Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
PHEV-Hybrid. Benzin før EL muligt?Af Elitebruger Isaac R. | 21-01-2021 19:27 | 2994 visninger | 42 svar, hop til seneste
Skal bare lige høre. Hvis man gerne vil have en plugin-hybrid hvor Benzinmotoren starter før El-motoren kan dette findes på markedet lige nu?
Eller bare en hybrid hvis det er.
Og findes der hybrid-biler hvor man SELV kan vælge hvilken motor der skal køre når det passer én? Kan ikke helt finde svar på det på nettet, men tænker at det må der være nogle der ved herinde.
For normalt som jeg læser det så starter el-motoren ALTID først og først når den er helt afladt så starter benzinmotoren. Vil gerne have det skal være omvendt eller helt valgfrit. --
I min Kuga PHEV kan du selv vælge om du vil køre på strøm eller benno eller begge dele, så længe der er strøm på atteriet selvføljelig. Du kan også vælge at lade batteriet op med benzinmotoren. Der sidder en knap i midterkonsollen hvor man kan vælge hvordan motoerne skal arbejde. Hvis du vælger at køre på ren el kan du også godt give den fuld gas uden at benzinmotoren går i gang, tror ikke der er så mange PHEV'er der opfører sig ligeså.
Vi er rigtig glade for vores men overvejer en Tesla 3'er nu. -- Ryzen 5 3600, RX 5700 XT, 3600 Mhz 32GB, MSI B450 Gaming Plus Max Det lyder godt Canity. Så er der sikkert også andre modeller der kan det samme som Ford Kuga --
På VW's hybrider kan du selv vælge hybrid mode hvor man primært kører på benzin men den kan godt finde på at kører på el alt efter situationen -- De fleste har forskellige modes at vælge mellem. Men er du sikker på det er en hybrid du skal have? Ens kørselsmønster skal passe ret meget til det, da det koster på benzin økonomien at slæbe rundt på et tungt batteri.
Hvis du regner med at køre på fossil motor først, lyder det i mine øre somom at en ren diesel eller benzin er et bedre valg.
Men prøv evt. at forklar din situation? -- Vil gerne have en del af kørslen i EL fordi det er billigt ift at den bliver opladt(hvor meget det koster ift vægten skal jeg ikke kunne sige), det er mere miljøvenligt og el er fremtiden(indtil der kommer noget LIDT mere spændende end el) så kan lige så godt hoppe på. Men gider bestemt ikke ren el, det lyder ikke særligt fedt når elbiler kører. Kan slet ikke høre og sikkert heller ikke føle el-motoren inde i bilen.
Købte helst ren benzin, men tænker at jeg lige må hoppe med på udviklingen trods alt. Så er hybrid en fin mellemting for mig, gider ikke ren EL og benzin ja det skal jo udfases og er også på retræte indenfor kort tid. --
Det kommer jo helt an på dit kørselsmønster.
Du kommer ikke mange km på el i en hybrid, hvis du hovedsageligt kører motorvej.
Og som andre nævner, så er brændstofforbruget øget væsentligt efter du løber tør for el, fordi du slæber rundt på en masse ekstra kilo.
I min optik er hybrider kun en mulighed, fordi de qua afgifterne, nogle gange er billigere end ren benzil/diesel udgaverne. -- #5 du bliver ellers så glad for at du faktisk kan høre radioen eller udrykningskøretøjer fordi benzinmotoren ikke kører.
I min Niro PHEV kan jeg ikke selv vælge om den skal køre på ren el eller benzin. Du kan sige at du gerne køre el men hvis du trykker speederen i bund så starter benzinmotoren.
#1 har du haft din bil til service? Ford Kuga er ikke Fords mest heldige bil ;) -- #5 Det er ikke mere miljøvenligt at køre hybrid, hvis du konstant bruger motoren med fossiltbrændstof. Tværimod er det værre.
Det er også dyrer at køre hybrid ift. vedligeholdelse, to af alting... Det koster.
Jeg synes du skal tage ud og prøve et par elbiler, jeg er sikker på du bliver overrasket. Der er nærmest ingen bevælgelig dele i en elbil, så langt mindre service på sådan en også.
Når solid state batterierne kommer, så kommer alle til at køre el. Wait and see. 800-1000 km og 10 minutter til fuld opladning, ja tak. -- #5 Har selv lige fået en ID3 og kan sige det er en stærkt vanedannende oplevelse. Utroligt letkørt og med et fantastisk bundtræk. Selv om min 530D på papiret er hurtigere i 0-100 km/t så opleves ID3'eren hurtigere. Men der er ikke meget drama fra en larmende motor og gearkasser der cykler op og ned det har du ret i.
Hvis du i øvrigt har kørselsbehov på max. 250 km om dagen så kan er en elbil et rigtigt godt alternativ og jeg vil da sige du skal gøre dig selv en tjeneste og prøve en hvis du ikke har gjort det. -- Ghost S1, Asrock X470 itx, R9 3900x, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, G.skill 32 GB DDR4-3200, EVGA RTX2070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe Langt de fleste af vores ture er under 45 KM, som er det vi kan køre nu her om vinteren med varme på, om sommeren kan vi køre længere på el. Derfor er hybrid godt til os. Til de lange ture har jeg en BMW f20 diesel som gør det godt. Kuga'en ligger rigtig pænt ift. km/l størrelsen taget i betragtning, fra skanderborg/skagen lå den på 17km/l. I byen fungere hybrid også rigtig godt da man konstant regenerere energi med bremserne og derfor kan køre meget langt og ikke bruge benzin overhovedet.
Husk nu at PHEV kører som MHEV når batteriet er dødt da man hele tiden klatlader på batteriet hvis man kører nedad eller bremser - tror vi har kørt 1/3 el totalt over 12000KM og 6000 af dem har vi ikke måtte lade på bilen.
Vi har 7 års garanti på bilen og 8 år på batteriet, service koster det samme som på de andre biler jeg har haft.
#7 Ja vores er endelig blevet lavet, som at få en ny bil igen :) -- Ryzen 5 3600, RX 5700 XT, 3600 Mhz 32GB, MSI B450 Gaming Plus Max --
Sidst redigeret 21-01-2021 23:15 Efter vi har fået øjene op for el kigger vi på at skifte BMW'en ud med en model 3 LR som jeg er blevet meget varm på. Men vi kan ikke nøjes med en ren el og en diesel da vi begge skal køre langt af og til. -- Ryzen 5 3600, RX 5700 XT, 3600 Mhz 32GB, MSI B450 Gaming Plus Max --
Sidst redigeret 21-01-2021 23:19 #5 Jeg synes, du skulle prøve at stille et regnskab op, hvor du er realistisk omkring, hvor mange km du kører om dagen, og hvor ofte du kommer til at lade den op.
Besparelsen per tur med opladt batteri (som rækker måske 30 eller 40 km), og så indregne udgift til strøm... det er virkeligt ikke mange ører per km. Og så tænk på, hvor meget ekstra en pluginhybrid koster.
Jeg kan ikke få regnestykket til at gå op.
Jeg venter på enten elbiler bliver billigere, eller brintbiler bliver det nye sort ;) -- FYI: https://www.youtube.com[...] --
Sidst redigeret 21-01-2021 23:25 I vores Volvo XC60 T8, kan man slå elmotoren fra ved at slå “sport” til. Ellers kører den vidst automatisk på el/benzin. -- Ryzen 5 3600 @ Stock / RTX 3060 Ti / Corsair Vengance 2x16GB @ 3200 MHz Aaah fuck it, nu fik jeg alligevel lommeregneren frem.
Eksempelvis en Hyundai Ionic Plug-In Hybrid kan lades med 8,9 kWh og kan køre omkring 50 km på en opladning. Med 10% ladetab, så skal man pløkke omkring 10 kWh i batteriet, dvs omkring 23 kr alt eftert strømpris, hvor man bor.
50 km kan jeg køre i min dieselbil på omkring 2,5 liter diesel, til cirka 21 kr.
Så.... det holder ikke.
Nå men jeg kan da købe et abonnement til 750 kr i måneden, hvor jeg kan lade lige så tosset jeg vil. 750 kr kan jeg så lade bilen op 32 gange før det er billigere end bare at betale normal strømpris. 32 gange = 1600 km. Dvs jeg skal køre mindst 32 ture på mindst 50 km hver (eller flere kortere ture sammenlagt) før det går lige op. Da jeg kun kan lade bilen op hjemme og ikke på arbejdet, så skal altså køre 20 gange på arbejde i måneden (mindst 50 km) og køre 12 ekstra ture efter jeg er kommet hjem og har ladt bilen op, og er kørt mindst 50 km.
Og det er bare for at det går lige op med abonnement kontra at betale per kWh. Hvis det skal være billigere end diesel, så skal jeg altså køre endnu flere små ture og lade op ind imellem.
Eksempelvis hvis jeg gerne vil køre til halv pris af diesel, så skal jeg altså køre 64 ture á 50 km (med ladning ind imellem) i måneden hvor alle turene starter hjemme fra laderen, eller en eller anden kombination af endnu flere ture med opladning hjemme på strategiske tidspunkter.
Og hvad er besparelsen så i det tilfælde? 64 ture á 50 km = 3200 km i måneden eller 35.000 km i året, hvor jeg kun giver 750 kr i måneden = 9000 kr i året. Med diesel ville det have kostet 1200 liter, som er omkring 10.000 kr. Altså 1000 kr sparet, hvis jeg maxer det ud til fulde at køre sygt mange små ture (eller 50 km ture) for at udnytte abonnementet.
Og... hvor hurtigt bliver de 1000 kr sparet (per år... ikke per måned) ikke ædt af, at bilen koster en fandens masse mere end en diesel?
Plugin-hybrider er sikkert fine biler. Men spare penge, det kommer ikke til at ske. Man skal køre med abonnement og køre SYGT mange kilometer, som er fordelt på ture, som maxer batteriet ud hver gang. Med mindre man får lov til at lade bilen gratis op på arbejdet. Men LUR MIG om ikke også det bliver belagt med skatter lige som alle andre personalegoder.
I øvrigt: Hvis man kører 64 ture i måneden á 50 km, så er det 2 gange i døgnet, man skal lade batteriet op, eller hvad der svarer til 700 gange i året. En tommelfingerregel (som jeg ikke kan huske, hvor jeg har fra) siger, at et blybatteri kan lades omkring 1000 gange, før det har tabt 15% kapacitet. Så hvis man kører 2 gange i døgnet og maxer batteriet ud, så slider man det ned i løbet af ret få år.
Og... så er de 1000 kr sparet per år røget mange gange i nye batterier i indkøb. -- FYI: https://www.youtube.com[...] --
Sidst redigeret 21-01-2021 23:37 #14 det koster 369,- at lade alt det du vil pr. måned med PHEV plus du får 1,86 kr tilbage pr kw du lader. (Clever unlimited) -- Ryzen 5 3600, RX 5700 XT, 3600 Mhz 32GB, MSI B450 Gaming Plus Max --
Sidst redigeret 21-01-2021 23:39 #15 Check. Tak.
Det hjælper på regnestykket. Den bedre pris skyldes nok, at folk overhovedet ikke får ladet ret meget i deres pluginner. Enten fordi man ikke gider sætte den i laderen, eller fordi man ikke får brugt de 50 km ladekapacitet ret ofte.
Hvis man har 25 km til/fra arbejde (heldigt), så kan man altså køre til 369/21 = 18 kr per dag. Med diesel ville det have kostet 23 kr.
Derudover er ekstra ladninger så gratis, det er jo fint... Men der skal godt nok køres mange ekstra ture (med ladninger imellem) før det retfærdiggør, at pluginen koster så meget mere end en diesel eller en effektiv benzinbil.
#edit:
Jeg tror stadig, at brintbiler kommer til at udkonkurrere elbiler - eller i det mindste hybridbiler. Når vi får Power-to-X med havvindmøller, der producerer brint direkte, så bliver brint en stærk konkurrent. Det er hurtigt at fylde brint på, det er relativt billigt (eller bliver billigt), og rækkevidden er god. En Hyundai NEXO har 666 km opgivet rækkevidde. -- FYI: https://www.youtube.com[...] --
Sidst redigeret 21-01-2021 23:45 #16 Kuga er billigere i indkøb som PHEV end udgaverne i benzin og diesel på grund af afgiften. Regnestykket går op, jeg har gået det igennem mange gange :) i hvert fald til vores brug.
Tror også brint bliver det store. Der skal i hvert fald solid state batterier til før jeg tror mere på el end brint.. men det holder mig ikke fra at investere i en model 3. Elnettet kan heller ikke følge med som det er i dag hvis vi alle kører rundt i elbiler. -- Ryzen 5 3600, RX 5700 XT, 3600 Mhz 32GB, MSI B450 Gaming Plus Max --
Sidst redigeret 21-01-2021 23:51 #16 Tilføjelse:
Brintbiler bliver også billigere at producere, da der ikke skal et batteri til, og billigere i vedligehold - igen pga batteriet.
Elbiler bliver en lige så tosset teknologi som "elsparepæren" var indtil LED totalt overtog markedet. Om 10 år kommer vi til at stå og klø os i nakken over de store bjerge af ladestandere, som skal smides på lossepladsen, på samme måde som vi har svært ved at destruere/bortskaffe de elsparepærer, som havde kviksølv i sig.
Vi har pt lidt for travlt med at hoppe i elbilerne... lad os nu lige vente til brintbiler kommer til. Så slipper vi for at stå med ufatteligt mange slidte bilbatterier, som vi stadig ikke rigtigt ved, hvordan man skal genanvende/bortskaffe. -- FYI: https://www.youtube.com[...] Jeg leaser en Renault Captur plug-in. Den lader hver gang den står stille, hjemme.
Jeg styrer selv om jeg kører el eller benzin - knap 50 km på el på en fuld opladning. Fik den 28/12, har kun fyldt tanken en enkelt gang den 29/12, og den er stadig 2/3 fuld.
Jeg kommer fra en ren elbil, og kan roligt sige, at det er en bedre køreoplevelse - efter min mening :) -- Som andre er inde på, så bliver det adminstreret "smart" som udgangspunkt, men typisk med plads til egne præferencer. Forstår ikke helt at du gerne vil have benzinmotoren til at starte først, den starter jo alligevel når du skal accelerere hurtigt. Hvis det er noget Golf GTE, A3 e-tron, Ford Kuga eller lignende så er conceptet jo ~150hk benzin og ~60hk el. Så de arbejder sammen så det giver mening.
Jeg er KÆMPE fan af at have en bil der brummer lidt, men efter en prøvetur i en Tesla model 3 performance var jeg klar til at køre sådan en til hverdag. Var endda inde og se på hvad det ville betyde for "turen sydpå", til Val Thorens ville det tage 3 timer ekstra til opladning. Når man kører sådan en tur, så går der vel alligevel lidt tid med en burger og en tissepause, så måske 1,5-2 timer mere reelt set.
Pt. er det eneste der står i vejen for at købe hybrid/el, et permanent (corona) hjemmekontor, ladestandere på Frederiksberg (tror jeg egentiligt er okay) og en generel tendens til at oplade min telefon hvis den rammer 40% strøm (Tror jeg ville lide en del af "range anxiety"). Men en model 3 performance er nok den eneste bil der går fra 0-100 på 3,4 en almindelig lønmodtager kan komme i nærheden af. Ville nok stadigvæk have en weekend bil, men til hverdag kunne en lydløs elbil være fin. -- Sidst redigeret 22-01-2021 00:28 #0>>Hvorfor i alverden vil du have en PHEV og så slå elmotoren fra? Det giver ingen mening medmindre eneste formål er at få en stor bil til lav afgift.
Nej det der giver mest mening er at du kører den som den er beregnet , lader den rulle frem mod skyde for at regenerere energi osv. Hvis du kører mange lange ture giver PHEV heller ikke mening du bruger hurtigt strømmen og om vinteren skal mange af dem tænde motoren for at varme kabinen. Ellers kan det meget bedre betale sig at købe en benzin/diesel bil.
#17/18>>Brint er en dødsejler som man ikke skal sætte sin lid til. Med brint skal der bruges 3 gange så meget energi pr km da energitabet er stort i alle led. Derfor er Brint også dyrt og det koster pt næsten 1 kr pr km når du kører brint. Brint giver kun mening som energiopbevaring og til tung transport eller hvis vi har et køæmpe overskud af "gratis" grøn energi.
#20>>Jeg kan kun sige køb den du vil ikke fortryde det. Du kan læse min test af Model 3 her på siden og det er min egen bil som jeg trods måneder hjemme arbejde har kørt 29.000 km i siden marts sidste år. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #21 Tænk længere frem: Brint kan lagres. Batterier er håbløse til lagring i stor skala.
Den primære udfordring med grøn energi er at vi ikke kan styre, hvornår den bliver produceret. Lagring bliver en nødvendighed. Det er ligegyldigt om konvertering har X% tab når alternativet er at stoppe vindmøllerne eller dumpe energien næsten gratis (Eller endda til negativ pris) over til svenskerne.
Prisen på råstoffer til produktion af batterier vil stige meget. Det er allerede i gang. Se priserne på børsen eller lyt til alle rådene om at skifte vækstaktier ud med råstofcertifikater.
Elbiler er kun omkostningseffektive pga massiv støtte. Det er en dødsejler at hele den grønne omlægning skal presses igennem ved at skattefinansiere det hele. Det er uholdbart. -- FYI: https://www.youtube.com[...] @Wut bare lige en afstikker hvilke certifikater er det du taler om præcis? Er det i nogle bestemte metaller eller hvad? Er ikke så meget inde i den del af markedet https://www.home.saxo[...]
Hvad ville du anbefale præcis? Kan se at det marked er temmeligt stort. Normalt ville jeg bare handle med aktier i et mineselskab feks, men er det noget som følger verdensprisen på feks futuresmarkedet du er inde i? --
Altså jeg har ikke undersøgt det SÆRLIGT meget. Tænkte bare at ren el eller ren benzin ikke er mig(ren el er langt mindre) så er hybrid lidt imellem, men ja ellers vil jeg nok vælge ren benzin indtil måske næste plugin hybrid bliver endnu mere attraktivt(eller nok helt skrottet -:).
Kan være at det bare bliver hybrid uden plugin hvad ved jeg. Gider egentligt ikke EL for at være helt ærligt og feks TESLA bilerne siger mig intet(interiøret er sådan et turnoff for mig).
Havde helst fortsat med benzin fremover og måske gør jeg det også.
Samtidig så er el jo nok en del bedre sådan udledningsmæssigt ift co2 og andet skidt, men vil også have en køreglæde og en følelse af at køre i en rigtig bil.
--
#24 BMW har jo nogle fine plugin priser for tiden. Måske var det noget. Og de fleste andre fabrikanter lader jo til at have bedre priser på PHEV end benzin/Diesel. -- Ghost S1, Asrock X470 itx, R9 3900x, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, G.skill 32 GB DDR4-3200, EVGA RTX2070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe #14, selvom jeg er enig med dig langt henad vejen, så er der altså bare nogle af dine pointer og variabler i regnestykket som ikke giver mening.
1: hybridbiler er ikke dyrere end benzin- og diesel. Eller jo, hvis de tilbageruller seneste bud på afgitsændringerne (18 Dec 2020). En BMW X1 Hybrid kostede pludselig det samme som en Peugeot 3008. Til gengæld kostede en BMW 120D så pludselig også +40.000 kr mere end en X1 Hybrid.
2: Hvis du skal sammenligne kilometerprisen i en Hybrid og Diesel, så er du også nødt til at sammenligne biler realistisk. Du kan ikke tage udgangspunkt i en 60-80 hestes dieselbil, som rent faktisk kører 20 km/l med en hybrid.
En hybrid med eksempelvis 120+60 HK er du også nødt til at sammenligne med en diesel i hvert fald over 130 HK. Og jeg vil gerne se dig køre 20 km/l kontinuerligt i en diesel med ordentlig motor - og nej, fartpilot bag en lastbil tæller ikke.
3: her er jeg mest usikker, men alligevel ikke. Mange ladeabonnementer tilbyder tilbagebetaling. Men det var der vidst også en anden som allerede havde nævnt.
men ellers, jeg har selv lavet regnestykket - og er enige i mange af dine pointer. Men hybrid ER billigere, men ikke billigt nok til at retfærdiggøre skiftet - for mig - endnu. -- #22>>Det er jo sådanset også det jeg skriver at Brint vil kunne blive brugt til energilagring. Det er ikke optimalt men men det er rimeligt overkommeligt og lave og så kan den bruges i feks fly eller tung transport. Men problemet er at hvis vi skal til og tøffe rundt i brint biler så øger vi kravet til den mængde grønne energi vi skal producere med 3x Sagen er nemlig den at en Brint bil i grove træk kan køre 100 km på 1 kg brint. Men at producere det ved elektrolyse så kræver det 50-60 KWh energi en mængde energi som i en batteri bil uden problemer kan bruges til at køre 250-300 km (i virkeligheden ikke de falske opgivede tal).
derudover er der nogle logistiske problemer med at brint tank stationer på nuværende tidspunkt ikke kan tanke ret mange biler i timen, men det er måske et problem der kan løses i fremtiden.
Batteri elbiler har også en række problemer og som du selv nævner er de dyrere og der er nogle problemer med den batteri teknologi vi bruger idag. Men der er også muligheder for prisen på elbiler er stærkt faldende og man mener at inden for få år vil det være billigere at producere en batteri elbil end det er at producere en tilsvarende benzin bil. Indtil nu har reduktionen i produktions prisen været skjult af at man har sat større batterier i bilerne men man er ved at nå et sted hvor det ikke giver meget mening at gøre batterierne større så fremover vil prisen falde.
Derudover så kan batterierne i fremtidens elbiler bruges til lagring af energi med et smart elnet. Så når du kommer hjem sætter du bilen i stikket og så bruger du strøm fra bilen til at lave mad på og så lægger du strømmen tilbage i batteriet om natten. Det er ikke noget bilerne understøtter rigtigt endnu og selv hvis de gjorde så er de nuværende batterier ikke gode nok til at det giver mening. Men der er stort potentiale i det.
Men jeg er sådanset ikke uenig i at vi kan ikke erstatte alle verdens biler med elbiler, men det kan vi heller ikke hvis de skal køre på brint. Fremtiden kommer til at indeholde mange forskellige løsninger på vores transport ikke som hidtil hvor Benzin og Diesel løste dem alle. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #24>>Prøv og fortæl os lidt om hvad dit behov er. Her tænker jeg både på hvor stor bilen skal være, hvor langt du skal køre både i det daglige men også i weekenden / ferier. Skal du have træk osv. Bur du i hus eller lejlighed?
Jeg har som du kan se længere oppe selv en Tesla og kan godt forstå hvis den ikke appellerer til alle. Men jeg var rundt og kigge da jeg købte min bil og jeg satte mig ind i hvad der giver mening. Så hvis du kan komme med dine behov så kan vi prøve og pege dig i den rigtige retning. For det er slet ikke sikkert at en hybrid eller ren elbil giver mening for dig. Men det kan jo også være at der er ting du slet ikke har tænkt over der helt ændrer dit billede af tingene. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #14 Det billigste, hvis man ikke kører langt i elbil/hybrid ift. el, det er at tage et af de 100 kr's abonnomenter, så får man nemlig fuld afgiftsnesættelse på opladning og kw priserne er nede omkring 1 kr, det gør en del ved et sådan regnskab.
#24 Tag nu ud og prøv nogle elbiler før du kommer med konklusionerne, der er mange andre end tesla på markedet. Som i øvrigt heller ikke siger mig noget, da man får elendig kvalitet for pengene. -- PHEV er et fint alternativ, hvis ens kørselsbehov er til det. Dvs. man har 20-25 km på arbejde (40-50 km, hvis man kan lade på arbejde). Kører man hovedsageligt lange motorvejsture, så er Diesel stadig at foretrække.
Når det er sagt, så er jeg ret overbevist om, at PHEV er en overgangsteknologi og tvivler på de findes som ny bil på markedet om 10 år. Derfor kan man godt være bekymret for brugtbilsprisen på disse, når enten el-bilerne slår igennem eller der kommer andre alternativer. Der vil altid være folk der vil have en benzin/diesel og ligeledes folk der vil have el/alternativet, men findes der købere om 10 år til PHEV, hvis teknologien er udgået? Det kunne godt gå hen og blive den nye minidisc. -- Vi havde købt en elbil - Nissan Leaf - i sommeren 2019 (brugt).
Bor i Kolding og har sommerhus + svigerforældre i Vestjylland. Turene til Vestjylland viste sig at være udenfor bilens rækkevidde ligeså snart det blev under en vis temperatur eller man ville køre mere end 120 km/t. Det problem får man naturligvis ikke med alle elbiler.
I starten kørte vi så gerne en lille omvej, for at lade op ved offentlig ladestander - vi havde gratis el i 6 måneder.
MEN så holdt der parkerede biler som ikke brugte laderen så vi ikke kunne komme til. Så viste det sig, at selvom vores særlige stik - Chademo - var ledigt, så kunne ladestanderen som helhed ikke klare at lade mere end en bil af gangen.
Så blev det forøvrigt også meldt ud, at man ikke ville udbygge kapaciteten på ladestandere med det Chademo stik - vistnok kun et problem for Nissan Leaf.
Så vi valgte at sælge igen, og nu leaser vi så i stedet. Det føler vi, giver os en mulighed for at vælge om efter relativt kort tid, hvilket forekommer at være en meget god ide på nuværende tidspunkt.
Vi kører stort set kun på el delen i hverdagen, og har så ikke rækkeviddeangst når vi kører til Vestjylland - det er temmelig rart.
Motoren hopper ikke over på benzin når man accelererer, med mindre det er det man har indstillet den til, og den bruger heller ikke motoren til at varme kabinen op. Den kører enten ren el, eller også skifter den mellem el/benzin når det er det den er sat til - når den kører ren benzin, lader den hele tiden batteriet op, og benytter det når den mener det giver mening.
Bilen er en Renault Captur, den er absolut mere lækker end den Leaf vi havde før, MEN den kører ikke lige så godt - eller rettere, det er bare ikke en elbil.
Til #24 siger jeg lige som andre; hvis du ikke har prøvet at køre en elbil, så gør dig selv den tjeneste at give det et forsøg. Jeg kender ikke mange, som ikke blev ret begejstret.
Spørg mig ikke til detaljerne omkring økonomi, det er ikke det primære for os, omend det da heller ikke er ligegyldigt - jeg er ret sikker på, at det i hvert fald er billigere end både vores Leaf og den Octavia benzin vi kørte før.
Håber ovennævnte kan bruges til lidt :) -- Sidst redigeret 22-01-2021 11:20 #31>>Det lyder som om i havde valgt den forkerte elbil til jeres behov. Det er nok en af de største årsager til at folk dropper elbilen igen og med en brugt Leaf så har i haft en af dem med mindre batterier og så forstår jeg godt at i vælger noget andet. Var det en 30 eller 40 KWh udgave i have købt?
Personligt troede jeg at jeg skulle have en Model 3 SR+ da jeg købte bil, men jeg blev i tvivl så i februar sidste år lejede jeg en Model 3 SR+ og kørte min normale rute til arbejde. Jeg kunne konstatere at den ikke ikke kunne klare turen til mine forventninger på en kold vinter dag. Derfor genovervejede jeg tingene og sendte med at finde de sidste penge til den store model. Skal man jævnligt køre længere strækninger vil jeg klart anbefale at man køber en bil der er dimensioneret til turen for ellers bliver man træt af den. Det bliver så heller ikke bedre af at det var en Leaf som bruger en lader som ikke udvides her i EU -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk # 32 Lige præcis. Det var 42 KWh. Den lå jo noget under, hvad der blev opgivet i rækkefølge, det vidste vi selvfølgelig godt et stykke hen ad vejen. Jeg tror primært vi undervurderede i hvor høj grad det var ubelejligt at lade når vi var undervejs, og at Vestjylland er U-land når det kommer til infrastrukturen :)
Vi var tæt på at vælge at lease Hyundai Kona, som har noget bedre rækkevidde, men valgte det mere sikre plug-in i Captur.
Kørestilsmæssigt fortryder jeg det en smule lige nu, men så kan vi skifte om et år. Vi kommer i hvert fald til at vende tilbage til elbil, det tvivler jeg ikke på. -- Jeg valgte faktisk den sikre, da vi skulle købe ny bil sommer 2019. Valget stod mellem en Mazda CX5 benzin eller en Tesla Model 3 - Grundet udvikling mm., så følte jeg, det sikre ville være at vælge en benzinmotor igen. Jeg er stadig bekymret for udviklingen - altså hvor hurtigt det vil gå, og hvor hurtigt en Tesla model 3 vil blive "forældet". Ikke på teknikken, men på batteriet. Det forlyder der er meget gang i udviklingen - Tesla med deres million miles batteri og Toyota med et batteri, der ikke vil tabe ydelse om vinteren.
Men det koster og være "firstmover" - og jeg er sikker på, elbilkøbere er mega glade for deres køb. Jeg tror helt klart, det har en fremtid, og ville have valgt en elbil, hvis ikke udviklingen gik så stærkt, som den gør - måske om 4-5 år? Hvem ved? -- #34 Når udviklingen går stærkt på elbiler, hvordan tror du ikke det påvirker prisen på din nye benzin bil qua en elbil? Jeg tror ikke du mister mere på en elbil end en med fossiltbrændstof, hvis det er det du er bekymret for. -- #35: Jeg er til dels enig - planen er at beholde bilen i 10 år, så på sigt, vil den falde helt naturligt, og blive billigere at køre i.
-- Sidst redigeret 25-01-2021 22:23 Jeg kan se at Hyundai Ioniq phev har mulighed for at skifte drivline mellem elektrisk og benzin. https://katalog.hyundai.dk[...]
Har lige et enkelt spørgsmål til jer kloge hoveder:
Hvor meget oplader en PHEV normalt batteriet, når man kører på benzin? Synes ikke lige jeg kunne finde tallene, dvs på en tank fuld med 43 liter benzin ved bykørsel hvor mange KWH vil batteriet på 8,9 KWH blive opladt med? Det er jo også en af fordelene ved hybrid at man trods alt også oplader et stort batteri under kørsel. --
#37 Tror ikke du skal regne med alverden. Det er dyrere at køre langt i en PHEV end i en bil med alm. fossiltbrændstof. Så hvis du altid kører langt, så skal du vælge en ren diesel eller ren el, hvis du har opladningsmulighederne og rækkevidden passer.
Der er kun en fordel ved PHEVs og det er at de har fået et alt for stort fradrag i afgiften.
Læs den her artikel, den har en meget god pointe:
https://blog.bilbasen.dk[...] -- #38>>Helt enig, da jeg købte bil så stod det klart at til mit behov som var 180 km om dagen så ville Hybrid ikke give nogen mening. For det første ville jeg ca kunne køre ud til motorvejen og derefter ville farten være for høj til at batteriet alene kunne drive mig frem. Derefter ville det måske kunne hjælpe på økonomien de første 10 km. Resten af turen ville jeg ende med en halv sløv Benzin bil med markant højere benzin forbrug.
Så kører man langt så er det en ren Elbil man skal have fat i, for der kan man få fordelen på hele turen. Men kan man ikke lade hjemme eller på arbejdet så er det Diesel man skal kigge på.
-- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #37 Altså Captur bruger ikke batteriet op, for så at bruge benzinmotoren til at lade batteriet helt op igen, hvis det er sådan dit spørgsmål skal forstås.
Den sørger derimod for, at dit batteri aldrig bliver hel tømt, så der hele tiden er en smule batteri til at "hjælpe" på brændstoføkonomien.
Du kan også vælge at gemme dit batteribrug til sidst på turen - hvis du eksempelvis skal ind og køre i byen de sidste 10 km.
Den har iøvrigt 160HK og et benzinforbrug på 4,5L/100KM ved knap 200 km kørsel - dog kun få km motorvej. Så helt sløv og uøkonomisk er den da ikke.
#39 Men det er da ikke en Tesla :) -- #40>>Jeg tror ikke at reserven i batteriet handler så meget om om performance som behovet for at spare batteriet fra den skade det kan medføre at køre det helt i bund hele tiden. Jeg ved fra andre hybrider at man kan sætte den til at oplade under kørslen, men at det koster på benzin økonomien. Derudover så har man ikke alle 160 heste til rådighed hvis man har brugt batteri reserven så har den vel nærmere noget der ligner 120 heste.
En helt anden ting, det er som om når man hører om om hybrider så kommer strømme på magisk vis helt af sig selv. Så når du siger at den kører 22 km/l så er det inklusiv de 45 "gratis" km og så er vi nærmere en benzin økonomi på 17 km/l. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #41 Ah, det giver alt sammen mening :)
Jeg er nu stadig rimeligt tilfreds, men det kræver lidt tilvænning. Ved ikke om der kun er Captur, men der er nogle underlige og ikke mindste laaange "gearskift" ind i mellem.
Jeg har skrevet det før, kørsel på ren el er klart at foretrække, synes vi her i huset, og det vender vi tilbage til. --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 437 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|