Vil som tidligere tankvonschauffør og mekaniker godt lige komme med et par indput...
Benzinen som vi køber her på sjælland kommer hovedsaligt fra Statoils (circel k) raffinaderi i Kalundborg (resten kommer fra prøvestenen hvor der også leveres til KBH lufthavn) hvor det der ikke bliver læsset i Kalundborg bliver pumpet direkte gennem 5 sub-lagere
https://www.fdo.dk[...] til Hedehusene hvor det bliver læsset til distribution.
ALLE uden undtagelse har additiver i.
MEN ok, f24, ingo, uno-x (og de andre ubemandet, har nok glemt en eller to) har mindre, men stadig, additiv i.
Shell har mest additiv i derefter circel k og så q8, her menes deres "almindelige" brændstof.
Som mekaniker har jeg set en del egr ventiler, indsugningventiler, partikelfiltre, dyser, difference tryksensore og turboer døde fordi man har haft en kombination af dårligt kørsels mønster og dårligt brændstof= manglende additiv, da brændstoffet er det samme (det skal dog nævnes at brændstof i dk er af meget høj kvalitet).
vil dog så sige at med det rigtige kørsels mønster er det ikke lige så nødvendigt med rensene additiver som det ville være hvis man kører mange korte ture/meget by kørsel.
Jeg kører selv på shell v-power diesel og med bell add city diesel additiv, jeg har en mondeo 2,0 tdci fra 12 der har kørt 188xxx og den kører perfekt. på trods af den kører en del korte ture, somme tider får den dog en ordentlig lang tur.
håber det ikke har skabt mere forvirring :)
--
Sidst redigeret 14-08-2020 22:49