Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Generel hardware

Nyt Tesla batteri udviklet med Kina?

Af Junior Nørd Mango | 17-05-2020 16:57 | 2493 visninger | 33 svar, hop til seneste
Hej Jeg læser at Tesla i samarbejde med Kina har udviklet et batteri der kan holde til 1,6 millioner km og planen er at det skal være implementeret i Teslas biler i 2021 og prisen på el-biler skulle falde markant. Lyder det ikke for godt til at være sandt? Nogen der ved hvad slags batteri det præcist er. Ved godt, at de prøver at holde opskriften hemmelig, men er det stadigvæk et traditionelt litium batteri som er forbedret? Og tror I at Teslas aktier stiger og om man evt. skulle købe aktier i Tesla nu? Ved at der i Norge efter Elgiganten og Power, så er det Tesla der har flest klage sager, er lidt i tvivl om, om det bare er en hype? Hvad synes I? https://www.theverge.com[...]
--
#1
Aarhus
Bruger Aspirant
17-05-2020 17:00

Rapporter til Admin
Jeg tror måske du skal vende den om. Hvorfor skulle de IKKE kunne gøre det? Ligeså vel som du får flere cudacores i en GPU, flere kerner og tråde i din CPU burde du med tiden også få mere mileage på din bil. Der er jo tale om dens totale livstid og ikke én tank. Så ved jeg godt det er lidt et kvantespring, men der er jo MANGE penge involveret i elektrisk nu til dags. Specielt i Kina. Jeg vil ikke gøre mig klog på aktiedelen.
--
#2
Mango
Junior Nørd
17-05-2020 17:14

Rapporter til Admin
1,6 millioner km er batteriets totale levetid, og altså ikke det den kan køre på en opladning. Men jeg tror ikke batteriet holder i lang tid og kan yde det samme, når den har kørt 500.000 eller 1 million km, har svært ved at tro på det. De fleste ikke el-biler, og jeg taler kun om motoren, kan dårligt nok holde til at køre 1 million, allerede ved 500.000 km er der store problemer.
--
#3
PeterAA
Guru
17-05-2020 17:14

Rapporter til Admin
Hvilket så betyder at alle biler der frem over bliver produceret med disse batterier vil indeholde gps trackerer, aflytningsudstyr og videoovervågning, monteret af TESLA, ikke fordi det ikke er det i forvejen. :-)
--
9900K.Z390 AORUS Master,Strix 1080Ti,16GB-3200mhz,512GB m2SSd,ML240RGB,650W SupernovaG+,Core P3 Snow edition https://imgur.com[...]
#4
Mango
Junior Nørd
17-05-2020 17:16

Rapporter til Admin
#3 Det har jeg ikke hørt noget om, hvorfor skulle de gøre det, det plejer Tesla da ikke at gøre?
--
#5
Aarhus
Bruger Aspirant
17-05-2020 17:22

Rapporter til Admin
#3 Der er vel GPS trackere og aflytningsudstyr i alle biler produceret efter 2014-ish xD
--
#6
Razorblade
Maxi Supporter
18-05-2020 00:55

Rapporter til Admin
#3 joker, pga Kina’s overvågnings politik af borgerne :)
--
AMD R9 3900X, Asus X370 Crosshair IV 2x8 GB G.skill 3200 MHz 14,Fractal R5,Vega 64 8GB, Samsung 960 nvme 500 GB, AOC Agon 27" m.m.
#7
NiceRag
Nørd Aspirant
18-05-2020 02:10

Rapporter til Admin
#3 selvom det muligvis er standarden i en kinesisk produceret bil, i 2021, så tror jeg ikke det bliver standarden i en tesla, som bliver solgt til det danske marked, eksempelvis. Lovgivningen forhindre det simpelthen, og jeg tror ikke tesla har lyst til at slås med en eu domstol
--
#8
Niels Møller
Gæst
18-05-2020 06:45

Rapporter til Admin
Varm luft fra Tesla. Man kan ikke simulere 20 års bagende hede, iskoldt lortevejr, regn, sne, fejl 40, hjemmeplejere mv. i et laboratorie, og så påstå, at batteriet holder op til 1 million miles. Dernæste, så NÆGTER jeg at tro, at prisen falder overfor forbrugeren. Lad os nu sige, at den sidste person køber en Tesla 3 med det gamle batteri til 450.000 kr. Rækkevidde er omtrent 450 km. Dagen efter lanceres det nye batteri med påstand om 700 km. rækkevidde. Aldrig i livet om prisen falder fordi det nye batteri er billigere, den stiger da selvfølgelig, for nu skal man score kassen på den hype det nye batteri bringer.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#9
bphhm
Maxi Supporter
18-05-2020 07:17

Rapporter til Admin
#0 Her er vel et godt udtryk for den generelle udvikling der kan forventes indenfor batteri teknologien. Hvis vi lige trækker halvdelen af den varme luft fra og tænker på at Tesla har det med at manipulere lidt med aktieværdierne så er det stadig et godt budskab og det bliver kun bedre fremadrettet. Men jeg vil give #8 ret i at en bil koster det en bil koster, og den nuværende regering skal nok sørge for at de aldrig bliver billigere uanset kostpris. Hvis du kan lide højrisiko investering hvor aktieværdien stryger op og ned så er Tesla en god investering.
--
Ghost S1, Asrock X470 itx, R9 3900x, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, G.skill 32 GB DDR4-3200, EVGA RTX2070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe
#10
kb
Giga Nørd
18-05-2020 07:32

Rapporter til Admin
#8 Tror ikke rigtigt du ser det bredere perspektiv. Det kan da godt være at prisen er den samme fra dag et, men billigere batterier vil få prisen på bilerne til at falde ganske hurtigt... Sidste år producerede Tesla sølle 400.000 filer hvilket er cirka 1/15 del af hvad Ford producerede. Jeg er sikker på Tesla rigtigt, rigtigt gerne vil lege med de store drenge, men det kræver jo at prisen kan komme ned på et niveau hvor der kan konkurreres direkte med benzinbilerne.
--
Sidst redigeret 18-05-2020 07:38
#11
bphhm
Maxi Supporter
18-05-2020 07:39

Rapporter til Admin
#10 Hvorfor vil prisen falde? Tror det er dig der ikke helt kan se det bredere perspektiv i regeringens beskatnings iver.
--
Ghost S1, Asrock X470 itx, R9 3900x, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, G.skill 32 GB DDR4-3200, EVGA RTX2070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe
#12
NitroBlast
Guru
18-05-2020 12:07

Rapporter til Admin
En af problemerne med de eksisterende litiumbatterier er indholdet af kobolt. Nyere batteriteknologier benytter andre legeringer i folierne, som gør, at anvendelsen af kobolt kan skæres meget ned, eller helt fjernes, og dette påvirker prisen negativt og holdbarheden positivt. Ud over dette er genanvendelse af litium fra gamle batterier også blevet så effektivt, at det påvirker prisen på produktion af nye batterier.
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
#13
Niels Møller
Gæst
20-05-2020 06:41

Rapporter til Admin
Til sammenligning, så har Lexus lanceret en elbil, hvor der gvies 10 års garanti OG en million kilometers levetid med maksimalt 30% ydelsestab. Så hvis man ellers har mod på at oplade 2500 gange, så er der intet at bekymre sig om.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#14
Mion
Super Nørd
20-05-2020 09:03

Rapporter til Admin
nu er tesla også i europa ved at bygge batteri produktion.. men de er presset, de lever stadig lidt på at være firstmover som første SUCCESFULDE elbil producent, da der har været flere før. men de har stadig kvalitets mæssige problemer, hvor de alternativer der kommer, nu begynder at have samme range, og have bedre kvalitet.. jeg har kørt en del i en Tesla 3, og seriøst jeg var ude at prøvekøre den billige KONA 204hk, den har samme range, de er en del MERE præcise i tests, KONA har lagt på 90% af opgivne ved alm kørsel, tesla 70% og nogle kunder melder MEGET lavere tilbage,. og samle kvaliteten var meget bedre, vil jeg have en Kona.. nope.. men Tesla er en tech virksomhed, som endnu ikke helt har lært at producerer biler. kan de tage deres næste stik, med et unikt batteri, så er det jo det de skal kæmpe på. da det er en illusion, at de kan levere samme kvalitet som producenter der har gjort det her i 50+ år. det sjove var egentligt ikke at jeg var utilfreds med kabine kvaliteten som er væsentligt bedre i 3´eren end i S, selvom den er ABSYMAL i nogle områder, det der chokerede mig er hvor tynd lakeringen er, især på en STÅL bil som 3 er... jeg har aldrig set så elendig et lakerings arbejde, og lak som slipper SÅ nemt.
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
#15
Thomas
BOFH
20-05-2020 10:43

Rapporter til Admin
#0>>for at være ærlig så forstår jeg ikke hvorfor den nyhed har gået verdenen rundt de sidste par dage, for der står næsten ikke noget som vi ikke vidste allerede. Der har nemlig længe vært tale om at Tesla var ved at udvikle et batteri der kunne holde 1 million miles, at de ville skære kobolt væk og at prisen ville nærme sig 100$ pr KWh. Det eneste nye er faktisk at de vil begynde at producere dem i kina. Hvorfor lige Kina, jeg tror at det hænger sammen med at de faktisk under alle omstændigheder var i gang med at skulle bygge en fabrik til batterier i kina og så giver det god mening at den nye proces starter der. Samtidig giver billigere batterier virkeligt mening i Kina for det gør det muligt for Tesla at tjene bedre penge på de små modeller som hidtil ikke har været særligt profitable. Men hvad batteriet faktisk indeholder er der ikke nogen information om på nuværende tidspunkt. Hvad angår aktier så er Tesla aktien meget risikabel. Den flyver op og ned og følger ikke normale økonomiske modeller. Prisen er meget højere end den interne værdi af selskabet tillader hvilket vil sige at fremtidige tiltag i stor grad er indregnet i prisen. #2>>Hele pointen med det nye batteri er jo at det skal holde længere end de eksisterende, jeg tror heller ikke at det kan holde 1,6 millioner km med fuld styrke, men hvis det kan holde 600.000 km med 95% så er vi også ude over hvad man kan forvente og så kan batteriet bruges til andre formål efter den er færdig i bilen. Men det vigtigste det nye batteri kan gøre er at det overbeviser folk om at man sagtens kan købe en elbil uden at være bage for dyrt batteri skifte. Lige som det vil reducere Teslas garanti forpligtelser hvis det holder længere. #7>>Alt det der nævnes findes faktisk allerede i en Tesla. Der er så vidst jeg husker 8 udvendige kameras og 1 indvendigt i en model 3. Bilen sender hele tiden sin position og en masse data til Tesla. #8>>Der er naturligvis en del simulation og statistik bag den slags udsagn. Men jeg er ret sikker på at de har en vis mængde data der kan godtgøre at det passer rimeligt godt. Men naturligvis kan du mishandle et batteri så det kører kortere, men det nye batteri burde under alle omstændigheder holde længere end de nuværende som fint holder til 3-400.000 km. Jeg tror som sådan heller ikke på at prisen vil falde markant overfor slutbrugeren på denne baggrund. Jeg lavede et andet sted en udregning hvor jeg kom frem til at et batteri i en mode 3 i dag koste omkring 170$ pr kwh. Jeg tog merprisen mellem en model 3 SR+ og en LR på 9000$ fratrak prisen på den ekstra motor, prisen på ekstraudstyr og avance. Især avance er en stor post for det har flere gange været fremme at de næsten ikke tjener noget på SR og SR+ men ganske godt på LR. Det tal jeg kom frem til dividerede jeg med 21 da det er det antal KWh der er ekstra i en LR. Det betyder at et 75 KWh batteri nu koster 12750$ men det vil komme ned på 7500$ med det nye batteri. Det betyder en samlet reduktion i prisen på bilen på 36.000 kr hvis Tesla giver os det hele og det tror jeg ikke sker. Det vil dog give bedre muligheder i fremtiden for at udvikle billige elbiler. #10>>Det har du ret i men det kræver også at de kan levere den type biler som folk efterspørger. For Lige nu er deres biler i Premium segmentet hvilket vil sige at du nærmere kan sammenligne Tesla med BMW som producent. Alene det faktum gør at de har et mere begrænset potentiale. #11>>En ting er vores skattepolitik, men holder vi det udenfor så vil prisen på elbiler kun falde over tid. #14>>Der er ingen tvivl om at dem der har været Teslas primære kunder tidligere er en anden type mennesker end dem som vil købe dem i fremtiden. Firstmovers kan bedre leve med en skærm der fryser fra tid til anden eller at samlekvaliteten ikke er helt god. Men når det kommer til massemarkedet, så er det en anden sag. Der forventer folk at det er et færdigt produkt de får og at det virker uden problemer. Jeg er personligt spændt på at se hvad det betyder for kvaliteten når Tesla kommer til at lave biler i Tyskland. For en den af de ting du omtaler, er jo ikke et Tesla specifikt problem, men handler om amerikanernes kvalitetsopfattelse. Mange af de problemer du hører om opleves også på andre amerikanske biler. Kabinen er efter min mening lækker men ikke BMW eller Mercedes lækker, men det handler igen om amerikanernes opfattelse af kvalitet. Hvad angår lak på Tesla så er det efter min mening et problem der er overvurderet. Jeg har set flere videoer hvor der sammenlignes laktykkelse på bilerne og der lander Tesla inden for et område af */-10% af de fleste biler. Men der er ingen tvivl om at det er noget der optager tesla ejere meget, prøv bare være på et forum eller en facebook gruppe og antyde at de skal køre den i en vaskehal så skal du bare se :-)
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#16
Mango
Junior Nørd
21-05-2020 14:05

Rapporter til Admin
#15 Jeg mener at grunden til at Tesla vælger, at det ny batteri skal implementeres i Kina er fordi Kina har været med til at udvikle batteriet. Med dine beregninger falder prisen, hvilket er en god nyhed. Man skal i hvert fald vente med at købe el-bil, nu når der er blevet annonceret et nyt batteri. Med den udmelding er der nok ikke mange der vil købe en ny el-bil i 2020, hvis de ny batterier lander i 2021, som virkelig forælder de nuværende i den grad, som artiklen nævner. Hvis rækkevidden og levetiden holder så kan det være, at jeg skal overveje at købe en el-bil, men den anden ulempe bliver nok prisen på opladning. Jeg talte med mit elselskab angående opladning af el-biler via deres strøm og pris samt den store behov for ca. 100 kWh per opladning. De informerede mig om at jo mere kWh man benytter jo højere bliver prisen, og det tror jeg også at mange overser. selve kWh prisen er lav, men afgifter, transport og moms, fordobler prisen, så den totale kWh pris bliver noget højere. At oplade sin bil i eget hjem via stikkontakten bliver nok dyrere end den pris man ser skiltet. Men mine beregninger viser at det fortsat er billigere at betale for el end benzin. Regeringens ny klimaplan ventes at komme fuldt ud til sommer, det var i hvert fald planen inden coronakrisen, og det kan medføre at planen bliver forsinket, men jeg venter spændt på at se om de lemper prisen på el-biler og el og om man evt. skal begynde at købe el-bil.
--
#17
Kratzen
Supporter Aspirant
21-05-2020 14:22

Rapporter til Admin
#16 der er ingen elbilejere, som kører daglige ture, der lader direkte ud ad stikkontakten i deres eget hjem. Man køber en ladeboks og betaler et abonnement på 6-700kr/md for ubegrænset ladning hjemme og på deres offentlige standere. E-on og clever er de to store aktører på det danske marked.
--
#18
ThomasE
Ny på siden
21-05-2020 14:55

Rapporter til Admin
#16>>Nu er det jo ikke Kina der har været med til at udvikle batteriet men det kinesiske firma CATL og derudover forventer jeg også at LG Chem vil være med i det arbejde. Men Tesla har en aftale med Panasonic på deres amerikanske batteri fabrik og er formentligt lidt begrænset i at introducere ny teknologi til 3. part. Da de samtidig er ved at bygge en batteriproduktion op i kina giver det god mening at det er der se starter. Men det er på ingen måde min forventning at de nye batterier vil gøre de gamle forældede. Vægt og energitæthed er mig bekendt tæt på det samme som de gamle og vi taler derfor primært om hvor mange gange de kan lades op. Det antal km de nuværende batterier kan holde er allerede antaget at være rigtigt langt og de nye batterier vil formentlig især hjælpe på vehicle to grid brug. Altså hvor vi kan lade vores elbiler fungere som batteri for elnettet. Hvad angår opladning, så betaler du samme pris uanset om du køber 1000 KWh om året eller 10.000. Afgifterne er nemlig faste og det samme er transmissions udgifterne. Men jeg skal ikke udelukke at du har et abonnement hvor der er nogle særlige vilkår, men så er det bare om at skifte væk. I mit abonnement er prisen fast uanset forbrug og i sidste kvartal betalte jeg 1.81 kr pr KWh. Så hvis vi antager at du kører 4000 km og bruger 800 KWh på en måned så vil de koste mig 1448 kr i strøm Hvis jeg kørte det samme i en diesel bil der kører 17 km/l ville det have kostet mig 2200 kr i Diesel. Men her er det smarte kører du så meget så kan du tegne et abonement på strøm hos e.on eller clever (e.on vil jeg dog fraråde da de kræver ublu høje priser for ladning på deres superladere langs motorvejene hvor Clever har dem med i abonnement) Så betaler du 7-800 kr i abonnement og så refunderer de det du betaler i strøm. Og det betaler en fast sats så betaler du som mig 1,81 kr pr KWh så tjener jeg faktisk 48 øre pr kwh jeg lader og det reducerer omkostningen ved abonnement. Så i praksis kan du køre de 4000 km for ca 5-600 kr.
--
#19
Ronson
HOL Moderator
21-05-2020 19:40

Rapporter til Admin
#17: Indtil videre klarer jeg mig nu fint med mormorlader, planen er at få en ladeboks når jeg engang får en garage op. Engang. Jeg er doven. Men jeg kan sagtens nå at lade op inden næste morgen. Kører 2*44 km/dag de uger hvor jeg fysisk møder på arbejde og pt. lader jeg med ca. 1,5 kW (225V*7A), det giver ~10 km/t, så jeg skal lade i 9 timer. Hvis jeg er hjemme kl. 16 er bilen fuldt opladet kl. 01 - så der er en pæn buffer. For ikke at tale om at jeg kan lade hele weekenden hvis jeg glemmer at lade op flere dage i streg. Så det er i hvert fald ikke sandt. Det er heller ikke sandt at alle køber et abonnement, det ville være alt for dyrt for mig frem for at lade til normal pris eller med en refusionsordning. https://i.imgur.com[...] (ikke mit billede eller talværdier) For ikke at tale om at det bøvl der er for tiden med e.on og deres "all inclusive" der ... ikke inkluderer alt, f.eks. ubegrænset forbrug og lynladere. Og som nogle af deres kunder nu er pænt trætte af, da de skal betale flere tusinde kroner for at få nedtaget deres ladeboks igen.
--
Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...] Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...]
#20
RX
Mega Supporter
21-05-2020 20:13

Rapporter til Admin
Gad vide hvorfor også nordmændene er trætte af Power og Elgiganten....??
--
#21
Mango
Junior Nørd
21-05-2020 20:45

Rapporter til Admin
#20 Tesla klarer sig dårligt, hvad angår kvalitet og holdbarhed i forhold til andre bilmærker, både el og ikke el-biler. Det er vildt at se, hvor mange klager og fejl Tesla har i forhold til de andre bilmærker. 6,2 x flere fejl en Toyota endnu værre i forhold til andre El-biler. 11,2 x flere fejl end BMW el-biler. En af grundene, som jeg har læst mig frem til er, at Tesla bruger meget nyt udstyr i deres biler, som ikke er testet i lang tid nok. Hvor imod andre bilmærker venter at proppe ny teknologi i deres biler indtil de har testet det i gennemsnit i ca. 4 år. Det er blandt andet derfor interiør i stabile biler som fx. Toyota, BMW og andre mærker i toppen af TÜV liste over færrest fejlrate, sjældent ændre design indvendigt. Kan huske at en af de store alvorlige klagesager var at skærmen i Tesla 3 ikke virkede, når det var frostvejr, og den tit gik i står og ventetiden på at få det fixet var også ret lang hos Tesla, samt prisen kan være meget højere. Det er jo en ret alvorlig fejl, det er jo instrumentbrættet der ikke virker. Norge er en god kilde til Tesla updates, da de har vildt mange Tesla biler og andre elbiler på vejene. Norge er det land der har flest el-biler per 1000 indbyggere (2018). Tesla var på en 4. plads i 2018 på klagetoppen. Men mener at have læst, at de i 2019 havde sneget sig op på en 3. pladsr. Men kan ikke finde kilden. Tallene for 2020 foreligger endnu ikke. Kilde: https://www.forbrukerradet.no[...] https://www.tek.no[...] https://en.wikipedia.org[...]
--
Sidst redigeret 21-05-2020 20:46
#22
Kratzen
Supporter Aspirant
22-05-2020 06:58

Rapporter til Admin
#19 ja, det var måske lidt kækt at sige “ingen”. Det var mere i respons til #16 som antydede at det var dyrere end benzin/diesel. For det er det ikke hvis man betaler og lader på den rigtige måde.
--
#23
ReneWagner
Semibruger
22-05-2020 08:41

Rapporter til Admin
Jeg skal ikke have batteri biler, jeg gør mit for drivhuseffekten og CO2 - YIhaawwWww Costa Kalundborg - here we come :) hmmmm nej vent lidt , når de kan lades på under en halv time effektivt og kører 500+ på en opladning OG der kommer ladestationer i fornuftig rækkevidde i hele europa, så rykker jeg... + motorkraft nok til anhængertræk..
--
Have you tried turning it off and on again?
#24
Nissehamp
Skribent
22-05-2020 12:22

Rapporter til Admin
#23 Så nu? Der er Tesla Superchargers over hele Europa, hvis du kører fra lader til lader (150-300 km) kan du sagtens nøjes med under 30 minutters ladning, og en Model X er godkendt til at trække op til 2250 kg? Og rækkevidden på X er ~500 km, og S ~600. (Producentens oplyste rækkevidde)
--
Lyd-nørd
--
Sidst redigeret 22-05-2020 12:24
#25
MOAAA
Bruger
22-05-2020 12:26

Rapporter til Admin
Jeg har fulgt Tesla i en del år, har netop også lige købt en Tesla Model 3 Performance der står til levering til august. Det Battery Day formodentlig kommer til at afsløre er at Tesla kommer til at overtage verden fuldkomment. Forsørger lige at gøre det så kort som muligt og hvad jeg har samlet sammen af viden om Teslas kommende fremtid: Teslas nye "1 million mile batteri" er lavet fordi: 1) Tesla vil overtage verdens energiforsyning. 2) Det kan kun gøres med batterier hvis verden skal gøres grøn. 3) Forbrugerne køber ikke batterier til huset, for de flytter og så kan de sjældent tage det med sig 4) De køber derimod batterier i bilerne. 5) Dermed kan Tesla nu købe og sælge energi lokalt i hele verden, dvs. køb når solen skinner og sælg om natten når der er mørkt, og ditto med vindenergi osv. og skabe profit her, samtidig med de omdanner verden til at blive grøn. Omregnet så har hvert batteri på den måde en værdi på 36.000 USD for Tesla, det vil sige at de i teorien kan sælge dig en bil og så løbende betale dig retur hvad den tjener på strøm, ergo kan man i teorien snuppe en Tesla for 5-10k USD. OG så kan de om ikke så mange år virke som en taxi, og tjene penge mens man ikke bruger bilen.. Det er her Tesla er på vej hen, og derfor jeg også glæder mig som et lille barn til juleaften her næste måned når de åbner op for hvad de har af planer.
--
Sidst redigeret 22-05-2020 12:29
#26
Thomas
BOFH
22-05-2020 13:32

Rapporter til Admin
#19>>Ja man kan sagtens lade på mormorladeren blot man sørger for at sætte stikket i med det samme man kommer hjem. Personligt ville det dog være lidt problematisk da min garage er fra 1970 og strømmen til den går fra et børneværelse ud gennem vægen og så ind i garagen. Så jeg kunne i praksis ikke lade ret meget uden at risikere at overbelaste strømmen i huset. Samtidig kører jeg små 180 km til arbejde så med 10 km/h i opladning kunne det være et problem for mig. Derfor fik jeg installeret en 11 KWh lader og da de var i gang fik jeg også trukket ny strøm til garagen så jeg er sikker på at det ikke giver problemer i fremtiden. #21>>Så vidt jeg kan forstå er det meget vigtigt at kigge på hvilket model år når man taler Tesla. De tidlige modeller har typisk mange flere problemer end de senere. Men alle siger at de ikke er gode til service, jeg har dog ikke mærket det endnu. #23>>Det er faktisk realiteten allerede nu. Med lidt forbehold. Tesla, Kia og Hyundai kan alle levere biler der på en god sommerdag kan køre 400-500 km ved moderat hastighed. Ladning der er Tesla Konge, kører du langt skal du i snit hver anden time ind og lade 20 minutter. De 2 andre skal bruge lidt længere tid. #25>>Jeg ville dog være lidt forsigtig med at blive alt for kørt op med ideen om robot taxaer og at Tesla vil kunne levere el. Ideen er der men spørgsmålet er om forbrugere og lovgivere er klar. Men tror dog at elbiler på sigt kan være med til at balancere elnettet.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#27
Kratzen
Supporter Aspirant
22-05-2020 15:44

Rapporter til Admin
#26 en lille kommentar til supercharging. Det er rigtigt at de nye teslaer kan få ca. 2 timers kørsel på 20-30 minutter. Sådan var det også med min 85er de første 3-4 år. Af en eller anden uoplyst årsag har de dog nerfet ladehastigheden gevaldigt på supercharging for hele 2015 flåden, så hvad der tidligere tog 20 minutter på supercharger tager mindst 40. Jeg siger ikke det kommer til at ske for nye M3, Y, X, S eller roadster. De har dog gjort det før, så hvorfor ikke igen?
--
#28
MOAAA
Bruger
22-05-2020 16:06

Rapporter til Admin
#26 Det er uundgåeligt de kommer til at køre selv... næste update der kan de stoppe for rødt. #27 Det er fordi S'eren fra 2015 har de ældre batterier af typen 18650, der skulle de for at overholde garantien have nedsat ladehastigheden... det er ikke noget deres 2170 celler som sidder i 3'eren har af udfordringer, idet de netop er udviklet til at supercharge. Og så kommer de nye batterier fra Maxwell indenfor X antal år, der bare giver alt baghjul...
--
#29
MadsAG
Elitebruger
22-05-2020 22:33

Rapporter til Admin
#28 Ej, en formfaktor på et batteri har altså ikke betydning for specifikationen/levetiden. Det er kemien/processen i den “årgang” der har vist sig ikke at kunne holde som forventet. Tesla er jo ret “heldige” at kunne få real life data fra samtlige biler og har derfor muligheden for at analysere på samtlige typer af deres batterier. Det giver mulighed for at minimere skaden på andres batterier af samme type, hvis et problem observeres. Der har været mange ændringer til Model S batteripakken igennem årene, så det er ikke bare alle der er ramt.
--
Sidst redigeret 22-05-2020 22:34
#30
Thomas
BOFH
23-05-2020 01:03

Rapporter til Admin
#27>>Ja det er rigtigt, men som jeg har læst det betyder det også noget hvor meget man har brugt Superladerne. Men det er surt at have en bil som kan lade hurtigt og så være begrænset til et sted mellem 80 og 100 KW. På den lyse side er det stadig lige så hurtigt som de fleste andre biler kan lade fra ny. #28>>Ja det kommer den til i en vis grad, men om den kan gøre det nok til at den kan køre selv 100% kunne jeg godt have min tvivl om. For lige nu er der stadig en del problemer, den selvkørende funktion bruger nemlig stregerne på vejen til at navigere efter og når de mangler har den problemer. Eller hvis du feks kører i hård regn så har sensorene det med at sætte ud og i snevejr skulle det vist være endnu værre. Nu har du ikke fået din endnu, så formoder ikke du har meget erfaring med den endnu. Men den selvkørende funktion fungerer fint men den kører lidt som en der lige har fået kørekort. Dvs den reagerer ikke forudseende og overkorrigerer når det sker noget. Hvis du slår den til og ligger for langt til højre trækker den ret hård mod venstre for at placere sig midt i banen. Hvis vejen pludselig bliver bredere flytter den sig for at ligge midt i banen, det er ret irriterende hvis man ligger i højre spor på motorvejen for der gør den det hver gang man kører forbi en tilkørsel. Men det der er værst er at den ikke reagerer på modkørende, du kender nok situationen hvor den modkørende ligger helt op af midterstriben, der flytter vi intuitive bilen mod rabatten. Men autopiloten holder stædigt på at ligger i midten hvormed vi passerer den modkørende noget for tæt. Det skal nok blive godt men vi er noget fra rigtigt selvkørende. Derudover ved vi ikke endnu om ladningen er et problem endnu. Der er ikke så mange biler der har kørt så langt, så de har ikke nok data til at vurdere om der skal skrues ned endnu.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#31
Kratzen
Supporter Aspirant
23-05-2020 11:14

Rapporter til Admin
#28 Jeg er udemærket klar over hvorfor de har gjort som de har gjort. Men de laver lidt en "apple" ved at nedsætte batteriperformance uden at give en udmelding, eller at kompensere deres kunder for det. Og hele forklaringen med at "overholde garantien" holder jo ikke. De har solgt en bil med "free supercharging forever" og 8 års ubegrænset garanti på motor og batteri. Da de så opdager at de har lavet nogle dårlige batterier går de ud og gør bilen ubrugelig på langture. Det burde ikke være kundens problem at de har lovet for meget på deres batterier, når nu de har stillet en garanti. Så skulle de ikke have stillet den garanti. #30 Hvis bare det var 80-100kW den ladede med. Fra ny var den rated til 120kW på superchargers, og man må naturligvis forvente lidt slid med tiden. Siden den opdatering i 2019(??) starter den på 110, men ender på <80 på mindre en to minutter. Allerede ved 50% lader den med mindre end 50kW. http://www.teslaforum.dk[...] er en samling af folks erfaring. Den her diskussion har dog intet med trådens emne at gøre. Dog bare en kommentar om at batteriernes performance ved levering ikke nødvendigvis holder. Det er ikke til at sige om de kan finde på at gøre noget lignende ved de nye batterier i fremtiden.
--
#32
Lars
Giga Nørd
11-06-2020 10:53

Rapporter til Admin
Så er der kommet forbedret batterier til el-biler. Før: 8 år og 240.000 km Nu: 16 år og 2.000.000 km Det er sgu da lidt af en forbedring der er til at føle på. https://newz.dk[...] https://www.bbc.com[...]
--
Sidst redigeret 11-06-2020 10:55
#33
MOAAA
Bruger
15-06-2020 11:50

Rapporter til Admin
#32 Det er bare vrøvl fra Newz.dk, for Tesla har pt. en levetid på 300-500.000 miles på deres nuværende batterier. De giver garanti på 8 år eller 160.000 km. (dermed ikke sagt at det ikke holder længere) til den tid så kan man også skifte til nyt batteri til en brøkdel af prisen... Som det ser ud nu bliver de nye batterier tungere/har mindre kapacitet fra CATL... men vi bliver klogere om få uger tror jeg når Tesla holder battery day.
--
Sidst redigeret 15-06-2020 11:53

Opret svar til indlægget: Nyt Tesla batteri udviklet med Kina?

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning