Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Nyheder

Så meget koster det at eje en Tesla i 3 år

Skrevet af Thomas Eriksen | 29-05-2023 16:19 | 15056 visninger | 96 kommentarer, hop til seneste
Noget af det man ofte ser diskussioner om på nettet er for eller imod elbiler. Der skal ikke herske nogen tvivl om at jeg er stor tilhænger af dem og har svært ved at forestille mig at gå tilbage til en Benzin bil. Der er også mange påstande om økonomien og derfor har jeg besluttet mig for at lave et fuldt og ærligt overblik over hvad min økonomi har været på 3 års ejerskab af min Tesla Model 3. 

Jeg elsker at nørden den her slags tal og da jeg havde siddet og lavet mange af sammentællingerne så tænkte jeg at der nok ville være andre end mig der kunne have glæde af dem. Tallene bygger på hvad jeg faktisk har betalt for for at eje den, så der kan godt være poster som er billigere eller dyrere end man ellers kan finde, men det bygger på mine tal. 

så hvis du kan lide at nørde tal eller bare gerne vil blive lidt klogere på økonomien i at eje en Tesla Model 3 så skal du læse med her 



 
#1
Guffe
Mega Supporter
29-05-2023 16:26

Rapporter til Admin
Fed rapport. Nu går jeg ikke så meget op i biler, men du har gjort dit arbejde godt. Jeg kan også sagtens finde på at nørde på samme måde, dog lidt mere i den billigere ende :O)
--
Bor på Frederiksberg (2000)
--
Sidst redigeret 29-05-2023 16:26
#2
Tyller
Guru
29-05-2023 16:59

Rapporter til Admin
Ok
--
#3
Martin.v.r
Guru
29-05-2023 17:18

Rapporter til Admin
hvad har dit tab så været over 3år på bilen ? hvad er brugt priser i dag
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@4900MHZ cl18 1000W ROG STRIX ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
--
Sidst redigeret 29-05-2023 17:19
#4
Pendor
Mega Supporter
29-05-2023 17:20

Rapporter til Admin
Som så meget andet er det styret af afgifter.
--
#5
Ð Xargo
Junior Nørd
29-05-2023 17:21

Rapporter til Admin
Interessant men ikke overrasket. Jeg er ikke fortaler for elbiler, det er ingen hemmelighed. Jeg håber engang i fremtiden det bliver bedre, men i min optik er verdenen ikke klar til det strøm forbrug endnu og så er jeg desuden selv afhængig af at kunne køre lange ture og ikke skulle lade, men bare tanke og så videre, så det betyder også sit for mit valg af bil. En opdatering om 3-6år mere kunne være interessant. Hvor du selv nævner du forventer den bliver billigere over tid, så skal Tesla jo kun sænke prisen endnu engang for at ødelægge de forventninger, strømprisen stige eller udskiftningen af et batteri til 50k kr. Som jeg har forstået det så stiger afgifterne også snart, men det gør sig så gældende for alle biler. Selv med alle de faktorer er det dog en smule imponerende at du har kunnet holde dig indenfor den normalt forventet afskrivning på 16% om året, selv efter Tesla dumpede priserne, om det er en vurderingsfejl skal jeg ikke kunne sige, jeg kan ikke finde tilsvarende modeller til salg, men ud fra dem jeg kunne finde, så ser det rigtigt nok ud. Men fedt lavet. Jeg var gået med Skoda Octavia, den var allerede betalt for de penge du har måtte afskrive med.
--
NR200P, 16gb DDR4 3600Mhz, RTX3070, Ryzen 3700x, SF750 plat, B550i Strix, Kraken Z63.
#6
flaskebent
Monsterbruger
29-05-2023 18:02

Rapporter til Admin
Det var da egentligt et vanvittigt værditab er det ikke en tastefejl? Jeg har kun hørt det skulle være billigt at køre el-bil.
--
#7
Thomas
BOFH
29-05-2023 18:04

Rapporter til Admin
#3>>Det står i artiklen, jeg forventer at kunne få 285.000 for den idag. #4>>Ja lige nu er elbiler stadig dyrere at producere, så derfor får de reduceret afgift. #5>>Det er okay at du har den holdning, der er alligevel ikke stor nok produktion til at alle kunne købe elbiler idag. Men den der rækkevide angst dom du og mange sidder med er ikke noget man har på samme måde som elbil ejer. Lade netværket er efterhånden så udvidet at man ikke skal bekymre sig og jeg ville ikke har nogen bekymring over at skulle køre til Italien lige nu (udover at jeg skal på arbejde i morgen) uden nogen forudgående planlægning. Afskrivningerne vil med garanti blive lavere, Selv hvis vi antager at min bil er 0 kr værd efter 8 år, så vil afskrivningerne jo maks kunne blive 57.000 kr om året og det er mindre end den har tabt på de første 3 år. Realistisk set er del vel 80-100.000 værd efter 8 år og så taler vi omkring 40.000 i værditab om året. Hvad angår nyt batteri, så har jeg ikke større frygt end jeg havde for at motoren bryder sammen i en Benzin bil (medmindre vi taler om vores Peugeot 208 1,0 som faktisk lige har fået lavet motor for omkring 40.000 kr. For den er jeg meget mere bange for) #6>>Nej jeg mener at det er et realistisk tal. Nyprisen er jo faldet og min bil har ikke længere fabriksgaranti. Det koster. Men det er stadig billigt at køre elbil, Hvis nu jeg sammenlignede med en benzin bil der kostede det samme som min bil har kostet så ville min være omkring 2000 kr billigere om måneden.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
--
Sidst redigeret 29-05-2023 18:08
#8
ToFFo
Guru
29-05-2023 18:10

Rapporter til Admin
Spændende og interessant læsning, især for mig, som overvejer at anskaffe en Tesla Model 3 LR. Eller også venter jeg på en Model 2, med mindre den bliver sygt grim. Jeg er meget overrasket over den høje månedlige pris, så det er fedt med et real world billede af hvad det faktisk koster. Det er slet ikke så billigt som jeg troede det ville være, så det har sat mine planer lidt længere ud i fremtiden. Det er en god ting, for så slipper jeg for en ubehagelig økonomisk overraskelse, så tak for 'advarslen' så at sige. Det ER en dyr bil men jeg ville forsvare det med at den er billig i drift, hvilket slet ikke var hvad jeg forventede. Selv med prisnedsættelserne, tror jeg der går et års tid endnu før det bliver en Tesla for mit vedkommende. Men omvendt skal det jo også være før der går Danmark i den og staten hæver prisen for meget. Anyways, tak for en god gennemgang :)
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
#9
animal-mik
Super Supporter
29-05-2023 18:17

Rapporter til Admin
Tak for en meget SAGLIG update på ejerskabet af en tesla :) kom meget gerne med en update om 3+ 6 år igen ! :)
--
Z270I Strix ITX,I7-6700k,32 gb ram,Samsung 970 EVO,Intel 1TB W34-LENOVO//3440x1440-144 mhz,Fractal Torrent ITX 850W Evga G3. GFX1080TI ROG Poseidon.
#10
Anomynous
Semi Nørd
29-05-2023 18:27

Rapporter til Admin
Jaja, det koster at leve hvem havde troet det. Der går mindst et par år før min bilpark skal fornyes. Min Fiesta fra 16 har endnu ikke rundet 80.000 og den er længe købt og betalt. At betale afdrag på bil er noget nær de sureste penge man skal af med synes jeg. Mit El-løbehjul derimod... money well spent. Det er mit primære transport middel på arbejde og jeg kan tilmed lade den derude. Se det er sgu billig transport og så er pigerne vilde med det!
--
#11
Comicsdk
Super Nørd
29-05-2023 18:29

Rapporter til Admin
Der skal godt nok samles nogle knapper sammen når man skal smide over 8K om måneden på transportmiddel. Sænker man afgiften på elkøretøjer, får gennemsnitsfamilien muligvis et incitament til at skifte, men i et øjebliksbillede er der jo ikke meget fidus i at smide mikrobilen i storskrald. Spændende oversigt, ikke desto mindre.
--
"...it's a song for the deaf, you can't even hear it!"
#12
Snazzy
Ultrabruger
29-05-2023 18:34

Rapporter til Admin
Jeg tror man skal sammenligne en benzin bil med samme udstyr, og heste. Så virker teslaen billig ifht. Eksempel: M540I 3.0, Nypris 900.000 uden ekstraudstyr. 2019/5 Pris nu: 560.000 kr Og så sammenligner jeg alligevel 345 hk, mod 462 hk, samt BMWen kun har gået 46000 kr Skal vi snakke benzin omkostninger, samt service også :D ?
--
#13
Thomas
BOFH
29-05-2023 19:08

Rapporter til Admin
#8>>Du skal ikke lade dig skræmme af min beregning. Huskat jeg har betalt den høje pris for bilen og derfor påvirker afskrivningerne mig mere end det ville dig. Havde jeg kunne købe bilen til den nuværende nypris, så havde min månedlige udgift været 1800 kr lavere. Havde jeg fået det tilbud på forsikring jeg nu har sagt ja til, fra starten så havde jeg sparet yderligere 240 kr. Så ville min månedlige udgift have været 6350 kr. Okay, så er der måske el der skal have en tand op men mener absolut 7000 kr om måneden er realistisk. #9>>Tak og det skal jeg se om jeg kan huske :-) #10>>Ja jeg er ikke overrasket :-) men en bil har alle dage været en dårlig investering, men den er bare super rar at have for mange af os. #11>>Tjaa, det er jo et spørgsmål om prioritering. Men der er altså ikke mange afgifter på elbiler, en ny Model 3 magen til min har overhovedet ikke afgift, kun moms. #12>>Hvis elbilen og Benzin bilen koster det samme, så vinder elbilen med stor afstand, medmindre man sætterurimelige forudsætninger op som at den altid skal lade hos Ionity :-)
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#14
SUPERBOY
Ultra Nørd
29-05-2023 19:48

Rapporter til Admin
Meget spændende læsning - jeg er lidt overrasket over de mdl. omkosninger - men du bliver self. ramrt af de vilde prisnedsættelser. Undervejs var der en afbrudt sætning: lade stander mv belaster over en kortere periode end jeg har regnet med. Derudover så var Ang. det med garagen kun er 30cm længere end bilen - sæt evt. en tennisbold på en snor i loftet, så den rammer ruden når bilen holder perfekt. (ikke lige så fedt som cm angivelse på sensoren, men det virker) :-)
--
Tag altid BACKUP!!
#15
Hepheyy
Gigabruger
29-05-2023 20:12

Rapporter til Admin
Tak for at dele. Jeg synes det var spædende læsning. Det jeg tager med mig er, hvor helt urealistisk dårlig en investering det er at købe en high-end bil. Knap 8k netto for at køre rundt i en Tesla Model 3. Det er helt vildt. Men fedt at du så lige sammenligner den med Octavien og man så finder ud af det er stort set identisk. Jeg er nu endnu mere taknemmelig for at have fri bil gennem min kontrakt. 4K netto inkl. alt (bil til 500k plus)
--
#16
NiceRag
Super Nørd
29-05-2023 20:21

Rapporter til Admin
godt med nogle konkrete tal tak dog synes jeg 8000 kr for en bil er lige i overkanten... så ved jeg godt de fleste penge er selve bilen + afskrivningen. men alligevel. kommer du med en rapport mere om et par år? hvordan har batteriet det, efter ~3 år?
--
#17
Solfar
Super Nørd
29-05-2023 20:31

Rapporter til Admin
Spændende læsning. Har du husket at inkludere grøn afgift? Synes ikke at jeg kan se den ved sammenligningen med en Octavia.
--
#18
Thomas
BOFH
29-05-2023 21:39

Rapporter til Admin
#14>>Det er altid dyrt at købe en ny bil. Alene afskrivningen udgør jo omkring 60% af det totale beløb. Jeg prøvede lige at slå en Skoda Octavia Stationcar fra 2015 op og der vurderer bilpriser.dk at den er omkring 73.000 kr værd ved salg til forhandler idag. Nyprisen var 318.000 kr og der er altså afskrevet 245.000 kr på den. og det svarer alene til 2550 kr om måneden. men Som du kunne se på artiklen, så var den Octavia jeg havde beregnet på afskrevet med 3378 kr om måneden. Då det handler også om at afskrivningen er højere i starten. Angående Tennisbolden, så bruger jeg nu bakkameraet, der kan jeg se en streg i gulvet der indikerer at jeg er langt nok inde men ikke for langt. Men det er irriterende når det har virket. #16>>Ja det er mange penge, men hvis man snupper en Model 3 standard range i dag så der tallet helt anderledes ud. Jeg vil tro vi taler 2500 kr billigere hver eneste måned. Batteriet tabte relativt hurtigt en del rækkevide og i starten var jeg bekymret. Men efter ca 25.000 km har der i praksis ikke være noget tab. Den bevæger sig lidt op og ned efter årstiden og lige nu siger den mit tab er omkring 7% #17>>det er med i regnestykket i bunden, men jeg har måske ikke fået opdateret den øverste tabel, det får jeg gjort lidt senere.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#19
TisseFrans
Gigabruger
29-05-2023 22:16

Rapporter til Admin
Fedt med en som har sat sig godt ind i sagerne! Man skal dog huske at det er meget individuelt om det kan betale sig rent økonomisk at køre elbil. Det kommer meget an på boligforhold og kørselsbehov. Jeg kan bidrage lidt med mine egne omkostninger til strøm, som jeg plejer at regne ud på månedsbasis. Vi har 2 Clever abonnementer til henholdsvis 799 og 649 kr. (man får lidt rabat på abonnement nr. 2) samt 1 ladestander også fra Clever. Da vi har varmepumpe i huset er vi afgiftsnedsat til 1 øre pr. kwh over 4000 kwh årligt, hvilket vi rammer bare på forbrug i huset, hvilket vil sige alt hvad vi lader på vores to elbiler er med nedsat afgift. Valget af Clever går på at deres tilbagebetaling er MED afgiften, også selvom vi ikke selv betaler den. Vi får altså mere i tilbagebetaling end vi selv lægger ud. tl:dr i rene omkostninger til el og abonnement til Clever kostede det i april måned mig ca. 550 kr alt i alt. Jeg kører 90 km hver vej til arbejde. For min kone kostede det ca. 500 kr i hendes Model 3 SR, og hun har lidt længere end mig på arbejde. Til sammenligning kostede det ca. 2500-3000 kr hver måned i benzin i min gamle Skoda Kodiaq. Det er en besparelse man kan mærke. Forsikringen er sjovt nok et par hundrede kr billigere for Ellerten også, grøn afgift er 660 kr vs. 3200 kr. årligt. Elbil er ikke for alle, det er helt sikkert. Jeg kan sagtens forstå hvis man foretrækker en benzin motor, min motorcykel skal da også larme og prutte og lugte! Men det er lidt komisk at læse hvor meget hate der er på elbilerne fra nogle mennesker. De kan blive helt arrige! xD Personligt ELSKER jeg min Audi Q4 e-tron. Fedeste, mest komfortable bil jeg nogensinde har haft. Og så sparer jeg en helvedes masse penge hver måned! Win-win!
--
Sidst redigeret 29-05-2023 22:19
#20
saifullah
Mega Supporter
29-05-2023 22:28

Rapporter til Admin
at købe en bil er ligesom at have en kone nummer 2. det er så dyrt.
--
ærligheden er vigtig !
#21
Martin.v.r
Guru
29-05-2023 23:00

Rapporter til Admin
hmm min børn er næsten flytte hjemme fra,har kun en tilbage i et par år inu. Så jeg har ikke bruge for så stor bil mere. igen billån betalt kontant syn/rep grøn afgif km/diesel forsikring fuld kasko,fri km vejhjælp...... koster mig max 17.000 om året bilen har lige rundet 124.000 Det er fint folk vil over på El men noget kan bare ikke svare sig El eller bil fri storby ? men på landet ? nej tak
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@4900MHZ cl18 1000W ROG STRIX ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
#22
Thomas
BOFH
30-05-2023 00:00

Rapporter til Admin
#19>>Du har nemlig ret, man skal regne på sine egne tal, men jeg håber in opgørelse kan være til inspiration for folk. Da jeg første gang lavede TCO beregningen på min forrige bil, blev jeg overrasket over hvor mange penge jeg faktisk brugte på en bil der var fuldt betalt. Men generelt kan man sige at jo mere man kører jo bedre forretning vil det være at køre elbil. Men hvis muligt vil jeg til enhver tid vælge elbil fremfor en Benzin bil (undtaget V8 og større) #21>>du glemmer afskrivningen på bilen i det regnestykke. Hvert år du har din bil bliver den mindre og mindre værd. Men nej elbiler er stadig så dyre at de ikke giver mening for alle. Jeg vil dog ikke mene at det er et problem at bo på landet og have elbil. Afstandene i Danmark er jo små og langt de fleste der bor på landet kan sætte en lade stander op og lade bilen hjemme.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#23
Martin.v.r
Guru
30-05-2023 00:11

Rapporter til Admin
34øre pr km men biler når til et punkt hvor de holder prisen i længer tid jeg har handlet/solgt bil før,og kender en del til det Derfor har jeg aldrig tabt det store,mere tjent på dem forstå det sådan jeg har solgt brugte biler,som eks bonus
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@4900MHZ cl18 1000W ROG STRIX ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
--
Sidst redigeret 30-05-2023 00:15
#24
Canny
Bruger Aspirant
30-05-2023 08:10

Rapporter til Admin
8.418 for at komme fra A til B. Ja ja, man ser da sej ud i den eller?
--
#25
Comicsdk
Super Nørd
30-05-2023 09:27

Rapporter til Admin
Der er jo også et lån involveret. Jeg tænker de fleste med "normale" indtægter i store træk køber biler i prisklassen 100-200K. Jeg kunne heller ikke selv finde på at bruge en halv million kroner på en bil, selv hvis jeg havde et regulært arbejde. Skulle jeg arbejde i en radius af tredive kilometer fra Aarhus, kunne jeg klare mig med offentlig transport til en brøkdel af prisen. Det ville også irritere mig grænseløst at jeg ikke vil kunne lade være med at regne udgiften ud i antal timer jeg skulle være på job for at have fire hjul stående på parkeringspladsen. Men skal man være rimelig, er det jo sjældent et soloprojekt, livet altså. Normale folk har koner, børn og hunde - det er immervæk luksus at kunne få labradoren til dyrlæge i egen bil, smide barnevognen i bagagerummet osv.
--
"...it's a song for the deaf, you can't even hear it!"
#26
Bangca
Gigabruger
30-05-2023 09:36

Rapporter til Admin
#25 Tænker når du tjener penge nok så går det jo nok :) Tænker hvis du har 50 til 60k hjem hver måend.
--
#27
Comicsdk
Super Nørd
30-05-2023 09:43

Rapporter til Admin
Præcis. Jeg kender mest mennesker med håndværksarbejde eller i servicefag/ufaglært arbejde. De har hverken råd eller lyst til at bruge 100K om året på et køretøj. Standard-typen, hvis man kan kalde ham det, er servicearbejder for et eller andet olieselskab, tjener under 400K, køber en i10 til 130-150K og bruger den stort set kun til og fra arbejde.
--
"...it's a song for the deaf, you can't even hear it!"
#28
Thomas
BOFH
30-05-2023 10:26

Rapporter til Admin
#23>>Der er altid folk der kan have en oplavelse der afviger fra "normalen" Feks mekanikere der kan købe ældre biler til lav pris og selv lave alt arbejdet på dem. på den måde kan de holde prisen nede, men for flertallet af os er vi afhængige af at købe biler hos forhandlere og få dem serviceret på værksteder og der er historien en anden. #24>>Hvis man ser transport som at komme fra A til B, så er der meget billigere måder at løse det behov end med en privat bil. Men husk at det er et øjebliksbillede med alle omkostninger regnet ind. Mange af de omkostninger jeg har med i mit regnestykke vil mange folk måske slet ikke tænke med og ikke nogle jeg betaler hver måned. Det tal er tættere på 6000 kr om måneden da jeg jo allerede har betalt en del af udgifterne og ikke skal ud og realisere afskrivningen på bilen lige nu. #25>>Det er jo et spørgsmål om prioritering fra den enkelte person. Nu er jeg ike så heldig at bo i en storby hvor man kan blive transporteret rundt med offentlig transport på alle tider af døgnet. Så derfor er en bil langt mere nødvendig end i Århus. Men nu arbejder jeg jo også, så mon ikke jeg tjener lidt flere penge end dig. #26>>Det er jo også et spørgsmål om prioritering, jeg bor i Næstved og der er huse billige, så jeg betaler meget mindre for mine mursten end folk i hovedstadsområdet. Der er derfor råd til lidt flere ting for min indtægt.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#29
Comicsdk
Super Nørd
30-05-2023 10:35

Rapporter til Admin
28 Jow, selvfølgelig arbejder du. Mit skriv var ikke et los i bollerne til folk der tjener godt. Det var lidt et forsøg på at sætte det i relief, ifht andre der skam også arbejder, men ikke tjener boksen, så at sige. Og billederne af din Tesla må jeg da indrømme at jeg har kigget på mere end én gang. (Det er sådan lidt; hvad mon jeg kunne få for det skidt på DBA)
--
"...it's a song for the deaf, you can't even hear it!"
#30
waskustobaskus
Maxi Nørd
30-05-2023 20:02

Rapporter til Admin
Fanme mange penge om måneden for en Tesla:)
--
#31
BoreBissen
Guru
30-05-2023 20:04

Rapporter til Admin
#30 Yes, det er det. Men det kunne have været sjovt at se regnestykket efter at Tesla har sat priserne meget ned.
--
Ryzen 5700x | 2 x 8 GB Corsair 3400 MHz ASUS ROG STRIX B550-F | 2 x PNY 480 GB SATA SSD Gigabyte GTX 1660 ti 6 GB | NZXT C850 | Corsair H115i
#32
Thomas
BOFH
30-05-2023 20:34

Rapporter til Admin
#30>>husk at jeg kører lidt mere end gennemsnittet. Så selv en lille Peugeot 208 1,0 Benzin bille koste en del at køre (jeg har også sådan en til min kone). Jeg forventer at beholde Teslaen i 8 år og køre omkring 230.000 km i den tid. Hvis mine el udgifter forbliver det samme de næste 5 år som de første 3 kommer jeg til at bruge strøm for ca 65.000 kr. Skal jeg køre i min Peugeot vil det ende omkring 200.000 bare for Benzin. Så det vil udligne sig over tid. #31>>Det er kun afskrivningen der ændrer sig, bilen er jo stort set den samme. Så i stedet for 182.500 kr i afskrivning, så havde det været 114.500 kr. Dermed var den månedlige pris faldet fra 8418 til 6580. Så havde Tesla ikke sænket priserne så meget som de har, så ville mit regnestykke se helt anderledes ud. Faktisk kunne jeg sidste sommer have solgt min bil for op imod 390.000 kr og så havde min afskrivning været under 2900 kr om måneden. Men så skulle jeg jo bare have betalt de opskruede priser for en ny, så det kunne ikke betale sig.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#33
Sjanten88
Supporter
30-05-2023 23:55

Rapporter til Admin
Det er nogle glimrende betragtninger men jeg savner lidt i sammenligningerne. For mit eget vedkommende er det endt i en Model y - som jeg hentede fra tyskland til 410.000 med 6.000 på klokken og præcis 6 mdr gammel lige op til prisnedsættelsen. Skal jeg finde noget tilsvarende størrelse og udstyr er vi i noget Touran de står brugt lige nu til 430.000 og med små 30.000 flere kørte kilometer. jeg tænker det er en fair sammenligning og intet der favoriser elbilen. Jeg har så for 7800 kr fået lader og installation (en Easse med equalizer) Så min differens i anskaffelse har været 12.200 i elbilens favør. Jeg har så kigget på diesel/elpris Og igen været konservativ og sagt jeg lader i gennemsnit til 1.8 kr/kWh - reelt er vi nok nærmere 1.1-1.2 men det er ikke så relevant i sammenligning. Med 20.000 km årligt er det altså 7200 i el ved 5km/kWh som igen er konservativt. mod 13500 kr i diesel ved 17km/l i en touran altså en besparelse på 6300 årligt Jeg giver 6311 i forsikring for Teslaen og skulle give 6179 for en Touran, så det er årligt rund regnet 150 kr min årlige besparelse er altså nede på 6150 kr jeg har ikke tal for service på en touran men 3000 årligt lyder ikke helt skævt modsat teslaen som koster en 200 kr i materialer max til smøring. Jeg antager at aircon/vask etc er det samme ved begge biler. Så det er nu en besparelse årligt på 9950 kr. Forskellen i afgift er 5100 for en Trouran, modsat en model y til 740 kr årligt altså yderligere 4360 kr besparelse årligt. Så vi nu samlet ligger omkring 14300 årligt i besparelse grundet elbils valget. Dertil kommer goder i form af gratis parkering etc som jeg ikke har medregnet. Så i mit tilfælde ender jeg på at spare ca 1200 kr md meget konservativt og med elpris omkring de 1.2kr så snakker vi 1400 kr md. Jeg forventer at have bilen mindst 8 år og en klar forventning om at begge biler er "afskrevet" over de 8 år så restværdi er 0. Jeg har tilsvarende ikke noget lån så mine tal for en 3-årig periode estimeret ud fra ovenstående antaget et lineært tab på bilen vi være i retning af 6800.- md for en Touran 5500.- md for min Tesla For mig virker det som om din model 3 er en kende i den høje ende, men du har selvfølgelig også taget et ekstra stor hak i nedskrivningen med prisnedsættelserne og så har du lige lidt lån der også kører. For mig betyder det at jeg inklusiv alt betaler ca 3.3kr pr kørt kilometer eksklusiv dæk de første 3 år. (jeg har selvfølgelig en udgift til dæk men jeg har ikke priserne og vil derfor ikke gætte mig ud i det) Touran er lige over 4 kr pr kørt km i samme udregning - FDM har kun for benzin bilen, og den står i over 5 kr så mellem 4 og 4.50 lyder ikke helt skævt i en diesel. Tallene stemmer fint overens med eksempelvis det FDM skriver her : https://fdm.dk[...] Men fedt med talnørderi Thomas Men din kWh/km virker lidt høj, er den udregnet ud fra input/afstand eller på bilens udregning? Jeg kører nemlig efter 25.000 km 173 wh/km eller ca 5.8 km/kWh
--
#34
Thomas G
Supporter Aspirant
31-05-2023 00:35

Rapporter til Admin
Man skal være lidt opmærksom på at Teslaer ikke er "billige" i drift. Model 3 er nok mere mindelig end Model S. Mine oplevelser er med en Model S. Min er nu 7 år gammel og er ikke en helt billig oplevelse. Første ting: Tesla service teknikker pris 1450kr pr time.... hrm plus moms i Kastrup. Tror Greve tager det samme men det ved jeg snart. Inden tesla anerkendte at de selv sled memory chip i headunit var prisen for at få det fikset ca 20k, jeg pillede min enhed ud og sendte det til en specialist i Holland pris ca 3k. Bærearme for og bag koster udskiftet hos Tesla ca 20k, stumperne alene kostede 10k. Jeg købte stumper og skiftede dem selv. En inverter (har glemt navnet, men den som styrer ladningen), mener jeg de ville have 30-40k for, jeg fandt den brugt til 7-800euro og tesla skulle kun have tror det var 1,5t for reparationen. Kan desværre ikke se detaljerne da bilen er til et positivt service (head unit upgrade som iøvrigt koster 16k). Men da 3g ikke længere er understøttet er en Model S fra 2015 noget tung at danse med, da den er nede på edge forbindelse. Man kan tilkøbe et 4g modem alene, det skal ind i bagsiden på hu. Men den nye kan lidt flere af de sjove ting (youtube, netflix etc, og det er altså lidt fjollet at kigge på mobilen når nu der er en kæmpe skærm lige ved siden af). Tesla Bjørn har også anbefalet denne opdatering. Valgte også at få radio delen med, da konen især er glad for alm FM. Men syntes det er fedt at det rent faktisk kan skiftes, det er et atypisk move. Mine forreste bærearme er begyndt at knirke igen, så det er snart 2x2500kr og en eftermiddag med at skifte dem igen. (ps i teorien skal batteriet af for at skifte dem da bolten går ind imod batteriet. Skær den over, vend bolten om og bob er din onkel). Min har lige fået skiftet det store batteri (hvis nogen vil høre et meeeget lang rant omkring det så sig til, men lad mig sige ca 4mdr på værksted over ca 6mdr). De skiftede også mit næsten nye 12v batteri... skiftede det tilbage til et andet brugt da jeg ikke ville betale for et nyt... nyt 12v batteri. Deres ranger havde ikke slettet opgaven da han lavede det og de syntes ikke det var sært at det stod som en opgave der var lige over 1 år gammel. Mit bakkamera røg sjovt nok også i den process... og sjovt nok også strømfordeler boksen som tesla dog måtte dække, for de kunne ikke helt bortforklare kølevæsken i den (deres fejl da de skiftede inverteren som er væske kølet). Som dansker finder jeg det meget frustrerende ikke at kunne tale med nogen og afklare detaljer og det betyder også at man bliver klemt indimellem. Vil du så aldrig købe en ny Tesla... hmm jeg ville stadig have købt denne bil med den viden jeg har nu. Bliver den næste en Tesla, ikke så sikkert fordi tyskerne er ved at indhente dem. Teslas batteri teknologi er stadig i toppen, men både bmw, audi, mercedes og porsche er kommet godt med. Dertil kommer en flok koreanske biler som levere næsten ligeså godt som tesla og til lavere pris. Jeg antager at de all mærker skal igennem en løftning af deres teknikkere som skal lære nye tricks. Jeg er lidt spændt på at se når de første model 3'ere begynder at få betydende problemer, for min bil havde en relativt høj nyværdi i forhold til model 3 (jeg købte min brugt, og havde kun lige råd til den). Men giver man 400k for en bil, er man nok mere tilbøjelig til at opgive en bil end hvis man har givet 700-1.500k for en. Stumpe prisen kan heller ikke helt være den samme, selvom jeg mistænker en pæn del komponenter for at være ens. Ved nogen med en Model 3 eller evt Y hvad timepriser de bliver præsenteret for i kbh området ?
--
#35
alexjakobsen
Ny på siden
31-05-2023 01:04

Rapporter til Admin
Jeg har selv Model S og selvom Thomas nævner dyre reparationer og timepriser ovenfor, må jeg bare sige at det bestemt ikke har været billigere da jeg kørte i Audi eller Mercedes. Den største forskel er hyppigheden. Der er meget længere imellem reparationerne på min Tesla, sammenlignet med mine tidligere biler i samme prisklasse.
--
10 års erfaring hos https://pcservicecenter.dk[...]
#36
|Smash|
Guru
31-05-2023 08:45

Rapporter til Admin
Mht. forbrug, så har jeg til ikke-sammenligning-men-alligevel brugt ca. 69.000 kr. på diesel for at køre ca 121.000 km., fra september 2019 og til nu. (Side note, det var betydeligt sjovere at tanke til 7,99 kr/L end til 18,09 kr/L.) Jeg har ikke været god til at logge dæk, olie, service mm., så der kan jeg ikke levere brugbare tal, uden at skulle grave kontoudtog igennem. Min forsikring har været ca. 6500 kr. /året, for op til 40.000 km.
--
FFHAU!
#37
Martin.v.r
Guru
31-05-2023 08:50

Rapporter til Admin
så lige det,så har du nogle meget grimme tal https://www.leaseplan.com[...]
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@4900MHZ cl18 1000W ROG STRIX ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
#38
Jbelz
Bruger Aspirant
31-05-2023 08:55

Rapporter til Admin
Suveræn sammenligning. Men holda da helt op dit værdi tab gør ondt i det samlede regnskab - Regnestykket må være markant anderledes på en " brugt " 3'er nu til cirka det du startede med at give. Tak for dit arbejde, det er fedt at læse!
--
I7-7700K @ 5ghz - 16GB - Ranger VIII - 1070Ti m. Morpheus 2 Alt i Noctua i et Meshify C
#39
Thomas
BOFH
31-05-2023 11:14

Rapporter til Admin
#33>>Når jeg Sammenligner med en billigere bil, så er det fordi jeg valgte bil ud fra TCO og ikke anskaffelses prisen. Så jeg brugte besparelsen på at købe en dyrere bil. Havde jeg valgt en Kia Eniro som var sammenlignelig i pris med en Skoda, så ville den have været flere tusinde billigere pr måned. Men det der er sket siden jeg købte er at der er kommet mange nye elbiler på markedet og SUV modellerne er nærmeste samme pris eller billigere end tilsvarende Benzin biler. Så der ser regnestykket noget anderledes ud. min beregning er dog også blevet forrykket af at Corona kom og mit kørselsbehov faldt meget. I 2019 kørte jeg 50.000 km og det faldt til 35.000 det følgende år og nærmer sig nu 25.000. Havde jeg stadig kørt 50.000 var Teslaen meget billigere. #37>>Du skal lige finde den rigtige model og så skal du huske at prisen er uden moms. Hvis du tager og går ind under Privatleasing og en LR vælger 25.000 km (jeg har kørt næsten 29.000 km om året). Læg nu anhænger træk til og så får du en pris på 5745, men så skal du smide 14995 i udbetaling som du fordeler ud over de 36 måneder. Så er prisen 6162 kr. pr måned, mine afskrivninger har ”kun” været 5000 om måneden. #38>>Ja afskrivningerne har kostet dyrt de sidste 6 måneder. Før jul forventede jeg at min bil kunne sælges for 50.000 mere og så havde min total udgift været tættere på 7000 kr om måneden. Men det er lidt fiktive omkostninger, da jeg ikke står for at sælge.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#40
Karstens78
Ny på siden
31-05-2023 15:28

Rapporter til Admin
Fed artikel ! Tak for det - rart med noget konkret og ikke kun sælger-bull. Personligt ville jeg aldrig købe en Tesla....det er Elon mig for usikker til. Med mit held ville han sætte prisen ned med 50% dagen efter jeg underskrev en slutseddel. DISCLAIMER ! Dette er ikke for at disse' folk der kører Tesla - det må i gerne :-) - men hvorfor lige Tesla ? Jeg forventer at skulle købe ny bil om en 1-2 år og jeg vil med 99% sikkerhed gå efter en Audi E-tron...hvor jeg synes man får mere bil end hos Tesla....men lad os da se hvad afgifterne siger til den tid ;-).
--
#41
Stroyer
Guru
31-05-2023 16:15

Rapporter til Admin
40# "...Men hvorfor lige Tesla ?..." Tja - for mit vedkommende kan jeg godt li' Tesla lige som du godt kan li' Audi. Jeg synes jeg får noget for mine penge - Har tidligere kørt TMSP og nu TMY og har været og er super glad for bilen. Jeg synes de køre rigtigt godt, de er hamrende hurtige, de er effektive, lydanlæg findes nærmest ikke bedre, Infotainmentsystemet er det bedste jeg nogensinde har prøvet, der er god plads og jeg synes bilen er pæn. Meget subjektive ting, men du spurgte :-) Prisen synes jeg heller ikke var helt i hegnet (importerede selv min fra DE) Udover dét kan jeg egentligt godt li' Elon Musk selvom han ind i mellem skider i nællerne. Bliver min næste bil en Tesla? Muligvis, jeg vil dog bestemt ikke afvise at købe en anden, hvis der til den tid er kommet noget mere interessant. Jeg er ikke gift med Tesla og kommer der en anden "Elon Musk" til som igen formår at revolutionerer markeredet - Jamen så kunne jeg sagtens finde på at skifte mærke. Selvfølgelig har bilen nogle "quirks" men jeg synes at mange har tendens til at blæse det fuldstændigt ude af proportioner fordi man ikke kan li' Elon Musk og hans måde at gøre tingene på. Og så er der bare mange som har set sig sure på elbiler generelt og uanset om de fik en foræret, så ville de ikke køre i den.
--
IDGAF!
#42
Tomtop
Bruger
31-05-2023 19:46

Rapporter til Admin
Spændende tal. Har selv prøvet en model 3 og en S, den sidste blev jeg vanvittig køresyg i uden at køre vildt eller andet. Har dog selv 3 børn samt hund, og det alternativ der er tilgængelig i en s-Max størrelse er en af de der hæslige kineser skøjter. Og uden at lyde for fremmedfjendsk, så er jeg så træt af Kina telefoner at jeg nægter at sætte mig ind i en huawei med 300hk og elektronisk servo. Men tak fordi du gennemgik tallene og fremlagde dem.
--
I3 12100f, gigabyte h610hvs, ripjaws ddr4 3200mhz, Corsair cx750, Samsung qvo 1tb+240gb, rx6600xt dual.
#43
Ronson
HOL Moderator
31-05-2023 19:58

Rapporter til Admin
#40: Da jeg købte bil i 2020 var der ikke noget reelt alternativ til Tesla, så derfor blev det sådan en. Som det ser ud nu er andre mærker ved at overhale Tesla (pun intended) så det er ikke utænkeligt det bliver et andet mærke næste gang. Har faktisk overvejet Audi. Eneste der virkelig taler for Tesla i min bog er deres (mangel på) serviceintervaller. Infotainment er langsom (i hvert fald hvis du har Atom, har ikke prøvet Ryzen) og kluntet A/C afdugger konstant i vinterhalvåret i den halve time det tager mig at køre på arbejde (hvilket vil sige ingen varme til fødderne hele turen frem og tilbage) Hvis man kører en længere tur på en kold dag så stopper den med at afdugge og sender i stedet ~35°C varme til fødderne konstant (har jeg været på værksted med 2 gange, men stadig ikke løst, og jeg er ikke den eneste med det problem) DAB hakker (ja, et softwareproblem - som de har rettet før - og nu ødelagt igen, så nok ikke sidste gang det sker) USB-afspilning fortsætter ikke når man sætter sig ind i bilen Man kan ikke låse op for ladekablet på en nem måde uden at købe et kabel med Tesla-knap (hvorfor er der ikke en genvej i app'en som til alt andet?) Jeg vil undlade at komme ind på autopilot og autostyring, det kræver sin helt egen liste :) edit: Vil da lige tilføje at den er fantatisk at køre i - ovenstående er blot softwareproblemer der irriterer mig grænseløst.. #42: Er det Model Y, designet i USA og fremstillet i tyskland, du kalder en "kineserskøjte"..?
--
Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...] Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...]
--
Sidst redigeret 31-05-2023 19:59
#44
marichuu
Semi Supporter
31-05-2023 20:14

Rapporter til Admin
#43 jeg har ikke lige tjekket om min har Ryzen, men det er uden tvivl det hurtigste infotainment system af de elbiler jeg har prøvet. Har prøvekørt en masse elbiler de seneste 4 år, og ingen af dem var så hurtigt som Teslas er. Jeg kan godt låse op for ladekablet via min app, er det måske et 2020 model problem? (min er MY2023)
--
#45
Ronson
HOL Moderator
31-05-2023 21:26

Rapporter til Admin
#44: Jeg kan også låse op for ladekablet via app'en, men jeg skal åbne den og vente på den indlæser, får forbindelse til bilen og derefter kan jeg trykke. Jeg behøver ikke åbne app'en for at: * låse døre (op) * slå klima til/fra * åbne førerdøren * afrime * åbne frunk * åbne trunk * blinke med lyset * dytte * prutte (ja..) * diverse andre funktioner Men at låse op for kablet, hvilket må formodes at være en af de mest benyttede funktioner på en bil der jævnligt skal sættes kabel i, kræver at jeg åbner app'en. Jeg har i hvert fald ikke fundet andre måder at låse op for det på. Den kan ikke tilføjes som genvejsikon (som widget bruger) men forhåbentlig har jeg overset noget og er sur uden grund :) Jeg har så lavet en fysisk knap ved hoveddøren i home assistant som låser op for kablet via deres API. Har du prøvet at bruge ting som youtube, twitch eller bare browseren? Føles som en bruge en Eee PC fra 2007 :)
--
Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...] Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...]
#46
Snazzy
Ultrabruger
31-05-2023 23:32

Rapporter til Admin
#44 Alle 3/Y efter 2022 Januar, er med Ryzen processor, som er langt hurtigere til at loade end den gamle intel. #43, lyder til du oplever en masse træls softwarefejl, jeg ville klart kontakte tesla, måske igen igen igen Derudover kan jeg anbefale s3xy knapper. for omkring 1650 kr får man lækre programmerbare knapper, mulighed for at slå forvarm af batteriet til, se batteritemperatur, batteridegradering, og mange mange andre ting S3XY10 gir 10% hvis man som mig stod midt på hegnet og overvejede - NOT SPONSORED :D
--
#47
Enoxe
Elitebruger
01-06-2023 11:26

Rapporter til Admin
Det er faktisk vildt at se hvordan din oplevelse har været, og så spejle den mod den jeg har har haft på min dog relative korte periode som elbilsejer. Købte tilbage i Januar måned en Hundai Ioniq 5 ultimate, og jeg må nok sige at det der overraskede mig mest var anskaffelsesudgifterne til bilen. Selve bilen gav jeg 399.000 for, dertil fik vi svingbart træk med for 3.000 ekstra, så vi landede på en total pris på 402.000kr. Så skulle vi have anskaffet os en lade stander, da vores kørselsbehov fint kan dækkes med en hjemmestander, i de perioder vi kører mest, ligger vi på en ca. 300-350km om dagen, hvilket fint kan lade sig gøre, selv i de kolde perioder kunne vi snige os hjem med ca. 10% tilbage. Ladestanderen endte med at koste os 10999kr. dette var grundet køb af 10m ekstra kabel, samt opgradering til 22kw kabler (ikke noget vores bil understøtter, men så var kablet trukket, og merprisen var ikke mere end 699kr.) så alt i alt en okay pris i forhold til hvad der ellers var på marked. Så kom der også lige den faktor ind fra højre, at vejret var super skizofrent i januar, februar og marts måned, hvor vi blev enige om at vi hellere måtte kører med vinterhjul, men da vores bil kom med sommerdæk på, så måtte vi jo købe os nogle vintersutter. Hold nu k*** man kan komme til at punge ud hvis man bare tænker, jeg finder lige nogle på nettet. En gennemsnitspris på 4x fælge og 4x dæk med trykventiler, løb stort set alle steder op i noget der ligner 18.000+ for selv de billigste dæk og fælge... Som nærrig jyde der ikke får forøget merværdi fordi mine fælge har et abnormalt design, så huede det mig ikke, og jeg skrev derfor på Ioniq 5 danmarks facebook gruppe, og blev til min store glæde kontaktet af en officiel dæk leverandør, som kunne sætte mig istand med fuldstændig de samme dæk, jeg en time forinden havde fundet på nettet til 22.000, til den nette sum af 9.500, altså en besparelse på 12.500 kr.... Ud over det ovennævnte skulle vi punge følgende ud. 2985 kr. til service (vores bil var en tysk demobil, som var lige omkring sin 1 års dag da vi modtog den). 8999 kr. til en coating af bilen (det var gået min næse fuldstændig forbi, at jeg havde købt en bil med mat lak). og sidst men ikke mindst 458kr til Circle K ladning i perioden inden vi fik vores hjemmestander. Så alt i alt lidt mere end jeg havde regnet med, men det kostede os ca. 434.941 for bilen, samt de første 2 uger uden ladestander. Vi byttede vores gamle Ford Focus fra 2019, som hev små 200.000 hjem, og så smed vi yderligere 50.000 i udbetaling, så vi havde sammenlagt et billån på 150.000 som vi afbetaler med 2000 i måneden pt. hvilket svarede til 70% af vores tidligere udgift til benzin. Planen var dermed at vi skulle finansiere vores nye elforbrug med de resterede 30% og så ville det reelt set have været en nulsums udgift for os. Det har så bare vist sig slet ikke at være virkeligheden de sidste 6 måneder, da elafgiftens fravær, kombineret med refusion samt ekstra refusion via monta powerbank, har efterladt vores samlede elforbrug på bilen i perioden 1.1 frem til d.d. har brugt 1.779 kwh som omregnet set har givet os lige knap 9.200 km kørsel. Vi har igennemsnit betalt 1.07kr. pr. KWH i perioden, som svarer til 1903 kr. derudover har vi brugt 658 kr. på supercharger opladninger i samme periode. I refusion har vi fået 0,86 kr pr. kwh svarende til 1529,94 kr. derudover har vi fået 0,19 kr i powerbank refusion som svare til 338,01 kr. og sidst men ikke mindst har vi betalt 79kr i abb. for refusionen så en udgift på 474 kr. Alt i alt har vi i perioden fået 1393,95 kr. i refusion og haft en eludgift på 1903 kr. dvs. vi sammenlagt i en 6 mdr. periode har forbrugt 509,05 kr. på at kører i bil. Sammenlignet med vores gamle benzin bil havde samme antal kørte kilometer, med et gennemsnit på 18 km/l kostet os 7155,55 kr. dette vel og mærke med en gennemsnits benzin pris på 14kr. da vi tilbage i januar skiftede bil, havde vi en benzin pris i omegnen af 16.39 pr. L, og kigger man på nuværende benzin priser, jamen så ligger de i et leje lige omkring de 14 kr. så real besparelsen har sikkert været markant større. Dertil kommer at vores gamle Ford i blandet kørsel nok lå tættere på 16 km/l i gennemsnit. Så vores generelle opfattelse af elbiler pt. er at der er kæmpe besparelser at hente, ja vi har en periode nu hvor elafgiften som sagt er 8 øre, og om en måned så er den 87 øre, men når elafgiften vender tilbage, så vender konkurrencen blandt el udbyderne formodentlig også tilbage. Så ja, vi har ikke helt samme oplevelse som #0, men vi har langt fra den samme mængde tid/km bag rettet endnu. Blot mine 5 cent, til et ret så genialt topic, enormt fedt at se andre der også går op i at blotlægge sine udgifter :)
--
#48
Zapster
Supporter Aspirant
01-06-2023 13:45

Rapporter til Admin
Fin artikel Thomas, dog tror jeg lidt der er nogle fiktive opdigtelser fra din side, taget i betragtning af alle de her abonnements El opladning firmaer opsagde alle deres kundeaftaler med hensyn til du kunne få lov til at lade så meget du ville for 750kr om måneden , for i 2022 opsagde de alle deres aftaler med kunder da krigen i ukraine startede og prisen på El eksploderede til at koste op mod 10kr pr kw på et tidspunkt. Så ville dit firma som du havde aftalen igennem simpelthen gå konkurs, så du har ikke brugt 23.000kr på at kører over 80.000km hvis vi skal i beregne 2022 med i statistikken, ellers må du fremlægge dine reelle udgifter fra din bank konto før jeg skal tro på dette.
--
Errare humanum est, sed perseverare diabolicum
#49
Zapster
Supporter Aspirant
01-06-2023 13:53

Rapporter til Admin
https://www.hvilkenbil.dk[...] Det var bare en af de mange artikler, og der var jo ingen med elbil som kørte så langt som dig som kunne nøjes med at lade om søndagen til 3,65 + afgift som var det billigste i forhold til en anden artikel som jeg så. De har artikler var over det hele på nettet i 2022 Med et kørselsbehov på 10.000 km skal man betale 9.444 kr. i brændstofomkostning til en benzinbil mod 17.566 kr. ved at lade til den høje elpris. Så ja jeg mener din artikel er ren fiktion, specielt hvis 2022 skal tages seriøst , for absolut ingen firmaer ville give folk et abonnement til 750 om måneden og så kan du lade alt det du vil.
--
Errare humanum est, sed perseverare diabolicum
#50
Thomas
BOFH
01-06-2023 14:41

Rapporter til Admin
#47>>Hvis du prøver at regne på samme måde som mig, så vil du bliver overrasket over prisen :-) Du skal huske at jeg har taget alle udgifter har har haft på den og delt den udover det antal måneder jeg har haft bilen. Af alle de udgifter jeg har haft udgør selv elforbruget kun 650 kr om måneden. Når jeg kommer op på det tal jeg gør er det feks fordi de fælge jeg købte til 16500 kr er delt udover 37 måneder. Det giver 446 kr om måneden. Når jeg laver opgørelsen om 3 år så tæller de kun med 230 kr om måneden. Så Hvis vi laver samme regnestykke for dig så får du måske 380.000 for din bil ved privatsalg. Så har din bil kostet dig 9100 kr + forsikring, ejerafgift og el. #48>>Hvorfor skulle jeg lyve? alle tal bygger på faktisk regninger og jeg har naturligvis alle regningerne til at bakke tallet op. Jeg havde et gammelt abonnement hos eon som de havde "glemt" jeg og andre kunder fik derfor lov til at køre videre på den gamle aftale frem til december sidste år. Jeg kunne derfor lade alt det jeg ville ude, bare jeg ikke brugte mere end 750 KWh. Så da elprisen var på sit højeste, ladede jeg mere ude end jeg havde gjort i de foregående 2 år. fra Juni sidste til Januar i år ladede jeg derfor 820 KWh hos Eon på enten hurtiglader eller byladere. Men jeg havde også et fastpris abonnement på min strøm i det meste af første halvår og jeg lader aldrig til den højeste pris. Feks i August sidste år, der ladede jeg hele 250 KWh ude i byen, for det var her prisen gik amok. Derudover når jeg så faktisk ladede hjemme var prisen under gennemsnittet og jeg har derfor regnet med at jeg ladede til 60% af den pris jeg i gennemsnit betalte for strøm i den måned. Derfor har jeg brugt en pris på 2,63 som den pris jeg betalte for el til bilen, selvom mit snit var 4,39 for måneden. Det samme princip gør sig gældende idag. I snit koster el 1,10 kr men jeg lader lige nu til ca 50 øre. Så nej der er ikke noget galt med tallene.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#51
Enoxe
Elitebruger
01-06-2023 14:53

Rapporter til Admin
#49 Det er altså ikke korrekt, jeg bor i et ret stort nybygger område i Holstebro, og flere af mine naboer har rykket på elbils fronten længe før mig. Mange af dem havde låst sig fast i aftaler med Clever og Eon, og mens største delen af dem blev opsagt, var der også en del som ikke blev det, og som på trods af masseopsigelser fik lov til at fortsætte frem til hhv. august 2022 og december 2022 med deres abonnementer inden de blev opsagt. Så du er velkommen til at blive i din tro på at hans historie ikke er sand, men jeg kan blot sige det ikke er første gang jeg hører den fortælling, og jeg kan simpelthen ikke se formålet med så koordineret en løgn fra forskellige munde af.
--
#52
Lenze
Maxibruger
01-06-2023 14:57

Rapporter til Admin
i glemmer helt at EL-biler også går i stykker. De fleste Mercedes B-Klasser for eksempel er udstyret med EL motor fra Tesla og jeg har i mit firma allerede været med til at udskifte 4 af den slags i år. Det er vel og mærke lige omkring 100.000kr de koster at skifte. Ud over det er en el-bil jo udstyret med de samme elektriske moduler (dør moduler, bagklapmoduler, body moduler, lygtemoduler osv.) som går i stykker på fuldstændig samme linje med en almindelig bil. Så alt er ikke kun batteri osv. Der er tæt på at være lige så mange komponenter på dem i dag der går i stykker som på en fornuftig benzin eller diesel bil. Men ja, spændene at høre hvordan det ser ud om 3-4 år hvis du beholdte den. Havde du ejet en ny Hyundai eller Kia feks. havde du jo henholdsvis 5 og 7 år uden bekymringer ud over vægtafgift, benzin og alm. service som en El-bil også skal have. (bremser osv.) Det kan godt være el-nettet og ladestationer ekspanderer. men ladetid er stadig ikke imponerende endnu.
--
Forever GF
#53
Enoxe
Elitebruger
02-06-2023 09:33

Rapporter til Admin
#52 Altså nu kan alle biler jo potentielt gå i stykker, og nu havde jeg en gammel ford mondeo før min tidligere ford focus, og når sådan en motor rem (kan ikke det faglige term) sprænger, så er der ikke megen funktionsdygtig motor tilbage i maskinen, og af personlig erfaring så koster det knaster. I forhold til Batteriet, jamen så er det jo ved langt de fleste elbiler enten forsikret enten som standard, eller som tilkøb, så man ikke står med en udgift på mellem 100-200.000 kr. skulle det stå af. Tag foreksempel Hyundai som du selv nævner her er der 5 års fabriksgaranti, som dækker største delen af de elektriske komponenter i bilen, samt 8 år eller 160.000 km garanti på batteriet, og dette uden merpris, så længe service blot overholdes. Så det er nu ikke fordi det adskiller sig så voldsomt meget fra en "alm. bil". I forhold til ladetider, så er det lidt hvad man gør det til, personligt så kørte vi i sidste weekend fra holstebro til københavn, og retur igen, på vejen derover havde vi totalt set 1 stop af 5min varighed da konen skulle tisse, her klat ladede vi bilen, hvilket gav ca. 28% ekstra på de 5 min vi holdte der og vi kom frem til KBH med 34% tilbage på batteriet. Vi ladede i alt 14 min i KBH og kørte derfra med 82% på batteriet, og på vejen hjem gjorde vi ligeledes et stop for at tisse, og fik ladet yderligere 45% på batteriet. På intet tidspunkt gjorde vi hold blot for at lade andet end i KBH, der er vel og mærke tale om en tur på 856 km, med den rute vi kørte (vi var nede forbi min bror også derfor lidt længere) og vi havde sammenlagt ca. 30min lade tid, hvoraf kun 14 af dem var ladning uden andet formål.
--
#54
JenzZz
Ultrabruger
02-06-2023 09:58

Rapporter til Admin
Så længe man ikke kan køre langt i en elbil, dvs. 7-800 km som minimum, men helst 1000+ så skal jeg ikke have en. Ellers er jeg jo nødt til at have en Diesel ved siden af alligevel. Jeg har utallige ture sydpå om året, både arbejde og ferie, hvor jeg kører 1000+ km om dagen. Ladning er et helvede på vej ned gennem Europa. Der står elbiler i kø ved samtlige tanke. De står bare og klør sig i håret, hvor jeg tanker og kører videre efter 2 minutter, så har jeg til 1000km igen. Husk også at indregne det store tab som alle elbiler vil have + evt. batteriskift på sigt, da udvikling sker hurtigt på dette marked. En fra mit arbejde købte en tesla sidste år. Samme model i dag er markant billigere at købe, efter de utallige prisfald der har været. Jeg er ikke afvisende for elbil på sigt. Men det er early days for elbil. Har endnu ikke set det smarte. Jeg ser konstant Teslaer og andre elbiler trillle bag lastbiler på motorvej med 80 km/t for at spare på batteriet. Jeg griner bare. Elbil er smart, hvis man kører korte ture i by, måske. Men det kan en Benzin også, hvor man tanker en gang hver måned eller hver anden måned... Jo flere der skifter til el, jo dyre bliver el - der vil på sigt intet være at "spare" ved at køre el. Derudover er elnettet slet ikke klar til det. Toyota har gang i brint igen, de snakker om 500 km på 3 liter brint. Lyder lovende. Kan være fremtiden slet ikke bliver el ;)
--
Ryzen 5800X3D, 32GB, RTX 4080, 1440p/280Hz
--
Sidst redigeret 02-06-2023 10:03
#55
Hans
Guru
02-06-2023 10:18

Rapporter til Admin
Nu har jeg ikke læst samtidlige kommentarer, men :) Personligt så er jeg spændt på at se noget mere kvantitativ data på circle of life. Ja, brændstof og daglig drift er billigere på en elbil, men... Hvordan ser det ud, hvis man tager højde for, at en batteripakke bliver slidt, da udskiftningen er en ret stor post? Kommer vi til at se serviceaftaler/forsikring på batteripakker? Bliver elbiler skrottet, når batteripakken dør? Jeg talte med en, der havde kigget på en Audi E-tron, og hvis batteriet kun holder garantien ud, ville det lægge 3,- pr km i omkostning til en ny batteripakke... Og så er der jo den faktor, man glemmer at tage med - Rækkevidden: Variationen med temperaturen og slitagen, samt den tid man nu skal bruge på pauser, hvis man skal langt.
--
http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007... Profession keyboardkriger, tidligere bare kriger ;)
#56
JenzZz
Ultrabruger
02-06-2023 10:22

Rapporter til Admin
#55 Ja der var jo ham der stak ild til sin Tesla, fordi batteriskift kostede 150.000 kroner og det ville give mere mening at købe en ny bil ;) Derudover kan genstande fra vejen, som rammer op i batteripakken, faktisk totalskade en elbil. Gensalgsværdien på en elbil som er 5+ år bliver minimal og skal indregnes i regnestykket. Batteriet vil være MEGET slidt efter 5-6 år og man vil sikkert kun have halv rækkevidde her. Og ja, det faktum at batterierne holder meget dårligere om vinteren, hvor de fleste også smider sædevarme og varme på = Endnu højere elforbrug på et batteri som ikke yder 100% i forvejen = Meget laver rækkevidde. Jeg hader ikke el biler, jeg er bare realist og kender flere med elbiler som har brokket sig :D
--
Ryzen 5800X3D, 32GB, RTX 4080, 1440p/280Hz
--
Sidst redigeret 02-06-2023 10:27
#57
Hans
Guru
02-06-2023 10:29

Rapporter til Admin
#56 Ja, det er også værd at tage med... Jeg er som du, heller ikke kæmpe fan af elbiler - Bare forureningen, og det faktum, at 95-ish % af alle batterier har været et smut forbi Kina på et tidspunkt i produktionen... Og da jeg har svigerforældre i Nordjylland, så er den lange rækkevidde vigtige for mig 3-4 gange om året. Hvor jeg med min nuværende dåse, kan komme frem og tilbage uden at tanke, så vil en elbil betyde, at jeg skal "tanke" en eller flere gange på turen. Det kosten enten en del tid, eller også koster det min svigerforældre en tankfuld strøm - Ingen af tingene er optimale... Men igen, kunne sagtens bruge en elbil med kortrækkevidde til min daglige kørsel, da jeg 45-50 km frem og tilbage fra job.
--
http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007... Profession keyboardkriger, tidligere bare kriger ;)
#58
Enoxe
Elitebruger
02-06-2023 12:01

Rapporter til Admin
Det jo helt vildt som folk der efter egen udtale ikke har sat sig ind i tingene, kunne gøre samtlige bilproducenter arbejdsløse, med deres tilsyneladende endeløse viden.... Nu er der jo allerede forsikringer/serviceaftaler på batterier ved langt de fleste producenter, jeg kender ikke til teslas aftaler, da vi ikke kiggede meget på en tesla, men både MEB bilerne og langt de fleste Eplatforms biler, har garanti enten gældende fra køb, eller som tilkøb i form af forsikring/serviceaftale. Selvfølgelig hvis du vil kører 1000+ km om dagen jamen så kommer du til at holde og lade, det giver sig selv, men nu er det jo super heldigt at 98% af alle danskere kan klemme sig ind i spændet der hedder 350 km eller under, hvilket betyder at for 98% af alle danskere, jamen så er en elbil fin til langt det meste. Skal man så på langtur, jamen så må man jo gøre op med sig selv om et kvarter her og der kan passes ind, eller om man har en blærer der aldrig skal tømmes og man derfor kan nøjes med at leje en diesel bil ved grænsen, som minimum kan kører 1500 km på en tankning. Men igen så er det jo de færreste som pløjer ned gennem verden med en urin pose i bilen, og en madpakke hjemmefra. I forhold til batteriskifte, jamen så er det jo i praksis de færreste biler der nogensinde lander i denne kategori. Et batteri er jo ikke dødt efter 5-6 år, langt de fleste batterier er ikke engang på vej hen mod den vej der fører mod døden på det tidspunkt. Der er også en grund til at virksomheder er klar på at give op mod 8 års garanti på batteriet, det er jo netop fordi kun ganske få batterier har nogen form for problemer før den tid, og det er i langt de fleste tilfælde som der har været fremme, pga. generel misplejning af batteriet at det dør før tid. Jeg har selv mine forbehold for elbiler, men jeg må også bare erkende at det har været langt mindre smertefuldt end jeg havde troet det ville være. Jeg vil lave det argument at 99% af alle ville kunne leve med at skulle lade, og at den lade del i praksis er så lille en del af det at være elbils ejer at det efter et par uger er på lige fod med tankning. Jeg syntes dog det er herligt at folk der aldrig har ejet en elbil, altid ved 100% omkring elbiler og hvordan det er at eje dem i praksis, og gladelig deler ud af alle deres fordomme omkring elbiler. Jeg siger på ingen måde elbiler er fremtiden, elbiler er heller ikke udelukkende et køb man gør sig pga. grønomstilling, for produktionen af elbiler er langt fra grøn, men jeg er dog stadig af den holdning, at elbiler pt. løser langt flere problemer end de skaber, og selv hvis de om få år erstattes af brint, eller anden form for energikilde, så er det stadig et velfungerende springbræt der pt. ligger til rådighed. Og man kan bare sige at hvad enten man er enige i elbiler eller ej, så kører der stadig en røvfuld tesla modeller som har kørt siden tesla gjorde sit indtog på det danske marked i 2013, og langt de fleste af de biler kører fortsat på det batteri de er sat i verden med, og har man lyst til at hører hvad folks erfaringer er på den front, jamen så hop da ind på teslas forum og deltag istedet for bare at antage at de få artikler i læser er representative for hele brugerfladen af elbiler..
--
#59
JenzZz
Ultrabruger
02-06-2023 12:04

Rapporter til Admin
#58 Ja elbilsproducenterne elsker alle de ekstra abonnementer og forsikringer, som netop også trækker den samlede pris op. De fjerner også features fra bilen via updates og features forsvinder uden Premium Connectivity gennem Tesla f.eks. Vil man have forsikring på batteri og samtlige features, så regn det endeligt med i den samlede pris ;)
--
Ryzen 5800X3D, 32GB, RTX 4080, 1440p/280Hz
#60
Ronson
HOL Moderator
02-06-2023 14:27

Rapporter til Admin
#59: Går elbiler oftere i stykker end ikke-elbiler? Tilbydes der flere forsikringer til elbiler end til ikke-elbiler? Køber folk med elbiler flere forsikringer? Jeg er ikke sikker på hvad det er du vil frem til. Smid nogle data vi kan forholde os til. Hvis et batteri har en garanti på 8 år så kan du godt regne med at der er så stor en margin at batterier i gennemsnit holder meget længere. Ellers ville det være økonomisk selvmord at tilbyde 8 års garanti. Jeg kender flere med elbiler der ikke har brokket sig end du kender der har brokket sig. Og jeg elsker dine bedre-vidende smileys ;) :D
--
Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...] Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...]
--
Sidst redigeret 02-06-2023 14:28
#61
waskustobaskus
Maxi Nørd
02-06-2023 16:24

Rapporter til Admin
Man skal bare melde sig ind i tesla model 3 owners club på FB, så skal man se mærkelige fejl. Bilen oser på ingen måde af kvalitet:-)
--
#62
Sjanten88
Supporter
02-06-2023 16:43

Rapporter til Admin
#56 "Jeg hader ikke el biler, jeg er bare realist og kender flere med elbiler som har brokket sig :D" Den sætning klinger voldsomt hult når du samtidig skriver : "Batteriet vil være MEGET slidt efter 5-6 år og man vil sikkert kun have halv rækkevidde her." Jeg ved ikke helt om jeg skal grine eller græde over en sådan uvidenhed, nok egentlig mest det sidste fordi en simpel googlesøgning havde givet dig svaret. Li-ion batterier har en forvent levetidscyklus på 3-5000 cyklusser så lad os nappe en model y som jeg personligt har erfaring med i henhold til rækkevidde, så har jeg et total forbrug på 180wh/km altså over 5 km/kWh og med med 75 kWh brugbart batteri giver det altså med de 5 km/kWh 375 km på en fuld "tank" og det giver altså en samlet rækkevidde ved de 3000 cyklus på over 1.100.000 km. Så er jeg med på at batteri er degraderet løbende, men foreløbige test af model S viser 100.000 miles og tab mellem 9 og 12% i batteriets samle kapacitet. Men som #58 er inde på falder du netop i kategorien og folk der tror de ved noget fordi de enten har læst noget på et offentligt toilet skrevet af en ligeså ignorant "Jeg hader ikke el biler, jeg er bare realist og kender flere med elbiler som har brokket sig :D" eller af en 5 årig. Så snakker du om features der er tilkøb? korrekt det er muligt at tilkøbe, præcis som du gør med din telefon, eller almindelige bil hvor det også er muligt. Helt konkret er det dog at bilen længe fint virker uden eksempelvis premium connect, men det er klart sjovere at have alle features, men igen betyder det bare at vi som forbrugere kan tilpasse produktet som vi ønsker det. #60 Jeg elsker dit forsøg på at banke realisme ind i hovedet på JenzZz - men ud fra indlæggene her er der lang vej og det vil være spild af jeres begges tid tænker jeg, specielt efter jeg lige scrollede op og så han ville have elbiler der kørte minimum 7-800 km på el, det er tæt på det "nemmeste" at lave, det er blot at sparke flere batterier i bilen men der er simpelthen ikke et marked for det netop fordi de folk der mener de skal bruge 1000+ km i rækkevidde ikke vil betale for det. Volvo laver eksemelvis et 580kWh batteri som teoretisk med bare 3km/kWh giver 1500+ km - det er bare ikke relevant i forhold til pris/vægt. #58 Jeg er helt enig med din tilgang. Og for at tilføje så nej elbilerne er ikke perfekte, og ja det er træls at skulle lade når man er på langtur, omvendt skal jeg kun lade når jeg netop skal på de lange ture som jeg i forvejen har god tid til kva planlægning, med 400 km rækkevidde uden de store problemer mener jeg bestemt jeg kan komme rundt i landet uden ret meget planlægning når man er bosat i midtjylland. #61 man kan tydeligvis bare kigge på HOL, der findes de samme typer ;) Bilen er ikke perfekt og det forventer folk, ja samlekvalitet er blevet markant bedre, men fin du en tilsvarende bil i samme udstyrsleje til samme pris, med samme produktions tid der er bedre så skal jeg være den første til at folde endnu en sølvpapirshat til dig :)
--
Sidst redigeret 02-06-2023 16:45
#63
Bender82
Monster Supporter
02-06-2023 16:50

Rapporter til Admin
Tesla uden LFP batterier vil jeg nok holde mig fra https://finans.dk[...]
--
Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air
#64
syncmarster
Semi Supporter
02-06-2023 19:01

Rapporter til Admin
#62 Du skriver selv google og miles i din tekst. Hvad er forskellen på sandheden fra en toiletvæg kontra hvad der skrevet på internettet søgt via google? Du behøver ikke at svare, synes dog dine augmenter var lidt sjove, god weekend :-)
--
To stk. En stationær og en bærbar.
#65
Sjanten88
Supporter
02-06-2023 20:19

Rapporter til Admin
#64 jeg forstår ikke dit spørgsmål eller pointe omkring Google og Miles ? Med mindre du ønsker jeg havde omregnet det for dig så du slap for det? Nuvel jeg respekterer du kommentere men savner noget indhold ?
--
#66
syncmarster
Semi Supporter
02-06-2023 21:30

Rapporter til Admin
Jeg ved ikke helt om jeg skal grine eller græde over en sådan uvidenhed, nok egentlig mest det sidste fordi en simpel googlesøgning havde givet dig svaret. Li-ion batterier har en forvent levetidscyklus på 3-5000 cyklusser så lad os nappe en model y som jeg personligt har erfaring med i henhold til rækkevidde, så har jeg et total forbrug på 180wh/km altså over 5 km/kWh og med med 75 kWh brugbart batteri giver det altså med de 5 km/kWh 375 km på en fuld "tank" og det giver altså en samlet rækkevidde ved de 3000 cyklus på over 1.100.000 km. Så er jeg med på at batteri er degraderet løbende, men foreløbige test af model S viser 100.000 miles og tab mellem 9 og 12% i batteriets samle kapacitet. Men som #58 er inde på falder du netop i kategorien og folk der tror de ved noget fordi de enten har læst noget på et offentligt toilet skrevet af en ligeså ignorant "Jeg hader ikke el biler, jeg er bare realist og kender flere med elbiler som har brokket sig :D" eller af en 5 årig.
--
To stk. En stationær og en bærbar.
--
Sidst redigeret 02-06-2023 21:34
#67
Sjanten88
Supporter
03-06-2023 00:07

Rapporter til Admin
#66 det blev det ikke bedre af men jeg havde heller ikende store forventninger til at der ville komme noget relevant.
--
#68
Hans
Guru
03-06-2023 10:44

Rapporter til Admin
Det er sjovt at dem, der taler for Tesla, helt springer over at kommentere på #63... #58 Jeg kan ikke lade helt være med at tro, at nogle dele af din kommentar henleder til mine kommentarer, #55/57. Læg mærke til, at jeg ikke kommer med den store "fakta-hammer", men jeg stiller nogle spørgsmål og smider nogle tanker op, jeg tænker er relevante med min niveau af viden på området. Og nogle af de tanker, er så allerede effekturet - Der tænker jeg, at det vel viser lidt evne til at stille de rigtige spørgsmål - Om end vi altid kan diskutere, om jeg burde have undersøgt dette forinden. Men da det er et forum, og det at jeg ikke statede fakta, men stillede spørgsmål, løftede nogle tanker, og sætte dem i forhold til mine transportbehov. Så synes jeg, at din kommentar er en smule, øhm, fakta-statede, på et niveau, hvor din bias måske ikke giver den helt rette sammenfatning... En ting er forventninger til en teknologi, en anden ting er, hvad teknologien faktisk præsterer i den virkelige verden. Og når det kommer til os forbrugere - Hvordan producenterne lever op til deres opstillede garantier - En garanti er jo kun så meget værd, som producentens vilje til at efterleve denne, som det tydeligvis ses i #63. Hvis dommen i #63 er målestok for den sikkerhed, der er i at købe en 6-8 gammel Tesla, så må der forbindes med en hvis usikkerhed, hvilket nødvendigvis bør påvirke brugtpriserne i forbindelse med, at der er en element af lodtrækkeri. Det fører så til en højere afskrivning, og derved en samlet set dårligere circle of life økonomi... Men som jeg lagde ud med i #55, så savner jeg et større grundlag af kvantitative data mht circle of life data.
--
http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007... Profession keyboardkriger, tidligere bare kriger ;)
#69
Thomas
BOFH
03-06-2023 15:32

Rapporter til Admin
#54>>Det er altså noget sludder man ikke kan køre langt i en Elbil, Det tager lidt længere tid men så er det heller ikke værre. For 2 år siden kørte jeg fra Innsbruck til Rostock, en Tur på 960 km Vi kørte kl 7,15 og var ved border shop kl 18.45. Samlet set holdt vi stille i under 2 timer og 45 af de minutter var da vi spiste frokost. Vi skulle med garanti også have haft et par tisse pauser i en Diesel bil så måske vi kunne have gjort det 1 time hurtigere i en Benzin bil. Det synes jeg altså er rimeligt. Den med at lade standerne er optaget kender jeg ikke til Jeg kører Tesla de har altid mange ladere samme sted og selv hvis der er vente tid er det kort tid. Brint er en dødssejler til privat transport. Den med at køre 500 km på 3 Kg (formoder det er det du mener da man ikke måler brint i Liter) lyder muligt, om end brint bilerne i dag nærmere kører 115 km pr kg, så lyder 166 km pr kg teoretisk muligt. Problemet er bare at det koster omkring 55 KWh at producere 1 KG brint så din brint bil der kan køre 500 km kræver 165 KWh energi. Det er lidt mindre energi end jeg brugte på at køre 960 km i min Tesla. Derudover er en Brint bil også bare en elbil, den opbevarer bare energien på en anden måde. Så hvis Brint bilen kan køre 500 km på de ca 75 KWh energi man kan trække ud af 1 kg brint, så kan man også køre så langt i en ren elbil. #55>>Det er klart spænende at se hvad der sker i fremtiden, men man forventer at langt de fleste elbiler der sælges i dag vil blive skrottet med det originale batteri i bilen. Måske kan man endda tage batteriet ud og bruge det i en storage løsning til hjemmet. Der vil naturligvis være undtagelser men langt de fleste biler bør det ikke være et problem på. #56>>Tænker du ikke på ham fra Finland der sprængte den i luften. Jeg har altid set den som et forsøg på at få youtube visninger og måske få gang i en kanal. Man kan nemlig renovere et batteri for meget mindre end det et nyt koster. #63>>Det er ikke så meget LFP batterier, som Teslas tidlige batterier der ikke var super gode. Der er skiftet uforholdsmæssigt mange på garantien bland de tidlige biler, lige som de tidlige bilers motor havde det med at give op. Men dem der laves i dag, der burde batteriet være af en meget bedre kvalitet. Jeg så lige dette opslag på twitter her tidligere i dag https://twitter.com[...] 369.000 miles eller 590.000 km på samme batteri. På et andet billede kan man se at han har 51,7 KWh tilgængeligt efter så mange km det er omkring 75% Dog er det ikke imponerende service fra Tesla side. Det bliver efter min mening et af deres kæmpe problemer i fremtiden. Jeg var blandt de første der købte en Tels og kan godt leve med de mangler jeg vidste den har. Men dem der køber i dag har nok helt andre forventninger og her er Tesla bare ikke gode nok på service området. #68>>På garanti området er Tesla meget amerikansk. De prøver at snige sig uden om forbrugerlovgivningen og det tror jeg bliver et kæmpe problem i fremtiden. Jeg ville da personligt være lidt tilbageholdende ved at købe en gammel Model S der ikke har fået skiftet batteri. Der var nemlig relativt mange af de første biler der fik skiftet batteri på garantien og det er dyrt at skifte. Men man kan faktisk renovere dem så man skifter de dårlige celler i stedet for at skifte hele pakken.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#70
Sjanten88
Supporter
03-06-2023 18:13

Rapporter til Admin
https://twitter.com[...] som skeptiker kunne man kigge her - i omegnen af 600.000 km på samme batteri og tilsvarende omkring 2500 Supercharges og det er stadig funktionelt - der mangler lidt info om batteristsnd, men flere rapportere om 1kWh tab på de første 80.000 km og andre omkring 10% eller 7-8 kWh når man nærmer sig 170-200.000 km. ahh så også lige at Thomas havde delt samme link
--
Sidst redigeret 03-06-2023 18:15
#71
Kanock
Juniorbruger
03-06-2023 18:22

Rapporter til Admin
der er bare et stort problem den er død kedelig og køre i.
--
#72
Thomas
BOFH
03-06-2023 23:21

Rapporter til Admin
#71>>jeg tænker 80-90% af de biler der kører rundt i Danmark er kedeligere at køre i. Jeg har ihvertfald ikke kørt mange biler til under 500.000 kr der er lige så sjove at køre i.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#73
Qax
Monster Nørd
03-06-2023 23:47

Rapporter til Admin
Jeg lavede lidt der samme med min Octavia 2015 1,6 TDI og sammenlignede med at købe en Audi Q4 Etron der havde kørt 8.000 km. Det ville koste mig cirka 3.500 kr, ekstra, hver måned, de næste 3 år. Min Octavia er betalt ud og der skulle optages nyt lån på Audien. Det var penge jeg ikke synes jeg havde lyst til at finde i min økonomi, år det er en A til B bil.
--
ASUS B550M TUF - 5800X - NZXT Kraken X62 G.Skill 2x8gb 3200Mhz CL14 3080 TUF OC - Samsung LC34G55T Adata XPG SX8200 Pro 1TB
#74
waskustobaskus
Maxi Nørd
04-06-2023 10:54

Rapporter til Admin
#72 det eneste sjove er jo accelerationen. På snoede veje mærker man jo at den vejere flere ton og er en balje at kører i:-)
--
#75
Thomas
BOFH
04-06-2023 11:50

Rapporter til Admin
#73>>En ny bil taber stort set altid i omkostninger, hvis man inkluderer en gammel bil der er Afskrevet / afbetalt. Men på et tidspunkt skal den gamle jo også skiftes og det er der regnestykket bliver interessant. #75>>Har du prøvet at køre en Model 3 rundt på små veje? Ja den er tungere end Benzin biler men vægten ligger lavt og den krænger meget lidt i sving. Den er på ingen måde en balje at køre.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
--
Sidst redigeret 04-06-2023 11:53
#76
Hans
Guru
04-06-2023 13:44

Rapporter til Admin
#69 Dejligt med konstruktive svar (omend jeg ikke havde forventet andet fra dig ;) ), og som du kommer ind på, så er tingene meget subjektive - For nogle er lidt længere rejsetid helt fint, for andre er det bare pisse træls :) Mht. Teslas tilgang til garanti, så er vi jo heldigvis riiiimeligt beskyttede i DK. Men som du også kommer ind på, så kan der være nogle udfordringer med at købe en brugt Tesla, da ikke har fået skiftet batteri :) Og mht. brugte batterier, så er der i hvert fald et firma, der arbejder på en teknologi, der kører på "enkelt-celle-niveau", og ikke i større eller mindre pakker, hvilket betyder, at en dårlig celle ikke vil trække andre ned :) Og som du implicit skriver, så kommer vi nok til at se en ny "forretningsmodel/genbrugsmodel" for gamle batterier :) Mht brint, så har brint den stor fordel, at det faktisk er til at opbevare - Og selvom, der er et stort spild ved konvertering af el til brint, så er det jo egentligt "gratis", hvis det er i forbindelse med overskudsproduktion af el, der ikke har andre brugsmål. Ligeledes har brint den fordel, at det er noget hurtigere at tanke, således at det kan være et reelt alternativ i transportbranchen, der kræver høj utilization for at være rentabel. Og selvom jeg ABSOLUT ikke er tilhænger er el-biler, så er jeg ikke blind for, at det kan være en reel mulighed for mig i forhold til kortere pendling. Samt at jeg overvejer en masse solceller, noget jordvarme/varmepumpe og en noget batterivæg - Gerne med intelligent styring, således at strømmen bruges bedst muligt mht drift af hus og evt opladning af elbil om natten... Og sidst man ikke mindst, så tænker jeg, at en mulighed, der kunne gøre elbiler mere attraktive, både for kunde og miljø, er en form for service (på langt højere niveau end i dag), hvor man kan skifte batteristørrelse - 90-95% af tiden vil et batteri med 130 km rækkevidde være rimeligt til mig. Men 3-5 gange om året, så skal jeg til Nordjylland, og ville ikke magte 3-4 ladestop på vejen. Ved leje af et større batteri i kortere perioder, så kommer mit behov og miljø hensyn til at gå op i en højere enhed :)
--
http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007... Profession keyboardkriger, tidligere bare kriger ;)
#77
Thomas
BOFH
05-06-2023 01:26

Rapporter til Admin
medmindre man opbevarer det i flydende form og det er lidt svært da Brint koger ved -252 grader. Men kan komprimere det, men selv her er opbevaringskapaciteten begrænset. I biler opbevarer med det under 700 BAR og så kræver 5 KG Brint ca 125 liter tank. Endeligt kan man omforme det til noget andet, men hver gang man konverterer, så koster det energi. Så Brint er bare ikke så fedt som man ellers kunne tænke sig. Endeligt så er der den praktiske dimension. Brint biler skal fyldes op meget oftere end Benzin biler og da Brint anlæg skal tø op mellem opfyldninger, så kan et anlæg faktisk ikke tanke så mange biler i timen. Derfor skal vi faktisk have flere Brint stationer end vi har benzin stationer. Men Brinten skal også produceres og det er desværre ikke bare en biting. Hvis vi tager en Toyota Miari som er opgiver til at køre 115 km pr 1 KG brint så ville de 2,8 millioner biler i Danmark kræve 487 millioner kg Brint hvert år. Det ville koste 27 TWh at producere den Brint eller næsten det samme som Danmarks samlede elforbrug i 2022 (35 TWh). Men hvis alle i stedet kører i elbiler der kører beskedende 5 km pr KWh, så kræver det kun 11 TWh. Det vil altså være forbundet med store ekstra omkostninger hvis vi skal køre på Brint. Der har vi men største anke mod Brint som brændstof, det er simpelthen for dyrt til at jeg tror ret mange vil købe den løsning. Jeg ville i hvert fald se det som en stor nedgradering i forhold til min elbil hvis jeg skulle forbi en Brint tankstation en gang eller 2 om ugen, for at jeg kan køre en time hurtigere til Østrig. Jeg er med på at det er en ændring på folks vaner og der er nok også nogle folk som simpelthen ville få svært ved at udføre det arbejde ed har nu med de elbiler vi har i dag. Med jeg er fuldt ud af den opfattelse at 90% af os uden de store problemer kan skifte til elbil. Det kræver bare en lader enten hjemme eller på arbejdet. Turen til Nordjylland er uden en lader i den anden ende er trist, for så koster det lige en halv time mere at komme hjem. Men på et tidspunkt får familierne i Jylland også elbiler og så kan man jo bare bruge deres oplader mod man sender dem penge for opladningen.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#78
thechillum
Giga Supporter
05-06-2023 08:44

Rapporter til Admin
#12 - Sindssygt at ville sammenligne en Tesla 3 med en BMW M540I, er og vil aldrig være en realistisk case at sætte op imod hinanden. Fint nok med en BMW 540I måske, men aldrig en M. Når/hvis man skal sætte benzin/diesel mod el-biler, så må man aldrig lade hestekræfter matche 1:1, for så kommer der kun urealistiske tal frem. Du kommer nemlig aldrig til at kunne matche sådan en Tesla 1:1 - For så skal man også matche følelsen af at køre i det der føltes som en billig plastik bil, den følelse har du godt nok ikke i en BMW M540I.
--
#79
Flmr77
Ultrabruger
06-06-2023 13:23

Rapporter til Admin
Det er en spændende udvikling, der er i gang. Jeg selv venter på en elbil med plads til barnevogn og dobbelt hundebur, der ikke koster på den anden side af 600.000 hvis rækkevidden skal være over 400 km på 130 km/t motorvej. ( plus den gerne må kunne trække en campingvogn mere end til fyn på en opladning) Mht batterierne viser en undersøgelse, at lynladning belaster batterierne rimeligt kraftigt, fald på 17% per 200.000 i forhold til dem der ikke har brugt lynlader. "Erstmalige Messung der Batteriedegradation in Abhängigkeit zum Schnellladeanteil - AVILOO [DE]"
--
#80
Martin_DJ
Guru
06-06-2023 21:47

Rapporter til Admin
Fin læsning. Jeg er også selv en nørd med tal og det ser ud til at du er grundig. Dog vil jeg lige påpege at du får meget svært ved at få mere end 250.000 kr for din Tesla som markedet ser ud lige nu. Når jeg så sidst i indlægget ser de endelige tal, så bliver jeg lige endnu mere glad for min firmabil. Både fordi jeg ikke behøver at holde regnskab, men også fordi jeg slipper for den hårdeste post, nemlig afskrivningen.
--
Note: "DJ" har ikke noget med "disc jockey" at gøre :D Det er bare tilfældigvis, forbogstaverne fra mit mellem og efternavn.
#81
Thomas
BOFH
07-06-2023 01:30

Rapporter til Admin
#78>>Du har ret, man skal naturligvis sammenligne med en M3 https://www.youtube.com[...] Næsten 2 sekunder hurtigere på en omgang. Når fair skal være fair, så tænker jeg at BMW'en nok er sjovere på bane end Teslaen og materiale kvaliteten er uden tvivl højere. Men tænker det sætter det lidt i perspektiv når folk siger at en model 3 ikke kører godt. #79>>Så faktisk et opslag den anden dag med en Model 3 der havde kørt 369.000 miles på samme batteri, motor og bremser. Den skulle have lynlader 2500 gange og stadig have omkring 75% kapacitet tilbage. Kan ikke finde det oprindelige opslag lige nu men her et tweet der omtaler det https://twitter.com[...] #80>>Det er svært at sige hvad tabet ville være, da jeg jo ikke ville finde ud af det før jeg solgte den. Men jeg undersøgte markedet og den billigste LR fra 2020 koster 265.000 på bilbasen. Den har til gengæld kørt næsten dobbelt så langt som min. Men ja skulle jeg af med min bil nu, så ville det koste dyrt. Men jeg forventer ikke jeg er halvvejs i mit ejerskab af den bil så afskrivningen skal nok rette sig ud med tiden. Faktisk kunne jeg godt forestille mig at vi vil køre den helt død, for hvis den ikke er for dyr at reparere når den er gammel, så vil den jo stadig være en fantastisk bil nr 2. I hvert fald noget federe end den Peugeot 208 1,0 min kone kører rundt i idag. Lige nu ser det ret positivt ud for at købe en Tesla som firmabil. Problemet er jo bare at man ofte kommer til at ofre noget løn for at få firmabilen. Derudover ville jeg ikke få km penge. Jeg vil tro at omkring 10.000 af de km jeg har kørt har været med km penge. De sidste par år før Corona fik jeg vel 90.000 om året i km penge (desværre skattepligtigt da det var til samme adresse). Men kunne jeg få en ny Model 3 (når highland faceliftet kommer) som firmabil uden at skulle gå ned i løn ville det være meget fristende :-)
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#82
peabush
Ny på siden
07-06-2023 11:22

Rapporter til Admin
Super gennemgang! Det skulle næsten krydres med et eksempel for Octavia iV plugin hybrid. Så fik man nuancerne i 3 typer.
--
#83
Box55
Ny på siden
09-06-2023 19:49

Rapporter til Admin
Hold da kæft, 8418 kr. om måneden! Det er dyrt at have bil/Tesla.
--
#84
Freak13
Monsterbruger
12-06-2023 14:36

Rapporter til Admin
#83 - Det er ikke 8418,- som du skal have op af lommen hver måned. Thomas har lavet afskrivninger med i hans regnestykke. Det gør sig i øvrigt gældende på alle andre biler også. Men ja - Det er da ikke billigt at have en bil til 400-500.000,-
--
Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz |
#85
Speedpete
Mega Supporter
12-06-2023 22:30

Rapporter til Admin
Tak for en fin artikel! - kunne du prøve at lave en beregning af hvad prisen pr måned ville være hvis du havde købt til nutidspris? det prisdrop der blev lavet i januar sker nok ikke i samme omfang igen - så kan man nemmere regne ud hvad det reelt vil koste
--
Speedpete
#86
Freak13
Monsterbruger
13-06-2023 08:07

Rapporter til Admin
#85 - Hvis du fjerner afskrivningen helt, så vil det være 3500,- om måneden ca. at have den. Det giver et mere retvisende billede af, hvad du skal have op fysisk op af lommen hver måned.
--
Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz |
#87
Speedpete
Mega Supporter
13-06-2023 08:56

Rapporter til Admin
#85 tak, men afskrivningen er jo en reel udgift der skal tages med i betragtning. Hvis man skærer 100k af bliver det i stedet ca 210k i 37 mdr = 5675kr. Afskrivninger182.500 Finansering mv69.117 Anskaffelse udstyr30.141 Strøm23.879 Service5.835 Samlet pris311.473 Pris pr måned8.418 86211 km til 23878 kr = 3.61kr pr km. hvis bilen kører 7km/kwh må det være 0.52øre pr kwh. det er ikke ringe. Man kan også overveje at medregne hvad man kunne have tjent hvis man havde investeret pengene i stedet for.
--
Speedpete
--
Sidst redigeret 13-06-2023 09:01
#88
Speedpete
Mega Supporter
13-06-2023 09:08

Rapporter til Admin
Der var vist en grum fejl i el- beregningen og kunne ikke rette i post ovenfor. 86211 km til 23878 kr = 0.28kr/km. Hvis den kører 7km/kwh svarer det til en elpris til 1.96kr. Vi lader ofte til en fjerdedel af det - så det kan godt gøres billigere i hvert fald på hjemmefronten. Men det afhænger jo af hvor meget man lader ude vs hjemme om det kan svare sig.
--
Speedpete
#89
Thomas
BOFH
13-06-2023 12:06

Rapporter til Admin
#83>>Det er generelt dyrt at have bil og når den er så dyr i anskaffelse som min, så bliver det ekstra dyrt. Men jeg regnede faktisk på hvad det ville koste mig at beholde min gamle Ford Fondeo, som var fuldt afbetalt. Med mit daværende forbrug på 50.000 km om året så ville det koste mig omkring 4000 kr om måneden i snit, mens jeg beregnede Teslaen til 7000. #84>>Ja det er rigtigt at den ekstra høje afskrivning har betydet at månedsomkostningen ser noget højere ud nu. Jeg har fuld forventning om at totalprisen over 8 år lander omkring 7000 kr om måneden. #85>>Det er relativt nemt. Jeg regnede på det i #32 og konkluderede at prisen så var 6580 kr om måneden. #86>>Du har helt ret i at de 8418 kr ikke er det der bliver hævet hver måned på min konto. Det tal er omkring 6500 kr for jeg har som de fleste et billån der også skal betales. Billån 4850 Strøm 650 Forsikring og diverse 1000 Og så har jeg faktisk også en lille skattebesparelse som jeg burde tage med fra renterne. #88>>Der er ingen fejl i beregningen. Hvis du læser min artikel så vil du se at jeg faktisk udpensler mit elforbrug meget nøjagtigt ”Samlet set har jeg altså brugt 21.338 KWh på at køre de 86.211 km Det har også kostet mig 23.879 kr. pris/km 28 øre Elforbrug pr km 248 Wh/km (4,04 km pr KWh)” Jeg kører altså ikke 7 men 4 km pr kwh når alt er regnet med. Jeg kan lige for tiden godt komme ned på at bilen viser lidt lavere end de 143 Wh/km som du lægger til grund for din beregning, men det kræver de helt rette forhold. Men det inkluderer ikke den strøm bilen bruger på at rense aircon efter kørsel eller Sentry som jeg bruger ude i byen. Det inkluderer heller ikke ladetab som jeg har med i min beregning.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#90
mike_o
Monsterbruger
29-06-2023 17:46

Rapporter til Admin
Tak for en super fin og gennemarbejdet artikel! Jeg føler mig pludseligt mindre dårligt tilpas over økonomien i mine BMWer: Jeg har en 6-cylindret coupé med små 500hk og så en ældre 120D til det praktiske og vinterkørsel (nænner ikke salt på 3-eren). Det hjælper selvfølgeligt også at købe dem brugt og bruge billige/tyske værksteder. Og at den lille 1'er kører 19,8km/l (snit over flere år) og er helt urimelig driftsikker.
--
#91
jalling
Maxibruger
29-06-2023 21:38

Rapporter til Admin
#90 Mon ikke bare man skal nyde det man har. Der er altid bedre og daarligere loesninger til ens behov. Du har valgt det rigtige for dig, og det er fedt. Thomas har valgt det rigtige for ham og det er ogsaa fedt. /Jonas
--
#92
Activity
Mega Nørd
29-06-2023 21:48

Rapporter til Admin
#78 Enig. I Tesla for man ikke ligefrem følelsen af kvalitet og godt "håndværk" som i en ja ta´ bare en 3 serie fra bmw og med alle de Tesla der bliver solgt og bare søg på brugte, så bliver det et rigtig luder markedet om nogle år når de skal sælges igen, grundet der sker så meget år efter år. Jeg afventer en del år endnu inden jeg ser nogen "god" økonomi i det her cirkus. Men dejlig der er nogen der tager springet først og hjælper os andre med at vælge rigtig engang. ;)
--
Signatur (Valgfrit)
#93
Angelus
Monsterbruger
26-07-2023 13:58

Rapporter til Admin
Fed "artikel" går selv med drømme om en elbil, men ved ikke om det er godt eller skidt i forhold til ens kørsels behov :) Jeg er fan af at man ikke skal give de højre diselpriser og hvis huskøbet kommer op igen her hjemme, kunne man smide solceller på taget og spare lidt der også. Men jeg overvejer dog at lease, men syntes det er så svært at se om leasing på 2-3 år er billiger eller aj end at købe en ellert... Jeg havde kigget på en Model Y, eller Skoda Enqaq - eller måske den nye Ford Explore ...
--
i9-12900k - Z790 Master - 64gb DDR5-6000 RTX4070ti - 2x WD_Black 2tb - Corsair 7000D Custom Corsair vandkøling - 2x Samsung G7
#94
Business
Giga Supporter
26-07-2023 14:22

Rapporter til Admin
#93 Du ku' jo prøve at lease en MG4. Fra 3000/måned, uden udbetaling. Den, formoder jeg, kan opsiges efter 12 måneder, hvis det ikke er dig. Så har det "kun" kostet 36.000 at prøve.
--
#95
Qax
Monster Nørd
26-07-2023 15:37

Rapporter til Admin
#94 36.000 + omlakering af selv de mindste stenslag osv. Det kan sjældent betale sig at have en bil så kort tid. #93 Du mister adgangen til afgift retur på den strøm du lader bilen med og der er ikke ret meget at hente på solcellerne, da solen er oppe, når du er på arbejde. Hvis du har normale arbejdstider.
--
ASUS B550M TUF - 5800X - NZXT Kraken X62 G.Skill 2x8gb 3200Mhz CL14 3080 TUF OC - Samsung LC34G55T Adata XPG SX8200 Pro 1TB
#96
Business
Giga Supporter
26-07-2023 15:45

Rapporter til Admin
#95 Hvorfor skulle man betale for omlakering ved stenslag? Jeg formoder, igen, at de kører med FDM kontrakter og FDM aflevering, så almindeligt slid er beregnet, plus der er en afleveringsforsikring.
--

Opret svar til nyheden: Så meget koster det at eje en Tesla i 3 år

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE