Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

El-Bil: Leje eller eje batteriet ?

Af Semi Supporter Hitrate | 01-12-2019 06:08 | 807 visninger | 15 svar, hop til seneste
Jeg stiller et åbent spørgsmål til panelet, kom gerne med konkrete fakta og påstande for, hvorfor det er klogere at eje kontra at leje eller omvendt, og vær ærlig hvis du er bias'ed ;)
--
#1
Kratzen
Elitebruger
01-12-2019 06:31

Rapporter til Admin
Tror simpelthen du er nødt til at skrive lidt mere hvis du vil have noget debat. Hvad mener du med at leje batteriet? Det sidder jo fast i bilen, så jeg er ikke helt med på hvordan tråden skal forstås
--
#2
bphhm
Junior Supporter
01-12-2019 07:24

Rapporter til Admin
Jeg forventer en del udvikling indenfor batteri teknologi som også betyder hurtigt værditab vej at eje. Derfor ville jeg hellere leje/lease hele El bilen end eje den. Kan ikke lige se hvorfor man skulle adskille eje/leje/lease batteri delen fra hele elbilen. Ville måske give mening hvis nye batterier bliver udviklet til brug i samme bil.
--
Ghost S1, Asrock X470 itx, R7 2700, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, Corsair 16 GB DDR4-3200, EVGA RTX2070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe
#3
Bris
Gæst
01-12-2019 09:58

Rapporter til Admin
Tror #0 snakker om mærker som fx. Renault hvor batterileje er et krav. Man kan kun købe en bil hvis man betaler et månedligt beløb oveni bilens pris. Se fx hvor billige Renault Zoe'er er ifht til alt andet brugt... Det giver et billigere bilkøb og en evig garanti på batteriet, måske endda et nemmere bilsalg i fremtiden da køber altid er garanteret at batteriet har mindst fx. 80% kapacitet. For andre er det vigtigere at eje noget uden der står noget med småt :)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#4
Lars2222
Maxi Nørd
01-12-2019 10:22

Rapporter til Admin
Alt under 400km er uintressant.,ladning burde som minimum starte på 780 jaguar i-pace Tesla (alle modeller) Model 3 er mere venlige for penge pungen. Og den nye polestar (Volvo`stand alone mærke) får man meget og køre oplevelse på højde med de 2 overstående. https://en.wikipedia.org[...] https://www.caranddriver.com[...] (Jeg bor i Sverige selv om de koster mere ind en årsløn så er priseren ikke total afskækende.
--
My first computer was a Vic 20 at that time computer was new
#5
Mcbutt
Semi Nørd
01-12-2019 11:14

Rapporter til Admin
Renault Fluence Z.E var med lejet batteri, sikke en failure da Better Place gik falit. xD
--
| 8700K | Z370-F | 1080TI | MG279Q | HX850 v2.4 | 16GB 3200Mhz | MX100 512GB | MX300 525GB | Celsius S36 | Define R5 |
#6
Hitrate
Semi Supporter
01-12-2019 11:21

Rapporter til Admin
#4 alt det der har jo INTET med emnet at gøre ?? #3 netop :) står helt konkret mellem at vælge en med leje af batteri for ned til 275kr/md inkl 12500km/pr år eller købe en hvor jeg ejer batteriet. Det er en Fluence jeg kigger på, og er i tvivl om hvad der er dwt fornuftige valg..Batterileje virker lidt som et svindelnummer ihvertfald yder de ingen hjælp mht status på batteriet, så tager du fejl pg tror den er nede under 75% og de efter 2 dages test komstaterer at batteriet stadig er fint nok ja så får du selv lov at betale gildet (mener der blev nævnt omkring 10.000kr i dummebøde) det synes jeg er noget svineri omvendt er det måske knap så sjovt at “brænde inde” med en elbil fra 12 med et halvfladt eller måske dødt batteri?! leasing af hele bilen skal jeg absolut ikke ud i, alt for dyrt og desuden off topic.
--
#7
Hitrate
Semi Supporter
01-12-2019 11:23

Rapporter til Admin
#5 igen latterlig off topic kommentar desuden går det fint, Better Place Renault’erne blev opkøbt og det er derfor man kan leje batterierne stadig så billigt.
--
#8
Bris
Gæst
01-12-2019 11:47

Rapporter til Admin
Jeg kendte ikke det præcise procenttal og lukkede varm luft ud :) Havde heller ikke hørt om "dummebøden", dog har jeg set at de allerførste Zoe'er nu kan få 40 kw batteriet eftermonteret. Kan en e-UP! have interesse ? en umiddelbart fordobling på indkøbspris og mindre bil. 260 km WLPT, 162.800,- indtil marts, 8 års garanti på batteri og du ejer det hele.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#9
Hitrate
Semi Supporter
01-12-2019 11:51

Rapporter til Admin
De 100-150km er til at leve med. Det er fordi jeg kan vælge uden den store prisdifference, så søger lidt nogle gode råd da der der delte meninger på bilbasen nogle skriver sørg for at eje batteriet, andre skriver sørg for at leje batteriet.. lyder fedt med zoe men min pengepung kan kun være med på fluence
--
#10
bphhm
Junior Supporter
01-12-2019 11:55

Rapporter til Admin
#7 Du ser det måske som endnu en off topic kommentar, men hvorfor investere i så gammel en elbil? Der er jo sket en del siden den Fluence kom frem specielt på batteri siden med hurtigere ladetider, større kapacitet og langt flere assistentsystemer etc. Hvis det specifikt er en Fluence ville jeg købe hele bilen inklusive batteri uden at jeg kender prisen. For den næste ejer efter dig vil have samme overvejelser og en leje aftale kan afskrække nogle købere. Hvad sker der hvis batteri leje ordningen ikke længere eksisterer?
--
Ghost S1, Asrock X470 itx, R7 2700, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, Corsair 16 GB DDR4-3200, EVGA RTX2070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe
#11
Hitrate
Semi Supporter
01-12-2019 12:10

Rapporter til Admin
Ja det er også de spørgsmål jeg stiller mig selv omvendt vil nogle kun leje da de jo så kan få batteriet skiftethvis det liver for dårligt... fluence er kun pga pris og jeg nægter lån.
--
#12
Bris
Gæst
01-12-2019 12:24

Rapporter til Admin
Jeg vil gerne anerkende din villighed til at købe brugt, mange har virkeligt svært ved at se sig ud af en 100 km rækkevidde. Det er dog ret realistisk at leve med. Jeg ejer selv kun brændstof biler men vi kan skære ned til 1 bil om lidt. Og den næste bliver 100% elektrisk, gerne brugt. Ikke nødvendigvis med skateboard batteri. en Ionic kunne friste fx. Fluence kan fåes meget billigt og Renault burde have en del batterier på lager. Dog er modellen nok totalt udgået og bliver nok ikke tilbudt større batteri pakker.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#13
Thomas
BOFH
01-12-2019 12:51

Rapporter til Admin
Til den pris en gammel fluence må være nede i ville jeg klart købe bilen med batteri og tage chancen. Du kan jo heller ikke forvente at få meget for en tilsvarende benzin bil om 4 år. Personligt ville jeg dog aldrig købe en fluence da den som jeg ser det er øjeblikkeligt afskrevet. Den har meget begrænset anvendelsesmuligheder og kan faktisk kun fungere som bybil og selv en tur fra Næstved til København vil om sommeren være tæt på umuligt medmindre du kan finde et sted og lade den i 3-4 timer. For den understøtter ikke noget der ligner hurtigopladning og kan maks lade med 3,6 kwh. Så med de gode og praktisk anvendelige elbiler man faktisk kan få nu så er markedet for en brugt fluence forsvindende lille. Men kan du acceptere rækkevide begrænsningen og at den måske ikke får noget særligt for den i den anden ende så køb da endeligt.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#14
Hitrate
Semi Supporter
01-12-2019 13:41

Rapporter til Admin
Takker. Kan godt se jeg lige skal overveje det en ekstra ekstra ekstra gang. Ja det er sku ikke møj med 3.6kw opladning :S Troede faktisk den kunne lade op fra 0-80% på en halv time havde jeg læst men det må jo være løgn... vi snakker ca. 50.000 for en fra 2012 med 80k på tælleren og eje batteriet.. men er bange for den vil falde mere i pris og være dyrere månedligt end hvis jeg havde valgt en billig benzin eller sågar en Kewet/Buddy XD
--
#15
Hitrate
Semi Supporter
01-12-2019 17:24

Rapporter til Admin
Kan lige opdatere med at den hvor man ejer batteriet lige er blevet solgt på bilbasen på en dag, endda med en periodisk ladefejl, mens dem med leje batteri stadig står til salg..
--

Opret svar til indlægget: El-Bil: Leje eller eje batteriet ?

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning