Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Anden computer snak
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Køber siger ben på bundkort er bøjet, hvad gør jeg

Af Semi Supporter [email protected]@X | 02-05-2018 19:39 | 5358 visninger | 99 svar, hop til seneste
Jeg har lige solgt bundkort og CPU til en i en anden tråd her på HOL. Problemet ligger i at han siger det ikke virker da han kom hjem. Der kan selvfølgelig sagtens ske noget under adskillelse eller samling og det er svært at argumentere for. Han vælger så at smide tingene ned til Labtech og de ser på det og konstatere et ben er bukket på bundkortet. Så er det dilemmaet opstår da jeg ikke har haft den CPU ude siden den blev installeret for snart 3 år siden og heller ikke da jeg piller tingene ud af computeren til ham. Og hvorfor skulle jeg også det. Han siger selvfølgelig han heller ikke har gjort det. Har en del positive handler herinde og forventer lidt af mig selv det fortsætter på den måde.
--
Intel I7 6700K @ 4.5GHz 2x8GB RAM DDR4 3000 Corsair vengeance Inno3D Geforce GTX 1080 TI 3TB Seagate Barracuda, 4x Samsung evo 850 256GB

--
Sidst redigeret 03-05-2018 00:08 af Ronson
#1
NAsMaR
Elitebruger
02-05-2018 19:50

Rapporter til Admin
Det er vel købt som beset. Er det blevet sendt via posten? Det lyder lidt som det enten er sket i transporten eller udtagelsen af bundkortet.
--
Sidst redigeret 02-05-2018 19:50
#2
jbred
Mega Supporter
02-05-2018 19:54

Rapporter til Admin
Der er en grund til man ser hardware i funktion inden køb, med mindre det er i butik / web med returret eller ombytning. Der findes mange retningslinjer og ideer, inde på mit arb, bliver alle produkter filmet der bliver pakket, så kunden kan se den er korrekt pakket og alt er med, ligeledes hvis der er noget med fragtfirma (worldwide). Men det er selvf lidt voldsomt hvis det drejer som om et bundkort og cpu. Men købt som beset (over net) eller hent det og se det virker inden køb. Andet kan du ikke gøre. Købers egen fejl.
--
#3
jsv99
Supporter Aspirant
02-05-2018 19:58

Rapporter til Admin
1.. transporten har været pæn og roligt... lagt som jeg fik det fra sælger af i en kasse... lagt det i bunden af bilen... 2... cpuen var stadig på bundkortet og da det blev sat i den maskine som det skulle ville den ikke tage strøm, jeg er ikke en it haj så fik hjælp.... men han kunn e ikke hjælpe til sidst.. 3. Sender den ind til fejl søgning ved labtech data og de siger ds cpuen bliver taget ud er der flere Pins som er bukket og det 99% Er problemet.. #1 købt som beset så skal tingene vel stadig virke? Eller skal jeg måske bsre videresælge det som beset det er jo fjollet
--
Corsair RM1000 Gold-i7 4770K @ 3.50GHz-Corsair Hydro H60-ASUS Z87-C-HyperX DDR3-2133 QC 32GB-MSI 980TI 6GB-2xS 840 Pro SSD-256GB RAID-500 GB WD
#4
BabaMac
Giga Nørd
02-05-2018 19:59

Rapporter til Admin
#0 Præcis af den årsag beder jeg altid om billede af cpu-socket inden en handel gennemføres når/hvis jeg handler brugt og ikke kan mødes med sælger og se det "live"... Og derfor tager jeg også billeder af socket inden jeg sender som sælger.. Jeg er miljøskadet efter at have arbejdet hos Komplett i 5 år, jeg har ikke tal på hvor mange bundkort vi modtog med bukkede pins i løbet af mine år i hhv kundeservice og rma-afdelingen.. Har sågar set en 5960X vendt 90 grader forkert hvor den kære kunde havde formået at få lukket låsen til, hvilket resulterede i smadret bundkort og bukket cpu... Ikke den fedeste opringning min kollega havde i sin karriere.. Men uofficielt kan det godt være vi grinede lidt over det(ingen navne nævnt - ingen glemt), og samtidig gjorde det jo ondt i vores små nørdehjerter.
--
Sidst redigeret 02-05-2018 20:00
#5
jsv99
Supporter Aspirant
02-05-2018 20:00

Rapporter til Admin
#2 det meget muligt man ser tingene virke inden køb men ds det er fint lagt i kasse så forventer jeg ds ikke en sælger, der sælger noget som ikke virker
--
Corsair RM1000 Gold-i7 4770K @ 3.50GHz-Corsair Hydro H60-ASUS Z87-C-HyperX DDR3-2133 QC 32GB-MSI 980TI 6GB-2xS 840 Pro SSD-256GB RAID-500 GB WD
#6
Stroyer
Monster Nørd
02-05-2018 20:02

Rapporter til Admin
0# Man retter vil pin ud og håber på at lortet fungere bagefter. Se evt. Youtube for vejl. Men ellers - købt som beset. Du kan jo ikke se hvad køber har gjort. Han kan sagtens have tabt CPU ned i boardet under samling. /mvh
--
IDGAF!
#7
SimonOlsen8000
Bruger Aspirant
02-05-2018 20:02

Rapporter til Admin
#3 - Købt som beset betyder, at sælger ikke kan holdes ansvarlig for fejl på varerne. Det videregår så til transportøren så snart de er afleveret til denne.
--
#8
jsv99
Supporter Aspirant
02-05-2018 20:03

Rapporter til Admin
#6 Nej den kam ikke være tabt da cpuen sad på bundkortet ved køb og ved montering
--
Corsair RM1000 Gold-i7 4770K @ 3.50GHz-Corsair Hydro H60-ASUS Z87-C-HyperX DDR3-2133 QC 32GB-MSI 980TI 6GB-2xS 840 Pro SSD-256GB RAID-500 GB WD
#9
NAsMaR
Elitebruger
02-05-2018 20:10

Rapporter til Admin
#3 Det er derfor man skal sørge for at tingene virker når man køber det. Så nej det er ikke spor fjollet, men det er da helt sikkert pisse irriterende at få noget der ikke virker. Hvis du derimod sælger noget, du ved er i stykker, så gør man det jo med fuldt overlæg, og så dur "købt som beset" vidst ikke. At det ikke er til at bevise, er vel ens samvittighed der afgøre. Det bedste man kan gøre, er at skrive salgsaftalen på et stykke papir, så i er helt enige om hvad salget indebære.
--
#10
NAsMaR
Elitebruger
02-05-2018 20:19

Rapporter til Admin
Det står faktisk lidt anerledes på forbrug.dk. https://www.forbrug.dk[...] Varen er ikke som aftalt – hvad gør du så? Hvis ikke I har aftalt noget andet, har du to års reklamationsret. Hvis der er tale om en brugt vare, og der er fejl ved den, som sælgeren er ansvarlig for – en såkaldt mangel - har du ret til at få alle dine penge eller en del af dem tilbage. *I private handler er det almindeligt, at varen sælges som beset og uden reklamationsret. Hvis varen er defekt, og sælgeren ikke vil acceptere din reklamation over varen, kan du ikke klage til et ankenævn - i disse tilfælde kan du kun gå til domstolene.*
--
Sidst redigeret 02-05-2018 20:23
#11
Torben67
Superbruger
02-05-2018 20:31

Rapporter til Admin
#10 Det er vist mest forbrugerkøb - dvs. mellem virksomheder og forbrugere. Hvis det er forbruger til forbruger, har køber en næsten umulig bevisbyrde. Han skal kunne bevise, at det ikke virkede ved afsendelse, med påvisning af både årsag til det ikke virker og med at årsagen var der ved afsendelse, således, at sælger er i ond tro. Jeg vil ikke engang være sikker på, at det er det bukkede ben, der er årsagen. Det er i hver tilfælde let at validere. Det kan være så mange andre fejl, der kommer ved montage. Juridisk: - Køber: Du har ingen rettigheder, med mindre du direkte kan bevise sælger er i ond tro - Sælger: Du kan vælge at kulant indgå i en dialog med køber - for at værne om dit navn
--
#12
NAsMaR
Elitebruger
02-05-2018 20:35

Rapporter til Admin
#11 Ja, kan godt være, bare mærkeligt det står under "Køber du brugte varer af en privat?" Men ja, jeg vil mene det hedder købt som beset. Det er umiddelbart heller ikke til at bevise hvor det evt. skulle være gået i stykker henne, ved transport, montering, afmontering eller før købet.
--
Sidst redigeret 02-05-2018 20:35
#13
Jintao
Super Nørd
02-05-2018 20:42

Rapporter til Admin
#11/#12 Det er afklaret for længe siden, at dette også gælder for privat salg.
--
Indholdet af dette indlæg er blevet redigeret af |Smash|.
#14
[email protected]@X
Semi Supporter
02-05-2018 20:50

Rapporter til Admin
Skal lige siges han dukkede op på adressen og så varen inden han købte det. Jeg har endda tilbudt ham at rette benene ud da han sagde Labtech ikke kunne. Skrev jeg gerne ville forsøge for ham da jeg har gjort det en del gange nede på arbejdet men sms samtalen endte med "du får bare et minus på HOL og advarer andre om at handle med dig."
--
Intel I7 6700K @ 4.5GHz 2x8GB RAM DDR4 3000 Corsair vengeance Inno3D Geforce GTX 1080 TI 3TB Seagate Barracuda, 4x Samsung evo 850 256GB
--
Sidst redigeret 02-05-2018 20:51
#15
exzos
Megabruger
02-05-2018 20:51

Rapporter til Admin
Så er det bare ærgeligt.
--
i5-8600k 5Ghz @ 1.18V :D
#16
Vandkanden
Gigabruger
02-05-2018 20:55

Rapporter til Admin
Sorry to say men.. [email protected]@X? Fuck ham så. Ikke din skyld! Du er enda så nice at tilbyde at prøve at fixe problemet for ham og det vælger han ikke at tage imod? Sikke en skovl. +1 til dig herfra!
--
#17
Monze
Megabruger
02-05-2018 20:55

Rapporter til Admin
#14 så skriver du vel bare en kommentar i tråde efter han har skrevet og linker til denne post. Så kan folk jo selv danne sig deres egen mening.
--
#18
jsv99
Supporter Aspirant
02-05-2018 21:01

Rapporter til Admin
#16 Du da meget voksen... problemet skulle jo aldrig være der til at starte med... og skal da ikke ligge og køre 50km for noget som ikke er sikkert kan løses... Ja jeg så da varen men cpuen sad på bundkortet og den piller jeg da ikke bsre af for at se om nogle pins skulle være bukket.. stoler da på sælger.
--
Corsair RM1000 Gold-i7 4770K @ 3.50GHz-Corsair Hydro H60-ASUS Z87-C-HyperX DDR3-2133 QC 32GB-MSI 980TI 6GB-2xS 840 Pro SSD-256GB RAID-500 GB WD
#19
[email protected]@X
Semi Supporter
02-05-2018 21:02

Rapporter til Admin
#17 God idé. Jeg må lige holde øje med om den kommer.
--
Intel I7 6700K @ 4.5GHz 2x8GB RAM DDR4 3000 Corsair vengeance Inno3D Geforce GTX 1080 TI 3TB Seagate Barracuda, 4x Samsung evo 850 256GB
#20
Skovbo
Megabruger
02-05-2018 21:09

Rapporter til Admin
#19 Den er kommet
--
#21
jsv99
Supporter Aspirant
02-05-2018 21:12

Rapporter til Admin
Og igen jeg skriver det som jeg oplever, så kan folk selv vudere hva de mener... Der som altid 2 sider af en sag:-)
--
Corsair RM1000 Gold-i7 4770K @ 3.50GHz-Corsair Hydro H60-ASUS Z87-C-HyperX DDR3-2133 QC 32GB-MSI 980TI 6GB-2xS 840 Pro SSD-256GB RAID-500 GB WD
#22
Skovbo
Megabruger
02-05-2018 21:24

Rapporter til Admin
#21 Det er træls for begge parter, og jeg synes slet ikke det skulle have været en åben diskussion på forum. Hvis man sælger ting, så gør man sig klart hvad man vil gøre hvis en situation som denne skulle opstå, inden man påbegynder et salg. Så må man være indstillet på at få et minus fra en utilfreds køber der føler sig snydt hvis man siger at det virkede inden salg osv.. Det er et svært dilemma at give sælger og jeg har selv været i en lignende situation engang.
--
#23
DeeKay
Giga Nørd
02-05-2018 22:30

Rapporter til Admin
Nu har jeg ikke læst hvert ord, fra hvert eneste indlæg - men jeg har da selv som sælger (sidste år) stået lidt i samme stilling. Her var det dog handel med porto involveret. Bundlet virkede problemfrit inden afsendelse, men desværre ikke da sælger havde modtaget og prøvekørt det - her viste det sig at bundkortet ikke var til at få liv i. Vi løste det således at jeg kompenserede for det defekte bundkort (som køber så skulle på jagt efter en erstatning af) og det endte således ud i ingen sure miner, og ingen minusser på B/W-listen - jeg fik dog "smidt" et plus efter mig for handlen og gengældte selvfølgelig dette ligeså med et plus :) Så er der nok nogle nu der sidder og tænker "Jamen, det kunne jo bare være noget han bilder dig ind for at score lidt på handlen" - og det kan da også godt være det var tilfældet, men når der er tale om handel med en garvet bruger af forummet, som ingen minusser eller negative bemærkninger har med sine forgående handler, har jeg dog tilladt mig at tro det bedste om folk jeg handler med, i al fald indtil det modsatte er bevist. Nu har der så været en 3. part i form af labtech data involveret i jeres handel, og fejlen (de bukkede pins) kan derfor sagtens være opstået fra deres side af - hvilket jo gør det lidt mere besværligt mht. blot at sige "ak ja, den ta'r jeg mig sgu på skulderen og erstatter det defekte produkt". *edit* Ser ud til at i jeres handel, er det jsv99 der er køberen, som jeg selv har handlet med (solgt en køler til) for ikke engang en uge siden og her var der ingen problemer.
--
Wise men talk, because they have something to say. Fools talk, because they have to say something.
--
Sidst redigeret 02-05-2018 22:32
#24
Shtennek
Giga Nørd
02-05-2018 22:54

Rapporter til Admin
#18 Så... Du hentede selv varen, og tjekkede ikke om det virkede inden du tog derfra? Det er da også for dumt, undskyld mig. Tænker også sådan lidt; Hvis sælger med fuldt overlæg skulle have solgt noget der ikke virker, så havde han nok foretrukket en køber, hvem til det skulle sendes. Og igen; sælger ved ikke hvad du har udsat varene for, efter de kom i din varetægt. så uanset hvordan og hvorledes, vil jeg mene at sælger er i sin gode ret (både juridisk og etisk) til at nægte nogen form for kompensation. Fejlen ligger 100% på dig selv.
--
MacBook Pro Retina 13" - iPhone 8 Plus - Apple Tv 4
#25
jsv99
Supporter Aspirant
02-05-2018 23:11

Rapporter til Admin
#24 altid nemt at være den kloge bagefter... Du var ikke til stede.. Det hele var pakket ned og selvfølgelig piller jeg ikke cpu af for at se om det virker... Han siger pænt det fejler ingen ting ellers kommer jeg selvfølgelig bare tilbage.. Jeg valgte at stole på sælger men kan da godt høre man er dum når man stoler på andre eller hva mener Du?:-) Alt det med din teori at ville han sælge noget der ikke virker osv så valgte han forsendelse, det kan man ikke bare konkludere jo.. Der er folk der er ligeglade og sådan er det bare... men kan da godt høre det altid ville være købers fejl fordi han er lidt dum :-) ... At man opretter et forum, gør det ikke en person mere troværdig da det altid vil være ord mod ord.. Jeg vil da os skide på om jeg skal købe et nyt bundkort... Det er princippet i at man får æsken og kan se det og stoler på ordet med at er der problemer så vender du bare tilbage:-) han kan da nemt inden salg have skilt cpu og bundkort ad og samlet igen inden salg uden vi kan vide det.. Jeg ved hvordan jeg har behandlet efter jeg fik det og det har bsre ikke virket...den er ikke meget længere end det
--
Corsair RM1000 Gold-i7 4770K @ 3.50GHz-Corsair Hydro H60-ASUS Z87-C-HyperX DDR3-2133 QC 32GB-MSI 980TI 6GB-2xS 840 Pro SSD-256GB RAID-500 GB WD
#26
Kristina
Korrekturlæser
03-05-2018 00:51

Rapporter til Admin
Jeg må sige, at det er altså købers ansvar ved face2face-handel. Hvis jeg selv skal købe noget, hvor jeg fx ikke har nok viden eller ikke tør tjekke varen igennem selv ved at skille noget ad, så jeg tager jeg altså en med, der virkelig har forstand på det. Synes ikke dette er sælgerens fejl. Har man købt noget, hvor man kunne have tjekket fejlen, så må man æde den hat.
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...]
#27
hashishh
Junior Supporter
03-05-2018 01:22

Rapporter til Admin
Det her er sku købers problem. Jeg har selv været i en situation som denne, og derfor sælger jeg kun til folk som afhenter og derved køber som beset. Har næsten lige solgt et z270 med CPU og køler installeret. Køber valgte og stole på mig, og regner med det virker for har ikke hørt fra ham :) Hvis jeg skulle sælge en defekt vare ville jeg da helt sikkert gå efter folk som ville have det sendt, uden tvivl.
--
Sidst redigeret 03-05-2018 01:25
#28
Torben67
Superbruger
03-05-2018 06:55

Rapporter til Admin
Kæden hopper helt af for mig, når sælger tilbyder at hjælpe med fejlretning og det afvises. Her er han allerede inde i den kulante fase. Igen købeloven giver måske reklamationsret, men i dette tilfælde ligger hele bevisbyrden på køber (modsat forbrugerkøb, hvor bevisbyrden for, at fejlen IKKE var der ved salg, ligger hos sælger et halvt år). Når køber så oven i købet afviser at lade sælger kikke på det???????? Er der en anden grund til at køber ikke vil lade sælger kikke på det - en grund man kan se, hvis man ser enhederne??? Spørgsmålet er også om Labtecs konklusion overhovedet er korrekt. Det kan være en anden latent fejl, statisk elektricitet eller simpel fejlmontage???
--
#29
ReneSDK
Guru
03-05-2018 07:23

Rapporter til Admin
#28 Jeg tror desværre du har fat i noget i forhold til at køber afviser at sælger kigger på det. Lige der er der noget lusket ved købers måde at reagere på.
--
FFHAU! This is 2018, "I'm not good with computers" is no longer a valid excuse.
#30
madssiig
Giga Supporter
03-05-2018 07:35

Rapporter til Admin
#13 På hvilken måde mener du den er det, og gerne med link til købeloven, tak! #28 Det er også helt forkert, for det står tydelig i købeloven(og ikke under forbruger køb) at sælger skal have lov til at afhjælpe evt fejl og mangler. Noget andet er, at jeg forstår ikke hvor i kan se, at man har reklamationsret ved privat handel, det eneste tidspunkt jeg kan se man har den ret, er hvis man er blevet afvist at se på varen inden køb. Jeg vil gerne se link der siger noget andet, hvis i mener noget andet, og ikke noget med forbrug osv, da de så ofte har fået forkert fat i noget, jeg vil se det fra købeloven....
--
Sidst redigeret 03-05-2018 07:38
#31
dgaa1991
Junior Nørd
03-05-2018 07:48

Rapporter til Admin
#28 det ville heller ikke undre mig, køber har været utrolig offensiv igennem hele tråden.
--
#32
Chaosbird
Ultra Supporter
03-05-2018 07:52

Rapporter til Admin
#30 Det er alment kendt at det også gælder for private, eller det troede jeg det var eftersom vi har skrevet så meget om det her inde tidligere :p. Såfremt andet ikke er aftalt. At det i praksis er dyrt og langsommeligt at skulle føre en sag på det er så noget andet, ikke mindst taget bevisbyrden i betragtning :p Her er et link til forbrugerrådet. Dem vil jeg bestemt mene er til at stole på når det gælder disse sager. Så må du selv vurdere om du vil google videre på emnet.. :) https://taenk.dk[...] "Udgangspunktet er, at der er reklamationsret over fejlbehæftede produkter i 2 år, også når du handler privat."
--
Sidst redigeret 03-05-2018 07:53
#33
Jim Night
Guru
03-05-2018 08:03

Rapporter til Admin
#25 Når man afhenter en vare i brugthandel mellem private, har køber hele ansvaret for at kontrollere varens stand. Hvis man ikke er i stand til det, skal man ikke gennemføre handlen. Man kan sagtens (også hvis det er besværligt) bede sælger om at sætte maskinen sammen og sætte en skærm til. Det er den eneste sikkerhed du har som køber. Se det i funktion inden betaling. Hvis det er helt umuligt, har du altid mulighed for at gå derfra igen uden vare. Man har selvfølgelig også den mulighed at man blindt stoler på sælgers ord og tager risikoen for fejl og mangler med for egen regning.
--
Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!! Se profil for specs
#34
jsv99
Supporter Aspirant
03-05-2018 08:15

Rapporter til Admin
#28 #29 #31 I er velkommen til at tro hvad i vil... men cpuen har ikke været skilt fra bundkortet før labtech gør det.. . Som sagt er der altid 2 sider af en sag og jeg er velkommen til at komme med min version, og havde jeg slet ikke sagt noget så havde det os været "lusket" nu fortæller jeg hvad jeg oplever og det er jeg i min gode ret til... Da det ikke virker ved montering og har da løbende kontakt med sælger, og så selvfølgelig vælger jeg at tage mine ting ned til en fagmand for de kan finde fejlen det er da klart... men ja puha det er godt nok lusket og forkert at handle på den måde, det kan jeg da godt se.. Og igen jeg gider ikke køre 50 km hver vej for at sætte bundkortet på prøve, og så igen når det skal hentes om han kan rette de pins op eller ej... Det gider jeg ikke bruge tid eller benzin på, så det nemmere for mig at købe et andet bundkort.. Og i er velkommen til at tro hvad i vil, jeg ved hvordan det er blevet behandlet i min varetægt det er selvfølgelig det jeg vudere det ud fra :-)
--
Corsair RM1000 Gold-i7 4770K @ 3.50GHz-Corsair Hydro H60-ASUS Z87-C-HyperX DDR3-2133 QC 32GB-MSI 980TI 6GB-2xS 840 Pro SSD-256GB RAID-500 GB WD
#35
ToFFo
Guru
03-05-2018 08:24

Rapporter til Admin
Det er købers ansvar at inspicere varen inden køb. Med det sagt kunne jeg aldrig finde på at aflevere noget hos Labtech. Jeg har aldrig handlet der, men jeg har heller aldrig hørt noget godt om dem. Tvært imod hører jeg at de er bindegale. Faktisk ville det ikke overraske mig at Labtech havde smadret bundkortet for at få et salg. "Hov, dit bundkort er sørme ubrugeligt. Heldigt for dig har vi tilbud på et nyt". Ja det er overdrevet, men ikke desto mindre, med de historier jeg har hørt om Labtech, bestemt ikke umuligt. Ja, det er en rigtig lortesituation, men lige med bundkort er det bare super vigtigt at undersøge tingene grundigt. Især når man afhenter. Selv ved levering med post, ville jeg bede sælger om at tage billeder af produktet inden afsendelse. Ligesom Babamac har jeg set lidt af hvert mens jeg var hos Komplett. Den værste sag er dog manden der monterede CPU cover, smurte kølepasta på coveret, og simpelthen tvang en køler ned over coveret. Bundkortet revnede simpelthen. Han flippede fuldstændig ud da vi sagde at reklamationsretten ikke dækkede fordi han havde monteret forkert.
--
- Indsæt signatur -
#36
e-nifleR
Giga Supporter
03-05-2018 08:42

Rapporter til Admin
#34 - Uanset hvor pænt et brugt produkt er pakket ind, så kan du jo stadig forlange at se varen inden du punger ud for den. Hvis sælger ikke vil med til det, så kan du jo så lade vær med at købe. Vælger du så at købe alligevel, så sætter du din tillid til sælger. Så skal du jo ikke blive sur på andre, for at sætte din tillid forkert? #0 - Som hovedregel plejer jeg altid hurtigt at søge b/w-listen igennem - Skulle der dukke et minus op, så spørger jeg gerne ind til hvorfor der er et minus. Selvom det er "træls" at få et lille nyk i sin ellers rene sti.
--
#37
Bjorno
Nørd Aspirant
03-05-2018 09:01

Rapporter til Admin
#30 mon ikke det er købelovens almindelige regler om mangler, som dækker alle andre køb du skal tage et kig i. Kig evt. i § 54. Præcis disse situationer er årsagen til, at jeg altid sælger ting på fx dba med en passus om at det er uden reklamationsret og uden ansvar for mangler (købt som beset omfatter ikke skjulte mangler). Samtidigt opfordrer jeg altid købere til at kommer og se varen, så de kan se den i funktion. Jeg har sjovt nok aldrig haft problemer med nogen handler. . Du har selvfølgelig ret i at sælger har en afhjælpningsret i § 49. Det skal dog ske uden ulempe for køber. Så hvis sælger gerne vil køre de 50 km hver vej...
--
Det er noget værre noget!
#38
Yoda626
Elite Supporter
03-05-2018 10:32

Rapporter til Admin
Man kender sig selv bedst, personligt hvis jeg nu havde solgte mit eget system, det som jeg bruger nu. Hvis køber så bagefter kom løbende og sagde at det virker ikke fordi flere Pins som er bukket, så ville jeg ikke afhjælpe. Jeg har nogle gange solgt grafikkort uden at vise det virke på grund af dovnskab, men så viser jeg minimum at der ikke er ridser på printpladen og jeg tager det gerne tilbage i samme fysiske stand. Mange Numb laver fejlmonteringer, og man ved ikke hvem som taler sandt i denne historie, dog indrømmer køber selv, at han ikke er "en it haj så fik hjælp". Nu påstår køber at han og hans hjælper aldrig havde afmonteret cpu'en, men personligt er jeg ikke overbevist. I say guilty! Lær af din fejltagelse når det komme til at handle privat.
--
#39
jsv99
Supporter Aspirant
03-05-2018 11:28

Rapporter til Admin
#38 så fordi man ikke er en it haj men fik hjælp af en it haj så man skyldig... sikke en logik.... cpu sad på bundkortet og havde ingen grund til at fjerne den derfra... Og drop det lær af dine fejltagelser.. Jeg ved hvordan jeg modtog varen og sådan er det blevet monteret. Og igen har sagt jeg køber et andet og holder mig fra sælger fremover den er ikke længere end det
--
Corsair RM1000 Gold-i7 4770K @ 3.50GHz-Corsair Hydro H60-ASUS Z87-C-HyperX DDR3-2133 QC 32GB-MSI 980TI 6GB-2xS 840 Pro SSD-256GB RAID-500 GB WD
#40
GhostHuntr
Nørd Aspirant
03-05-2018 11:47

Rapporter til Admin
#39 Du fik hjælp fra en IT forhandler, som tilsyneladende ikke har det bedste ry, ikke det bedste valg imo
--
Puls er en bonus!
#41
EXIA
Semi Nørd
03-05-2018 12:02

Rapporter til Admin
p.1) Hvis CPU'en har været installeret i bundkortet og virket upåklageligt i 3år, så er der til at starte med 99,9% sikkerhed ikke tale om nogen bøjede pins. p.2) Ved montering i købers system uden boot mv, der har fejlen med overvejende sandsynlighed ligget et helt andet sted. p.3) Ved indlevering til Labtech som tager CPU'en og konstaterede bøjede CPU pins, så er det med overvejende stor sandsynlighed dem ,som har lavet en fejl ved afmontering og nu forårsaget et helt andet problem end hvad tilfældet var i punkt 2.
--
PC1- Ci7 [email protected]|ZOTAC GTX 1080Ti SLi|MSI X99S|32GB 2400MHz CL13] PC2- Ci7 [email protected]|EVGA GTX 1080 SC SLi|MSI X99S|32GB 2666MHz CL15]
--
Sidst redigeret 03-05-2018 12:03
#42
kb-
Semi Nørd
03-05-2018 12:06

Rapporter til Admin
Trist situation. Jeg ville som sælger heller ikke give køber pengene tilbage, da jeg kun sælger ting jeg er helt sikker på virkede da de blev pillet fra. Det er jo lidt problemet med hardware, at skifter man f.eks. kun cpu og mb i sit setup, har man sjældent lige noget ekstra til at stå, som man kan fremvise at produkterne virker i.
--
.
#43
splazz
Super Nørd
03-05-2018 12:26

Rapporter til Admin
Måske jeg har overset et indlæg, men hvorfor er det at Labtech har været inde over, hvis det blev aftalt at du kunne komme retur med det, hvis det ikke virkede? Selvfølgelig er det surt for køber, men i og med at 3. part har været inde over, ville jeg nok heller ikke gøre ret meget mere i den sag, hvis jeg var sælger.
--
ASUS P8H67-M PRO B3 | Intel Core i5-2500 | Corsair XMS3 2x4 GB | Samsung EVO 850 250 GB | OCZ ModXStream Pro 600 W Synology DS214+ [4 TB]
#44
Yoda626
Elite Supporter
03-05-2018 12:42

Rapporter til Admin
Siger ikke du er skyldigt med absolut sikkerhed, men jeg siger at sandsynligheden for at du (køber) har gjort noget forkert er den den meste logiske forklaring, når det bygger primært på indicier og påstand mod påstand. Du kan sagtens være "mother teresa", men jeg kender ikke dig eller sælger. Ikke det bedste eksempel, men det illustrerer alligevel en pointe: Sandsynligheden for at en pilot og en uden erfaring for at flyve, lander et fly sikkert er ikke ligeligt fordelt.
--
Sidst redigeret 03-05-2018 12:43
#45
jsv99
Supporter Aspirant
03-05-2018 12:56

Rapporter til Admin
#44 Det var sku alligevel noget af et eksempel... men skulle jeg uden erfaring lande et fly ville jeg bede en anden pilot om hjælp til at gøre det så jeg ikke var alene.... Som jeg har gjort i dette tilfælde:-)
--
Corsair RM1000 Gold-i7 4770K @ 3.50GHz-Corsair Hydro H60-ASUS Z87-C-HyperX DDR3-2133 QC 32GB-MSI 980TI 6GB-2xS 840 Pro SSD-256GB RAID-500 GB WD
#46
splazz
Super Nørd
03-05-2018 13:16

Rapporter til Admin
#45 - Du har ikke svaret på #43...
--
ASUS P8H67-M PRO B3 | Intel Core i5-2500 | Corsair XMS3 2x4 GB | Samsung EVO 850 250 GB | OCZ ModXStream Pro 600 W
#47
jsv99
Supporter Aspirant
03-05-2018 14:13

Rapporter til Admin
#46 rolig nu:-) ..jamen en 3 part inde over... jamen fordi jeg" føler" sælger er ligeglad da jeg kommer med problemet om det ikke virker.... Han henholder til det virkede da han tog det ud... Jeg ved godt hvordan det vil ende, så jeg tænker at få en fagmand ind over det som kan konkludere fejlen og jeg kan slippe billigst muligt..... Jeg kunne også have holdt hårdt på hvad der blev aftalt men så havde denn tråd måske heddet.."har solgt cpu bundkort, der virkede ved afmontering men køber påstår det ikke virker" Vi er altid ude i påstand mod påstand, jeg valgte bare at stole på sælger men så blev jeg det klogere og lidt fattigere... Jeg ved hvordan vi har håndteret tingene og det er absolut ikke der den er gået galt:-) //Det er mig der har omskrevet trådens emne da den oprindelige var ret clickbait og ikke ret beskrivende
--
Corsair RM1000 Gold-i7 4770K @ 3.50GHz-Corsair Hydro H60-ASUS Z87-C-HyperX DDR3-2133 QC 32GB-MSI 980TI 6GB-2xS 840 Pro SSD-256GB RAID-500 GB WD
--
Sidst redigeret 03-05-2018 14:26 af Ronson
#48
Mazies
Semi Supporter
03-05-2018 14:33

Rapporter til Admin
Synes sku den er lidt tynd at give et - på black/white listen for den her. Det er dit ansvar som køber at konstatere om varen fungerer, og med de eksempler man ser på folk der prøver at snyde, så synes jeg ikke man kan klandre sælger for ikke at ville erstatte. Du har ingen beviser for at det er sælgers skyld at det ikke virkede. Som andre påpeger kan du have lavet en fejl under monteringen, og så kan det være Labtech som har bukket de pins i forbindelse med afmonteringen. Lortesituation, men den eneste som ikke har skyld her, er sku sælger...
--
I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440
#49
splazz
Super Nørd
03-05-2018 14:40

Rapporter til Admin
#47 - okay, det kunne jo godt være du havde overset min post :) Er der mulighed for at se et billede af soklen? Det kunne jo tænkes at de ikke er mere bøjet end at det ikke har nogen betydning, og det ikke er det der er problemet?
--
ASUS P8H67-M PRO B3 | Intel Core i5-2500 | Corsair XMS3 2x4 GB | Samsung EVO 850 250 GB | OCZ ModXStream Pro 600 W
#50
jsv99
Supporter Aspirant
03-05-2018 14:49

Rapporter til Admin
#49 Ja kan tage et senere eller imorgen... har ikke lige haft tid til at hente min com grundet arbejde:-)
--
Corsair RM1000 Gold-i7 4770K @ 3.50GHz-Corsair Hydro H60-ASUS Z87-C-HyperX DDR3-2133 QC 32GB-MSI 980TI 6GB-2xS 840 Pro SSD-256GB RAID-500 GB WD
#51
jsv99
Supporter Aspirant
03-05-2018 15:00

Rapporter til Admin
#48 jamen Det fint du synes det tyndt... Det synes jeg ikke da jeg ved hvordan tingene har været i min varetægt, så jeg vudere ud fra min oplevelse med sælger og ikke ud fra andre kan "se, høre eller gætte sig til" og nej monteringen har der ikk været fejl på så lad os skyde den helt ud til siden... om labtech har bukket pins eller ej kan ingen af os sige med sikkerhed... Det jeg kan sige med sikkerhed er bare det ikke virkede og det er min vurering lavet ud fra... Jeg er i min gode ret til at vudere mit køb da jeg igen ved hvordan jeg har haft tingene, havde jeg selv ødelagt noget så ville jeg da aldrig Som den person jeg nu er ikke have skrevet til sælger under hele processen... så havde jeg da bare købt en ny del den er ikke meget længere end det.. Men ingen af os kan heller ikke bevise om det virkede inden køb så Ja det min fejl at stole på sælger så den æder jeg gerne, og der er ud fra det hele jeg giver et minus.. og tak for jeg må det:-)
--
Corsair RM1000 Gold-i7 4770K @ 3.50GHz-Corsair Hydro H60-ASUS Z87-C-HyperX DDR3-2133 QC 32GB-MSI 980TI 6GB-2xS 840 Pro SSD-256GB RAID-500 GB WD
#52
GhostHuntr
Nørd Aspirant
03-05-2018 15:41

Rapporter til Admin
#51 Er du helt sikker på at det er bundkortet eller CPU der ikke virker? Hvad med andre dele i dit system?
--
Puls er en bonus!
#53
Yoda626
Elite Supporter
03-05-2018 15:54

Rapporter til Admin
Jeg kan huske da jeg købte et brugt bundkort som ikke gad at starte op. Fejlen var åbenbart rammene, så det kunne tænkes at det virker med bukket pins.
--
#54
madssiig
Giga Supporter
03-05-2018 16:35

Rapporter til Admin
#32 Nej det er det ikke, og faktisk står der det stik modsatte i købeloven, folk her inde har bare fået forkert fat i den. Lad nu være med tænk, de har før fået galt fat i så meget, har selv skrevet ind til dem før, fordi der var fejl i 2 af deres fortolkninger af købeloven. #37 Jo den gælder ved leveringer, hvor køber ikke har mulighed for at se varen først, feks hvis sælger ikke har tid til at fremvise, eller der er andre ting der umulig gøre, en kontrol inden køb. § 47. Har køberen før købets afslutning undersøgt salgsgenstanden eller uden skellig grund undladt at efterkomme sælgerens opfordring til at undersøge den, eller er der før købets afslutning givet ham lejlighed til at undersøge en prøve af salgsgenstanden, kan han ikke påberåbe sig mangler, der ved sådan undersøgelse burde være opdaget af ham, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt. Det er den vi skal rette os efter i private handler, med mindre sælger afviser dig at komme og se på varen. Og at du bor i København og varen er i Ålborg, er ikke god nok undskyldning, så det er derfor køber der vælger at få den fragtet, derfor afgiver han retten til at påråbe sig fejl og mangler.
--
#55
Bjorno
Nørd Aspirant
03-05-2018 17:23

Rapporter til Admin
#54 er køber blevet opfordret til at undersøge bundkortet eller har sælger pakket det ned og oplyst det fungerer. Hvis køber positivt oplyser at det virker, ville jeg tage det som en tilsikring som vejer tungere end en evt. undersøgelsespligt. Påstår du virkelig at § 54 ikke gælder ved skjulte mangler i situationer, hvor køber har haft mulighed for at undersøge varen. Det var nyt. Den sidste sætning kan du naturligvis dokumentere (og som du selv ønsker det sker det selvfølgelig ved henvisninger til købeloven og relevant domspraksis ikke).
--
Det er noget værre noget!
#56
madssiig
Giga Supporter
03-05-2018 19:03

Rapporter til Admin
#55 Det gør den ikke, da han kun kan tale for omstændigheder af eget brug. Nej, og det er heller ikke det der står. Der står at hvis det ikke er noget der umiddelbart er "let" at se. Men det er bukkede prins altså. Det har jeg ikke, men kan fortælle dig, at jeg har stået i en lignende situation, hvor jeg selv havde bedt om at få det fragtet, da sælger sagde det virkede som det skulle, og da det så dukkede op med mangler, kontaktede jeg sælger, som afviste at afhjælpe det, hvorefter jeg kontaktede tænk, som sagde at i det jeg selv valgte at få det sendt, havde jeg ingen sag, da jeg havde givet afkald på min undersøgelsesret.
--
#57
Bjorno
Nørd Aspirant
03-05-2018 20:18

Rapporter til Admin
Så i #54 argumenterer du for at man ikke kan stole på Tænk, men i #56 hænger du din argumentation op på deres vejledning. Du kan godt selv se det ikke... Faktum er ganske enkelt, at der ikke følger en undersøgelsespligt af §47. Hvis man undersøger varen, skal man selvfølgelig opdage åbenlyse mangler. Hvis man bliver opfordret til at undersøge varen af sælger og fravælger det, hænger man selvfølgelig på mangler, man burde have opdaget.
--
Det er noget værre noget!
#58
madssiig
Giga Supporter
03-05-2018 21:21

Rapporter til Admin
#57 Drop nu det pladder der. Så ville ingen kilder jo være brugbar. Men nuvel, så må du jo selv komme med nogle henvisninger, som påstår det modsatte, ellers er det igen bare påstand mod påstand. Opfrodringen er indforstået, i det at det ikke er oplagt som fjernkøb, og det er køber selv der ønsker fragt. Problemet er at du misfortolker ordet bestilling og pligt, så det er lidt svært at fortsætte det her.
--
#59
fuerzzz1
Super Supporter
03-05-2018 21:58

Rapporter til Admin
Jeg købte sidste år et TV online (dog ikke her). Hun påstod at det var "dobbelt forsikret", dels af hendes egen private forsikring, og af transportfirmaet. Jeg måtte opgive og bære det ned til storskrald. Det samme er formentlig tilfældet her.
--
Ryzen. Jeg får udslæt at slanger. og hader Apple. Citat fra Amalie : Tissemis ! Hvorfor Ryzen? Fordi Cyrix gik konkurs !
#60
Akasut
Nørd
03-05-2018 22:38

Rapporter til Admin
Jeg lod være med at kommentere i tråden i går, men nu kommer mit besyv på sagen som udefra stående. Bukkede pins sker ikke bare lige så hvis CPU er monteret og ikke fjernet under transaktion, er der tale om enten overlæg eller uvidenhed fra sælgers side. Eller det er sket efter transaktion ved dårlig håndtering af køber eller Labtech - som jeg også kun har hørt dårlig om. Umuligt at bevise. Det jeg ser i tråden er sælger villig til at gå den ekstra mile, både ved at opsøge råd og hjælp til situationen ved at være den der tager initiativ til at lave tråden. Efter dit (jsv) udsagn også været villig til at tilbyde at du kan komme tilbage med det hvis det ikke virker, tilbudt at rette pins ud efter dette var konstateret. Det jeg ser fra jsv's side er en trussel over en SMS korrespondance, mærkelig defensiv attitude i at fravælge de tilbud der er givet og generel søgen efter at given skylden til andre end sig selv. Det er købers ansvar at checke varene inden køb hvorfor man også siger købt som beset. Du har fravalgt at bese varende til trods for at du har valgt at køre 50km efter det. Er det ikke hele ideen i at vi kører til face-to-face handler så vi undgår at blive snydt og kan se varene inden køb? Til trods for det, ser det ikke ud til at du vil anerkende at du temmelig meget selv har fucket op her. For processor/bundkort køb indenfor hardware er bukkede pins noget af det mest nemme at undersøge og noget man bør checke. Du checker vel også om der er luft i hjulene på en brugt bil du køber? Hvis du ikke har forstand på hardware, intet at frygte, så tager du en ven med der har styr på det eller du spørger på et hardware forum inden køb "hvad skal jeg checke ved X køb brugt? noget input?". Da jeg selv købte et brugt grafikkort i min hjemby nogle år tilbage slæbte jeg kraftedme hele min PC med for at teste kortet. Sælger havde intet imod det og kortet virkede fint. Du (jsv) har været defensiv i hele tråden og snakker hele tiden om 2 sider af sagen og din historie, men har yet at fortælle i den. Så vidt jeg kan se i tråden indtil videre er der 1 person som har reached out med olivebranch og en der har kvajet sig.
--
#61
Bjorno
Nørd Aspirant
04-05-2018 10:19

Rapporter til Admin
#58 Var det virkelig alt hvad du kunne komme med. Jeg ville ønske, jeg kunne sige, at jeg var overrasket, men... Så nu kan vi altså konstatere følgende ud fra dine posts: 1. En henvisning til offentliggjort materiale på Tænks hjemmeside er ugyldig (man skulle da ellers tro du havde rettet det hele igennem for dem). En henvisning til en telefonsamtale, som du angiveligt har haft med en jurastuderende i deres hotline, skal vi bare lægge til grund. Det giver da mening. 2. Andre brugere skal dokumentere deres svar med relevante henvisninger. Du kan nøjes med "jeg alene vide". Det må da være værdifuldt selv at kunne bestemme, hvornår en kilde har værdi eller man behøver understøtte sin argumentation med dokumentation. 3. Det er åbenlyst, at du ikke er jurist. Læs nu bestemmelsen - det er som udgangspunkt ret simpelt. Har man undersøgt varen, eller har man på opfordring undladt det, kan man ikke reklamere over mangler, som man burde have opdaget (med mindre sælger ikke har opfyldt sin loyale oplysningsforpligtelse eller har handlet svigagtigt). § 47 indeholder ikke en undersøgelsespligt (om end man naturligvis altid bør undersøge varen og evt. se den i funktion). Afhængigt af købers viden, varetype mv. kan en domstol sagtens nå frem til, at køber burde have undersøgt varen i situationer, hvor vedkommende ikke har gjort det - så i visse situationer kan man ikke bevist holde sig uvidende om evt. mangler. En domstol kan selvfølgelig også nå frem til, at en køber som har undersøgt varen ikke skulle opdage pågældende mangel. Køber man fx en 10 år gammel bil, kan man ikke reklamere over slidte dæk eller skader på fælgene, hvis man har stået hos sælger, men ikke gidet gå ud i garagen og se vognen. Omvendt skal en normal køber ikke have viden om, at en ubetydelig mislyd betyder, at topstykket er ved at stå af (det skal en uddannet bilmekaniker formodentlig). Lad os bruge tråden her som eksempel (uden iøvrigt at tage stilling til, hvornår og hvordan pin(s) er blevet bukket). Her har sælger jo meget fint taget det hele ud af maskinen, pakket det ned til køber og oplyst at det hele fungerer. Deri ligger næppe en opfordring til at undersøge varen, og køber kan normalt henholde sig til sælgers oplysninger. Læg dertil at en køber som rent faktisk undersøger varen alene skal opdage mangler, som det ville være forventeligt at en med hans (dvs. den konkrete køber) viden om varetypen opdager. Her siger køber, at han ingen viden har om hardware. Personligt tror jeg de færreste alm. danskere ville opdage en eller enkelte bukkede pins. Er hele soklen smadret er det jo et andet spørgsmål. Hvis vi også lige skal vende dit eksempel om turen fra Aalborg til København, er det noget sludder du skriver. Med mindre det er aftalt, giver man ikke afkald på sin mulighed for at reklamere, hvis en undersøgelse af varen i praksis er umulig (fx fordi man befinder sig i hver sin ende af landet). Det er det, du har § 51 til at regulere. Du behøver selvfølgelig ikke tage mit ord for det. Kig i den kommenterede købelov, Karnovs lovsamling (4. bind, 2017), læs "Køb" af Lookofsky/Ulfbeck (eller hvis du synes det er et meget interessant emne, kan du også kigge i Vinding Kruses gamle "Købsretten"). Hvis du ikke lige har bøgerne liggende i kælderen alle adgang til dem digitalt, kan du jo besøge dit lokale bibliotek. Du kan selvfølgelig også gennemføre et jura studie, men det er nok for meget at forlange.
--
Det er noget værre noget!
#62
Damish
Ultra Supporter
04-05-2018 10:44

Rapporter til Admin
Jeg tager altid grundig billeder af mit hardware inden jeg pakker det ind, og tager billeder af hvordan jeg pakker det ind. Netop for at have beviser på at der ingen fysiske skader er inden jeg sender det afsted, men også for at vise at jeg har pakket det forsvarligt ind. Så hvis en evt. køber viser mig at noget er "brækket" eller ligende, så kan jeg dokumentere på mine billeder af varen var i orden, at skaden dermed må være sket under transport, eller af sælgeren da han fik den i hænderne. Dokumentationen kan også bruges til evt. fragtfirma hvis modtager, modtager en kasse som måske er ødelagt. Heldigvis har jeg aldrig skulle have haft brug for det, men det er sgu en gråzone eller en rigtig træls situation, da som også mange siger, at man "køber som beset" hvilket fralægger sælgeren ansvar. Derfor handler jeg 90% altid kun face2face netop for at lige hilse på den person som man køber varen af, så hvis der skulle ske noget, kan man nok godt finde en løsning.
--
7700K • Asus Maximus Code • EK A240G • GTX 1080 TI • 16GB 3600MHz • SSD 250GB+500GB • AX850 • TT Core P3 • Asus 27" ROG SWIFT PG278Q
#63
ToFFo
Guru
04-05-2018 10:59

Rapporter til Admin
#61 - Hvad er det du prøver opnå? Jeg ved godt du gerne vil have ret, men er det så vigtigt? Jeg mener... Alt det pragraf opremsning du laver er i teorien. Køber og sælger ender ikke i retten, og selv hvis de gjorde, ville de ikke bruge dit "opslagsværk" her på siden til noget som helst. Jeg tror du har fået vist din pointe :)
--
- Indsæt signatur -
#64
CJacobi
Elitebruger
04-05-2018 11:03

Rapporter til Admin
#60 +1 til dig, fuldstændig enig. Derudover til jsv, så vil jeg gerne tilbyde min hjælp hvis du har brug for det. Jeg kører evt. til Aalborg i morgen, og vil gerne kigge på dine pins hvis de er bukket, eventuelt prøve at rette dem ud hvis muligt. Derudover skal jeg nok hjælpe med at samle den efterfølgende såfremt du har brug for det, hvilket det lyder til. Det lyder dog, for mig, at du ikke har så meget erfaring med det hele. Og det skulle ikke undre mig, at du har haft adskilt cpu og mobo, da du garanteret ville kigge og påsat det forkert efterfølgende.
--
#65
Bjorno
Nørd Aspirant
04-05-2018 11:23

Rapporter til Admin
#63 jeg prøver såmænd ikke at få ret. Det behøver jeg ikke. Mads bad om et svar og det fik han.
--
Det er noget værre noget!
#66
Akasut
Super Nørd
04-05-2018 13:46

Rapporter til Admin
Desværre er det bare sådan i regel Danmark at vi har så meget på papir om hvordan tingene er juridisk og så få kanaler i samfundet til at rent faktisk fra en praktisk vinkel at håndhæve og efterleve dem på en måde der er økonomisk og tidsmæssig forsvarlig. Det tror jeg næsten hver eneste dansker har oplevet på et eller andet punkt. Det virker til at Bjorno har styr på sagerne, men det ændrer ikke det simple faktum at i praksis er der intet at komme efter. Den tankegang tror jeg er default hos mange hvorfor det juridiske billede også bare let og elegant bliver malet derefter selvom det måske ikke er 100% sandt.
--
#67
[email protected]@X
Semi Supporter
04-05-2018 21:09

Rapporter til Admin
#34 Du siger CPU ikke har været skilt ad før den kom til Labtech. Sjovt da jeg i min SMS log ret tydeligt ser du skriver inden du sender den til Labtech at du har prøvet at tænde for bundkortet med og uden CPU. Det holder bare ikke vand det du kommer ud med også derfor jeg har blokeret dit nummer. Har ingen interesse i at fortsætte med det.
--
Intel I7 6700K @ 4.5GHz 2x8GB RAM DDR4 3000 Corsair vengeance Inno3D Geforce GTX 1080 TI 3TB Seagate Barracuda, 4x Samsung evo 850 256GB
#68
jsv99
Supporter Aspirant
04-05-2018 21:20

Rapporter til Admin
#67 nu har jeg alle beskederne endnu og det er ikke det der står... prøv læs igen.. hvis du kan læse selvfølgelig
--
Corsair RM1000 Gold-i7 4770K @ 3.50GHz-Corsair Hydro H60-ASUS Z87-C-HyperX DDR3-2133 QC 32GB-MSI 980TI 6GB-2xS 840 Pro SSD-256GB RAID-500 GB WD
#69
jsv99
Supporter Aspirant
04-05-2018 21:23

Rapporter til Admin
Nu forklare jeg bedst muligt... Jeg skriver til dig at den ikke tager strøm når, det sted man giver strøm til cpuen er sat til så stopper den... men piller man det ene stik af og resten kører.. så får den fint strøm.... så igen det har aldrig været adskilt
--
Corsair RM1000 Gold-i7 4770K @ 3.50GHz-Corsair Hydro H60-ASUS Z87-C-HyperX DDR3-2133 QC 32GB-MSI 980TI 6GB-2xS 840 Pro SSD-256GB RAID-500 GB WD
#70
jsv99
Supporter Aspirant
04-05-2018 21:48

Rapporter til Admin
#60 og #64 det helt fint du mener det en defensiv attitude, det kan jeg ikke rigtigt bruge til noget alligevel... men at i bliver ved med at tro jeg har skilt det hele ad er helt fint i tror;) jeg ved dog bedre... jeg ventede 13 dage ca med t få tingene sat i så jeg kunne få den rigtige hjælp... jeg skal ikke pille ved noget selv jeg ikke har forstand på... så alt det pis med at jeg har garanteret osv put det langt væk... har fået min com tilbage og et andet bundkort og nu kører det hele bare.. og jeg ved hvordan tingene er blevet behandlet så derfor et minus da jeg har mit på det rene.. så kan i tolke som i vil... jeg har erkendt min fejl som var at stole på sælger så løber ikke for min del....
--
Corsair RM1000 Gold-i7 4770K @ 3.50GHz-Corsair Hydro H60-ASUS Z87-C-HyperX DDR3-2133 QC 32GB-MSI 980TI 6GB-2xS 840 Pro SSD-256GB RAID-500 GB WD
#71
Flagg
Megabruger
05-05-2018 01:48

Rapporter til Admin
Som jeg siger, når jeg sælger en bil: der er O.K. Garanti. (Over Kantstenen). Derefter er det købers ansvar.
--
#72
Anonymusen
Bruger
05-05-2018 05:41

Rapporter til Admin
Derfor viser jeg ALTID Køberen at varen virker inden køber tager herfra igen, på den måde slipper man for alt det der. Køber og sælger ser begge to at tingene virker som de skal, og hvad der så sker bagefter er enten selvforskyldt eller en pludselig fejl ved produktet, som altid pludselig kan opstå ved elektronik.
--
#73
Akasut
Super Nørd
05-05-2018 09:03

Rapporter til Admin
#70 Selvfølgelig kan du da bruge det til noget. Hvis du vil have sympati eller nogen der tager din side i sagen skal du jo også fremstå troværdig. Du skriver at du har erkendt din fejl som var at stole på sælger, her bør du ligeså erkende at det er din fejl at du ikke har undersøgt varen hvilket er to vidt forskellige udsagn. Det første udsagn som du hænger i indebærer at du prøver at gøre andre skyldig for dine handlinger. Det kan da sagtens være at der har været en bukket pin under CPU for 3 år siden da sælger lagde det til side, men det virker ikke til at han har solgt værende så. Hvis man er klar over defektheden, så er der også tale om fuld overlæg, svindel og indsæt-flere-negative-ord-her. #71 Sådan er det jo netop med brugte ting, de kan gå i stykker uden varsel og det skal sælger ikke hæftets for. Det er den overordnede risiko man tager når man køber brugt i forsøg på at spare penge. Selv når man køber nye varer, er der nogle gange defekte i blandt, men så har vi jo reklamationsret og afleverer det tilbage. #72 Jeg giver også fri mulighed for at købere kan afprøve varerne, ofte er de dog på farten og vælger at stole på mig. Det kan de også sagtens, da jeg altid prøver at være så ærlig og fyldestgørende som mulig i mine annoncer, korrespondancer og hvis de skulle have spørgsmål ved fremmøde. Det sidste jeg solgte var en motorcykel og her havde køber taget sin svoger med som var MC mekaniker. Han undersøgte i hoved og røv og kudos til ham for at gøre det rigtig. En lille køretur og en snak om at der var en smule mere arbejde i den end hvad de havde regnet med (den havde stået stille i lang tid). Det var helt ærlig snak og lidt mere af prisen blev skåret af på en allerede attraktiv pris. En anden historie går på en elektrisk airsoft gun jeg solgte for mange mange år tilbage. Den virkede fint og brugte den 1-2 gange i måneden. En køber kommer kørende lidt halvvejs langt fra for at købe den. Ved fremmøde begynder den at brokke sig og ikke virke. Ups. Dårlig situation for begge parter, og slet ikke til min viden da sidst jeg benyttede den, virkede den jo fint. Vi kører til lokal airsoft mekaniker og han kigger på den, skiller den ad og konstaterer at gearboxen har warpet sig lidt i metallet hvilket fik stemplet til at sætte sig fast som periodisk fejl. Han smurte den, fik en skilling af mig. Tilbage hjem og snakke hvad-så-nu med køber. Han var stadig interesseret, da de nu havde kørt et stykke, men vi var også klar også at den nok skulle have ny gearbox før den var tip-top. Jeg kan ærlig talt ikke huske om afslag var givet, men højst sandsynlig. 2 personlige eksempler hvor jeg som sælger ikke kan vide hvilke overraskelser der gemmer sig, men som kommer til lys ved inspektion af varen inden handlen. Hvorefter man i fællesskab finder en løsning på problemet der passer både køber og sælger. Havde man opdaget den bukkede pin, kunne man jo få afslag på stedet, takke nej eller forsøge at rette den ud og evt. teste det efterfølgende. Jeg kan også sagtens fortælle om bekendte som med fuld overlæg har solgt defekte varer til højre og venstre og samtidig været ligeglad så længe der kom penge i hånd. Så dem er der også nok af hvorfor man bør gøre sig selv den tjeneste at undersøge varene som køber. Endnu mere i moderne tid nu da god handelskik er et ud døende trait.
--
#74
Sven Bent
Nørd Aspirant
05-05-2018 10:02

Rapporter til Admin
#0 hvar har I aftalt om reklemationsret ? som udgans punkt nar du salger som prviat person til prviat person er et salg med 2 aars reklemationsret og 6 manedrs formodngins regel og 14 dages returet ved fjernsalg. ligesom alt andet salg til private. som privat saelger kand du dog aftale dig anderledes. hvis du har varet en idiot og ikke fastsat dine regler saa har han loven paa sin side og du skal daekker . medmindre du kan bevies hans har foresaget fejlen (du har bevis byrden) #30 koeveloven gaelder ved ALT salg/koeb. de er dog vise regler som er "fravigelige" ved privat salg. aka man kan aftale sig anderledes. men som stadarde er det altsaadet same som firma til privat salg. det gaelder sig ogsaa ved firma til firmat salg at reglern er fravigelig. saaa hvis intet andet er aftalte har men ogsaa hvad koebeloven foreskriver
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
--
Sidst redigeret 05-05-2018 10:05
#75
ToFFo
Guru
05-05-2018 10:09

Rapporter til Admin
#74 - 14 dages fortrydelsesret ved handel af brugtvarer mellem private? Arrrrhhh... Du ved godt købeloven slet ikke nævner 14 dages fortrydelsesret, ikke? Købeloven giver ingen fortrydelses- eller returret - heller ikke når forbrugere køber varer i en butik, dvs. efter købelovens regler om forbrugerkøb. I stedet indeholder købeloven regler om, hvad en køber har af muligheder, hvis der er mangler ved en vare, fx at få et nedslag i prisen eller ophæve købet. Købelovens almindelige regler gælder for handel mellem private, men reglerne om forbrugerkøb gælder ikke. Med mindre man har aftalt at de gør, selvfølgelig. Hvis sælger skriftligt bekræfter at der er fortrydelsesret, formodningsret og hvad har vi, så har køber de rettigheder. Ellers er varen købt som beset. Lad os nu sige at sælger faktisk ikke har haft rent mel i posen, men ikke vil være med til at lade købet gå tilbage, så skal sagen for retten, og alene advokatudgiften til retssagen starter ved omkring 15.000kr. Det er let at råbe op om købelov og klippe klistre paragraffer ind i en tråd, men det betyder ikke en skid, når sagen alligevel ikke ender for retten. Det virker så plat når folk råber op om paragraf det ene og det andet for at lyde kloge. Jeg siger ikke du gør det, men det er desværre en tendens.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 05-05-2018 10:15
#76
Jintao
Super Nørd
05-05-2018 10:36

Rapporter til Admin
#75 Skal det forstås som at du ikke mener at det er nødvendigt at overholde gældende lovgivning blot fordi der ikke ved lethed kan straffes efter denne?
--
Indholdet af dette indlæg er blevet redigeret af |Smash|.
#77
Bjorno
Nørd Aspirant
05-05-2018 15:18

Rapporter til Admin
#71 det er fint med “som beset” klausuler eller tilsvarende. Du slipper dog ikke udenom, at du stadig vil hænge på eventuelle skjulte mangler. Benyt “ uden ansvar for mangler” i stedet. #74 du har misforstået hvilket regelsæt der er gældende for handler mellem private. Glem forbrugeraftaleloven - den finder ikke anvendelse. Glem formodningsreglen - den finder ikke anvendelse. #75 derfor blander jeg mig indimellem, når det begynder at handle om jura. Tænk hvis der var nogen som handlede på baggrund af de (sikkert velmenende) råd, som hyggekrogen giver anledning til. Vi kan selvfølgelig godt lukke mange posts med to spørgsmål. 1. Forventer du det ender i en retssag, 2. Føler du dig moralsk forpligtet til at gøre noget. Så ville der vel kun være “beer” tilbage. Hvis det er plat at drøfte juraen, er dine to indledende afsnit vel ligelyldige...det er juraen du diskuterer. Det er vel også plat at svine en virksomhed til uden at vide hvad der er sket, som du gør i #35.
--
Det er noget værre noget!
--
Sidst redigeret 05-05-2018 15:19
#78
ToFFo
Guru
05-05-2018 16:53

Rapporter til Admin
#77 - Jeg vil aldrig sætte mine ben i en Labtech butik da jeg aldrig har hørt godt om dem. Har faktisk kun hørt skrækhistorier. Ikke alene er deres service temmelig dårlig, og deres medarbejdere ikke de klogeste, men direktøren er skør i hovedet. Jeg svarede på hans indlæg med lidt "jura" for at forebygge en eventuel lignende situation. Hvis brugeren køber brugt med formodning om at han har fortrydelsesret eksempelvis, så bliver han slemt skuffet hvis han ikke ved andet. Det var for at forebygge. I tråden her, er skaden allerede sket og derfor synes jeg det er tåbeligt at smide om sig med paragraffer, da det er rent teoretisk alligevel. Alle forbrugersager er forskellige. Købeloven er et elendigt opslagsværk ved forbrugerklage sager. Hver enkelt sag skal vurderes særskilt, og derfor er alle de skrevne regler ren teori, som ikke nødvendigvis gør sig gældende i praksis. Dertil kommer at vi formoder en hel masse, ud fra brugernes egne historier. Det er umuligt at sige hvilken bruger som juridisk set har ret, når vi kun har deres ord for hvad der er sket.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 05-05-2018 16:55
#79
Bjorno
Nørd Aspirant
05-05-2018 17:26

Rapporter til Admin
# 78 har du hørt. Javel, ja. Det gør det jo yderst relevant efter brugeren har besøgt dem :-) Om du beskriver juraen med dine egne ord eller relevante bestemmelser er for mig at se det samme. Så længe det er korrekt (lommejuristerne herinde rammer dog ikke engang altid inden for skiven, som det også ses ovenfor). Generelt bør folk som intet ved om jura derfor også holde sig fra at fortolke på lovgivning. Alle forbrugersager er bestemt forskellige. Juraen er dog den samme. Her ved jeg dog ikke lige hvilken forbruger du tænker på. Jeg formoder intet. Jeg har med vilje afholdt mig helt fra at tage stilling, og mine svar har alene gået på om juraen finder anvendelse eller ej. Men lad os da bare indlede alle tråde af denne karakter med, at trådstarter stiller sig selv de to spørgsmål ovenfor, evt. inden man opretter tråden. Så må vi dog leve med, at hyggekrogen bliver domineret af tråde fra brugere som beer, fuerzzz1 og lignende. Det har da sin charme, men er sjældent relevant for noget.
--
Det er noget værre noget!
#80
JD-79
Super Supporter
06-05-2018 08:27

Rapporter til Admin
#79: Præcis og din tilgang er både troværdig og prisværdig! Internettet er desværre fyldt med "lommejurister/-psykologer/-læger etc., som bidrager til en stigende grad af misforståelser og fejlantagelser...
--
MSI G250 I | I5 7600K | 16GB @ 2400mhz | Radeon R9 295x2 |Samsung 840 EVO SSD 240GB | EVGA GQ 650 | Fractal Design Nano S
#81
kikophil
Giga Supporter
06-05-2018 12:25

Rapporter til Admin
Well - Det at købe brugt MB/gfx er sku altid noget russisk roulette, hvis man ikke først ser det i funktion. Er der så cpu installeret, bør man ALTID tage den af, for at tjecke, om pins er ok (bøjede eller manglende). Hvis man ikke skiller/tjecker tingene ved afhentning, tæller det stadigvæk som beset. Er tingene ved afhentning er pakket helt ned, er der grund til begyndende hårrejsning, da flinke mennesker med store smil, ofte er ligesom ulven V/S lille Rødhætte hehe.. Ikke at det lige behøver at være tilfældet her, men dog ekstra grund til et tjeck ved selvsyn (som beset) #0 - du kunne evt. tilbyde "forurettede" at købe kortet tilbage, efter du har fået et tydeligt billede af ødelagte pins tilsendt, så du kan se/prøve, om du selv kan rette banditterne op, og tjecke om kortet fungerer igen? Du kan samtidig se, om der er sket yderligere skade såsom manglende pins, eller så mange bøjede do. at det ikke kan være dig, der har lavet dem. Herefter kan du så sælge det igen, måske med lidt rabat ift. omstændighederne/kortets tilstand/udfordring? Bare et forslag - håber i finder ud af det :) #78 Ha ha - det samme er min dyrekøbte erfaring :)
--
Sidst redigeret 06-05-2018 12:27
#82
Shtennek
Giga Nørd
06-05-2018 14:41

Rapporter til Admin
#69 Den blir du lige nødt til at uddybe? Hvordan ved du at den ikke får strøm? Og er du sikker på, at det så ikke er din strømforsyning den er gal med?
--
MacBook Pro Retina 13" - iPhone 8 Plus - Apple Tv 4
#83
BloodClaw
Super Supporter
06-05-2018 21:42

Rapporter til Admin
Jeg har en løsning klar til jer til næste gang, I skal sælge mobo+cpu: https://i.redd.it[...]
--
#84
stenager129
Ultrabruger
07-05-2018 11:51

Rapporter til Admin
#81 Nej, nej og atter nej - ingen skal bede om at demontere noget som helst inden salg. Havde du bedt om dette hos mig, var du blevet vist døren med det samme. Virker produktet som adviseret ved køb, jan så virker den også i det øjeblik du medtager genstanden. Ville du også skille en motor ad i den bil du står og overvejer at købe brugt?? #0 Du har gjort alt hvad du kunne, og har endda brugt din tid på at få udbedret sagerne jer to imellem. Ærger mig over, at du så fik et "-" på den meget fine HOL liste of Doom - men den måtte jeg bare rapportere som et personangreb - med ønske om, at i finder en løsning fremadrettet :)
--
Intel Core I7-3770K | 4x4 GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | 850W Corsair | 128GB SSD | 2x512GB SSD | Asus P8Z77-V Deluxe | MSI GTX960-4GB
#85
Akasut
Super Nørd
07-05-2018 12:49

Rapporter til Admin
#84 Det er da rart at hele HOL nu ved at de ikke skal handle med dig når du har den attitude. Thanks for heads up =)
--
#86
Mazies
Semi Supporter
07-05-2018 12:58

Rapporter til Admin
#84 Hvis #0 havde solgt en samlet computer, så var jeg enig om at den ikke skal skilles ad... Men #0 har solgt en CPU og Mobo, så synes ikke det ville være for meget forlangt hvis køberen ville hvad dem enkeltvis så han kan se der ikke er noget galt med dem.
--
I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440
#87
stenager129
Ultrabruger
07-05-2018 13:06

Rapporter til Admin
#85 Den må du meget gerne uddybe for mig i PM, ikke at jeg normalt vill blande mig, eller udføre handler med dig i forvejen.
--
Intel Core I7-3770K | 4x4 GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | 850W Corsair | 128GB SSD | 2x512GB SSD | Asus P8Z77-V Deluxe | MSI GTX960-4GB
--
Sidst redigeret 07-05-2018 13:10
#88
Fatter
Guru
07-05-2018 15:23

Rapporter til Admin
#85 Åh din moral er sku da heller ikke for god, jævnfør dit svar #11 i denne tråd https://www.hardwareonline.dk[...]
--
Med venlig hilsen Fatter
--
Sidst redigeret 07-05-2018 15:23
#89
Akasut
Super Nørd
07-05-2018 15:36

Rapporter til Admin
#87 Der behøves ingen uddybning, du har da fint skrevet i #84 hvordan du står som sælger i eventuel brugthandel. Hvis en køber ønsker demonstration af varen han er kommet for at afhente, så bliver han vist døren istedet! Det kan vel ikke forstås anderledes? #88 Jeg har aldrig påstået andet end hvad jeg skriver, jeg kan dog ikke se sammenhængen mellem etik og moral vedr. brugthandel private imellem og indkøb i et supermarkedet. Du prøver at sammenligne æbler med appelsiner for at sætte mig i dårlig lys eller ved at lege morale-vogter, jeg kender ikke dine intentioner. Min holdning til privathandel er allerede fint lagt ud i en eller flere indlæg her i tråden til fri aflæsning for dem der ønsker at tage læsebrillerne på. Min holdning til supermarkeder/firmaer der er ligeglad med deres kunder er lagt til skue i den anden tråd. Ellers godt forsøgt.
--
#90
stenager129
Ultrabruger
07-05-2018 16:45

Rapporter til Admin
#89 Og jo, den har du da så absolut misfortået. Prøv lige og læs mit oprindelige opslag endnu engang, og så falder ti-øren måske.
--
Intel Core I7-3770K | 4x4 GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | 850W Corsair | 128GB SSD | 2x512GB SSD | Asus P8Z77-V Deluxe | MSI GTX960-4GB
#91
kikophil
Giga Supporter
07-05-2018 17:18

Rapporter til Admin
#84 - haha den kommer du ikke langt med, da intet kan være købt som beset - uden at være beset - så hermed er din idè om, at man ikke skal demontere/skille dele af ved salg/fremvisning desværre helt ude i tågerne :) Sammenligner du virkelig dèt, at tage en cpu ud af MB sokkel og kontrollere evt. pinsproblemer med - at skille en bilmotor ad - host ha - host mere ha :) Her er vi ude i, at folk skal købe noget som ubeset - hvilket er det samme som, at købe katten i sækken! Du bør nok læse den bett` historie før du ytrer det videre :)
--
#92
Jim Night
Guru
07-05-2018 20:19

Rapporter til Admin
#90 Prøv lige selv at læse #84 igen. Jeg læser det som om du vil smide køber ud af døren, hvis du bliver bedt om at afmontere cpu fra mobo. Mener du noget andet?
--
Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!! Se profil for specs
#93
stenager129
Ultrabruger
07-05-2018 20:31

Rapporter til Admin
#92 Såfremt en vare virker ved besigtigelse, ser jeg ingen grund til at skulle demontere noget dom helst.
--
Intel Core I7-3770K | 4x4 GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | 850W Corsair | 128GB SSD | 2x512GB SSD | Asus P8Z77-V Deluxe | MSI GTX960-4GB
#94
Jim Night
Guru
07-05-2018 21:00

Rapporter til Admin
#93 Hvordan kan man kontrollere at en cpu og et bundkort virker, hvis de er sat sammen og ikke tændt?
--
Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!! Se profil for specs
#95
Akasut
Super Nørd
07-05-2018 21:10

Rapporter til Admin
#90 Ved du hvad, du har faktisk ret, jeg skulle læse indlægget en gang til. Af en eller anden årsag havde jeg fået smidt et enkelt 's' og 'r' ind i demontere så det blev til demonstrere. Det giver lige pludselig to vidt forskellige meninger. Så den misforståelse tager jeg på mine skuldre og undskylder for.
--
#96
stenager129
Ultrabruger
07-05-2018 21:17

Rapporter til Admin
#94 Det finder jeg nu ikke relevant for historien i #0 - blot at hvis en vare virker når køber er der, så er det vel det. Det var mine 2-cents worth for denne gang.
--
Intel Core I7-3770K | 4x4 GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | 850W Corsair | 128GB SSD | 2x512GB SSD | Asus P8Z77-V Deluxe | MSI GTX960-4GB
#97
Jim Night
Guru
07-05-2018 21:30

Rapporter til Admin
#96 Hvis en vare ikke bliver demonstreret i funktion vedoverdragelse, kan den være træls for køber.
--
Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!! Se profil for specs
#98
e-nifleR
Giga Supporter
08-05-2018 08:05

Rapporter til Admin
Hvis det ikke er muligt at teste en given hardware - Så ser jeg det ikke unormalt at lave en nærmere inspektion af hardwaren, specifikt cpu-soklen i mobo tilfælde.. Er jeg den eneste der synes det er almindeligt?
--
#99
kikophil
Giga Supporter
09-05-2018 13:46

Rapporter til Admin
#98 - hvis du læser højere oppe, får du svar på dit spørgsmål :)
--

Opret svar til indlægget: Køber siger ben på bundkort er bøjet, hvad gør jeg

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login