Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Programmering og webdesign \ Programmering
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

App udvikling i Xcode - Hvilket udstyr?

Af Gæst Jens | 05-01-2021 09:19 | 2534 visninger | 24 svar, hop til seneste
Hej Hol.dk Efter at have set lidt tutorials omkring udvikling af iOS app har jeg fået mod på at prøve mig frem i Xcode. Jeg er dog lidt i tvivl om, hvilket udstyr jeg skal have. førend jeg kan komme igang. Såfremt jeg skal have fat i en Mac, så er det vigtigt for mig at vide, hvilke specs den som minimum skal have, da jeg gerne vil finde noget brugt udstyr. Er der andre som er gået igang med noget Xcode til iOS app udvikling og hvad er jeres erfaringer? Det som har "tændt" mig er, at man ikke behøves at være decideres programmør førend man kan komme igang.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#1
ilmep
Junior Supporter
05-01-2021 09:34

Rapporter til Admin
Hvad er dit budget? Du kan fint udvikle på ældre mac mini, dog en CPU med mange kerner som muligt og samme med RAM (min 16 gb). Hvis du har en PC nu, kan du lave den om til hackintosh og arbejde med Xcode med den. Du skal dog være opmærksom på at den kan køre nyeste Xcode, så fx skal macbook pro ikke være ældre end 2013. Mit råd hvis du kan finde en quad mac mini med 16/32 gb ram - det er fint til Xcode. Held og lykke, jeg tror det er et marked der kommer til at vokse endnu mere nu i takt med at de nye M1 MAC. Jeg arbejder med Flutter, så det er til IOS/Android.
--
Sidst redigeret 05-01-2021 09:35
#2
fruitquam
Junior Supporter
05-01-2021 09:39

Rapporter til Admin
Du kan bruge en brugt mac eller køb en ny m1 mac mini fx (8gb versionen er helt tilstrækkelig). Du behøver ikke noget vildt hardware for at køre Xcode. Specielt ikke hvis du er på begynder stadiet. Det som har "tændt" mig er, at man ikke behøves at være decideres programmør førend man kan komme igang. Hvis du ikke har meget programmør erfaring så start med playgrounds apps til iPad/iPhone. Du behøver slet ikke en mac. Det er korrekt at man ikke behøver at have programmør erfaring for at komme i gang, men det kan man jo sige om alle ting i livet man vil starte med at lave, så er ikke helt sikker på den hypotese holder. Lad dog ikke det tage modet fra dig.
--
I like turtles!
--
Sidst redigeret 05-01-2021 09:40
#3
Pendor
Maxi Supporter
05-01-2021 09:39

Rapporter til Admin
Jeg har indtil for et par måneder siden udviklet på min MacBook fra 2015 med 16 GB ram. Har nu opgraderet til en sprit ny Mac Mini. Den var købt med 8 GB og det var ikke specielt fedt, men efter opgradering til 32 GB kører den som en drøm til både xcode og Android Studio. Kan du finde en ældre macmini/macbook med 16 GB burde du være godt kørende, selv en dualcore macbook kører fint xcode, det er ikke specielt CPU krævende.
--
#4
Pendor
Maxi Supporter
05-01-2021 09:42

Rapporter til Admin
#1 Hvad er dine erfaringer med Flutter? Synes ikke jeg ser mange jobopslag med Flutter og personligt er jeg også lidt skeptisk. Bruger du native-ui komponenter eller ?
--
#5
fruitquam
Junior Supporter
05-01-2021 09:42

Rapporter til Admin
#3 Stikordet er Android Studio. Det er mindre effektivt ift. ram end Xcode. Han kan sagtens bruge en 8GB M1 Mac til app programmering i Xcode - har selv brugt en 8GB Mac Mini i5 i noget tid uden nogen mærkbar forskel ift. til min Macbook Pro 16".
--
I like turtles!
--
Sidst redigeret 05-01-2021 09:42
#6
fruitquam
Junior Supporter
05-01-2021 09:44

Rapporter til Admin
#4 Flutter lider under alle crossplatform udviklingsværktøjers forbandelse - det er hurtigt at komme igang med, men på sigt (når man vil have mere kontrol og være tættre på det native kode) vil native udvikling tage over. Fedt til startups etc. der skal ud over stepperne eller simple apps - etablerede firmaer vil gå efter native udviklere. Er ikke #1, men når det er sagt er Flutter efter min mening langt bedre end React Native eller Xamarin fx. Var virkeligt en fornøjelse for mig at arbejde med og jeg er native iOS udvikler på 8. år. Og nårh ja Swift/Kotlin > Dart. #0 Jens hvis du vil have yderligere assistance så er du velkommen til at skrive en PB, så kan vi tage et Skype kald eller noget så du kan komme godt i gang.
--
I like turtles!
--
Sidst redigeret 05-01-2021 09:49
#7
Pendor
Maxi Supporter
05-01-2021 09:49

Rapporter til Admin
#5 Jeg ville heller ikke være nervøs for en 8 GB M1, men en 8GB ældre macbook ville jeg overveje en ekstra gang. Android Studio er ret latterligt med memory. #6 Det er præcis min anke mod crossplatform. Havde 9 måneder med Xamarin og det var ikke nogen specielt behagelig oplevelse. Jeg tænker også at hvis man starter med et crossplatform værktøj, så lærer man ikke de grundlæggende spilleregler på platformen. For at par år siden brugte jeg også min sommerferie på at lave en lille app i react-native, det var også ret smertefuldt, men måske nemt at gå til hvis man kommer med en web-baggrund.
--
#8
fruitquam
Junior Supporter
05-01-2021 09:54

Rapporter til Admin
#7 Alt efter 2015 skulle være fint - også med 8GB ram. Nu talte han specifikt om Xcode - hvis han vil lege med Android Studio kan han jo bare bruge en Windows PC. Både Xamarin og React Native er noget kludder efter min mening - Flutter er virkelig i en anden liga, men som du helt korrekt skriver så kommer du et abstraktionslag væk fra den native udvikling. Hvilket betyder at man lærer Flutter, men ikke app udvikling som sådan. Hvis du ikke har prøvet Flutter vil jeg ikke være bleg for at anbefale dig det - det er virkeligt en fornøjelse at arbejde med og uhyggeligt hurtigt at komme i gang med. Det tog mig en uges tid ca. fra "Hello world" til første meget grove prototype af en Budget app jeg arbejdede på (inklusiv at lære at bruge Dart - kommer fra Java baggrund så det var "same thing but different" mere eller mindre).
--
I like turtles!
--
Sidst redigeret 05-01-2021 09:56
#9
ilmep
Junior Supporter
05-01-2021 09:55

Rapporter til Admin
#4 Fungerer fantastisk og jeg kender flere og flere virksomheder også i Danmark, det skifter fra Swift>Flutter. Har prøvet RN, men Flutter virker mere bearbejdet. Jeg er overbevist om at Flutter snart får et stort indhop i Danmark, især med nyhederne at man kan udvikle programmer til både windows/linux. #6 - til dels enig, men det virker til at google tager det seriøst. Kommer regelmæssigt store opdateringer. Man vil blive overrasket, hvor mange Apps der efterhånden er lavet med Flutter. Bare Googles egne: stadia, google assistent, google ads. Jeg vil dog altid sige, at det er vigtigt at man også kender native sprogene (swift/kotlin). Det kan være en stor fordel. Swift er fantastisk sprog, så bliv endelig ved med det :) Ps. hvis man skal lære Flutter, så i gang med lidt C++ (basic) eller Dart :-)
--
Sidst redigeret 05-01-2021 09:58
#10
spacefractal
Maxibruger
05-01-2021 09:56

Rapporter til Admin
Android Studio kan også være ligeså helvede som xcode. Men når det er sagt, så holdt min Mac Mini i ca 7 år da jeg udviklede til iOS i sin tid. Det var fra iOS3 til iOS8 mener jeg det er. Jeg har idag ikke mulighed at udvikle til platformen, selvom jeg gerne vil fordi Apple droppede OpenGL som programmeringsproget brugte. Men spillet virker dog den dag i dag på iPad, trods ikke har ændret noget som helst i mange år. Som sagt kræver det en Mac som kan køre det nyeste system og det nyeste xCode. Sker det at Apple dropper ældre modeller, så kan du ikke bruge maskinen længere. men det er så herefter ikke andre særligt krav som sådan. Så lad være med at købe en for gammel model. istedet køb en nyere MacMini model. Skal også siges at Google er ikke en pind bedre. De droppede også mange ting og pludseligt kom unødvendige med system og combatible etc (især da da droppede standalone SDK support, som programmering sproget brugte). Så der var en periode jeg droppede helt ud af mobil verden og gik efter Steam istedet for.
--
#11
fruitquam
Semi Supporter
05-01-2021 09:58

Rapporter til Admin
#9 Det ville da også være en falliterklæring hvis Google ikke brugte deres egen tooling til at lave deres Apps med ;-). Mit bud er at det kommer til at leve på lige fod med de andre cross platform frameworks (som det allerede gør). Så er det bare et sprøgsmål hvor man har eksisterende kompetencer - har man C# udviklere så bliver det Xamarin, har man web udviklere; React native, har man "vågehalse" og udviklere det søger udfording (ift. at det ikke er så etableret og Dart som programmeringssprog) så bliver det Flutter.
--
I like turtles!
--
Sidst redigeret 05-01-2021 10:02
#12
ilmep
Junior Supporter
05-01-2021 10:00

Rapporter til Admin
#11 Ikke en selvfølge. Facebook bruger ikke react native, ikke engang til deres messenger app. React native er godt i starten, men ligeså snart du skal update frameworks er det forfærdeligt.
--
#13
fruitquam
Semi Supporter
05-01-2021 10:03

Rapporter til Admin
#12 Er ret sikker på at Facebook bruger/brugte React Native til nogle aspekter af deres Facebook app. Messenger er skrevet om fra bunden native for at få den bedste performance - i følge deres developer blogs. Så ja igen tilbage til min konklusion i starten - på sigt kommer du højst sandsynligt tilbage til native kode alligevel.
--
I like turtles!
--
Sidst redigeret 05-01-2021 10:03
#14
ilmep
Junior Supporter
05-01-2021 10:08

Rapporter til Admin
#13 Nu er det de færreste der kommer op og udvikler en app som facebook og google's. Til startup og til en idé her og nu, vil jeg igen vælge Flutter. Det er hurtigere og virker på begge platforme med det samme. Især med tanke på at Google playstore er større. Kan også hurtigt se med revenues, hvor pengene er efterhånden. Igen Swift er fantastisk og bruge det selv i kombination med Flutter til widgets :). Skulle jeg kunne holde mig til enten ios/android, ville jeg klart vælge Swift. Men nu kan jeg godt lide at udvikle til begge platforme samtidligt.
--
Sidst redigeret 05-01-2021 10:09
#15
Jens
Gæst
05-01-2021 10:10

Rapporter til Admin
Tak for alle jeres inputs. Konen har en ældre Macbook Air (fra 2012) som jeg netop har forsøgt at installere Xcode på, men det var desværre ikke muligt grundet den gamle hard-/software. #1: Jeg vil da lige se nærmere på Flutter. Men er Flutter "lige så simpelt", som at gå igang med Xcode? Jeg har fået blod på tanden efter at have set b.la. https://www.youtube.com[...] og videoer fra https://www.nemprogrammering.dk[...] #2: Playgrounds apps - kan du uddybe dette noget mere? Findes der andre værktøjer som er nyttige/simple? #3: Tak for input! #4: Nu flyver der efterhånden flere værktøjer i tråden, og det er også okay. Men hvilket er nemmest for en nybegynder? Android Studio, Xcode (som kræver en Mac), Flutter... eller noget helt andet? Men erfaring er noget HTML og Wordpress som jeg har arbejdet med for flere år siden, så det er begrænset hvor meget programmering jeg kender til. #6: Super fedt at jeg må have lov at kontakte dig. Det kan nemt tænkes at jeg kommer dertil ;) ... Dog vil jeg begynde med selv at blive en smule klogere på på hele App-udviklings-universet først. Men igen, fed gestus! Tak.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#16
ilmep
Junior Supporter
05-01-2021 10:12

Rapporter til Admin
#15 Du skal bare lære det du gerne vil og hold dig til det. Hvis du gerne vil udvikle kun til IOS, så hold til Swift og så skal du se bortfra alt andet i den her tråd! Vigtigste er faktisk at det du ikke skifter mellem sprogene, men bare bliver ved og ved og ved.. :) Held og lykke!
--
#17
fruitquam
Semi Supporter
05-01-2021 10:24

Rapporter til Admin
#14 Nu var det jo dig der bragte Facebook ind som eksempel. Nu er det de færreste der kommer op og udvikler en app som facebook og google's. Ja, men man behøver ikke at komme op på Facebook og Google niveau før at native udvikling giver mere mening. I bund og grund er vi jo enige - læs hvad jeg skrev i #6. I sidste ende er jeg stor fan af at bruge det værktøj som løser opgaven og ikke blive forblændet af hvad der er moderne og spændende lige nu. #15 Swift Playgrounds app til iPad: https://apps.apple.com[...] Men ja som #16 skriver, hold dig til det som interesserer dig. Det vil være din interesse der vil drive din læring. Som jeg skrev i #6 er du velkommen til at skrive en PB så vi kan have en mere struktureret samtale andetsteds.
--
I like turtles!
--
Sidst redigeret 05-01-2021 10:25
#18
Jens
Gæst
05-01-2021 10:46

Rapporter til Admin
I princippet lyder det jo smart at bruge værktøjer som f.eks. Flutter, så man derved med kun en base-kode kan skabe apps til både iOS og Android. Jeg har dog netop set nogle Flutter tutorials for begyndere og må indrømme, at det virker en del mere vanskeligt, ift. det mere "drag n drop" agtige i Xcode. I Flutter/Android studio skal man jo arbejde med programmeringssprog i en text-editor, hvorimod i Xcode, ser det ud til, at du dragger elemeter ind og herefter laver "egenskaber" for disse efterfølgede i det højre panel i programmet. I må gerne rette mig hvis jeg tager fejl.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#19
spacefractal
Maxibruger
05-01-2021 10:58

Rapporter til Admin
Men uanset sprog du vægler (inklusive trejdepart sprog), så kan du ikke komme udenom xcode og en lidt nyere Mac som kan installere Big Sur på som minimum. Fluffer bruger det også til iOS delen, ligesom det bruger Android Studio til Android delen. Android Studio findes dog også til Mac.
--
#20
fruitquam
Semi Supporter
05-01-2021 13:13

Rapporter til Admin
#18 Det er absolut ikke "bare" drag n' drop - tag ikke fejl af det. Flutter er nemmere (efter min mening) end Xcode og Swift - eller Kotlin og java for den sags skyld. Alt andet lige kommer du til at skulle lære at programmere. Eller sagt på en anden måde - man skal kravle før man kan gå. Forsøg dig med Swift Playgrounds først - så får du en go' ide om hvad programmering er og hvad det kræver. Hvis du bliver afskræmt af det så skal du nok ikke begive dig i kast med at lave apps.
--
I like turtles!
--
Sidst redigeret 05-01-2021 13:18
#21
Jens
Gæst
05-01-2021 15:02

Rapporter til Admin
#20: Du har helt ret - det er vidst lidt sværere end først antydet. Jeg har siddet og set en del videoer med CodeWithChris (https://www.youtube.com[...] som jeg faktisk har fundet ret lærerigt. Bl.a. videoen hvor han laver en Login funktion som er koblet op på Firebase. Når han gør tingene step-by-step, ser de selvfølgelig simple ud, men kan godt se, at hvis man er uerfaren, så er det nok ret svært, da man jo ikke kender diverse kommandoer. Jeg skal nok lige have soul-search'et lidt mere på, om jeg har tiden til at sætte mig ind i tingene i en grad hvor det giver mening. Jeg går faktisk med tankerne omkring et koncept/en app som jeg tror vil kunne blive til noget, men måske det er smartere at teame op med folk som allerede har app-udviklings-ekspertisen.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#22
ilmep
Junior Supporter
05-01-2021 16:16

Rapporter til Admin
#21 Kan du ikke oprette en bruger? Så kan folk skrive til privat.
--
#23
fruitquam
Semi Supporter
05-01-2021 16:28

Rapporter til Admin
#21 Det lyder fornuftigt. Du er som sagt altid velkommen til at skrive en PB her - så kan vi se på konceptet sammen og jeg kan give dig lidt kvalificeret feedback (og nej jeg stjæler ikke din ide - hvis jeg skulle stjæle alle de ideer jeg får smidt i hoved, kunne jeg ikke lave andet end at programmere app projekter fra morgen til aften).
--
I like turtles!
#24
ilmep
Junior Supporter
05-01-2021 18:23

Rapporter til Admin
I forhold til Xcode. Her er en sammenligning mellem et bæst af Intel topmodel MacBook pro 16 (64gb) og MacBook M1 (ps. MacBook M1 er overlegen i Xcode). https://youtu.be[...] Det er virkelig imponerende. Har du pengene så løb en M1 når de på tilbud igen istedet for at give det samme for en gammel Intel..
--
Sidst redigeret 05-01-2021 18:28

Opret svar til indlægget: App udvikling i Xcode - Hvilket udstyr?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE