Der er nok flere faktorer.
Først og fremmest har film og musik traditionelt været større markeder end computerspil, hvilket nok stadig gør sig gældende, når vi taler film. Det er samtidig også markeder der har talt til næsten alle mennesker, uanset aldersgrupper, mens computerspil (og konsol- og mobilspil) først i højere grad er blevet mainstream indenfor de sidste to årtier.
Efter Napster og efterfølgende tjenester tvang musikbranchen til at forandre sig, har der stort set ikke været et stort piratproblem længere, fordi du kan få nærmest ubegrænset musik via Spotify mv. til næsten ingen penge.
Det samme har spil været igennem på computer med let og forholdsvis billig distribution, hvor piratkopiering nok er reduceret til de lande, hvor man stort set ingen penge har og så de rabiate fanboys, som nægter at købe spil på launcher X, i stedet for launcher Y, men selvfølgelig alligevel skal spille det pågældende spil. På konsolsiden har det siden PS2-tiden været svært at bryde kopisikringen på konsollerne i samme grad, som det var tilfældet i "de gode, gamle dage", hvilket selvfølgelig også har været med til at tvinge kunderne til at købe spil.
Men jo, der har da været sager for år tilbage, hvor piratkopiering førte til store straffe, bl.a. i Danmark, hvor der blev distribueret cd'er med masser af ulovligt software (Best of Internet, Frozen osv.), og nogle af folkene bag blev nappet. Men i dag er problemet i praksis så småt, at der ikke længere kommer store sager ud af det.
Hvad #1 skriver om, at de fleste spil er multiplayer er dog noget vrøvl, fordi der er masser af singleplayer-spil derude. Men det er sandt, at det er stort set umuligt at spille moderne multiplayerspil sammen med andre, med mindre man har en original kopi.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.