Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

Råd ifm. Tesla model 3

Af Monsterbruger Andersjepsen | 20-04-2021 22:44 | 2740 visninger | 63 svar, hop til seneste
Hej HOL, Om 2 måneders tid får kæresten og jeg nøglerne til vores nye hus, og i den forbindelse har vi tænkt på at anskaffe os en ''brugt'' Tesla model 3, i stedet for vores nuværende 2 benzin biler. Jeg har naturligvis læst op på hvad jeg kunne, og har sparret en del med min bror, som i sommers købte en brugt model S. Jeg er egentlig nysgerrig på, om andre har stået i ligne situation som mig, samt hvad jeg skal være opmærksom på, når vi skal til at søge lidt på bilmarkedet. Er der nogle fald grupper eller andet jeg skal være særlig obs. på? Det skal siges at vi gerne vil ramme en pris omkring 300-310k (standard range) tanken er at få et abonnement hos clever, da vi har mulighed for at få installeret lader stander i garagen.
--
#1
Business
Mega Supporter
20-04-2021 22:55

Rapporter til Admin
Har læst mig til, at der er en del at spare, hvis man importere dem brugt fra f.eks. Tyskland. https://quickimport.dk[...]
--
#2
Martin Lohse
Elitebruger
20-04-2021 22:57

Rapporter til Admin
Der sker vanvittig meget på det marked. For to år siden stod vi og skulle væge imellem en Mazda CX5 eller Tesla Model 3 - argumentationen dengang var blandt andet lavere værditab osv. Vi endtr dog med Mazdarn. Den har ot tabt små 80000 på to pr, hvis jeg solgte den i en handel. Naboens svigersøt har for 3 uger siden kæbt en Tesla Model 3 LR - nypris 550000 - han gav 375000 i privat handel. Det er et værditab på 175000 på 2 år, da bilerne er fra nogenlunde samme tid. Skulle jeg købe i dsg blev det nok en Ford Mustang Mach-E eller Skoda Enyaq. du skal dog være klsr over, der sker vanvittig meget på elbilsmarkedet, så hvis det er en bil du kun vil beholde 3-4 pr, skal du mok forventr et vis størrelse værditab jf ovensående VW siger de i 2025 hsr et batteri som kan oplsdes på samme tid som en bil med benzin. Toyota siger de i 2025 har et bstteri, der ikke taber ydelse im vinteren. Tesla arbejder fortsat på deres million miles batteri
--
#3
KHDK
Megabruger
20-04-2021 22:59

Rapporter til Admin
Biler.TV havde for ikke længe siden en video med netop den "finte" med tysk import som #1 skriver om. https://youtu.be[...]
--
Kenn Højager Black/White +6/-0
#4
Mr. WoLF
Guru
20-04-2021 23:01

Rapporter til Admin
Mercedes EQC
--
#5
Andersjepsen
Monsterbruger
20-04-2021 23:04

Rapporter til Admin
Tak for input guys. Tanken om en Tesla har været en drengedrøm længe, og det er nu endeligt muligt for mit vedkommende at det kan blive en realitet. - Meningen er bestemt, at den skal holde mere end 3-4 år. Jeg købte selv en brugt Polo 40 års model fra 2015 for 3 år siden, til 145.000, og ja, når den snart skal sælges tør jeg ikke tænke på hvor langt ned vi skal. Jeg er klar over at tingene går stærkt på det her marked, men det er satsen man må tage engang i mellem :D
--
#6
Business
Mega Supporter
20-04-2021 23:06

Rapporter til Admin
#4 700.000 for 411km rækkevidde.. Det er vidst kun folk der sværger til stjernen, der hoppe på den :)
--
#7
SUPERBOY
Giga Nørd
20-04-2021 23:11

Rapporter til Admin
... Havde liiige skrevet et langt indlæg og fik så slettet det.... Hvilke biler har I nu og hvad er jeres behov? Har I haft testkørt en model 3? Jeg har lige været passager i en Tesla Model 3 Performance, ID4 og eTron i dag. Var mega skuffet over Model 3 performance (den har dog "stivere" undervogn og større dæk end en standard), dens "Ride comfort" var pænt ringe, selv de mindst bump i vejen kunne føles. Udover det så var der ikke super meget plads på bagsæddet. eTron skuffede også, dog nok mere pga. den højere pris og et super sløvt infotainment system... Den kunne nok godt trænge til et refresh. ID4 var faktisk rimelig nice, meget åben plads - interiør var måske lige en tand for funky. Så næste plan er at prøve Ford Mach-E, Audi Q4 & Skoda Enyaq. OBS: Jeg er self. klar over at de biler jeg nævner ligger lidt over jeres budget da de næppe kan købes brugt endnu. Jeg nævner det mere fordi Model 3 var super skuffende (havde måske også meget høje forventninger). Excel ark med diverse Tests lavet af "Tesla Bjørn", jeg tænker rækkevidde og støjniveau er vigtigt. https://docs.google.com[...] Ps. der har været et par tråde herinde omkring Tesla 3, hvor flere delte deres Excel ark med beregninger ifht. økonomi i en Tesla mod andre biler, prøv evt. at grave efter dem :)
--
Tag altid BACKUP!!
--
Sidst redigeret 20-04-2021 23:14
#8
Mr. WoLF
Guru
20-04-2021 23:12

Rapporter til Admin
#6 Den er til under 600k og ca. 400hk, 400 km. lån til 5.5k om måneden. Dig der skal have? Hvor ofte er #0 på en tur over 200 km.? Polestar 2 til 450k, 470km.
--
#9
Andersjepsen
Monsterbruger
20-04-2021 23:14

Rapporter til Admin
#7 Vi har pt. en VW polo fra 2015 samt en Renault Twingo fra 12 (kærestens) Vi har kun behov for 1 bil når vi flytter, da kæresten har nemmere adgang til jobbet med offentlig transport, samt vores kommende hus ligger 500m fra stationen. Vores kørselsbehov er ikke noget vildt, jeg regner med at skulle køre 60'ish km. hver dag alt i alt til og fra arbejde. Det er sjældent vi har et behov for lange turer, så range på standard modellen har vi vurderet til ikke at være det største kompromis for vores side af. Vi er 2 i hustanden, ved hvem om der kommer et barn om nogle år - men pladsmæssigt er alt jo en opgradering fra hvad vi kommer fra.
--
#10
Business
Mega Supporter
20-04-2021 23:16

Rapporter til Admin
#8 Såh, dobbelt af hvad #0s budget er. Super.
--
#11
Andersjepsen
Monsterbruger
20-04-2021 23:17

Rapporter til Admin
Ja, det skal nævnes at budgettet ligger på de 300.000'ish, så andre biler kommer ikke rigtig på tale. Derudover er det ikke et impulskøb vi har i tankerne, da det har været overvejet længe, at valget blev model 3.
--
#12
Business
Mega Supporter
20-04-2021 23:18

Rapporter til Admin
Ioniq 5 med det lille batteri kommer sandsynligvis under de 300.000, men det er måske heller ikke så fremtidssikret.
--
#13
Stoffer
Maxi Supporter
20-04-2021 23:35

Rapporter til Admin
Overvej om afgiftsrefundering ikke er en billigere løsning. Jeg har abonnement på sådan noget hos evse.dk Du gider alligevel ikke lade ved clever når du er på langtur, der er Teslas Supercharger klart det nemmeste at bruge. Og den største grund til at fravælge alle de andre elbiler... Undervognen er perfekt sat op, ikke så meget blød hat, man mærker vejen. Ikke den store forskel fra min gamle BMW 1 serie med m-sports undervogn. Nu er det ikke meget jeg har kørt i en performance, men lagde ikke mærke til noget anderledes af betydning der.
--
Asus SABERTOOTH X58 - Xeon x5660 @ 4,2 ghz - 12 GB RAM - RX580 8GB - Corsair HX1000W - Lian Li PC-A70B - Vandkøling - Dell UltraSharp 2707WFP
#14
Thomas
BOFH
21-04-2021 00:03

Rapporter til Admin
#0>>Du skal vide at alderen også har betydning for nogle af funktionerne og derudover er der 3 forskellige modeller (SR+, LR og performance). frem til slutningen af 2019 blev de solgt med Hardware 2,5 hvilket er en mindre kraftig computer end de nyere. Det betyder feks af visualiseringen er anderledes på de gamle. Derefter kom HW 3.0 som stadig er den computer der sidder i de nyeste biler. I slutningen af 2020 fik den så et lille facelift hvor den bla fik sorte lister udvendigt og en anden midterkonsol. Men udover det så er bilerne sådanset identiske. Med dit kørselsbehov er en clever løsning nok en tand for dyr prøv og se denne side den har en rimelig god oversigt https://ladepris.dk[...] #1>>Ja det er rigtigt , de får tilskud i tyskland og så har det været muligt at købe dem til en god pris og få på danske plader. #2>>Der kommer mange nye modeller på markedet og vi er heller ikke færdige med at få justeret priserne til. Så det er med en vis risiko at købe en elbil. Men omvendt stemningen kan jo også være vendt om 3 år så folk ikke vil have en Benzin bil og den istedet er faldet. Men din forventning om pristabet på din CX-5 er så vidt jeg kan se undervurderet. en 2019 CX-5 2,0 optimum ville du idag få omkring 240.000 for ved køb af anden bil og da den kostede 360.000 så er pristabet 120.000 og altså sammenligneligt med Teslaen. #5>>Jeg har i hvert fald ikke fortrudt at jeg købte min. #7>>Vi har jo alle forskellige præferancer, jeg har lige fået 19" på min model 3 LR og jeg synes ikke den er blevet ubehagelig. Men jo det er da ikke en bil man glider henover bump i vejen i, men det er jo noget af det jeg kan lide ved den, Man ved lige præcis hvad bilen laver da den giver så god feedback. Jeg prøvede ID4 for et par uger siden og den var da mere komfortabel, men den svajer også en del da den er så højbenet og så er den en af de langsomste elbiler i den prisklasse. #12>>Ionic 5 ser super interessant ud, men den kommer først om nogle måneder og jeg ville være overrasket hvis de er til at købe med kort ventetid det første år.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#15
Bjarke2000
Megabruger
21-04-2021 06:10

Rapporter til Admin
Vi står lidt i samme situation. Vil gerne have en elbil, og var egentlig også hoppet på tesla 3. MEN så var vi ude og prøve en E-golf. Og den vil vi altså hellere have nu. Til sammenligning mellem Tesla 3 og E-golf. Tesla 3 har omkring 300km på batteri. Dette tal falder betydeligt om vinteren medmindre du køber en model 2021 som har varmepumpe. E-Golf har omkring 230km på batteri. De fleste nyere E-golf modeller(fra 2019) er med varmepumpe, så den taber kun nogen få km om vinteren... E-Golf har bare en bedre/lækre kabine. Tysk kvalitet vs Amerikansk. Tesla 3 har en stærkere motor.0-100 på 5.5sek er sQ hurtig vs E-golf's 9sek. Tesla er en lille smule større... PRISEN... En Tesla 3 fra 2020 kan købes for omkring 300.000kr. En E-golf fra 2020 kan lige nu købes for 190.000kr hos flere store bilforhandlere. Hos os er prisen en stor faktor, da vi kan købe en E-golf uden at skulle låne til den. Tesla'en vil vi ud og skulle låne 100.000kr. Og som der er skrevet herinde. Der sker så vanvittig meget på elbil markedet lige nu... Jeg syntes egentlig at det er vanvittig at en tesla 3 har tabt 80.000kr på under 1 år... 80.000kr i værditab er fandenme mange penge for en bil der koster under 400.000kr. Jeg kan ikke lade være med og tænke på om den vil tabe yderligere 70-80.000kr det næste år fordi udviklingen går så hurtig. En E-golf vil selvfølgelig også have et værditab, men "personligt" tror jeg ikke at det vil være i nærheden at teslaen...
--
#16
Kratzen
Supporter Aspirant
21-04-2021 08:23

Rapporter til Admin
#15 nu er det ikke kun varmeforbruget der koster på rækkevidden. Om vinteren er det koldere = tungere luft = mere modstand = større forbrug. Man bruger vinterdæk = større rullemostand = større forbrug. Våde veje = større modstand ..... Varmepumpen er en hjælp, men kun en lille del af en større ligning. Alle elbiler har lavere rækkevidde om vinteren, ikke kun dem uden varmepumpe
--
#17
ToFFo
Guru
21-04-2021 09:08

Rapporter til Admin
#15 - En Tesla 3 fra 2020 kan købes for omkring 300.000kr Hvor? Ved import? For når jeg søger på Bilbasen finder jeg kun 4 Tesla 3. Alle fra 2019 og alle koster over 300.000kr. Den billigste koster 354.000kr så jeg har svært ved at forestille mig man kan komme under 300.000kr for en nyere model.
--
- Indsæt signatur -
#18
Business
Mega Supporter
21-04-2021 09:47

Rapporter til Admin
#17 Der er da indtil flere under 320k på BilBasen
--
#19
Andersjepsen
Monsterbruger
21-04-2021 09:50

Rapporter til Admin
#17 Ved ikke hvor du kigger, men jeg har den sidste måneds tid set flere til salg i prislejet 300-310.000. Taget i betragtning af vi står og skal købe om cirka 2 måneder, tænker jeg det er fuldt ud realistisk.
--
#20
goldeneye
Elitebruger
21-04-2021 09:57

Rapporter til Admin
#0 total OT, men overvejer at finde en lille bil til konen, har i været tilfredse med Twingo'en?
--
#21
Andersjepsen
Monsterbruger
21-04-2021 10:01

Rapporter til Admin
#20Helt okay - det har vi faktisk, min kæreste har brugt den et lille års tid cirka 70-80km dagligt.Vi købte en 2012 model til en ganske fin pris som havde kørt utrolig lidt, da vi bare gerne ville have en ekstra bil vi kunne købe kontant. I må sige til hvis i ønsker at købe om 2 måneders tid ;)
--
#22
goldeneye
Elitebruger
21-04-2021 10:48

Rapporter til Admin
#21 Har den jydekrog?
--
#23
Martin Lohse
Elitebruger
21-04-2021 10:54

Rapporter til Admin
#14 Ikke korrekt - jeg har været ved forhandler, for at forhøre mig om Mustang Mach-E, som har ca 6-7 måneders levering. Her ville jeg kunne få ca 265.000 - sælger jeg i dag, tænker jeg nok, jeg kunne få 20.000 mere, hvis det var levering lige nu, da 265000 er prisen om 6 mdr. Salgspris forventer sælger er ca 295000.
--
#24
Thomas
BOFH
21-04-2021 11:33

Rapporter til Admin
#15>>dine tal for e-golf er en hel del for optimistiske og for pessimistiske for Model 3. den nyeste model kommer med 32 KWh brugbart batteri så for at køre 230 km så skal den køre lige over 7 km pr KWh og så vil du have brugt 100% af batteriet Hvis du kigger på https://ev-database.org[...] så estimerer de den til 215 km i mildt vejr og selv det vil være svært at opnå i virkeligheden på en god sommerdag. Samme site vurderer Tesla Model 3 SR+ til 380 km kombineret https://ev-database.org[...] og det er også svært at opnå det i virkeligheden. Forvent at den kører lidt længere på en KWh strøm men den har 18 KWh mere batteri tilgængeligt. Derudover så glemmer du at Tesla lader markant hurtigere end e-golf. en SR+ vil typisk lade med mellem 80 og 120 KW hvor en e-golf maks kan lade med 40 KW hvilket gør Model 3 en bedre langtursbil. Endeligt så er et værditab på 80.000 kr på et år da ikke usædvanligt. De første 50.000 kr tager du den dag du henter bilen. #16>>Det er nemlig rigtigt 2021 modellen har mig bekendt fået omkring 20 km ekstra rækkevide pga varmepumpen. #17>>Jeg har også set SR+ dernede omkring. Der er lige nu en går 2020 til salg for 299.900 på facebook hos en privat. #23>>Nu skriver du jo ikke noget om hvilken model variant der er tale om men jeg brugte bilpriser.dk til at vurdere slagsprisen og de plejer at ramme ret godt. Så det lyder som en ekstremt god vurdering du har fået.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#25
Nillelack
Ny på siden
21-04-2021 12:14

Rapporter til Admin
Model 3, er det ikke noget med den har en elendig computer. Hørt meget om at de har en tildens til at fryse og crashe. Ikke noget der påvirker kørslen. Men radio/bluetooth crasher også sammen med. Speedometer og andre diverse indstillinger. Min chef købte en model 3, men skaffede sig af med den rimelig hurtigt netop pga computeren i bilen. Frøs i utide, og cuttede forbindelesen til hans håndfrit og radio. Det er trods alt kun en Intel Atom cpu det sidder der i.
--
Sidst redigeret 21-04-2021 12:18
#26
Mion
Super Nørd
21-04-2021 12:29

Rapporter til Admin
jeg har en 2021 model 3 LR... jeg ville ALDRIG anbefale nogle at købe en tesla, og min er IKKE ret gammel jeg har kørt 2500km i vores, jeg har været 2 gange til service der ligger en tid nummer 3. flere ting. * der findes ikke rigtigt danske folk du kan ringe til, det foregår gennem en app, hvor du laver en service tid hver gang du ser noget.. * Tesla STANDARDEN er noget helt andet end "alm bil kvalitet" alle døre og sådan er skæve, lukke linierne er egentligt ok, men døre stikker ud, glas tag sidder lidt og bobler og så videre.. og det er samtlige biler jeg har gået igennem efter jeg fik min * bilen bliver rettet efter den er lakeret, det vil sige, der er rigtigt mange blottede metaldele i bagklap og døren, som vil være ulakerede, jeg slogs med tesla om at det skal gøres.. for det ruster, får jeg det løst så bliver det med en pensel.. så det er FEDT, den ville kun have kostet 760.000kr den bil på alm afgifter... det er med EKSTREM længde den dårligst mekanisk byggede bil jeg har haft, og jeg har haft mange nye og brugte biler, samle kvaliteten er ikke god. det er fine materialer... altså alt er softtouch i kabinen og sådan, men bilen er bare ikke let for dem at samle, så det må være svejsningen der hiver i karossen. udlevering var min bil FYLDT med sorte hænder, så alt skulle renses den havde et skæft rat, så den skulle 4hjuls udmåle den hoppede så den skulle have et nyt dæk og en afbalacering (som de var så elendige til at jeg endte med at bruge et alm dækcenter før den kørte godt) jeg har et varme pumpe system, som larmer helt vildt, når bilen står stille det er "teslanormalt" nu snakker jeg ikke om blæser og stator støj, nu snakker jeg om en 5 sek subwoofer testtone agtig lyd der kommer engang imellem, når systemet slår fra og til.. det har alle 2020-2021 varmepumpe folk.. Bilen kører godt, det gør den .. men RANGE mæssigt jeg kan SAGTENS køre over 500km i den, en tur til løkken fra hvor jeg bør er 193km, det gjorde jeg med 138watt/km = 7.7km per watt = 590ish på en tank i -2grader så det er fint..det var med 90 og et par overhalinger. men 130 på motorvejen i en LR, så rammer du 350km på en tank. en mate har SR+ han i vinter (han har den gamle uden varmepumpe) kørte vejle holstebro, han kunne ikke engang komme hjem igen uden den skulle lades. derudover skal du være opmærksom på flere ting batteriet skal helst holdes mellem 20-80 eller 10-90 % .. 20-80% er tilrådeligt... så du har reelt kun 60% brugbart batteri, hvis du vil holde bilen sund.. så 60% i frostvejr, hvis du ikke rammer et sted med en lader, så bilen skal stå med lav batteri stand, i en SR+ gamle model, så snakker vi måske 140-150km.. du kan SAGTENS lade den 100 % og tømme den, bare ikke sundt. Positiver.. der er nogle.. Tesla har KLART det bedste ladenetværk, så kører du i EU så er det kun tesla du kan købe, for du kan ALDRIG regne med de almene DC stationer er fri, fordi Tesla har så mange ladere så kan du næsten altid komme til en fri lader. Bilen kører godt, JA det er ikke en ferrari, men den kører mindst lige så godt som den BMW 330E jeg kiggede på og er VÆSENTLIGT hurtigere I den nye med 2 lags ruderne der er det en dejlig rolig køretur, den larmer ikke meget Og synes også den reelt er veludstyret, og den har et godt anlæg. ER super glad for den hvide kabine. Ville jeg købe en Tesla i dag.. NEJ der kommer SÅ mange fede elbiler Ionic 5, EV6 GT, Enyaq, Q4 etc... personligt så er jeg ekstremt vild med Enyaq den ser brandlækker ud i kabinen, og Ionic 5 er et MONSTER i størrelsen så stor som en Tucson ligner en hatchback har alt udstyr og kan lades med 800v EV6 GT 557hk er også en fed bil, og hvad alle disse biler deler, er de er RIGTIGT samlet... så du har en GOD garanti, og en følelse af at bilen ren faktisk ikke ligner noget der er kastet sammen med naboes 6 årige.
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
#27
Martin Lohse
Elitebruger
21-04-2021 13:54

Rapporter til Admin
#24 - det er Optimummodellen, dog med træk, metallak og undervognbehandling. Ikke noget jeg får alverden for, men lidt. Umiddelbart tænker jeg også, det er en pris der rykkes lidt ved - forhandlerne har dte jo med at byde højt på en bil, da man således ikke rigtig har noget at rufle om på den nye vogn. I sidste ende skrues min og den nye vel ned, hvorfor det mere vil ligner -20.000. Det er en attraktiv bil, og der står ikke så mange rundt omkring.
--
#28
Martin Lohse
Elitebruger
21-04-2021 14:05

Rapporter til Admin
#24 Tilføjelse - 2.0 165 benzin, dog manuel gear - det bliver nok ikke et salgsargument meget snart. Mazdas manuelle gear siges bare at være klasser bedre end deres automatiske.
--
#29
Bjarke2000
Megabruger
21-04-2021 17:21

Rapporter til Admin
#24 Mine tal på både E-golf og Telsa er fra forhandler, samt ved at google... Har ingen personlige erfaringer med begge biler da vi endnu ikke er ejer dem. Men hvis du mener at en E-golf kun kan køre 215km, så er der godt nok mange E-golf ejere rundt omkring i verden der er pynter på tallene... Endeligt så er et værditab på 80.000 kr på et år da ikke usædvanligt. De første 50.000 kr tager du den dag du henter bilen. Nej det er nok rigtig hvis du køber en bil til +600.000kr. Men en bil som ikke engang koster 400.000kr fra ny, så syntes jeg godt nok at det er rigtig mange penge... Jeg skal ikke gøre mig klog på diverse bilmærker. Men de sidste 2 år har jeg holdt lidt ekstra øje med VW og skoda, og de falder ikke i nærheden af 80.000kr det første år. Syntes at prisfaldet følger kilometerstanden meget godt... Har bilen kørt 30.000km, så får du den ca. 30.000kr lavere end nyprisen... Man har altid hørt at en bil falder 50.000kr lige så snart den køre ud over bilhandlerens kantsten. Men de bilmodeller i 250-350.000kr klassen, der ser jeg det bare overhoved ikke... #26 Alle de fejl som du nævner skulle jo ellers været rettet i 2021. De forhandler vi snakkede med, stor roste ellers den nye model, og fortalte den ikke kunne sammenlignes med 2020.
--
#30
ToFFo
Guru
21-04-2021 17:30

Rapporter til Admin
#26 - Mange tak for et informativt indlæg med masser af gode punkter. Der er rigtig meget af det du skriver, som har været bekymringer for mig, som INGEN nævner i deres anmeldelser. Det er heller ikke ofte man møder folk der vil indrømme at de (måske) har lavet en dårlig investering. Man vil jo som regel prøve at forsvare sit valg så godt man kan. Så jeg er rigtig glad for du kommer ind på de punkter. Jeg har sukket efter en Tesla 3 i lang tid efterhånden. Men det der har holdt mig tilbage er en masse "hvad nu hvis" og ting som jeg er bekymret for, som ingen skriver om i anmeldelser. Så derfor er jeg ekstra glad for det du skriver her. Det er til dels prisen der holder mig fra Tesla. Fordi jeg synes nemlig også jeg har set folk klage over samlekvaliteten. At det virker som om der er blevet lavet for mange biler på for kort tid, fordi efterspørgslen er som den er. Det, og så selvfølgelig at Skoda Enyaq er en sindssygt flot elbil, som checker alle bokse for mig! Jeg var lige ude og prøvekøre en Octavia IV hybrid i lørdags og den er godt nok også lækker. Nu venter jeg til engang i maj hvor Skoda skulle få Enyaq ind, så jeg kan prøve den også. Så indtil videre står valget mellem Octavia og Enyaq. Der føler jeg bare at jeg får god kvalitet til prisen. Hvor jeg får dårligere (samle)kvalitet med Tesla, og kickstarter-agtig support lader det til. Hvorimod alle mekanikere fandme kender en Skoda, ny eller gammel.
--
- Indsæt signatur -
#31
Mion
Super Nørd
21-04-2021 19:20

Rapporter til Admin
#30 det sjove er jeg, jeg er ikke glad for bilen, og det er selvom den reelt ikke er ejet af mig, det er en LEGO firmabil.. jeg betaler en arm og et ben for den, da det ikke kun er beskatning betaler også for benifit delen, så bilen er nok ca. 2x cost af den som ren firma. men tilgengæld har jeg INGEN ricisi, så det er med det i hovedet at jeg STADIG er træt af bilen, jeg ville ALDRIG have købt den telsa hvis det var mine egne 465.000kr der sad i den, ikke engang en SR+ jeg har en ven der har en 2020 early eller 2019 late SR+ (den gamle med blank frygtelig plast i inteniør) han gik fra en ældre BMW 730i til denne, han har været ENORMT glad for den, sjove er når man nu fik sin egen så hører man om de 3 omlakeringer han har haft.. men det er jo også det, det er "visuelle" defekter de fleste har... jeg tror faktisk drivlinien er robust. og det er en fin batteri teknoologi. man bliver ihvertfald altid solgt til bilen ved en køretur, og da den er afgifts fritaget så føles det som meget man får. og jeg havde egentligt valgt jeg ville købe performance opgraderingen til min LR (købte LR fordi jeg skulle bruge anhængertræk og det kan man ikke få til performance) men den er HURTIG nok .. min tager 0-100 på godt 3.9, og når man ser Carwows test, så bliver performance faktisk langsommere end LR når de har lavet et par træk pga. varme samt på 0.4 mil strækningen der er forskellen kun 0.1-0.2 sek hvilket viser at det kun er 0-100 boost man får. Jeg har ikke haft de store problemer med computeren, men har haft den har låst en enkelt gang, og jeg finder ikke rigtigt tiltro i at Tesla´s egen shop sagde til mig, at hvis jeg ikke ville ud i at have problemer når jeg har travlt, så ville det være sundt lige at genstarte den om aftenen.. jeg er godt klar over at det er en always on PC hvor f.eks. min passat jo reelt rebooter ved sluk tænd. men jeg har heldigvis kun oplevet det en gang, hvor skærmen bare gik i sort, bilen kunne fint kører, men 0 kamera speed eller noget som helst. var mega nervøs for at undvære carplay, men spotify er dog ok.. HADER Navigationen, og JA det er reelt google maps, men det er en googlemaps teslaficeret.. det vil sige du ikke har undgå motorveje, du har ikke 3 rute valg... du har TESLAS rute som ALTID tager motorvej. ALTID.. f.eks. i sommerhuset der er der 2 ruter, en landevej på 192km og en motorvej på 210 der er ca 10 min forskel.. navi vil bare IKKE landevej.. selvom reelt det er fornuftigere, mit watt/km forbrug på landevej er jo over 40% lavere end på motorvej, så for mig at komme i sommerhuset med 63% strøm istedet for måske 40% er en stor forskel da der IKKE er ladere i Løkken området der er fri og de er alle AC ladere. de siger dog der kommer POI..... og så får man også en følelse af man HELE tiden er overvåget. de tracker alt på dig på værkstedet, og tracker alt telemetri, så har du et problem, så skal du give dem minuttet, og så slår de op hvad bilen præcist lavede der, du får også en SMS når du kører ind på p-pladsen ved Tesla service.. og så videre. Dashcam systemet er dog super fedt. og er glad for min LR er den nye, hvor alt glossy plast er væk, kabinen føles 100x mere lækker og mere premium. Men kunne jeg bytte den med en A6 50 TFSE eller for den sags skyld en enyaq 80plus sportline, så var det gjort uden at blinke.
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
--
Sidst redigeret 21-04-2021 19:26
#32
Mion
Super Nørd
21-04-2021 19:42

Rapporter til Admin
#2 en longrange har da ALDRIG kostet i nærheden af 550.000kr.. 375000 for en brugt virker af meget, de 2021 upgraden på model 3, især Varme pumpe i DK med kolde temperaturer, thermoakustisk glas og kabine ændringen i sig selv gør meget ved bilen. min har alt hvad den kan få på.. anhængertræk + hvid kabine, den ligger i 464.000kr performance er også under 500.000kr.. nu ved jeg at jeg IKKE er glad for bilen, men LR og SR+ har VÆSENTLIGT bedre kørekomfort end performance, da de har mere DÆK (mindre alufælge) og mere frihøjde.. har dog endnu at prøve en elbil, som IKKE føles hård, LR vejer 1800kg SR+ er en af de lette elbiler med 1650kg.. kommer du over i EQC, og de andre så er 2 tons normalen... når du slæber på så meget fedt, så bliver bilen mere kontant, ellers skal du over i en luft undervogn, kørte en model S og det føles bare som at køre en komfort mursten, den er helt klart komfortabel, men den tager sving elendigt. køre komforten kontra Passaten tænker jeg SLET ikke på.. der er reelt ikke den store forskel.. jo den er lidt mere kontant end passaten. men ikke meget.
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
#33
mrKayne
Junior Nørd
21-04-2021 20:22

Rapporter til Admin
#31 Nu er du godt nok overhovedet ikke imponeret af den Tesla du ikke ejer. Modsat så er jeg _rigtig_ glad for den SR+ som jeg ejer. I bund og grund er jeg ikke enig i særlig mange af dine kritikpunkter. Men sådan er vi jo forskellige. At din kammerat ikke kunne køre fra Holstebro-Vejle og retur må stå for hans egen regning. Jeg kan køre fra Herning til Slagelse, så han burde også godt kunne tilbagelægge den tur. Det afhænger selvfølgelig meget af, hvordan han kører. Der er stor forskel på om man accelererer hårdt hele tiden og kører 130+ eller holder den ved de 110-120. At køre elbil kræver man ændrer sin kørestil en smule. På langture holder jeg den generelt på 110 eller 120. Ellers kører jeg normalt og har det sjovt. Men ja, ærgerligt du er træt af din.
--
#34
Flaffy
Bruger Aspirant
21-04-2021 20:53

Rapporter til Admin
Når jeg har læst Mions oplevelser, vil jeg dog også lige give mit besyv med. Jeg har en Model 3 Long Range fra september 2019, og før den havde jeg en Model S 85D fra 2015. Min Model 3, som runder 2 år om 5 måneder, har aldrig været på værksted, aldrig blevet omlakeret, og har ikke nogen problemer med samlekvaliteten. Jeg har ialt 5 i min omgangskreds som kører Tesla, og ingen af dem har haft problemer i det omfang (jeg ved en af dem har fået justeret bagklappen, da den sad skævt). Det er altid mega ærgerligt, når der leveres biler, som ikke er iorden, og Tesla har helt sikkert haft for travlt på fabrikken i perioder, så der er kommet biler afsted, der ikke er 100% i orden. Når du nu er så "heldig" at skulle kigge på en brugt, har du mulighed for at tjekke bilen grundigt efter, inden køb... det kan man ikke på samme måde med en ny bil, før man afhenter den. Så lær at Mions erfaringer, til at se en "ny" bil efter i sømmene. At jeg har købt 2 Teslaer, bør sige lidt om, at jeg ikke er blevet skræmt væk... måske har jeg været heldig med mine..
--
#35
ToFFo
Guru
21-04-2021 21:14

Rapporter til Admin
#31 - Endnu en gang spændende observationer. Især med GPS'en. Det undrer mig den ikke bare kører Google Maps. Er der ikke noget Android Auto eller noget, så den bare kind of "kloner" billedet fra ens mobil? Min hage ved elbiler er også at jeg er bange for rækkevidden og den langsomme genopladning. Jeg nyder en tur til tyskland i ny og næ. En tur til Berlin kan det da blive til fra tid til anden. Jeg er med på der er ladestandere overalt. Især i tyskland. Men når jeg er på Autobahn vil jeg gerne give lidt gas, og så magter jeg ikke at køre direkte fra lader til lader og sidde fast i den tid det nu tager. På en tur så lang som til Berlin magter jeg ikke at køre 110 hele vejen! Alle de ting du har nævnt 'kan' jeg indfinde mig med. Byggefejl kan man imødekomme, såfremt man ved hvad man skal se efter, hvilket egentlig er lidt plat ved en bil der koster som en Mercer eller BMW. Rutevejledning kan man bruge sin telefon til hvis man ikke er tilfreds... Men de 2 aller største drawbacks i min optik ved Elbiler generelt er: 1: Det er en gadget. Teknologien er i rivende udvikling. Nu nævnes at computeren kan være en "gammel model" og generelt er computeren i biler fucking elendig. Man kan tage den billigste android kina skrald tablet og den er stadig hurtigere end det de smider i biler. Det fatter jeg ikke. Jeg frygter, at de 400-500k jeg bruger er ligesom at købe et grafikkort. Forældet efter 2-3 år. Mens jeg afbetaler på lortet de næste 8-10 år. 2: Batterierne bliver slidt... Man mister rækkevidde over tid. Granted, det gør man også i ICE biler, men ikke i så stort omfang. Føler jeg i hvert fald. Hvordan ser det ud med batteri-kapacitet hos dig? Har du tabt rækkevidde siden du fik den? Jeg har også hørt, at man bør lade sin Tesla så langsomt som muligt altid, for at skåne batteriet. Har det noget på sig? Ligesom at det ikke altid er en god ide at lyn-oplade sin mobiltelefon fordi det over tid slider hårdt på batteriet. Og i en elbil er batteriet jo en stor del af bilen, det er ikke noget man bare lige skifter.
--
- Indsæt signatur -
#36
MinerBoy
Gæst
21-04-2021 21:25

Rapporter til Admin
Lad være med at købe en helt ny model. Der er altid mange fejl. Har fået fortalt af tidligere VW mekanikerer, at der ikke er helt styr på softwaren endnu. Man kan ikke opdaterer hvert enkelt modul, men man skal opdaterer alle og tager en hel arbejdsdag. Så tænker der også kommer en masse børnesygdomme. Den nye Skoda Enyaq er ellers pisse flot. Tesla er efterhånden godt gennemtestet.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#37
Thomaslje
Monster Nørd
22-04-2021 00:08

Rapporter til Admin
Søg på nettet og du vil finde ud af mange som siger at tesla har dårlig bygge kvalitet, jeg kan ikke svare på om det gælder for deres nye modeller, men deres gamle modeller, damn glad for det ikke er mig der har betalt for sådan en bil.
--
https://www.facebook.com[...]
#38
Ronson
HOL Moderator
22-04-2021 10:00

Rapporter til Admin
#35: Du vil slide på batteriet mere end normalt hvis du tager til en tesla supercharger hver gang for at lade - ja. Men det er jo ikke meningen, meningen (langsigtet eller ej) er at du ved din bolig enten har har en f.eks. 11 kW lader eller måske en 50 kW clever lader i nærheden eller whatever. Brug de ekstremt hurtige ladere når du er på farten (f.eks. til Berlin) så er det overhovedet ikke noget du skal bekymre dig om. Nej, der er ikke android auto eller apple carplay i en tesla og jeg hader det... Du er låst til de "apps" tesla mener du må bruge og det er fuldstændig hul i hovedet. Hvis du ikke bryder dig om FM, DAB, TuneIn eller Spotify så skal du fumle med din telefon. Og om ca. 5 sekunder kommer der et opslag med det i mine øjne største problem med tesla: "JaMeN tEsLa KaN bArE oPdAtErE bIlEn Og TiLfØjE fLeRe TiNg !!!" Jamen hvorfor gør de så ikke det? Der sker ikke en skid på softwarefronten i de 13 måneder jeg har haft den. Jo, regen af strøm om vinteren er blevet forbedret og de har tilføjet nogle flere spil... Navigationskortet (grundkortet som den regner ruter ud fra) er fra 2019, hvilket er en joke. Da jeg solgte min 2009 Kia Ceed sidste år, som havde en oldgammel og billig kina-radio med navigation, der havde den NYERE kort end min Tesla har nu i 2021. Ja man tror det er løgn :) De har før opdateret kortet til 2020, men måtte rulle det tilbage til 2019 pga. problemer med det nye kort. Det der med at skærmen går i sort og genstarter en gang i mellem er lidt en skrøne. Det sker, men sjældent. Man kan vel at mærke køre videre selv hvis det sker under kørsel, men man kan ikke se farten eller høre om man blinker i et minuts tid - det er egentlig de 2 væsentligste ting. Du kan se her hvor meget rækkevidde jeg har tabt: https://i.imgur.com[...] Forhåbentlig stabiliserer det sig nu...
--
Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...] Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...]
#39
Martin Lohse
Elitebruger
22-04-2021 10:05

Rapporter til Admin
#36 Helt korrekt - der er vist 35 forskellige steder, som man skal opdatere - jeg har en kammersjuk der er noget træt af det, samt at der konstant kommer nye opdateringer til ID3 og ID4 :)
--
#40
Thomas
BOFH
22-04-2021 10:10

Rapporter til Admin
#26>>Alle dine pointer er uden tvivl valide, men jeg følger en del facebook grupper og et par forums om Tesla. Der er ingen tvivl om at en Tesla ikke er en tysk luksusbil men en amerikansk. Den der sidste kig på detaljen har amerikanerne ingen sans for, så kommer man fra en tysk luksusbil så vil man sikkert føle at det er billigt lavet. #29>>Som med alle andre biler så afhænger forbrug og rækkevide af kørestil og behov. Men elbiler er mere påvirket af motorvejshastighed end feks Diesel biler. Nu tog jeg lige et kig på spritmonitor.de og jeg kan se at e-gold har et snit på 6,6 km pr KWh hvilket vil give 211km rækkevide. #30>>På alle de steder jeg læser om Tesla er der en bred enighed om at finish på Tesla godt kunne være bedre. der er også historier om dårlig service eller at man skal kæmpe med Tesla for at de laver ting. Det skal på ingen måde være en hemmelighed. Men den generelle holdning de steder er dog på trods af det at deres næste bil også er en Tesla. For generelt så trumfer glæden ved bilen alle de småting som man man kan opleve. Personligt stod jeg med valget mellem en Skoda Octavia og en Model 3 LR da jeg købte. Med mit kørselsbehov på daværende tidspunkt, så endte de med at koste det samme samme når jeg talte alle omkostninger sammen. Jeg har ikke et sekund fortrudt at jeg købte Teslaen også selvom håndtaget på højre bagdør sidder længere inde end på de 3 andre døre eller at man kan se lidt forskel på farven på kofangeren og karosseri under den rette belysning. For det hele er glemt når jeg sidder bag rattet i den fedeste bil jeg nogensinde har ejet. Jeg synes at Enyaq ser flot ud på billeder men den har samme drivlinje som ID4 og den var jeg noget skuffet over da den virker sløv og SUV formen giver dårlige køreegenskaber (gør den på alle SUV). Men hvis jeg stod og skulle have ny elbil i år og det ikke måtte være en Tesla så ville jeg hoppe ID4 og Enyaq over. Audi Q4 ser meget mere intressant ud og den er på samme teknik men jeg ville nok ende med at købe en Mustang Mach e, Hyundai Ionic 5 eller Kia EV6 #35>>Der er ingen mulighed for at spejle telefonen i en Tesla. Men jeg synes faktisk at navigationen virker godt. Den har google style interface men mangler lige det sidste. Feks er trafikvisningen totalt ubrugeligt og man kan ikke lave via punkter. Til gengæld kan jeg trykke på højre scrool knap på rattet sig kør til firma i århus og så navigerer den mig derhen. Rækkeviden er noget som man primært bekymrer sig over før man får elbil, men jeg vil klart anbefale at købe en LR. Jeg kører min Tesla som jeg kørte min Mondeo (dog med hurtigere accelerationer) men jeg har sat fartpiloten til 138 km på motorvejen og om sommeren så kan jeg køre over 300 km mellem ladestop med den hastighed. Batterierne bliver slidt ingen tvivl om det og du vil også opleve at de slides mere i starten end over tid. Men der er flere model 3 der allerede nu har kørt omkring 200.000 km uden et tab på over 10%
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#41
ToFFo
Guru
22-04-2021 10:17

Rapporter til Admin
#38 - Den gjorde nas. Jeg har ikke Spotify. Jeg bruger en anden musikafspiller, Subsonic, som spiller musik fra egen samling fra egen server. Det irriterer mig grænseløst at alle moderne biler ikke har enten Auto eller Carplay. Eller begge dele. Det er da efterhånden essentielt! Man skal i hvert fald ikke låses til specifikke apps, for specifikke ting. Det er så tåbeligt. Mht. navigation ser det heller ikke for godt ud. Dog er det fint med batteritiden. Det er ikke så slemt som jeg troede det ville være, og ja man kan selvfølgelig lade langsomt det meste af tiden, det havde jeg ikke lige tænkt over. Jeg tror jeg lægger Tesla på is et par år endnu.
--
- Indsæt signatur -
#42
Mion
Super Nørd
22-04-2021 11:03

Rapporter til Admin
#40 fair nok at folk der ejer bilen reelt har dannet sig en mening, er 100% på at nogle elsker denne bil.. og at tonen på mange forum er.. bilen er samlet dårligt men jeg elsker den. men vær lige opmærksom på en ting, tesla forummer er tesla monitoreret, og tesla slår hårdt ned på kritikere, se alle de youtubere, som reelt har været i kamp med tesla.. Derudover så er der også den personlige grænse for hvad vi hver i sær er ok med. og hvad vi ser. en af de ting jeg virkelig er nervøs for er generelt LAK kvalitet, for det er der Tesla er direkte elendige. https://electrek.co[...] sådan her i Europa især ser man RIGTIGT mange af, lang der simpelthen falder af ved simpel kørsel, kig selv på danske forum hvor store flager falder af. Nu taler vi om biler i DK og vi taler om salt og koldt vejr, blottet stål som det her, er bare ikke fedt. Så skal vi til at snakke PPF film, som jeg faktisk har monteret på min, da den efter 2000km på ren landevej allerede begyndte at tage imod EKSTREMT mange stenslag. derudover så oplever jeg tit især blandt amerikanere, at mange Tesla ejere er "nye" bil ejere, folk der ikke har prøvet meget andet, eller folk som har kørt noget ældre. jeg har været i dialog med 5 ejere, de 4 af dem er super glade for deres Tesla men alle 5 har samme historier.. om omlakeringer, skæve paneler, 3 af dem har fået skiftet batteri pakke på deres Tesla før 100.000km, den ene har godt 10% degradation efter 80.000km selvom bilen kun er AC ladet. de er stadig utroligt glade for bilen, det er der hvor jeg reelt ikke synes de her ting er ok. jeg synes heller ikke det er ok, at man vil løse lakskader fra fabrikken med en pensel. DK har vi 4 udleverings sites, og de får biler 4 gange om året, så ja når de udlevere biler, så er der FART på, og de når måske ikke lige helt at få gået bilerne igennem. jeg tror reelt på at grunden til det er karrosseri fejl vi ser simpelthen er fordi at med så SMÅ serier som Tesla reelt laver (ja i forhold til f.eks. VW/TOYOTA) så har de ikke råd til ordentlig tooling, der er forskel på at lave 400.000 biler eller 20 millioner på samme platform. og det skal man jo gøre op med sig selv.. Er man ok med den varians i kvalitet, jeg har som sagt gået ALLE biler igennem der står ved Tesla Aarhus, og JA der er varierende kvalitet, men der er INGEN af de biler, andet sjovt nok de 2 demobiler, som er på et niveau jeg vil kalde acceptabelt, på en 120.000krs 208´er.
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
#43
Ronson
HOL Moderator
22-04-2021 11:22

Rapporter til Admin
#41: Hvis der en dag bliver mulighed for at bruge andre apps i tesla så bliver det ikke via android auto eller carplay, så kan tesla jo ikke tage 99 kr/måned for premium (satellitkort på navigation og LTE-forbindelse til musik/video/browser). Hvis der kommer en form for app store så bliver det uden tvivl en del af premium og kun apps der er specieltilpasset tesla. Det er i hvert fald mit gæt. Mht. navigation så skal det jo siges at det visuelle kort vist er direkte fra google så det er altid opdateret (i den grad google maps er det). #42: Husk lige at andre bilmærker også har panel gaps, variende lakkvalitet og softwareproblemer. Der hvor Tesla skinner er på drivlinje, motorer, effektivitet, ladehastighed, batterier og generel køreglæde. Der hvor de falder igennem i mine øjne er halvfærdigt software (på MCU = skærm, ikke drivlinjen) og manglende servicemuligheder.
--
Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...] Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...]
#44
Mion
Super Nørd
22-04-2021 11:25

Rapporter til Admin
#35 med henblik på ladning, så JA og NEJ.. Teslabjørn har sammenlignet hans performance og en LR som begge har haft forskelligt lade mønster og ca 80.000km de ligger på ca 8 % begge, lidt mere til performance, som han bare har VOLDBRUGT supercharging på. men det er en serie af 2 biler. det fortæller reelt ikke noget. Audi f.eks. løser dette problem ved at have et skjult depot af "batterikapacitet" det vil sige når en E Tron er ladet 100% så vil den altid kun være 80% ladet, hvilket så reelt sikre dit batteri er ok. + du jo så ikke er ramt af charging curve, en E-Tron lader 100% peak gennem hele pakken, hvor en Model 3 ved 80% falder drastisk på en supercharger, for at beskytte batteriet. og de 150-250KW får du altså kun i et begrænset område, bilen skal være over 20% normalt før den går i "peak mode". Med hensyn til KM på en SR+ i koldt vejr, så vil jeg stadig forholde mig til min mate.. 130km på motorvejen i en SR så har du max 335km på pakken. i frostvejr der er der stærk enighed om et tab OP TIL 50% efter temperatur han kørte i -13 grader, så sig har han ladet batteriet 80% og han bare har 30% tab, så har han max 187km i sådan en batteri pakke før han rammer 0% https://ev-database.org[...] real range på en Model 3 SR+ er 335km. Kunne han have kørt 110 istedet for 130, SAGTENS. kunne han have ladet bilen til 100% før han kørte, JA men på en AC lader så ville det have gjort han skulle vente 1 time før han kunne køre. da det ikke var en planlagt tur, han løste problemet med 15 min i en DC 50KW charger ved bilka. hans gennemsnits forbrug over hans mange km er 175W/KM så ved hans almene kørsels forbrug i den mest økonomiske Tesla der får han 285Km ud af en batteripakke hvis den er ladet til 100% og ved 80% har han 228km Jeg har et mindre forbrug kører mest landevej min ligger på 146watt/km over de første 2600km, min har en 73 KW brugbar batteri. så jeg rammer 510km på et fuld ladet batteri og 408km ved 80% ladestand. Ved en motorvej tur til Holstebro med 130 på cruise der æder den 205w/km min så der har jeg på 80% strøm 284km i en longrange, så skal lade hver 2.5 time når jeg kører motorvej.. 15 min giver mig 80% på en supercharger, så det er hvordan man kører langt i en Elbil, plus man optimere ladningen mellem næste Supercharger, så du har fokus på altid at holde ladekurven så "effektiv" som mulig, da det koster tid at lade under 50KW.. men det er 1 gang om året, vi vil køre sådan en tur.
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
#45
ToFFo
Guru
22-04-2021 12:36

Rapporter til Admin
#43-44 - Takker, super god info! Jeg venter stadig spændt på at kunne komme ud og prøve en Skoda Enyaq. Det virker til anmelderne er ovenud glade for den, og jeg er ikke på udkig efter en elektrisk sportsvogn anyway.
--
- Indsæt signatur -
#46
Thomas
BOFH
22-04-2021 12:40

Rapporter til Admin
#38>>Jeg ville også ønske at Tesla gjorde deres opdateringer færdige. Feks fik vi skiltegenkendelse men alligevel retter bilen sig ikke altid efter det skilt den aflæser. Jeg er absolut heller ikke i gruppen af folk der falder på halen over at der kommet et nyt spil, jeg bruger dem nemlig aldrig. Personligt er mine 2 største ønsker til softwaren 1. at man manuelt kan styre mange flere ting, feks ændre bilens placering på vejen eller hvordan den skal reagere på ting som fartændringer 2. At man kan installere apps så man feks kan bruge abetterrouteplaner.com som navigation eller man kan få den streaming app man vil have. #41>>Det gode ved spotify i bilen er at man bare kan bede den om at afspille noget og så gør den det, det kan du næppe gøre med et musik bibliotek. Men du kan altid styre skip til næste sang og ligende på skærmen når du afspiller fra din telefon. #42>>Jeg er ikke i tvivl om at du ikke er glad for din bil og det påvirker uden tvivl hvordan du kigger på bilen. Du virker også som en person der går meget op i detaljerne skal være i orden helt ned på mindste niveau. Det er min oplevelse af at dem der går meget op i disse detaljer og som lægger stor vægt på udleveringen, ikke er imponeret over deres Tesla. Mens folk som fokuserer på køreegenskaber eller teknik generelt er glade for dem. Personligt er jeg glad for at have fået en fed bil der ser godt ud, kører godt og gør mig glad når jeg kører. Så lever jeg med at skærmen bliver sort lidt for ofte eller at Tesla ikke kan regulere dørhåndtaget på højre bagdør så det sidder som på de øvrige døre. #44>>De fleste ting du skriver om her er jo generelt for alle batteri biler, De vil tabe rækkevide over tid som batteriet slides, det er generel viden. De kører også markant kortere om vinteren end om sommeren, det gælder alle elbilerne men nogle er bedre end andre. Du kører også markant kortere på en KWh når du kører på motorvejen end når du kører på landevejen. Det har intet med Tesla at gøre men med biltypen at gøre.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#47
Mion
Super Nørd
22-04-2021 13:00

Rapporter til Admin
#46 Enig det er alle batterbilerne men det ændre ikke ved det er fakta.. jeg deler mine oplevelser, og som jeg også forsøger at skrive hver gang, så er der elementer af disse oplevelser som jeg ser som positivt. jeg ser en køber, så skal vægte disse ting op mod hinanden, han vil høre positive folk, han vil hører negative folk.. og folk der normalt køber en Tesla vil RIGTIGT gerne en Tesla, så for dem fungere det bare.. Så det er jo der han skal gøre op, hvad der er vigtigt for ham... men at komme med en illusion om at en SR+ kan køre 400km det vil aldrig ske, at bilen er et perfekt vidunder det er den heller ikke. kan han finde glæde i den, ja hvis hans går ind i det med et mindset... hvor han ikke har et problem med de ting.
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
#48
JGH
Ultrabruger
22-04-2021 13:13

Rapporter til Admin
#42 Hvis TM3 er så dårligt lakeret, bliver det spændende at følge dem fremover. Alle dem der nærmer sig 4x år på alderen kan vist huske hvor hurtigt bilerne rustede i 80'erne. Det var ikke ualmindeligt at se biler (typisk franske og italienske) med rusthuller, som ikke var mere end 6 år gamle. I nutiden er det vist mest Mazda der smuldre af rust... Nogen der ved om TM3 helgalvaniseret?
--
#49
Hej
Gæst
22-04-2021 13:23

Rapporter til Admin
Din påstand med at holde batteriet mellem 20 til 80 % holder ikke, men det anbefales at bruge fra 5% til 95% oftest, hvis du skal langt og skal køre med det samme kan du sagtens gøre 100 til få % uden problemer.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Spændende betragtninger. Har selv meget kig på Tesla Model Y som er på vej. Simpelthen fordi at TM3 er alt for lille med 2 større børn, og et krav for at kunne have 1500KG på krogen. Men vil helt sikkert have alt det i har skrevet i baghovedet inden jeg sætter mit kryds på en slutseddel :-)
--
#51
Thomas
BOFH
22-04-2021 13:29

Rapporter til Admin
#47>>Det var også mere for at OP og andre skal være opmærksom på at det ikke er et Tesla specifikt problem men at det gælder alle.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#52
MOAAA
Superbruger
22-04-2021 14:19

Rapporter til Admin
Der er mange der glemmer der er 3 versioner af Model 3 kan jeg se når de kaster om sig med priser: Ny priser: - SR+ 399.990 kr. - Long Range 449.080 kr. - Performance 495.268 kr. Det er uden tilvalg af lak, interiør mv. Derfor når der nævnes pris og bil så er der relativ stor forskel på de 3 versioner, LR og Performance har samme batteri men også firehjulstræk (som gør bilen sindssyg fed), større batteri og Premium lydsystem, og Performance versionen har bedre bremser, større fælge, ophæng, alu pedaler, hækspoiler i carbonfiber og en topfart på 261 km/t, samt en acceleration på 0-100 på 3.2s. og ja så tæsker den Porsche Taycan Turbo S på banen: https://www.teslarati.com[...] #0 Jeg vil bare sige KØB... gå bilen igennem, tjek om lakken er fin nede ved hjul eller om den har slidt det af (derfor man tilkøber mudflaps)... jeg har snart haft min Performance i et år, den har gået 30k km og den står som ny. Der er altid mulighed for at få udbedret fejl og mangler via Tesla App'en, det er bare at tage et billede og vælge en dato hvornår de skal fixe, så kommer de enten ud eller beder dig møde op på værksted. Batteriet kan du stort set ikke ødelægge medmindre ejeren har ladt den til 100% hver dag og parkeret den i længere tid med 100% ladestand, så vil den have lidt slid... jeg har tabt omkring 12 km rækkevidde på 30k km, og den er fladet ud siden 20k km.. ellers så er der ikke så meget der kan gå i stykker på sådan en ellert. Du bliver bare et gladere menneske når du får den :D
--
#53
Mango
Junior Nørd
22-04-2021 16:28

Rapporter til Admin
Husk at medregne "battery degradation" (batteri nedbrydning) i hybrid og elbiler. Du får ikke samme rækkevidde hvert år i elbil. Batteriet bliver svagere årligt og rækkeviden falder, mens opladningsprisen/brug af kW er den samme.
--
#54
Flaffy
Bruger Aspirant
22-04-2021 17:24

Rapporter til Admin
#53 det er noget vrøvl du skriver... hvis ydelsen på batteriet falder, og du kan køre kortere på en opladning, skyldes det at du kan lade færre kWh på batteriet, derfor vil prisen på en opladning også falde. Du kører præcist ligeså mange km pr. kWh, uanset om batteriet er nyt, eller brugt. Desuden så holder de moderne batterier efterhånden længere end resten af bilen. Driftøkonomien ændrer sig ikke ved at rækkevidde falder få % Jeg har kørt elbil i over 4 år nu, og er ærligt talt ved at være træt af alle de små hjemmebryggede teorier der dukker op hele tiden.
--
#55
jenz
Gæst
22-04-2021 18:00

Rapporter til Admin
Vælg en model 2020 og frem. De har ikke det der grimme skinnende plastik i kabinen og trådløs opladning (og sikkert andre ting :D)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#56
Mango
Junior Nørd
22-04-2021 18:28

Rapporter til Admin
#54 Det du skriver er løgn og vrøvl, kan du dokumentere det? Det er bevist at elbil batterier nedbrydes over tid, og det er også bevist at elbil batterier aflader i koldt vejr. Kilder: https://electrek.co[...] https://www.google.com[...]
--
#57
MadsAG
Junior Supporter
22-04-2021 18:36

Rapporter til Admin
#56 Du skriver det lidt underligt. Først og fremmest mener du nok kWh og ikke kW, derudover skriver du at forbruget forbliver det samme trods kapaciteten falder. Ja kapaciteten falder over tid og ens forbrug forbliver også ens (hvis man da kører samme rute osv). Men forbruget fra 0-100% SoC følger kapaciteten, så er batteriets kapacitet faldet med 5%, så skal du også bruge 5% mindre energi på at fylde batteriet.
--
#58
Mango
Junior Nørd
22-04-2021 18:51

Rapporter til Admin
#57 Slå dig løs og læs artiklen: https://www.researchgate.net[...] Et ødelagt batteri koster mere at oplade. Stop med at skrive random ting uden dokumentation, ingen tror på tilfældige mennesker på nettet. Jeg mangler stadigvæk at se dokumention fra #54 og #57.
--
Sidst redigeret 22-04-2021 18:52
#59
Thomas
BOFH
22-04-2021 19:59

Rapporter til Admin
#58>>Kan du evt henvise til hvor det står i den artikel du linker til for efter at have læst hundredvis af timers ting om elbiler og batterier gennem tiden har jeg ikke stødt på den påstand før og jeg orker ikke at sidde og læse det igennem lige nu. Alt jeg hidtil har læst er at batteriet kan indeholde mere strøm og med tanke på at at energi hverken kan skabes eller destrueres, så lyder det ulogisk at det skulle koste mere strøm at lade et batteri der er degraderet.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#60
MadsAG
Junior Supporter
22-04-2021 20:02

Rapporter til Admin
#58 Nu har jeg ikke lige tid til at læse din fine artikel, men du må da gerne finde udsnittet i den hvor der står at der altid skal bruges den samme mængde energi for at fylde et batteri. Selvfølgelig er der ekstra energi påkrævet ved at lade et batteri hvor den interne modstand er højere end fra ny.
--
Sidst redigeret 22-04-2021 20:03
#61
MOAAA
Superbruger
22-04-2021 20:38

Rapporter til Admin
#56 Du skriver der er degeneration, men hvis man tager en Tesla fra 2020 og frem, så vil du slet ikke bemærke dette... batterierne holder minimum 500.000 km, og Tesla smider en garanti ind på op mod 200k km eller 8 år hvad der kommer først mod at der må ske for meget tab. Der findes et hav af Apps der holder øje med dette... jeg bruger selv app'en Stats, den viser kurven med degeneration og den er fladet ud for min Model 3 Performances vedkommende. Batteridegeneration er ikke noget man skal medregne mere, det eneste man skal tænke på er sprinklervæske og bremseklodser :D Jo og så kan jeg i øvrigt med stor forundring også konkludere at når Teslaen har firehjulstræk, så slides dækkende ikke så vildt, jeg trykker på speederen og får lov at flyve tit :D men dækkene de har gået 25k km (sommerdækkene) og det er ikke meget spor de har mistet.
--
#62
Mion
Super Nørd
22-04-2021 21:47

Rapporter til Admin
#61 lad os være lidt faktuelle.. Tesla model 3 LR har 192.000km garanti på batteriet hvor man garantere 70% kapacitet tilbage, så du mister ca 172 km på den teoretiske WLTP ordning, så du står reelt med en SR+ efter 192k km.. SR er 8 år eller 160k km og igen 70% kapacitet hvor S og X er helt oppe på 240.000km... måske batteri pakken kan leve i 500.000km men det bliver med en lavere rest kapacitet. Tesla bjørn viser ca 8% tab af kapacitet efter 80.000km, på hans 2 biler, hver gang du finder en med en model s der har kørt over 300.000km så har der været batteri pakke udskiftning. den 500.000km´s der findes har vist haft 2 batteri skift.. degraderingen ser ud til i samtlige livstids test at være AFTAGENDE også på nye biler, så du mister mest i starten, så du har en sandssynlighed for at du river en stor del de første få km og så er kurven aftagende.. Tesla har ikke som f.eks. AUDI en stor rest kapacitet de kan æde af, så de reelt kan skjule degraderingen i at have en backup. disse ting skal man bare være opmærksom på, for det kan betyde noget og det kan ikke betyde noget.. selvfølgelig er der kun 50KWH tilbage i din batteri pakke, så kan du kun lade 50KWH, så du fyrer ikke stadig 73KWH i en bil hvor batteriet er degraderet. jeg synes personligt at garanti delen på selve batteri pakken på tesla virker "ok" jeg håber de måske kan finde på at lave programmer som man gør på LEAF i england, hvor man f.eks. kan tage en gammel leaf med de der "kort" range batterier, og for fornuftige penge købe en større batteri pakke, og få op til 320km på en ladning på en bil som før nok havde 120. det vile være fedt især nu de TAPLESS batterier kommer, at man måske kan købe sig til et frisk batteri med mere range, og på den måde ikke skabe skrot. men synes Tesla bjørns degradering også virker rimelig høj, der er utallige artikler om 5+ % ved 100k miles https://electrek.co[...] nu er det jo bare bærbar batterier man har brugt, så vi ved jo alle hvordan de kan miste ladningen... er egentligt nysgerrig om optimering af ladning på en laptop vil kunne redde batteriet.. Med hensyn til lade standen, så er daily anbefalingen mellem 10-90 % men der også nævnt 20-80% flere folk har set enormt værdi i at passe på batteriet, samt supercharging selv af tesla er ikke anbefalet som en daglig løsning. Nu er det jo heller ikke en "fantastisk ny batteri teknologi" tesla har det er stadig laptop batterier, og selv i den nye plaid så er det tapless for at optimere pladsen, men det er STADIG ikke nogen speciel ny teknologi.. så man har endnu ikke opfundet et IKKE degraderende batteri, eller et kobelt frit batteri, eller på nogen måde noget specifikt nyt, man ARBEJDER på det, men det er der ikke endnu.
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
--
Sidst redigeret 22-04-2021 21:48
#63
Mion
Super Nørd
22-04-2021 21:58

Rapporter til Admin
forresten lige en ting mere, jeg har i disse frostdage opleveret hvor meget min LR arbejder på at holde sig varm.. så der må klart være værdi i at lade den sidde i AC boksen, for når den gør det, så opfører bilen sig MEGET anderledes, end hvis den bare er parkeret.. ved AC boks, der skal vi ikke ned i mange frostgrader før den starter blæserne derude.. måske dem der oplever meget degradering især Tesla bjørn, er fordi bilen står uden stik i MEGET kolde temperaturer, så den reagere måske kun når der er MEGET frost... har slået utallige Lithium celler ihjel, jeg har glemt på vores uisolerede værksted en vinter over.
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.

Opret svar til indlægget: Råd ifm. Tesla model 3

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning