Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

Tesla M3 LR vs. BMW 520d

Af Supporter Aspirant Jimstar | 28-10-2021 09:59 | 1536 visninger | 34 svar, hop til seneste
Hej HoL Står og skal købe ny bil, har efterhånden fået indsnævret mig til at to af de biler jeg er mest interesseret i: Tesla Model 3 Long Range 2019-2020 model, brugt pris ca. 370.000 kr. BMW 520D 2017-2018 model, brugt pris ca. 320.000 kr. Mit kørsels behov årligt er ca. 15.000 km, hvoraf 1/3 er privat kørsel, hvor jeg har 10 km på arbejde og ellers køre ture til div. private andre gøremål, de resterende 2/3 af min kørsel er firma, hvor jeg kører ud til kunder, til lufthavn osv., som så udbetaler kilometer penge. Jeg har mulighed for at få ladestander sat op i huset. Hvad havde i valg og hvorfor?
--
Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p
#1
Quartex
Elitebruger
28-10-2021 10:02

Rapporter til Admin
Min svigerfar har gået lidt med de samme tanker som dig, og jeg har anbefalet ham at kigge på en 530E, det virker som om man får rigtig meget for pengene og der har været flere omkring de 400.000 for lavt km tal. Det kunne måske være en mulighed? :)
--
Sidst redigeret 28-10-2021 10:02
#2
exzos
Gæst
28-10-2021 10:02

Rapporter til Admin
Med kun 10 km på arbejde ville jeg 112% vælge en el bil Diesel bilen når knap nok og blive varm på den tid, specielt når det er koldt også vil du hurtigt støde på problemer som sodet ventiler eller tilstoppet partikelfilter. Nok er el bilen lidt dyrere men i det lange løb er den billigere, pga afgift, opladning, lån osv
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#3
Colaplus
Guru
28-10-2021 10:03

Rapporter til Admin
Hvorfor sammenligner du en Model 3 med en BMW 5-serie? Det er to forskellige segmenter. Har du overvejet en BMW 3-serie som er i samme segment som Tesla Model 3 i stedet? Så kan du bruge prisforskellen på ekstraudstyr eller større motor.
--
MSI B460 Tomahawk | i9-10900 | 2x8GB G.Skill Aegis | RX6800XT
#4
MyrKnof
Junior Supporter
28-10-2021 10:05

Rapporter til Admin
100% Tesla'en, men det er mest fordi jeg bare gerne vil have en elbil selv. Når dit behov ikke er større, syntes jeg også at det er den bedste vinkel at tage. Kan du nå ud til kunderne og hjem igen med en fuld ladning, så er det klart det "rigtige" valg. Personligt frygter jeg at diesel bliver non grata snart, og specielt slidte dieseler som sviner (og stinker). BMW'en er dog større og lidt mere en flyder.
--
#5
exzos
Gæst
28-10-2021 10:06

Rapporter til Admin
Han sammenligner ikke, han skriver at det er de 2 han er interesseret i
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#6
SUPERBOY
Ultra Nørd
28-10-2021 10:10

Rapporter til Admin
Har du prøvekørt dem? - ud over pris og 4 hjul synes jeg de er langt fra hinanden. Fordele Tesla: Billig i drift og vedligeholdelse, tanke op derhjemme Bmw: Benzin drevet og derved altid nemt og hurtigt at fylde tanken op Hvis jeg skulle vælge en af de to (og boede i hus) ville jeg snuppe Teslaen - jeg ville dog reelt nok have taget en ny Audi Q4 eller Ioniq 5 i stedet - er ikke stor fan af, at alt skal styres fra skærmen på Model 3, samt 2019-2020 modellen ikke har varmepumpe/dobbelt lag vinduer - dvs. mere støj i kabinen. EDIT: Havde ikke set det var en Diesel - Så ville jeg helt sikkert fravælge BMW'en
--
Tag altid BACKUP!!
--
Sidst redigeret 28-10-2021 10:13
#7
Yesbar
Maxi Supporter
28-10-2021 10:11

Rapporter til Admin
Jeg har en Model 3 LR og har haft en 520 og 530. Køb Teslaen. Teknisk vidunder og kører fantastisk!
--
#8
Sofacykel
Mega Supporter
28-10-2021 10:30

Rapporter til Admin
Har taget en lang prøvetur i en Tesla 3 og foruden acceleration synes jeg den virkede helt vildt kønsløs. Der er stor forskel på sådan en, og en BMW 5 serie i kabinen. Især hvis du er mere til det taktile. Havde nok holdt mig fra diesel hvis du ikke har så langt til arbejde. Men det burde vel ikke begrænse dig fra at kigge på andre el- eller benzinbiler i den prisklasse?? Ud og tag en prøvekørsel!
--
R7 3700X, RTX 3070, 32GB, Xonar Essence STU - Nom!
#9
Hansi123
Junior Supporter
28-10-2021 10:56

Rapporter til Admin
#0 hvorfor Tesla LR i stedet for standard med det kørselsbehov og du får en ladestander hjemme? Har selv lige fået en standard og den kører og accelerere godt. Hvis jeg var dig ville jeg vælge en 2021 model da den er blevet upgradet med varmepumpe og trådløs opladning.
--
#10
Niels Johansen
Gæst
28-10-2021 10:58

Rapporter til Admin
Tak for svar foreløbig. Jeg er klar over, at 10 km til og fra arbejde ikke er meget, men jeg kører jo så også ugentligt længere ture i den, hvor den bliver brændt godt igennem - så burde det vel ikke være et problem? #3 Jeg sammenlinger M3 og 520, fordi det er de to biler jeg kan lide. Jeg kan ikke lide 3 serien, derfor kigger jeg ikke på den, selvom den i størrelse minder mere om M3 ja. Som jeg selv ser det er der følgende pros/cons ved begge. Tesla M3 LR holdt op mod BMW 520d: -Dyrere i indkøb end BMWén +Billigere i drift, især "brændstof". -Mindre end 5serien, dvs. lidt sværere at have det hele med, når kæreste og børn skal med på tur. +Mere sporty generelt, hurtigere acceleration. -Mindre flyder, til motorvejs turerne. +Mere fremtidssikret, dog med "risiko" for at der kommer ny teknologi. Det sidste der nager mig lidt er, at jeg godt kunne tænke mig den nye M3 LR, hvor rækkevidde er lidt længere og støjen niveauet angiveligt skulle være bedre i kabinen, men den kommer op i pris 450k, som jeg synes er fór mange penge, til mit kørselsbehov.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#11
ph0ton
Ultrabruger
28-10-2021 11:43

Rapporter til Admin
#10: Hvis jeg brugte en elbil til arbejde ud af huset, så ville jeg kigge på mit kørselsmønster. Hvis jeg kører under 350 km til møder osv. inden jeg kommer hjem, så ville jeg ikke have et problem Hvis jeg kørte over 350 km, fx 175 km til et møde og så 120 km til næste og så 150 km hjem, så bliver du mere følsom overfor at kunne lade på ruten. Hvis det sker omrking E20 eller E45, så er det nok ikke et stort problem, men i Vestjylland, så kan ville jeg kunne stå med et problem, da der måske ikke er hurtig ladning nogen steder. Et 230V 13A udtag vil give omkring 3kW, så på efter en time vil du kunne køre 15-20 km, ikke ligefrem fedt, hvis der er 45 minutter til næste møde, som ligger 50 km væk. PS: Du kan glæde dig over at Teslaer, ligesom BMWer, heller ikke kommer med blinklys. :D (just kidding)
--
lorem ipsum et dolores
#12
Yesbar
Maxi Supporter
28-10-2021 11:56

Rapporter til Admin
#8 Jeg kender mange der aldrig ville købe en Tesla fordi de skal have knapper så jeg er helt enig i at man skal ud og prøve en.
--
#13
Thomas G
Elitebruger
28-10-2021 12:08

Rapporter til Admin
Til 15.000 km med mange korte ture bør du nok snarere sammenligne med en 520i (benzin) eller 530e som en anden også nævner. Diesel kommer til at bide dig i måsen. Kører du mindst eng gang om ugen lange ture på motorvej (50km+), så kan det nok gå, for så bør partikel filteret få mulighed for at regenere. Med korte ture sker det ikke og så soder hele skidtet til. Generelt er soden et problem med kortere ture. Vil give de andre ret, BMW har kvalitet og lavt støjniveau med sig. Teslaen er hurtig... meget, men 3 er altså lidt plastik'et en del steder. Ligeledes har Model s en pæn del hjul/vindstøj, det er der ikke i BMW.(har ikke kørt langt i model 3, så kan ikke helt sige det her). Går en tesla i stykker er det relativt dyrt at fikse, husk bilen er næsten uden afgift. Men de gør det relativt sjældent. Min anbefaling, køb tesla, få wall charger. Skal det være BMW ville jeg gå efter e udgave.
--
#14
SimonFRB
Monsterbruger
28-10-2021 13:31

Rapporter til Admin
Du skal ikke købe en diesel, hvis du har 10 km til arbejde. Also, det er 2021 - der er ingen, der køber benzinbiler længere ;)
--
#15
BoreBissen
Maxi Nørd
28-10-2021 13:33

Rapporter til Admin
Ville holde mig fra diesel pga. dit kørselsmønster. Elbiler er fremtiden, så hvorfor ikke bare springe på nu. :-)
--
AMD Ryzen 5600x | MSI B550m Mortar Wifi MSI Gaming X 6700 xt 12 GB 2x8 GB Corsair 3,2 GHz | Noctua NH-U12A Corsair RM750 v2 | WD Black M.2 500 GB
#16
NiceRag
Semi Nørd
28-10-2021 14:37

Rapporter til Admin
Ingen tvivl om at jeg havde valgt elbilen kørselsbehovet er ikke stort nok til en diesel giver nogen mening og om nogle år er du nok ret træt af den høje grønafgift på den BMW dertil er elbiler billigere at reparere og den tesla er hurtigere. og det er jo altid nice :P der er så 2 minusser (imo) og det er alt er igennem touch skærmen, og du kan nærmest kun reparere den hos tesla selv. men hvis jeg kun må vælge mellem de 2, så valgte jeg nok teslaen :)
--
Sidst redigeret 28-10-2021 14:37
#17
Hans
Guru
28-10-2021 16:35

Rapporter til Admin
Dit kørselsmønster er HELT forkert til diesel... Men ville heller ikke købe en radiobil... Kig på en 520I :) Eller spørg dig selv, om du overhovedet har behov for en bil :)
--
http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007... Useriøse sælgere: se profil
#18
ReneWagner
Junior Supporter
28-10-2021 16:46

Rapporter til Admin
Hvis man synes at Tesla er billig i vedligeholdelse har man vist ikke haft en på værksted endnu :) Til 10km er diesel det sidste køretøj du burde anskaffe, benz eller el :)
--
Ryzen 5 3600 - RX 580 Nitro/Sapphire 4gb - 32gb Ram Have you tried turning it off and on again?
#19
BoreBissen
Maxi Nørd
28-10-2021 16:49

Rapporter til Admin
#17 Hvad har radiobiler nu gjort? De kan da tåle nogle knubs og så er de sjove at køre i. ;)
--
AMD Ryzen 5600x | MSI B550m Mortar Wifi MSI Gaming X 6700 xt 12 GB 2x8 GB Corsair 3,2 GHz | Noctua NH-U12A Corsair RM750 v2 | WD Black M.2 500 GB
#20
Mr. WoLF
Guru
28-10-2021 17:53

Rapporter til Admin
VW Passat hybrid til 300k
--
#21
Sun-Ce
Supporter Aspirant
28-10-2021 18:35

Rapporter til Admin
Jeg har en Tesla model 3 LR siden 2019 og kan klart anbefale det hvis du ønsker en hurtig elbil som også kan køre langt. Dog vil jeg sige at Tesla kun har "self driving" tilbage som unik feature. Når det så er sagt så er det SINDSYGT dyrt at få den på værksted. Har nok brugt i gennemsnit 15k om året på værksted som garantien burde dække men ikke gør fordi de er nogle røvhuller. Derudover skal du nok regne med at der er 0 support til noget som helst, selvom det stort set er en computer som de vælger at opdatere hver anden uge med deres broken software hvor du får lov til at være tester på. Nogle af de gange den har været på værksted har jeg tænkt om det ikke er deres software som har ødelagt det. Man skulle tro at det er Apple, men 100000000000000 gange være. Men hvis du ønsker at du ingen kontrol har over noget som helst, ikke engang et værksted eller et firma som ikke kun er ude på at røvrende dig, så er det en Tesla du skal have. PS. Jeg har alle Apple produkter... Hey! i det mindste har EU da presset Apple til at lade folk skifte batteri selv, modsat Tesla. Jeg kan whine over Tesla fra nu af og til verden går under, men skal nok stoppe nu.
--
Bemærk: Der tages forbehold for taste og stave -fejl, ironi og sarkasme
#22
Thomas
BOFH
29-10-2021 09:06

Rapporter til Admin
Jeg ville uden tvivl vælge en Tesla igen, det eneste jeg ville overveje var hvilken farve. Jeg skal aldrig have en Diesel bil igen. Jeg forholder mig åben overfor Benzin, kunne jo være jeg en dag fandt en masse millioner så der var råd til en Ferrari :-) #21>>Jeg har absolut ikke samme erfaring som dig. Dels har jeg kun været på værksted 2 gange på de 50.000 km jeg har kørt siden marts 2020 og ingen af gangene har det kostet mig noget. Eneste ekstra omkostning jeg har haft er service af bremser, som jeg fik lavet på et lokalt værksted.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#23
bphhm
Giga Supporter
29-10-2021 09:26

Rapporter til Admin
#0 Jeg har en F10 2010 530D idag (som iøvrigt er til salg) med ca. samme kørselsbehov og forventer at skifte den til en elbil. Formentlig en i4 som jeg har set mig lun på, men alternativt en TM3LR. BMW'en er en dejlig langtursbil med LANGT højere komfort og kvalitets oplevelse end Tesla'en og hvis jeg kørte f.eks. 40.000 km om året så ville jeg beholde BMW'en. Men det piner mig at starte den skønne række 6'er for at køre 5-10 km. Den skal på autobahn med den adaptive fartpilot på 150-180 km/t og så bare æde km for at være i sit rette element. Så hvor meget det end piner mig at sige det så ville jeg anbefale Tesla'en, men er du til silkeblød Diesel som kontakt mig endelig :-).
--
Ncase M1, Asrock X470 itx, R9 3900x, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, G.skill 32 GB DDR4-3200, ASUS RTX3070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe
#24
Stroyer
Guru
29-10-2021 09:47

Rapporter til Admin
0# Må også give de andre som anbefaler TM3LR medhold. Med dit kørselsbehov og med det fact at du har mulighed for ladestander hjemme giver det ingen mening at købe en gammel dieselhakker! Tiden for gamle fossilbiler er ved at være ovre - I visse situationer ser jeg dog stadig dieselen som en bedre option, men for dig, stort nej! Jeg vil faktisk gå så langt og vove den påstand at det faktisk nærmest ingen steder længere giver mening med en fossilbil - det er bare et spørgsmål om planlægning og til alm. privat kørsel med et normalt kørselsbehov, mener jeg ikke at der er "brug for" en fossilbil nogle steder.
--
IDGAF!
#25
Business
Mega Supporter
29-10-2021 10:32

Rapporter til Admin
#24 Udover den del af befolkningen som bor i lejlighed :)
--
#26
Stroyer
Guru
29-10-2021 11:05

Rapporter til Admin
25# Ja - pt. kan det bestemt være et problem. Det er dog "bare" et spørgsmål om at "nogen" får fingeren ud og kommer igang med at få etableret nogle flere lade punkter eller at udlejeren får opsat nogle standere.
--
IDGAF!
#27
Business
Mega Supporter
29-10-2021 11:15

Rapporter til Admin
Helt enig. Havde der været ladestandere hvor jeg bor, havde jeg købt en elbil. Nu blev det en benzin bil i stedet :) Der er dog planer om opsætning af ladestandere, meeen sådanne ting har det med at trække ud når der er en beboerrepræsentation indover.
--
#28
Thomas
BOFH
29-10-2021 12:03

Rapporter til Admin
#27>>Der er ingen tvivl om at man virkeligt skal ville en elbil hvis man bor i lejlighed idag. Jeg anbefaler ikke folk uden mulighed for egen lader at købe elbil. Selv hvis i i ejer/lejer foreningen får opsat et antal ladere, så kan det blive et problem, for alt det kræver at ødelægge det er egoisten der parkerer sin el/hybridbil ved ladestanderen fredag aften og så tager den fra igen mandag morgen.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#29
Mattii
Ultra Nørd
29-10-2021 13:50

Rapporter til Admin
#23 Synes du SERIØST at "kvaliteten" i din 2010 BWM er bedre end tesla model 3? Jeg er uenig. :)
--

--
Sidst redigeret 29-10-2021 13:53
#30
Business
Mega Supporter
29-10-2021 14:22

Rapporter til Admin
#28 Så skulle jeg sgu nok tale med store bogstaver overfor klaphatten, hvis det skete :D Tror nok der er planlagt opstilling af 2 laderer fra Clever, til 45 lejligheder. Ved ikke hvor nemt det er at sætte flere op senere - men hvis det er den vej man vil gå, så skulle man nok smide nogle flere op, nu man var i gang.
--
Sidst redigeret 29-10-2021 14:22
#31
Juniper
Bruger Aspirant
29-10-2021 17:45

Rapporter til Admin
#0 Uanset hvad du gør, så må du med dit kørselsmønster IKKE købe en dieselbil! Du kører alt for få kilometer samlet set, og dine ture er alt for korte. Det handler ikke bare om partikelfilteret, men også dyser, ventiler osv. der bliver sodet til. Tag det fra en mekaniker. Jeg er ikke fan af elbiler, men af de der to alternativer, ville jeg vælge Teslaen. Hvis der var frit valg på alle hylder, ville jeg dog helt klart kigge på en benzinbil; alternativt en hybrid.
--
#32
bphhm
Giga Supporter
29-10-2021 22:36

Rapporter til Admin
#29 I den grad. Har du prøvet en BMW F10 5-serie? Selv +10 år gammel kører den væsentlig bedre end en Tesla M3
--
Ncase M1, Asrock X470 itx, R9 3900x, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, G.skill 32 GB DDR4-3200, ASUS RTX3070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe
#33
MOAAA
Maxibruger
30-10-2021 09:12

Rapporter til Admin
#23 Det er sjovt, nu har jeg haft mange biler gennem tiden, dyre og billige... jeg har tit taget turen fra Sydeuropa i et træk og man er godt øm og træt efter sådan en tur. Jeg gjorde det i år igen i min Model 3 Performance, turen tog cirka 24 timer pga. kø, men da jeg ramte hjemmet i DK, så var jeg helt udhvilet... jeg gik hverken i seng eller var træt. Det er helt ubeskriveligt man kan sidde efter 2k km og bare være frisk, den tog nok 98% af turen selv på motorvejen, og så den manglende motorstøj hjalp på det, men overordnet set så slår den alt andet jeg har kørt i. Og så det tekniske, for dælen da :) Jeg ville vælge Teslaen fordi den bil man køber i dag kan meget mere om 1 år fordi den får nye features konstant via softwaren og så er det en pisse sjov bil at trille rundt i.
--
#34
Martin_DJ
Guru
30-10-2021 10:38

Rapporter til Admin
Ud fra hvad du beskriver af præferencer, skal du da helt sikkert vælge en el-bil. Når det så er sagt, så kan jeg se meget snak om komfort og kvalitet. Det lyder som om at meget få herinde har kørt i de to biler. En Model 3 kan på ingen måde måle sig med en 5-serie, hverken når det kommer til køreegenskaber, konformt eller kvalitet.
--
Note: "DJ" har ikke noget med "disc jockey" at gøre :D Det er bare tilfældigvis, forbogstaverne fra mit mellem og efternavn.

Opret svar til indlægget: Tesla M3 LR vs. BMW 520d

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning