Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

Dyr roaming regning fra ferien selvom roaming er s...

Af Mega Supporter Reptyl | 30-08-2022 17:59 | 2713 visninger | 67 svar, hop til seneste
Mine forældre og søster har været i Tyrkiet og ikke gjort nok forarbejde inden de tog afsted (også er de så dumme/uheldige at have Oister som udbyder) De er kommet hjem til en regning på ca. 1500 kr med dataroaming der står for 900 kr af det totale beløb. Oister har en grænse på 450 kr også stopper det helt indtil man svarer på en SMS for at fortsætte med at betale for data. Med en pris på 70 kr per MB så skete det jo praktisk talt med det samme. Som mindre teknisk kyndige forstår de dog ikke helt hvordan i alverden det kunne ske. Jeg bad dem tjekke at dataroaming ikke er slået til og sørge for den var slået fra inden de tog afsted. De vidste ikke engang hvordan man slår det til, til at starte med. Somehow har to af telefonerne brugt for 900 kr data på ferien. Er der nogen der kan hjælpe mig med at forstå hvordan det sker? Oister var ikke behjælpelige med at blive klogere på det (ej heller at være hjælpsomme eller yde nogen form for kundeservice men det er mere en sag til trustpilot). Lille bonus rant/undren: Yderligere undrer det mig at min mors telefon ikke fik og aldrig får beskeder fra Oister om abonnement vilkår eller vilkår og priser i Tyrkiet, så med mindre hun har snakket med min far og søster specifikt om dette har hun ikke haft en jordisk chance (eller jo hvis hun har nørdet abonnement vilkår på forhånd hjemmefra) for at vide hvad hun har haft af forbrug og prisen for dette. Oister er ej heller behjælpelige med at løse dette tekniske problem og kan ikke forklare det. TL;DR: To telefoner er blevet opkrævet for 450 kr data per telefon i Tyrkiet på trods af dataroaming ikke er slået til (mobildata er nok enabled, men IKKE ROAMING). How is that possible?
--
#1
Ð Xargo
Junior Nørd
30-08-2022 19:27

Rapporter til Admin
Jeg skal ikke gøre mig klar på lige netop den situation, men jeg havde for nogle år tilbage efterhånden, da EU vedtog en dataroaming lov en lign oplevelse. Jeg var taget til Spanien, opbrugte min data i mine pakke og derefter blev bonet for fornøjelsen af telmore. Jeg kontaktede telmore og vedhæftede loven (som sikkert har ændret sig siden), der omhandlede at udbydere ikke måtte takserer over X beløb, eller nedsætte hastighed på signalet. Telmore annullerede bare regningen og problem løst. Jeg vil ikke bruge tid på at finde den lov, men du kan selv prøve at søge den frem og se om du kan bruge den. I bund og grund handler de om de ikke må opkræve en højere regning end aftalt eller nedsætte hastigheden. Mange udbydere skriver typisk “overstiger dit forbrug den data der er inkluderet i pakken nedsætter vi hastigheden”, i praksis nedsætter de ikke hastigheden, da det ihverfald dengang var direkte i mod EUs lovgivning. Jeg ville starte med at kontakte udbyder, fortælle dem sitationen og at de aldrig modtog en SMS omkring forhøjede priser og de derfor antog den gjaldt ligesom beskrevet i datapakken. Går den så går den.
--
SSUPD Meshlicious, 16gb DDR4 3600Mhz, RTX3070, Ryzen 3700x, SF600, B550i Strix, Kraken Z63. Blacklist/scammers: Silvergoat, Maripyt,
#2
Reptyl
Mega Supporter
30-08-2022 19:41

Rapporter til Admin
#1 Så har Oister bare desværre gjort det de skulle (for at have deres på det rene, men ikke for at virke som et ordentligt firma med god kundeservice) De har sendt SMS til de to af dem med udgifterne i tyrkiet og det passer præcist med specifikationerne vi har kigget igennem. Jeg fatter bare stadig ikke at roaming er begyndt til at starte med, uden at roaming er slået til!
--
#3
ToFFo
Guru
30-08-2022 19:50

Rapporter til Admin
Vi har med mindre teknisk kyndige personer at gøre, som ikke ved hvordan man slår roaming til. Så tænker jeg de ikke ved hvordan man slår det fra. Det har sikkert hele tiden været slået til, som standard.
--
Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0. Stats sidst opdateret d. 01/09-2021
--
Sidst redigeret 30-08-2022 19:51
#4
gæst
Gæst
30-08-2022 19:53

Rapporter til Admin
de har sikkert selv aktiveret det....... muligvis har den selv poppet op hvis en app de måske bruger.... som så har spurgt om at aktivere adgang ...og så har de måske sagt ja ja (uden at vide hvad de sagde ja til) . så er der ikke så meget at gøre ved det end at erkende det er dumme lærepenge.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#5
cyber
Monsterbruger
30-08-2022 19:54

Rapporter til Admin
"Oister har en grænse på 450 kr også stopper det helt indtil man svarer på en SMS for at fortsætte med at betale for data." Så de må de jo have gjort, og de må da være blive gjort opmærksom på roaming prisen? 70,- per MB er jo helt i dammen i 2022, men det ændre desværre ikke på at de må have accepteret vilkår for roaming?
--
Sidst redigeret 30-08-2022 19:56
#6
Reptyl
Mega Supporter
30-08-2022 20:25

Rapporter til Admin
Frabeder mig lige alle kommentarer om hvad der er smart, basic logik osv. osv. da jeg har været hele møllen igennem med dem og prøvet at give dem et lynkursus i alt det her. De har erkendt at det er dyre lærepenge der bare skal betales... nysgerrigheden er baseret på hvordan roaming overhovedet kunne lade sig gøre. Også synes jeg bare det er tarveligt at deres reaktion er "too bad" med 0 vilje til at forhandle eller løse den del af problemet, som er min mors forbrug da hendes telefon ikke modtager beskeder fra Oister, som jo ærlig talt ikke burde være hendes problem. Som ikke teknisk kyndig, skal den slags jo bare dukke op og virke. #3 Korrekt med mindre kyndige personer. Korrekt at de ikke ved hvor man slår roaming til. Men jeg vil altså understrege at absolut ingen af dem har slået roaming til eller haft det pre-aktiveret. #3 og #4 Hvordan bliver roaming slået til af en app? Jeg har aldrig selv nogensinde fået en "popup" for den slags på en telefon, ej heller hørt om den slags? Har da ellers haft min telefon med til bl.a. Singapore, Thailand og Malaysia #5 når 1 MB koster 70 kr, så er det 450 kr loft brugt MED DET SAMME man har åbnet noget som helst på telefonen eller baggrunds data har slået ind. og nej de har ikke svaret på en SMS. Den SMS fortæller jo bare at du har lige brugt 450 kr ud af den blå luft og at hvis man vil fortsætte med at bruge data til den takst, så skal man svare tilbage på den besked. For at uddybe og forsimple situationen: De har ikke læst deres sms'er godt nok igennem (og en af dem modtog dem sjovt nok slet ikke, som så tilfældigvis også er den person der ville have læst det grundigt) dengang de ankom i landet. Der er tale om at de har modtaget en 3-4 sms'er om vilkår og takster og de har sikkert kun set den nederste / nyeste af beskederne og ikke tænkt yderligere over at noget var forkert eller deres mobil adfærd krævede ændring på ferien. Lige specifikt for min fars tilfælde tror jeg sgu bare slet ikke han har tænkt over at det var Tyrkiet og altså ikke EU så at priser og vilkår kunne være helt anderledes.
--
Sidst redigeret 30-08-2022 20:25
#7
Ricogamer
Monsterbruger
30-08-2022 20:41

Rapporter til Admin
Ikke fordi det svarer på dit spørgsmål, men Jeg var også på ferie og kørte forbi Serbien videre til Ungarn. Jeg havde kørt et godt stykke 10-15 km ind i Ungarn og tændte for roaming. Her fik jeg så en SMS "Velkommen til Serbien" og bogstaveligtalt 2 sekunder efter modtog jeg en SMS om, at jeg havde opbrugt for 450 kr. Den regning kom og jeg betalte bare.
--
3060 Ti, Ryzen 7 3700x, 16 GB 3200 Mhz
--
Sidst redigeret 30-08-2022 20:41
#8
gæst
Gæst
30-08-2022 20:43

Rapporter til Admin
har du aldrig haft en nogle apps eller programmer hvor den siger den ikke virker uden mobildata sat til ?? det sker da ellers ret nemt : )
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#9
Dragonheart
Guru
30-08-2022 20:43

Rapporter til Admin
#3 Hvis du tænker på at roaming ikke er slået til på deres telefoner under indstillinger så er det ikke som sådan en indstilling man kan bruge til noget. Hvis den aftale Oister har med udbyderne i tyrkiet går at telefonen ikke ser det som roaming har den indstilling ingen værdi.
--
#10
cyber
Monsterbruger
30-08-2022 21:00

Rapporter til Admin
#6 Jeg forstår godt din, og dine forældres frustration, men jeg tror desværre at Oister har "fat i den lange ende" sådan rent lovmæssigt. Man kan forsøge at appelerer til medmenneskeligheden ved at sige, som du selv skriver; "De har ikke læst deres sms'er godt nok igennem", det er selvfølgelig et forsøg værd, men de vil nok holde på deres ret til hvad der står i det de har skrevet med store og små bogstaver. Hvis jeg var en kundemedarbejder ved Oister, så ville jeg forsøge at løse den situationen, med henblik på at kunden nu var bekendt med problemstillingen og så gøre udgiften lige nul for Oister. Nul, det vil være at Oisters udgift til roamingen, at den bliver dækket, uden at tjene penge på kunden der roamede uden "bad intent". Jeg håber at i finder en god løsning.
--
#11
Reptyl
Mega Supporter
30-08-2022 21:08

Rapporter til Admin
#8 du er nødt til at være mere specifik da jeg ikke ved hvad du præcist mener. Nej jeg har aldrig haft en app der specifikt spørger om roaming. Jo jeg har haft apps der spørger om tilladelse, eller inde i appen vil vide om den må bruge mobildata. Som jeg jo flere gange spørger om nu, så er jeg teknisk uforstående overfor indstillingen dataroaming, når den er SLÅET FRA (som den er for mig og altid er for dem!) at det så stadig resulterer i databrug! Mine forældre ser sgu nok ikke lige om den er skiftet fra hotel wifi eller mobildata anyway hvis dækningen fx var ringe... men det burde vel være et non-issue hvis roaming er slået fra?... ...og det er det så måske ikke hvis det er som #9 skriver, at det er noget der kan omgås rent teknisk? For det synes jeg jo ærlig talt så er skræmmende at tænke på med særlig typer som mine forældre der ikke er så teknisk kyndige. Min klare forståelse er at man har mulighed for at slukke for mobildata, typisk ved at swipe fra toppen på fx android og helt slå mobildata fra. Men så længe at roaming ikke er slået til, så burde man ikke være bekymret (hvilket ikke har været et problem for mig i udlandet so far, men jeg har så ikke været i Tykriet, Serbien eller på de kanter selv). #10 Det er forsøgt og Oister er for at sige det på godt jysk pisseligeglade med at miste 3 fastbetalende telefon numre, som de har haft som kunde i 10 år ca. Vi var ellers meget forstående og høflige i telefonen og bad udelukkende om hjælp, forklaring og forståelse med god tone og orden.
--
Sidst redigeret 30-08-2022 21:08
#12
ToFFo
Guru
30-08-2022 21:13

Rapporter til Admin
#9 - Det kan godt være jeg misforstår dit indlæg men... Jeg har efterhånden været i en del lande og haft en del abonnementer, også Oister. Men jeg har aldrig været ude for at telefon/abonnement ikke har kunne regne ud jeg var i udlandet, og dermed roamede. Jeg tror fortsat blot det er et spørgsmål om de knapt så tech-kyndige er kommet til at trykke på noget der ikke skal trykkes på. Og så går det satme stærkt med data uden man aner det. Jeg har selv fået den lærestreg i USA. Jeg havde ellers downloadet offlinekort for området jeg skulle bruge, i Google Maps. Men glemte at slå dataroaming fra. Så der blev også lige hentet trafikinfo, interessepunkter og så videre. Det kostede lynhurtigt 500kr i data-dummebøde :P
--
Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0. Stats sidst opdateret d. 01/09-2021
--
Sidst redigeret 30-08-2022 21:16
#13
gæst
Gæst
30-08-2022 21:16

Rapporter til Admin
#11 øhhh "#8 du er nødt til at være mere specifik da jeg ikke ved hvad du præcist mener. Nej jeg har aldrig haft en app der specifikt spørger om roaming. "Jo jeg har haft apps der spørger om tilladelse, eller inde i appen vil vide om den må bruge mobildata". så er du jo med ... ; ) så forstod du det jo. det var jo det jeg mente da jeg skrev de måske havde sagt ja til.... :-) over:and:out
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#14
Reptyl
Mega Supporter
30-08-2022 21:51

Rapporter til Admin
Jeg kender mine forældre, jeg har spurgt dem om alt det tekniske også i forhold til apps og om de skulle have slået noget til de var i tvivl om hvad lige var helt præcist. De har brugt deres telefoner meget meget meget lidt på ferien. Det har været messenger, google maps og det er pretty much det på app området. Den absolut MINDST tech kyndige af de 3 havde INGEN roaming problemer. Hendes telefon har mobildata aktiveret og roaming deaktiveret, præcist det samme setup som de to andre og samme som mig selv på min telefon. Jeg har været telefonerne igennem, jeg har vist dem eksempler på hvad de kan have kommet til at trykke på eller sagt ja til og jeg kender mine forældre og kan simpelthen ikke se hvorfor de skulle lyve om det. Jeg er enig i at ikke-tech-kyndige kan lave disse fejl, men det her er så specifikt og jeg har udpenslet det så meget for dem for at komme til bunds med det. Roaming var slået fra dernede og stod som slået fra herhjemme. Så skal de have slået det fra manuelt baseret på enkelte af jeres udtalelser... altså slået den ting fra, som de ikke ved de har slået til, som de ikke ved hvor er og hvad er. Det giver absolut ingen mening. #13 Ja, absolut eneste eksempel jeg kender til personligt er at jeg kan tillade min dropbox at bruge mobildata. Dette skal jeg altså ind i Dropbox appen for og rode rundt i indstillinger for at pille med. Det er altså absolut slet ikke sådan noget og den måde de bruger deres telefoner på og med en hurtig gennemgang kan jeg altså ikke se hvilke apps det skulle være som har "taget fusen på dem". Og nu kom det så alligevel til at handle om at det "nok bare er gamle mennesker og en fejl 40" men ville primært bare gerne blive klogere på om det er muligt, at det kan være noget andet der er på spil ifht. roaming. Gutten fra Oister kundeservice begyndte at snakke om, at bare man ringer, sms'er osv, så bruger man faktisk også lidt data osv. (jeg forklarer ham de ikke har roaming slået til) og det kan være forklaringen. Men min mor som er den der har tekstet og ringet har ikke brugt noget som helst data via. roaming på ferien.
--
Sidst redigeret 30-08-2022 21:54
#15
syncmarster
Semi Supporter
30-08-2022 22:08

Rapporter til Admin
#14 hvis de har brugt messenger og google maps, har roaming vel også været aktiveret. Eller var det kun via hotellets wi-fi?
--
To stk. En stationær og en bærbar.
--
Sidst redigeret 30-08-2022 22:12
#16
ToFFo
Guru
30-08-2022 22:09

Rapporter til Admin
#14 - Det burde være muligt for Oister at udspecificere hvad det påståede databrug er brugt på. Hvis man får en oversigt burde man kunne se kilden til databruget. Med lidt held kan du se ud fra forbruget, hvad der har slugt al den data.
--
Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0. Stats sidst opdateret d. 01/09-2021
--
Sidst redigeret 30-08-2022 22:10
#17
Reptyl
Mega Supporter
30-08-2022 22:16

Rapporter til Admin
#15 Hvordan kan det være? Hvad er fidusen med at have roaming slået fra i androids indstillinger hvis det slår til med det samme bare ved at åbne google maps eller messenger? Det virker da ikke særlig logisk? og ja de har brugt deres telefoner på hotellet og nok søgt på ting og browset lid og scrollet på facebook. Baseret på hvad du skriver, så er de bevidste om hvad roaming er og at de skal ind og slå det til, for så at bruge data udenfor hotellet. Som sagt før, så ved de ikke noget om det, hvad og hvor roaming er i indstillingerne :) og sagt igen igen, det har været slået fra og aldrig slået til i android indstillingerne. #16 Her er at udsnit af "specifikation" af forbruget. Det man kan se står der på et par sider yderligere. de 450 kr er brugt på ca. 10 minutter om formiddagen imens de var på hotellet. https://imgur.com[...] og mere får man ikke fra Oister. og "slugt alt den data" det er jo få MB der er tale om.
--
Sidst redigeret 30-08-2022 22:18
#18
syncmarster
Semi Supporter
30-08-2022 22:22

Rapporter til Admin
#17 Så er det producenten af mobiltelefonen du skal gå efter og ikke oister. Og til hjælp i fremtiden, kan i slå "dataforbrug i udlandet" fra hvis i logger ind på oister
--
To stk. En stationær og en bærbar.
#19
cyber
Monsterbruger
30-08-2022 22:27

Rapporter til Admin
#11 Hvis jeg var én der kunne tage beslutningen ved Oister, så havde jeg nul-gjort den sag, folk som dig der virker oprigtig idigneret på bagrund af, hvad der virker som en én uretfærdig behandling, de har som regl noget af have det i. Desværre er jeg ikke i Oister, men hvis nogle af jer derfra læser med, så..., BØR i nok lige lave lidt "damage control!"
--
Sidst redigeret 30-08-2022 22:28
#20
Gæsten
Gæst
30-08-2022 22:36

Rapporter til Admin
#19 Hvorfor skulle de lave for 900krs "damage control", det lyder jo umiddelbart som en bruger fejl?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#21
Reptyl
Mega Supporter
30-08-2022 22:36

Rapporter til Admin
#19 Tror bare desværre lige i tilfældet med Oister at kundeservice er lavt prioriteret og deres forretningsmodel er stor grad er baseret på indtjeningen var den slags sager her. Deres priser og kvalitet appellerer jo primært til folk der vil/har brug for at spare og ofte ikke ved bedre. Et hurtigt kig på Trustpilot synes jeg også viser, at særligt på det seneste, virker det til at deres kundeservice er tæt på intet eksisterende. Det er tosset og skørt, mine forældre var klar til at fortsætte som kunder med noget så lidt som et 400 kr afslag ud af det 1400 kr beløb som det totalt er endt på (det er den andel der svarer til min mors forbrug på et par telefon samtaler til sin søster), da de har erkendt deres egne fejl, men fordi de internt ikke har talt om det, så føler min mor sig godt og grundigt smidt under bussen, da hendes telefon INGEN beskeder modtager fra Oister, så hun har ikke følt hun havde en kinamands chance for at kunne stoppe sig selv (og råde de andre) til at undgå at bruge telefonerne til alt data, sms og opkald.
--
Sidst redigeret 30-08-2022 22:38
#22
Reptyl
Mega Supporter
30-08-2022 22:39

Rapporter til Admin
#18 Tak, i fremtiden bliver det uden Oister og de tjekker det de husker de bør tjekke på forhånd og dobbelttjekker med mig inden ;)
--
#23
cyber
Monsterbruger
30-08-2022 23:00

Rapporter til Admin
#20 Fordi det udviser forståelse for en rigtig træls situation, hvor der ikke er udvist ond vilje, og så må firmaet blive bedre til at give dens brugere advisering omkring hvornår roaming træder i kraft. 900,-... afskriv det, og få noget anerkendelse for god behandling! Hvis jeg var ved Oister, og havde en "synlig" sag som denne, så ville jeg anse det som være billigt sluppet!
--
Sidst redigeret 30-08-2022 23:04
#24
TisseFrans
Maxibruger
31-08-2022 09:16

Rapporter til Admin
Data roaming er da sat til som standard på de fleste telefoner? På min S20 har man ihvertfald en konstant notifikation når data roaming er slået fra. Så er man ikke i tvivl om at roaming er slået til eller fra. Vi har lige været på Kos i sommers som ligger tæt op af Tyrkiet. Vores telefoner lå og skiftede imellem Græsk og Tyrkisk udbyder, så da vi landede gik der kort tid så fik vi en SMS om at vi var i tyrkiet. Der gik en halv time hvor jeg ikke havde opdaget det og troede vi roamede fra Grækenland. Det kostede mig 60 kr. Facebook, messenger, email, maps osv ligger alle og bruger en smule data i baggrunden og til 70 kr. pr MB så bliver det hurtigt dyrt hvis man ikke er opmærksom. Vi slog data roaming fra resten af ferien for at undgå flere udgifter.
--
#25
Jimstar
Junior Supporter
31-08-2022 13:13

Rapporter til Admin
Vi var engang i Florida i USA, hvor min far valgte at sende to vidoer hjem til nogen af deres venners børn, som han tænkte de ville finde morsomme. Jeg skældte min far ud da jeg hørte det, hvor jeg sagde til ham at roaming var ekstremt dyrt, det kunne han selvfølgelig godt se var dumt, men sket var sket. Vi kommer så hjem og nogen uger efter får han så sin telefon regning, som indeholder 126.000 kr. roaming fra USA. Min far panikker fuldstændig, han havde troet det måske ville koste 2-3.000 og var en dum lærestreg - ikke 126.000 kr. Vi snakker så om det og hvad han dog skal gøre, han henvender sig så til TDC og tuder lidt, hvorefter de vender tilbage nogen timer senere og siger han kan slippe med at betale 1.600 kr. Jeg forestiller mig forskellen mellem de 1.600 kr. og 126.000 kr. har været den fortjeneste TDC har på at viderefakturere roaming MB, som de valgte at give afkald på i dette tilfælde, fordi han er en god kunde hos dem igennem mange år.
--
Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p
#26
Reptyl
Mega Supporter
31-08-2022 13:24

Rapporter til Admin
#24 Er det? Vi er sikker på at vi alle ikke forveksler at have mobildata slået til vs derudover at slå roaming til også? https://imgur.com[...] ^ Sådan ser det ud på min huawei og næsten identisk på min fars Samsung a52
--
#27
gæst
Gæst
31-08-2022 16:42

Rapporter til Admin
#26 du kan da ikke bruge mobildata hvis roaming ikke er sat til. "Mobildata i udlandet kaldes også for dataroaming. Og der er forskel på mobildata og dataroaming. Dataroaming er i udgangspunktet også mobildata – det kommer bare fra et udenlandsk net. Dataroaming er den data, du bruger til at komme på internettet, når du befinder dig i udlandet og aktiverer din mobildata." og du sagde du havde checket og de havde brugt det.... og når de ikke har mere check på deres mobil , så det måske lidt naivt at tro at de ikke selv kommer til at bruge det. Det er ihvertfald ikk Oisters skyld.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#28
Reptyl
Mega Supporter
31-08-2022 17:02

Rapporter til Admin
# 27 Det ville hjælpe hvis du kunne svare mere præcist og prøvede at forstå hvad jeg overhovedet skriver og spørger om. Hvornår har jeg givet Oister skylden, for andet end at udøve dårlig kundeservice? Hvis jeg skulle tro de kunne pille ved folks telefoner så de bruger penge ville man jo være utroligt dum. og det jeg har sagt, og jeg har altså sagt det så mange gange nu, jeg har endda vist med billeder hvad jeg mener når jeg siger det. DATAROAMING anvender de ikke og har ingen af os slået til manuelt i nogen indstillinger. Synes altså snart jeg har skrevet det så mange gange og så tydeligt i den her tråd og jeg prøver vitterligt bare at forstå hvad der kan være sket. Stop nu med at læse det som ynk og søgen om sympati og fis om at tage deres, min eller Oisters parti tak. Min interesse er bare at forstå hvordan det her er muligt, rent teknisk og hvad i alverden man kan gøre i en situation som denne. MOBILDATA er aktiveret DATAROAMING er ikke aktiveret. Per din definition so er det dataroaming relateret til udlandsdata. Hvis mobildata er aktiveret, bør man vel kun gå på nettet 4G/5G herhjemme? Mobildata og dataroaming indstillinger som de står på vores alles telefoner: https://imgur.com[...] eller misforstår jeg noget fuldstændig?
--
Sidst redigeret 31-08-2022 17:03
#29
gæst
Gæst
31-08-2022 17:08

Rapporter til Admin
det er fuldstændig som tissefrans beskrev det.... Det kostede mig 60 kr. Facebook, messenger, email, maps osv ligger alle og bruger en smule data i baggrunden og til 70 kr. pr MB så bliver det hurtigt dyrt hvis man ikke er opmærksom. Vi slog data roaming fra resten af ferien for at undgå flere udgifter
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#30
Reptyl
Mega Supporter
31-08-2022 17:16

Rapporter til Admin
#29 Jeg forstår helt udmærket at det nemt går hurtigt med databrug med de priser. Jeg prøver stadig at forstå det tekniske bag HVORDAN. Når man har dataroaming slået fra som jeg viser det i android, så er det ikke noget man kan stole på eller bruge til en fis så? Efter yderligere undersøgelse og søgning kan jeg se under apps indstillinger, at hvis man vælger en app som f.eks. facebook kan man bestemme om den må bruge: Mobildata, Wi-Fi, Baggrundsdata og Roaming-data. Det er umiddelbart tilladt i praktisk talt alle mine apps alle 4 nævnte indstillinger ved lidt hurtig gennemtjek. Men er de indstillinger ikke kun en tilladelse for appen HVIS altså mobildata, wi-fi eller roaming er slået til? Altså, hvis jeg i android slår roaming til, så har Facebook nu mulighed for at gøre brug af det også hvis ikke mobildata er tilgængelig (altså det vi kommer på hjemme i DK) eller et wi-fi er forbundet.
--
#31
ToFFo
Guru
31-08-2022 19:14

Rapporter til Admin
#30 - For lige at få det helt på plads. Det er muligt du har det helt på plads, dette er ikke skrevet i ond mening, vil bare gerne være sikker på vi forstår hinanden. Mobildata til + dataroaming til = Data i udlandet. Mobildata til + dataroaming fra = Data kun i Danmark. Mobildata fra + Dataroaming til = Ingen data overhovedet. Man kan give apps tilladelse til at bruge mobildata, hvis mobildata er aktivt. Det burde i hvert fald ikke kunne lade sig gøre. Skal ikke kunne sige om der findes malware der kan gøre det udenom data on/off knappen. Tilbage til problemstillingen. Kommer i tanke om Android kan vise hvor meget data hvilke apps har brugt, i en given periode. Det er jo perfekt til det her formål. Beklager jeg ikke kom i tanke om det før. For at se databrug for apps i specifik tidsramme på Samsung: Indstillinger -> Forbindelse -> Databrug -> Brug af mobile data Herinde skal du så trykke i toppen på feltet der viser en tidsperiode. Der står som standard fra den første til den sidste dag i indeværende måned. 1.-31. aug. vil der stå i dag. Her kan man gå 3 måneder tilbage og se hvad forbruget var der. Man kan også gå ind og vælge specifikke apps som KUN må bruge mobildata Prøv lige at undersøge hvilke apps der har brugt data i den periode. Det kunne jo være der ligger en ukendt mistænkelig app. I forhold til det du nævner med specifikke apps må bruge data type X, så har du helt ret. Selvom du har givet en app tilladelse til at bruge data under roaming, kan den kun bruge data når både mobildata og dataroaming er slået til. Alle apps må som standard bruge både mobildata og dataroaming. Hvis du fjerner Facebooks tilladelse til at bruge roamingdata, kan du ikke bruge Facebook i udlandet, med mindre du er på WiFi. Også selvom dataroaming er slået til generelt.
--
Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0. Stats sidst opdateret d. 01/09-2021
--
Sidst redigeret 31-08-2022 19:19
#32
TisseFrans
Maxibruger
31-08-2022 23:01

Rapporter til Admin
#30 Det eneste jeg umiddelbart kan forestille mig er sket er at de har troet de har slået data roaming fra, men på en eller anden måde ikke har fået gjort det rigtigt eller slået det til igen. Du skriver selv det er to mindre teknisk kyndige personer så det kan jo godt være. Jeg ved ihvertfald at mine egne forældre sagtens kunne have fundet på at kokse rundt i indstillingerne selvom det var skåret ud i pap for dem!
--
#33
Peter.
Monsterbruger
01-09-2022 11:30

Rapporter til Admin
Altså Tyrkiet er jo ikke en del af EU, så det er jo bare standard roaming priser i et 3'e land, at nogle så har udvidet roaming som en del af abb. f.eks 3 "roamlikehome", der giver bilig roaming mange steder uden for EU, er jo bare et plus, men alle alarmklokker burde nu have ringet ved at bruge data i et ikke EU land. Så tænker de lidt selv er ude om det, når de har valgt et budget/discount/lavpris abb som Oister jo reelt bare er, i forhold til 3, det er jo 3 der ejer begge. Synes det er ret tydeligt på Oisters hjemmeside de kun dækker EU lande, ikke Europa.
--
Sidst redigeret 01-09-2022 11:35
#34
Peter.
Monsterbruger
01-09-2022 11:36

Rapporter til Admin
#33, som en del af deres "standard" data roaming, der er inkluderet i abb'et.
--
#35
Reptyl
Mega Supporter
01-09-2022 16:47

Rapporter til Admin
#31 Tak for nok det mest brugbare og afklarende svar so far :-) Jeg vil prøve igen med min fars og søsters telefon en dag jeg har tid, men jeg synes ikke jeg kunne se data så specifikt for dagen per app, som jeg kan med min egen huawei da jeg rodede det igennem på hans telefon forleden. Det kunne være super rart at få det afklaret bedre hvad der kunne være sket. og til #32 og #33 Synes faktisk det er ved at være lidt trættende og ubehageligt at skulle gentage mig selv og forsvare min familie. De er udmærket klar over at de har været for uforberedte, som min far beskriver det, så rent mentalt har de lidt glemt at de var i Tyrkiet modsat Grækenland, som var forrige destination hvor alt var smooth sailing med samme abonnement. Da de var i Grækenland brugte de sågar udelukkende hotel Wi-Fi netop fordi ingen af dem kendte til roaming ej heller dengang under indstillingerne i android. Så for lige at slå fast for aller aller sidste gang, da det er totalt besides the point nu. Nej de har ikke leget med at slå roaming til og fra. Som nævnt tidligere, så hvis nogen som helst af dem, skulle have kokset i det her, er det min mor der er fummelfingret og mindst tech kyndig af de tre. Min søster er så lidt tech kyndig, at hun ved hun ikke skal pille ved indstillinger af den slags og min far er gamer og er af samme mindset (dog ved at være den alder at han alligevel skal have hjælp med det meste nyt :P) Tråden her, har sagt det før og siger det en sidste gang nu, var for at blive klogere på det tekniske i hele det her hurlumhej. Vi alle synes selv det er dumt og pisse pinligt, når to af dem sgu har fået sms'er der fuldstændig udpensler priser og konsekvenser. Min egen konklusion er nok bare, at indstillinger eller ej, så er det sgu bedst bare helt at slå mobildata fra og ikke kun spekulere i dataroaming med mindre man absolut er afhængig af det og det samme har de lært. De har også lært at det kan betale sig at være kunder ved bedre firmaer end lort som Oister, da ikke engang prisen er hvad Oister er konkurrence dygtig på længere. Over and out (hopefully).
--
#36
gæst
Gæst
01-09-2022 17:45

Rapporter til Admin
jeg elsker nu oister og synes de virker som de skal.... så ved ikke hvem der er lort ... fordi man ikke kan finde ud af man er i tyrkiet og ikk grækenland... de sku os betale selvom det var en anden udbyder.... men held og lykke alligevel : )
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#37
Reptyl
Mega Supporter
01-09-2022 19:23

Rapporter til Admin
#36 er det helt bevidst du aldrig formår at læse posts igennem ordentligt og bare svarer i bedste troll maner? Du gemmer dig selvfølgelig også som gæst og ikke som bruger, gaaaab. Min holdning til Oister har på ingen måde noget at gøre med mine forældres kæmpe dummert af forbrug på ferien. Det er baseret på at spilde 1 ½ time i telefon med en "support" som påstod han hele tiden løb væk til en leder for at spørge om ting og sjældent kunne huske hvad man sagde eller hvad han lige havde været ved at undersøge. End ikke noget så simpelt, som at få afklaret om min mor kan modtage deres beskeder kunne deres kundeservice support formå. Han mumlede en smule om at der da måske vidst nok kunne oprettes en sag på det, for han kan ikke sende noget men kun komme med et par råd og ideer. Prisen ved Oister er identisk med flere af konkurrenterne og når jeg læser om deres kvalitet/ dækning så lyder det til at det er omtrent ligeså ringe udenfor byerne som det var way back da jeg selv var kunde ved dem og måtte skifte pga. det. Og inden endnu en dum kommentar kommer på min anmeldelse af Oister, så nej, det har intet at gøre med om de er villige til at give penge tilbage og være flinke. Synes det er fint at min familie har fået en lærestreg der gør at de faktisk tænker sig om, men lidt rar anerkendelse og noget som helst support havde sgu været rart i forhold til det tekniske! Og ja, så synes jeg egentlig at sætte en 450 kr grænse for roaming er pænt dårlig stil, når MB priser er som de er udenfor deres dækningsområde. Det virker for mig som om den grænse er sat tilpas lavt nok til at der gode penge for dem at hente, uden at virke som totalt ligeglade med en højere/ingen grænse. Jeg har selv lavet samme fejl way back i 2012 med en tur til Sverige og da jeg ringede for at blive klog på min pludselige 800 kr store regning, så uden overhovedet selv at spørge afskrev de en stor del af regningen. Det er den slags kundeservice der så gjorde, at selvom jeg kunne finde et abonnement der var 10-20 kr billeder så forblev jeg kunde en del år endnu. Lidt læsning på trustpilot, så virker basal kundeservice også som en stor udfordring for dem. Så ja, jeg synes sgu Oister er lort.
--
Sidst redigeret 01-09-2022 19:29
#38
Reptyl
Mega Supporter
01-09-2022 19:32

Rapporter til Admin
også synes jeg faktisk heller ikke det er fedt at tale med en support, hvor man undervejs i samtalen lige afbrydes eller mister tråden, fordi support lige skal sige noget eller kommentere på noget til de andre gutter på jobbet. Synes generelt at Yousee, telenor, Hiper, Callme eller CBB, som er de support jeg har snakket mest med, har ansatte i den anden ende af røret, der faktisk kan komme med svar og rent faktisk har nogen tråde de kan trække i, eller i værste tilfælde muligheden for at sende en videre til en der måske kan hjælpe bedre. Dette var ikke en mulighed ved Oister.
--
Sidst redigeret 01-09-2022 19:34
#39
wazer^
Super Nørd
01-09-2022 20:02

Rapporter til Admin
Mine forældre og søster har været i Tyrkiet og ikke gjort nok forarbejde inden de tog afsted (også er de så dumme/uheldige at have Oister som udbyder) Stoppede allerede der, så kan jeg regne ud at tråden kun blev mere dum at læse fra #0 :) Alle selskaber skal give dig information på når du hopper over på et andet netværk som ikke er DK, det samme sker prompte hvis man eksempelvis tager over grænsen til tyskland du får en besked med samme, takster osv. det hele bliver så flot beskrevet i den SMS du får Folk der vælger at ignorer disse SMS og har dataroaming aktiveret i et IKKE EU land som det første burde efterlade deres mobile elektronik enheder der hjemme med mindre man er klar til at fejl40/dumme bøder og eller man er så sten rig man er ligeglad. En besked ville se sådan her ud. Velkommen til Tyskland. Du har et X abonnement, og derfor kan du ringe, sende beskeder og bruge din EU-data i X lande - uden det koster ekstra. Læs evt. mere på X. Hvis du får brugt det inkluderede indhold i dit abonnement, gælder følgende priser: Ring hjem: 0,46 DKK/min. Ring lokalt:0,46 DKK/min. Modtag opkald: 0,00 DKK/min. Send SMS: 0,18 DKK/SMS Modtag SMS: 0,00 DKK/SMS Data: 0,01 DKK/MB Ring gratis for mere info: +45 X. Rigtig god rejse. Bedste hilsner X Send BV STOP til +45X, hvis du gerne vil afmelde denne info-SMS.
--
if ( $life( $me ) == $null ) { getLife( $me ) | halt }
#40
gæst
Gæst
01-09-2022 20:23

Rapporter til Admin
præcis #39 .... jeg burde også have stoppet med at læse : ) . Men tænker at vi ser en lignede en til næste sommer bare med en anden udbyder fordi de har skiftet.... og stadig ikke kan finde ud af det... og så får en regning. pøj pøj #0
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#41
Reptyl
Mega Supporter
01-09-2022 20:25

Rapporter til Admin
#39 "Stoppede allerede der, så kan jeg regne ud at tråden kun blev mere dum at læse fra #0 :)" .... Men her er lige en lang post, der gør mere af det jeg har frabedt mig i løbet af tråden og som bare gentager det, som jeg har sagt allerede er forstået og taget ved lære, samt lidt råd/vejledning om noget som slet intet har med det jeg søgte at gøre i #0 eller har uddybet i løbet af tråden. Lad dog for guds skyld være med at kommentere, hvis du selv siger du ikke gider læse hvad du kommenterer på. Beder admin om at lukke/slette tråden nu, for helt som forventet herinde var de primære svar fra folk af personlig, semi-nedværdigende karakter og meget nær off-topic for det meste. #40 og tak hr internet troll, pøj pøj med fortsat at troll folk gemt bag en gæste profil!
--
Sidst redigeret 01-09-2022 20:28
#42
gæst
Gæst
01-09-2022 20:53

Rapporter til Admin
ligesom dig selv ? ..... det passer jo hva der blev skrevet. og fordi det er en gæst er det jo ikke nødvendigvis en skjult profil. Men bare fordi Oister ikke bøjer sig for ja... du ved hvad. Så er de lort og dårlige... elsker den måde du påstår hårdnakket det er Oisters skyld... og de bare skal droppe de 2 x 450 kr .... pøj pøj #0
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#43
Peter.
Monsterbruger
01-09-2022 21:09

Rapporter til Admin
#41, Du beder os kommentere på hvordan det kan ske, det har ingen andre end dine forældre jo en jordisk chance for at svare på, med mindre vi har et screenshot af hvordan deres settings så ud, da de kom ind i Tyrkiet. At der er en grænse på 450 kr er jo bare heldigt, det ville have kostet langt mere før i tiden, det er jo ikke gratis for Oister (3) at tilbyde data på et netværk de ikke har egen roaming aftaler med, de bliver jo faktureret af en teleudbyder i Tyrkiet, som de selvfølgelig har lagt % oven i for at tjene penge, det skal en virksomhed jo, også derfor de kan give afkast på nogle udgifter hvis man klager og de synes det er rimelig, der kommer man nok længst ved ikke at have et lavpris selvskab, kundeservice er jo en ting de må skrabe lidt af på for at holde prisen lavere. Skal ikke kunne sige hvordan ting virker i andre familier, men her hjælper jeg da mine forældre når de skal ud og rejse uden for EU da de heller ikke er specielt it kyndige, om det er at anbefale at slå mobil data helt fra, eller finde ud af hvor/hvordan de får et lokalt simkort (som jo er/var goto løsningen mange steder), eller anbefale de køber/udvider deres eksisterende abb for bedre data aftaler. Snakker med dem flere gange ugentligt, så her vil de aldrig lige have smuttet på ferie uden resten af os ved det :D.
--
#44
Reptyl
Mega Supporter
01-09-2022 21:27

Rapporter til Admin
#43 Spørgsmål angående hvordan det kan ske er jo selvfølgelig min måde at spørge på, og dette uddyber jeg da også, hvad teknisk der kan stå bag at det sker. Jeg siger jo, at med hvad jeg har tjekket og grundigt undersøgt så har dataroaming jo været slået fra. Mit android kendskab fejler mig måske og derfor søger jeg hjælp rent teknisk i et forum med teknisk kyndige folk. Men ærlig talt synes jeg at man i større grad åbner sig op til trolling og en masse offtopic kommentarer, eller at folk ønsker og forsøger at dreje det i en anden retning. Når jeg har spurgt min familie så detaljeret og på så mange måder, så går jeg stærkt udefra at de ikke bullshitter eller lyver overfor mig. Når jeg så skal blive ved med at forklare, at dataroaming altså ikke har været slået til, men nye og gentagende kommentarer bare kører i ring med at det har de med garanti slået til ved uheld eller med vilje, så har man jo ingen intention om at hjælpe mig med at finde en potentiel teknisk forklaring eller fejlfinde, men udelukkende at bidrage negativt. Du har ret i at det er rart at der overhovedet er en grænse, hvis du læser det jeg skrev, skriver jeg også bare at jeg synes at det er et ret snu og gennemtænkt beløb som ikke er sat for forbrugeren, men fordi det er lige tilpas højt nok til at der er gode penge at hente for dem, men lavt nok for at folk nok ofte ikke vil gøre noget særligt ud af det. På intet tidspunkt har jeg givet udtryk for at vi har et problem med at de skal betale for deres uopmærksomme forbrug og den pris det har. Og selvom det lyder som en tydelig hentydning til at jeg ikke hjælper dem, så er jeg i præcist samme båd som dig og hjælper med det jeg kan og ved noget om, som familiens IT/tech support. Jeg vidste ikke, at man kan ende med at rende ind i problemer når dataroaming er slået fra udenfor EU. Mere og mere peger på at der er nogen indstillinger der helt sejler, bliver ignoreret eller potentielt tilsidesættes af enkelte apps er det jeg bliver gjort klogere på, nu hvor jeg også har spurgt mere specifikt ind til problemet andetsteds.
--
Sidst redigeret 01-09-2022 21:30
#45
wazer^
Super Nørd
01-09-2022 21:30

Rapporter til Admin
"Jeg synes at det er et ret snu og gennemtænkt beløb som ikke er sat for forbrugeren, men fordi det er lige tilpas højt nok til at der er gode penge at hente for dem, men lavt nok for at folk nok ofte ikke vil gøre noget særligt ud af det" WHAT? Du bliver ved med at fortælle om hvordan og dig og din familie er et offer for idioti I selv har planlagt. Du skal blive voksen og tage det som en.
--
if ( $life( $me ) == $null ) { getLife( $me ) | halt }
#46
Reptyl
Mega Supporter
01-09-2022 21:32

Rapporter til Admin
#45 Stop nu. Det er jo ren mudderkastning nu. Jeg har vel ret til at tænke at det beløb er som det er af en årsag. Planlagt idioti? Stop dig selv og kommenter når du rent faktisk læser de tråde igennem du kommenterer på. Har jo allerede beskrevet at det var uopmærksom "idioti" fra deres side og de ikke har et problem med at betale pengene.
--
Sidst redigeret 01-09-2022 21:34
#47
wazer^
Super Nørd
01-09-2022 21:37

Rapporter til Admin
#46 Skal vi blive enige om hvem der ejer telefonen og hvem ansvar det er selv at holde styr på tingene for det man har et abb på ligeledes?, der er ikke andre at klantrer end jer selv, hvad havde du ærligt tænkt på med denne tråd. Du maler fanden på væggen og siger oister er et skod firma og nu skal der trues med bål og brænd over en klassisk fejl40, du siger ovenikøbet at din familie er dummere end dig.
--
if ( $life( $me ) == $null ) { getLife( $me ) | halt }
#48
Reptyl
Mega Supporter
01-09-2022 21:44

Rapporter til Admin
# 47 Du bliver da ved, kan du ikke bare skride eller rent faktisk starte med at svare på og forholde dig til emnet? Jeg siger at Oister er et skod firma og jeg siger præcist hvorfor jeg synes det. Siden at du er så skide doven ikke at gide at læse så er TL;DR er at min holdning til dem er fuldstændig urelateret til min forældres regning og fejltagelser. Skal vi ikke lige blive enige om, at hvis man læste det der har været skrevet i tråden, så vidste man også godt allerede, at på intet tidspunkt er der blevet nævnt problemer i forhold til ansvaret og at der ikke er klandret over at det her er skide synd og dermed andre (Oisters) skyld? Jo tak, lad os blive enige om det. For sidste gang, og fat det nu, tråden her handler om teknisk hjælp for at forstå hvordan det kunne være sket, med udgangspunkt i at det ikke er en fejl40 direkte relateret til at de har pillet ved dataroaming selv. Så er det fint at dig og andre mener det er løgn og alligevel ønsker at lave lidt drama og prikke til folk, men det er ren offtopic og det er blevet frabedt tidligere i tråden. Hvis man absolut skal snakke om at opfører sig og tage ansvar voksent, så er ToFFO, bare som eksempel, en af få der har formået at komme med teknisk svar selv senere i tråden som hjælp i forhold til fejlfinding og forståelse for det tekniske bag det hele.
--
Sidst redigeret 01-09-2022 21:45
#49
TisseFrans
Maxibruger
01-09-2022 22:27

Rapporter til Admin
#35 Jamen du læser jo heller ikke hvad jeg har skrevet længere oppe. På visse android telefoner er data raoming slået til SOM STANDARD. Det er det på min og alle de andre android telefoner jeg har. Og som du selv skriver så har dine forældre ikke roddet med data roaming indstillingerne overhovedet. Jamen så har data roaming sgu nok været slået til hele tiden lige siden de tog hjemmefra!
--
#50
Reptyl
Mega Supporter
01-09-2022 22:47

Rapporter til Admin
#49 og den formodning betyder så også de har med fuld bevidsthed slået det fra selv igen så, da den var slået fra på alle 3 personers telefon da jeg tjekkede det efter de var kommet hjem. For mig lyder det som en hentydning til at de lyver eller forsøger at snyde mig. I så fald er de også virkelig gode skuespillere, sådan som jeg har brugt timer på at gennemgå det hele med dem fra top til tå og prøve at forstå deres telefoner og indstillinger i fællesskab med dem :) Helt tilbage i #0 skriver jeg følgende: "Jeg bad dem tjekke at dataroaming ikke er slået til og sørge for den var slået fra inden de tog afsted. De vidste ikke engang hvordan man slår det til, til at starte med." Dette bad jeg dem kun om. Jeg blev ikke bekræftet i om de faktisk gjorde det. Her i dag fortæller min mor mig dog, og hendes telefon var en af dem der ikke brugte data, at hun glemte at tjekke det. Dette bekræfter mig bare i at dataroaming som standard har været slået fra. Hun har hverken pillet ved at slå til og slå fra. Jeg har igen nu skridt for skridt fået min far til at forklare mig og vise sin telefon også, og igen stoler jeg på hvad han siger. Han har altså ikke været inde for at slå dataroaming til i androids indstillinger eller leget med den funktion.
--
Sidst redigeret 01-09-2022 22:48
#51
moiety
Gæst
01-09-2022 22:57

Rapporter til Admin
Læg sag an mod mobilproducenten, for at have ødelagt deres ferie.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#52
TisseFrans
Maxibruger
01-09-2022 23:10

Rapporter til Admin
#50 Ro på, jeg beskylder skam ikke nogen for at lyve. Slet ikke mindre tech kyndige. Men ok! De har været i Grækenland hvor de roamede løs, altså må roaming have været aktiveret der. Slog de det så fra manuelt igen da de kom hjem? Det giver ikke så meget mening at gøre når man kommer hjem og du skriver at de hverken har slået det til eller fra. Men du skriver også at din mors telefon ikke roamede. Altså må nogen jo have slået det fra efter de kom hjem fra Grækenland alligevel. The plot thinkens! Jeg tror ikke der er nogen der lyver eller prøver at snyde hinanden. Jeg tror bare der er nogen som ikke rigtigt har styr på teknikken og ikke rigtigt er klar over at hvad der er trykket på henad vejen lol.
--
#53
Reptyl
Mega Supporter
01-09-2022 23:15

Rapporter til Admin
#52 Eller så glemte du at læse, at jeg skrev at de rent faktisk kun brugte hotel Wi-Fi i Grækenland. Much plot, very thick. Det var jo netop fordi, at de i Grækenland har forladt hotellet selvfølgelig med telefonerne sat på de indstillinger de plejer at være (der har i hvert fald ikke været pillet ved noget), men uden at have haft problemer på ferien i Grækenland :)
--
Sidst redigeret 01-09-2022 23:16
#54
Data Brug
Gæst
02-09-2022 09:28

Rapporter til Admin
Data Roaming indstillingen på telefonen har sine begrænsninger. Når man lige forbinder til et helt nyt netværk kan der lige gå et par sekunder eller 10 inden telefonen opdager at det er et fremmed netværk, som den ikke må bruge data på. I dette tidsrum kan og vil telefonen bruge data. Det samme sker hvis telefonen har været slukket, inden den opdager at den ikke må bruge data på dette netværk, kan den allerede havde brugt noget data. Vælg et fast netværk, i stedet for at lade telefonen automatisk forbinde til et netværk. Der ved husker telefonen at den ikke må bruge data f.eks. ved en genstart da den går ud fra at den skal forbinde til samme netværk.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#55
Jonathan B.
Superbruger
02-09-2022 10:12

Rapporter til Admin
#54 - Det er ikke korrekt. Din telefon ved at netværket er et fremmet/udenlandsk netværk inden det overhovedet er forbundet. Det gør den via netværkets MCCs kode og telefonens simkort/IMSI. Danske netværk har 238 som MCC kode og Tyrkiet har 286. Et dansk ISMI vil derfor starte med 238 og ikke 286. Derfor ved din telefon at det er udenlandsk netværk, og vil ikke finde til data, ved mindre roaming er slået til. Du kan læse en pæn forklaring om det her. Forklaring bygger på national roaming men princippet er ens: https://issuetracker.google.com[...]
--
#56
Data Brug
Gæst
02-09-2022 11:51

Rapporter til Admin
@55 ok, så siger vi det. Så forstår jeg bare ikke at google har anderkendt det som en bug i Android at den kan finde på at bruge data ved skift af netværk eller genstart. Det har også tidligere været et problem i iOS, men er det ikke længere.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#57
Spriz
Elitebruger
02-09-2022 22:04

Rapporter til Admin
Sig mig engang, er der overhovedet ingen af jer der læser at de har slået roaming FRA på telefonerne? Så burde de da ikke roame. Forpulede botnakker…. jeg har tidligere været 2 gange i Tyrkiet for nogle år siden og både fruen og jeg er på Oister, men vi Hsr dog iPhones. Måske der er en defekt med en kombination af Android, Oister og Tyrkiet?
--
#58
gæst
Gæst
03-09-2022 05:47

Rapporter til Admin
#57 læste du overhovedet tråden ...hahaha data forbruget kommer ikke af sig selv : ) "De har brugt deres telefoner meget meget meget lidt på ferien. Det har været messenger, google maps og det er pretty much det på app området." de har nok ikke brugt det på hotellets wifi .... haha
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#59
ToFFo
Guru
03-09-2022 15:50

Rapporter til Admin
#56 - Det lyder interessant. Er det noget du kan linke til mere info om? Jeg vil meget gerne læse mere om det.
--
Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0. Stats sidst opdateret d. 01/09-2021
#60
Reptyl
Mega Supporter
03-09-2022 16:23

Rapporter til Admin
Jeg har kigget nærmere på forbruget og tidspunkterne. Min far har brugt sine 450 kr data i et tidsrum på ca. 10 min. 5. august om formiddagen ved 10 tiden. Dette gør bare alt endnu mere forvirrende, da de på det tidspunkt har overnattet fra at ankomme sent 4. august i Tyrkiet. Det tidspunkt det data forbrug sker, har de ikke forladt / begivet sig væk fra hotellet endnu. Deler lige billedet fra tidligere i tråden igen der viser databrug kl. 10:10 5. august. https://imgur.com[...] Til de folk der elsker at komme tilbage til tråden for at troll og gå off topic... I tænker vel også bare de lyver i dette tilfælde, right? Mine forældre er meget dårligt gående, vi skal altså længere op ad dagen den 5. august før de har været klar til at forlade hotellet efter rejsen derned. De er altså på hotellets Wi-Fi. Hvis der skulle have været tale om at lave en "upser" med databrug, så giver det bare slet ingen mening med alt det viden jeg har samlet nu, for så burde det da have været sket på vejen til hotellet og whatever baggrunds data brug. Er der måske sket et koks ved at de har gået på Wi-Fi ved hotellet og noget data er somehow koblet på noget mobildata? Synes bare det hele bliver mere og mere forvirrende.
--
#61
gæst
Gæst
03-09-2022 16:36

Rapporter til Admin
det har så ikke været hotellets wifi... (desuden som du selv skrev tidligere... de har ikke de store færdigheder på mobil opsætning... men tro du bare selv på det. men hyr nogle advokater og kom bare af med flere penge... du tror vel ikke Oister selv finder på det vel.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#62
wazer^
Super Nørd
03-09-2022 16:40

Rapporter til Admin
#60 Du har ingen garanti for det er live tælling log. Der hvor du skal kigge er via telefonen og ikke 3rd part, der vil altid være et delay om det er 10ns/ms/sek/min/time det kan du aldrig vide og eller hvor mange links der er igennem før logs rammer oister's/3 serverer. Som du selv kan se i loggen så er ALLE disse tidstempler hentet på en gang, telefonen har ikke brugt så meget data på en gang på så kort tid ved at være i dvale, og slet ikke splittet data. Dvs. de henter/får nok tids interval på måske 30minutter eller 3 timer, det er der ingen der ved. Det samme vil oister kundesupport hellere ikke vide, det er bare almindelig personer som skal servicerer dig med normale problematikker. Skal du have mere specifik tidsstempler, jamen så er du enten FBI,politiet eller anden indsats, ELLER du står i retten.
--
if ( $life( $me ) == $null ) { getLife( $me ) | halt }
--
Sidst redigeret 03-09-2022 16:45
#63
Reptyl
Mega Supporter
03-09-2022 17:34

Rapporter til Admin
#61 Pis nu af. Du da simpelthen for dum at høre på. #62 Hmmm okay det med delay vidste jeg heller ikke kunne være en ting. Vil da prøve at se om jeg kan blive klogere på det så næste gang jeg kan rode med min fars telefon.
--
#64
gæst
Gæst
03-09-2022 17:54

Rapporter til Admin
pis selv af #63 fatter nada for du gider alt det ..... du ved jo der skal betales... og du får jo ikke kun det bekræftet af alle stort set
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#65
Spriz
Elitebruger
03-09-2022 23:05

Rapporter til Admin
#58 jeg har netop laest traaden - inkl det her stykke: TL;DR:To telefoner er blevet opkrævet for 450 kr data per telefon i Tyrkiet på trods af dataroaming ikke er slået til (mobildata er nok enabled, men IKKE ROAMING)
--
#66
ToFFo
Guru
03-09-2022 23:23

Rapporter til Admin
#60 - Der findes vist en indstilling et eller andet sted, som siger at man i visse situationer ignorerer WiFi og bruger mobildata. Det er tænkt som en sikkerhedsfeature, hvis telefonen er på et WiFi man ikke stoler på, eller bare er shitty, så vil den alligevel bruge mobildata. Men det virker heller ikke hvis dataroaming er slået fra uanset og jeg tror heller ikke det er årsagen. Så vi har fået afklaret hvilke apps der har brugt dataen og hvornår dataen er blevet brugt. Google maps kan være en meget data-sulten app! Men vi kommer hele tiden tilbage til den samme problemstilling. Hvorvidt dataroaming har været slået til eller ej på det tidspunkt. Jeg er bange for vi aldrig fået en afklaring i sagen. Det eneste scenarie jeg kan få til at give mening er at dataroaming har været slået til, på det tidspunkt hvor dataen er blevet brugt. Men det siger du det ikke har været. Så strander vi lidt der.
--
Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0. Stats sidst opdateret d. 01/09-2021
--
Sidst redigeret 03-09-2022 23:24
#67
Reptyl
Mega Supporter
03-09-2022 23:36

Rapporter til Admin
#64 fatter nada af at du gider blive ved med at lave toxic, troll, offtopic og absolut useless posts. Regningen blev betalt for 2 dage siden nu, det handler ikke om pengene. Det er en legit undren og ønske om at forstå hvad der kan ske. Særligt når man har haft en Oister gut i røret der har fyldt en med random shit man så bagefter skal gå fuld mythbusters mode på. For det er virkelig hvad den her tråd handler om, det er ren og skær mythbusters og det er helt fint, at konklusionen er som den fra ToFFo hvor vi har prøvet at tænke hvad der kunne være sket igennem, men man altid vender tilbage til problemet om hvorvidt eller hvordan dataroaming er slået til. I det mindste har jeg lært to ting. Det er stadig ligeså svært at få hjælp der holder sig til topic herinde og alt der hedder data brug i udlandet fremover bliver gjort med ekstra omhu, ikke bare med livrem men sgu med livrem og seler for at være helt sikker, da selv jeg var sikker på at man kunne være stensikker bare med dataroaming slået fra, men det er jeg da stadigvæk i tvivl om, både på baggrund af mine forældres oplevelser, men folks kommentarer og en masse google søgning nu. Tak til jer der rent faktisk prøvede legit at svare og hjælpe.
--

Opret svar til indlægget: Dyr roaming regning fra ferien selvom roaming er s...

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login

Denne tråd er låst, og du kan derfor ikke oprette svar i den.

Begrundelse

Så er denne tråd kørt langt nok ud og tråden er lukket.

Låst af Thomas | 04-09-2022 18:12

NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE