Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

Overvejer Tesla Model 3

Af Semi Nørd Wut | 17-11-2021 13:16 | 3450 visninger | 91 svar, hop til seneste
Jeg har overvejet elbil i en periode, og har undersøgt flere forskellige modeller. Den, jeg er mest glad for, er Ioniq 5, men der er 12+ måneder levering på dem, og der kan jo være sket meget på 12 måneder. Mit bedste alternativ er at importere en "ny" TM3 Standard Range+ Refresh (2021) fra Tyskland. De står i 42.000 euro, og så lidt indregistrering (kan nok klares for 15.000 kr). De har kørt 6.000 km typisk og er 6 mdr gamle. En anden løsning er at købe en brugt, dansk TM3 SR+ Refresh. De fås omkring 330.000-350.000 kr, som er 60-80.000 kr under nyprisen pt. Jeg ser mest på Standard Range+, da jeg 99% af tiden kommer til at køre til/fra arbejde og småture i Danmark på under 200 km. Mit kørselsbehov: 2x45 km til/fra arbejde 3-4 dage i ugen, hvilket er omkring 15.000 km + hyggekørsel, som nok bliver i alt 20.000-25.000 km i året. Jeg tænker at installere egen 11 kW lader og få refusion, da (så vidt jeg kan regne ud) det går rundt regnet lige op, om jeg vælger Clever Unlimited eller et abonnement+refusion, da jeg næsten aldrig kommer til at lade andre steder end derhjemme. Er der noget i den her forbindelse, jeg skal være opmærksom på? Kan jeg komme i klemme garantimæssigt ved at importere en "brugt" bil fra Tyskland? Der er faktisk ret mange TM3er til salg i Danmark. Er det mon 'alle' biler, forhandleren lige har hevet hjem fra Tyskland (tilskuds-finten via den tyske stat)? Står jeg bedre garanti/reklamationsmæssigt ved at købe sådan en af en forhandler, frem for at købe en selv i Tyskland, og få en dansk forhandler til at hjælpe mig med papirerne? Har I (Tesla-ejere) bare hevet læderet op af foret og betalt ved kasse 1 (Tesla.com)? :D
--
Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16
#1
jalling
Superbruger
17-11-2021 13:30

Rapporter til Admin
Jeg har en TM3 LR 2021 fra november 2020, som jeg købte på Tesla.com. Når det bare er til/fra arbejde, lader jeg en eller to gange om ugen og lader "aldrig" ude. Det er kun når vi tager til Viborg (fra Hvidovre) at vi holder 10-15min på en supercharger. Jeg har, lige som du overvejer, en 11kW lader med refusion da jeg syntes at det gav mest mening med mit lade/kørselsbehov. Det er ikke mit indtryk at folk har problemer vedr. garanti med bilerne fra Tyskland - det er først hvis du importerer fra USA at de ikke vil. Mvh Jonas
--
#2
Clegg
Ultra Supporter
17-11-2021 13:58

Rapporter til Admin
Clever skal du kun vælge, hvis du lader forholdsvis meget ude
--
#3
Freak13
Ultrabruger
17-11-2021 14:35

Rapporter til Admin
Tror ikke Clever er vejen frem for dig. Du kan lege med tallene her https://ladepris.dk[...] Derudover, så kan jeg kun anbefale en Tesla. Har selv en LR fra 2020, importeret fra Tyskland. Rigtig mange af dem på bilbasen er købt i Tyskland.
--
Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz |
#4
Ronson
HOL Moderator
17-11-2021 14:39

Rapporter til Admin
Ja, jeg købte en sprit ny fra tesla kontant, ville forkæle mig selv :) Mht. om SR+ er nok så kan jeg fortælle jeg kører det samme som dig, 2 x 45 km hver dag på primært motorvej. Min LR bruger 2 x 10-20% (som regel 10-15% men har før ramt 20%) afhængig af temperatur og hvor travlt jeg har.
--
Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...] Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...]
#5
Worldrazor
Monsterbruger
17-11-2021 14:41

Rapporter til Admin
Grunden til at der er så mange Teslaer i Tyskland, der er lige præcis 6 måneder gamle og har kørt 6000km er fordi, så kan tyskerne få 9000€ tilbage fra staten (alt afhængig af model). = de kan nærmest tjene penge på at køre 6 måneder i bilen :D
--
I7-9700k | 2x16 GB Corsair Vengeance LPX | GTX 1080 Strix | MSI MPG Z390M |
--
Sidst redigeret 17-11-2021 14:41
#6
Senses
Elite Supporter
17-11-2021 14:51

Rapporter til Admin
Jeg havde en kammerat der undersøgte det får et par år siden, der kunne garantien ikke overflyttes fra land til land, så han skulle til tyskland hvis der kom garantisager, og det gør der på en tesla, så det skal du have med i overvejelserne hvis det stadig er sådan
--
#7
ToFFo
Guru
17-11-2021 14:52

Rapporter til Admin
Hvordan når du frem til det koster 15.000kr i registreringafgift? Jeg har prøvet mange gange at regne registreringsafgiften ud på en TM3 og jeg kan simpelthen ikke få det til at hænge sammen. 15.000kr er jo ingenting. I hvert fald ikke i forhold til de resultater jeg får. Jeg synes det er svært at finde alle de info man skal indtaste, og når jeg så endelig har udfyldt så godt jeg kan, får jeg altid en registreringsafgift som er meget højere end de 15.000kr som du nævner her. Jeg tror de eksempler jeg har lavet har registreringafgiften på en TM3 til ca. 50.000 euro været 60k+kr.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 17-11-2021 14:58
#8
Survey
Maxi Supporter
17-11-2021 16:18

Rapporter til Admin
tag evt. et kig på Kia EV6, som er den opdaterede udgave af Ioniq
--
Consider it as a free bump
#9
TisseFrans
Superbruger
17-11-2021 16:27

Rapporter til Admin
Følger med da jeg lige har skrevet under på en Audi Q4 e-tron, men har ikke besluttet mig på en ladeløsning endnu. Audi arbejder sammen med clever men jeg syntes simpelthen det er en jungle.
--
#10
Scratch
Monster Supporter
17-11-2021 16:29

Rapporter til Admin
Jeg har lige været samme process igennem og fik for 3 uger siden leveret/hentet en grå Model 3 SR+ fra marts måned 2021 med træk osv for 42.500Euro. Vær obs på den skal være 6 mdr gammel og have kørt min. 6000 km eller skal du betale dansk moms. Jeg er sindsygt glad for den - kører normalt 35.000 om året. Jeg har valgt at få en Easee Home lader hjem til samt monta som styrer refusion - og det fungerer virkelig godt, kan godt lide at jeg kan følge med i refusion for hver gang jeg lader. Der er EU garanti på Tesla. Der er ikke afgift på en SR+ som det er lige pt. Hvis du hurtigt skal have plader på den vil jeg anbefale, at få en forhåndsvurdering ved quickimport (eller lignende), så kan du få plader på samme dag som den har været ved toldsyn. Når den kommer til DK, skal du bare betale for alm syn,toldsyn og nr plader.
--
"Silence is golden when you can't think of a good answer"
--
Sidst redigeret 17-11-2021 16:32
#11
waskustobaskus
Super Nørd
17-11-2021 16:29

Rapporter til Admin
#8 Kia EV6 er ikke en opdateret udgave af Ioniq 5 hvis det er det du mener. Det er 2 forskellige biler bygget på samme driveline.
--
#12
Jacob XP
Ultra Nørd
17-11-2021 16:42

Rapporter til Admin
Jeg lytter til bilradio podcasten fra Jyllandsposten. Kan huske at de havde et afsnit om import af elbiler fra Tyskland: søg på bilradio og 26 marts 2021 i din podcast app eller brug det her link. https://podtail.com[...] Hvis du har tid og lyst er der også mange andre afsnit om elbiler. Ja faktisk handler hvert afsnit lidt om elbiler på en eller anden måde.
--
A clean house is a sign of a broken computer
--
Sidst redigeret 17-11-2021 16:43
#13
Gucal
Super Nørd
17-11-2021 16:55

Rapporter til Admin
#0 Jeg undersøgte samme "finte" bare med en Refresh M3 Long Range og der var besparelsen "kun" på 10-20K hvis man sammenlignede med brugte vogne herhjemme (automobile.de kun forhandler vs Bilbasen forhandler + privat) hvorimod de artikler jeg læste var i retningen af 50K besparelse. Jeg ved ikke om det er fordi at tyske forhandlere støvsuger tyske privat marked for M3 også sælger dem dyrere til udlandet eller om artiklerne kun tog udgangspunkt i priser fra private tyske sælgere. Sidder der nogle herinde som har lavet Tyskland "finten" og som kan fortælle lidt om hvad deres Tesla Model 3 løb op i pris? #7 Så en Youtuber fortælle at for en Tesla optil 400K betales der ca kun 2500,- i registreringsafgift.
--
Sidst redigeret 17-11-2021 16:58
#14
Business
Mega Supporter
17-11-2021 17:01

Rapporter til Admin
Elbiler er afgiftsfri op til 510.000kr.
--
#15
Kelas
Superbruger
17-11-2021 17:16

Rapporter til Admin
Har hentet 2x Model S fra Tyskerne, 1 brugt i 2014 og en demo fra Tesla München i 2015. Har intet problem været ift garanti eller service. Dengang var der jo ikke afgift på, så jeg kørte over kruså og fik toldsyn og nrplade. Den med Quickimport ville jeg også bruge idag. Har brugt Eon i 6år og er fint tilfreds. Clever er også super fine- desuden er der en ok fornuftig roaming aftale mellem dem idag. Så ladning i byen er altid muligt. Har tilgengæld brændt et par tusind af på et enkelt firma der ikke ville udbetale refusionen når det kom til stykket. - K
--
#16
Fuller 8900
Ultra Supporter
17-11-2021 17:20

Rapporter til Admin
Jeg har en Model 3 SR+ fra slut 2020 og er super glad for den! :) Købte den ved en forhandler som fik den hjem fra tyskland. Den er med træk og havde kørt 9000 eller sådan noget, gav 350.000, havde da overvejet selv at importere, meeen skulle af med den gamle også osv. Så det her var bare "nemmere" plus jeg var lidt i tvivl om hvordan man lige fik det hele til at spille, så gav nok overpris på 25.000 eller lignende. Vi har købt en Easee lader og bruger bare det kabel som fulgte med teslaen deri.. Det sidder bare fast deri. Og så har vi et refusions abbonoment fra Takecharge.dk Har endnu ikke fået refusion da de køre juli og december. Og købte det i september måned. Vi har indtil videre brugt 809 kwh så får da nok ca 900 kr igen til december engang.. Og har brugt 195 på abbonoment. Og nåede at få den "gode" elforbundet aftale inden alt med elpriser stak af osv, så giver inkl afgifter osv ca 1,80 pr kwh. Men får jo så 1,10 kr retur pr kwh brugt på bilen... Og angående forsikring så tag fat i ASGcare forsikring, der er det ret billigt, inkl alt giver vi vist nok 6800 om året med fri km, vejhjælp, glas forsikring osv.. TROR ikke du kan finde det billigere.. (det er igennem sønderjysk forsikring) og vi var kunde der iforvejen.. Hvis du ender med at købe kan jeg næsten garantere at du bliver glad for valget! Er vi ivertilfalde :) Køre super behageligt og massere af plads selv med 2 børn i alderen 2 og 4 år :) Frunk samt bagagerum er så "kæmpe" når man tager det hele med at man slet ikke mangler den gamle stationscar.. Dog hvis man skal have barnevogn med, er det lidt mere "træls" da det er et dybt og fladt bagegerum :) Såe bare kom igang med at handle ;)
--
#17
Gucal
Super Nørd
17-11-2021 19:30

Rapporter til Admin
#16 Kan du forklare lidt mere detaljeret hvordan det med refusion fungere? Hvad er det man egentlig får refusion for? Du nævner det koster 1,80 kr pr kWh og du får 1,10 i refusion retur pr brugt kWh, jeg er ret ny indenfor elbiler så kender ikke så meget til netop denne del af det :)
--
#18
Wut
Semi Nørd
17-11-2021 21:14

Rapporter til Admin
#1 Ok, jeg må hellere lige høre på et par værksteder, hvad deres oplevelser ang. garanti osv :) #2 Eller hvis man kører mange km (over 20.000-25.000 km i året, alt efter hvordan man regner og hvilken bil det er, kan jeg regne mig frem til). #3 Super link! Tak! Men tager forhandlerne dem hjem fra Tyskland, fordi det er nemme penge for dem? #4 Godt at vide. Har du en ide om rækkevidden ved 110 km/t i stille vejr? Jeg tænker, at hvis jeg får brug for at køre mere end 300 km i et stræk, så skal jeg alligevel holde 20-40 minutters spisepause undervejs, og med familien så bliver det ikke aktuelt at køre ret langt på ferie (under 500 km), så jeg tror SR er fint til mig. #6 Ok, det må jeg lige undersøge igen, så. #7 Jeg spurgte en lokal forhandler, som kunne tage den hjem til mig for i alt 15.000. Specielt hvis jeg selv køber den, og han klarer papirerne for mig. Så er det nok at betale de 19% tysk moms, frem for at hvis han køber den hjem, så skal han betale mer-momsen på de 6%. #8 Jeg har kørt i den. Den er for lav i loftet og akavet bagsæde, så jeg opgav den fuldkommen. #9 Så vidt jeg regner det, så hvis du kører langt, eller "ofte" lader ude eller på dit arbejde, som måske har en clever-stander, så er det en fin ide med Clever. Men hvis du har mulighed for hjemmeladning, og "aldrig" lader ude, så er clever nok for dyrt, hvis du kører under 25.000 km i året. Alle tal med forbehold. #10 Tak for info angående garantien. Det var også lidt det, jeg havde fået læst mig frem til. Ok, jeg tror, jeg vil undersøge quickimport. Men.. hvis jeg kan få en SR+ herhjemme med 10.000 km på tælleren og 6 måneder gammel til næsten samme pris, hvorfor så importere en? :) #12 Godt tip. Tak! #15 Quickimport får et point mere. Tak. #16 Shit mand, du betaler 70 øre per kWh, og kører næsten 6 km/kWh? Det er så 12 øre per km? :D Jeg bruger IDA forsikring, og jeg kan ikke rigtigt finde noget billigere. Lidt efter model, så skal jeg slippe omkring 6.000 i året for kasko og glasskade. Min primære anke ved Tesla M3 var, om den var familievenlig nok. Ioniq 5 er jo en balsal af en skude, som kan rumme hele nabolaget, men M3eren er jo lidt mere "normal" i størrelsen mht baggage osv. Vi bruger ikke barrnevogn længere og har 2 unger på hhv 4 og 8. Men det går helt fint at pakke hele familien til tur i sommerhuset i den? :-)
--
Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16
#19
Martin Lohse
Supporter Aspirant
17-11-2021 21:18

Rapporter til Admin
#0 Jeg modtaget selv en Mustang Mach E RWD, når den kommer til DK. Den står lige pt. nede i Antwerpen - jeg synes, du måske lige skulle kigge den vej. Jeg har hørt et par enkelte nævne, at den er mere komfortabel. Teknikmæssigt er den dog ikke så langt som Tesla - deres system er vist det de andre gerne vil opnå.
--
#20
Wut
Semi Nørd
17-11-2021 21:29

Rapporter til Admin
#19 Jeg har mest forelsket mig i en Ioniq, fordi den er enorm og man får næsten alt ekstraudstyr i grundmodellen. Og så kan jeg rigtigt godt lide designet. Det man så ikke får (i forhold til en Tesla) er, at Teslaen filmer med alle kameraer under kørslen og i Sentry Mode, hvilket jeg meget gerne vil have med (totalt bummer at KIA/Hyundai ikke har den feature). Dertil er Teslaen mere energibesparende at køre i, så selv med et lille batteri kan man køre over 400 km. Når man så igen ikke har Clever Unlimited, men bliver afregnet per kWh, så er den igen en smule mere besparende at køre i. Så da der er 12+ måneders levering på Ioniq 5, så vil jeg sandsynligvis købe mig en TM3 brugt og køre i den i nogle år og se, hvordan elbilsmarkedet udvikler sig, og så måske skifte til en mere familie-dimensioneret bil. Ungerne er stadig ret små, så der er ikke problemer med lange teenage-ben endnu, så det er måske en fin periode at have en lidt mere lav og sporty-agtig bil :-) Mach E'en starter ved 400.000 og er umiddelbart ikke min smag i design, så den er for dyr som en "midlertidig" bil, og ikke stor nok til familiebil på sigt. :)
--
Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16
#21
Martin Lohse
Supporter Aspirant
17-11-2021 21:45

Rapporter til Admin
Ioniq ser rigtig godt ud, og har virkelig nogle gode features - jeg er overrasket over, hvor stor den rent faktisk er. Tesla er vist lige pt. det eneste elbilsmærke, hvor leveringstiden er fornuftig - de fleste andre er halve og hele år. Jeg kan godt lide konceptet ved Tesla, jeg synes bare den ligner en frø forfra :D
--
#22
Wut
Semi Nørd
17-11-2021 21:57

Rapporter til Admin
#21 Ioniq 5 ligner den har kilt på bagpå Audi Q4 Etron ligner den har mundbind på Kia EV6 ligner den har en oversized indbygget hækspoiler med RGB-gasm Mach E ligner en sportsvogn, der har suget vand og er blevet opblæst Tesla M3 ligner en frø Tesla MY ligner frøens mor Skoda Enyaq er bare oversized i alle retninger VW ID.4 har form som en gigantisk sutsko Polestar 2 ligner et gigantisk DVD-drev bagfra (og Polestar får mig til at tænke på strippere) Mazda MX30 ligner en BMW forfra og en Ferrari bagfra, den flade snude minder for meget om en Fiat Multipla i originaludgaven (yes, I just did name the unspeakable car) VW e-Golf... og for den sags skyld alle andre biler med blå accenter, der skal understrege, hvor "grøn" den er (blå=grøn?).... hvem har fundet på, at blå eye liner gør noget som helst godt for en bil? :-D Det er fanme ikke nemt at blive tilfreds :-D
--
Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16
#23
Ronson
HOL Moderator
17-11-2021 21:58

Rapporter til Admin
#18: Kører ikke de lange ture, men jeg har da kørt til tyskland med en gennemsnitsfart på 102,5 km/t og hjem med en gennemsnitsfart på 95,7 km/t Temperatuen derned var 14°C, temperaturen hjem var 19-20°C. 123 + 118 = 241 km Det kostede 31+30 = 61% af batteriet Gennemsnitsforbrug (178+179)/2 = 178,5 Wh/km 100% batteri ville på sådan en tur svare til 395 km. Hvis du køber en tesla så gør dig selv en tjeneste og installér teslamate så du kan gå tilbage og se den slags :)
--
Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...] Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...]
#24
Wut
Semi Nørd
17-11-2021 21:59

Rapporter til Admin
#23 Cool, tak for info. Hvad med støjen i en M3? Er den stadig så stille som andre elektriske biler, og det stikker ikke af, ved 130 km/t med støj? :)
--
Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16
#25
Martin Lohse
Supporter Aspirant
17-11-2021 22:36

Rapporter til Admin
#22 Haha, jeg overgiver mig - du vandt :D
--
#26
Martin Lohse
Supporter Aspirant
17-11-2021 22:38

Rapporter til Admin
#24 Modelår 21 - dem med sorte rudekanter og ikke chrom skulle have akkustikglas - dvs. 2 lag, der skulle virke ganske fremragende
--
#27
Mango
Semi Nørd
17-11-2021 23:05

Rapporter til Admin
Vent med at købe eller skrive under på slutsedlen til 2022, hvilket er snart, så får du et nyere indregistreringsår.
--
#28
ToFFo
Guru
17-11-2021 23:14

Rapporter til Admin
#13 og #18 - ang afgift. Hmm jeg må have undersøgt det yderligere men jeg synes det er fulserændig umuligt at regne ud hvor meget man skal slippe, når jeg prøver at bruge skats udregner. Der er en masse ting man skal indtaste jeg ikke aner en skid om. Bilens nypris for eksempel. Det skriver de jo ikke på de tyske bilbasen sider. Når jeg kigger på de sider der tilbyder import af elbiler der vil have 15k, så er det mit indtryk at det kun er for at få bilen til Danmark, og så for at få lavet papirarbejde og sådan. Hvor man så selv skal betale afgiften. Men hvis der ingen afgift er, virker ret som en vildt god deal at importere. Jeg må få det undersøgt nærmere... Synes bare det er sindssygt svært. Og der er jo ingen der vil arbejde gratis. Det koster penge at få et komplet overslag over hvad jeg ender med at slippe for en given bil. Og især når det er en tesla er jeg led ved at skulle køre langt ned over grænsen, hvis nu bilen er samlet elendigt som nogle teslaer jo kan være. Eller hvis der er fejl og mangler som ikke er tydelige på billederne. Det er lidt et sats.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 17-11-2021 23:21
#29
GrillBiller
Nørd
18-11-2021 06:34

Rapporter til Admin
Jeg her ikke helt klar til El bil endnu... denne test gør det heller ikke nemt at overvejer.. https://www.youtube.com[...] 4-5 opladninger på en 1000 km tur, og han når tit ud for at finde ud af at ladestanderen er defekt. min Diesel Clio IV Station fra 2017 kører glad 1100km før den vil tankes...
--
"Signatur fjernet af moderator i samarbejde med Dalai Lama, Anders Fogh, Bill Gates, Marilyn Manson og Michael Moore"
#30
MOAAA
Maxibruger
18-11-2021 08:06

Rapporter til Admin
Jeg har selv en Model 3 Performance, garantimæssigt ser jeg ikke folk have udfordringer når de har hentet fra Tyskland. Jeg købte selv direkte fra Tesla.com og fik bilen inden sommeren gik i gang sidste år. Det er uden tvivl den bedste elbil på markedet, og det er efter at have prøvekørt de fleste derude... der er vitterlig ingen der er så langt fremme med softwaren... den bil jeg fik sidste år, den har gratis fået et hav af nye anvendelige features og den bliver bedre og bedre for hver software opdatering der kommer. Det i sig selv er nok til konens bil bliver en Model Y når Berlin fabrikken er færdig, og hvis mit kørselsbehov ændre sig snupper en S Plaid eller M3P igen inden 20'erne er gået :) Jeg ved godt man lige skal hive en del mere op af lommen, men prøv lige en Model 3 Performance... den der følelse man får når man tæsker speederen i bund uanset hastighed....! SR+ er naturligvis også ganske fin!
--
Sidst redigeret 18-11-2021 08:08
#31
Freak13
Ultrabruger
18-11-2021 08:18

Rapporter til Admin
#18 - Ja det gør de typisk. Kan de lave 10-30.000,- på salg af en bil, så gør de med glæde det :) Nogen køber dem først via Tyskland, når den er solgt i DK.
--
Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz |
#32
Raskolnikov
Super Supporter
18-11-2021 08:20

Rapporter til Admin
Hvor meget må jeres omtalte elbiler (med træk) trække på krogen? Vi har heste, der skal slæbes lidt rundt med fra tid til anden, og min nuværende 4-hjulstrukne benziner må trække 2200kg hvilket er lækkert. Men hvis I nu fortæller mig, at en elbil også må det, er sagen jo en anden? Men er hestetrailer + elbil ikke stadig et dårligt mix (ifht rækkevidden)? Nogen, der kan linke til en test måske?
--
#33
Freak13
Ultrabruger
18-11-2021 08:33

Rapporter til Admin
#32 - Du kan se mere her https://fdm.dk[...] Jo elbil og hestetrailer er ikke noget super godt match. Men det er en hestetrailer på en bil vidst aldrig. Det er bare "dyrt" at køre rundt med.
--
Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz |
#34
Jonathan B.
Bruger
18-11-2021 08:48

Rapporter til Admin
#29 - I den video stopper han jo også oftere for at lade i kortest mulig tid. Hvis man kører 1.000 km i et stræk, så ville en Ioniq 5 kunne klare det med 2 stop (samlet oplade tid vil nok være omkring 60-80 minutter). Jeg tror ikke at der særlig mange, som ikke stopper to gange, hvis de skulle køre 1.000 km. Og igen, hvis man kører 1.000 km i ét stræk mange gange om året, så nej, så skal man nok ikke købe en elbil. Men det gør 99% af danskerne heller ikke.
--
#35
jalling
Superbruger
18-11-2021 08:54

Rapporter til Admin
#24 Jeg har "standard" sommer- og vinterhjul/dæk fra Tesla og har netop fået vinterhjul på idag. Jeg ærger mig over at jeg ikke gik mere op i det da jeg købte bilen, da den er blevet noget mere stille nu. Hvis du er interesseret, må du godt få lov at kigge i mine teslamate-statistikker. Jeg er rigtig glad for bilen (havde en Ford Focus fra 2015 før). Selv med klapvogn og to unger i autostole på bagsædet synes jeg overordnet set ikke at vi mangler plads. Mvh Jonas
--
#36
Raskolnikov
Super Supporter
18-11-2021 08:55

Rapporter til Admin
#33 Tak for den fine liste. Jeg kan næsten regne ud, at distancen på en ren elbil forværres drastisk med et par ton bagpå, men én af hybriderne i 2K+ segmentet er stadig en mulighed.... ....men så tror jeg bare, jeg "forbliver" i benzin lidt endnu. Det billigste ville nok være at overtale min bedre halvdel til at sælge krikkerne ;)
--
#37
Wut
Semi Nørd
18-11-2021 09:02

Rapporter til Admin
#29 denne test gør det heller ikke nemt at overvejer.. Han forsøger at køre 1000 km på kortest mulig tid. Og der handler det om at lade ofte, da Li-Ion batterier lader hurtigst mellem 30-80% f.eks. Hvis målet i stedet var at køre en "behagelig" tur, så ville han nok i stedet køre 300-350 km, og så holde en god frokost/aftensmad/kaffe+kage-pause undervejs og strække benene osv. 4-5 opladninger på en 1000 km tur, og han når tit ud for at finde ud af at ladestanderen er defekt.min Diesel Clio IV Station fra 2017 kører glad 1100km før den vil tankes... 1100 km er et større tal end 500 km, det er rigtigt. Men betyder det reelt noget? For det første var det i 2009, at jeg kørte mere end 900 km i et stræk og vi holdt en del pauser undervejs - og det var uden børn i bilen. Med en familie med små børn, så kører vi sjældent mere end 200 km. Men, hvis vi nu siger, at vi kører til Amsterdam på ferie. Det er 700 km fra mit hjem, og Google siger at det tager lige over 7 timer i benzinbil. Hvis vi kørte i vores dieselhakker, så ville vi nok køre hjemmefra kl 9, og spise frokost omkring kl 11:30 i Hamborg og bruge 30 minutter på at slappe lidt af. Så ville vi køre et par timer til Osnabrück, og stoppe 30 minutter for at se byen og besøge en bager... ellers bliver det jo bare AUTOBAHN i 7 timer straight. Fra Osnabrück er der igen 230 km til Amsterdam, og vi kommer frem lige inden aftensmad uden at være alt for smadrede. Ovenstående tur ville vi tage præcist på samme måde uanset om det er i dieselbil eller elbil, og så bare lade undervejs. Jeg synes lidt, der går for meget rækkeviddeangst i det. Jeg gider dælme ikke sidde 3+ timer i en bil i lange stræk uden at holde en (lade-/æde-) pause hist og pist. Hvis vi beslutter os for at besøge Italien... så tager vi fanme et fly i stedet for at sidde og fise 15 timer i en bil og være helt kvæstet, når vi kommer frem. Hvis vi absolut VIL køre til Italien hvert 4. år, så kører vi til Flensburg og lejer en ordentlig slæde af en flyder for nogle af alle de penge, vi sparer på elbilen. Man skal optimere efter de 99% af turene, man kører, og ikke sidde og fokusere på de mindre end 1% af turene, hvor man bliver nødt til at lade mere end 1 gang undervejs :-) En anden fun fact: Min første bil (som jeg stadig har) er en Mitsubishi Colt med en 40 liters tank, og den kører ikke over 14 km/l på motorvejen. Så det er 560 km på en tank. Det har jeg aldrig nogensinde overvejet, at det skulle være et problem, men når man så kan få en elbil med 400-500 km rækkevidde og 30 minutters opladningstid, så er det pludselig et kæmpe problem. What gives? #32 Ioniq 5 og Kia EV6 må slæbe 1600 kg. Men rækkevidden bliver selvfølgelig sakset godt ned af at slæbe rundt på sådan et skur ;)
--
Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16
--
Sidst redigeret 18-11-2021 09:06
#38
Wut
Semi Nørd
18-11-2021 09:12

Rapporter til Admin
#36 Husk lige, at hvis du køber en tung bil (hybrid eller elbil), og smækker heste+trailer på, så bliver den totale vægt jo ret høj. Med hensyn til kørekort og regler og sådan. Min homie har lige købt en Ford Kuga fordi han vil have campingvogn med sig. Men bilen er i sig selv så tung, at det kan blive lidt stramt at holde sig under 3500 kg.
--
Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16
#39
MOAAA
Maxibruger
18-11-2021 09:29

Rapporter til Admin
Bare vent til Cybertruck kommer, 7 tons kan den trække haha! Og så lige lave den i matte black.... jøsses et monster.
--
#40
Gucal
Super Nørd
18-11-2021 10:07

Rapporter til Admin
#28 Mener at der findes forhandlere derude som både henter bilen og inspicere den på stedet ved afhentning i Tyskalnd, om man så stoler på de går den grundigt igennem er så en anden snak. Mener blandt andet at Motorleasing tilbyder noget i den stil, men jeg har ikke fået noget svar fra dem efter jeg skrev en mail til dem for over 1 uge siden, så deres service niveau kan man vel stille spørgsmålstegn ved.
--
#41
Scratch
Monster Supporter
18-11-2021 10:49

Rapporter til Admin
#18 der er ingen grund til at importere hvis du kan købe til samme pris. Det kunne jeg ikke. Min står mig i 320 inkl fragt, plader osv. Kunne godt have fundet en billigere i tyskland, men min kone ville ikke have en hvid bil, jeg er jyde - så den skulle have træk på ;) Dem jeg kunne finde i farve med træk, km, 2021 model kostede væsentlig mere (og det gør de stadigvæk) + 45-50.000 mere. Derudover var jeg heldigt at finde en hvor tidligere ejer havde fået lavet komplet ekstra støjisolering. #29 jeg tror alle sammen vi har haft de tanker, men prøv at downloade A better route planer (APRB) og så se hvor meget lade tid du har på de 10 steder du oftest kører til. Efter jeg fik leget med den app, fandt jeg ud af at jeg nærmest kune skal have ladestop ind de gange vi skal på ski ferie og weekendture.
--
"Silence is golden when you can't think of a good answer"
--
Sidst redigeret 18-11-2021 10:51
#42
Ivan
Gæst
18-11-2021 10:56

Rapporter til Admin
Måske du allerede har lagt dig fast på, at det bare SKAL være en Tesla Model 3..... Men hvis ikke, har du så overvejet disse 2 biler, som ligger ca. i samme prisniveau, og som helt sikkert også er lækre og god byggekvalitet: Mercedes EQA: https://www.mercedes-benz.dk[...] Polestar 2: https://www.polestar.com[...] Personligt, havde jeg selv valgt en Polestar 2 eller en EQA over en Tesla 3, men det nok en smagssag eller "religion" ;)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#43
Scratch
Monster Supporter
18-11-2021 10:59

Rapporter til Admin
#42 de koster så også mindst 100.000 kr mere end en Model 3 SR+ brugt. Men fede biler !
--
"Silence is golden when you can't think of a good answer"
--
Sidst redigeret 18-11-2021 11:02
#44
Wut
Semi Nørd
18-11-2021 11:23

Rapporter til Admin
#42 Polestar 2 er endnu mindre indvendigt end en TM3 så vidt jeg kan læse mig frem til (specielt med baggageplads), så den passer skidt til os. Mercedes EQA... well... jeg har det lidt ligesom med Audi Q4 Etron. Man kører i en bil i et "kvalitetsmærke" eller blærerøvsmærke, men med mindre man vælger den største model i begge modeller, så ender man med en bil, som performancemæssigt ligger under en Kia eller Hyundai til en del færre penge... og langt fra Tesla, som slår dem både i pris og performance. EQAen til 404.000 har samme performance som den mindste Ioniq 5 (til 330.000 kr), og selv hvis man vælger den største model til 480.000 (så vidt jeg husker), så matcher den kun lige akkurat Ioniq 5s dobbeltmotor-udgave til 400.000. Samtidig kan den kun lade med 100 kW, hvor Hyundai og Kia lader med 250 kW. Ikke fordi man får brug for det ofte, men HVIS man nu skulle køre en lang tur med 2-3 opladninger undervejs, så er det ikke det fedeste at sidde og vente en time på at lade op hvert sted. 20-30 minutter er perfekt, for det er længden på en tisse/æde-pause anyway. Det er ikke fordi Q4 Etron eller Mercedes EQA er dårlige biler - jeg synes bare, der er noget fesent ved at købe et "premium"-bilmærke og så ende med enten en stor regning eller ringere performance... og så er de bagud på teknologifronten også. E-tron er jo faktisk en ID.3 (så vidt jeg husker?), som har fået noget pænt Audi-betræk på. Hvis du vil have teknologi til billig penge, så køb Hyundai eller Kia. Hvis du vil have max performance, så køb Tesla. Hvis du vil have hele pakken af ekstraudstyr og god plads i bilen, så Ioniq 5 (Hyundai). Hvis du vil have god komfort og lækkert interiør til en fornuftig pris, så køb Skoda Enyaq. Umiddelbart kan jeg kun se en pointe i at købe Mercedes EQA, hvis man bare gerne vil have en Mercedes til en god pris. Fair nok... men det er ikke min prioritering at købe en so-so bil, bare fordi der er et mærke på foran (samme gælder Audi Etron). Men det er jo smag og behag. Ingen af bilerne er "dårlige", det er bare forskellig smag/behov.
--
Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16
--
Sidst redigeret 18-11-2021 11:24
#45
Jimstar
Supporter Aspirant
18-11-2021 11:27

Rapporter til Admin
#0 Hvordan føler du pladsen er i TM3 mht. klapvogne og oppakning osv. til de små? Jeg har selv luret på TM3 men vi har en lille på 7 måneder, så vi har stadig ofte barnevogn med osv. Jeg har ikke selv prøvet at smide barnevogn i bagagerummet på den, men frygter lidt det vil blive for uhandy?
--
Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p
#46
MOAAA
Maxibruger
18-11-2021 11:36

Rapporter til Admin
#45 Hvis du tager en der kan klappes sammen så er der meget plads bagi. Den er så dyb at man skal ind og kravle for at nå enden :D og så er der plads under bakken samt i fronten... man kan virkelig pakke meget med i en 3'er... men går man efter Berlingo åbningen så er det ikke den men en Y'er man skal have. Vi har selv 3 unger.
--
Sidst redigeret 18-11-2021 11:40
#47
Jimstar
Supporter Aspirant
18-11-2021 11:44

Rapporter til Admin
#46 Så bare sådan en "barnevogns guide" på youtube, hvor de sagde at den fyldte ret meget, fordi selvom man klappede den sammen var bagagerummet på TM3 ret smalt, så den var nød til at ligge på tværs, for at kunne være der, og den derfor fyldte rigtig meget :)
--
Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p
#48
Wut
Semi Nørd
18-11-2021 11:44

Rapporter til Admin
#45 Vi er sluppet af med barnevogn og klapvogn (yay!), så det bliver ikke et issue for mig. Men ja, hvis jeg skulle klemme en barnevogn ind i den, så ville jeg nok også være bekymret for, hvor praktisk det ville være. Det er rigtigt som #46 at der er masser af liter plads bagi, men klappen er ikke ret høj... Det kan sikkert godt lade sig gøre, men hvis I nu står og skal bruge barne vogn de næste 2 år i hvert fald, og måske kommer der et barn mere til senere, så er det mange år at ligge og hive barnevogn ind og ud af en TM3. Jeg ville nok vælge enten en Model Y, eller noget helt andet i jeres tilfælde. :-)
--
Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16
#49
jalling
Superbruger
18-11-2021 11:48

Rapporter til Admin
#48 Jeg er enig. Vi er lige sluppet af med klapvogn, men havde den med på ferie rundt i DK i somme. Der var absolut ikke problemer med at have plads til vores ting (to voksne samt 2 børn på 3 hhv. 6år), men der er ingen tvivl om at turen til Jylland til jul, med julegaver og hvad der dertil hører, bliver sjovere uden klapvognen. Mvh Jonas
--
#50
Jimstar
Supporter Aspirant
18-11-2021 11:52

Rapporter til Admin
#48 Som i dit eget tilfælde, så ville en Ioniq 5 nok være et rigtig fint valg, men 12 mdrs. ventetid gør lidt man ikke rigtig gider gå den vej :) En Model Y synes jeg sgu lige bliver en tand for høj i pris, 500k+, så skal man også bruge sin bil meget synes jeg! Glæder mig til at høre hvad du ender op med :)
--
Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p
#51
Thomas
BOFH
18-11-2021 11:57

Rapporter til Admin
Barnevogne og biler i sedan udformningen passer generelt ikke super godt sammen. Men dengang min datter blev født (i 2001) kørte jeg rundt i en Mitsubishi Colt med et meget lille baggagerum. Vi fandt en barnevogn som kunne klappes helt sammen og være i baggagerummet. Det var irriterende når jeg skulle aflevere og det hele skulle skilles ad men det kunne lade sig gøre. Så jeg tror at spørgsmålet mere er om at finde en en barnevogn der passer, hvis man nu engang er glad for bilen. Personligt ville jeg da hellere bøvle lidt med en barnevogn end at skulle køre i en kedelig SUV/Crossover.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#52
Hansi123
Junior Supporter
18-11-2021 13:44

Rapporter til Admin
#0 Jeg har stået i samme situation som dig og undersøgte markedet. Fik Teslaen 2021 sr+ modellen for 2 måneder siden og har gjort mig følgende erfaringer. Hvis du kan vente mellem 3-6 mdr. med at få en ny brugt bil kan det gøres for under 300.000 kr. i Tyskland da som andre skriver at der ingen afgifter er på elbiler importeret fra EU hvis den er over 6 mdr. gammel og kørt min. 6000 km. samt under 500.000 kr. eller sådan noget. Hvis du ikke kan vente så længe må du i bilbasen og købe en af dem forhandlerne har til salg. 90% af bilerne i bilbasen er import fra Tyskland. Forhandlerne har støvsuget markedet dernede. Det er derfor de er så "dyre" og der er så lang ventetid i Tyskland. Uanset hvad du vælger følger standard garantien bilen. Mht. ladning er langt det billigste at købe sin egen lader med abonnement hvis man lader hjemmefra. Jeg har selv valgt løsningen fra Ampera som forhandler easee lader. Jeg giver vist kun 70 kr. i månedligt abonnement men får 1,12 kr. tilbage i afgift upfront. Det betyder at hver gang jeg lader bilen derhjemme bliver refusionen sat ind på en konto jeg har hos noget som hedder Monta. De penge som bliver sat ind kan jeg til enhver tid anmode om at de bliver sat ind på min bankkonto og det virker. Det kan derfor ikke betale sig at vælge clever hvis man næsten aldrig lader ude. En anden stor fordel i forhold til Tesla vs. de andre er at Tesla har ladestandere rundt omkring på motorvejsnettet. Der er altid en lader ledig.
--
#53
Gucal
Super Nørd
18-11-2021 14:31

Rapporter til Admin
#52 Så vidt jeg har læst er de ved at åbne op for at andre bilmærker kan lade på Tesla standere. De har vidst allerede åbnet op i Holland så vidt jeg husker.
--
#54
Jimstar
Supporter Aspirant
18-11-2021 14:34

Rapporter til Admin
Spørgsmål (håber det er okay jeg spørg i din tråd, da det relatere sig til emnet, du har sikkert også selv regnet på det): Hvad vil i andre mene sådan en tesla koster årligt? Min kalkulation/estimering vil se således ud som eksempel: Pris 400.000 kr., lad os bare sige den er købt kontant. Afskrivning 15%: 60.000 kr. Forsikring: 5.000 kr. Afgift: 660 kr. Rep/service: 1.000 kr. El: 0,15 kr. / km. (forudsat egen lader i hjemmet med refusion) Hvis man så i alt kører f.eks. 20.000 km. årligt vil en samlet udgift til dette være ~69.660 kr. eller 5.805 kr. om måneden. Hvad mener i, er det helt forkert?
--
Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p
#55
Jonathan B.
Bruger
18-11-2021 14:44

Rapporter til Admin
#54 - Forsikringen kan du godt fordoble for at være på den sikre side.
--
#56
Wut
Semi Nørd
18-11-2021 14:49

Rapporter til Admin
#54 Forsikring får du nok ikke under 6.000. IDA vil tilbyde mig 6.200 og jeg har kørt mange år og aldrig haft skader. Angående afskrivning, så er det jo utroligt svært at vurdere. Man skal nok regne X år ud i fremtiden (den tid, du vil beholde bilen) og så regne gennemsnittet. Jeg satser på en TM3 til 330k, som jeg vil beholde 3-4 år... og så er den nok omkring 200k værd (rent gæt). Elbiler bliver ikke så slidt, og der vil altid være et marked for brugte sporty biler til dem, som kun kan skrabe 200k sammen. Jeg tror ikke på, at der kommer en vild teknologi som pludselig gør en TM3 "værdiløs". Den er jo fed... og selv hvis der kommer et dobbelt så stort batteri på markedet... så er den jo stadig fed og dækker manges behov, og er "billig" til 200k.... Så omkring 30.000 kr i tab i året gennemsnitligt. Reparationer er svært at vurdere. Hvis ikke man laver skader i den, og den ikke har nogle medfødte defekter, så tror jeg, man skal regne med færre reparationsomkostninger per år end en tilsvarende 0-5 år gammel benzin. Dvs 1.000 er nok ok. El bliver til 12*70 kr abonnement + (20.000/5) * (2,4 kr - 1,2 kr) = 470 kr i måneden, hvis man regner lidt højt med 'kun' 5 km / kWh forbrug. plus der skal installeres en boks til måske 10.000 kr (?) som skal afskrives over X år, så hvis du har boksen i 10 år er det 80 kr ekstra i måneden. Jeg regner også med at køre 20.000 km. Dvs omkring 44.000 kr i året eller 2,2 kr per km. Jo længere man beholder bilen, jo biligere bliver den. Og jo flere km per år gør den bare mere økonomisk.
--
Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16
--
Sidst redigeret 18-11-2021 14:53
#57
Ronson
HOL Moderator
18-11-2021 14:58

Rapporter til Admin
#54: 15 øre/km lyder meget billigt. Ifølge barry har min gennemsnitspris været 2,89 kr/kWh den seneste uge. Om du så fik 1,12 kr/kWh tilbage (#52) så er det stadig 1,77 kr/kWh. Og 150 Wh/km lyder meget lavt sat, du skal huske bilen bruger også energi på at varme og køle - både når du kører men også når du forvarmer bilen eller den f.eks. renser A/C efter en tur - og hvis du lader sentry køre eller bilen f.eks. ikke falder i søvn. Ud over det tilkommer der et ladetab. Jeg giver 7750 kr ved FDM/Tryg efter jeg har sat km/år ned til 10.000 km/år.
--
Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...] Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...]
#58
Jimstar
Supporter Aspirant
18-11-2021 15:02

Rapporter til Admin
330k -> 200k over 3 år passer så også med en afskrivnings % på ca. 15 årligt, så vidt jeg lige kan regne ud, det er sikkert ikke helt skævt. Mht. forsikring har jeg en kammerat, som har en TM3LR 2019, som dog er købt ved en forhandler hvor han kunne få forsikring med igennem dem, til 5k årligt, for en LR...
--
Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p
#59
MOAAA
Maxibruger
18-11-2021 16:20

Rapporter til Admin
#54 Jeg har efter 49k km siden juni 2020 haft følgende udgifter i min Model 3 Performance: Sprinklervæske 100 kr. Skift fra sommer -> vinterfælge > sommer > vinterfælge 599 kr. x 2 hos Euromaster Og så bilvask i ny og næ. Forsikring står i 6.500 kr/år med fri km, friskade og glas. Afskrivning - ikke tjekket men holder bilen i en del år, så er ligeglad, men den holder fint prisen hvad jeg kan se på lignende modeller. Jeg smider den snart til et bremseservice til cirka 1.200 kr... Det er fandme i orden med en bil med 500hk :D det vildeste er at jeg giver den noget at leve af mht. accelerationer, men de medfølgende sommerdæk har fortsat en del mønster tilbage.. det skyldes nok 4x4.
--
#60
Wut
Semi Nørd
18-11-2021 19:28

Rapporter til Admin
Angående brugtpriser, så ser det ud til at Tesla M3 Standard Range står til omkring: 2021 = 340k 2020 = 320k 2019 = 300k sådan rundt regnet - og det er jo inkl, at 2021 er en anden model end 2019 f.eks. Så jeg tror nærmere det er omkring 20.000 værditab per år cirka, og ikke 15% (30-50k alt efter hvordan man regner).
--
Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16
#61
Mion
Super Nørd
18-11-2021 19:45

Rapporter til Admin
jeg har jo så garanti på.. men min LR fra Marts 2021(ny bil) har indtil videre. Fået rettet 3 døre og bagsmæk 2 gange (har spidst lidt af sin lak 2 gang) Fået 4 hjuls udmåling fra ny, Fået skiftet ladeport Fået rattet vindues viskere Fået fjernet ledninger fra kabinen Fjernet sorte hænder overalt (lille ting) defekt dæk fra ny en del smålakeringer man må ikke køre sæderne helt tilbage da de kan køre af gevind delen. venter lige nu på at få Ordnet defekte varmetråde i bagruden (har nok været sådan siden ny) Skiftet sidestolpe pga. kondens i kamera hvilket deaktivere adaptiv fartpilot Fået skiftet alle baglygter pga. kondens få ordnet ventilator der får hele bilen til at ryste det skal også siges har man kørt nyere bil så er de fleste af tesla´s løsninger ikke ligefrem fantastisk Robot viskerne er tæt på ubrugelige, enten så kører de i sommervejr, eller også så kører de ikke i støvregn selvom ruden er dækket til. (alle biler) Nedblændelige spejle fungere IKKE som i NOGEN anden bil, så snart det bliver mørkt så vil ALLE spejle dæmpe sig, så spejlene ikke kan bruges, selvom der ikke er forlygter der får dem til at dæmpe Lane assist er ubrugelig, et lille knæk i f.eks. en cykel sti og bilen vil nødbremse Adaptiv fart pilot phantom breaker og har flere gange i 4 forskellige Model 3 haft nedbremsninger pludselig fra 130 til 30. Bilen virker som et Beta produkt, selv en 2021 udgave, Model Y er dog væsentligt bedre samlet. 2-3 måneders ventetid på et værkstedsbesøg. der er mange der er super glade for den, dette er bare min oplevelse med en bil, men vi er godt 5 i min omgangskreds, og vi har alle samme oplevelser. der er også mange ting man helst ikke "MÅ" i en Model 3, fordi den ikke rigtig er langtidsholdbar. Jeg ville være nervøs for den over længere tid. da den hovedsageligt er stål, og deres lakering er substandard især da de også i freemont havde rettet bilen en del efter montage og lakering, så der er RIGTIGT mange skjulte steder uden lak. Jeg er desværre fanget lidt gennem en firma kontrakt, selvom jeg faktisk betaler fuld pris, så jeg har den i 3 år, men prøver at få den byttet til en I4 M50 da jeg faktisk er SUPER glad for elbil delen. jeg vil bare gerne have bedre kvalitet, og tilbage til at udstyret rent faktisk fungere godt. Der er mange gode ting ved en Tesla det er ikke alt sammen skrald, men når man hele tiden har noget der er galt og hele tiden venter på den næste gange man skal køre 70km for at komme til et service, så bliver man lidt træt af den. Jeg ville nok klart gå Ionic 5 / EV6 i en billigere udgave end en brugt tesla, og så få den 5-7 års RIGTIGE garanti. fra en leverandør som kan lave holdbare biler.
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
--
Sidst redigeret 18-11-2021 19:48
#62
Wut
Semi Nørd
18-11-2021 19:54

Rapporter til Admin
#61 Tak for indspark! Sikke en øvoplevelse med din bil. Mega ærgerligt. Er den bygget i Kina eller i USA?
--
Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16
#63
TisseFrans
Superbruger
18-11-2021 20:34

Rapporter til Admin
#44 Q4 e-tron deler platform med ID4 og Skoda Enyaq. Ikke ID3...den er noget mindre. Udover det er bilerne fuldstændig forskellige i kabinen. Som i, der er ingen sammenligning. De deler motor, styretøj, batteriteknologi osv... #61 Godt nok kedelig læsning. Men det stemmer overens med diverse statistikker der siger at Telsa desværre er et af de mærker med allerflest fejl på.
--
#64
NAsMaR
Mega Supporter
19-11-2021 09:32

Rapporter til Admin
#62 Det er jo ligegyldigt hvor den er bygget. De konstruktions problemer de har, har de jo ikke rettet. Samle kvaliteten er blevet bedre i Kina og malingen er tykkere, men det er vel også stortset det de har forbedret. Model Y er jo i store dele akkurat samme dele som der sidder i en Model 3. Man løber ind i de samme problemer. Jeg har en bekendt, han skifter bil hele tiden, fordi hans egen er til service - det er uholdbart. Der findes også nogen der ikke oplever problemer i samme omfang. Men mange gør og det er sgu lidt skuffende for et mærke der kalder sig selv "premium". Det holder ikke.
--
#65
Gucal
Super Nørd
19-11-2021 10:37

Rapporter til Admin
#61 Hold da op en ærgerlig oplevelse, men det har man desværre hørt om med Tesla, at byggekvaliteten ikke er super godt. Men det er ikke meget anderledes nødvendigvis i Tyske biler, jeg købte en helt ny VW Touran nogle år tilbage og der var soltaget monteret en lille bitte smule skævt fra fabrikken, hvilket gjorde den var utæt og der dryppede vand i kabinen også var der også en rasle lyd ved tanken, der vidst havde noget at gøre med 2 komponenter sad lidt for tæt på hinanden som default fra fabrikken. Mekanismen for det ene loft håndtag ødelagt fra fabrikken. Audi A4 som jeg havde i slutningen af 00'erne gider jeg slet ikke komme ind på mht fejl og byggekvalitet :D
--
#66
Martin_Nohr
Super Supporter
19-11-2021 10:51

Rapporter til Admin
Har en Telsa 3 SR fra marts 2020 - import fra Tyskland. Klart den bedste EL bil på markedet. Kan stærkt anbefale. God weekend.
--
Hol.dk White/Black status: +24/-1
#67
Ronson
HOL Moderator
19-11-2021 11:13

Rapporter til Admin
Kan fortælle om mine egne problemer: - Har fået omlakeret motorhjelmen (eller kun undersiden?) da der var en lille rustplet et sted som ikke kunne være selvforskyldt. Forkofanger også omlakeret da lakeringen var noget tynd. - Forreste passagerrude stak lidt ud som gav noget vindstøj. - Summon virker ikke - hvilket formentlig er et softwareproblem. Men når man har betalt 30.000 for EAP og summon HAR virket så er det ikke godt nok. - Og så får jeg ristet mine fødder, skal jeg til service med på tirsdag. Var jeg også til service med for et halvt år siden men der fandt de ingen fejl. Denne gang har jeg dog taget billeder, dokumenteret tidspunkt og tjekket at låget til midterkonsollen ikke var åben som var det de mente sidste gang. Retfærdigvis skal det siges at omlakeringer og rude er klaret på garantien selv om det er lidt træls de ikke fik fixet varmen til fødderne første gang, specielt når det ikke er en ukendt fejl. Og andre biler har også fejl, hvis ikke med lakering så med software, batteri eller noget andet. Men det må ikke blive en undskyldning for Tesla.
--
Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...] Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...]
#68
RPlasicPirate
Ny på siden
19-11-2021 11:26

Rapporter til Admin
Hvis det overhovedet er økonomisk og praktisk muligt så vent på tysk produceret model Y. Vil være en væsentlig forbedring i flere højner men først Q1-2 2022 levering er mit gæt. Du kan havde egen lader og er ikke kørende sælger så hvis du bare vælger din egen lader og tænker over dit abonnement er du meget godt kørende. 2019 Model 3 AWD+FSD ejer her. AWD er ikke stor fordel i praksis med godt valg af sommer og vinterdæk par. HW 3/FSD computer er et must når du har valget - EAP niveau software (altså ikke AP eller FSP) vil jeg anbefale.
--
#69
NAsMaR
Mega Supporter
19-11-2021 11:27

Rapporter til Admin
#66 Så du har simpelthen prøvet alle de andre elbiler. Det lyder meget subjektivt i mine øre. Jeg kan da også. Alle andre biler er bedre end Tesla. Kan stærkt anbefale, at man holder sig væk og tager en bil med mindre fejl. God weekend. #68 Fortæl dog hvad der er så fantastisk ved Berlin. Kender man Tesla ret, så bliver det jo de samme fejl, da de ikke retter dem. Vent til vi har bilerne, før du lovpriser dem.
--
Sidst redigeret 19-11-2021 11:28
#70
Wut
Semi Nørd
19-11-2021 12:35

Rapporter til Admin
#67 Ok, der er nogle ting, der skal fikses åbenbart. Min Hyundai i30 CW har fået skiftet rattet og gear-knop, da gummiet smuldrede. Airconen stod af (stenslag på radiatoren mente de), og den røg på værksted med en eller anden stang, der satte sig fast i turboen. Lakken er ikke så kraftig/slidstærk som min Mitsubishis lak (der er langt flere huller/stenslag i den), og det der BlueDrive stod af for mange år siden. Jeg har ikke fået det repareret, da jeg helst vil være fri for det. Så det er åbenbart "normalen" at man med en ny bil skal forvente en del ting. Det hele gik på garantien dog. Så det bekymrer mig ikke så meget, at der lige skal fikses lidt. :-) #68 Ja, det er også en mulighed. Jeg synes bare 500k er liiige lidt for dyrt til mit behov. Det kan gå med 300-400k, når man indregner de gode besparelser, en elbil giver. En anden mulighed er jo at lade min diesel-hakker leve 1-2 år endnu, og se, hvad der sker på markedet. Men men men... nyt nyt nyt! :) Jeg har ikke brug for AWD, men jeg vil gerne have det størst mulige batteri. Men 50k er lidt for meget for et større batteri imo. #69 Ok. Du har en dårlig dag. Det er modtaget. Moving right along...
--
Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16
--
Sidst redigeret 19-11-2021 12:38
#71
MOAAA
Maxibruger
19-11-2021 12:35

Rapporter til Admin
#61 wtf, det må være toppen over skrald de har sendt på gaden. Jeg havde selv en højtaler i passagerdøren der skraldede, det viste sig at det var beslagene der var skiftet til nogle nyere der var for små til de gamle huller, så de raslede... det var så random en fejl og den var fandme svær at finde for dem. Og så skulle hele glastaget tages af og limes på igen ved levering :D Men alt i alt, min bil står knivskarpt, det var kun få timers frustration og de fixer jo alt heldigvis.
--
#72
fruitquam
Semi Supporter
19-11-2021 14:10

Rapporter til Admin
Uh oh. Jeg skulle ikke have læst denne tråd. Har lige bestilt en M3 LR her for en 3 ugers tid siden, som bliver leveret i start/midt december. Jeg håber sgu jeg ikke får de problemer som bliver beskrevet her :-(. Glæder mig dog stadig som et lille barn. Jeg krydser fingre for det bedste!
--
I like turtles!
--
Sidst redigeret 19-11-2021 14:10
#73
MOAAA
Maxibruger
19-11-2021 14:14

Rapporter til Admin
#72 Det er typisk kosmetiske ting, og du booker bare i App'en så fixer de uden spørgsmål, er det noget der tager mere end 3 timer at fixe får du en Model S lånebil med fri strøm fra SuC. Du kan godt glæde dig!
--
#74
Ronson
HOL Moderator
19-11-2021 14:26

Rapporter til Admin
#73: Ehm, jeg fik en skraldet citroën et-eller-andet med manuelt gear som lånebil da de skulle omlakere på garantien. Ja, lakeringen skete tekniske set hos naboen men det var en garantirep ved tesla.
--
Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...] Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...]
--
Sidst redigeret 19-11-2021 14:26
#75
fruitquam
Semi Supporter
19-11-2021 14:57

Rapporter til Admin
#73 Tak for beskeden det giver mig lidt mere ro på! Glæder mig vildt meget. Det er generelt også det jeg hører. Kender 4 stykker i omgangskredsen som alle enten har model S eller 3 og har ikke haft nogle problemer what so ever. Leasede selv en ældre MS 85D for et par år siden - ja kvaliteten var ikke som en tysker, men slet ikke så ringe som der bliver skrevet herinde - og den var så vidt jeg husker, fra 14. #74 Hvis du ikke har en tid hos et decideret Tesla værksted kan du vel ikke forvente at få en Tesla som lånebil?
--
I like turtles!
--
Sidst redigeret 19-11-2021 15:00
#76
Ronson
HOL Moderator
19-11-2021 15:03

Rapporter til Admin
Såeh... Jeg har lige købt acceleration boost. Slår wifi Hotspot til på telefonen, bilen henter ny konfiguration og genstarter. Nu er jeg så i turtle mode og bilen skriver den har registreret en "inkompatibel køretøjsmodifikation". Snakker med en supporter nu - på engelsk selvfølgelig
--
Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...] Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...]
#77
fruitquam
Semi Supporter
19-11-2021 15:07

Rapporter til Admin
#76 Trist.... Du må gerne sige om det er fedt, når du en gang får det til at virke. Jeg køber nemlig nok også den boost der når jeg får min :-D.
--
I like turtles!
#78
Ronson
HOL Moderator
19-11-2021 15:54

Rapporter til Admin
#76: Jeg kan berolige med at et par genstart, herunder at forlade bilen et par minutter og lade hende i røret pille ved bilen, løste det. Er kommet hjem! En kollega skal køre med til julefrokost senere så jeg gik sgu lidt i panik :D #75: Jeg er med på at det foregår ved naboen, men jeg har kun snakket med, overladt bilen til og fået lånebilen anvist af teslaværkstedet. Om de lader naboen køre den ind af porten ved siden af efter jeg er kørt er vel ligegyldigt, mit mellemværende er jo med tesla.
--
Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...] Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...]
--
Sidst redigeret 19-11-2021 15:54
#79
Wut
Semi Nørd
19-11-2021 19:42

Rapporter til Admin
#78 Acceleration boost + julefrokost? God kombination ;-D Godt du fik den fikset. Hvis det havde været et andet bilmærke, så kunne intet af det lade sig gøre.
--
Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16
#80
NiceRag
Semi Nørd
19-11-2021 21:32

Rapporter til Admin
Du kan vel finde en brugt ioniq 5 også.. som demo model eller lign. hvis en forhandler ikk har en til salg, så bed dem ringe når de har en.
--
#81
Gucal
Super Nørd
19-11-2021 21:40

Rapporter til Admin
#72 Er ret sikker på der findes checkliste specifikt til Model 3 på nettet over hvilke ting du skal kigge efter når du henter din bil, så hvis der er noget så kan de udbedre med det samme. Du skal være meget grundig ved din gennemgang, tag evt en eller 2 bekendte med så I kan gå den igennem.
--
#82
fruitquam
Semi Supporter
19-11-2021 22:21

Rapporter til Admin
#78 Fedt du fik det løst! Nej det kan jeg godt se virker underligt med en lånebil der. #81 Du har ret! Har den allerede klar!
--
I like turtles!
#83
Mystica
Gæst
20-11-2021 07:04

Rapporter til Admin
#81 Lidt skræmmende at man skal gennemgå sin nye bil til 400k på den måde. Både hvad angår antallet af fejl, men også at Tesla ikke selv gør det.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#84
Monze
Ultrabruger
20-11-2021 08:52

Rapporter til Admin
#83 helt enig. At det overhovedet er nødvendigt og at der er lavet en liste på nettet over de ting man skal tjekke selv er en komplet faliteeklæring til et så stort firma. Men hey Elon er jo gud..
--
#85
fruitquam
Semi Supporter
20-11-2021 09:53

Rapporter til Admin
#83 & 84 Ja i har til dels ret, men man skal vel altid gennemgå sin ny indkøbte bil? Jeg ser der kun som et plus at communitiet er så engageret at de hjælper andre købere. Dermed ikke sagt det er i orden, hvis der er de problemer som der bliver omtalt. Igen det er ikke noget jeg har hørt om i min nære omgangskreds.
--
I like turtles!
--
Sidst redigeret 20-11-2021 09:56
#86
Mystica
Gæst
20-11-2021 10:12

Rapporter til Admin
#85 Jeg har personligt aldrig gennemgået nogle af mine nye biler på den måde. Jo, det er fedt, at Tesla har et stærkt community. Men det skal forhåbeligt ikke være dem, men derimod Tesla der selv retter og finder deres fejl. De kender jo udmærket godt til deres problemer, så hvorfor sender man et fejlfyldt produkt ud til kunderne? Man kan jo godt forvente lidt, når man trods alt giver 3-500k+ for en fabriksny bil, der har været diverse refresh igennem for fejl efterhånden.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#87
Wut
Semi Nørd
20-11-2021 21:34

Rapporter til Admin
Angående anhængertræk: Er det muligt at købe anhængertræk til alle Model-3er? Eller skal bilen være særligt forberedt på det? På Tesla.com står der (eller stod der?) at anhængertræk kan tilkøbes efter levering... så går man ud fra, at man bare skal købe selve krogen?
--
Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16
#88
Scratch
Monster Supporter
20-11-2021 21:52

Rapporter til Admin
#87 Bilen skal være født med træk. Du kan ikke få den godkendt til at trække trailer ellers. Man må dog godt montere trækket og så bruge som cykelanhænger. Bestiller du ny bil skal du ringe ind til Tesla og tilføje det til din ordre.
--
"Silence is golden when you can't think of a good answer"
#89
NAsMaR
Mega Supporter
21-11-2021 19:06

Rapporter til Admin
Ift. Model Y., kan man eftermontere træk, den kan ikke fødes med træk hos Tesla. Det betyder også at man kun kan få et almindelig træk og ikke aftageligt eller et der kan foldes væk. @Wut: Ja, det er jo nemt bare at afvise tingenes tilstand ved Tesla, men det går de altså ikke væk af. Jeg har bare meget svært ved at forstå, at man udgiver en Model Y og så fixer man ikke banale fejl man kender til. Det er jo uhørt og gør jo, at lysten til at købe deres biler bliver mindre.
--
#90
Delfinos
Bruger
21-11-2021 19:11

Rapporter til Admin
Puha 3-400k... Min bank sagde nej til 200k... Æv... ingen Tesla til mig... Må vel nøjes med en xpeng når den en dag kommer til dk :/
--
#91
Wut
Semi Nørd
27-11-2021 21:40

Rapporter til Admin
Er der nogen, der ved, hvad prisforskellen på en Model 3 SR+ er MED eller UDEN træk, som ny? Jeg skal ud og se på to "ens" Model 3er nemlig, og prisforskellen på de to "brugte" biler (der er kun kørt 8.000 km på dem) er 25.000 om det er med eller uden træk, og jeg synes umiddelbart det lyder en anelse højt.
--
https://imgur.com[...]

Opret svar til indlægget: Overvejer Tesla Model 3

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning