Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

Tæt bagvedkørende billist ........

Af Gæst Michael | 26-04-2022 10:24 | 2436 visninger | 69 svar, hop til seneste
Hej En tur til grænsen fra Aarhus, oplevede jeg en billist kørte mange km lige bag ved en anden bil. ( 5 - 6 m) Over en strækning på 20 - 30 km. Er det en ny kultur, som er opstået med de nye adoptive fartpiloter på nyere bile og for at spare på benzin ? ?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#1
Wildmann
Monster Supporter
26-04-2022 10:25

Rapporter til Admin
Bremselængde ved x antal kilometer i timen kunne have spillet ind? Kører jeg 130km i timen holder jeg ihvertfald mere end en enkelt meters afstand fra forankørende. Tænk hvis de nu... idk... bremsede pludseligt op?
--
#2
MIchaelW
Monsterbruger
26-04-2022 10:34

Rapporter til Admin
Hvis der fandtes adoptive og kommunikative fartpiloter, der kunne signalere til hinanden, vil det give mening. Men der mangler nok en formel, internationalt anerkendt protokol for sådan en kommunikation på tværs af biler.
--
#3
VojenZ
Junior Nørd
26-04-2022 10:39

Rapporter til Admin
Synes jeg der er mange der gør. Jeg har kørt en strækning på landevej af ca. 35 km hver vej til arbejde i 3 år nu. Og der er mange der kører mig eller andre lige i røven. Svært at bedømme hvor tæt på de kører præcist, men det er ofte hvor at jeg tydeligt kan se deres ansigter i bakspejlet, i et omfang så jeg vil kunne genkende dem igen på gaden. Og det vurderer jeg er alt for tæt når man kører 80-90 km/t. Tror at der er mange der ikke tænker over det. Jeg har enkelte gange lavet en lidt hård opbremsning uden grund, og det resulterer ofte i at de holder langt mere afstand, efter en reminder.
--
R7 5800X | Asus B450-F STRIX | G.skill 16 gb 3600 mhz cl. 15 | Geforce MSI 3060TI | Corsair 850W | 1.5 TB Samsung SSD | Asus 27" 1440p 144 mhz |
--
Sidst redigeret 26-04-2022 10:39
#4
Comicsdk
Junior Nørd
26-04-2022 10:39

Rapporter til Admin
Det er mere almindeligt end man skulle tro. Det er et eksempel på en type trafikant der er overbevist om at vedkommende er hævet over alle andre i trafikken. Den slags der uden at rødme peger på modparten i et dødsuheld hvor det sommetider er så satans uheldigt at de typer overlever som de eneste. Det er ikke umuligt at de typer rent faktisk kunne være en fordel at udstyre med intelligente køretøjer. Spørgsmålet er så om de kan modstå fristelsen til at overtage kørslen undervejs.
--
#5
Olding
Semibruger
26-04-2022 10:43

Rapporter til Admin
Ligegyldigt
--
Sidst redigeret 26-04-2022 10:47
#6
guld80
Ultrabruger
26-04-2022 11:11

Rapporter til Admin
Jeg plejer at slippe speederen og sænke farten ned med 20 kmt og så sætte farten op igen, det kan så gentages efter behov, men de fleste stopper efter første tur og stortset alle efter 1-3 gentagelser :-)
--
Fractal Design Define R5, ASUS P8Z68 Deluxe, [email protected], 32GB Ram, Palit GTX 1080 Ti Gamerock, Corsair HX750i, 500GB SSD, 2x8TB WD HDs, lydløs :)
--
Sidst redigeret 26-04-2022 11:12
#7
freak_master
Superbruger
26-04-2022 11:15

Rapporter til Admin
Jeg kører igennem limfjordstunellen hver dag på arbejde, og dette fænomen sker stort set hver eneste dag. Det er dog ikke det største problem. Det største problem er når man kører 130km/t efter GPS med fartpilot, dog ikke adaptiv. Det er ikke andet end sidste uge hvor en billist med 95km/t valgte at kyle bilen lige ud foran mig, uden at give tegn, fordi han skulle overhale en lastbil. Jeg kom naturligvis helt op til ham hvorefter hans reaktion var at træde på bremsen. Jeg fik da testet ABS'en. Det kan være at han har kørt tæt på, på grund af noget der er sket tidligere, men forhåbentlig ikke over flere kilometer, og en adaptiv fartpilot vil også selv holde en ganske fin afstand. Problemet med afstand er bare, at mange mener at de "lige kan være der" og trækker derfor ud, men den adaptive holder den afstand den skal, men mange vælge at kører manuelt fordi ellers trækker folk bare ud foran dig, og så bremser den adaptive ned, og kan ødelægge hele "flowet" på motorvejen. Lastbiler kan derfor godt blinke af dig, hvis du trækker ind for tidligt. Deres adaptive bremser dem nemlig af ingen grund hvis man trækker for tidligt ind, og de kører i nærheden af 2km/l så hvis de automatisk bliver bremset ned bliver de ret sure, forståeligt nok. Det er derfor jeg har købt dashcam. Der er mange der tror at de kører 130km/t fordi det står på deres display. Min bil skal helt op på 140km/t før den kører mellem 130 - 131km/t på fartpiloten, hvorfor nogle også lige skal lege politimænd, og kører ud foran for at fortælle at de mener man kører for stærkt. Tidligere ABS test blev meldt til politiet med dashcam optagelsen. Manden fik klip i kørekortet samt bøde på 3500.
--
#8
Comicsdk
Junior Nørd
26-04-2022 11:17

Rapporter til Admin
6 Du har min respekt. Det er vanskeligt at pege på den bedste måde at formidle trafiksikkerhed under kørslen, men har man én gang kørt bag den tæt-kørende bilist og er i færd med at læggen an til overhaling, er det ikke skidesjovt hvis nummer 1 i rækken, hugger bremsen i som et led i "undervisningen" Jar prøvt det på motårsykl, det var satme tæt på røvtur.
--
#9
Niels Møller
Ny på siden
26-04-2022 11:28

Rapporter til Admin
Det er i hvert fald ikke adaptiv fartpilot der holder så kort afstand. Standardindstillingen giver endda typisk en meget stor afstand.
--
#10
MyrKnof
Semi Supporter
26-04-2022 11:28

Rapporter til Admin
#6 This is the way.. Hvis folk blinker af mig så ryger der 10kmt mere. Det må jo være fordi de prøver at informere mig om at der er noget galt? ;)
--
#11
Lowice
Supporter Aspirant
26-04-2022 11:42

Rapporter til Admin
Hvis folk ligger i overhalingsbanen men der intet er at overhale før om 1km eller længere men de nægter at trække ind, så ligger jeg mig også i røven af dem for at vise at de ligger i vejen.. Men kunne aldrig finde på at ligge lige i røven af en der er i ydersporet. Dog oplever jeg tit at dem med adaptiv fartpilot netop køre ud i overhalingsbanen hvis de kan se at der kommer noget der køre langsommere end dem allerede 1-2 kilometer før og det er jo bare åndsvagt.
--
#12
Karanka
Elitebruger
26-04-2022 11:57

Rapporter til Admin
0# 5-6 meter er da også fin afstand? Jeg oplever for det meste problemet i ydresporet.. Hvis andre billister kører mormor kørsel der, ligger jeg altså også ofte meget tæt på.. Specielt hvis de ikke har nogen årsag til at ligge der. 7# Der er vel ingen som er stupide nok til at kører efter den fart deres navigations anlæg viser.. Min bil har adaptiv fart pilot, hader det som pesten, så jeg har sat afstanden helt ned :P de fleste forstår at når der kommer en hurtig kørende bil tæt på, så trækker man sig fandeme væk. Jeg laver aldrig bremse testen eller sænker farten, det fucker trafikken endnu mere og skaber ofte endnu farligere situationer.. det er bare ikke en skide god ide.
--
Sidst redigeret 26-04-2022 11:58
#13
Martin.v.r
Guru
26-04-2022 12:08

Rapporter til Admin
https://politi.dk[...] gør selv som #6
--
MSI MAG Z490 TOMAHAWK i5-10600K @ 5GHZ 2x8 G.Skill F4000 TRIDENTz [email protected] CL16 4300mhz 1000W Sinlet Pro ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
--
Sidst redigeret 26-04-2022 12:09
#14
Michael
Gæst
26-04-2022 12:09

Rapporter til Admin
#12 Hastigheden var sat til omkring de ca. 115 Km. Syntes det må være hårdt for begge billister psykisk. Og 5-6 meter ved den hastighed er sikkerhed vel væk. Dog var der ikke meget trafik og ingen af bilerne overhalede nogen på den strækning. Ellers topmål af overhaling ( starter 6:12) https://www.youtube.com[...] Tysk autobahn VH Michael
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#15
Michael
Gæst
26-04-2022 12:13

Rapporter til Admin
# 14 Undskyle 6:39 https://www.youtube.com[...] VH Michael
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#16
Benny
Gæst
26-04-2022 12:24

Rapporter til Admin
Nej nogle billister er bare dumme at køre for tæt på. Nogle gange afledt af andre dumme billister der ikke holder til højre eller kører for langsomt. Men en dumhed hjælper desværre ikke på en anden. Som #6 og #13 skriver de gør skaber de også bare yderligere farligere situationer i trafikken og for dem selv. Kør ordentligt og træk vejret dybt ved dårlige trafikanter og sig pyt - selvom det kan være svært.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#17
Martin.v.r
Guru
26-04-2022 12:30

Rapporter til Admin
men køb et dashcam ,send vidio til politiet,de tager mod dem .og sender bøder/klip ud,så bør i kunne mærke det på jers daglige tur
--
MSI MAG Z490 TOMAHAWK i5-10600K @ 5GHZ 2x8 G.Skill F4000 TRIDENTz [email protected] CL16 4300mhz 1000W Sinlet Pro ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
#18
Karanka
Elitebruger
26-04-2022 12:33

Rapporter til Admin
6 og 13# I skaber jo netop farlige situationer ved bevidst at sænke farten. Det er jo præcist lige så ulovligt som at køre for tæt.. Så jeg kan ikke se hvordan i er bedre. Det samme med dem som vælger at lave bremse testen, hvorfor er det mere OK end at vil køre hurtigere end den tilladte fart? I min optik, er det jer som i disse situationer skaber uheldene i større omfang end dem som kører 10km/t over tilladte fart.
--
#19
Thomas
BOFH
26-04-2022 13:14

Rapporter til Admin
#12>>NEJ! 5-6 meter er absolut ikke en fin afstand. Hvis der sker noget foran der tvinger den forankørende til at bremse så kører du 100% sikkert ind i ham. Jeg er også lidt skræmt, når mener at 5-6 meter er fint nok og så taler om at køre meget tæt så må det jo være mindre. Jeg er ked af at sige det men det er altså folk som dig der er problemet. Hold mere afstand og lad være med at presse folk sådan. #18>>Du skal som bagvedkørende altid holde nok afstand til at kunne bremse. Så selvom jeg er enig i at man ikke skal ligge og sætte hastigheden ned for at chikanerer andre, så er det altså dig som kører meget tæt på den forankørende og dermed skaber den farlige situation.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#20
Hans
Guru
26-04-2022 13:25

Rapporter til Admin
#18 Som udgangspunkt, er det anfalet af have MINIMUM et sekund op til forankørende, og helt 2-3 sekunder. Under 0,2 sekunder, så er det enten et klip eller inddragelse af kortet... Hvis du hugger bremsen er det chikanekørsel - Hvis man bremser behersk, kan man sagtens argumentere for, at du følte dig så utryg, at du satte farten ned, således at bagvedkørende ville overhale, og derved vil den farlige situation være væk...
--
http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007... Useriøse sælgere: se profil
#21
Karanka
Elitebruger
26-04-2022 13:32

Rapporter til Admin
20# en ting er jo hvad du kan argumentere for, en anden ting er hvad der er moralsk. man kan jo i samme situation sige som den der måske kører op i røven af den forankørende, at man var uopmærksom et øjeblik men holdte stor afstand.. Jeg er bevidst om at jeg ind i mellem kører tæt, har endnu aldrig været i et uheld, måske held, måske ikke.. who knows. 19# hvis jeg holder mere end 5-6 meter afstand til forankørende sker der en ting på motorvejen, nogen kører ud foran mig og gør afstanden endnu mindre. Det er tåbeligt, hvis blot alle kørte som de skulle, trak til højre var mange unødvendige farlige situationer løst.
--
#22
Dragonheart
Guru
26-04-2022 13:41

Rapporter til Admin
Ved 110 km/t - afstand minimum 60m Ved 130 km/t - afstand minimum 72m 115 km/t er der vidst ikke nogen veje der har som fatgrænse ;-) Så 6m afstand ved 115 km/t er livsfarligt hvis forankørende bremse pludseligt. #20 Jeg mener dansk kørelærer-union og FDM siger minimum 2 sek i normalt føre
--
#23
Thomas
BOFH
26-04-2022 13:48

Rapporter til Admin
#21>>Er ked af at sige det, men det er 100% dig der tager fejl her. Du overvurderer dine evner i en bil og lægger al skylden på andre folk for evt fejl. Det er dig som skal holde fejl og nej du er på ingen måde nød til at køre 5-6 km efter andre biler. Jeg har kørt mange km på de danske motorveje den beskrivelse du kommer med kan jeg ikke genkende. Hvis vi tager udgangspunkt i de 0,2 sekunder fra #19, så kan jeg fortælle at du ved 110 km/t kører 6,11 meter i den tid . Kører du 130 km/t kører du 7,22 meter i den tid. Da din reaktionsevne med garanti ikke er mindre end det, så vil du ramme bilen foran. At du ikke har gjort det endnu er mere held end forstand. For øvrigt en Formel 1 kører har typisk en reaktionsevne på mellem 0,2 og 0,3 når vi taler om ting som de forventer https://www.youtube.com[...]
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#24
Martin.v.r
Guru
26-04-2022 14:25

Rapporter til Admin
flere steder er der vist på motorvej vilke afstand man skal hold,kan vil ikke være så svært at forstå
--
MSI MAG Z490 TOMAHAWK i5-10600K @ 5GHZ 2x8 G.Skill F4000 TRIDENTz [email protected] CL16 4300mhz 1000W Sinlet Pro ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
#25
WakeyWakey
Supporter
26-04-2022 14:26

Rapporter til Admin
#3 Det der giver et klip i kørekortet hvis politiet ser det eller han rammer dig FYI. Unødvendig opbremsning kun med intention om en farlig situation er direkte strafbart. Så tænk jer nu om ude i trafikken for satan da.
--
Main: zen 5900x - RTX2070S - Strix x570i - 32gb cl 15 3000mhz - Jonsbo A4 - 240mm rad//4xfractal AL12 33db 3k rpm - 1tb 970 m2.
#26
WakeyWakey
Supporter
26-04-2022 14:29

Rapporter til Admin
#7 Bedste stykke jeg har læst. Det hele er 100% spot on, har også prøvet det milliarder af gange hvor en med 90-100 trækker ud foran mig der kører 130 efter gps. han nødbremser derefter "fordi han mener jeg gør noget forkert" fordi jeg kun lige akkurat kan bremse til at komme helt op i røven på ham intet andet at gøre. Det er virkelig den klammeste opførsel. Giver klip og 3500 i bøde, idiot man. Den der sænk farten kultur skaber utrolig farlige ting ude på motorvejen. Især dem der vil spare brændstof, SÅ TAG DOG LANDEVEJEN. Hvor svært kan det være altså.
--
Main: zen 5900x - RTX2070S - Strix x570i - 32gb cl 15 3000mhz - Jonsbo A4 - 240mm rad//4xfractal AL12 33db 3k rpm - 1tb 970 m2.
--
Sidst redigeret 26-04-2022 14:30
#27
Dragonheart
Guru
26-04-2022 14:31

Rapporter til Admin
#21 Fare i trafikken primære deduktive kommer fra reduktion af forudsigelighed. Den primære årsag til reduktion af forudsigelighed er brud på færdselsloven (aka spillereglerne). Mange love føles ikke farlige at bryde men er reelt ret farlige at bryde. Andre føles farlige/ubehaglige at bryde men er det ikke nødvendigvis. Fart, afstand og i særskilthed overvurdering af egne evner/efterrationalisering er nogle af de rigtig slemme. Som mange ikke rigtig synes er så slemme. Trafikken er et flow. Matematisk er det blevet brugt årtier på at beregne hvordan flowet optimeres fx mht køkørsel, lysregulering mm. Og er der ikke trafikuheld så er for kort afstand til forankørende en af de primære årsager til køkørsel på motorvej. At undlade at holde til højre på motorvejen er ikke årsag til sydnerligt mange uheld. Men for høj fart og for tæt kørsel er.
--
#28
Christian88
Elite Supporter
26-04-2022 14:31

Rapporter til Admin
Jeg oplever at mange medbilister mellem Vejen og Odense tror at fartsgrænse er fartskrav. Så nu bruger jeg en del af tiden på motorvejen sammen med lastbilerne, så jeg ikke føler at jeg skal opleve farlig kørselsadfærd hele tiden. Skidt pyt, så sparer jeg også lidt brændstof og får hørt lidt mere lydbog/podcast. PS: Er der andre end mig der nogen gange bruger havariblink hvis de oplever at en bagvedliggende bilist kører i røven på dem? Aner ikke om det er tilladt ift. færdselsloven, men jeg synes at folk skal have at vide at de kører farligt.
--
#29
WakeyWakey
Supporter
26-04-2022 14:33

Rapporter til Admin
#12 Det eneste du kan gå efter er GPS hastighed, det er den politiet måler efter, og det er den alle tavler der blinker af en går efter. Så jo, hvis du vil følge hastigheden, så gå efter din gps, og ikke bilens speedometer :)
--
Main: zen 5900x - RTX2070S - Strix x570i - 32gb cl 15 3000mhz - Jonsbo A4 - 240mm rad//4xfractal AL12 33db 3k rpm - 1tb 970 m2.
#30
Martin.v.r
Guru
26-04-2022 14:33

Rapporter til Admin
https://fdm.dk[...] se foto
--
MSI MAG Z490 TOMAHAWK i5-10600K @ 5GHZ 2x8 G.Skill F4000 TRIDENTz [email protected] CL16 4300mhz 1000W Sinlet Pro ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
#31
WakeyWakey
Supporter
26-04-2022 14:42

Rapporter til Admin
#28 Tag landevejen, der går fin landevej hele vejen fra fredericia til odense med middelfartsvej. Giver ingen mening du skal ned og sænke farten for andre trafikanter ved at overhale lastbiler med 80. what in the actual fuck. Du er nok også en af dem jeg nævner i #26
--
Main: zen 5900x - RTX2070S - Strix x570i - 32gb cl 15 3000mhz - Jonsbo A4 - 240mm rad//4xfractal AL12 33db 3k rpm - 1tb 970 m2.
#32
WakeyWakey
Supporter
26-04-2022 14:44

Rapporter til Admin
#30 Det der fungerer super godt, men er pisse dyrt og kræver virkelig meget vedligholdelse, de burde istedet sidde pæle op med afstand langs motorvejen i sporet ved midten af autoværnet.
--
Main: zen 5900x - RTX2070S - Strix x570i - 32gb cl 15 3000mhz - Jonsbo A4 - 240mm rad//4xfractal AL12 33db 3k rpm - 1tb 970 m2.
#33
Jesper_Chr
Ultrabruger
26-04-2022 14:46

Rapporter til Admin
#30 det er 5-6 meter, ifølge Karanka. Det kan enhver da se. :)
--
#34
Benny
Gæst
26-04-2022 14:51

Rapporter til Admin
#27 Ting hænger sammen, folk der ikke holder til højre stresser trafikken helt vildt og får folk til at gøre dumme ting som at overhale indenom, eller ikke overholde afstand osv. Det er tilmed vist nok en af de faktorer allerflest nævner der irriterer dem på motorvejene. Så vil påstå det direkte eller indirekte nu sikkert er skyld i en pæn del ulykker. Hvis man ikke overhaler så holder man til højre, det kunne pænt mange lære af. Politiet burde retteligt stikke langt flere bøder ud til denne type trafikanter, men kræver desværre flere civile politibiler, da de fleste sjovt nok godt kan holde ind hvis de spotter politiet.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#35
Thomas G
Elitebruger
26-04-2022 14:52

Rapporter til Admin
22# gad vide om autopiloter kommer under de mål ? (det er lidt svært selv at måle må jeg indrømme). Jeg har et par gange "slow steamet" bagved andre biler på autopilot for at forøge rækkevidden på lidt følsomme steder på landkortet. De fleste taber tålmodigheden med en efter 5-10km og så får de lov at slippe. Det er vigtigt for mig at sige at det er på autopilot og der er fair afstand. Er den lang nok.... aner det ikke .. men har da ikke ramt nogen med autopiloten endnu (Eller været tæt på). Bilen kører nok 10 m tættere end jeg selv er klar på, men jeg har også menneske reaktionstiden at tage højde for når jeg selv kører. Jeg er med på at autopiloten holder en ret "digital" afstand og nok ikke helt kan tage højde for at med ældre biler kan bremserne være dårligere, ligesom højt læs eller dårlig vejtilstand (våd, sne etc) kan påvirke det. Jeg bruger generelt ikke autopilot i dårligt vejr, det føltes som en dårlig ide. Men vil sige at autopilot ofte reagere marginalt før jeg selv ville, så ved hård opbremsning har jeg ofte oplevet at pedalen allerede er nede fordi autopiloten er ved at stoppe, og jeg bare er ved at "indhente " den. Det er vigtigt for mig at sige at jeg kører ikke tæt på folk, jeg ligger dog nok på vippen med autopilot. For tesla folk, sat til afstand 2 hvad de så end betyder i den rigtige verden. Det er den som ser ud til at virke bedst med københavnsk trafik.
--
#36
Christian88
Elite Supporter
26-04-2022 14:53

Rapporter til Admin
#31 Jeg synes det er ret sigende om dig at du laver så mange antagelser om min adfærd i trafikken.
--
#37
WakeyWakey
Supporter
26-04-2022 14:54

Rapporter til Admin
#36 Øh undskyld mig du har selv lige skrevet du ligger og hakker rundt bag lastbiler? Og det var ikke en antagelse, det var et spørgsmål?
--
Main: zen 5900x - RTX2070S - Strix x570i - 32gb cl 15 3000mhz - Jonsbo A4 - 240mm rad//4xfractal AL12 33db 3k rpm - 1tb 970 m2.
#38
Christian88
Elite Supporter
26-04-2022 15:00

Rapporter til Admin
#37 Du har da lige skrevet at jeg overhaler lastbiler med 80: "Giver ingen mening du skal ned og sænke farten for andre trafikanter ved at overhale lastbiler med 80.what in the actual fuck." Du spørger ikke. Du anklager og spekulerer.
--
#39
Dragonheart
Guru
26-04-2022 15:02

Rapporter til Admin
#28 BEK nr 723 af 15/08/2003 § 3. Føreren af et motordrevet køretøj, der er forsynet med havariblink, skal i forbindelse med uventet kødannelse eller anden umiddelbar fare på motorveje og kan på veje uden for tættere bebygget område benytte havariblink for at henlede bagvedkørende trafikanters opmærksomhed på faren. Stk. 2. Anden anvendelse af havariblink end nævnt i § 1, stk. 3, og § 3, stk. 1, er forbudt. Så det er faktisk påkrævet hvis der er umiddelbar fare. Men alle de der bruger havariblinken mens de holder ulovligt parkeet (fx varebiler, flyttemænd etc) spørger jeg altid om de har brug for hjælp nu deres bil ikke virker.
--
#40
WakeyWakey
Supporter
26-04-2022 16:18

Rapporter til Admin
#38 Jeg henviste til kommentaren og siger det sikkert er dig? Hvor ser du jeg nævner dig i den oprindelige kommentar? Føler du dig truffet?
--
Main: zen 5900x - RTX2070S - Strix x570i - 32gb cl 15 3000mhz - Jonsbo A4 - 240mm rad//4xfractal AL12 33db 3k rpm - 1tb 970 m2.
#41
WakeyWakey
Supporter
26-04-2022 16:19

Rapporter til Admin
#39 Det er ikke en parkering når man aflæser, lad os nu lige kalde bananer for bananer og æbler for æbler. §18. Parkering: enhver hensætning af et køretøj med eller uden fører. Standsning kortere end 3 minutter, standsning for af- eller påstigning samt af- eller pålæsning af gods anses dog ikke for parkering. kilde: https://danskelove.dk[...] At klage over en fragtmand holder lidt dumt pga. Aflæsning til pågældene personer eller butikker, svarer til at du klager over en ambulance holder og er ved at tilse en patient i et hus. Drop nu at have så ondt i røven over fragtmænd, de gør sku alt hvad de kan, og de er presset nok i forvejen.
--
Main: zen 5900x - RTX2070S - Strix x570i - 32gb cl 15 3000mhz - Jonsbo A4 - 240mm rad//4xfractal AL12 33db 3k rpm - 1tb 970 m2.
--
Sidst redigeret 26-04-2022 16:25
#42
Pytte
Gigabruger
26-04-2022 16:41

Rapporter til Admin
selvom man kører 130km/t (om det så er gps/speedometer) så trækker man ind hver gang man kan .. det kan godt være der er en bag dig der vil køre hurtigere, men ydersporet er stadig beregnet til overhalinger. Det er sjovt som folk finder på deres egne "love" for at gøre det besværligt for dem der kører for stærkt.. Om det er dig der får en bøde for at bremse op/køre langsommere.. eller det er ham der kører for stærkt det er i dine hænder.. HOLD TIL HØJRE, det får trafikken til at flyde..
--
Sidst redigeret 26-04-2022 16:42
#43
Joller79
Bruger
26-04-2022 20:05

Rapporter til Admin
Underholdende læsning. kan se der er ligeså mange holdninger og meninger, som der er billister, og der er altid dem der copypaster regelsæt osv, intet forkert i det.. MEN. Kan vi blive enige om, at 1 man holder til højre når man kan? Ja 2når man så holder til højre mellem f.eks lastvognstog, hvor man kan se man først er forbi om 30 sekunder, så kan man næsten være sikker på man bliver blokket inde af en eller anden type, som bare altid vil forrest. 3 hastigheden angivet via tavlerne ER grænsen/max tilladte, så den med at man godt må køre 120 under en overhaling i 80 zone, gælder ikke( siger mig ikke fri, på ingen måde) 4når man så vil ligge bag en lastbil og “slipstreame”, og måske vil overhale, så forpligter man lidt til og sørge for man på ingen måde er til gene, for andre, med angivne fartgrænse. 5 når man holder de 2 sekunders / ca det halve af hastighed i meter...afstand, så kommer der omtalte klaphat fra trin 2 og møver ind, for hvorfor faen kører DU 60 meter bag den foran, der kan nemt være 5 biler her ...og sikkert en masse andet... regler er regler, og vi bryder dem alle i et eller andet omfang...
--
Asus tuf b460m wifi, 2X8GB hyperX ram 10400f, gigabyte vision 3060ti cooler master h412r cpu køler/nr400 kabinet Asus pg278q
#44
7430
Giga Nørd
26-04-2022 20:12

Rapporter til Admin
brems hårdt så det problem ovre.
--
jep jep
#45
cyber
Monsterbruger
26-04-2022 20:35

Rapporter til Admin
"Tæt bagvedkørende billist" Åh gud ja, man får næsten lyst til at stoppe dem, gå ud og give dem en flad, OG en returflad, bare lige for good meassure! Det sker, hvis ikke hver dag, så i hvert fald hver anden dag, at jeg har en kæmpe trafikretardo der ligger HELT oppe i røven, helt deroppe hvor jeg tænker, at hvis jeg skal bremse for noget nu, så får jeg den kæmpe kegle af en billist direkte ind igennem bagruden og lige op i der hvor det gør aller mest ondt! Jeg vil gå så langt som til at sige, at det nok er min største kæphest i trafikken pt. Hold nu for helvede! afstand nok til, at hvis der skal bremses op, så er der afstand nok til at gøre det! Jeg er så pisse træt af billister, der lader til at have trukket deres kørekort i Fårup sommerland. Jeg er ikke nogen stor tilhænger af et "angiversamfund", men jeg har da godt nok overvejet at et dashcamsystem der peger både for og bagud på alle biler måske er en god idé, for så skal jeg da satanedme gerne anmelde klaphattene i flæg til polisen! Og DET, mine lækre lille påskekyllinger, det var Palle fra Kalunborg.
--
Sidst redigeret 26-04-2022 20:35
#46
NiceRag
Nørd
26-04-2022 20:45

Rapporter til Admin
Jeg oplever det også ret ofte jeg plejer at sætte farten en smule ned, bare lige en.. 5ish km i timen (det foregår jo oftest på landeveje og / eller motorveje (hvor jeg så i forvejen har kørt den hastighed man må. så jeg er ikke typen der kører 90-100 på landevejene... ) jeg kører altid i god tid, så et par km i timen langsommere, gør ikke en dyt forskel for mig
--
#47
kikophil
Nørd Aspirant
26-04-2022 22:05

Rapporter til Admin
Hmmm - Nok en af de tråde, hvor folk føler ig intimideret/truede overfor bagvedværende/kommende.. Denne tendens er der ingen der kan lave om på, medmindre de formastelige direkte bliver spottet, og trukket ud af kørselssystemet, og får beslaglagt deres bil!! Mange tråde og endnu flere råd i samme, er blevet givet over tid, men ens for alle, er det desværre således at: Alle pludselige ændringer af ens/folks normale kørsel, vil udover den direkte ukendte reaktion til bagvedkørende kunne skabe livstruende situationer, der også kan involvere både modkørende samt bilister/bløde trafikkanter på fløjene, ifald der foretages hurtige/panikhandlinger! Så bedste råd er!!! Skid den bagvedkommende en hatfuld, og hold din hastighed indtil han/hun enten får styr på sin stress - eller overhaler til fare for sig selv. I så fald bør du tage lidt af din fart af, så tossen får større undvigelsesmuligheder, ifald uforudsete modkørende ændrer dennes selvmorderiske forehavende :))
--
Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne...
--
Sidst redigeret 26-04-2022 22:08
#48
JS
Gæst
26-04-2022 22:29

Rapporter til Admin
#17 Politi sender ikke en bøde, fordi du har indleveret et filmklip.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#49
Jesper_Chr
Ultrabruger
27-04-2022 00:27

Rapporter til Admin
#41 Han brokkede sig over de tænder havari bliket når de standser, ikke at de standser.
--
#50
LasseSoeby
Ultrabruger
27-04-2022 07:44

Rapporter til Admin
Tag hensyn og vær overbærende i trafikken. Hellere fremme 2 min. senere, end slet ikke at nå frem. Og hold til højre, og vær obs på bagfrakommende trafik. Det er faktisk slet ikke så svært.
--
ASUS ROG Strix B550-F, Ryzen 5600X, 16 GB Corsair VENGEANCE RGB Pro DDR4 3200 MHz, Samsung 850 Evo 240GB SSD, ASUS RTX 3060 Ti
#51
Danny Andersen
Monsterbruger
27-04-2022 09:27

Rapporter til Admin
Jeg bor i hovedstadsområdet og kører derfor primært her, så mine oplevelser vil være fra dette område. Med fare for at generalisere, så synes jeg ofte det er håndværkere/gulpladebiler der ligger helt oppe i røven af mig, når jeg kører - selvfølgelig især i myldretiden. Det sker også uden for myldretiden, men ikke nær så ofte. Jeg er så heldig at have en nyere bil med adaptiv fartpilot, som jeg har sat til forholdsvis lang afstand. Her får jeg da også nogle blikke nogle gange, fordi jeg holder 4-6 bilers afstand selv i tæt trafik. Det jeg til gengæld oplever oftere er, at folk ikke kan finde ud af at trække til højre - og det gælder alle steder i landet. Jeg er ofte nødsaget til at køre helt ud i ydresporet, fordi en eller anden idiot synes at han/hun skal ligge og cruise i midtersporet. I sidste uge kørte jeg nede i køge-området, hvor der er 4-5 spor. Her lå der en mikrobil og tøffede rundt ude 3-4 spor og kørte under fartgrænsen. Vejen var mere eller mindre tom. så personen tvang samtlige køretøjer ud i yderste spor for at overhale. Flere personer, inkl. mig selv, forsøgte at få personen til at trække ind, uden held - trækker folk deres kørekort i automater nu om dage?! Min kone er efterhånden træt af at køre sammen med mig når vi kører på motorvejen, fordi folk er så elendige til at trække til højre og jeg brokker mig (auditivt) hver gang.
--
Sidst redigeret 27-04-2022 09:28
#52
Comicsdk
Junior Nørd
27-04-2022 09:34

Rapporter til Admin
51 Jeg har aldrig været så aggressiv som da jeg boede i en forstad til København. Det er der det pludselig går op for en at kollektiv transport i tætbefolkede landsdele er totalt optur ifht. trafiksituationen. Jeg anede ikke at mængden af mere eller mindre talentløse trafikanter kunne pisse mig så meget af - jeg fatter ikke hvordan Vlado kan være så meget i balance som han synes at være haha.
--
#53
Die_Happy
Semi Supporter
27-04-2022 10:08

Rapporter til Admin
#29 Nej. Politiet bruger laser og de blinkende hastighedstavler bruger radar. #48 Det bliver skam brugt. Jeg har f.eks. leveret videomateriale fra et færdselsuheld, hvor det blev brugt til at bestemme hastigheden af fjolset.
--
5950x | RTX 3090 | WD Black SN850 2TB | EKWB 2x360mm
#54
144
Gæst
27-04-2022 10:34

Rapporter til Admin
Jeg har en teori om, at det er føren af bagvedliggende køretøj, som mangler briller. De jeg har set, har ikke haft briller.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#55
Dragonheart
Guru
27-04-2022 10:50

Rapporter til Admin
#41 "At klage over en fragtmand holder lidt dumt pga. Aflæsning til pågældene personer eller butikker, svarer til at du klager over en ambulance holder og er ved at tilse en patient i et hus." Lol..Nej. De to ting har absolut intet med hinanden at gøre. Bare... Nej... Fragtmænd, bude, flyttemænd etc der gør ophold for at aflæsse og pålæsse hvor der er standsnings forbud, kører op på fortovet etc. stadig ulovligt. Men nu kommenterede jeg også på ulovlig brug af havariblinket. Jeg har skam ikke ondt i røven over noget som helst. Hvorfor antaer du det? Jeg kommenterer blot på ulovligheder som er til belastning for de fleste. Ligesom når folk smider deres skodder på jorden, ikke samler deres hundelorte op etc. #43 Ved dit nr. 5 kunne man give signal med lygterne (blinke med det lange lys)
--
Sidst redigeret 27-04-2022 10:55
#56
WaqasHW
Juniorbruger
27-04-2022 10:53

Rapporter til Admin
Jeg er så en af de "klaphatte" som overholder loven, dvs. jeg kører op til maks tilladt hastighed ved overhaling og ikke 1 km for meget, kommer der så en bmw/mercedes/polo med 1400 i timen, så får vedkommende lov til at vente pænt til min overhaling er overstået, uanset hvor meget de så vælger at køre i røven eller blinke med lygter og dytte af mig. Jeg holder også god afstand, som er 55 m ved 110 i timen, når jeg kører i højre spor. Du ville oftest finde mig kørende 90km i timen, 45-50m bag en lastbil, vælger du så at køre ind foran fordi du synes at der er nok plads til flere biler, så sænker jeg farten indtil jeg har 45-50m igen.
--
#57
MyrKnof
Semi Supporter
27-04-2022 11:50

Rapporter til Admin
#51 Det er så i de situationer hvor jeg bare overhaler indenom lige så stille og roligt, gerne for at få øjen kontakt og ryste på hovedet af dem. Men det er kun lige omkring limfjorden man kan opleve det her i nordjylland, så det er trods alt noget. Det sagt, så ligger ALLE i midter sporet.
--
#58
Klatretoesen
Maxi Supporter
27-04-2022 12:13

Rapporter til Admin
Jeg oplever tit som 3. eller 4. i rækken, efter en der sætter farten op og ned, at vedkommende, altså 2. bil, der kører tæt på også er nødt til at sætte farten op og ned. I og med jeg holder god afstand til dem, så kan jeg blot kigge på at nr 2 svinger op og ned i fart i forlængelse af 1. Efter lidt tid virker det til at gå op for nr 2, så kan de pludselig holde afstand og behøver ikke længere at svinge i fart. Havde jeg kørt tæt på nr 2, så skulle jeg også svinge i fart. Så det forplanter sig ikke længere ned end til den første der holder afstand. Kort tid efter svinger 1. bil heller ikke i fart.
--
#59
Martin_DJ
Guru
27-04-2022 13:08

Rapporter til Admin
#44 Det er så det absolut mest idiotiske du kan gøre hvis du mener at bagvedkørende er for tæt på dig. Du ender med at optrappe situationen så den bliver endnu mere farlig.
--
Note: "DJ" har ikke noget med "disc jockey" at gøre :D Det er bare tilfældigvis, forbogstaverne fra mit mellem og efternavn.
#60
Klatretoesen
Maxi Supporter
27-04-2022 13:49

Rapporter til Admin
#59 Det er altså et godt argument. "Hvis jeg ligger helt oppe i røven på dig, og du til sidst ender med at lave et brake check, så er det din skyld at det bliver endnu mere farligt"
--
Sidst redigeret 27-04-2022 13:50
#61
winzdk
Juniorbruger
27-04-2022 14:56

Rapporter til Admin
#56 Efter at have læst hele tråden, troede jeg, jeg var den eneste der havde det sådan. Om jeg fatter hvorfor folk gider at stresse sådan og blive så irriteret over, der er andre på vejen der ikke har lige så travlt som dem. Kør dog hjemmefra et par minutter før, så din dag og dit humør ikke bliver ødelagt af en forankørende der kører 75 hvor man må køre 80. Slap dog af - det kan ligefrem være afstressende at køre bil hvis man eller har det positive mindset og viser hensyn (og holder afstand). Hvis jeg holder fornuftig afstand til den forankørende, er det absolut ingen grund til at overhale mig, bare fordi der er plads i mellem os foran og det betyder ikke at jeg kører "for langsomt" bare fordi der er hul op til ham foran. Det betyder jeg viser hensyn, længere er den ikke. Kører du oppe i røven på mig alligevel - for det meste er det jo for at fortælle mig jeg kører for langsomt og ikke fordi du bare ikke tænker over det - så får jeg automatisk endnu mindre travlt. Slap af med det "hold til højre for enhver pris" crap. Du dør ikke af, min overhaling ikke bliver fortaget med 140 og jeg trækker sgu ikke ind hvis det ligger en langsomkørende 100 meter længere fremme, så bliver jeg derude og overhaler ham også, for DET får trafikken til at flyde og ikke at alle laver unødvendige vognbaneskift konstant. "jaaaamen så kan folk jo ikke køre så hurtigt de vil!" Næh. Hvorfor fanden skulle de også ha' lov til det? Det kan de gøre når der ikke er andre på vejen. Selvfølgelig skal folk ikke overhale under hastighedsgrænsen eller blive liggende i midtersporet hvis højre bane er frit - det generer ikke mig, men jeg har fuld forståelse for andres irritation over dette. Lad generelt være med at have så pisse travlt med andres kørsel, med mindre de chikanerer dig eller kører farligt.
--
Sidst redigeret 27-04-2022 15:00
#62
Comicsdk
Junior Nørd
27-04-2022 15:23

Rapporter til Admin
De bedste bilister er, ifølge en FDM spørgeskema-undersøgelse, samtlige deltagere i undersøgelsen.
--
#63
Martin_DJ
Guru
27-04-2022 16:16

Rapporter til Admin
#60 Det er INTET forkert i det jeg skriver. Der er forskel på en potentiel farlig situation og en direkte farlig situation.
--
Note: "DJ" har ikke noget med "disc jockey" at gøre :D Det er bare tilfældigvis, forbogstaverne fra mit mellem og efternavn.
#64
Klatretoesen
Maxi Supporter
27-04-2022 16:58

Rapporter til Admin
#63 Den er kun farlig fordi der ligger en for tæt på. Ellers er det eneste manøvren går ud over, bremserne. Baggrunden for at der ikke må køres for tæt, er at forankørende kan risikere at nødbremse for hvad end der kræver det. Dette skal bagvedkørende tage højde for, og holde passende afstand, så sådan en manøvre kan udføres sikkert. Det kan forankørende ikke ændre en døjt på. Det er alene bagvedkørende der er ansvarlig for at holde afstand.
--
#65
Martin_DJ
Guru
27-04-2022 17:01

Rapporter til Admin
#64 Århhh, du forstår det altså ikke, det forklare det. Held og lykke med dine brake-checks. En dag ender der voldsomt galt for dig.
--
Note: "DJ" har ikke noget med "disc jockey" at gøre :D Det er bare tilfældigvis, forbogstaverne fra mit mellem og efternavn.
#66
Klatretoesen
Maxi Supporter
27-04-2022 17:04

Rapporter til Admin
#65 Jeg håber for vores andre skyld at du aldrig møder pludselig opstået kø, dyr, mennesker eller andet vedkommende foran dig må nødbremse for ;-)
--
#67
Comicsdk
Junior Nørd
27-04-2022 17:07

Rapporter til Admin
Keep cool, kør knallert. Det er begrænset hvor mange mennesker man kan nå at slå ihjel på vej til og fra diverse konsonanter med 45 kilometer i timen.
--
#68
Martin_DJ
Guru
27-04-2022 17:09

Rapporter til Admin
#66 Jeg køre aldrig for tæt, laver brake-check eller andre vanvittige handlinger når jeg kører bil. Så det skal du ikke være nervøs for. Modreaktionen på en farlig handling skal aldrig være en anden og endnu mere farlig handling. Hvis man mener noget som helst andet, så er man godt forkvaklet oveni ;)
--
Note: "DJ" har ikke noget med "disc jockey" at gøre :D Det er bare tilfældigvis, forbogstaverne fra mit mellem og efternavn.
#69
Klatretoesen
Maxi Supporter
27-04-2022 17:53

Rapporter til Admin
#68 Så behøver du heller ikke frygte at andre - og nu åbenbart mig også (?) - vil lave et brake check på dig. Hvis alle bare kørte sådan, så ville disse tråde slet ikke være nødvendige. Således er der ingen grund til at forsvare for tæt kørsel.
--

Opret svar til indlægget: Tæt bagvedkørende billist ........

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE