Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Computerskærme
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Dell OLED garanti

Af Maxibruger NicksCorner | 29-03-2023 21:17 | 1909 visninger | 9 svar, hop til seneste
Er der nogen der kan forklare mig, hvordan Dell's 3 årige skærm garanti dækker ved OLED burn-in? Jeg kigger på en Alienware skærm hos ProShop: https://www.proshop.dk[...] Et kæmpe minus ved skærmen er, at den hver fjerde time gerne vil pixel refreshe. Hvilket den advarer via et popup vindue. Det kan man efter sigende slå fra, så den kun gør det ved stand-by. Men bryder jeg så min garanti? Under servicepakker står der: 3-års Advanced Exchange Service and Premium Panel Exchange (Inklusive ejerskab for OLED-indebrænding) Jeg ringer til ProShop, men de vil ikke kommentere, da det er en Dell ydelse, fair nok. Men hos Dell kan jeg ikke blive klogere. Jeg har ventet i telefon kø (de har ikke email) i over ti timer de sidste to dage og er endnu ikke kommet igennem >:-( Jeg fandt denne side som burde beskrive det, men der er intet om burn-in: https://www.dell.com[...] Det er der til gengæld på denne side fra 2021: https://www.dell.com[...] Hvor de skriver: Note:Image Retention (or "burn in") on LCD flat-panel displays is consider improper use of the display and is not cover by Dell's limited warranty. Hvad siger I?
--
Define 7, X570 Aorus Elite, 5800X, 3600cl14, 4x8Gb, 6900XT
#1
fresser2
Junior Supporter
29-03-2023 21:47

Rapporter til Admin
Som jeg forstod det da jeg købte min, er de 3 år burn-in garanti med uden merbetaling. Har haft gang i min i 5-6 måneder nu, ingen tegn på burn-in, så krydser finger det forbliver sådan :)
--
R7 5800x, RTX 3080, 32GB 3600Mhz CL16, B550M
#2
SBargisen
Ultra Supporter
30-03-2023 12:20

Rapporter til Admin
Hej, jeg har fået bekræftet fra DELL, at det er inkluderet på både AW3423DW og AW3423DWF, så du kan roligt købe den. :) Dbh. Stefan Proshop
--
#3
NicksCorner
Megabruger
03-04-2023 18:10

Rapporter til Admin
Tak for svar begge to. Efter at have sovet på den en lille uges tid har jeg besluttet mig at springe ud i det. Jeg er stadig usikker på om jeg bryder garantien på den måde jeg vil bruge skærmen, så jeg må krydse fingre.
--
Define 7, X570 Aorus Elite, 5800X, 3600cl14, 4x8Gb, 6900XT
#4
ToFFo
Guru
03-04-2023 19:11

Rapporter til Admin
Jeg har et par kontakter hos Dell. Har sendt dig en PM.
--
Handels stats: Samme bruger i 20 år. B/W liste score: +41/-0. Stats sidst opdateret d. 27/03-2023
#5
NicksCorner
Megabruger
03-04-2023 19:15

Rapporter til Admin
#4 Stærkt! De var sgu noget tunge at danse med når man ikke har et sagsnummer. Venter i spænding!
--
Define 7, X570 Aorus Elite, 5800X, 3600cl14, 4x8Gb, 6900XT
--
Sidst redigeret 03-04-2023 19:16
#6
Moods
Mega Supporter
04-04-2023 08:32

Rapporter til Admin
Hmm har du ringet til deres danske eller internationale nummer? jeg har lige haft en sag kørende hos dem og kom igennem på 1-2 minutter hver gang. Men måske der er stor forskel på tech support og normal kundeservice.
--
|| RYZEN 7 5800x3D || ASUS TUF RTX 4070 Ti || Samsung Odyssey G7 32" 4K ||
#7
ToFFo
Guru
04-04-2023 09:54

Rapporter til Admin
Jeg har talt med Dell i telefon. Nedenstående er oversat fra engelsk til dansk og skrevet ud fra de noter jeg tog under samtalen. Som udgangspunkt er det en individuel vurdering fra sag til sag, men der er ikke nok data til at lave specifikke/nye regler/undtagelser da teknologien stadig er ny. De regler der står i dine garanti-papirer er dem du skal rette dig efter. Hvis der ikke står hvad du SKAL gøre, behøver du ikke gøre noget ekstraordinært, så længe skærmen er blevet brugt hensigtsmæssigt. Med hensigtsmæssigt brug menes der at skærmen er designet til et kontormiljø. Skærmen egner sig ikke til 24/7/365 drift. Altså tændt døgnet rundt, året rundt. Skærmen tåler heller ikke flere dage i direkte sollys, fugtige omgivelser m.v. og er ikke beregnet til at hænge i butiksvinduer til udstilling og så videre. Det er vigtigt du lader skærmen sidde til konstant strøm så vidt muligt. Hvis du kan sætte skærmen til en stikdåse med konstant strøm i stedet for fx en smart-strømskinne som slukker helt for alt når computeren slukker, er det at anbefale, så skærmen kan køre bare lidt vedligehold. Der er en tæller i skærmen (til teknikerne), som viser hvor mange timer skærmen har været i brug over dens levetid, så man KAN komme ud for at få afvist en garantisag (i ekstreme tilfælde), hvis det vurderes skærmen er blevet brugt (langt) ud over fabrikkens foreskrifter (afsnittet om hensigtsmæssig brug ovenfor). Dette vurderes ud fra salgsdato og antal tændte timer. Jo mere pixel refresher man kører jo bedre. For at forlænge skærmens levetid mest muligt, også ud over de 3 år, anbefales det jf. fabrikkens foreskrifter man kører pixel refresher mindst én gang for hver 1.500 timer skærmen har været i brug. Eller sagt på en anden måde: Tændt skærm 16 timer i døgnet = 1 gang hver tredje måned Tændt skærm 8 timer i døgnet = 1 gang hver sjette måned En garanti på 3 år virker måske ikke af meget, når man kigger på den gennemsnitlige levetid for skærme hos den gennemsnitlige bruger. Enkelte producenter tilbyder også 5+ år garanti hvilket også som oftest reflekteres af prisen. Men fordi teknologien stadig er ny, er det endnu uvist om garantiperioden forlænges eller forkortes. Det vil blive vurderet om et par år, når et bestemt antal skærme er over 3 år og så vurderes ud fra mængden af (godkendte) garantisager på dem i den periode. Dog er det usandsynligt garantien forlænges, da prisen dermed stiger og gør varen mindre attraktiv. Men mulighed for tilkøb af forlænget garanti vurderes løbende. Håber det besvarer spørgsmålet :)
--
Handels stats: Samme bruger i 20 år. B/W liste score: +41/-0. Stats sidst opdateret d. 27/03-2023
#8
NicksCorner
Megabruger
04-04-2023 18:03

Rapporter til Admin
#7 Det kan du tro. Hold da op, du er gået hele vejen, og så lidt til... Mange tak for hjælpen!
--
Define 7, X570 Aorus Elite, 5800X, 3600cl14, 4x8Gb, 6900XT
#9
Morpheuz1986
Mega Supporter
04-04-2023 20:13

Rapporter til Admin
Har selv været meget lun på denne skærm, men har dog 2 udfordringer med den. 1. Indbygget blæser = har hørt at den larmer ret meget og det ville irriterer mig vildt. 2. HDMI porten er 2.0 på en skærm til 8,5k eller 10k med g-sync, hvilket jeg nok ville vælge, da jeg leger med Nvidia. Efter hvad jeg har googlet mig frem til, så har HDMI 2.1 noget mere båndbredde end DP 1.4, så forstår ikke at man ikke sætter den gode HDMI port i så relativt dyr en skærm.
--
Knowledge is power and power currupts Study hard - Be EVIL !

Opret svar til indlægget: Dell OLED garanti

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning