Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

Forskel på Personvognsmontør og Alm mekaniker

Af Gæst Mahmoud | 18-04-2022 02:17 | 1230 visninger | 6 svar, hop til seneste
Hej Gutter Jeg har super svært at finde svaret på overskriften, overvejer nemlig at tage personvognsmontør uddannelsen. Men jeg kan simpelthen ikke lige finde svaret på, hvad forskellen i forhold til om det er svære at finde job bagefter. Så søger lidt noget insider kendskab fra branchen.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#1
MVJ
Bruger
18-04-2022 06:13

Rapporter til Admin
Som montør der lærer du at udskifte reservedelen, og lave et service korrekt. Som mekanikker der lærer du at fejlsøge på komponenterne, således at det er den rigtige komponent der bliver udskiftet. Meget groft sagt. En mekaniker kan søge begge job, en montør kan kun søge montør jobbet. Og som mekaniker har du nemmere ved at videreuddanne dig, og finde job inden for andre brancher. Personligt ville jeg stile efter en mekanikeruddannelse, og se om du kan fuldføre denne. Du kan blive tvunget til at blive montør efter 2,5 år, hvis evnerne ikke rækker, eller hvis du ønsker at blive montør. Mht. job bagefter, kig på en jobportal, og tæl stillingsannoncerne. Generelt er det kun større værksteder der søger montører, så udvalget er mindre, og arbejdsopgaverne er langt mere kedelige. Det er min erfaring efter over 30 år som mekaniker.
--
#2
sviffer
Bruger Aspirant
19-04-2022 08:35

Rapporter til Admin
det er samme uddannelse, du stopper bare tidligere hvis du "hopper af" ved montør trinnet. Læs evt mere på https://www.ug.dk[...] eller endnu bedre, smut forbi et åbent hus der hvor du tænker at tage uddannelsen, og hør hvad de har af erfaringer i forhold til læreplads og job osv.
--
#3
Coolcat
Ultrabruger
19-04-2022 09:09

Rapporter til Admin
Da jeg blev mekaniker, var forskellen at, montøren stoppede efter 5. skoleperiode og vi andre stoppede først efter 9. skoleperiode. Men ellers som #1 også skriver. Men tag dog kontakt til en teknisk skole i nærheden af hvor du bor. De kan helt sikkert hjælpe dig.
--
#4
Klindten
Ny på siden
19-04-2022 13:28

Rapporter til Admin
Jeg kan lige tilføje, at stort set samtlige værkførere/eftermarkedschefer, jeg snakker med, er desperate efter (gode) mekanikere :)
--
#5
Sofacykel
Mega Supporter
19-04-2022 19:21

Rapporter til Admin
Du kan ikke komme til at arbejde i f.eks. synshaller osv. som montør så vidt jeg forstår.
--
R7 3700X, RTX 3070, 32GB, Xonar Essence STU - Nom!
#6
Fenix
Redaktør
20-04-2022 04:05

Rapporter til Admin
Som flere af de andre er inde på, så er montøren en mekaniker light. Da jeg tog min uddannelse, var jeg på det sidste hold, som blev uddannet automekaniker, og der indeholdt trin 1 af uddannelsen bremser, styretøj, undervogn, kobling samt et light-forløb af tandrem, ventiler, A/C anlæg og køle- og smøresystemet. Det var ligesom det mest basis for at kunne lave bil, så man evt. kunne arbejde et sted som Super Dæk Service, Quickpot eller som arbejdsmand på et større værksted. Det tog ca. 2 år at komme hertil, grundforløb ikke medregnet, og man skulle op til montørprøve ved afslutningen af tredje skoleperiode, med mindre man havde en uddannelsesaftale om at skulle fortsætte to år mere. Trin 2 af uddannelsen er også det man kaldte for speciale-delen. Her får du mulighed for flere valgfag, alt efter hvilken retning du gerne vil specialisere dig inden for. Personligt har jeg taget så meget som muligt med el, elektronik og fejlsøgning på disse ting. For det første fordi jeg har en interesse for det, for det andet fordi det i dag nærmest er umuligt at lave bil, uden at kunne forstå og fejlsøge på det elektriske anlæg, og for det tredje fordi min tanke var at blive diagnoseteknikker eller videreuddanne mig efter endt læretid. Det er også på trin 2 af uddannelsen, at du rigtigt lærer at skrue bil. Her går du fra, som en tidligere nævnte, at skifte reservedele, til rent faktisk at reparere, renovere og kontrollerer delene. Der er rigtig meget fokus på motor, bl.a. komplet adskillelse af motoren for udmåling og kontrol af krumtap, knast, stempler, stænger og lejer i motor. På trin 2 kommer du også mere i dybden med ABS/ESP, airbag, A/C, kardan- og trækaksler, samt man kommer også lige på et tre dages rudekursus (det var det da jeg blev udlært) hvor man lærer at skifte forrude, lave stenslag og lidt om listeruder også. Det tager 2 år mere, oven på de første to år, at blive uddannet mekaniker, men til gengæld kommer du til at have langt flere jobmuligheder (forudsat du er dygtig nok), også fordi du netop har kunnet vælge en række tilvalgsfag for at specialisere og målrette din uddannelse noget mere, og du afslutter trin 2 af uddannelsen med en svendeprøve. Svendeprøven i sig selv varer over 4-5 dage totalt, men det kun to af dagene hvor der er skuemester (eksaminator ude fra det virkelige liv) på, og en af dagene er i øvrigt en fridag for eleverne, da de skal en tur forbi Dansk Metal og spise frokost og høre om, hvorfor det er vigtigt at være i fagforening og A-kasse, især hvis man ikke har været det gennem sin læretid. Nu nævnte jeg skuemester til svendeprøven, dem kommer der to af, fire hvis der er mere end 16 eller 20 elever på et hold (kan ikke huske det præcise tal lige nu), og den ene af skuemestrene er en arbejdsgiver (altså mester eller indehaver) og den anden er en svend (arbejdstager/lønmodtager), og det er bl.a. sådan en som mig. Jeg er udpeget skuemester på arbejdstagers side, og vores opgave er at gå rundt ude på værkstedet og se, hvad i laver og hvordan i laver det, lige så vel som vi skal snakke lidt med jer, og vi vil rigtig gerne vide, hvad det er i laver, hvorfor i laver det, og vil gerne vide noget omkring teorien bag, og se at i kan det praktiske. Det er også skuemestrene i skal snakke med, når i mener i har løst jeres opgave og gerne vil melde jer færdige, og den bedste måde at sige det på, er vel egentlig at man skal se skuemester som ens egen mester eller værkfører, hjemme fra lærepladsen. Anyway... Min anbefaling er helt klart at gå all-in og sats på at bliv uddannet mekaniker. Som en anden var inde på, så kan du risikere at du skal op til montørprøven før du får lov til at læse videre, men de fleste lærepladser i dag, de tegner kun 2-årige uddannelsesaftaler, også for at man efter to år kan vælge at trække stikket, enten mester eller lærling, og sige at det var det, men man skal finde et andet sted at uddanne sig færdig på specialet.
--
//Fenix -your friendly neighbourhood moderator! -FFHAU

Opret svar til indlægget: Forskel på Personvognsmontør og Alm mekaniker

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE