Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

Tesla vs diesel bil

Af Gæst Morten | 27-01-2022 11:27 | 4073 visninger | 117 svar, hop til seneste
Hej alle sammen Jeg ved at der er mange tråde hvor folk spørger til råds angående køb af elbil/Tesla. Jeg står i samme bås med disse overvejelser, og har derfor lavet en beregning på økonomien ved af skifte den gamle diesel bil ud med en Tesla, for at se hvor meget dyrere det egentligt er. Dog kunne jeg godt tænke mig at få et ekstra sæt øjne på det, eventuelt fra nogle der selv har foretaget en udskiftning på baggrund af økonomi. Jeg ved godt at det godt kan gøres billigere end en Tesla, men i og med at det altid har været en drømmebil der virkede uopnåelig, og nu er en mulighed, er det den der ønskes at skifte til, nærmere en Long Range 2021 model. Jeg har foretaget nogle beregninger for udskiftningen i forhold til min gamle Kia Rio fra 2012, som kører ca. 18 km/L. Det årlige antal kilometer er sat til 40.000 og dieselpris er sat til 12,9 kr/L. Jeg kører hver dag cirka 160 km på arbejde (80 hver vej), hvor 75% er motorvej. For at spare lidt på brændstoffet kører jeg cirka 110 km/t til og fra arbejde, men med et fast abonnement med ubegrænset ladning ville en positiv ting også være at jeg kunne køre 130 og komme hurtigere frem og tilbage, uden at det koster ekstra. De beregninger jeg har lavet kan ses her: https://postimg.cc[...] Jeg håber at der er nogen der vil kigge det hurtigt igennem og se om jeg mangler noget :) Ifølge beregningerne sparer jeg faktisk 2074,- hver måned ved at køre i en Tesla frem for den gamle Kia Rio. Dertil er der selvfølgelig højere værditab på en Tesla, hvor jeg har taget udgangspunkt i 30.000 årligt (svarer til 12% pr. år), hvilket resulterer i nærmest de samme omkostninger med forbehold for værditabet. Lad mig endelige høre om nogle af jer mener jeg tager fejl i beregningerne og på forhånd mange tak! Derudover har jeg et ekstra spørgsmål, som nok relaterer lidt mere til individuelle holdninger. Mht vores økonomi er jeg lige blevet færdiguddannet ingeniør og starter på job her d. 1, og min kæreste er folkeskolelærer, og vi bor pt. til leje. Tilsammen får vi cirka 38K udbetalt, og efter alle faste udgifter (inkl. mad, gaver, ferieopsparing, fitness) og med 3K i lommepenge hver, har vi cirka 12K tilbage hver måned. Med de 12K skal vi selvfølgelig have bygget en opsparing op til udbetaling til hus her om 2-3 år, og hvis vi udskifter bilen skal vi afdrage 5500 hver måned, minus besparelsen ved udskiftningen på 2100, så det koster 3400 ekstra hver måned at udskifte bilen. Dette bringer vores resterende beløb ned på 8600, hvor næsten alt skal gå til opsparing. Størstedelen af vores nuværende opsparing går til de 20% udbetaling på bilen, så det bliver vores kommende opsparing der skal gøre det muligt for os at købe hus. Overordnet set, vil I så (efter jeres holdning) mene at det er dumt at udskifte bilen? Ifølge mine beregninger er omkostninger inkl. værditab nærmest ens, så de 3400 ekstra der ryger på udbetaling kan vel nærmest ses som en "opsparing" i bilen. Det har længe været en drøm med en lækker bil, og nu er det endeligt muligt. Med al min kørsel vil jeg selvfølgelig også gerne have noget komfort, så turene ikke føles så lange. Jeg beklager det lange skriv, men jeg håber at nogle af jer finder det interessant og har lyst til at komme med input. Jeg er meget i tvivl om hvorvidt vi skal trykke på aftrækkeren og få vores drømmebil, eller om det vil være en dårlig beslutning. Tusinde tak på forhånd! :)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#1
Fuur
Maxi Supporter
27-01-2022 11:39

Rapporter til Admin
Jeg er gået fra en Peugeot diesel fra 2011 til Tesla 3 SR 2021 Jeg brugte omkring 800-1000 kr i diesel pr måned hvor jeg kører omkring 70 km om dagen. Jeg lader på arbejdet, desværre ikke med en ubegrænset aftale, men en ok KwH pris. Jeg lader mellem 13-18 KwH hver dag. Høj KwH har været når det har været koldt, eller min fod har været tung på vej hjem eller på arbejde :) Så for mig sparer jeg ikke rigtigt noget, endnu, i diesel vs strøm. Håber det bliver bedre til sommer. Men jeg sparer til gengæld meget i forsikring og vægtafgift. Jeg betaler omkring 200 kr mindre i forskring og så besparelsen i vægtafgift oveni. Utroligt at teslaen er så billig i forsikring, det var ikke der jeg forventede at spare penge. :)
--
#2
Carstent
Supporter
27-01-2022 11:45

Rapporter til Admin
#1 Besparelsen på forsikring og vægt/grøn/CO2 afgift ville du ret sikkert havde fået anyway på en nyere diesel bil.
--
AMD Ryzen 5800x | MAG X570 TOMAHAWK WIFI 32GB G.Skill F4-3600C16D-32GTZNC ASUS GeForce RTX 3070 Ti TUF OC
#3
Fuur
Maxi Supporter
27-01-2022 11:52

Rapporter til Admin
2# jeg betaler 5000~ kr om året for teslaen, med ubegrænset km og lav selvrisiko. For en bil med 300 heste, så er det i min verden ekstremt billigt. Det kunne jeg ikke have gjort med en dieselbil med samme heste :) Det første steder jeg kiggede ville have mellem 10-24k om året for at forsikre teslaen.
--
#4
Bender82
Junior Supporter
27-01-2022 12:07

Rapporter til Admin
husk lige miljø zoner nok forbyder dig at køre ind i byzoner fra 2030 af, det er kun om 8 år ..
--
Mac mini M1 Xbox Series X
#5
Dan R. Hansen
Supporter
27-01-2022 12:07

Rapporter til Admin
#3 Hvor meget er gået i stykker på din Tesla? Hvor meget gav du for den?
--
#6
Hansi123
Junior Supporter
27-01-2022 12:08

Rapporter til Admin
#0 medmindre dine renter er nær 0 kr. ser de ud til at være sat for lavt. Værditab er svær at gøre op med så mange km. du kører. Jeg tror det afhænger af hvor nemt og hvor dyrt det vil være at skifte batteri.
--
#7
mbm
Supporter
27-01-2022 12:14

Rapporter til Admin
synes ofte der snakkes økonomi og hvad der kan "betale sig" mht bil.. Det kan IKKE betale sig at købe ny bil.. BASTA.. Og at du begynder at retfærdiggøre udskiftning af en Kia Rio med et køb af en bil til ½ mill. pga brændstofsbesparelsen er lidt søgt :) ps har lige selv købt Tesla model 3 Long Range...
--
#8
Tesla owner
Gæst
27-01-2022 12:15

Rapporter til Admin
Hej, Du får næppe 200.000 kroner for en 7 år gammel Model 3 med 280.000 km på bagen.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#9
Mattii
Ultra Nørd
27-01-2022 12:32

Rapporter til Admin
Jeg har selv en tesla og elsker den. Men synes måske ikke det er smart at smide 20% i udbetaling når i inden for den kommende tid skal til at købe hus. Jeg ved ikke om du har mulighed for at lade den hvor du bor nu - men hvis du ikke kan det, ville jeg vente.
--

--
Sidst redigeret 27-01-2022 12:33
#10
Gakob
Megabruger
27-01-2022 12:38

Rapporter til Admin
#1 (FUUR) hvor har du forsikring?
--
#11
ilmep
Maxi Supporter
27-01-2022 12:58

Rapporter til Admin
#0 Dækudgifter mener jeg er sat lavt på Tesla. Det med at du skriver opsparing i bilen, den kan jeg ikke forstå. Efter min mening, med det der sker i el-bils verdenen for tiden, så ser jeg ikke bilerne som investeringer. Teknologien er lynende hurtig for tiden og om nogle år har Teslaen et forældet system (batteri, faktisk allerede..)
--
#12
Jonathan B.
Bruger
27-01-2022 13:05

Rapporter til Admin
"Grønne" elbilslån fås ofte med en lavere udbetaling (10%).
--
#13
Fuur
Maxi Supporter
27-01-2022 13:15

Rapporter til Admin
5# intet indtil videre, men det er også "Kina" modellen som skulle være bedre samlet. Jeg gav 345.000 for den, en importet bil fra tyskland købt hos bilforhandler. 10# Sønderjyske forsikring via ASG Care
--
#14
Kelas
Maxibruger
27-01-2022 13:16

Rapporter til Admin
#0 Din use-case er perfekt med 40000km/år. Et par kommentarer. Din salgspris er lidt for optimistisk efter 7år med kun 55% afskrivning. måske nærmere 150.000kr Sæt din selvrisiko op - 8000kr i kasko er lige højt nok og du er vel medlem af IDA? - burde være tættere på 6000kr med et lille nøk på selvrisiko. Din kWh timepris er lidt lav - jf elpris.dk er det ca 2.5-2.75kr/kWh pt. refusionen forbliver Så tættere på 12500kr ved 200wh/km. Forvent dit årsgns. ligger på 200-220wh/km + et par % ladetab samt vampiredrain. Overvej evt clever unlimited ved dit forbrug, det er lækkert at have hurtiglader inklusiv på ture til kbh. Tesla Suc koster aligevel lidt. Overvej et andet låneselskab. mener AL finans billån kører med lavere rente% samt lavere udbetaling vælg elbil og 10% udbetaling - 7år - åop 2,29% (omk 29680kr)
--
#15
Fuur
Maxi Supporter
27-01-2022 13:18

Rapporter til Admin
9# jeg lader kun på arbejde og hos Tesla quickcharger. Jeg var også nervøs for at ikke kunne lade hjemme, men har på ingen måde fortrudt det. Oplader stort set altid på arbejdet, så har ikke stået noget tidspunkt og været nervøs for hvor langt jeg kunne køre. Prismæssigt vil det selvfølgelig være billigere at lade hjemme hvis jeg kunne det, og det skal jeg da også når jeg får mulighed for det.
--
#16
Freak13
Ultrabruger
27-01-2022 13:22

Rapporter til Admin
Har selv en Tesla LR 2020. Dæk skal du nok beregne noget ekstra til. Samt du skal smide mindst 9000,- for et komplet sæt vinterdæk med fælg. Også er det virkelig en god pris. Originale fælge + dæk + ventiler er omkring 18000,- lige nu. Glem alt det med værditab. Du aner ikke hvordan det ser ud. Og jeg tror ikke på, at du får 200.000,- for en 7 år gammel bil hvor du har kørt mindst 280.000 km i. Når jeg regner ren kilometerpris ved el. Så har jeg indtil videre ved ca. 20.000 km givet 25 øre pr. kilometer. Det er væsentlig billigere end min Seat Ibiza 1,2 TDI som trodsalt kørte 18-22 km/l. Jeg har næsten samme abb. som dig. Dog via Zapp og Monta. Jeg kører ca 70 km om dagen. 50 km på motorvej. Jeg har næsten altid hurtige accelerationer og kører med 140 km/t på speedometeret. Så jeg kører ikke super økonomisk :)
--
Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz |
#17
chichu
Juniorbruger
27-01-2022 13:29

Rapporter til Admin
Husk på at du også betaler for køreoplevelsen. En ældre kia rio kører ikke heeelt som en tesla så en sammenligning vil give bedre mening hvis du holder den op imod en nyere bil i samme klasse. Hvis du tænker rent økonomi og skider på køreoplevelsen så er det MEGET bedre givet at købe en ældre fiesta til 20k som kører de 20+ km/l. Bilen vil koste dig ligeså så meget som et sæt dæk til en tesla ;)
--
#18
Fuur
Maxi Supporter
27-01-2022 13:34

Rapporter til Admin
#17 enig! Jeg er så meget mere afslappet når jeg kommer på arbejde/hjem efter købet af teslaen :)
--
#19
Mbelholm
Superbruger
27-01-2022 13:48

Rapporter til Admin
Hey - Dette er måske ikke relevant, men kom til at tænke på afsnittet fra DR hvor Nikolaj Sonne overvejer og skifte hans bil ud med en elbil, men ved ikke hvilken en. Afsnittet tager 1 time. https://www.dr.dk[...] Beskrivelse på afsnittet: Nikolaj overvejer at skifte sin benzinbil ud med en elektrisk model. Men hvilken? Og hvad stiller man op i junglen af e-pedal, WLTP, ladestik og kilowatttimer. Se fabrikken hvor VW bygger deres elbilsatsning ID.3. Og få styr på rækkeviddeangsten, når vi kører landet tyndt og langt mod syd i forskellige elektriske biler - fra de helt økonomiske, til de ansigtsafrivende hurtige. Udløber: 11. mar 2022
--
Sidst redigeret 27-01-2022 13:49
#20
Birk1986
Elitebruger
27-01-2022 14:21

Rapporter til Admin
Forstår ikke de personer der vælger elbil af økonomiske årsager. Elbiler skal vælges fordi man tænker på miljøet, og ikke pga økonomi.
--
#21
Mattii
Ultra Nørd
27-01-2022 14:43

Rapporter til Admin
#20 Hvorfor "skal" det vælges fordi man tænker på miljøet?
--
#22
fruitquam
Semi Supporter
27-01-2022 14:53

Rapporter til Admin
#20 Ja sikke da noget pladder. Valgte min M3 LR udelukkende af økonomiske årsager. Hvis du vil miljøet det bedste, burde du nok slet ikke købe en bil og derimod tage det offentlige eller hoppe op på jernhesten.
--
I like turtles!
#23
Mr. WoLF
Guru
27-01-2022 14:54

Rapporter til Admin
Køb en elbil og redde miljøet, not
--
#24
the688
Guru
27-01-2022 14:55

Rapporter til Admin
Jeg tror sq strømmen går i mit 1920-villakvarter hvis bare halvdelen af os skifter til el-bil :/ Der er allerede kommuner som oplever voldsomme problemer med overbelastede el-net. Jeg ku' godt frygte at det bliver "en ting" indenfor de næste 2-3 år. https://www.dr.dk[...] Det er i hvert fald noget jeg tager med i overvejelserne (har lige købt hus i et gammelt kvarter) - og står nok overfor at skifte bil indenfor 3-12 måneder. Jeg er stadig i tvivl om det ikke er mere miljørigtigt at købe en 2-3 år gammel brugt bil, og køre den i 4-5 år. Undskyld jeg "hijacker" tråden - håber det også er relevant for #0 - men er der nogen der egentlig ved om man kan se et sted hvor meget power man kan få ind ad indkørslen? Ku' lige være typisk mig at købe en eller anden fancy-ass el-slæde som kan lade på 42 minutter, og så kan elnettet kun levere hvad der svarer til et halvdødt 9-voltsbatteri...
--
"ORK SATME!"
#25
Fuur
Maxi Supporter
27-01-2022 14:56

Rapporter til Admin
#20 - Den forstår jeg heller ikke helt. Jeg kiggede på ny bil, og grundet de afgifter der er i danmark, så kan du simpelthen ikke få samme værdi ud af en ren diesel/benzin til samme pris som jeg fik teslaen til. Plus teslaen er billigere i drift end de andre biler jeg kiggede på. Og er det ikke noget med at det først er et stykke over 100.000 km at elbilen er renere end brændstof bilen lige nu?
--
#26
fruitquam
Semi Supporter
27-01-2022 14:58

Rapporter til Admin
#24 Batteriet har ikke godt af at hurtiglade hver dag. Så selvom du kan få nok power ind vil det ikke være godt for din bil. Ift. dit spørgsmål tror jeg 11 kwh er meget standard. Så lader du den på en 4-5 timer (20-80%), men så sætter du den i hver dag, så det ikke bliver et problem. Kun brug supercharging når du vitterligt har brug for det. Hurtig aflading (hård accelleration) = hurtigere degradering. Hurtig ladning (supercharging) = hurtigere degradering.
--
I like turtles!
--
Sidst redigeret 27-01-2022 14:58
#27
Birk1986
Elitebruger
27-01-2022 14:58

Rapporter til Admin
22+23 I vrøvler. Det er da netop pga. Den grønne omstilling man skal tænke i El biler. Offentlig transport eller cykel er ikke altid en mulighed, hvis man bor langt fra sit arbejde. Hvorfor tror I der kommer så mange muligheder for at tænke grønt? Det er ikke af økonomiske årsager, men til gavn for klimaet
--
#28
NitroBlast
Guru
27-01-2022 15:02

Rapporter til Admin
#20 Persontransport, der er baseret på fossile brændstoffer, står for ca. 7% af den globale udledning af drivhusgasser. Udskifter man alle køretøjer med batteribiler lige nu, så vil udledningen formentlig stige, da meget el stadig produceres med kul og gas, og fordi produktion af batterier forurener ret meget. Elbiler er godt for nærmiljøet, mindre bil-os og mindre motorstøj, men det gør så godt som intet for klimaet lige pt. En anden faktor, man skal have med i beregningen, når man køber elbil, er at batteriernes kapacitet falder en lille smule, hver gang de oplades/aflades. Det svarer lidt til at have en benzinbil, og hver gang man tanker, skal man smide en sten på størrelse med en hasselnød i tanken. På et tidspunkt vil der være så lidt plads til benzin, at bilen er praktisk talt uanvendelig, og en ny tank koster så meget, at det ikke kan betale sig at skifte den. Kulde kan i øvrigt få rækkeviden på en elbil til at falde med helt op til 30%. Selvom prisen på benzin og diesel er steget ret meget på det sidste, så er det intet i forhold til stigningen i elprisen, og det kan gå hen og blive rigtigt dyrt at lade sin elbil op, hvis elprisen fortsætter himmelflugten eller bare fastholde det nuværende niveau tilstrækkeligt længe. P.S: Jeg har intet imod elbiler! :-)
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
--
Sidst redigeret 27-01-2022 15:03
#29
fruitquam
Semi Supporter
27-01-2022 15:03

Rapporter til Admin
#27 Det er lige netop af økonomiske årsager, at der kommer så mange elbiler på gaden. EU uddeler gigantiske millard bøder til bilfirmaerne hvis de ikke overholder CO2 udledningsgennemsnittet af solgte biler. At jeg som forbruger "tænker grønt" og dermed skal købe elbil er en noget søgt fortolkning. Mit gæt er at du ikke selv har en elbil...
--
I like turtles!
#30
ToFFo
Guru
27-01-2022 15:03

Rapporter til Admin
Nu har jeg kun skimtet alle indlæggene, men der er en ting jeg ikke lige kan se bliver diskuteret. Rækkevidde når det er koldt... Bevares, det er sikkert stadig billigere (brændstof vs. strøm og ikke i forhold til slid/vedligehold/afdrag!) at køre Tesla, men jeg ville fandme være ærgerlig over at skulle lade 2 gange om dagen fordi der er -10 grader udenfor.
--
Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0
--
Sidst redigeret 27-01-2022 15:04
#31
Fuur
Maxi Supporter
27-01-2022 15:09

Rapporter til Admin
#30 Til mit forbrug har det slet ikke været et problem. Heller ikke i juledagene hvor jeg kørte ekstra meget i den.
--
#32
the688
Guru
27-01-2022 15:11

Rapporter til Admin
#26 - det var mere et spørgsmål om langsigtet investering. Jeg har et ret lille kørselsbehov (hvilket passer endnu bedre til en el-bil, modsat min nuværende diesel) - men jeg tænker at jeg skal have en ny igen engang, og til den tid vil det, der i dag er "hurtigladning" nok være antikt. Hvis jeg f.eks vidste at min "vej" ikke kunne levere mere end 11, og det måske var fint til at lade indenfor specs af hvad-enten-bil jeg køber, så kan det jo være at om 4 år når jeg køber en ny, så var bilerne lavet til at lade med 200kwh, og så ville det føles dumt at have investeret i for dårligt udstyr, og kun kunne lade med en brøkdel af hvad "den næste bil" vil synes var rimeligt. Ja, det er ret teoretisk - men ikke desto mindre ville det være rart at vide om mit kvarter er rated til at være op-til-opgaven, eller allerede nu er komplet håbløst :)
--
"ORK SATME!"
#33
Kasper_M_A
Semi Supporter
27-01-2022 15:14

Rapporter til Admin
Står i næsten samme situation... Overvejer at udskifte en 2012 A6 tdi'er med en Model Y. Var det sådan at Du ville dele ud af det Excel ark Du har lavet? :) Mvh Kasper.
--
#34
ToFFo
Guru
27-01-2022 15:29

Rapporter til Admin
#31 - Bevares, men jeg ville være noget bitter hvis jeg købte en bil om sommeren der kørte 600km på en opladning. Det vænner man sig hurtigt til. Men så kommer vinteren og pludselig skal man lade 3 gange for at køre samme strækning. Så bliver turen over grænsen fandme lang :D
--
Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0
#35
the688
Guru
27-01-2022 15:36

Rapporter til Admin
#34 - nu er 10% jo heller ikke noget der gør en 600km rejse til en 200 km rejse, homie :) Du tager sq alligevel nok et hit på 10% oveni, når du fylder slæden op med 1-liters Fernet-flasker og Slots Classic, din gangster!
--
"ORK SATME!"
#36
Fuur
Maxi Supporter
27-01-2022 15:36

Rapporter til Admin
#34, så slemt er det slet ikke :) I vinters hvor der var sne og frost fik jeg omkring 66 km ud af 100 km "rækkevidde" - Og jeg har ikke kørt efter at få mange KM ud af bilen i den periode :P
--
#37
Kelas
Maxibruger
27-01-2022 15:47

Rapporter til Admin
#34 Overdrivelse fremmer forståelsen? 600km falder til 200km range? Forvent 15-20% af din range går til opvarmning, så det jo op til dig hvor varmt du vil ha' det. :) #32 Alle danske husstands installationer er lagt ud til du max lader med 16A 3 fase(11kw). Du kan komme op på 32A(22kw), men det kræver nok du betaler til netselskabet. Ældre kvartere har den fordel at nogle er lagt ud til elopvarmning (35A-50A mastesikring) og generelt mere forbrugende el apparater. Nybyg fra 2000 og frem har ofte mindre strøm i vejen (25a mastesikring).
--
#38
ToFFo
Guru
27-01-2022 16:10

Rapporter til Admin
#35/37 - Der skal fyres op for musikken, varmen og der skal både slots classic og grønne slots i bagagerummet! Jeg skal bare have det godt. Jeg skal satme ikke køre med istapper på bollerne for at få mere rækkevidde :D True overdrivelse fremmer forståelsen, det var også det jeg ville frem til. Men jeg har stadig virkelig svært ved at acceptere så meget tab i rækkevidde, i en bil der i forvejen kæmper med rækkevidde i forhold til benzinbilerne. Jeg bliver nødt til at sammenligne med "hvad jeg er vant til". Jeg er vant til at køre ca. 800km på en tank benzin. Mindre rækkevidde er selvfølgelig en vanesag, men jeg kan ikke lade være med at tænke på rækkevidde når jeg kører hvis jeg har en elbil tror jeg. Dertil kommer prisen. Jeg har svært ved at forsvare at skulle købe en bil der koster det halve af mit hus OG har den halve rækkevidde :D Nåja og det må også gerne være lidt sjovt at have en bil. Når man køber en bil der er SÅ dyr, skal man da også have lidt sjov i gaden. Alle dem jeg kender der har en Tesla kører fandme bessefar kørsel for at spare på rækkevidden. Forståeligt nok! Men hvis jeg havde en Tesla ville jeg trykke speederen i bund engang imellem for at mærke bilen rykke fremad. Under kontrollerede forhold indenfor lovens grænser selvfølgelig. Og når jeg så rammer den tyske autobahn kan jeg vælge mellem at køre pisselangsomt (relativt) eller komme pissekort på en opladning. Elbilernes batterier lever bare ikke op til mine krav endnu. Men jeg ville VIRKELIG gerne have en Tesla. Jeg synes de er virkelig fede og jeg har snildt råd til en. Det er et spørgsmål om prioritering som med så meget andet. Men man vænner sig hurtigt til de ekstra penge når ens nuværende bil for længst er betalt af. Hellere smide 3500kr om måneden på opsparingen end efter en bil. Indtil teknologien forbedres :P
--
Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0
--
Sidst redigeret 27-01-2022 16:14
#39
Ronson
HOL Moderator
27-01-2022 16:57

Rapporter til Admin
#30: Du skal alligevel køre langt (eller købe billigt) for at skulle lade 2 gange om dagen. #0: Service 3000 kr/år synes jeg lyder voldsomt. Jeg har spenderet en bremsetjek/rens og filtre på 2 år, det er hvad tesla foreslår. Det er vel sammenlagt 1300 kr. Jovist, der skal sikkert skiftes noget om et par år. Men 3000 kr/år lyder lidt voldsomt.
--
Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...] Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...]
#40
Comicsdk
Nørd Aspirant
27-01-2022 17:05

Rapporter til Admin
Jeg kommer lige væltende ind fra venstre og spørger; har du/I overvejet (til den tid) om muligt at finde bopæl tættere på arbejdspladsen? Det virker øfferen at skulle køre 160 km om dagen bare for at passe sit arbejde. Jeg spørger af ren nysgerrighed, og fordi jeg godt tør sige at at en ny bil er noget af en post, set i lyset af at der skal købes hus inden for den korte periode du nævner.
--
#41
jensjens
Gæst
27-01-2022 17:24

Rapporter til Admin
Nu kommer jeg lige med en lille bemærkning, så må du tage det med eller lade være; får du job 3 km fra hvor du bor og kan cykle, er det dyrt at have en bil du afbetaler ~4300 kr om måneden på og du kommer helt sikkert ikke til at få det for den du skylder, med de antal km og samtidig har du jo ikke længere besparelsen på drivmiddel. Jeg siger ikke, at du ikke skal gøre det. Jeg siger bare at man er lidt "låst" med et dyrt billån, og fremtiden - i sær for nyuddannede - ikke altid er lige forudsigeligt.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#42
Wut
Semi Nørd
27-01-2022 21:18

Rapporter til Admin
#0 Jeg har ikke læst nogen af svarene, så jeg beklager, hvis jeg gentager nogen her, men: Ifølge beregningerne sparer jeg faktisk 2074,- hver måned ved at køre i en Tesla frem for den gamle Kia Rio. Dertil er der selvfølgelig højere værditab på en Tesla, hvor jeg har taget udgangspunkt i 30.000 årligt (svarer til 12% pr. år), hvilket resulterer i nærmest de samme omkostninger med forbehold for værditabet. Det er svært at stille det sådan op. En ny bil - uanset om du køber en benzin/diesel eller el-bil - så vil den have større værditab de første år. Så det virker lidt skævt at sige "Jeg sparer X ved at køre på strøm, men den koster Y kr mere i værditab". Du skal vel sammenligne med, hvis din Rio brænder sammen, og du skal ud og købe en ny dieselbil. Samtidig skal du ikke sammenligne med at købe en ny dødkedelig dieselbil, men du vælger nok en "bil til fremtiden(R)", som nok ligger omkring 300.000 kr, fordi nu har du sat næsen op efter en "ordentlig" bil. ;-) Så kan man sige... hvad er værditabet af en Tesla kontra en dieselbil? På den ene side har Teslaer ligget næsten fladt i pris, fordi brugtmarkedet at pumpet op, og der er meget hype omkring elbiler. Men varer det ved? Omvendt så er brugtmarkedet for benzin/diesel også pumpet op, da mange biler er i restordre. Men når først politikerne gør alvor af at presse på med at få diesel/benzinere væk fra vejene, så kan alting jo ske. Om 5 år vil jeg nødig stå med en dieselbil og skulle sælge den brugt. Igen omvendt, så kan el-biler styrte i pris, når der kommer ny fed teknologi og design af elbiler. Men ingen kender jo morgendagen! Så det er dødsvært at sammenligne værditab, når vi ikke kender brugtmarkedet om bare 5 år. Den måde, jeg har købt bil på, er at sige, hvad mit max-budget er. Hvor mange penge vil jeg turde dumpe i en bil, som jeg så vil have de næste 7-10 år (jeg kører lang tid i samme bil). Og så har jeg fundet den bil, som jeg synes er fedest, og har de laveste løbende omkostninger. Så kan jeg nemlig nemmere spare sammen til næste bil igen. OG jeg har valgt en el-bil da jeg synes, de kører super lækkert. Helt stille og smooth kørsel, godt moment+hestekræfter og så er den god for miljøet (det gider jeg ikke diskutere... der må man fanme google sig til svarene selv). Jeg har valgt en Ioniq 5. Jeg var uhyre tæt på at købe en Model 3 SR+. Den kan man få fra Tyskland til 330-350k alt efter farve mv. Jeg glæder mig hver dag til jeg skal ud og køre i min Ioniq 5. Og jeg sparer penge på den. Jo mere jeg kører, jo mere sparer jeg ift min gamle dieselhakker. Og den var faktisk langt billigere i forsikring og grøn ejerafgift. Det betyder virkeligt også meget, hvad man gerne vil køre i. Så glem lidt pengene, og vælg med hjertet :-)
--
Ignorer gæster eller udvalgte brugere, se: https://www.hardwareonline.dk[...]
#43
Mobifobi
Ny på siden
27-01-2022 22:01

Rapporter til Admin
#0 Du er inde på det det helt rigtige! TCO - total cost of ownership - burde alle bilkøbere, der synes økonomien er vigtig, interessere sig for. - Din dieselpris er da sat for højt - eller er det fordi du tror den stiger fremover? Man kan få det for 11.69 mange steder for tiden. - Tesla-værditabet er sat alt for lavt efter min mening. Og hvis du af en eller anden grund vil sælge bilen efter kun 3 år, bliver værditabet pr. år noget højere end hvis du beholder den 7 år. Brugtbilpriserne er historisk set ekstremt høje for tiden, men varer det ved? Måske nogle måneder eller år, men næppe 7 år. - Der er da vist en fejl i renteomkostningerne (350 kr. pr. år er for lidt) - Frygter at 9.000/år til rep og service på Kia'en fra 2012 er for lavt sat når du skal køre 40.000/år og beholde den 7 år. - Måske skal der betales for opsætning af lader hvis I køber hus. En svaghed ved at sætte de to biler op mod hinanden er, at du sammenligner en god og dyr løsning (ny Tesla) med en dårlig og dyr løsning (gammel Kia). Måske var der også en god og billig løsning du kunne regne på - fx beholde din Kia 1-2 år, afhængig af hvor langt den har kørt, og derefter se om der findes en elbil til 150.000-250-000, der opfylder dit behov. F.eks. en brugt Tesla fra 2020.
--
#44
Pendor
Maxi Supporter
28-01-2022 08:47

Rapporter til Admin
Hvis du gerne vil købe et hus om et par år, var det måske værd at overveje om det virkelig er fornuftigt at bruge 400K på en bil? Kan du ikke finde en billigere el-bil eller måske en brugt? Og personligt havde jeg ledt efter et job tættere på hjemmet.
--
#45
Mion
Super Nørd
28-01-2022 09:01

Rapporter til Admin
der er jo mange ting du skal tage med i overvejning, din KwH pris er ikke realistisk lige nu, dog JO hvis du vælger at kun ville lade din bil i "billig perioder" så kan du leve med at lade din bil fra 24-06 så jo. du skal også købe en ladeboks og sætte den op. og forretningen på de 400.000kr som nævnt er væsentligt højere.. og med dit forbrug på 40.000km om året, så kører du periodisk langt, hvis det er motorvej og det er en LR(har en) så regn med 380ish om vinteren, det burde jo også være nok. var jeg dig så ville jeg nok sammenligne en ny billig diesel med en tesla, måske en 7 år garanti Ceed eller noget i den dur. så har du fuld garanti, og så kan du få et bedre regnestykke. hvis du går efter en baseline EV6 eller Ionic5 så er regnestykket nok bedre, men lige nu ser det dyrt ud med service på sådan en bil, alle udmeldinger er fra 4000kr til 1500kr pr service helt ned til 1500kr pr service, så sådan en KIA/Hyundai ellert er faktisk dyrere end min gamle Ceed 128hk diesel var at servicere. Jeg vil slet ikke gå ind på de problemer der er med Tesla, det er en anden sag, vi er ihvertfald et par stykker, som gerne vil af med vores. Min er rigtig slem og lige nu venter jeg på 3 måned på dele til en "lille" rep opgave, som jeg har haft mange af (blæser til batteri varme, højre sidestolpe med kamera, 2 nye forlygter, 2 nye baglygter, justering af vindue i dør, måske ny baggegerum motor, og måske ny bagrude (defekt varmer) bare ved det her besøg- og det her er nok det 5 besøg vi har med en bil fra 2021 (3 LR)
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
--
Sidst redigeret 28-01-2022 09:04
#46
Kelas
Maxibruger
28-01-2022 09:27

Rapporter til Admin
En vigtig detalje man skal overveje når man taler elbil - skrotprisen på en forbrænder er det skrothandleren betaler. 2-3000kr Men skrotprisen på ellert - Kommer jo an på hvorfor man vil skrotte den, men er batteriet intakt - selvom det er degraderet - vil det være rigtig mange penge værd. De ældre tesla batterier går for €16000 ~100000kr på ebay. Det kan være faldet til 50.000kr om 7 år, men verdensproduktionen af battericeller er stadig stærkt begrænset. Og det driver priserne. Elmotor går også for en god slat penge. Det er min overbevisning at ophuggere vil begynde at opkøbe til reservedele når f.eks. tesla model S rammer 100.000kr på bilbasen. Måske 75.000 for tesla 3. Det holder en kæmpe hånd under brugt prisen.
--
#47
Tristar
Super Supporter
28-01-2022 10:57

Rapporter til Admin
Vedr udgifter til dæk, så holder din beregning ikke: Jeg har monterer og sælger selv dæk. Ang dæk til Rio´en så ville du godt kunne få 4 nye kvalitetsdæk på til ca de 2000kr Men da Teslaen har noget bredere lavprofildæk på. Så skal du op i ca 800kr pr dæk plus montering. Og hvor længe holder dine dæk??? Det kommer an på flere ting. Kørestil, typen og kvaliteten af dæk. Men regn med imellem 25000km og helt op til 50.000km Tristar
--
Smil koster mindre end elektrisk lys, men lyser mere op
#48
Morten
Gæst
28-01-2022 11:11

Rapporter til Admin
Hej allesammen Tusind tak for alle jeres inputs, der var mange flere der skrev end jeg lige havde regnet med, og det er jo bare super fedt :) Jeg kan godt se at sammenligningen med vores gamle Kia Rio er for to vidt forskellige klasser, men i bund og grund har vi jo ikke et stærkt behov for at udskifte den, så alternativet til en Tesla ville formentlig være at fortsætte med Rio'en. Jeg kan godt se at jeg har lavet en fejl for renten i min beregning, det er selvfølgelig 350 kr pr. måned og ikke år. Det gør differencen mindre, dog stadig en stor besparelse på at køre på el. Vi var ude og prøvekøre en SR og en LR igår, og det var en fantastisk oplevelse i forhold til de køretøjer vi er vant til. Hvis regnestykket stilles op således at der kan spares 2K på brændstof ved udskiftning og hele afdraget på lånet ses som et tab på 3K om måneden, vil jeg faktisk mene at dette er penge jeg er villige til at give bare for den øgede køreoplevelse. Jeg kan godt se at det er mange penge at give, og især for mig som nyuddannet. Min jobstatus er at jeg er ansat i min praktikvirksomhed og derfor har opnået både erfaring og anciennitet, så jeg føler mig ikke usikker på min kommende jobstatus, da jeg elsker det jeg arbejder med derude. Så derfor har jeg ikke i sinde at finde et job tættere på i nærmeste fremtid, da jeg føler det er den bedste arbejdsplads jeg har haft med gode vilkår. Mht. strømprisen har jeg i regnearket både udregnet prisen hvis jeg betaler for forbrug eller Clever unlimited. Her gav det cirka samme resultat (~9600), hvoraf jeg hælder til Clever unlimited. Med dette skal jeg ikke tænke over forbruget, så jeg kan give den gas på vejen hjem, frem for at køre 110 km/t som jeg gør nu, for at spare på brændstoffet. Dermed kan jeg bibeholde den besparelse fra regnearket og samtidig spare daglig transporttid. Det er netop udbetalingen til hus der gør mig lidt i tvivl. Vi bor i Jylland, så et nyt hus vil nok løbe op i maksimalt 3 mil. Jeg har lagt et budget for os for at få et overblik over hvor meget vi cirka kan spare op i løbet af de 2,5 år vi tænker at blive boende til leje. Det budget jeg har lavet kan ses her: https://postimg.cc[...] Jeg vil selv mene det virker fornuftigt, og med et "overskud" på 8,3K om måneden, skal vi spare 6,3K op om måneden for at have til hele udbetalingen om 2,5 år, hvilket virker meget realistisk for os. Hvis nogle har nogle kommentarer eller hvis jeg skal revurdere noget, må I meget gerne sige til :) Med hensyn til udbetalingen til bilen og opsætningen af lader har vi beløbet til det på opsparingen. Jeg forstår udmærket godt at nogle er skeptiske omkring købet, da det sandelig er mange penge, og vi først netop er begyndt at få en rigtig "voksen-løn". Vi vil begge gerne have komforten i en ny bil, især mig mht mit arbejde til dagligt, men vil ikke lave en decideret dårlig økonomisk beslutning - men som det ser ud mig vores budget, tænker vi sagtens det kunne passe ind. For at undgå at ruinere budgettet alt for meget, er vi desuden begyndt at overveje en Standard Range i stedet for. Det er trods alt 80K mindre på bekostning af ~100 km mindre rækkevidde og firhjulstræk. Det vil bringe både udbetaling og ydelse ned til et mere acceptabelt niveau. Med mine 160 km på arbejde vil det umiddelbart heller ikke være et problem, heller ikke om vinteren. Jeg har det med at skrive for lange tekster når jeg prøver at beskrive noget, så jeg stopper her :p Jeg håber at jeg kan få lidt input til min beslutning da jeg synes den er stor for os, især med henblik på vores budget og nuværende situation. #33 (Kasper_M_A) Jeg deler gerne Excel-arket hvis det har interesse for nogle af jer. Jeg sender det lige til dig Kasper :)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#49
Kelas
Maxibruger
28-01-2022 12:15

Rapporter til Admin
#48 - købte min første model s i 2013 lige efter jeg blev færdig på DTU. 100% støtte herfra. mit alternativ i beregningen var en C-klasse 220 - det gav stadig mening at købe model S'n.
--
Sidst redigeret 28-01-2022 12:16
#50
michaelpa
Bruger Aspirant
28-01-2022 12:20

Rapporter til Admin
#48 Du må også meget gerne sende det til mig, hvis du har mulighed for det. Jeg har præcis samme kørselsmønster som dig, og vi overvejer også at købe en Model 3 LR 2021. :-)
--
#51
Pendor
Maxi Supporter
28-01-2022 12:24

Rapporter til Admin
#48 Køb af biler er sjældent er fornuftig økonomisk beslutning. Biler købes med følelser og mavefornemmelser :-) Personligt forstår jeg ikke den store hype der er omkring Tesla.
--
#52
ToFFo
Guru
28-01-2022 12:26

Rapporter til Admin
Lige en ting til i forhold til Tesla. Især til jer ejere. Hvordan er det blevet i forhold til samlekvaliteten på dem? Og lakken? Har hørt de har været lidt hit and miss med kvaliteten på samlinger og lakken var tynd. Er der stadig noget med det?
--
Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0
#53
Bender82
Junior Supporter
28-01-2022 12:29

Rapporter til Admin
#52 det sjovt du lige nævner det, der mange som ikke vil have biler fra kina af, men efter Tesla er bygget i kina, så er kvaliteten kommet op, men ikke nok, mange Tesla ejer lever på deres garantier ..
--
Mac mini M1 Xbox Series X
--
Sidst redigeret 28-01-2022 12:29
#54
Morten
Gæst
28-01-2022 12:35

Rapporter til Admin
#49 Det var alligevel en dyrere model, men godt at høre der også findes opbakning for beslutningen ;) Hvordan med service og vedligehold på bilen gennem perioden, ved du cirka hvad den årlige omkostning har lagt på i snit? Jeg tænker bare om de 3K om året til service på Tesla'en passer nogenlunde. #50 Jeg har sendt dig en besked her på HOL :) #51 Jeg er godt klar over det ikke ligefrem er fornuftigt, da det er en stor udgift at have bil som man ikke får tilbage igen. Men ikke desto mindre er jeg jo nødt til at have en bil til at køre på arbejde i, og alternativet er at fortsætte i min Kia Rio, hvor jeg ikke ved hvad der venter af udgifter til reparation. Derudover har jeg ingen dyre hobbyer, så der vil være luft i budgettet - om man så vælger at bruge dem på en dyr hobby eller en lækker bil til øget komfort i hverdagen er vel en smagssag :) Mht. Tesla og andre mærker har jeg da også haft mine overvejelser. Dog kan jeg godt lide udseendet på en Tesla, især det enkelte interiør med den store skærm. Derudover har de den enorme mængde af dataopsamling som de kan benytte til deres OTA software opdateringer, som løbende gør bilen bedre. Jeg havde også overvejet at vente til Nio ET5 kommer til DK, hvilket formentlig skulle være sidst på året - dog er jeg nervøs for deres success i Danmark eftersom de er en ny spiller på det europæiske marked. Derfor hælder jeg mest til Tesla af dem alle - og det er jo ikke fordi den er markant dyrere, med tanke på at rækkevidden også er højere i forhold til øvrige bilmærker inden for samme prisklasse :)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#55
tehturner
Maxibruger
28-01-2022 12:49

Rapporter til Admin
#52 har haft min Y i en måneds tid nu. Intet at anmærke på min. intet raller, inden ujævne panel gab og malingen er fin.
--
#56
Thomas
BOFH
28-01-2022 13:33

Rapporter til Admin
Nu har jeg ikke læst hele tråden men jeg har løst #0 og især #48/54. Jeg har haft min Model 3 siden marts 2020 og har kørt 56.000 km i den siden. Da jeg købte den havde jeg lavet et ligende regneark som du omtaler hvor jeg stillede flere biler op imod hinanden. Jeg havde Model 3 LR og SR, Kia e-niro, Skoda Octavia Diesel, Mercedes A klasse og min gamle Mondeo. SR røg hurtigt ud mad et dagligt kørselsbehov på 180 km, Mercedes var aldrig rigtigt i spil men den havde den kvalitetsfornemmelse jeg var efter og sjov at køre. Men alt for lille. Min Mondeo ville have kostet mig omkring 4000-4500 kr om måneden at holde kørende da jeg viste at den skulle have nye bremser og ny kobling inden for overkommelig tid, lige som den havde kørt 300.000 så den var begyndt at være slidt. e-Niro var rigtigt interessant økonomisk da den kom ind med omkring 5000 om måneden men der var lang leveringstid og kunne ikke fås med træk og da jeg kun har en bil ville jeg være nød til at låne når jeg skal køre med haveaffald. Skoda og Model 3 LR lande omkring 7000 om måneden. Mercedes var oppe på 8000. Min vurdering var at jeg gerne ville have ny bil så den gamle var ude af spillet, men objektivt set havde det været den mest fornuftige løsning. Jeg havde ved anskaffelsen sparet 2500 om måneden og i forhold til ændring i kørselsbehovet som jeg viste ville falde ville det faktisk have været op til 4000 kr jeg havde sparet. e-niro var jeg sådanset også glad for, det var det "fornuftige" valg med lave omkostninger til anskaffelse og drift. Men det manglende træk betød at jeg ville være nød til at anskaffe en ekstra bil til trailer kørsel. Så valget var mellem en Tesla Model 3 LR og en Skoda Octavia diesel. Med det lavere forbrug i fremtiden vurderede jeg at Model 3 bille koste mig det samme uanset hvor mange km jeg men hvis jeg kun kørte 35.000 ville octavia være omkring 1000 kr billigere. Der valgte jeg at nu ville jeg have den sjove bil og ikke gå og ærgre mig over at jeg aldrig fik sådan en. Jeg har ikke fortrudt det en eneste gang. Men set i bakspejlet er jeg nok lidt glad for at e-niro ikke kunne fås med træk, for så havde min økonomiske fornuft nok vundet og det var sådan en der holdt i min indkørsel idag. Men det er alle pengene værd. Så ja det var en lang smøre uden at svare på dit spørgsmål. Men det jeg prøver og tortælle er at man ikke altid kan sætte tingene tingene op i økonomi, nogle gange er følelserne også vigtige. Men en ting du skal være opmærksom på er om din bank vil låne dig til hus når du også har en relativt stor gæld i bilen. De plejer nemlig at regne al gæld sammen sætter det op i forhold til din månedsindtægt. Hvad angår omkostninger, så har jeg brugt 1600 kr på et bremseservice på de 56000 km. Det var lidt dyrere end jeg forventede så vælger nok et andet værksted næste gang.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#57
Hansi123
Junior Supporter
28-01-2022 13:40

Rapporter til Admin
Til trådstarter og andre som har samme kørselsmønster kan en sr model snildt klare 160 km. på en opladning og mere til hvis i vil spare penge i forhold til en lr. Jeg lader min op til 90% hver anden dag og kører ca. 100 km. om dagen. Det eneste jeg mener man skal overveje med sr i forhold til lr er om man jævnligt har brug for lange ture og dermed har brug for at lade op udenfor hjemmet. Med de strømpriser som er nu, kan det være dyrt i længden at oplade ude. Men hvis man alligevel har et fastprisabonnement vil jeg mene det er ligemeget da en opladning til 80% oftes kan klares på 15-20 min med kvikopladning.
--
#58
Kelas
Maxibruger
28-01-2022 13:58

Rapporter til Admin
#54 3000,- er nok ok, lidt mindre i starten og nok lidt mere senere. men sæt dem på opsparingen i mellemtiden. Har ikke investeret særligt meget i service - en enkelt gang i 2016 og engang i 2018. Resten har været reperationer på styrtøjs bøsninger, og sådan slidtage ting. Bare husk at ting til tesla koster som andre biler i premium segmentet. dvs vedlighold godt kan sprænge rammen engang imellem. AC compressor der skal skiftes nu her koster snildt 8000kr + arb. Sådan en til min mitsubishi koster kun 1900kr.
--
#59
mazanti
Ny på siden
28-01-2022 14:09

Rapporter til Admin
Hej, Hvis det er kvalitetsfornemmelse du går efter, kan jeg i den prisklasse anbefale at prøve en Polestar. Jeg købte selv en Polestar 2 (AWD) sidste år efter at have prøvekørt Tesla 3, VW ID3, m.m. og den nærmeste konkurrent med rimeligt kvalitet/pris-forhold var faktisk Skoda Enyaq (eller en dyrere Audi Q4 med en del ekstraudstyr). Tesla 3 kører lidt bedre (mere "sporty") end Polestar, men kvalitetsoplevelsen i sidstnævnte er meget positivt påvirket af Volvo-slægtskabet. I Jeres økonomiske situation ville jeg personligt dog aldrig ofre så mange penge på en bil, men det er selvfølgelig et spørgsmål om prioritering. Selv har jeg i mange år levet med ældre biler og brugt ret få penge på transport (især pga meget få udgifter til værditab). /Christian
--
#60
Mattii
Ultra Nørd
28-01-2022 14:31

Rapporter til Admin
#59 Jeg tror det er individuelt. Jeg synes på ingen måde polestar 2 kan leve op til nogen af de biler du nævner. Jeg synes interiøret skriger plastik, og skærmen ligner én billig android tablet som de var lavet for ti år siden. Derudover synes jeg de mangler noget erfaring på software-delen... men det er bare min mening :)
--
#61
kiv
Giga Supporter
28-01-2022 14:43

Rapporter til Admin
Hvilken bil er billigst at eje? » Elbil, benzin, plug-in hybrid? | bilguiden - YouTube hmm mærkeligt, den vil ikke kopiere linket, men giver mig i stedet for overskriften, men se lige den video. Ja i know, der er ingen diesel med.
--
Sidst redigeret 28-01-2022 14:46
#62
Bender82
Junior Supporter
28-01-2022 14:50

Rapporter til Admin
#61 jeg vil sige den er svær lige nu at svare på om elbil ren faktisk er billigere end en Toyota hybrid der forskellige motor, men alle de andre mærker har ikke samme erfaring som toyota på hybrid, og toyota er tæt på en elbil, men nu giver Toyota 10års garanti hvis man holder bilens service ved toyota, men der mange elbiler som har vandkøling og det er elbilens "olie" det kan koste en del at skifte efter 100.000km ca. så tjek service priser ud, og ja Tesla er billig på service, men? til gengæld skal du give overpriser for deres dele, det skal man ikke ved toyota, VW giver 5 års service på deres elbiler, men hvad koster det så efter pas kan jeg ikke svare på..
--
Mac mini M1 Xbox Series X
#63
kiv
Giga Supporter
28-01-2022 14:55

Rapporter til Admin
Er du sikker på at din kWh pris er korekt? jeg så min seneste regning igår, og min el pris er steget fra ca. 2.10 til 3.15. Ifølge den video jeg linket til, vil du have et værditab på ca. 70% ergo = 123.000 i stedet for 200.000. Se videoen og gennemgå lige regnestykket igen
--
#64
Morten
Gæst
28-01-2022 15:00

Rapporter til Admin
#56 Det var en lang smøre, men det er lige præcis sådan nogle overvejelser fra andre jeg godt kunne tænke mig at høre nærmere om! Hvordan kan det være du valgte en SR fra med et dagligt kørselsehov på 180 km? Det burde den vel sagtens kunne klare, selv med en tung fod og plads til mindre afstikkere på ruten. Jeg har snakket med en bekendt som er bankrådgiver, og han mener ikke det burde være noget problem. Med en nuværende årsindtægt på 912k og en gælsfaktor på 3.5 kan vi låne 3.2 mil i alt. Hvis vi så får sparet de 5% til udbetalingen op løbende plus lidt ekstra, skulle det ikke være galt at låne til et hus til 3 mil - og de 5% plus 40k til flytteomkostninger kræver at vi lægger 6.5k til side hver måned de næste 30 måneder, hvilket vi (hvis budgettet holder stik) sagtens skulle kunne klare. Jeg tror vist jeg er kommet til det punkt, hvor jeg forsøger at forsvare at det ikke er den værste beslutning med økonomiske øjne, efter vi fik taget en prøvetur i den :p #57 Til dagligt er det stort set kun min tur på arbejde vi bruger bilen, og hvis vi skal noget ekstra er det typisk ikke mere end 50 km ekstra. Hvad er din erfaring med rækkevidden på en SR i worst case (vinter og vådt vejr)? Vil den kunne klare 210 kilometer selv under disse betingelser, hvis man sørger for ikke at oplade til mere end 80%? Nogle siger det med de 80% ikke er aktuelt på de nyere modeller, men jeg har svært ved at finde en troværdig kilde på oplysninger om dette. #58 Okay, det lyder jo ikke så galt. Og i forhold til vores gamle dieselbil er det jo stadig en temmelig stor besparelse, selv hvis vi lægger 3k til side for en sikkerheds skyld. Tusind tak for input! #59 Jeg har godt kigget på en Polestar og selvom de er inden for samme prisklasse hælder jeg mest til en Tesla. Dels fordi jeg bedre kan lide udseendet, både indvendigt og udvendigt, på en Tesla, men også fordi jeg har en bedre mavefornemmelse med at købe en bil der er mere udbredt og har været på markedet i længere tid, således den er blevet "godkendt" af gængse forbrugere. Dertil vil jeg også gerne have en sporty bil. Ja selvfølgelig er det om prioritering og det er ganske vist mange penge at bruge på transport posten. Dog er det jo, ift at beholde den gamle Kia Rio, "kun" 3500 mere vi skal af med i måneden. Disse går så til afbetalingen, så den lille restværdi der kunne komme ved evt. salg engang ryger i lommen igen. Det kunne være rigtig fedt at have noget at relatere til mht rådighedsbeløb, da jeg ikke ved om 8.5k om måneden efter alle udgifter + lommepenge er lavt eller højt sat. Da jeg kommer lige fra SU føler jeg jo stadig at det er mange penge at have tilovers hver måned, til trods for at man kan køre rundt i en lækker slæde :) Dertil kommer selvfølgelig den øgede komfort og sikkerhed i et køre i en nyere bil, som der ikke kan sættes et prisskilt på - og hvis Kia'en pludselig går i stykker kan det også blive en dyr affære. Må man høre hvor meget i andre lægger til side hver måned efter forbrug og fornøjelser er betalt?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#65
Morten
Gæst
28-01-2022 15:03

Rapporter til Admin
#63 og øvrige kommentarer omkring kWh prisen Det er meget muligt den er skæv. Jeg kiggede på den seneste el-regning for kvartalet og regnede kWh prisen ud for dette. Her endte den på cirka 2,3 kr/kWh. Dog vil det give cirka samme månedlige beløb at købe Clever unlimited i og med vi kører ca. 40k km om året, så det er nok den løsning det ender med. Det er lidt nemmere at forholde sig til en fast pris og ikke skulle bekymre sig om forbruget når man er ude at køre :)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#66
kiv
Giga Supporter
28-01-2022 15:06

Rapporter til Admin
Jeg sætter alt over 10k til side hver mdr. det er rigeligt til os, vi er 2 voksne og 1 stort barn, men tøj og større fornøjelser er ikke indberegnet i dette. Se lige den video jeg omtaler i #61
--
Sidst redigeret 28-01-2022 15:07
#67
Bender82
Junior Supporter
28-01-2022 15:24

Rapporter til Admin
TRUE Cost of Tesla Maintenance After 3 Years https://www.youtube.com[...]
--
Mac mini M1 Xbox Series X
--
Sidst redigeret 28-01-2022 15:24
#68
Morten
Gæst
29-01-2022 09:57

Rapporter til Admin
#66 Ja okay, det lyder jo ikke til at vores budget er helt skæv i forhold til dette så (taget i mente at vi ikke har noget barn at forsørge). Vi har lagt til side til rejser og lommepenge (3k/mnd pr person), så vi har nok noget nær samme overskud. Dog går jeg ud fra at I bor i hus og derfor ikke har behov for en så stor opsparing, i og med at I har betalt udbetalingen på jeres hus :) Jeg har set videoen og jeg kan godt se at det er værditabet der er den største spiller. Det er også dette der har fået mig til at kigge mere efter en SR frem for en LR. Den ekstra rækkevidde på en LR var nok mere for fremtidens skyld, så vi ikke skulle døje med ladestop på længere ture. Dog er vi sjældent på ture over 200 km, og kan altid bruge mormorladeren hvis vi besøger nogle bekendte - så det var nok mere nice-to-have end need-to-have. Allerede der kan vi jo spare 80K på bilkøbet og bringe det ned på 340K for bilen. Så har vi den sjat mere på opsparingen til udbetalingen og har bedre mulighed for at købe en ny elbil om fem år, hvis batteriteknologien er markant forbedret :) #67 Tak for linket, jeg har set den. De 1500 dollars på 3 år inkl. dæk er jo slet ikke galt, i og med dæk ville være en lignende omkostning for andre biler. Så bare på vedligehold og service sparer vi mange penge årligt frem for at køre i en dieselbil hvor meget mere kan gå i stykker - især på vores gamle Rio :)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#69
Thomas
BOFH
29-01-2022 11:25

Rapporter til Admin
#64>>Jeg lejede en SR+ gennem gomore en kold blæsende februar dag og kørte min normale tur på arbejde. Det var noget nær worst case senariet og resultatet var at jeg ville bruge for meget strøm på turen. Jeg kan ikke huske de præcise tal det er ved at være længe siden. Men min forudsætning var at køre bilen helt som jeg ville i en tilsvarende kraftig Benzin bil. Jeg ville have hurtig acceleration ind på motorvejen. Jeg mindes at jeg skulle bruge omkring omkring 80% af batteriet for at køre turen og det vurderede jeg var for meget. For så ville jeg med en 90% opladning lande hjemme med 10% på batteriet. Hvis du tager den SR du kan købe fra ny nu, så kommer den med lidt større batteri og af en type der bedre kan tåle at lade til 100%. Men jeg er glad for at jeg valgte den store model og ja det er 80.000 højere belåning og det krævede da lidt ekstra overvejelse, især da vi kun har 1 indkomst her i huset. Men jeg kom frem til at jeg hellere ville have lidt ekstra rækkevide og slide det mindre på batteriet. Jeg tror også at en LR vil holde prisen bedre overtid. Det større batteri vil betyde at den ikke vil se så forældet ud om 5 år og ydelsen gør den interessant folk mange der gerne vil have en hurtig bil. Personligt har jeg dog planlagt at beholde min i 8 år og økonomisk har jeg regnet med at den er 0 kr værd til den tid. så alt jeg får ud af dem er en bonus.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#70
NightBreaker
Super Supporter
29-01-2022 14:52

Rapporter til Admin
Pt. kan det ikke betale sig. Jeg venter personligt lidt endnu. Jeg skal se flere lader og bedre batterier. Men hvis det er din/jeres drømmebil går der også lidt der. Det betaler man også for. Du skal dog ikke forvent at kunne for 200K for din Tesla 3 om 7 år. Der sker simpelthen for meget til den er det værd om 7 år. Tesla kommer snart med nye batterier og det vil gøre en stor forskel både på oplade og på hvor langt man kan køre på en fuld opladning.
--
#71
kjempff
Bruger
29-01-2022 16:10

Rapporter til Admin
#op til din kørsel, Diesel. Du får en bedre bil, og væsentlig billigere bil end en Tesla. Ihvertfald i nogle år endnu. Teknologierne er for nye og for dyre lige nu, men om 6 år får du en dobbelt så god el-bil til den halve pris af nu, og pga. det så vil en ny elbil fra i år have tabt rigtigt meget i værdi til den tid. For ikke at navne at kw prisen på el er ved at være tæt på 3kr nu og hvis du tager lommeregneren frem giver det nok ca det samme pr km som diesel (alt efter bil og hvor optimistisk/realistisk du sætter tallene). Der er selvfølgelig svineren på 3600kr i afgift om året på en diesel at medregne.
--
#72
Morten
Gæst
29-01-2022 16:28

Rapporter til Admin
#69 Ja det kunne selvfølgelig være en mulighed at leje en SR for en kortere periode, og se hvordan rækkevidden passer til vores behov. Vi har fået mulighed for at leje en SR i en måned fra vores forhandler for 5k, og hvis vi så vælger at købe enten en SR eller LR, får vi 2500 tilbage. Måske man skulle takke ja til at prøve det af inden vi tager valget :) Hvis ikke det var fordi et huskøb var inden for den nærmeste fremtid, ville jeg også mene de 80k var givet godt ud, for at undgå rækkeviddeangst - men det er alligevel mange penge der så i stedet kunne gå til udbetalingen på et hus. Vi kigger efter en brugt model (dem importeret fra Tyskland med ~10k km på tælleren), og hvis vi kan finde en med LFP batteri synes jeg at have hørt at de godt kan lades op til 100% dagligt. #70 Jeg har også tænkt på at vente, men jeg frygter at vores Kia bliver dyr mht reparationer med de mange km pr år. Derudover føler jeg også at de ekstra penge til brændstof for en diesel bil er penge ud af vinduet, hvor de i stedet kunne gå til en bil med mere komfort. Jeg frygter også selv at så snart vi har købt, så kommer der efter et år bedre batterier til lavere pris, men det er selvfølgelig svært at vide. Jeg kan godt se at gensalgsværdien er ret højt sat på Teslaen, så den skal nok bringes lidt ned - og i værste fald beregnes som et fuld tab. #71 Mener du køb af en ny diesel bil? Jeg forventer at markedet for brugte diesel biler vil være overfyldt til den tid den så skal sælges, så værditabet på en sådan vil være langt højere. Jeg kan godt se ideen i at vente, men som sagt føler jeg bare at penge på diesel til så mange km er penge ud af vinduet. Det er også på grund af de fremtidige bedre batterier og lavere priser at vi nu er begyndt at kigge efter en SR istedet for, så vi har en bedre økonomi til at købe en bil med længere rækkevidde om nogle år. Mht kw-prisen så er det vel fuldstændig irrelevant hvis man vælger Clever unlimited, er det ikke? Medmindre de selvfølgelig hæver prisen. Jeg ved ikke om eksisterende kunder bliver ramt hver gang de hæver den? Hvis nogle har en SR og kan svare på om de 210 km kan være et problem under en hård dansk vinter, må I meget gerne melde ind! :) Jeg har undersøgt det en del, og meldingerne svinger alt fra -20% til -60% af rækkevidden, så kunne godt tænke mig at høre egne erfaringer fra SR-ejere under de danske vejrforhold :) Også hvis nogle ved om det er sandt at de nye battier sagtens kan lades til 100% dagligt.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#73
Jonathan B.
Bruger
29-01-2022 16:38

Rapporter til Admin
Det Norske FDM har lavet en vintertest af en masse elbiler, og TM3 SR når 346 km på en opladning, mod de normale 448. Læs mere her: https://www.inputmag.dk[...] Der er også link til selve undersøgelsen.
--
#74
Hodja^
Nørd Aspirant
29-01-2022 16:41

Rapporter til Admin
Vi har selv en Tesla Model 3 Performance - og nyder at køre den hver dag. Ift. snakken om SR - jeg ville ALDRIG vælge en SR - køb dog en LR og få de ekstra kilometer, det vil du aldrig fortryde :)
--
#75
Martin Lohse
Supporter Aspirant
29-01-2022 16:59

Rapporter til Admin
Nu har jeg ikke læst alle posts, men jeg er udmærket godt klar over, man kan argumentere med pris/samlet pris/TCO osv. Vi har netop skiftet begge biler til elbiler, og jeg skal love for, jeg ikke skal tilbage. Nogle ting kan bare ikke gøres op i penge, og det er den stilhed, som en elbil giver og ingen små vibrationer fra en motor :) FANTASTIC :) Det skal siges, at vi har købt en Mustang Mach E RWD UR og en Dacia Spring Electic. Personligt ville jeg selv gå efter dem med den lange, da det virker til, de er mere attraktive, og formentlig også vil være det ved gensalg. Køb den, som du vil have og NYD DEN :)
--
Sidst redigeret 29-01-2022 16:59
#76
Thomas
BOFH
29-01-2022 18:00

Rapporter til Admin
#70>>Det har aldrig kunne betale sig at købe bil. Den bil du køber idag er nærmest værdiløs om 10 år. Det gælder uanset hvilken bil man vælger. Jeg har ikke at at OP har troet at han kan få 200.000 for sin kommende bil om 7 år nogle steder. Biler til en halv million vil vil typisk have tabt omkring 60% af sin værdi på den tid. Du kan feks finde adskillige BMW 320D fra 2015 til under 200.000 kr idag og det er med de opskruede brugt marked vi har idag. Tesla kommer ganske rigtigt med nye batterier, men der er jo ingen der siger at de vælger at putte større batterier i bilerne. De kan jo også spare vægt og omkostninger. #71>>Kan du ikke lige henvise til den væsentligt bedre og billigere diesel bil man kan få? Den med dobbelt så god elbil til den halve pris holder heller ikke. Dels er der en fysisk grænse for hvor store batterierne kan være og der er ikke noget der tyder på at vi har batterier meget meget højere kapacitet om 6 år. Prisen vil uden tvivl falde men samtidig vil afgifterne på biler i Danmark stige. Derudover er Biler som Model 3 faktisk vildt billige. Hvis du vil have en bil i tilsvarende størrelse så kan du hos BMW få en 320D til 534.000. der er der dog næppe ret mange der køber år afgiften på en 330e starter ved 467.000 kr. Altså en bil med SR+ ydelse til LR pris. Så er BMWen nok lidt lækre i kvaliteten men til gengæld plejer de at være meget basis udstyret så du kan hurtigt komme af med 50.000 ekstra hvis du vil have tilsvarende udstyr i en BMW. #72>>Det tilbud ville jeg klart tage imod. De 2500 kr (da jeg antager du naturligvis vil have en efetr at have prøvet) er jo nærmest mindre end afskrivningen Men hvad angår den med de ekstra peneg til udbetalingen, så har du ret, men du kan jo også bare vælge at finansiere dem. Det vil kræve 800 kr om måneden og 8000 ekstra i udbetaling. du har ret i at de siger man kan lade en bil med LFP op til 100% og den skulle angiveligt også kunne holde i rigtigt mange km. #73>>Jeg er personligt vildt imponeret over de tal nordmændene opnår i deres tests. Jeg kan ikke køre 346 km i min LR lige for tiden og kun lige netop om sommeren. Men man skal huske at man kører noget langsommere deroppe og jeg har på fornemmelsen at de kører efter at køre langt. Når jeg kører langt er det oftest på motorvej og jeg ligger ikke i højre spor. derfor kører min bil meget kortere. Det skal man huske at tage med i sine overvejelser, for kørestilen betyder meget.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#77
NitroBlast
Guru
29-01-2022 19:20

Rapporter til Admin
#72 Du skal som udgangspunk trække 30% fra sommerrækkevidde for at få vinterrækkevidde under værst tænkelige forhold. Der findes rigtigt mange "tesla winter range" videoer på youtube, som du måske kan kigge lidt på. #73 Er du sikker på, at det ikke er LR du tænker på? https://fdm.dk[...]
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
#78
NightBreaker
Super Supporter
29-01-2022 21:39

Rapporter til Admin
#76 Det er rigtigt nok at alle biler taber penge. Tesla nok ikke mere end andre, så same same. Men Tesla har sagt der kommer nye batteri pakker til de Tesla 3 der kommer ud af Berlin fabrikken. Komme i flere klasser end dem vi kender i dag. De vil også kunne lade hurtigere, men jeg vil som sagt personligt vent lidt endnu. Men som jeg også sagde, hvis det er en drømmebil, så må man gå efter den, hvis man synes det er det ekstra værd. Det er også noget af det man betaler for. #0 Jeg vil nu ikke være så bange for at din Kia går i stykker, men mindre du tror den gør det pga. der er noget i vejen med den. Jeg har selv en i30 fra 2012 og den har kørt 250.000+, det er den billigste bil jeg har kørt i. Og udgifterne har været meget små meget standard. bremser dæk, sådan noget. ikke noget større. Kia / hyundai bygger deres biller ret godt pga. de skal køre langt pga. garantien. Men hvis I gerne vil havde en Tesla 3 så kunne en billig mulighed være at købe den "brugt" nyt i Tyskland. Det er der mange der gør. Og der er rigtig mange penge af spare. https://quickimport.dk[...] Der er faktisk en del forhandler der går direkte efter det marked.
--
#79
andmm
Mega Supporter
30-01-2022 07:53

Rapporter til Admin
#72 LR har “premium højtalere” hvorimod SR har “forbedret audio” https://youtu.be[...] Så RWD vs AWD 6,1 sek acc vs 4,4 sek acc 491 km tange vs 602 km range Forbedret audio vs premium højtalere 45 k forskelig pris fra ny https://teslamotorsclub.com[...]
--
#80
Jonathan B.
Bruger
30-01-2022 10:51

Rapporter til Admin
#76 - Ja, de Nordmændene kører blandet kørsel, også med bjerge men uden 130 km/t. Jeg tror at maks er 110 km/t i Norge. Så hvis man bor 2 km fra motorvejen og kører 135 km/t det meste af tiden, så ser resultatet anderledes ud. #77 - Ja, det er Standard Range. Fra mit link (jeg gider ikke at formatere det): Tesla Model 3 SR 448 346 22,7%.
--
#81
Monze
Ultrabruger
30-01-2022 11:25

Rapporter til Admin
Glæder mig til den dag hvor man har tilpas mange i sin omgangskreds som kører elbiler og hele tiden skal "låne" lidt strøm når de besøger en. En enkelt gang ok, men det mindset med at man "bare" lige lader når man besøger andre kan jeg ikke lide. Slet ikke med de elpriser vi ser nu.
--
#82
ToFFo
Guru
30-01-2022 11:29

Rapporter til Admin
#81 - Den tanke havde jeg også. Det ville nok være lidt irriterende i længden. Så kommer der lige 3 vennepar i elbiler alle mand. De skal liiiige have strøm til turen hjem :D
--
Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0
#83
Wut
Semi Nørd
30-01-2022 12:46

Rapporter til Admin
#81 Hvis man nu har gæster i 5 timer en aften og de lige suger 55 kWh til (minus refusion) måske 80 kr….så går det nok. Jeg sidder ikke og tæller, hvor mange glas rødvin, de suger ;-)
--
Ignorer gæster eller udvalgte brugere, se: https://www.hardwareonline.dk[...]
#84
NitroBlast
Guru
30-01-2022 13:05

Rapporter til Admin
#83 Med mindre de kommer hver dag, og aldrig selv inviterer.....
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
#85
Monze
Ultrabruger
30-01-2022 13:18

Rapporter til Admin
#83 som jeg skriver så er det jo ikke den enkelte gang som gør forskellen. Men i et scenarie hvor jeg fx ikke har en elbil og størstedelen af min omgangskreds har en så ville det blive potentielt træls. Beløbet stort eller ej så ville det jo være utænkeligt at jeg kom anmasende i min benzinbil og tog 80kr. på bordet hos dem jeg besøger for at kunne tanke på vej hjem. Respekt for at man vil køre elbil, men så må man også regne med at tanke på de offentlige faciliteter der er frem for at lægge andre til last. Med alle de optankninger på stationer som man sparer ved at gøre det hjemme hos sig selv så kan de vel godt lade offentligt en gang i mellem?
--
#86
N. Tak
Gæst
30-01-2022 13:51

Rapporter til Admin
#85 Hvorfor antager du, at dine fantasi-elbilskørende bekendte ikke vil betale for at lade hos dig?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#87
Monze
Ultrabruger
30-01-2022 14:06

Rapporter til Admin
#86 hvorfor antager du at de vil? Det var mit tænkte scenarie med nogle tanker jeg gjorde mig om emnet. Hvis de betaler er det vel ikke et problem er det vel?
--
#88
Martin_DJ
Guru
30-01-2022 14:33

Rapporter til Admin
Kan godt at jeg skal sætte noget mere pris på min firmabil, med alle de problemer el-biler fører med sig.
--
Note: "DJ" har ikke noget med "disc jockey" at gøre :D Det er bare tilfældigvis, forbogstaverne fra mit mellem og efternavn.
#89
Thomas
BOFH
30-01-2022 16:44

Rapporter til Admin
#78>>De biler der kommer ud fra Berlin fabrikken vil iførste omgang ikke komme med 4680 batteriet. Tesla har bekræftet at de første biler med dette batteri bliver Model Y fra Austin fabrikken og der er endnu ingen information om hvornår de skulle komme til Europa. De skal nok komme og her har da tidligere været gættet på at det kunne betyde større kapacitet og andet. Men det er endnu ikke andet end spekulationer. #80>>Ja lige som kørestil og meget andet spiller ind. #81>>Sikke dog en omgang sludder. Jeg tænker langt de fleste besøg hos familie og venner kan klares med opladning hjemme. Skulle nogle af dine venner have behov for at lade vil de nok tilbyde at betale for det. #83>>Hvis de skal køre hjem ville jeg nok tælle hvor meget de drikker :-) #88>>Hvilke problemer er det da lige os elbil ejere har? Ja man skal tænke lidt anderledes ændre sine rutiner lidt. Men det er altså småting, blot man kan lade hjemme. Kan man ikke lade hjemme ville jeg lige nu ikke anbefale elbil medmindre man virkeligt var indstillet på at yde det ekstra for at få det til at virke.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
--
Sidst redigeret 30-01-2022 16:44
#90
Wut
Semi Nørd
30-01-2022 19:23

Rapporter til Admin
#85 som jeg skriver så er det jo ikke den enkelte gang som gør forskellen. Men i et scenarie hvor jeg fx ikke har en elbil og størstedelen af min omgangskreds har en så ville det blive potentielt træls. Beløbet stort eller ej så ville det jo være utænkeligt at jeg kom anmasende i min benzinbil og tog 80kr. på bordet hos dem jeg besøger for at kunne tanke på vej hjem. Altså, du mener i et scenarie, hvor du ikke selv har elbil, men alligevel har en lader hængende... så kommer der en del venner og nasser på din strøm, og ingen af dem har anstændighed nok til at smide lidt mønt for det, eller bare lade hjemmefra? - Er problemet så ikke i virkeligheden, at du burde finde dig nogle andre venner, eller pille ladeboksen ned? Det er da et utroligt tænkt scenarie, du er ude i. Altså hvor mange køber elbil til 400.000 kr og så forsøger at nasse strøm hos vennerne? Tager man så også de tomme pantflasker med fra middagsbordet, eller hvordan? Respekt for at man vil køre elbil, men så må man også regne med at tanke på de offentlige faciliteter der er frem for at lægge andre til last. Med alle de optankninger på stationer som man sparer ved at gøre det hjemme hos sig selv så kan de vel godt lade offentligt en gang i mellem? Tror du ikke også, at 99,9% af elbilsejerne selv kan finde ud af at lade bilen hjemmefra, eller betaler for, hvad de bruger? Jeg forstår slet ikke din trang til at få elbilsejere til at lyde som en bunke nasserøve. Jeg låner pt min søsters ladeboks, da jeg ikke har fået min egen endnu. Og ja - det betaler jeg selvfølgelig fuld pris for. Præcist som hvis jeg låner deres benzinbil, så tanker jeg den da efter brug. Selvfølglig gør man da det! Det eneste scenarie, jeg kan komme på, hvor mine gæster vil ydmyge sig til at nasse strøm af mig er da, hvis de er kørt tværs over landet og er rendt helt flade. I så fald må de da hjertens gerne få for lidt småpenge i strøm, når de har ulejliget sig med at sidde 2x2 timer i bil for at besøge os. Så smålig er jeg dælme ikke. tl;dr Folk er ikke smålige nasserøve. Folk kan godt finde ud af ikke at nasse på andres ladebokse. Next! ;-)
--
Ignorer gæster eller udvalgte brugere, se: https://www.hardwareonline.dk[...]
--
Sidst redigeret 30-01-2022 19:26
#91
NightBreaker
Super Supporter
30-01-2022 20:01

Rapporter til Admin
#89 Kan bare se at de er meget længere end Austin er iht. Opsætning i forbindelse med de nye batterier. Det frem går ud fra deres Linkin i Tyskland.
--
#92
GhostHuntr
Junior Nørd
30-01-2022 20:07

Rapporter til Admin
Jeg har overhovedet ikke fortrudt at jeg har købt en elbil. Det er dog ikke en Tesla, men en Kia e-Soul, som her i vinter stadig har ligget med en rækkevidde på 300-380 km ved blandet kørsel. WLTP er 452 km. Rent økonomisk har vi haft ca. samme udgifter, men det er jo pga. afdrag. Jeg kan næsten tælle på en hånd hvor mange gange jeg har måttet lade op ude efter jeg har fået lader hjemme. Jeg har kørt næsten 14k km siden slut august, og har kun brugt penge på et sæt helårsdæk og et service til 2600 kr, og det var kun pga. at jeg skulle have skiftet batterikølevæske. Og fornøjelsen ved at køre elbil er bare så meget federe end min gamle Opel Insignia SportsTourer 2.0.
--
Puls er en bonus!
#93
Wut
Semi Nørd
30-01-2022 20:22

Rapporter til Admin
#89 Hvis de skal køre hjem ville jeg nok tælle hvor meget de drikker :-) FSD? Hvis man kan ramme knappen altså ;)
--
Ignorer gæster eller udvalgte brugere, se: https://www.hardwareonline.dk[...]
#94
Martin_DJ
Guru
31-01-2022 06:15

Rapporter til Admin
#89 Se bare alt den tid der skal bruger her på åndssvage diskussioner ;) Jeg blev også tilbudt at vælge en el-bil da jeg skulle have nu firmabil. Det blev et klart nej tak. Gider simpelthen ikke bruge min energi på at skulle sidde og planlægge hvornår den skal lades op. Det er noget nemmere med en benzin bil, den tanker jeg bare. Ved godt at scenariet med en beskattet firmabil ikke er helt fair.
--
Note: "DJ" har ikke noget med "disc jockey" at gøre :D Det er bare tilfældigvis, forbogstaverne fra mit mellem og efternavn.
#95
Ronson
HOL Moderator
31-01-2022 07:12

Rapporter til Admin
#94: Jeg har det lige omvendt, jeg er glad for aldrig at skulle tanke. Bare i med stikket når jeg kommer hjem så klarer den selv resten :)
--
Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...] Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...]
#96
Thomas
BOFH
31-01-2022 08:08

Rapporter til Admin
#91>>Ja men det er officielt meldt ud at de første biler med 4680 batteriet kommer fra Austin fabrikken i dette kvartal. I berlin er de første nu igang med at bygge batteridelen af fabrikken og derfor vil bilerne fra berlin nok være med det gamle batteri resten af året. #89>>Tiden her er jo mere lyst end nød :-) Men derudover er jeg enig med Ronson. Det er dejligt at slippe for at skulle tanke, jeg kærer bilen i garagen sætter stikket i og så lader den. I denne måned har jeg haft variabel elpris og det gider jeg ikke for så skal jeg bekymre mig om jeg lader til 2 eller 4 kr så fra i morgen kommer jeg over på en fast pris. Jeg skal aldrig have en Benzin eller Diesel bil igen som min primære bil, eneste undtagelse er hvis jeg er nød til at flytte et sted hen hvor jeg ikke kan få opsat egen lader.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#97
the688
Guru
31-01-2022 10:50

Rapporter til Admin
https://9gag.com[...] *fnis* ..hvis man har en el-bil og lader hjemme, hvordan får man så købt smøger og kanelgifler?! No, seriously, er der nogen der kan fortælle hvem man spørger om prisen på at få sat en lader op? Altså .. ringer man til en el-installatør og siger "Hej, gider du komme og kigge på mit hus, min indkørsel og min carport, og se hvad der kan lade sig gøre, og hvad det koster" - eller er det noget man skal gå via "udbyderen" for at få en pris på, hvis det er deres lader der skal sættes op?
--
"ORK SATME!"
#98
Trump
Ny på siden
31-01-2022 11:29

Rapporter til Admin
-97 De fleste der sælger ladestandere kører med en standardløsning på omkring de 10.000,- incl ladeboks og installation. Dette er sakset fra Ampera.dk som fortæller om deres standardinstallation: Highlights i vores standardinstallation:Levering af Easee Home laderobot opsat til 11 kW ladeeffekt.Indbygning af 16A automatsikringsgruppe i eltavle.Op til 10 m kabelføring mellem eltavle og ladeboks. Vi trækker 5-leddet 6 mm2 kabel så din installation er forberedt til 22 kW opladning.Op til to væggennemføringer af kablet.Lovpligtig installationstest.Opsætning af laderobot og tilslutning til Monta app sammen med dig. Hvis du kontakter en lokal elektriker, så kan han sikkert også give en pris på installationen.
--
#99
the688
Guru
31-01-2022 11:51

Rapporter til Admin
#98 - jeg undrer mig bare over om "vi trækker 10 meter" også betyder "vi graver din indkørsel op, og genetablerer med flotte belægningssten og et fuglebad i ren marmor" eller om det betyder at man selv skal grave en rende fra A til B :) Altså, min eltavle sidder i kælderen - og min carport er (måske også upraktisk) *ikke* i kælderen, så der skal alligevel noget entreprenørarbejde igang... Vil bare være nederen at sign'e op til noget og de så siger "nåh, ja.. nej.. det må du selv klare" - tror nu ikke det er så slemt i mit tilfælde, men.. jeg ville bare være noget tryggere hvis nogen havde stået i mit hus og sagt "Jep, det fikser vi indenfor den aftalte pris". ..el-installationerne i mit hus er ikke just nye :/
--
"ORK SATME!"
#100
Wut
Semi Nørd
31-01-2022 11:55

Rapporter til Admin
#99 Jeg ringer til Ampera i dag og får lavet en aftale. Jeg vil gerne lige snakke med deres elektriker, om det er muligt, jeg selv trækker kablet, så han bare skal montere boks + ekstra-tavle, og evt bore et hul i væggen for mig. Jeg vil helst selv bestemme, hvordan kablet kommer til at gå i tagskægget. Det må være muligt at lave sådan en aftale. Det gør det vel også nemmere for dem. Jeg magter ikke komme hjem til skæve fliser eller et kabel, der er sat med kabelholdere på undersiden af tagskægget til garagen - eller de har voldet hele tagskægget for at komme til.
--
Ignorer gæster eller udvalgte brugere, se: https://www.hardwareonline.dk[...]
--
Sidst redigeret 31-01-2022 11:58
#101
Ronson
HOL Moderator
31-01-2022 15:32

Rapporter til Admin
#97: Kører du langt nok til at f.eks. et clever-abonnement giver mening? Ellers kan du jo købe din egen lader og selv aftale alt med din elektriker (og bagefter vælge et firma der sørger for refusion). Har selv lige ført kabel under en masse fliser og så er jeg så heldig stillet at jeg har en elektrikerkollega der kommer og tilslutter det.
--
Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...] Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...]
#102
the688
Guru
31-01-2022 15:50

Rapporter til Admin
#101 - næppe, det var også bare for at sætte et random firma ind som eksempel. Jeg er lidt iffy med de her abonnementer fra firmaer man aldrig har hørt om... Clever har jeg trodsalt hørt om. Er sq lidt .. forsigtig.. med alle mulige refusionsaftaler og det ene og det andet. Når jeg skal have diesel på slæden, kører jeg hen hvor det er billigst - eller mest bekvemt. Prisen står på skiltet, og jeg er ikke bundet af den i mere end de 2 minutter jeg er på tanken.. Lidt lissom vores mange Power-tråde. Der er andet end prisen - der er også kundeservice og leveringssikkerhed, og så videre. Jeg har egentlig ikke så meget imod en flatrate pris på 700-whatever om måneden, selvom det i nogle måneder vil være for meget. Jeg hælder omkring 700-900 kroner på bilen hver måned som det er nu... Men ... nu må vi se. Det kan godt være det ender med en el-bil. Det ka' også være det bare bliver en let brugt fossil'er. Der er trodsalt et stykke fra Ålleren og ned til familie og venner i Sønderjylland.. det kan være det er den bedste løsning de næste 3-4 år.
--
"ORK SATME!"
#103
Morten
Gæst
31-01-2022 17:12

Rapporter til Admin
Jeg har lige snakket med Clever i dag, og det koster 7999,- for en standard installation, hvor der skulle være indberegnet omkostninger til elektriker hvis der ikke skal laves urimelig meget samt nedgravning af kabler. Dette kommer der så en elektriker ud og kigger på inden aftalen er bindende, for at fastlægge en merpris hvis det skulle gå ud over deres 'standard installation'. Tak for alle svarene der er kommet, der er kommet meget brugbar information at tænke over. Vi fik prøvekørt både en SR og en LR og efter en snak med sælger blev vi åbne over for at købe en SR i stedet for, da vi derved kunne spare cirka 80.000 kr. Dog har vi, efter at have gennemgået kommentarerne herunder samt øvrige forumindlæg, besluttet os for at købe en LR fra 2021. Vi satser på at vi bliver glade for merprisen i længden, da vi så slipper for rækkeviddeangst i dagligdagen, får en lidt hurtigere bil (ikke fordi det er nødvendigt for os), og desuden regner med at bilen er mere attraktiv såfremt den en dag skal sælges. Vi takker rigtig mange gang for alle de gode indlæg der er kommet! Vi er godt klar over at det er mange penge at smide for et par der blot er ved at starte vores fælles økonomi og med boligkøb inden for nogle år, men selv med et højt afdrag vil vi sagtens kunne holde os inden for bankens minimum rådighedsbeløb på 8,5K for at kunne låne til bolig i fremtiden :) Nu står vi så over for det sidste skridt, nemlig at købe abonnement til opladning og foretage lånet. Er der nogle af jer med Clever el. lign. der ved om der kan komme yderligere omkostninger hvis man har All-in-one til 799/md? Det skulle jo være unlimited forbrug, så jeg går ikke ud fra det, men bare for at være sikker på at der er styr på økonomien ift dette. Derudover er der forskellige holdninger til låneperioden. Vi hælder til 6 år, da vi derved kan "nøjes" med af afdrage 5700/md med en udbetaling på 43.000 (10%). Med 40K km om året til garantien på batteriet udløbe om under 5 år, så ved ikke om det er bedst at komme af med lånet inden da. Forhåbentligt holder batteriet selvfølgelig længere hvis man er okay med den smule degradering der måtte komme. Hvor længe ville i tage lånet over hvis det var jer? Vi står jo også med boligkøb inden for 3 år cirka, så det lavere afdrag vil betyde flere penge til udbetalingen til hus, hvilket kan bringe banklånet lidt ned. Tusind tak for alle jeres inputs indtil videre, det er yderst værdsat! :)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#104
Trump
Ny på siden
31-01-2022 18:41

Rapporter til Admin
#103 Hvis du kigger på ladepris.dk eller elbiil.dk kan du få et overblik over hvilken ladeløsning der er den mest fordelagtige. Det lyder umiddelbart som om at Clever bare er billigt med fast pris, men for langt de fleste kan de ikke svare sig med de gennemsnitlige 20-30 tusinde km om året som de fleste ligger på.. Du ejer heller ikke ladeboksen, og skal betale igen når den engang skal pilles ned. Skal dog siges at hvis du har nedsat elpris grundet elvarme eller solceller i huset, så er det noget andet. Jeg har selv valgt Ampera med Monta app. Kører 25-30 tusinde om året. Får lden installeret på fredag.
--
#105
Arnbak
Monster Nørd
31-01-2022 18:49

Rapporter til Admin
#103 hvis jeg stod med de overvejelser omkring hus, så ville jeg se mig om efter en billigere bil. Køb huset, få skudt noget gæld af i det. Så kan i 2-3år inde i ejerskabet overveje om huset kan revurderes og få lidt likvidemidler ud på den måde.
--
Later equals never.
#106
Morten
Gæst
31-01-2022 19:41

Rapporter til Admin
#103 Tak for dit indlæg, vi har selvfølgelig også tænkt meget på at gemme pengene til udbetaling til hus. Sagen er den at vi endnu ikke har fastlagt os på hvor vi vil bo, og pt. bor til leje på en rigtig fin lokation hvor husene er dyre - så vi har ikke tænkt os at flytte inden for de næste par år anyway. Hvis vi begyndte at spare op nu uden at købe ny bil, vil vi kunne lægge 15K ind på opsparingen hver måned. Vi synes selv det er vildt mange penge at spare op hver måned, og efter at have været på SU i så mange år uden særlig meget luksus, tænker vi at de 10K vi kan spare op hver måned stadig er ret højt - derved vil vi kunne nå at +250K op inden vi skal købe hus. Selvfølgelig vil det være super fedt at undgå det dyre banklån ved huskøb, men tanken om at køre i vores Kia i flere år frem efter at have prøvekørt en Tesla, og samtidig tænke på at vi kunne have sparet 2500/md på brændstof og service ved at skifte den ud, lyder lidt nederen :p Det er selvfølgelig et spørgsmål om hvad man vægter højest, men mit umiddelbare gæt er at hvis man kan lægge 10K ind på en opsparing hver måned, har man stadig en meget sund økonomi :) Derudover kommer der selvfølgelig moderate lønstigninger for os gennem årene, som vil bidrage yderligere til vores indtægter.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#107
Morten
Gæst
31-01-2022 19:45

Rapporter til Admin
Mente selvfølgelig #105 i tidligere indlæg :) #104 Tak for det, det var dejligt med et overblik over de forskellige udbydere. Dog undrer jeg mig over prisen på Clever All-in-one. Der står at refusion kun giver 201 øre/kWh - så vidt jeg havde forstået fik man fuld refusion af hele ens forbrug til opladningen. Det vil sige at det faktisk koster lidt mere end de 799,- at lade ubegrænset om måneden.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#108
GhostHuntr
Junior Nørd
31-01-2022 20:21

Rapporter til Admin
#107 Sådan her bliver tilbagebetalingen fremover fra 1/4: Frekvensen for tilbagebetaling øges I dag tilbagebetaler vi ladeboksens strømforbrug brugt på opladning kvartalsvist bagud. Altså 4 gange årligt. Fra 1. april 2022 øger vi denne frekvens til månedsvist bagud. Altså 12 gange årligt. Tilbagebetalingen udregnes hver måned I dag udregner vi tilbagebetalingen én gang i kvartalet ved at gange ladeboksens forbrug i perioden med tilbagebetalingssatsen. Fra 1. april 2022 udregner vi tilbagebetalingen hver måned. Tilbagebetalingssatsen udregnes som gennemsnit af den pågældende måneds spotpris i nattetimerne I dag beregnes tilbagebetalingssatsen på baggrund af tal fra Forsyningstilsynet fra forrige kvartal og som et gennemsnit af døgnets elpriser i perioden, ekskl. net- og abonnementsudgifter. Altså med seks måneders forsinkelse. Fra 1. april 2022 udregner vi tilbagebetalingssatsen som et gennemsnit af elprisen i tidsrummet kl. 23-06 den pågældende måned baseret på spotprisen i Danmark, ekskl. abonnementsudgifter til el-og netselskab. Eksempel: Tilbagebetalingssatsen for juni 2022 udregnes som et gennemsnit af spotprisen i Danmark i tidsrummet kl. 23-06 i juni 2022, ekskl. abonnementsudgifter til el- og netselskab. Hvordan får jeg mest muligt ud af min tilbagebetalingssats For at få mest muligt ud af tilbagebetalingen fra Clever anbefaler vi, at du har et variabelt strømprodukt til din husstand, og at du benytter intelligent opladning til at lade din bil om natten.
--
Puls er en bonus!
#109
Niels Møller
Gæst
01-02-2022 06:58

Rapporter til Admin
Jeg må indrømme at jeg ikke stoler på staten. Og der mener jeg refusion af elafgiften. Som det står nu, så kan man få refunderet elafgiften indtil 2030. Men er man virkelig sikker på det? Jeg tror der er nogle solcellefolk der føler sig godt og grundigt snydt fra dengang det var verdens bedste forretning at installere 6kW anlæg. For successen oversteg langt hvad regeringen havde forestillet sig, så ordningen blev lagt ned. Det sammen kan jeg frygte sker med refusionen af elafgiften. Tilbagebetalingen ovestiger langt hvad nogen af de kloge hoveder havde forestillet sig, og pludselig laves der et indgreb og ordningen fjernes helt elle delvist. Jeg mener der er farligt at kalkulere med at træerne vokser ind i himlen. Der skal være råd til at regeringen er nogle gigant røvhuller- for vi ved aldrig hvad der sker.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#110
Wut
Semi Nørd
01-02-2022 07:27

Rapporter til Admin
#109 Jeg er ikke så bekymret, som du er angående om aftalen kan forsvinde. Hvis vi ser 5 år ud i fremtiden, så tror jeg fortsat ikke, at flertallet af biler på danske veje er elbiler. Sidste år var rekordår med 25.000 elbiler solgt ud af en samlet flåde på 2,7 mio personbiler i Danmark. Det kommer til at tage en hel del år, før andelen af elbiler er så stor, at det giver mening at justere på ordningen. En anden pointe er, at hver kWh en elbil æder oversættes direkte til en miljøfordel. Solceller derimod havde den kedelige sideeffekt, at det meste af elektriciteten blev produceret i sommer/dag-timer hvor der er mindst behov for energi. Vi havde i perioder en overproduktion af el fra solceller, som vi måtte eksportere til spotpris til svenskerne, og samtidig indebar aftalen, at solcelle-ejerne fik en garanteret pris per kWh for strømmen. Altså et direkte tab for stat/energisektoren. Oveni det kunne man "lade op på nettet" og bruge strømmen senere. En del valgte så at spare op i løbet af året, og så sætte el-radiatorer op og varme huset op med el i slutningen af året. Så er miljøgevinsten da noget tvivlsom. En anden ting er, at min diesel-bil kører for omkring 50 øre/km i diesel, mens min elbil kører cirka 5 km/kWt. Så sålænge elprisen per kWt er under 2,5 kr/kWt så har jeg en besparelse. Så selvom ordningen bortfalder fuldstændigt og så længe strømprisen er under 2,5 kr/kWt, så har jeg en besparelse - og da det er muligt at lade om natten eller på andre tidspunkter, hvor vi har en overproduktion af strøm, så vil man (tror jeg) i løbet af et døgn kunne finde strøm til under 2,5 kr/kWt og lade bilen. Det er jo igen en miljøgevinst ved elbiler, at man kan lade, når strømprisen er lav - altså når der er overproduktion. Det hjælper på energibalancen på nettet. Med solcellerne var det sådan, at da ordningen bortfaldt, så var det svært overhovedet at se en økonomisk fidus i det. I øvrigt er der mulighed for at kombinere solceller+elbil+batterier, hvis det går helt galt, så man kan lade sin solcellestrøm over på bilen senere på dagen. Jeg er ikke så bekymret.
--
Ignorer gæster eller udvalgte brugere, se: https://www.hardwareonline.dk[...]
#111
Arnbak
Monster Nørd
01-02-2022 07:54

Rapporter til Admin
#109 den risiko er der jo altid. Men så skal man jo helt holde sig fra at købe en bil. Eksempelvis registreringsafgifterne er jo blevet ændret flere gange de sidste 10 år. Som har gjort at værdien af folks biler pludselig har ændret sig.
--
Later equals never.
#112
Arnbak
Monster Nørd
01-02-2022 07:56

Rapporter til Admin
#106 det er altid en prioriteringssag, ja :-) Hvis i gerne vil have en lækker bil, så vejer det naturligvis også.
--
Later equals never.
#113
Kelas
Maxibruger
01-02-2022 07:58

Rapporter til Admin
#103 Det da ved at blive en god lang tråd :) Hvor meget i afbetaler er op til jer. med det AL Finans lån jeg linkede til tidligere er renten 1% ved 10% udbetaling. dvs din delta pr år er 2500kr i renteudgift fra 5 til 6år. (husk rentefradrag på ~30%, reelt 1700kr mer) Pointen er bare i står med regningen senere, så få det udbetalt så hurtigt i kan. Det **** billigt at låne lige nu. God beslutning med LR 2021, lade top hastigheden er betragteligt højere end SR. Degradering betyder mindre. Jeg overvejer selv en model3 til bil2, og kigger kun brugt LR med krog.
--
Sidst redigeret 01-02-2022 07:59
#114
Kelas
Maxibruger
01-02-2022 08:08

Rapporter til Admin
#110 lidt OT, men overproduktion af solcelle-el? Vi havde i 2019 1,8% af dansk strøm fra solceller, i 2021 3.8%. Når det er sagt har jeg lagt solceller op i 2012 (3kWp) på gl ordning. Jeg lagde solceller på mit nye hus i 2019 på markedsvilkår (9kWp), indkøb og installation på de to anlæg var nogenlunde ens grundet prisfald på solceller generelt. Og vil mene mit 9000wp anlæg tjener sig lige så hurtigt hjem som mit gamle.
--
#115
Pendor
Maxi Supporter
01-02-2022 08:16

Rapporter til Admin
#112 Ja vi prioriterer forskelligt. Jeg har et rimelig vellønnet job, men kører stadig rundt i en 13 år gammel Skoda Octavia, vil hellere bruge mine penge på noget andet, fx. mit hus. Man kan også få en del rejser for det koster at købe en Tesla og det er meget billigere at rejse end man får børn, så det ville jeg også klart prioritere før jeg købte en Tesla som nyuddannet.
--
#116
Kelas
Maxibruger
01-02-2022 08:28

Rapporter til Admin
#115 Prioriteringer lever vi alle med. Jeg kører f.eks. på ferie i min tesla, fordi jeg har fri strøm på ladenetværket. Desuden gider jeg ikke flyve med små børn, det rent mareridt. Og mon ikke du kunne finde en brugt tesla der ville ende med en netto udgift der svarer til din octavia hvis du kører nok km.
--
#117
the688
Guru
01-02-2022 09:00

Rapporter til Admin
...eddermame en dyr slæde for nogen der lige er kommet af SU. Just saying. Hvad med børn - 1 og 2 - og klapvogne/barnevogne, osv osv. Det virker som en lækker og luxus-agtig prioritering at købe en prestige-bil - men .. står I ikke måske om 2 år med et huskøb, en baby på vej, og *virkelig* godt ku bruge en stationcar med træk? Nogle gange overrasker livet - og 15K i overskud lyder jo magisk - men fortsætter det bare de næste 10 år? ...vi har klaret os fint med en Rio hele vejen igennem vores datters første 3 år, inklusive bilferier med fuld oppakning og barnevogn... Men når man lige er færdig med alting, og har fået det lækre job, vil man selvfølgelig også gerne have noget lækkert. I står bare midt i en hel masse fremtid der kommer lige om lidt. Pas på ikke at sætte jer *for* hårdt. Ikke bare økonomisk.
--
"ORK SATME!"

Opret svar til indlægget: Tesla vs diesel bil

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE