Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Anden computer snak
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Skal til samtale som lærling (IT-supporter)..

Af Monsterbruger Drace60 | 13-02-2023 19:03 | 1614 visninger | 22 svar, hop til seneste
Hmm. Er over 30, skal til samtale ved et sted hvor de yder helpdesk hjælp med ticket system (for at bogføre hvad vi laver). Har lavet noget lignende før for statens-IT. men det er sgu første gang jeg skal være elev. Hvad kan man forvente til sådan en samtale ? De er 5 stykker til mødet, så er liiiidt nervøs sjovt nok. Men skal jeg lægge vægt på service ? At jeg ikke flipper ud hvad angår brugere som ikke lige ved så meget om pc ? (Er en rimlig chili fyr) Alt hvad der kan komme af gode råd til en lærling samtale tager jeg meget imod med kyshånd!!!! Det skal siges at før skole, har jeg altid haft job, altid haft nemt ved ansøgninger osv osv.. :)
--
køber _IKKE_ af folk som er på blackliste samt folk som mener at afhentning på ingen måder er muligt.
#1
Energy
Junior Supporter
13-02-2023 19:23

Rapporter til Admin
Jeg hyre vores IT-Supporter elever i den virksomhed jeg er ansat i. Vi ligger mest vægt på personlighed da efaring jo generelt er meget lille. Så smilende og udadvendt, ofte har det været stor succes at ansætte folk som har erfaring fra jobs med stor kundekontakt, de unge er det ofte BR, føtex eller andre ung arbejde. Vi kigger også lidt på grundviden indenfor it, men meget basics netværk og infrastruktur da vi har fuldt forståelse at de nok skal lære mere. Så generelt virke som udadvendt person som brænder for service og it. Gerne virke strukteret i dit liv altså også privat. At du har mål og områder indenfor IT der har din interesse og muligvis hvorfor. Et eventuelt godt spørgsmål at stille mod slutningen er hvordan virksomheden ser din ansættelse som være en succes hvis de har ansat dig.
--
#2
Drace60
Monsterbruger
13-02-2023 19:32

Rapporter til Admin
#1 TUSIND tak! Tak for fantastisk god feedback! Det giver super god mening. Ift til min ansøgning har jeg haft følgende på mit CV: - Udekørende ved siden af normalt arbejde for folk (privat) for folk der gerne ville betale en lav, men stadig fast pris for et stykke arbejde inde for IT. - Været i avisen for at stifte en frivillig organisation med gratis IT hjælp, hvor man kunne donere hvad man ville hvis man ville støtte en god sag. - Kan basic netværk, som i domæner og workgroup, åbne porte op, dele ting, tilladelser, lave nas servere osv. (er det basic? lol). Mene.. den her: " hvordan virksomheden ser din ansættelse som være en succes hvis de har ansat dig. " Er det for frækt at spørge om? Hvad værdi får jeg ud af at spørge om det?? Er meget nysgerrig, ikke dømmende.
--
køber _IKKE_ af folk som er på blackliste samt folk som mener at afhentning på ingen måder er muligt.
#3
Energy
Junior Supporter
13-02-2023 19:44

Rapporter til Admin
#2 Jeg synes ikke det frækt at spørger om det, muligvis kan du formulere det anderledes hvis du synes det for hårdt. De har jo forventninger til dig, ved at stille spørgsmålet vender du ligesom det hele rundt og sætter et punktum at du også har forventninger til dem. Du finder ud af hvad de har af mål til dig og hvad der ville være en succes for dem. Vi stiller mere sådan lidt spørgsmål fra grundforløbet. Hvor langt kan det netværkskabel være? Hvad sker der hvis man sætter begge stik fra et netværkskabel i samme switch. Det er lidt random hvad vi spørger om. Kan også være et scenarie i forhold til hvordan du vil håndtere en sag.
--
#4
cyber
Monsterbruger
13-02-2023 19:56

Rapporter til Admin
Du er over 30 og har erfaring med arbejdsmarkedet, at være "elev", den betegnelse.. skyl den ud i dit mentale lokum! :D, du er jo ikke en newb uden erfaring. Jo vist, der sidder nogle folk overfor dig, men de er altså ikke overmennesker med superkræfter, de er jo bare mennesker. De 5 mennesker i panelet skal nok når dagen er omme, hjem og hente børn, lave aftensmad og smøre madpakker til dem selv og deres poder. Bare vær dig selv, hils pænt på dem, og så tag den derfra. De bedste supportere det er dem der taler stille og roligt med folk, i øjenhøjde, uden at virker belærende eller bedrevidende. Du skriver selv at du er chill, Great!, chill = god toldmodig, og det er et kæmpe plus når man skal tale/skrive med folk der ikke nødvendigvis lige fatter det man siger til dem i round one. God toldmodig, lav puls og evnen til at lytte, det vil jeg faktisk vove og påstå er en mangelvare nu om dage! Du kan sagtes klare det der, var du 20'årig greenhorn, så var dine chancer nok noget mindre! ;D You can do it!
--
Sidst redigeret 13-02-2023 20:01
#5
Energy
Junior Supporter
13-02-2023 19:59

Rapporter til Admin
#4 Arbejder du som personlig træner? ;-) Men han har helt ret i hvad han skriver. Vi sætter også super god pris på folk som kan snakke IT i bruger niveau. Så ja du er klar til en god samtale :-)
--
Sidst redigeret 13-02-2023 20:00
#6
cyber
Monsterbruger
13-02-2023 20:04

Rapporter til Admin
#5 Næ, men jeg er da god for én peptalk eller to! ;P Arbejder som receptionist i et advokatfirma, på 17. år.
--
Sidst redigeret 13-02-2023 20:06
#7
Drace60
Monsterbruger
13-02-2023 20:08

Rapporter til Admin
#3 hvad frastøder du / i af af folk der er til samtale? Hvad er det der virkelig gør at du / i tænker: Holy f*ck.. Nej! ?
--
køber _IKKE_ af folk som er på blackliste samt folk som mener at afhentning på ingen måder er muligt.
#8
Drace60
Monsterbruger
13-02-2023 20:11

Rapporter til Admin
#4 STÆRKT noteret ned.. Sådan! Tak :D Jeg ved godt det lyder lidt dumt, men jeg føler mig lidt overkvalificeret, så jeg vil fanme ikke snuble over mållinjen på det her. Jeg er en frisk type til dem der kender mig, men ekstrem chill når man snakker med mig og ikke kender mig, som sådan. Så jeg går den retning med at tage tingene i en stille og rolig retning.
--
køber _IKKE_ af folk som er på blackliste samt folk som mener at afhentning på ingen måder er muligt.
#9
cyber
Monsterbruger
13-02-2023 20:35

Rapporter til Admin
#8 At mene man er overkvalificeret, det skal man passe på med, men det er en kvalitet man da bare kan lade skinne igennem i det arbejde man gør. Når man har været ansat i et stykke tid, og har løst de opgaver man i første omgang blev ansat til at være ansvarlig for, så kan man jo tale med sin "leder", og gøre opmærksom på at man gerne vil have flere og måske mere udfordrende opgaver. Beskedenhed kommer man langt med, selvom at det engang imellem kan gå en smule for langsomt til ens tålmodighed! ;D
--
#10
Drace60
Monsterbruger
13-02-2023 20:45

Rapporter til Admin
#9 det passer jeg dog også på med, det er mit ordvalg der er noget kludder. Jeg føler mig mere kvalificeret end de små unger jeg går i skole med, som ingen livserfaring har, det er er nok mere der jeg vil plante den. Men fuck, tak igen for dine råd . De er guld værd!
--
køber _IKKE_ af folk som er på blackliste samt folk som mener at afhentning på ingen måder er muligt.
#11
Henry
Gæst
13-02-2023 21:14

Rapporter til Admin
Synes generelt at det er gode råd der er her i tråden. Husk at de 5 mennesker du har snakket om kommer til at sidde overfor dig også selv har været der på et tidspunkt. Noget der altid har virket for mig er følgende: 1. Forberedelse - Undersøg alt hvad du kan omkring firmaet, så man som det mindste har en grundforståelse for hvad firmaet har af produkter/ydelser, men også hvad de har af værdier 2. Stil spørgsmål og vær ydmyg - Jeg plejer altid at have en håndfuld spørgsmål klar som jeg oprigtigt er interesseret i, krydret med noget jeg tror de gerne vil høre mig spørge om - Ydmyghed er ikke noget der er meget af hos mennesker i 2023, men det der med at fortælle at man går ind til en ny opgave med ydmyghed og villighed til at lytte og lærer - det er bare en god egenskab 3. Øv dig en smule inden - Tænk lidt over mulige spørgsmål du måtte få og prøv at øv dig i at sige svarene højt. Det behøver ikke være foran nogen, men måske bare dig selv. Der sker et eller andet med ens hjerne når man har sagt nogen vendinger mere end 1 gang før, de sidder der bare lidt skarpere anden gang Ønsker dig alt muligt held og lykke. Altid spændende når man står overfor en ny chance og udfordringer
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#12
Energy
Junior Supporter
13-02-2023 21:59

Rapporter til Admin
#7 Der er jo så mange ting som spiller ind. I sidste ende handler det jo ofte om du passer til det team som allerede er der. Så kan du være nok så dygtig, men hvis man ikke ser et godt match til teamet så kan det være svært at få samarbejdet til at fungere. Dengang jeg blev ansat i virksomheden kan jeg huske fik jeg efterfølgende afvide at det stod mellem mig og en anden kandidat. De valgte mig fordi det følte jeg var langt mere omstillingsklar i forhold til deres behov. Men ham den anden var dygtigere end mig. I sidste ende skal du bare være dig selv og forbedret. Så resten op til de andre mennesker at tage en beslutning.
--
#13
the688
Guru
13-02-2023 22:06

Rapporter til Admin
Så'n.. just checking. Har du aldrig været til jobsamtale før? IT-support er kundeservice. Det er fint at vide en masse - men det er der mange der gør. Hvis du bliver angst over at skulle mødes med 5 mennesker som har kigget på en hel masse ansøgninger, og valgt *dig* ud, så har du brug for at vende noget på hovedet, før det vender rigtigt. Der er IT supportere nok der bare sidder bag en skærm, og slet ikke kan tale med folk, eller sætte sig ind i andre folks "niveau" - og så er der dem som sætter sig i "kundens" sted, og hjælper udfra deres niveau, så det giver mening for modtageren, og ikke får selv de "dummeste" til at føle sig dumme. Der kommer 100.000 drenge ud af skolen hver time som allesammen "bare gerne vil lave noget med IT", og langt størsteparten vil gerne være supportere, fordi det er det som kræver mindst, og de glemte nok liiige at høre efter mens de gik i skole. De får svært ved at få job, og bliver som regel overrasket når de kommer ud og opdager at de ikke bare kan gemme sig bag en skærm hele dagen, som de gjorde derhjemme. Hvis du har noget erfaring fra virkeligheden - har haft med mennesker at gøre - så er du allerede lysår foran de fleste kandidater til en elev-stilling som supporter. Så jeg ville helt klart fokusere på at virke udadvendt. Bare det at du kan komme ind ad døren, se folk i øjnene, give hånd, og slappe af, vil være en kæmpe bonus.
--
"ORK SATME!"
#14
Drace60
Monsterbruger
14-02-2023 10:37

Rapporter til Admin
#13 .. Jo, jeg har været til jobsamtale. Har prøvet min part. Ville bare høre (som hovedtråden går ud på) om der er noget "anderledes", eller , "en anden vinkel at gå ud fra", da jeg aldrig har søgt som elev før som sådan, ihvertfald ikke været til samtale hvor jeg bliver måske lærling. Så ville bare høre om der var nogen "suck it up" points så jeg kan være mere sikker i min sag. Men jah, mine tidligere jobs har stort set kun bestået af support. Halvdelen af mit arbejde før hen er altid at forstå kunden / brugeren / borgeren whatever, og halvdelen er så at fixe det :D . Men du har helt ret. Det er freaking "bare" at have meget med mennesker at gøre.. Og hvor har du freaking ret.. De FUCKING (ja undskyld mit franske) små, lortebørn jeg går i klasse med (*HOST HOST BØRNEHAVEKLASSE HOST HOST*) er nok noget at det mest useriøse hormonbomber jeg NOGENSINDE har haft bekendtskab med i mit liv. Det eneste der får mig til at komme ned i gear og ikke flippe ud på dem nogen gange, er at tænke på at jeg var ligesom den dengang da jeg var 16-17 år gammel. Mange af hverdagene jeg er derinde kan jeg kigge på dem og tænke: "..Fanme om jeg nogensinde skulle have ham i røret hvis jeg ringede til et service it center af en art.." Vores lærer kalder det: "Ja, her på skolen skal i huske at vi har højt til loftet..." Kiss my ass... Det sjove var, at her forleden havde vi om "hardware" og de lyste op som et juletræ. Her kunne de virkelig være med for "vi skulle bygge en gamer stationær" og hold nu k... hvor livede de op. Det er det eneste jeg synes jeg har set dem gøre. Resten af tiden går på at købe og snaske chips, fnise af alt hvad de kan komme i nærheden af, konstante undskyldninger til hvad de fejler, og ikke mindst bare generelt dovenskab på sit højeste niveau. jeg håber inderligt at der kommer noget feedback på skolen når vi er færdige med det lille grundforløb nu her. For så skal jeg nok få hele skolen til at ryste med den holdning jeg har hvad angår at smide børn ind i en klasse med "rigtige" voksne. Sorry for mit mundlort lige nu.. Men damn.. Nogen af dem fortjener seriøst ikke at gå i sådan en klasse med den motivitation de lægger for dagen...
--
køber _IKKE_ af folk som er på blackliste samt folk som mener at afhentning på ingen måder er muligt.
#15
the688
Guru
14-02-2023 11:37

Rapporter til Admin
#14 - well, jeg ville skrue voldsomt ned for sproget (man må gerne være "frisk" - men pas på ikke at komme til at lyde som du gør herinde :) Jeg vil dog også netop pointere det med erfaring og modenhed til samtalen. De ved det jo godt, dem der skal ansætte dig, men det er stadig godt at få sagt. At du har en helt anden modenhed, og kan smides "køreklar" ind i et setup, fordi ingen behøver at lære dig at binde dine sko, og vaske dine hænder (..så at sige :) De får et færdigt produkt - som de stadig selv kan "præge" i den retning virksomheden ønsker. Husk også at det ikke er så dumt at være en smule ambitiøs. Ikke for meget (kommer an på om du er i Vendsyssel eller Storkøbenhavn, men .. du ved :) Men det er jo godt for virksomheden at se at du ser det her som en karrierevej - at du synes jobbet er en god investering både for dig og dem, fordi du kan vokse, og måske selv være med til at tage nye elever under vingerne i fremtiden, da du så ved hvad de skal igennem, men kan guide dem med noget erfaring og modenhed. Det her med at du "ser fremad" - og ikke bare lander i et job du betragter som en holdeplads til du er videre når det næste gode tilbud kommer. Mange virksomheder i dag (specielt i IT) har svært ved at holde på folk, fordi der konstant kommer tilbud fra andre virksomheder som mangler folk.
--
"ORK SATME!"
#16
Drace60
Monsterbruger
14-02-2023 11:51

Rapporter til Admin
#15 bare rolig.. Bruger dog ikke sådan et sprogbrug til samtalen hahaahah :D Det er sgu at skyde sig selv.
--
køber _IKKE_ af folk som er på blackliste samt folk som mener at afhentning på ingen måder er muligt.
#17
Satter
Giga Supporter
14-02-2023 11:57

Rapporter til Admin
Kan kun anbefale at være en smule YDMYG når man går til sådan en "opgave". Hvis du fremstår som Karl Smart Superman, så kunne man jo overveje, hvorfor du ansøger til en elev-stilling ;-) Vær åben og ærlig om din situation, og så skal du huske at som IT Supporter er DU der for brugerens skyld - ikke omvendt. Det er der indimellem nogle der glemmer. Men ellers så er det jo DIG de er interesseret i at ansætte, så det handler jo om at vise sig selv "frem" så godt som muligt, uden at virke for over-entusiastisk :P Tag du det bare helt chill (for at bruge dine egne ord).
--
Don't let your mouth write checks your ass can't cash!
--
Sidst redigeret 14-02-2023 11:57
#18
Svenne
Gæst
14-02-2023 16:35

Rapporter til Admin
Tænker at hvis man er en "chili fyr" bør man nok medbringe mælk... Det vil jo være synd hvis du allerede fra dag 1 giver cheferne halsbrand og sure opstød. Prøv evt at drikke rigtig godt med koldt vand, gerne isvand, inden du tager hjemmefra... Svenne
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#19
Svenne
Gæst
14-02-2023 16:37

Rapporter til Admin
Ps. dit "franske" er rimelig engelsk. Your welcome... Et oversættelsesprogram, så du ikke "flakker" mellem dansk og engelsk og det du tror er fransk hele tiden, hold dig til et sprog, så er du nemmere at forstå og det vil gavne ved en ansættelse. Svenne
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#20
Vandkanden
Mega Supporter
14-02-2023 16:40

Rapporter til Admin
#19: Y-O-U apostrophe R-E means ‘you are,’ Y-O-U-R means ‘your’ You're welcome.
--
#21
Lars Johansen
Semi Supporter
14-02-2023 21:15

Rapporter til Admin
Pænt tøj, og så ellers bare lyv, lyv, lyv.
--
#22
Drace60
Monsterbruger
16-02-2023 19:06

Rapporter til Admin
Det var så den samtale .. Det var.. Wierd.. Eller.. Jeg er sgu lidt i tvivl.. Jeg følte jeg med fuldstændig ro i stemmen kunne besvare alle deres spørgsmål.. Og de nikkede mange gange til hinanden som: "Jaaaaaa det var godt svaret" når jeg "svarede rigtigt" .. Kraftedme ikke om jeg får svar imorgen xD. forhelvede. har ventet nok!
--
køber _IKKE_ af folk som er på blackliste samt folk som mener at afhentning på ingen måder er muligt.

Opret svar til indlægget: Skal til samtale som lærling (IT-supporter)..

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login


ANNONCE