VI skal bruge mere ino:
Hvad for udstyr? Kabler? Længde?
--
0#
En speedtest giver et "ikke retvisende øjeblikbillede" af hastigheden på din forbindelse.
Hvordan fungere forbindelsen til det du ellers bruger den til når du ikke spiller "Speedtests"?
Ja - der er nok et eller andet i dit miljø som påvirker dine resultater, men hvorfor er det også så vigtigt?
Mit gæt er at du ikke kommer til at udnytte forbindelsen mere end 1-2% (højt sat) over en længere periode anyways.
En anden test kunne fx. være at gå igang med at downloade en masse forskellige ting og se om du ikke opnår den ønskede hastighed. Husk på at det ikke er sikkert at netværket og serverne i den anden ende rent faktisk kan følge med din forbindelse, så hent gerne fra mange forskellige kilder på samme tid og ta' gennemsnittet over en periode på nogle timer fx.
--
IDGAF!
--
Sidst redigeret 01-03-2023 17:02
Computeren som er af ældre dato er kablet til routeren i port 1. Alt udstyr står lige ved fiberboksen som er Genexis G2410. Routeren er som sagt Icotera i4850
Processor: Intel(R) Core(TM) i3-4150 CPU @ 3.50GHz 3.50 GHz
Ram 14gb
Windows version: 22H2 Build 19045.2673
Skal du bruge mere info??
--
prøv at hent en linux distro (Debian feks) fra mirrors.dotsrc.org
De har et 10G Uplink.
--
#3
Det lyder rimelig begrænset af pc'en
Hvad har den af harddisk?
--
#2
Lige til at starte med er der ingen problemer med feks at åbne hjemmesider, men efter de ca 5 min ventetid/idle, så tager det længere tid at åbne end det gjorde med min gamle kobberforbindelse(300/60mbps) Det svarer forhåbentligt på dit spørgsmål om hvorfor det er vigtigt.
#5
Som sagt er det en gammel pc. Den er opgraderet med en ssd harddisk til OS. Har dog ikke haft disse problemer med min gale kobberforbindelse på samme computer.
--
#3
Hvad for kabler bruger du ? HVad for netkort sidder i maskinen? Er drivere opdateret?
har du prøvet med win10 appen til Speedtest og forskellige serverre istdet for "auto"?
#5
PCen rigeligt stærk til gigabit
Hvordan er genexis boksen tilsluttet router? Hvilke porte?
--
Sidst redigeret 01-03-2023 17:20
#7
Bruger de kabler som er udleveret af installatøren af fibernettet/boksen(kemp&lauritsen). Routeren er tilsluttet i port 1(LAN1) til routerens WAN port. Computeren er kablet til computeren i port 1.
Netværkskortet er et Realtek PCie GbE Family controller. driver vers. 10.63.1014.2022. Dette er den seneste driver hentet fra Realteks egen hjemmeside.
Har ikke prøvet med win10 appen til speedtest. Hvor henter jeg den??
--
#8
Win 10 speedtest app er i windows app butik.
Jeg vil tro du skal bruge port 2 i Genexis boksen. Det kan du lige verificere med Fastspeed.
--
#10
Hvad hedder appen helt præcis?? Får forskellige resultater. nr1 på listen er "speedtest by Ookla"
I installationsvejledningen fra Fastspeed står der at man skal bruge port 1. Port 2 er til hvis man har en anden aktiv forbindelse. Og da fiberinstallationen er helt ny, så er Fastspeed forbindelsen den eneste der er.
--
#11
Det er den app ja.
Ha roplevet flere steder at man skal bruge port 2 medmindre man har abonnement hos dem der ejer netværket. Gældende for Hiper og Telenor. Men lokale forhold kan variere.
--
#12
Appen giver samme resultat som Ooklas CLI. Har prøvet med forskellige lokationer.
Fiberkablet er her i byen ejet af Onefiber(GLOBALCONNECT), med Fastspeed som ISP.
Har lige prøvet at lave lidt forskellige ændringer mht kabel og porte. Port 2 i fiberboksen er der ikke noget internet i. Har også skiftet kablet fra router til comp.
Har også prøvet at genstarte flere gange og lavet speedtest derefter. Alle med det samme resultat. Hvis jeg kører en test med Ooklas CLI inden for det første minut eller 2 efter login, så er der hul igennem med 950/950mbps. Kører jeg den igen efter ca 2 min så er "hullet" stoppet til og så har jeg kun 300/70
--
Tror jeg har fundet skurken. Ham som "propper hullet til".
Det var Nortons "secure vpn" som har fået mit internet til at kører langsomt.
Selv hvis Ooklas CLI oprettede forbindelse til en server i DK målte den forbindelsen til ca 300/70. Samme hvis serveren stod i UK.
Tror godt vi kan lukke tråden.
Tak til alle som bedragede med deres tid og viden til at løse mit problem.
--