1. Du skal momsregistrere dig, når du forventer en omsætning på mere end 50.000 kr. på 12 måneders periode.
2. Du skal jo fakturere med moms, når du er momsregistreret. Fakturerer du lige nu for 100 kr., stiger den til 125 kr., de 25 kr. skal du sende videre til Skatttestyrelsen.
3. Vælger du at sælge for 100 kr. inkl. moms, så er de 20 kr. af dem moms. Du skal derfor sende 20 kr. videre til Skattestyrelsen.
4. Når du ikke er momsregistreret, får du derfor heller ikke fradrag for købsmoms. Du har en regning, du skal betale, og prisen er 200 kr. inkl. moms., uden momsregistrering er prisen 200 kr. Men med momsregistrering får du fradrag for de 40 kr. (200*0,8=160 kr.)
5. Sælger du til danske privatkunder, skal der dansk moms på.
6. Sælger du til privatkunder i udlandet, skal der umiddelbart også dansk moms på. (skat har dog skrevet om det her:
https://skat.dk[...] (der skal du også være eksportregistreret)
Uden momsregistrering: Salgspris: 200 kr. Købspris: 100 kr. = Avance. 100 kr.
Med momsregistrering: Salgspris ekskl. moms: 160 kr. Købspris: 80 kr. = Avance 80 kr.
Momsregnskab: Salgsmoms: 40 kr. Købsmoms: 20 kr. = At betale: 20 kr.
Hvis din avance skulle være 100 kr., skulle du sælge for 225 kr. (225*0,8 - 100*0,8 = 100 kr.)
Husk at du skal betale skat af dit overskud (altså omsætning minus udgifter) og i enkeltmandsvirksomhed kan du benytte dig af Virksomhedsordningen (kræver nok revisorhjælp)
Husk, at du kan anvende Dinero gratis, det hjælper med at holde overblik og med at huske momsafregningen.
Jeg sidder til dagligt og er revisorassistent med HD uddannelse. :)
--