Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Anden computer snak

problem stilling på 14 dage returret internet hand...

Af Supporter Aspirant MiDo | 30-03-2021 10:12 | 974 visninger | 18 svar, hop til seneste
Hej Havde aldrig troet, jeg er så uheldigt at få købt fra en hjemmeside, der ikke overholder sine egne regler eller forbrugerregler. Sagen går ud på, virksomheden som vi har handlet over nettet, afviser blankt de 14 dage returret regel, selvom der står på deres hjemmeside man må afprøve produktet, hvis man ikke er tilfreds, er der 14 dage returret,som står her: https://www.elvandvarmer.dk[...] Jeg har lavet ordren 18.3 og er landede 19.3, og da vi skulle have en elektriker til at installere det for os, for at afprøve om at den opfyldte vores krav, blev det først installeres 28.3 og pillet ned igen samme dag, da det ikke afgav nok vandvarme til det vi havde behov for, så kontakter firmaet 29.3. og fortæller ham, jeg gerne vil benytte mig af de 14 dage returret, men han afviser det blankt, og fortæller han ikke tager brugt varer retur, men man kan ikke afprøve en produkt, uden at sat det op. Nå skulle bare skrive lidt om hvad det omhandlede om, fordi min spørgsmål er, skal jeg sende produkter til ham uanset, da jeg har kørt sagen videre til nævnehuset. for at overholde de 14 dage returret? med venlig hilsen MiDo
--
Sidst redigeret 30-03-2021 10:13
#1
Azakiel
Skribent
30-03-2021 10:14

Rapporter til Admin
Hvis sagen er kørt videre, skal du ikke gøre mere før der falder en afgørelse.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#2
MiDo
Supporter Aspirant
30-03-2021 10:22

Rapporter til Admin
bare for at lige skære det ud i pap, så er vi enig om jeg IKKE skal sende produktet retur, før en afgørelse? hilsen michal
--
#3
ToFFo
Guru
30-03-2021 10:26

Rapporter til Admin
#2 - Du skal ikke sende varen retur, før du har fået accept fra leverandør på at han tager den retur. Hvis du gør det inden, risikerer du bare at du får varen retur, og så betaler i begge fragt for absolut ingenting. Du skal blot have på skrift at forhandler ikke vil tage varen retur. Han har ret i at han ikke skal tage en BRUGT vare retur, men han skal tage en PRØVET vare retur. Det overrasker mig at en forhandler ikke kender forskel. Det kan være at forhandleren først for nylig er gået ind på markedet for privat handel, og derfor ikke kender reglerne så godt. Du har ingen mulighed for at afgøre hvorvidt varen lever op til dine forventninger uden den bliver opsat korrekt. Hvis du ikke selv kan montere det korrekt, må du få en fagmand til det, hvilket du har fået. Du har alt dit på det rene, du har gjort alting rigtigt. Så hvis du har på skrift fra forhandler at det ikke kan tages retur på fortrydelsesretten, så kør sagen.
--
- Indsæt signatur -
#4
MiDo
Supporter Aspirant
30-03-2021 14:40

Rapporter til Admin
#3 tak for svar, efter jeg nævnte og indberettet nævneneshus og betalt 100,- i gebyr, så tog han sit ord igen og bedte mig om at sende det retur også vil han se på produktet, men jeg smuttede forbi min arbejdsplads pakkede det ned, tog video på begge produkter og hvordan det var pakket ned, så han ikke kan komme med yderligere undskyldninger. Men det også fair at virksomheden ser på produktet først, vil jeg også selv gøre, hvis det var mig, det er bare mega frustrerende, at han ikke kender reglerne, og han har ellers fået gode anmeldelser hos trustpilot hilsen Michal
--
#5
ToFFo
Guru
30-03-2021 14:51

Rapporter til Admin
#4 - Godt du optog video osv. for allerede nu har jeg fået et indtryk af det er lidt af en krejler, der vil gøre lidt af hvert for at slippe udenom. Så er der ikke andet for end at vente. Opdater gerne tråden.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 30-03-2021 14:51
#6
aresONE
Junior Supporter
30-03-2021 14:55

Rapporter til Admin
#4 - Jeg synes der er lidt i de formuleringer der trigger mig. "Se på det" - hvad skal han se på? Du ønsker at gøre brug af din returret, længere er den ikke. Produktet lever ikke op til dine forventninger, og derfor returnerer du det. Han skal ikke se på det. Han skal blot returnere dine penge, måske modregnet lidt ifbm. at han ikke kan sælge produktet som nyt længere. "Se på det" lyder for mig som om, at han vil undersøge om der er noget galt med produktet, og på en eller anden måde trække din returnering i langdrag, fordi han i så fald kan postulere at produktet virker som det skal, hvilket jo IKKE har noget at gøre med at du vil benytte din returret. Du har jo ikke oprettet en RMA på en defekt vare.
--
i7 8700K & Noctua D15 Chromax Black, ASrock z370 extreme4; 2x8GB 3200 CL16; Palit 1080ti GameRock; Corsair Rm650x; Fractal Meshify C
#7
Luffe
Ultra Nørd
30-03-2021 15:10

Rapporter til Admin
Det er jo desværre often en vurdering af om produktet leveres tilbage "som nyt". Jeg er ikke nok inde i vandvarmere til at kunne bedømme om man kan tilslutte den og den stadig kan være som ny, eller om der er noget med at når der først har været vand i den kan den ikke stå et stykke tid uden og stadig godtages som ny. Indpakningen må gerne have været åben og endda manglende. Men du må ikke kunne se på produktet at det har været brugt. Oftest vil de komme med et afslag i retur prisen, hvis det ikke er tilfældet og så sælge produktet som "demo".
--
Do not anger the BOFH, for he has root access.
#8
Sejr93
Gigabruger
30-03-2021 15:13

Rapporter til Admin
#3. Det er altså ikke så sort og hvidt. Du må afprøve varen, som du kan i en fysisk butik. Det er yderst sjældent, at du har mulighed for at bestille en elektriker ud til en butik og montere produktet. Dertil ønske tænkning, at du får flyttet huset der ud. Endeligt så er sælger i sin fulde ret til, at lade køber dække et evt. værditab. Sakset direkte fra: https://www.forbrug.dk[...] "Kan du afprøve varen? En vare skal fremstå som ny ved returnering, men du må gerne undersøge varen på samme måde som ved et almindeligt butikskøb. Er varen taget i brug, har du stadig fortrydelsesret, men du skal selv betale for værdiforringelsen, som bliver vurderet af sælgeren." #0. Du hæfter selvfølgelig for både returfragt + evt. værdiforringelse. Så er det op til sælger, at godt gøre denne værdiforringelse over for dig. Mener du dette er urimeligt, så kan du altid køre sagen videre på denne baggrund. Hvor grænsen går imellem at "prøve" og tage varen i "brug". Det er optil fortolkning. Den bedste beskrivelse jeg kan finde er: "Hvis du fortager noget, som du ikke ville have kunnet i en fysisk butik, så er varen taget i brug." Jeg er derfor tilbøjelig til, at give sælger medhold i hans første vurdering. Da det virker usandsynligt, at du ville kunne have fået en elektriker til, at montere produktet i butikken. :)
--
#9
ToFFo
Guru
30-03-2021 15:16

Rapporter til Admin
#8 - Som du måske ved er jeg meget godt bekendt med reglerne. Det var blot for at holde det simpelt for trådstarter. Den vare han har bestilt kan man ikke bare sådan lige prøve, som du også er inde på. Det er også det jeg skriver i mit indlæg. At kunden i dette tilfælde ikke kan vurdere varens "ydeevne" uden korrekt montering. Hvis det er en vare, som kræver at man får den tilsluttet af en elektriker for at fungere korrekt, eller for at overholde diverse lovgivning for installation, har man ikke andet valg end at få den monteret i en eller anden grad. I dette tilfælde er der muligvis tale om værdiforringelse, men hele problemstillingen er at forhandler (til at starte med) bare nægter retur, fremfor at sige ja til retur med forbehold.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 30-03-2021 15:17
#10
Sejr93
Gigabruger
30-03-2021 15:25

Rapporter til Admin
#6. Dit svar trigger mig. Det er ALTID fair, at sælger skal "se på det". Sælger skal selvfølgelig sikre sig, at varen er som ny og evt. vurdere/værdisætte et eventuelt værditab. Køber kunne jo principielt, have ødelagt produktet og derefter forsøge at slippe med en returnering. Når du aflevere en vare i en butik, så sikre ekspedienten sig også, at varen fremstår som ny (kan ligges på hylden). Intet nyt her. Din kommentar fremstår ret meget, som et curling barn eller en Karen, alt efter din alder selvfølgelig. Var varen defekt så oprettede du en RMA, så har SÆLGER følgende valgmuligheder, reparere varen, ombytte varen eller returnere købsbeløbet. Det er altså sælger, som beslutter hvilken af de 3 løsninger der bruges, ikke dig. Dine rettigheder afhænger altid situationen, derfor SKAL sælger selvfølgelig "se på det". Der for har det ALTID noget med sagen, at gøre.
--
#11
aresONE
Junior Supporter
30-03-2021 15:59

Rapporter til Admin
#10 - Det var da alligevel et aggressivt indlæg at komme med. Ro på, sømand. Mit indlæg er baseret på, at #0 har sit på det rene. Jeg tolker "at se på det", som at han stadig ikke er enig i hvorvidt han vil indvilge i at tage produktet retur (uanfægtet at varen er i korrekt stand). Jeg er da helt enig i, at sælger har ret til at se produktet og vurdere om det stadig er i den forventelige (nye) stand som er nødvendigt for at kunne tage det retur, og jeg skriver sågar også at han godt kan modregne i prisen, da han ikke længere vil kunne sælge produktet som nyt. Men køber skal da ikke være i tvivl om hvorvidt han har ret til at returnere det, i så fald alt er ok. Så prøv lige at tælle til 10, og slå koldt vand i blodet. Åbenbart ikke alle der har fået kørekort til internettet endnu.
--
i7 8700K & Noctua D15 Chromax Black, ASrock z370 extreme4; 2x8GB 3200 CL16; Palit 1080ti GameRock; Corsair Rm650x; Fractal Meshify C
--
Sidst redigeret 30-03-2021 15:59
#12
Sejr93
Gigabruger
30-03-2021 16:02

Rapporter til Admin
#9 Igen er det en vurderingssag. Fremgår varens ydeevne af produktbeskrivelsen, i et standardiseret sprog. Så vil jeg argumentere for, at du ikke behøver montere den før du kan vurderer, om den har den tilstrækkelige ydeevne. Du kan blot læse det på kassen. Ved du ikke hvad dit behov er, så kan du inden køb/installation rådføre dig ved enten sælger eller anden fagmand. At #0 vælger selv, at forsøge sig frem i stedet for at rådfører sig hos en fagmand, det ændre ikke på situationen. Det er vel kundens ansvar, at sikre sig produktet han køber, passer til behovet han reelt har. Retur retten sikre dig, at afprøve produktet, som du kan i en fysisk butik. Finder han først ud af dette, efter at produktet er taget i brug. Så op til sælger, at fastsætte værditabet. Hvis sælger nu vurdere varen til ikke at være salgsbar. Da varen har været monteret og taget i brug. Så er det vel blot god service, blankt at afvise det. I stedet for at køber skal betale fragt og få at få returneret 0 kr. Igen denne branche er ikke min stærke side. Men nogle produkter er IKKE salgsbar efter de er taget i brug. Har #0 så rådført sig ved elektrikeren eller en anden fagmand, så er det vel dennes ansvar, at have vildledt køberen. Derfor bør denne dække eventuelle omkostninger forbundet hermed.
--
#13
ToFFo
Guru
30-03-2021 16:11

Rapporter til Admin
#12 - Det er jeg klar over. Men ud fra de informationer vi har fået indtil videre, er der ikke meget tvivl om hvem der har ret. Derudover kan man ikke 'bare' læse sig ud af det på kassen. For det der står på kassen er i teorien, ikke i praksis. Det er ikke sikkert produktet yder det forventede i kundens setup. På samme måde som en SSD producent oplyser en læse/skrive hastighed, som man aldrig kommer til at opnå 100%. Så sætter man den i sin maskine, for at se hvad den faktiske overførselshastighed er. Dertil kommer at det ikke er alle kunder der forstår hvad de læser, ligesom du også er inde på. Det er det samme her, men igen, der er ingen grund til at køre rundt i en masse købelovs-teori, når svaret er soleklart. Forhandleren har klokket i det. Så snart #0 siger nævnenes hus, vender forhandler pludselig på en tallerken, og vil gerne kigge på det. Hvor forhandler slet ikke gad bruge tid på det før, og bare blankt afviste anmodningen. I forhold til værdiforringelse, kan forhandleren ikke bare sige "den er intet værd og derfor vil jeg ikke have den retur". Med mindre forhandler allerede inden købstidspunktet har sagt at den ikke er noget værd efter forseglingen er brudt, som fx. ved software. Der skal en vurdering til. Køber skal selvfølgelig betale købsfragten med mindre andet er aftalt. Jeg tror altså vi er enige :)
--
- Indsæt signatur -
#14
MiDo
Supporter Aspirant
07-04-2021 22:03

Rapporter til Admin
Vil bare lige updatere, jeg har lige fået en mail på, jeg skulle sende reg og konto nr, men han påstår, der iingen monteringskit var med, men har en video vi slet ikke har brugt det og det var pakket ned, men anyway, nu får vi at se, om hvilken beløb, der bliver overført, han har ihverfald ikke nævnt noget med afskrivning
--
#15
MiDo
Supporter Aspirant
12-04-2021 19:16

Rapporter til Admin
Vil bare informere så er sagen afsluttet, og fik fuld penge retur, så det endte godt og tak for alle herinde, ffor at have svaret på mit spg
--
#16
JTP
Supporter Aspirant
12-04-2021 19:17

Rapporter til Admin
#15 Dejligt det lykkedes og tak for update
--
#17
Wildmann
Giga Supporter
12-04-2021 19:18

Rapporter til Admin
#15 Fedt! Congrats man. Lækkert med en update :D
--
#18
ToFFo
Guru
12-04-2021 19:18

Rapporter til Admin
#14/15 - Godt det lykkedes til sidst, men shit en krejler.
--
- Indsæt signatur -

Opret svar til indlægget: problem stilling på 14 dage returret internet hand...

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login