Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

Protein og exercise

Af Gæst knir | 12-06-2019 20:14 | 706 visninger | 25 svar, hop til seneste
Drikker man protein-drik før efter eller imens? Jeg synes altid når man ser bodybuilders træne har de sådan special drikke dunk med proteinshake
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#1
knir
Gæst
12-06-2019 20:14

Rapporter til Admin
*Jeg synes altid når man ser bodybuilders træne har de sådan special drikke dunk med proteinshake "Imens de trænker"
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#2
knir
Gæst
12-06-2019 20:15

Rapporter til Admin
*trænker :) ikke trænker
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#3
knir
Gæst
12-06-2019 20:23

Rapporter til Admin
Og lige et spørgsmål mere, hvilken protein skal man vælge? jeg kan se der er forskellige slags der er Vegansk proteinpulver Kasein proteinpulver Whey proteinpulver Ja jeg er ny i det og vil derfor gerne vide hvad jeg skal købe Tak
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#4
Mr. WoLF
Guru
12-06-2019 20:28

Rapporter til Admin
Har du overflødig fedt så ren protein, skal du tage på så en gainer med protein. Indtage f.eks 1 time før træning og inden natten. Træning er som religion så der er meget info at tage mod
--
#5
Tracyfox
Monsterbruger
12-06-2019 20:31

Rapporter til Admin
Preworkout inden træning BCAA imens du træner Proteinpulver efter træning, evt sammen med kreatin.
--
#6
knir
Gæst
12-06-2019 20:42

Rapporter til Admin
Hvis man tager Preworkout, hvor længe skal man så vente til at begynde træning?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#7
Tracyfox
Monsterbruger
12-06-2019 20:58

Rapporter til Admin
20-30 min inden du træner
--
#8
MadsFerguson
Elite Supporter
12-06-2019 21:13

Rapporter til Admin
It doesn't f****** matter.
--
Large deployment System Engineer, High Performance Computing specialty.
#9
Dragonheart
Elite Nørd
12-06-2019 21:24

Rapporter til Admin
What he/she . #8 said. Der er evidens for du skal skal have stilstrækkelig med protein og være i kalorieoverskud hvis du vil have en forøgelse af din muskelmasse ifm med træning. ævt fordelt udover dagen At bruge "windows of opportunity" dvs umiddelbart efter træning for at indtage protein er der også evidens for. Omend det er en meget meget lille fordel ift at fordele protein generelt udover dagen. Praktisk talt kan det ikke betale sig. hverken effektmæssigt og slet ikke økonomisk. Medmindre du er reel bodybuilder. Men igen.. effekten er meget meget lille. Ordentlig træning betyder langt langt mer end hvornår du indtager dit protein. Whey proteinoulver (lavet af ko-mælk) er det eneste proteinpulver med en fuld aminosyreprofil. Det er det bedste at tage. Men vær opmærksom på det indeholder meget calcium. Pre workout pulver osv findes der så vidt jeg kan se ingen evidens for har en effekt - spild af penge. bodylab.dk har en masse gode artikler
--
Sidst redigeret 12-06-2019 21:25
#10
Jesper164a
Maxi Supporter
12-06-2019 22:51

Rapporter til Admin
knir, jeg tror først du skal sætte dig til at undersøge hvad proteiner rent faktisk er. Det lyder lidt på dig som et vidundermiddel som man propper sig med og så bliver man en hakket makker...
--
Hvad er fede menneskers, favorit computer mærke? - Dell'er. (Bah-dum-tich)
#11
Hold da op
Gæst
12-06-2019 23:05

Rapporter til Admin
#0 Bare ud fra det du skriver, der kan man konkluderer, at du er helt ny og ikke aner noget som helst om træning samt kost og kosttilskud. Vi alle skal starte et sted, og som #10 skriver, så sæt dig ned og læs omkring alt det med træningen, kosten og tilskud. Der er MEGET at lære og du kan læse dig til meget viden. Ellers hop ind på www.bodybuilding.dk[...] som ved er det eneste rigtige forum tilbage i DK? Det var dog langt mere aktivt, for en 10-12 år siden, da rigtig mange som var med til at starte siden op, nu er blevet ældre familiefædre, og derfor har droppet kulturen og siden igen. Men protein pulver er ikke noget mirakelpulver, og det skal kun bruges som tilskud. Ideelt set, så skal du SPISE alle dine kalorier om dagen, men da det godt kan være svært, så kan man snuppe nogle shakes. Men læs, læs, læs nu om det hele først og SÅ kan du spørge. Bodybuilding er 90 % i køkkenet og 10 % i centeret. Men ud fra hvor ny du er, og du er ret ny, så betyder intet af det her noget som helst. Trial & error og kom i gang med at træne.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#12
Hepheyy
Gigabruger
12-06-2019 23:55

Rapporter til Admin
#9 Pretty much perfekt sagt. Og ja tjek bodylabs artikelarkiv ud.. der er du fri for en masse bro-science som #4, #5 og #7 slynger over disken. Her er deres argumenter baseret på videnskabelige undersøgelser. Krummer dog stadig tæer når proteinpulver bliver omtalt som noget man 'tager'. I 2019 bliver det nærmest opfattet som et mirakelmiddel, selvom det egentlig bare er en naturlig spise - præcis som de andre makronæringsstoffer.
--
#13
Devilduck
Superbruger
13-06-2019 11:00

Rapporter til Admin
rigshospitalet lavede en undersøgelse for nogen år siden, hvor en gruppe almindelige mennseker efter træning drak hvad der svarer cirke til en halv liter Matilde Kakao mælk. Det var indenfor 30 minutter efter endt træning. De havde større udbytte af træning sammenlignet med kontrolgruppenn. https://www.physiology.org[...] En af mine gamle venner havde en relevant uddannelse og fortalte at muskel opbygningen efter træning har har et vindue på de 30 minutter hvor du kan bruge de ekstra proteiner (der skal også være noget sukker for at det virker) resten af tiden efter træning vil du opbygge muskelmasse hver gang du hviler den pågældende muskel gruppe. Så ideelt set hedder det protein+sukker indenfor 30 min samt hvile i perioden og så meget hvile derefter. Det er ikke alle undersøgelser der har bekræftet resultatet. Resten af tiden skal du tilføre din krop kulhydrater i et tempo hvor du aldrig mangler dem. Hvis din krop løber tør for kulhydrater begynder den at forbrænde de muskler du lige har trænet for at bygge op. De vigtigste hvis du vil opbygge muskler er dog at du spiser nok og korrekt og sover nok. Det vi snakker om her er dog min maxing så - men hvis du vil gørenoget ekstra for måske at maxe dit udbytte så er det sådan du gør det. Men du skal læse om hvordan det virker hvis du skal realisere det. Og husk at der er kemi i vores kroppe så der er super mange faktorer der spiller ind, det er super komplekst, Men de ekstra 6g protein og 30g sukker kommer jo ikke til at skade, så why not? Tror at de fleste mennesker køber protein pulver "fordi det godt for musklerne" og så bruger de det ifølge deres intuition. Så lad være med at gøre som du ser andre gøre - Og husk at vi alle reagerer forskelligt på træning og næring, nogen af os for kæmpe udbytte og andre ikke så meget. Når man siger at noget virker som fx protein drik, så skal der være en målbar effekt når man tester mange mennerskers gennemsnitlige udbytte. det hedder anabolic window på nettet hvis du vil søge
--
#14
lol
Gæst
13-06-2019 11:09

Rapporter til Admin
jeg vil også være en hakket makker
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#15
waskustobaskus
Nørd Aspirant
13-06-2019 11:29

Rapporter til Admin
Det med den “gyldne” halve eller hele time efter træning er skudt i gulvet. Det har ikke rigtig noget at sige hvad tidspunkt du indtager din protein på. Spiser man normalt har man altid overskud af protein. Personligt tager jeg mit, sammen med bcaa under min træning. Og de fleste som spiser normalt har ikke brug for det.
--
#16
MadsFerguson
Elite Supporter
13-06-2019 13:12

Rapporter til Admin
#13 du har en ridse i CD'en mester, din hukommelse er gået tilbage til 90'erne. Hvis du glemmer anabolic windows og læser nogle af Anders Nedergaard artikler, også specifikt på emnet, så ser du at det er en gammel teori som er skudt i sænk.
--
Large deployment System Engineer, High Performance Computing specialty.
#17
ToFFo
Guru
13-06-2019 13:44

Rapporter til Admin
Som andre også nævner... Doesn't matter. Måske hvis du har en ekstremt proteinfattig kost, kan det være en fordel for dig at få dit protein gennem shakes. Hvis du spiser bare nogenlunde normalt, så drop det. Folk propper sig med alverdens pis og alle pulver-pusherne griner hele vejen til banken. Og selvfølgelig også bagefter. For folk bliver ved. Det er ligesom "normen" på de kanter... Spis normalt og få dine proteiner den vej. Ellers skider du dem sikkert bare ud igen og så er de penge spildt.
--
- Indsæt signatur -
#18
NiceRag
Nørd Aspirant
13-06-2019 13:46

Rapporter til Admin
Din krop skal jo ikk bruge det FØR du har trænet og det er efter min mening nemmere at træne uden man har proppet en halv liter smoothie ned i svælget #3 den ene er plantebaseret protein, og de 2 andre er baseret på mælkeprodukter jeg ville nok personligt snuppe Whey men overordnet ville jeg nok hellere spise noget kylling, fisk eller oksekød, istedet for "ren protein" der er en del andet næring i kødet som kroppen også skal bruge. fedtstoffer, osv osv
--
Sidst redigeret 13-06-2019 13:49
#19
RM88
Maxibruger
13-06-2019 13:49

Rapporter til Admin
Det mest sete eller "almindelige" har altid været at man drikker sig en shake bagefter. Dermed ikke sagt at der er nogen "korrekt" grund til det. Du er helt ny, siger du, så jeg forstår godt hvis du vil prøve med lidt ekstra :) Jeg vil råde dig til at gøre hvad du føler for, og føler at du har brug for - for mig svinger det, jeg kan godt lide at have protein pulver stående, nogle gange drikker jeg det før, nogle gange efter, det afhænger af dagen og situationen. Hvis det er en del timer siden jeg har spist og jeg føler jeg godt kunne bruge lidt i maven inden en træning, så sluger jeg lige en shake 10-15 min før jeg kører derned. Ellers efter, nogle dage slet ikke fordi jeg ikke har behovet eller ikke gider :) Hvis jeg fx kører direkte hjem og laver mad og spiser så dropper jeg den - omvendt hvis jeg ikke gider lave mad og ved der går nogle timer før jeg kommer til at magte at æde noget, så kører jeg en eller en dobbelt ned når jeg kommer hjem. Du skal nok lige være opmærksom på - Hvis målet er et vægttab, så indtager du bare flere kalorier ved at tilføje protein shakes, hvilket ikke vil hjælpe dig med at komme ned i vægt. Angående produkter, så skal du bare gå efter ganske almindelig Whey protein, Whey80/Whey100. Personligt vil jeg anbefale bodylabs StartNutrition pulver og Bodylabs eget. Evt. kan du kigge dig lidt omkring på: https://candidlab.com[...] God hjemmeside :)
--
Asrock Fatal1ty z170 Gaming K6 | I5 6600k @4.8Ghz | Gtx 1080ti | 16Gb(2x8) G.Skill TridentZ, 3200Mhz | EVGA Supernova 750G2 | Samsung Evo 970 M.2 |
--
Sidst redigeret 13-06-2019 13:51
#20
RM88
Maxibruger
13-06-2019 13:55

Rapporter til Admin
Iøvrigt, Kasien Protein optages langsomt, Whey optages hurtigt. Sådan meget basalt sagt :) Det kan så være lavet af forskellige ting, men det vil altid fremgå af produktet på siden, om det er plantebaseret eller Animalsk :)
--
Asrock Fatal1ty z170 Gaming K6 | I5 6600k @4.8Ghz | Gtx 1080ti | 16Gb(2x8) G.Skill TridentZ, 3200Mhz | EVGA Supernova 750G2 | Samsung Evo 970 M.2 |
#21
Andersjepsen
Monsterbruger
13-06-2019 13:56

Rapporter til Admin
Jeg vil da lige give mit besyv med :) Jeg har trænet bodybuilding i snart 10 år - alle årene har jeg været rimelig seriøst ift. selve træningen, kosten er først kommet rigtig på plads de sidste 3 år. Ift. proteinpulver, hvad du vælger mm. kommer det ikke til at have den store betydning ift. hvad du får ud af din træning. Det kommer an på den energi du lægger i det, om du udfører øvelserne korrekt, har det ordentligt program etc. Derudover er kosten den essentielle del i, at få ordentlige resultater. Jeg var selv super skinny da jeg som 17 årig startede med at træne (190 høj, 65kg). I de første 6 år åd jeg mere eller mindre alt hvad jeg kunne få indebords for at vokse, hvilket resulterede i at jeg gainede omkring +35kg og lå stabilt på de 100 i en længere periode. Jeg havde ingen forstand på hvad der var ''gode'' og ''dårlige'' fødevare, så alt røg ind, såsom hvid pasta, brød, højt fedtet kød mm. Efter jeg fik styr på en sund og varieret kost bestående mere eller mindre af havregryn, fedtfattigt kød, quino, brune ris, søde kartofler, fisk mm. begynder jeg for alvor at få en flottere symmetri :) Så kort fortalt, hvad du tager af kosttilskud, hvordan du tager det mm. er er dråbe i havet ift. hvad du får ud af din træning. Hvis jeg endelig skal pege på nogle kosttilskud som er gavnlige, er det vitaminpiller og fiskeolie. Det skal siges at jeg selv bruger protein pulver, udelukkende for at holde min craving for søde sager lidt hen, da god kvalitets proteinpulver (gymnordic, bodylab fx) smager yderst delikat - og det er et bedre alternativ end at gå amok i sukker :)
--
#22
RM88
Maxibruger
13-06-2019 14:01

Rapporter til Admin
#18 "din krop skal jo ikke bruge det før træning" Det er forkert. Din krop kan have brug for proteiner, kulhydrater og fedt på alle tidspunkter af døgnet. Desuden så er det jo ikke fordi at hvis man drikker det inden eller under træning, at så forsvinder det på magisk vis og kan ikke længere bruges. Når alt kommer til alt, så handler det om dit samlede indtag af kalorier og makronæringsstoffer du indtager i døgnet/hen over en uge. Hvorvidt om du får nok eller ikke får nok.
--
Asrock Fatal1ty z170 Gaming K6 | I5 6600k @4.8Ghz | Gtx 1080ti | 16Gb(2x8) G.Skill TridentZ, 3200Mhz | EVGA Supernova 750G2 | Samsung Evo 970 M.2 |
#23
RM88
Maxibruger
13-06-2019 14:07

Rapporter til Admin
#21 - Lyder som en rejse, og med et fedt resultat. Men hvad er der galt med brød og fedtholdigt kød? :) En god skive rugbrød med masser af fuldkorn og fibre har aldrig skadet nogen. Og en god fed laks eller en lækker fedtkant på en god bøf heller ikke :)
--
Asrock Fatal1ty z170 Gaming K6 | I5 6600k @4.8Ghz | Gtx 1080ti | 16Gb(2x8) G.Skill TridentZ, 3200Mhz | EVGA Supernova 750G2 | Samsung Evo 970 M.2 |
#24
Andersjepsen
Monsterbruger
13-06-2019 15:29

Rapporter til Admin
#23 Tak :) - Nej du har ret, der er ingen skade i at spise fedtholdigt kød - så længe det er den gode slags. fed fisk mm. er bestemt godt i de rigtige mængder! Der hvor jeg gik galt i byen var, at jeg spiste ''dårligt'' oksekød med for meget fedtprocent i, frosne kødruller mm. you get the point. Efter det blev skiftet ud med en bedre blandet kost skete der lidt. Derudover var jeg også kæmpe modstander af grøntsager de første mange, mange år af min levetid - også da jeg startede med at træne, da jeg simpelthen havde bildt mig selv ind, at jeg ikke kunne lide det. Jeg spiser massere grønt den dag i dag, samt et par stykker frugt dagligt. Der er som sådan intet galt i rugbrød - jeg spiser det også selv til tider. Jeg laver dog mit eget stenalderrugbrød, da jeg har det bedst med at vide præcist hvad der er i ;) Min kost er meget den samme, men jeg er vant til det og har det helt fint sådan. Jeg kører typisk i meget af det samme, havregryn, quino, brune rids, kylling, fisk, oksekød, søde kartofler, grønt (massere af det) hytteost, bananer etc. Efter jeg skippede alt færdig lavet mad og udelukkende købte rene råvare fik jeg en mærkbar forskel fysisk i min krop samt psykisk. Derudover skar jeg mere eller mindre også ALT sukker væk. Jeg kan kun anbefale det til alle, selvom det er møg svært i starten :)
--
#25
waskustobaskus
Nørd Aspirant
13-06-2019 17:32

Rapporter til Admin
Hvis du ikke har fået noget at spise en time eller 2 før din træning og du ikke tager noget under træningen, kan du med fordel tage en protein shake efter træning, ellers: spild af penge.
--

Opret svar til indlægget: Protein og exercise

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning