Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

Hvordan bære i jer ad med matematik?

Af Gæst Joe | 28-05-2020 12:45 | 657 visninger | 14 svar, hop til seneste
Hejsa. Man skulle tro at matematik var at cut the crap, og skære lige ind til benet. Alligevel finder jeg mig selv have det svært ved at begribe selv de mest grundlæggende begreber, som procent regning, brøker osv. Kombiner det med en smule præstations angst, og jeg lever dig et blank stare. Hvad det ikke kræver af kognition at dissekere et tekst stykke, men alligevel så er matematik det sværeste. Kan stirre tæmmelig lang tid, og forsøge at begribe det, men det lykkedes ikke. Forsøger at opsummere, fordele ud i fine klynger, lave mind-map, trække tråde, modulere, tygge, afrunde, slibe kanterne, osv osv. Jeg kan knap nok alpfabetet.. :/ Nogen der har nogen motiverende quotes, eller ligne, føler mig håbløs..
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#1
Karanka
Elitebruger
28-05-2020 12:49

Rapporter til Admin
0# hvad dælen skal et quote hjælpe dig med i dette? Hvad er det ved fks. procent regning du finder svært?
--
#2
MFPedersen
Gigabruger
28-05-2020 12:52

Rapporter til Admin
I stedet for blot at lære en formel, så prøv at lære hvorfor at formlen er som den er. Nu kender jeg ikke dit niveau, men prøv eventuelt at søge efter Eddie Woo på youtube, han har mange gode og informative videoer om matematik.
--
3700X - Gigabyte X570 I - Dark Rock Pro 4 - Intel 660P M.2 1TB - Vengeance LPX 3600 C18 - 5700 XT Red Devil - SF750 Platinum - Define Nano S - XG32VQR
#3
Joe
Gæst
28-05-2020 12:55

Rapporter til Admin
#1 - Synes bare det hele er så overvældende. Siger man fx. 250 af 400, er 150, og så find forskellen i procent, så står jeg af. For en kort stund befinder jeg mig på en rapsmark og løber i slow-motion igennem den. Det er lukket og slukket, ingen tanker passere. Finder jeg udregningen tænker jeg "åh.. det jo endelig let nok" og så det nok glemt til næste gang. Måske det bare skal gentages, og få et 'feel for it'... håber jeg
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#4
Optaget Brugernavn
Ny på siden
28-05-2020 12:57

Rapporter til Admin
"The will has to be stronger than the skill", Muhammed Ali om at blive en "Champion". Det tror jeg gør sig gældende rigtig mange steder. Også uanset, om man bare vil blive bedre uden at sigte efter at blive en mester. Kort sagt er man nød til at øve sig en masse. Man skal kunne håndtere modstand. Du er godt på vej, når du genkender den i dig selv og spørger om hjælp. For så vidt angår det med at øve sig -- her er et link til en ressource, jeg har haft utrolig meget glæde af -- Khan Academy: https://da.khanacademy.org[...] Hér vil du kunne finde fede, pædagogiske instruktionsvideoer, der tager dig helt fra starten (der ligger videoer om at tælle), og til betydeligt mere komplekse ting. Hvis du foretrækker det på engelsk (det gør jeg selv), ligger de også i den udgave. Hæng i! Alle startede med at være dårlige til de ting, de er gode til.
--
https://meta.wikimedia.org[...]
#5
SUPERBOY
Mega Nørd
28-05-2020 13:03

Rapporter til Admin
Tror ikke motivational quotes er vejen frem. Måske mere nogle nemme "remser" der gør du nemmere kan overskue brøker (har desværre ikke lige nogen ved hånden, men lav evt. dine egne) På dit sprog og problem med fx Procentregning lyder du som værende i 8/9 klasse. Og hvis du er nået dertil uden at været diagnosticeret ord/tal blink så må det være noget andet. Jeg ville nok høre dine forældre om det ikke er muligt at arrangere noget ekstra undervisning, fx af en gymnasieelev, en der studerer til lærer eller måske en fra din egen skole men, som er mega god til lige det du kæmper med (hvis personen også kan lære fra sig). Du kan self. også selv tage fat i din lærer og høre hvad han/hun vil anbefale for, at du "indhenter" de andre. Og du kan også selv tage fat i en klassekammerat og høre om denne vil lære dig det du kæmper med. Forvent at bruge lidt ekstra kræfter på det i et stykke tid (indtil det sidder fast), forvent ikke at alt bare er fikset efter 1 ekstra times undervisning. Men du vil helt sikkert skulle bruge mindre tid på det nu, end du vil resten af din skolegang hvis du skal sidde og kæmpe hver gang.
--
Tag altid BACKUP!!
#6
Joe
Gæst
28-05-2020 13:16

Rapporter til Admin
#5 - Tak for svar :)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#7
nuxx
Guru
28-05-2020 13:19

Rapporter til Admin
...lyder mere som om du søger at kompensere for din manglende matematikforståelse med fri prosa omkring den. o.O #3 Typisk lærer man jo den slags fundamentale emner ved at forholde sig til helt enkle og håndgribelige eksempler... som kan forstås intuitivt... applicere en metode på det enkle eksempel... se at den virker... og dernæst handler det "blot" om at reproducere denne metode på mindre intuitive regnestykker og stole på resultatet. Jeg har 4 appelsiner... jeg giver Søren én. Hvor stor en "andel" af mine appelsiner har jeg givet væk? Her forstår du nok intuitivt at jeg har givet en fjerdedel væk... altså én ud af fire... altså 1/4 = 0,25. Procent er bare en enhed der betyder antal hundrededele... du ganger altså bare med "100%" ...0.25*100% = 25% 25% = 25 hundrededele = 25/100 = 0.25 67,5% = 67,5 hundrededele = 67,5/100 = 0.675 100% = 100 hundrededele = 100/100 = 1 Samme metode kan bruges på langt mindre intuitive tal... Jeg tjener 53.762,88,- på en måned... jeg giver skattevæsenet 23.655,67,- ...hvad er min skatteprocent (altså hvor meget af min løn har jeg givet til skat) fuldstændigt samme metode: (23655,67kr/53762,88kr)*100% = 44% (ca... har afrundet lidt) "hvad jeg giver" / "hvad jeg fik" *100% = resultatet For at se om det virker... kan du altid regne baglæns: 44% * 53762,88kr = 23657kr (lidt forskel pga afrunding)... Der er principielt ingen forskel på at regne med 4 appelsiner eller et indviklet tal... metoden er den samme. Når du først begynder at forholde dig til enkle eksempler for at lære en metode... og så blot applicerer denne metode bliver det mere overskueligt. Dermed ikke sagt at mere avanceret/abstrakt matematik ikke indeholder en hel masse mere komplicerede forhold at sætte sig ind i... absolut... men du skal lære at krybe før du kan gå. Selvom det grundlæggende er ret simpelt kan det ovenstående godt virke uoverskueligt alligevel... fordi det er flere (omend enkle) forhold forklaret samtidig... typisk vil du lære hvert forhold for sig selv gennem 10+ eksempler på en side i en lærebog... før du bliver introduceret for næste element... osv. Det er vigtigt at starte heeelt tilbage dér hvor du mener du kan følge med... og samle op derfra ét skridt ad gangen. Få evt. fat i en 5-7-klasses matematikbog... kig på https://www.webmatematik.dk[...] eller hyr en tutor hvis du virkeligt gerne vil videre med det :P
--
Play: i7-9700K, Z390i Strix, RTX2080 Super, [email protected], Louqe Ghost S1, 1TB 970EVO, SF600, 34" AW3418DW [email protected] Work: 15.4" MBP Retina 2017
--
Sidst redigeret 28-05-2020 13:21
#8
nuxx
Guru
28-05-2020 13:36

Rapporter til Admin
Opfølgende ift dit konkrete eksempel i #3 "250 af 400, er 150, og så find forskellen i procent" Det er lidt upræcist formuleret - men hvis du skal finde "forskellen" på 250 og 400 i procent... er det væsentligt at kende udgangspunktet - da "forskel" er et relativt begreb... to eksempler her: A. Musen er på tilbud og koster nu 250,- hvilket er xx % mindre end originalprisen på 400,- eller B. Rammen er blevet dyrere og koster nu 400,- hvilket er xx % mere end prisen sidste uge på 250,- Generelt kan vi igen udtrykke samme "problem" med appelsinerne fra tidligere... hvis vi tænker helt banalt: A. Jeg har 3 appelsiner fordi jeg har givet xx % væk af de 4 jeg havde i går eller B. Jeg har 4 appelsiner da jeg har fået xx % flere end de 3 jeg havde i går først... hvor mange appelsiner har vi mistet eller fået? Svaret er intuitivt 1... matematisk finder vi forskellen på de to tal ved at trække det ene fra det andet... altså 4-3 = 1 Gør det samme med det oprindelige problem... så finder vi at forskellen på 400-250 = 150... så langt var du også selv kommet. Nu skal vi så finde ud af hvor meget forskellen altså det vi fik eller mistede er ift det vi havde eller har nu... det lyder bekendt... fordi helt grundlæggende er det samme regnestykke som i min forrige post... som altså var hvor meget er 1 appelsin ud af 4. I eksempel A havde vi 4... og mistede 1... dvs vi mistede 1/4... vi mistede 25% I eksempel B havde vi 3 og fik 1... dvs vi fik 1/3... vi fik 0.33... vi fik 33% Lad os tage de større tal. A. Musen koster 150,- mindre end de 400,- den gjorde før... den koster 150/400 mindre... den koster 0,375 mindre... den koster 37,5% mindre B. Rammene koster 150,- mere end de 250,- det gjorde før... de koster 150/250 mere... de koster 0,6 mere... de koster 60% mere Anwyay... jeg forventer ikke at du lærer disse ting direkte fra min post... det sidder sgu ikke fast af at du sidder og læser en masse tekst... du skal regne en masse eksempler selv... det er sådan du lærer skidtet... det her er blot for at forklare det bagvedliggende i at tage det skridt for skridt... forstå et simpelt intuitivt eksempel... "skalere det op" med "sværere" tal... og lære at kombinere forskellige enkle elementer... ét ad gangen.
--
Play: i7-9700K, Z390i Strix, RTX2080 Super, [email protected], Louqe Ghost S1, 1TB 970EVO, SF600, 34" AW3418DW [email protected] Work: 15.4" MBP Retina 2017
--
Sidst redigeret 28-05-2020 13:41
#9
MDMart
Bruger Aspirant
28-05-2020 13:43

Rapporter til Admin
Hey Joe Først så lad mig sige at hvis du først lærer at forstå brøker, så bliver alt matematik meget nemmere. Brøker er en fantastisk ting. MEN lad mig kommentere på din procentregning i stedet for, den er nem at lære og forstå. Som nuxx også pionterede: procenter er bare ting der er delt op i hundrede-dele. Lad os tage dit eget regnestykke: En købmand har 400 kartofler. De 400 kartofler udgør altså 100% Du køber 150 kartofler. Hvor mange procent ud af 400 kartofler er det? Jeg foreslår at du først finder ud af hvor mange procent en enkelt kartoffel udgør. Og herpå blot ganger dette svar, med antallet af kartofler du har købt. Altså: når 400 kartofler er 100%, så for at finde ud af hvor mange procent én kartoffel er, skal du dividere de 100 (procent) med 400 (kartofler) 100% / 400 = 0,25% Altså udgør én kartoffel 0,25 procent. Men du har ikke kun 1 kartoffel, du har 150 kartfoler. Så derfor ganger du med 150 0,25% * 150 =37,5% Og der har du svaret. Det korte af det lange. Altid find ud af hvor mange procent én enhed udgør. Og herefter kan du så gange denne procentdel op med det antal enheder du reelt har. Jeg håber det gav mening. Matematik er desværre svært at lære via tekst.
--
#10
Joe
Gæst
28-05-2020 13:47

Rapporter til Admin
#8 - Tak for dit gennemtænkte svar, det sætter jeg pris på. :)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#11
Mikchr
Monsterbruger
28-05-2020 14:01

Rapporter til Admin
#0 Man kan komme rigtig lavt ved at være flittigt og læse igennem. Det kan således mange gange betyde, at du således ikke kan se og game Fortnite flere timer i stedet for at lave extra lekter HVER dag gennem længere tid. Så det er noget man skal være indstillet på. MEN endelig så er det også bare de trælse svar, nemlig at det er nogen som har lettere og svære ved skolearbejdet end andre. Nogle har måske lidt sværere ved at forstå matematik andre er også ordblinde osv. Under alle omstændigheder skal man dog knokle med at få det lært. En ting er sikker. Hvis man bor her i DK får man sværere og sværere ved at få et godt arbejde i fremtiden, hvis man ikke er boglig stærk. /Mikkel
--
Mikkel Elgaard. KBH. Send mig en privat besked for nærmere kontaktdata.
#12
Dragonheart
Guru
28-05-2020 14:56

Rapporter til Admin
Set ud fra en kognitivt synspunkt. Så kan jeg måske komme med nogle hints. Modst samfundsvidenskab osv er matematik et "besluttet sprog". Det betyer at "man" har vedtaget at "sådan er det". (og så ha rman bevdist at det hægner sammen med naturvidenskabernes evidensførelse - men det er en anden sag) Problemet ligeer nok i flg: Kan stirre tæmmelig lang tid, og forsøge at begribe det, men det lykkedes ikke. Forsøger at opsummere, fordele ud i fine klynger, lave mind-map, trække tråde, modulere, tygge, afrunde, slibe kanterne, osv osv. Det kunne tyde på du tilgår matematik som om det var en samfundsvidenskab eller humaniora. Noget du skal "synes, føle, mene og vurdere" dig frem til. Det er matematik ikke. Man kan ikke "begribe" noget man har vedtaget. Så det skal du lad være med. Istedte kan du: 1. Lade være med at vurdere. Hvis du oplever du befinder dig på en raps-mark og løbe ri slowmotion så er du begyndt at fantasere. Det skal du stoppe med. Matematik handle rom at analysere, konstater, observere, deducere og reagere. Ikke vurdere, fortolke, mene og synes. 2. Hvis du ikke kan huske hvad begreber som "procent" betyder så må du øve dig. 1 minutter 3x dagligt i ugevis. Matematik kan ALLE lære hvis de vil bruge tiden på det - netop fordi det er et "vedtaget sprog". Modsat at fortolke en tekst - da det er en socialiseringevne der er kontaktsafhængig. Hvis matematike er vigtigt for dig at lære kan du se om du kan finde en god lærer der bruger analogier til ting du er mere vant til. Og en vej frem hvis man ikke er udstyret med en høj IQ (logisk) kan være at "lære det udenad". Det har bare ikke en særlig stor værdiudover grundbegreberne. Studier tyder p at matematik generelt opfattes som sværere i dag fordi teknologien ahr overtaget mange af de "dagligdags" matematikting man før i tiden var afhængig af at gør eselv. Så det skaber en befolkning der betrager matematik som svært og sprog mm som "let". Det er meget forventeligt. Så du er ikke alene om det. :-)
--
#13
sebastian192
Supporter
28-05-2020 16:50

Rapporter til Admin
Det har også meget at gøre med interesser og hvor meget tid, man lægger i det. Alle kan lære matematik eller hvilket som helst andet emne, så længe man er villig til at lægge tiden i det. Jeg er selv mere matematisk og logisk orienteret, og jeg kan slet ikke finde ud af sprog. Forskellen er nok bare, at jeg i hvert fald har lagt de første mange tusind timer i at forstå matematik, og ikke har gjort det samme for sprog. Ingen starter som ekspert. Man er nødt til at lægge timerne i det. Matematik er i grunden også en tankegang i sig selv, der ikke er lig meget andet man støder på. I andre discipliner kan man oftest bruge sammenhænge eller erfaringer man har gjort sig i helt tredje discipliner, hvilket gør at man er lidt "foran" fra start. Dette er ikke altid tilfældet for matematik, hvorfor jeg mener at de fleste kan have svært ved det. #12 Ikke for at være pedant, men: Det er ikke så meget en beslutning om "sådan er det", men mere et par fælles "spilleregler/grundelementer" man har bygget alt andet op omkring - såkaldte aksiomer. De fleste er enige om "spillereglerne", men man kan få nogle ret mærkelige "versioner" af matematik, hvis man bare ændrer dem lidt. Det er dog en tangent, man kan gå langt ud af... Alle de ting man normalt ser i matematik er konklusioner på baggrund af spillereglerne. Man har simpelthen opdaget, at sådan må det nødvendigvis være, hvis disse skal overholdes. Man kan så finde nye resultater på baggrund af gamle resultater ad infinitum. Det er essensen i et matematisk bevis. Tilbage til OP igen: Nok er min besked ikke så konkret som de andres. Det skulle blot være lidt motiverende. Hvis du bare hænger i, skal det nok gå :)
--
AMD FX-8350 4GHz - GTX 970 - 240GB + 120GB SSD - 2x1000GB HDD - GA-990FXA-UD3 - Corsair Vengeance 16GB RAM
#14
FlyingHippo
Maxi Supporter
28-05-2020 16:55

Rapporter til Admin
Joe... Er du Fueerrzzz?
--
$('.t47-svar-top').find('b:contains("fuerzzz1")').parent().parent().parent().hide() You're welcome!

Opret svar til indlægget: Hvordan bære i jer ad med matematik?

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning