotte en spritny Octavia til 253.000 ind Brændstof årligt ved 11.000km = 5,666.28 med en ekstra udgift over 6 år - den beregnede restværdi = 66,322.43
--
$('.t47-svar-top').find('b:contains("fuerzzz1")').parent().parent().parent().hide() You're welcome!
#22
NAsMaR
Supporter
26-09-2019 14:14

Rapporter til Admin
#21 Så i følge din udregning står du med 23.000 kr mere i hånden end med en Kona? Det lyder mærkeligt. Har du sat service til at være den samme? For det mener jeg ikke man kan forvente.
--
#23
mbm
Gigabruger
26-09-2019 15:00

Rapporter til Admin
det er jo nogle mystiske regnestykker i sætter op.. Sammenligner jo pærer og bananer. Hvis man vil lave et regnestykke der måske kan give et billede af noget, skal det jo være samme bil men med forskelig drivline. Det kunne jo så eksempelvis være Hyundai Ioniq. Den fås jo både som Hybrid, Plugin hybrid og ren El.. købsprisen på de 3 biler er dog ret ens.. 260.000 kr og 270.000 kr for ren EL
--
Sidst redigeret 26-09-2019 15:05
#24
FlyingHippo
Junior Supporter
26-09-2019 15:11

Rapporter til Admin
#22 Det er( købspris+brændstof+forsikring+vægtafgift+låneudgifter) *6år - beregnet rest værdi efter 6 år Ift at beholde den passat jeg havde
--
$('.t47-svar-top').find('b:contains("fuerzzz1")').parent().parent().parent().hide() You're welcome!
#25
Coff
Maxi Supporter
26-09-2019 15:46

Rapporter til Admin
Jeg har en Niro PHEV og fårk hvor er jeg glad for den. Jeg har mellem 20 og 30 km på job alt afhængigt af hvilken vej jeg tager, tidsmæssigt tager det ca samme tid og jeg har kørt små 1900 km og bliven er kun blevet tanket to gange og der er, ifølge den selv, omkring 700 km på ren benzin. Jeg betaler 299,- om måneden for Clever og har en ladestander hjemme. Jeg ved ikke helt hvad det koster i strøm men bare det at bliven er helt lydløs når jeg kører på ren el er det hele værd. Hvis #0 har spørgsmål må du godt sende en pb til mig og jeg skal se om jeg kan svare på dem. Tl;dr Jeg elsker min Niro og det er pt den bedste jeg endnu har kørt i.
--
#26
Thomas
BOFH
26-09-2019 16:12

Rapporter til Admin
#24>>Jeg er med på forudsætningerne kan have givet mening for dig, men i en diskussion som denne giver de faktisk ikke ret meget mening, da vi ikke har noget forhold til udgangspunktet. Du skal hellere kigge på totaludgiften i perioden for det kan vi andre forholde os til. Men derudover så er anskaffelsen af bilen jo noget af den største omkostning der er ved en bil overhovedet, så hvis du sammenligner en brugt bil med en ny vil den brugte næsten altid være billigere. Derudover skal man huske at tage ens personlige tidshorisont med, for det har stor indflydelse på restværdien. Personligt har jeg nu haft min bil i 9½ år og jeg fik den da den var 3 måneder gammel. Jeg gav 315.000 for den og den er omkring 30.000 værd idag hvis jeg sælger til en forhandler. Det giver nøjagtigt 30.000 i afskrivning om året. Men afskrivningen er jo ikke liniær langt de fleste kr tabte jeg de første 3 år, og de sidste 3 år har jeg måske tabt samlet 30.000 på den. så havde jeg solgt den efter 6 år havde jeg tabt små 41.000 kr om året. I samme periode har jeg kørt 274.000, de har i brændstof kostet mig omkring 170.000 kr (ca 16 km/l ved 10 kr pr liter (i praksis er det lavere), så afskrivningen har langt tungere vægt på mine bil omkostninger end mit brændstof forbrug.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#27
FlyingHippo
Junior Supporter
26-09-2019 16:34

Rapporter til Admin
#26 Mine beregninger er skræddersyet til mig, ja, men den udgift - restværdi jeg skriver vil forholdsvist være den samme, uanset udgangspunktet? Jeg siger ikke at mine udregninger er 100% korrekte og brugbare for alle. Men jeg stemte mine tal af i slutningen af august da jeg havde haft bilen i præcist et år. Og der havde jeg kun ramt ca 200kr ved siden af...
--
$('.t47-svar-top').find('b:contains("fuerzzz1")').parent().parent().parent().hide() You're welcome!
#28
NAsMaR
Supporter
26-09-2019 20:27

Rapporter til Admin
#27 kan du huske eller se hvor merudgifter var på kona'en? Udover prisen. Af ren nysgerrighed :) #26 Synes da det giver op inspiration til at lave en udregning selv på de nævnte ting.
--
#29
MadsAG
Elitebruger
26-09-2019 21:30

Rapporter til Admin
#8 Ikke nok med begrænset tophastighed og acceleration når man kører rent el i en PHEV, så kommer problemet også når kabinen skal køles eller opvarmes, så det er sjældent at du kan faktisk kan køre uden brændstofmotoren også er i gang. #9 Jeg tror aldrig PHEV’s kommer til at “være der helt endnu”. Det er simpelthen for dyrt at have så mange dobbelt komponenter, frem for en ‘almindelig’ elbil, når elbilerne falder i pris.
--
#30
Thomas G
Monsterbruger
26-09-2019 21:42

Rapporter til Admin
Vær obs på at de 50km den kan køre på el, formentligt ikke er motorvej eller lign. Hastighed påvirker elforbruget. Forbrugs øgelsen for el i forhold til benzin virker højere, jeg ved ikke helt hvorfor, måske vægten spiller ind. Med hensyn til Clever etc, så er PHEVs klart billigere end almindelige biler. Det er bizart at man kan lave en fast pris ydelse, men det gør både Clever og EON. Der er en catch, afgiftsfritagelsen på strøm til el biler kan falde fra her ved årets udgang, med mindre regeringen forlænger forsøgsperioden. De kan ikke blive ved med at fritage det, når der kommer tilstrækkeligt mange over på el/PHEV biler. Selv kiggede jeg på Tesla, BMWi3S og Golf GTE. Alle på nær BMW som brugte, for de er pænt dyre. Endte med en Tesla, som ser ud til at blive et ret dyrt bekendskab i reparationer. Men er ekstremt billig i brændstof pt. Held og lykke med dit valg.
--
#31
FlyingHippo
Junior Supporter
26-09-2019 22:31

Rapporter til Admin
#28 Octaviaen koster 11.735,28 om året. Brændstof+forsikring+afgift Konaen 7.724,86 Octaviaen kostede 157.500. Jeg fik 55.000 for Passaten = Jeg skulle låne resten til 1,5% = 1.489,52 pr måned over 6 år Konaen koster 319.955,00 - 55.000 = 3.850,89 pr måned over 6 år At købe Octavia betød at jeg skulle betale 752,72 mere pr måned (Lån pr md - sparet brændstof) kontra at beholde Passaten (Hvis den ikke skulle på værksted igen ever....) Konaen ville koste mig 2.779,88 mere pr måned kontra Passaten Efter 6 år vil Octavia ha en beregnet restværdi på 41.287,68 (ved et fast værditab på 20% pr år, hvilket var det generelle for alle biler jeg kunne google mig til) Konaen 83.884,77 Så over 6 år vil Skoda have kostet mig 54.195.80, mere end at beholde Passaten (Igen forudsat at der ingen værkstedsbesøg opstår) Og Skoda vil have en beregnet restværdi på 41.287,68 Konaen vil have kostet mig 200.151,70, og have en restværdi på 83.884,77
--
$('.t47-svar-top').find('b:contains("fuerzzz1")').parent().parent().parent().hide() You're welcome!
#32
mbm
Gigabruger
27-09-2019 09:33

Rapporter til Admin
Vil også sige hvis man hopper ud i de el-drevne,,, Så gå all in og tag en ren El bil, med lev med de begrænsninger der er mht ladetider, rækkevidde. Det der både/og med benzin og EL plugin synes jeg altså virker lidt mærkværdigt.
--
#33
mojn
Ultra Supporter
27-09-2019 17:01

Rapporter til Admin
Jeg er med på hvad #25 siger, klart den bedste bil jeg har haft, og elsker at køre på el i min niro. mit regnestykke er sådan her. 110 km/t i godt vejr ca 25 på literen 130 km/t i godt vejr ca 21 på literen 130 km/t i strid modvind ca 17 på literen jeg kører ca 0,135 kw pr km på el så hvis benzin koster 10,5kr og el 2,5kr pr kw skal en benzin bil køre 30km på literen for at det er samme pris. hvis nogen har jordvarme eller generelt et forbrug og 4000 kw om året kan man køre 41 km i en niro for en liter benzin
--
#34
MadsAG
Elitebruger
27-09-2019 19:47

Rapporter til Admin
-snip-
--
Sidst redigeret 27-09-2019 19:49

Opret svar til indlægget: Erfaringer med PHEV?

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login