Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Fortrydelsesret, skifte af elselskab

Af Mega Supporter Reptyl | 03-12-2021 16:51 | 2049 visninger | 13 svar, hop til seneste
Jeg var ret så overbevist om at skifte via elforbundet var en god idé for at spare lidt på elregning. Jeg havde dog set helt forkert på min nuværende aftale med låst pris et år frem, som faktisk ikke var helt dårlig. Problemet er at de gad sgu ikke rigtigt svare på hvad el-prisen ville blive, så jeg betalte for at skifte, fik så min regning og kunne se de var 5-10% dyrere for mig. Her tænker jeg så, at jeg har 14 dages fortrydelsesret, som man så ofte har ved køb online eller aftale via. mail, telefon osv. (skiftede via deres hjemmeside). Derudover kan jeg se at på https://www.vindstoed.dk[...] at vindstoed da selvfølgelig yder 14 dages fortrydelsesret! Men svaret jeg fik fra dem på mail var at: "Da dit skifte er effektueret, har vi ikke mulighed forat annullere dit kundeforhold." Man skal selvfølgelig være sikker og ikke formode ting, så jeg er klar til at tage det lille prishop for min fejl... Men er nysgerrig på hvad i tænker i denne slags situation? Burde jeg gøre dem opmærksom på, at de da burde og skal yde 14 dages fortrydelsesret? Synes det er lidt lumsk af dem. Det hele er lidt triggered af at de allerede opkræver første regning/aconto ved 20. december, hvor jeg ellers står til at skulle betale med nuværende udbyder til starten af næste år, så det gør super ondt på den ellers stramme jule-økonomi :(
--
#1
ToFFo
Guru
03-12-2021 18:29

Rapporter til Admin
Du har 14 dages fortrydelsesret fra den dag du indgår en aftale med selskabet. Kilde: https://www.forbrugerombudsmanden.dk[...] Side 19: Ved levering af el, gas og vand løber fortrydelsesretten fra aftalens indgåelse, medmindre det sælges i en afgrænset volumen eller en bestemt mængde – fx en gasflaske. Side 25: Hvis din kunde har købt en tjenesteydelse, fortryder kunden - ligesom når der er købt en vare - ved at give dig meddelelse om sin fortrydelse, inden 14 dage efter aftalens indgåelse. Som udgangspunkt skal du tilbagebetale alle beløb, som du har modtaget fra forbrugeren inden 14 dage efter, at du har modtaget meddelelse om fortrydelsen. Se nærmere under afsnittet ” Tilbagebetaling af de beløb kunden har betalt”. Du kan ikke betinge tilbagebetaling af,at forbrugeren leverer tjenesteydelsen tilbage, da det normalt er umuligt. Men hav lige i mente at (også fra side 25): Hvis du ikke vil risikere, at kunden fortryder købet af en tjenesteydelse, som ikke kan leveres tilbage, må du enten: • vente med at levere ydelsen til, at fortrydelsesfristen er udløbet, eller • inden aftalens indgåelse indhente forbrugerens udtrykkelige samtykke til, at ydelsen iværksættes inden fortrydelsesrettens udløb, og anerkendelse af, at fortrydelsesretten ophører, når ydelsen er fuldt ud ophørt. Jeg er måske lidt gammeldags og paranoid, og jeg ser på alle de der små elselskaber som gemene svindlere der er ude efter en hurtig skilling. Jeg sætter Vindstød, Velkommen og alle de andre popup-elsælgere i samme bås. "Spar sådan og sådan" jaja, det er sgu begrænset hvad man kan spare på strøm med de priser der er herhjemme. Hvis en popup tankstation pludselig solgte benzin til en krone mindre end alle de andre veletablerede selskaber ville jeg også møde dem med en vis skepsis.
--
Samme bruger gennem 18 år. B/W liste score: +31/-0
#2
Reptyl
Mega Supporter
03-12-2021 18:42

Rapporter til Admin
Det du skriver med at have i mente i forhold til det du citere fra side 25, så har jeg givet dem mit CPR nummer som en bekræftelse for skiftet. Så jeg har jo bekræftet et skifte, men har først modtaget en faktura 28-11-2021 hvor jeg så også kan se at jeg allerede betaler aconto fra december. Så det ser lidt sort ud i forhold til at fortryde, på trods af at det er mindre end 14 dage siden jeg betalte og underskrev via CPR. Nå, men selvom jeg forstår din skepsis, som jeg synes er ganske fornuftig, havde jeg undersøgt ganske grundigt om de var legitime nok. Det er nok bare mig der har været hurtig nok til at skifte, inden jeg tjekkede mit eget el-abonnement ordentligt igennem. Deres pris er omtrent 235 øre alt inkl. per KWH hvor jeg bor, så det er skam i den helt lave ende. Tror dog jeg giver 220 øre ca. per KWH ved SEAS-NVE på nuværende tidspunkt, fordi jeg havde en fastfrosset pris, som jeg så desværre glemte først udløb om et år. DOH!
--
#3
fnx1
Gæst
03-12-2021 19:06

Rapporter til Admin
Jeg arbejder hos Norlys El. Fortrydelsesretten forsvinder så snart at elselskabet har overtaget leverancen, dette kunne eksempelvis være ved en tilmelding pr d. d på en ny adresse. Man har ikke mulighed for at sende en leverance tilbage medmindre det virkelig er nedvendigt. Når man skifter elselskab, så tager det normalt 21 dage før det træder i kraft - hvis det altså er samme person der skal stå på kontrakten. Her har du 14 dage fra at kontrakten udstedes til at fortryde.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#4
ToFFo
Guru
03-12-2021 19:14

Rapporter til Admin
#2 - Prisen for el er svær at gennemskue. Langt indlæg incoming. Det lyder jo godt når et selskab tilbyder en 10øre/kWh. Det kan alle jo gøre. De skal nok få kradset et overskud ind på anden vis. Mig: Hmm, det er godt nok billigt. Der må være en ulempe... Selskab: Opret dig nu og få den her fede gave gratis! [emojis] Mig: Fedt mand! Hvor skriver jeg under!? Så ser man første regning. Ganske rigtigt 10øre/kWh. Men så opdager man at selskabet, ud over at trække 10.000kr aconto for "forventet forbrug" (så en anden bruger herinde der blev opkrævet absurd aconto beløb) også lige har tilføjet gebyrer for levering, håndtering, parkering, barbering, fakturering rotering og sortering, så er det pludselig ikke så billigt mere og man føler sig godt og grundigt taget i røven. Men det med gaven og de lave priser udadtil (som jo ikke er forkerte, bare utroligt misvisende) er et effektivt røgslør. Anyways.... Jeg er ikke så meget inde i det der med elaftaler, men jeg går ud fra et CPR nummer er nødvendigt for at bekræfte at du faktisk bor på den oplyste adresse. Ellers kan jeg jo opsige mine kammeraters elabonnement som en prank. Det ser jeg ikke som en "frasigelse" af fortrydelsesretten. Det kommer an på hvilke vilkår du har skrevet under på. Jeg tænker det står med småt et eller andet sted. Jeg har forgæves prøvet at finde deres betingelser, men de har gemt dem godt. Jeg kan ikke finde dem på deres hjemmeside. Jeg kan kun finde en FAQ som slet ikke forklarer tingene tydeligt. Det du selv linker til fandt jeg også. De skriver: Du har 14 dages fortrydelsesret. De skriver ikke: Du har 14 dages fortrydelsesret med mindre [indsæt forhold] Men alt efter hvad du har skrevet under på, hænger du på den. Hvor lang er opsigelsesfristen? Har du prøvet at kontakte dit tidligere elselskab og forklaret dem du blev kørt over af en rapkæftet sælger? Det kunne jo være de har kunder der er røget i samme "fælde" og har hjulpet dem ud af suppedasen. Så kan man håbe de har en rutine for håndteringen af den slags. Det kan jo være det gamle selskab kan sende en eller anden "fuck off det er vores kunde" cease and desist agtig skrivelse til dem, så de slipper dig for at undgå yderligere. Det er da et forsøg værd. Det er jo i dit gamle selskabs interesse at have dig som kunde.
--
Samme bruger gennem 18 år. B/W liste score: +31/-0
#5
Birk1986
Elitebruger
04-12-2021 00:14

Rapporter til Admin
Nå rdu vælger Elselskab, er det så udelukkende prisen der er vigtig for dig? Hvad med sådan noget som: God kundeservice? Hurtig ekspedition? Ingen bondefangeri? Det er ikke altid prisen der bør være eneste faktor for valg af selskab
--
#6
ToFFo
Guru
04-12-2021 00:29

Rapporter til Admin
#5 - Hmm, nu hvor jeg tænker over det... God kundeservice: I de 20 år jeg har boet rundt omkring i landet, har jeg aldrig haft brug for at kontakte den el leverandør der har været på de adresser jeg har boet på. Hurtig ekspedition: Jeg trykker på en kontakt. Der kommer strøm meget, meget hurtigt! Ingen bondefangeri: Det er meget muligt, det har jeg ikke sat mig for at undersøge. Jeg har nrgi nu, og det fungerer udmærket. Der kommer strøm når der er brug for det, regningerne er til at forstå, prisen er god (telefonsælgerne gider i hvert fald ikke snakke når jeg siger jeg har nrgi). Men jeg er enig. Det burde ikke være prisen der er den afgørende faktor. Og så alligevel, hvis man ikke skal bruge alt det andet til noget. Når jeg skal købe en flaske vand, går jeg heller ikke efter de dyreste flasker i køleren.
--
Samme bruger gennem 18 år. B/W liste score: +31/-0
#7
Reptyl
Mega Supporter
04-12-2021 01:06

Rapporter til Admin
#5 Prisen er da absolut den vigtigste faktor. El er el. En internetforbindelse er der trods alt lidt faktorer i hvad du får, hvor meget du får for hvad du betaler for, responstid og den hardware de levere til dig. Absolut intet har ændret sig ved at skifte el-leverandør de få gange jeg har gjort det, andet end prisen altså. Så længe man modtager det man betaler for, uden at betale overpris og blive snydt, så kan jeg snart ikke forestille mig andet der kan påvirke ens beslutning end ting som hvordan den el du modtager er blevet produceret, altså hvor grøn den eventuelt er.... Ved sgu snart ikke hvad ellers der er værd at tænke over og investere sin egen energi i, når det altså bare er el :)
--
#8
Pinky
Giga Supporter
04-12-2021 01:18

Rapporter til Admin
#7 Hvilket elselskab du vælger har så absolut ingen indflydelse på hvordan den el du bruger der hjemme er produceret. Grønne elselskaber er ren salgsgas. De har ingen indflydelse på hvad der kommer ud af din stikkontakt.
--
#9
mikkel
Gæst
05-12-2021 18:03

Rapporter til Admin
Vi har også lige været så dumme at tro at skifte til elforbundet ville hjælpe til billigere regning, men det er bondefangeri af lyssky firmaer og som gave får man en aconto regning på næsten 8000 oveni i sin gamle regning, skræmmende at de som bryster sig af at spare folk penge og nærmest er engle i processen teamer op med sådan et svindler firma som vindstød. Men de er ligeglade så længe de/han høster sine 200+kr fra dig inden du skal r*vrendes af vindstød. Bedste løsning er! Skift elselskab! Du må skifte lige så ofte du vil og da du sikkert stadig lige pt får strøm fra din gamle udbyder skylder du ikke dem en sk1d (endnu), skift tilbage til dit gamle selskab eller et nyt, det er klaret før svindlerne fra elforbundet og vindstød får snablen alvorligt ned i din pung.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#10
Martin Lohse
Supporter Aspirant
05-12-2021 18:28

Rapporter til Admin
Hvad er jeres gennemsnitlige kwh pris - jeg er godt klar over, man måske får en større accontoregning, men har i kigget på, hvor mange kwh, elforbundet mener i bruger? Hvis eks. elforbundet udregner efter 10.000 kwh, men i normalvis kun bruger 5000 - så er det klart, man vil få en større regning. På den lange bane vil det vel korrigere sig selv, når man eks. har betalt 10000 kr for meget.
--
#11
RaGe_22
Nørd
05-12-2021 18:31

Rapporter til Admin
Jeg oplevede en lignende situation med elforbundet og kunne heldigvis skifte pr. 1 januar 22 da der ingen bindingsperiode var iflg. kontrakten/aftale. Du kan finde oplysninger omkring din aftale på vindstød's hjemmeside via kontrolpanelet og derefter tryk på hent ved aftalenr. Giv dit tidligere eller nye energiselskab et kald og bed dem om at opsige dit "nuværende forhold" hurtigst muligt.
--
Better to reign in Hell, than serve in Heaven
#12
MortenBC
Supporter Aspirant
05-12-2021 21:55

Rapporter til Admin
Vindstød er ikke et eller andet elselskab som bare er sat i verden for at snyde en masse kunder. De er en af Nordens største selskaber for produktion af grøn energi. Vindstød er Vattenfall. https://group.vattenfall.com[...] https://group.vattenfall.com[...]
--
#13
mikkel
Gæst
06-12-2021 07:47

Rapporter til Admin
MortenBC, ikke desto mindre er de et selskab med rod i stortset alt der kan være rod i, de snyder med rabataftalerne hvis de kan komme til det, de snyder med regningerne, de ignorer opsigelser og sidst men ikke mindst, de har ikk engang et support telefonnummer, og skriver man på mail er der mellem 5-7 dages ventetid. (<-sakset fra deres hjemmeside) Firmaer uden kundetelefonnummer er altid lyssky virksomheder som man skal undgå, derfor at det også meget bekymrendre at elforbundet har en samarbejde med sådan et svindlerfortagende. Money talks.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.

Opret svar til indlægget: Fortrydelsesret, skifte af elselskab

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE