Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Tesla biler prisfaldAf Gæst Tesla owner | 13-01-2023 07:09 | 12423 visninger | 193 svar, hop til seneste
Tesla har lige sænket prisen på deres biler. Savner i voksne mennesker der hyler så se i Facebook grupperne.
Om ikke andet er det godt for dem der skal have en ny eller brugt som nu bliver lidt billigere, samt prisen begynder at afspejle kvaliteten af bilen. --
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
hvorfor nævner du ikke hvor meget deres priser er faldet?
eller en kilde til en nyhed, eller noget?
-- 1#
Ca. 100tkr
Jeg synes det er super fint - også selvom jeg købte en i slutningen af sidste år.
Min var stadig billigere, da jeg fik en satans god pris på den. -- IDGAF! #3
siger du at de er faldet 100000 kr. i pris ?
whaaat hvor kan man se det henne ? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #1
Fordi jeg ikke gider skrive prisfaldet for de 6 modeller der bliver solgt mest i Danmark. Det kan man se på deres hjemmeside.
#4
Prøv Teslas hjemmeside. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #5
har lige været derinde.. der er bilerne altså ikke blevet 100000 kr. billigere...
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #5 Så skal man da vide førpriserne. Jeg kan se en model 3 fra 359.000 kr., kostede den så før 459.000 kr.?
Det er alså kun i Kina. https://www.dr.dk[...] -- Mvh
Fc Junkies --
Sidst redigeret 13-01-2023 08:01 fx brugt model Y koster stadigvæk knap 500000kr.
det er da ikke 100000kr. billigere -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Den er faldet med 60.000 kr. ca. Før i tiden kostede tesla 3 standard range 420.000 kr. -- Sidst redigeret 13-01-2023 08:10 #4>>Du kan se priserne på Teslas hjemmeside. Det er ikke alle modeller der er sat lige meget ned, men det er en markant prisnedsættelse på både model 3 og Y. Jeg købte min Model 3 for 3 år siden og dengang gav jeg 467.000 for en Long range med træk. Den tilsvarende bil var oppe omkring 500.000 før pris justeringen (kan ikke huske den præcise pris) og nu koster den 429.500 kr.
Størst prisfald lader til at være på Model Y Performance. Den var så vidt jeg husker over 600.000 og nu koster den 503.000.
Personligt, betyder det ikke noget for mig. jeg skulle ikke ud og skifte bil nu alligevel. Men ville føle mig noget snydt hvis jeg lige havde købt en. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #10?
tak for go info -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #8
Finter for dig, men en ny Y koster fra 374.990. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #7
Stærkt kort lige at trække en artikel frem fa 7. januar. Der står i den at de aldrig sætter prisen ned i andre lande, heller ikke en uge senere. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Vi står netop og skal ud og købe el bil, så det er da skøn timing. Gad vide hvad det kommer til at gøre ved brugt bils markedet. -- #14 Og endda fredag d. 13 ;-) -- Mvh
Fc Junkies #16
hvad mener du med det ? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Dejligt. Så kan flere få råd til en Tesla. Det varmer mit Tesla hjerte. Jeg skal heldigvis ikke sælge lige foreløbigt, så det kommer ikke til at berøre mig. -- Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz | #18
det KOMMER til at berøre dig. ikke nu som du selv fortæller.
men NÅR du engang skal sælge.
faktum er at din bil er blevet x antal kroner mindre værd. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #19
Bare rolig, selv om de fleste fanatikere er ret trætte af det lige nu, så findes der stadig dem hvor hovedet er helt oppe i Elon som nok skal få det drejet til noget positivt. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg går selv med planet om at skifte min diesel bil ud med en brugt model 3 sr.
Nu skal brugt markedet så lige sluge den her kamel og justere priserne ned så:-) -- #19 - Der kan jo ske meget inden jeg skal sælge, hvis jeg nogensinde kommer til det. De sidste 2 biler jeg har haft, har jeg kørt helt døde.
Jeg ser det som positivt at priserne falder i de her tider. Rart at se, at noget går i den retning.
-- Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz | https://www.bt.dk[...] -- I may be crazy But I'm not stupid....
No One Dies A Virgin - In The Very End Life Fucks Us All Så et kæmpe prisfald, efter et par år hvor priserne på samme modeller steg af flere omgange, så vi nu er ved at være tilbage til de priser de startede med at have?
-- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#24 - Jep :)
Black Friday tricket -- Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz | Ville gerne have haft en Tesla tidligere, men det er helt nogo nu (og der er heldigvis kommet bedre elbiler nu).
De har fjernet stort set alle sensorere (Radar, Ultralyds sensore), og er nu 100% afhængig af Tesla Vision (Kamera), det er så laterligt en stor downgrade jeg slet ikke vil eje det lort nu. Radar kan se igennem regn/tåge, det kan et kamera ikke, ultralyd sensore hjælper til auto parking, de nye tesla med kun Tesla Vision/AI kan ikke parkere ordentligt længere selv (jaja we promise new update soon guys), set i forhold til de ældre Tesla der havde de sensore der fint kunne. Selv FSD er sat år tilbage efter de har droppet deres sensore.
https://www.youtube.com[...]
De nye er jo så langt bag efter Audi, Ford, BMW, hvor de ældre Tesla ingen problemer har.
Plus jeg kan ikke få mig selv til at støtte en person som Musk, efter de udtalelser han har lavet om Ukraine og om mange andre ting det sidste år. -- Sidst redigeret 13-01-2023 09:43 #26
Manglende radar / ultralyd / laser sensor har også medfødt et nyt problem for de køre Tesla'er - fantombremsning. Var da blot tidligere på ugen at en Tesla var medskyldig i et større sammenstød i USA da den automatisk skiftede vejbane og bremsede på grund af det. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
Secondhand market destroyed by the push of a button.
Købte min 3'er for 2 år siden fra ny, den har gået 130.000km på nuværende, så den er nok nede i prisklassen hvor Golf 7 tosserne kan være med nu. Jeg troede jeg havde ondt i røven over værdien for det generelt faldende marked, men jeg tænker at dem der har købt og fået leveret en ny Tesla indenfor de sidste 6 måneder nok har mere ondt i røven nu :)
Overvejer dog om jeg ikke skal bestille en Y nu da den er blevet billig, da BMW skulle bruge over et år på at levere den i4 M50 i det spec jeg godt kunne tænke mig. Gleeem det. -- i9 13900k, Asus Prime Z790m D4, 32GB ram, 500gb 980pro systemdisk, 1tb 970pro gamedisk, RTX 3080 10gb, LianLi GALAHAD x360 AIO, Asus Prime AP201 case Sad for vitterligt 2 dage siden og kiggede på en Model Y Performance på Teslas hjemmeside, med sort lak - jeg mindes bestemt at den stod til 640k - i dag står den til 518.
Alligevel noget af en besparelse - jeg glæder mig til at se hvordan det får andre bil producenter såvel som brugt markedet til at reagere. -- Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p #27 Siden skift fra AP1 til AP2 har der altid været fantom opbremsninger. Ikke kun på Kamera only biler.
Det sejler.
Jeg har en bil med AP2.5 (Model X) og savner ofte min gamle S'er med AP1 -- øøh jeg læste også lige at tesla har tabt 70% af deres værdi i 2022...
det lyder da ret voldsomt.. hvis de taber 100% går de så konkurs eller hvordan ? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #12 De brugte model Y'er i den høje prisklasse skyldes de er 4-hjuls trukket. Det er først for nyligt Tesla er begyndt at sælge de billigere forhjulstrukket model Y'er. -- ENDELIG :D
Så kan det være jeg endelig kan få realiseret drømmen. Jeg har længe gerne ville have en TM3LR. Eller måske endda en TMYLR hvis prisen er rigtig. Jeg tænker der lige går en rum tid før de brugte priser også styrter. -- Handels stats: Samme bruger i 19 år. B/W liste score: +37/-0.
Stats sidst opdateret d. 27/08-2022 --
Sidst redigeret 13-01-2023 10:49 #32 Model y er baghjulstrukket. --
#32
Hvad prøver du at sige? Den dyreste nye Y koster ~503k. De brugte er jo ikke prisjusteret endnu. DEn dyreste brugte Y med firhjultræk osv. kommer ned i ~450k.
Forhjultræk? Så belærende et indlæg med så mange fejl. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #19>>Det kommer jo an på hvornår man forventer at sælge og hvad ens forventning er. Da jeg købte min bil besluttede jeg mig for at regne med en levetid på 8 år , da det er den tid jeg typisk har ejet biler. Samtidig er markedet så uforudsigeligt at jeg også regnede med at rest værdien ville være 0 kr. Jeg ved godt min bil vil være noget værd efter 8 år, men Med afgifter der svinger, og et marked der er i totalt oprør over skiftet til elbiler såtager jeg det jeg sælger den for som en gevinst.
#20>>Eller også er det tidshorrisonten man kigger på. Da jeg solgte min forribe bil fik jeg 10,8% af hvad jeg havde givet for den retur og det var kun 8,5% af hvad listeprisen var. Så med den slags tidshorrisont vil 100.000 prisfald ikke betyde mere end ca 10.000 kr.
#26>>Jeg er også ret træt af at have købt en bil med radar som Tesla pludseligt har slået fra. Nu kan man feks ikke længere bruge fartpilot i tåge da kameraet ikke kan se i tåge.
#27>>Jeg har set en video af det og bilen stopper ganske rigtigt og der sker et uheld da biler bag den ikke stopper. Men jeg ved ikke om der er nogen bekræftelse af hvad der faktisk skete, men man kan konkludere at føreren ikke har overvåget bilen, for man kan til enhver tid træde på speederen hvis bilens sætter farten ned som der. https://www.youtube.com[...] (jeg har ikke hørt snakken bagefter videoen)
#31>>Aktiekursen har ikke nødvendigvis noget med driften af firmaet at gøre. I 2022 hvor aktierner er faldet så meget har Tesla leveret sit absolut bedste overskud og solgt flest biler.
#32>>Der er ingen tesla der udelukkende er forjkulstrukket. Den billige er baghjulstrukket. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #36
Har de ligefrem slået radaren fra? Virker da underligt, at de må det... Du har vel betalt mere for det i sin tid og nu kan det ingenting. -- ASUS TUF B460M-Plus • i5 10400F • 16GB 2933MHz • Asus RX580 4GB • Cooler Master Q300L • Corsair MP400 M.2 1TB Jeg har lige købt en model 3 her d. 6 januar.
Skidt pyt, jeg er pisse glad for mit køb, :) -- #37 - Det er ikke noget Tesla har bestemt at det skal slåes fra. Det er sket højere oppe :) -- Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz | #38
Jeg tror desværre det er en tendens vi kommer til at se mere til. At fabrikanterne beslutter sig for, at ting pludselig ikke må virke mere, eller at man skal have abonnement for at kunne bruge visse ting.
Sjovt nok, så er det ikke afspejlet i prisen på bilen.
Jeg kunne blive fortaler for det, hvis man forestillede sig, at alle biler i en given model, kom 100% udstyret med alting, og man så kunne vælge at abonnere på de forskellige ting efterfølgende.
Tænkt eksempel. I sommer halvåret har jeg ikke brug for sædevarme. Så abonnere jeg bare ikke på det i den periode. Eller, i det daglige har jeg ikke brug for Pilot Assist (som det hedder i min Vovlo), men når jeg så ved at jeg skal på en længere tur ned igennem europa, så køber jeg det for en periode.
Det skal selvfølgelig stadig være muligt, at købe bilen, hvor alt virker og ikke er på abonnement -- https://onsdagssnegl.dk[...]
"Held er noget, der indtræffer, når grundige forberedelser mødes med gunstig lejlighed" #39
Det lyder søgt?
Så Tesla må ikke, modsat alle andre bilmærker med adaptiv fartpilot, bruge radar til det? -- https://onsdagssnegl.dk[...]
"Held er noget, der indtræffer, når grundige forberedelser mødes med gunstig lejlighed" #34 Whoopsie, det gik lidt hurtigt, tak for rettelse :)
#35 Ro på Mulle, føler du dig stødt? Det var blot for a pointere at den nye model Y er billigere fordi den kun er BAGHJULStrukket, og dem man ser på brugtmarkedet kun er de firhjulstrukket. Så hvis du skulle sammenligne brugt- og nypriserne, så skal det vel også være samme model. -- Der er da godt nok nogen der har mistet penge her! Kender en som næsten lige har købt en model 3. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. der er sq nogen forhandlere der får der kaffe galt i halsen når de ser det her..
fx den dyreste model y på bilbasen til 550000kr. nu kan du få en tilsvarende (inkl de 20" fælge) for 447500 kr.
der er faktisk en del der start til 550000 kr... de skal lige justeres ned med små 100k ! wow ! -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #41 - Nevermind. Jeg tager det lige i mig igen :) Det var ikke den funktion jeg mente. -- Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz | #42
Uanset hvor liderlige mods er for at slette kommentarer så har du ikke ret. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. https://finans.dk[...]
Teslas nye priser:
Model 3:
Model 3 RWD 359.900 kr. (før: 451.090 kr.)
Model 3 LR. 419.990 kr. (før 547.872 kr.)
Model 3 Performance 469.990 kr. (før: 567.072 kr.)
Model Y:
Model Y RWD inkl. træk 374.990 kr. (før: 476.208 kr.)
Model Y LR inkl. træk 429.990 kr. (før: 589.290 kr.)
Model Y Performance inkl. træk 502.896 kr. (før: 630.096 kr.)
Sød musik for dem, der skal købe nyt eller brugt. Knap så meget for bilforhandlere og de kunder, der lige har fået leveret.
-- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
så er det vel på tide at få almindelig afgift på bilerne når de nu falder i pris ;)
-- Sidst redigeret 13-01-2023 16:08 #49 det kommer i 2025 -- Intel 12600k Noctua D15s + Asus strix ROG B660i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #49
Måske det var på tide at give en gulerod i stedet for at overbeskatte. Hvis de gerne vil have folk over på el, må de også give et incitament for det. Det er jo langt fra alle som kan give 500k for en bil. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #51 Nogen skal betale for nyt el-net samt solceller/vindmøller/kraftværker til at levere strøm nok. Og når der bliver solgt mindre brændstof, så er der også mindre indtægter for staten, dem er der også nogen der skal betale. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #51, jeg tænker der i forvejen er en stor gullerod ved 60%nedsat afgift på elbil iforvejen. hvis det ikke er en gullerod ved jeg da ikke hvad er. -- Det siger du ikke.
Jeg gav tæt på 100.000 mere for vores for et år siden.
542.000 med anhængertræk.
Ny koster i dag 439.000. For samme model og farve..
Det største problem for rigtig mange.. Incl os selv. Kommer hvis bilen en dag bliver totalskadet.. Vi kommer til at stå med et KÆMPE hul ifht restgæld.
En som vores er vel 385.000 værd på nuværende tidspunkt og med det km antal..
Så der mangler kun 80.000 op til restgælden..
-- Genier rydder ikke op, de behersker kaos
55# der vil en afgiftsændring jo også gøre din brugte bil mere værd ifht ny bil. jeg mener det vil være sundt for hele markedet at få afgiften op på "luksusbilerene" elbilerne . det er jo sygt at almindelige dødelige borgere vil køre rundt i biler som har værdi over en halv million.
-- Lidt underligt at Tesla sænker prisen så markant, istedet for at lave en gradvis nedsættelse. Er der ikke stadig lang ventetid på biler? -- Jeg er tyk men bænker 220kg :) --
Sidst redigeret 13-01-2023 17:23 hold op jeg havde da også været træt af det, hvis jeg lige havde fået leveret en ny Tesla med de gamle priser. Eller for den sags skyld havde købt en på brugtmarkedet nu her inden det vil justere sig.
Jeg ved godt er en ren kommerciel beslutning fra Tesla, men jeg synes det er ulækkert overfor tidligere kunder. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #57 rygterne fyger om sig pt.
I usa frygter forhandlerne en recession som vil påvirke de falske bil priser de har kunnet holde oppe de sidste 2-3år grundet mangel på materialer, arbejdskraft, ulykker og alt muligt andet.
Der spekuleres i om den slags auto lån som er i usa vil få finansierede biler til at falde så meget i værdi at folk ender med ikke at have betalt af på deres bil, samtidig ændres renten konstant.
Mon ikke Tesla prøver at aflæse markedet og deres autistiske leders øjenbryn på twitter, og ser en tendens til at folk i år og muligvis de næste par år hvis endnu en krise sparker ind, prøver at få flest folk på team Tesla inden Elon kører lortet i sænk kombineret med dårlig økonomi.
Ja og så lige overhale andre mærker indenom og tjene de sidste penge i folks sparebøsser inden de får fyresedlen.
#Diesel -- Dansk forhandlers mening...
https://www.dr.dk[...] -- 10900k, strix z490-gw, tuf3080s, 32gb lpx3200, 1tb sn750, rm750i
d15s, lian li pc-a10 alu, aoc cu34g2x Uanset hvor meget de sætter dem ned i pris er deres rækkevidde jo stadigvæk elendig, 500km hvis du kører som en gammel bedstemor, kan sætte mig ud i vores bil og kører med 130 i timen og stadigvæk kører 700km før jeg skal bruge et par minutter på at tanke og så kører 700km igen, mens folk skal vente 20 min på at lade op til 80% hvis de finder en supercharger vel og mærke der er ledig.
Men selvfølgelig 500 af de lange for en Model Y performance mod en små 800 som vores BMW 530D M sport kostede.
Foretrækker stadig BMW'n. -- Errare humanum est, sed perseverare diabolicum #67
Fint, tænket grøn jer afgift, benzin pris, jeg er sku villig til at betale for 500km el overfor benzin/diesel pris.
For ikke at snakke om vores natur. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Vil folk også begynde at tude hvis grafikkort kom ned i pris ?
Ja, det er da træls hvis man har købt noget som så falder i pris
Det samme kunne jo ske med hus
Husker jeg købte smør til 16 kr, og 2 dage senere var det på tilbud til 7 kr..
-- #62 - Hvis det var påmøntet mig fordi der ikke er nogen 67 , natur ? , min bil når den engang skal udfases kommer ikke til at ligge i naturen et eller andet sted som alt der har med el at gøre, som f.x de mange hundrede tusinde af ton gamle vindmøller som de ikke kan genbruge eller gøre noget ved fordi de er fyldt med epoxy.
Og så udleder man simpelthen så lidt co2 at det ikke betyder noget i forhold til ældre benzin biler , vores ligger på omkring 140g co2 pr km , husker vores ældre benzin mazda var omkring de 200 g co2 pr km.
Nå ja og så skal min hverdag ikke indrettes efter hvad greta thunberg eller andre type mennesker synes. -- Errare humanum est, sed perseverare diabolicum #37>>Ja, jeg kører rundt med en radar i min bil, den er fysisk tilskuttet men software bruger den ikek til noget. Istedet bruger den kameraet, men efter de slog den fra er min bil begyndt at køre dårligere på fartpilot og autopilot på flere områder. Maks farten på fartpilot er sænket fra 150 til 140 kmt og havde jeg tilkøbt EAP eller FSD så ville bilen ike længere kunne autoparkere.
#39>>Det er jo lige netop Tesla der har bestemt det, tænker selv direktøren er en del af Tesla :-)
#40>>Jeg tror også abbonements modellen bliver en der vinder frem.
#47>>Hvis man lader være med at svinde folk til så bliver ens kommentar ikke slettet
#48>>Jeg skal ikke afvise at de priser er dem der var igår, men der er næppe nogen der har fået leveret en bil til den pris endnu. Så reduktionen er nok ikke helt så stor som det ser ud. Grunden til jeg siger det er at Priserne blev justeret pgs stigende afgift pr 1 januar.
#52>>Der skal ikke laves et helt nyt elnet blot fordi vi får elbiler. Faktisk bruger vi mindre strøm idag end vi gjorde i 2005 og selvom man forventer op imod 1 million elbiler i 2030 så vil den strøm de bruger kun udgøre omkring 4% af det samlede forbrug.
#56>>Hvad er der galt i at køre i en bil til en halv million?
#61>>Det er de færreste af os der har behov for at køre 700 km i træk. I en Model 3 vil den tur typisk kunne klares med et stop eller 2 kortere stop.
#64>>Din bil udleder helt sikkert mere end 140 gram CO2 pr km når alt kommer til alt. For en Liter Diesel koster også ca 700 gram CO2 at producere, så hvis din kører 19 km/l (det skal den gøre for at få 140 gram co2 pr km) er den reelle udledning 176 gram. Min elbil kører 4 km pr KWh og med dansk elmix i 2022 giver det 33 gram pr km og det kan faktisk godt være noget lavere for jeg lader når strømmen er billig og det er typisk også der den er grønnest. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk Alle nye- og brugte biler har været overpriced grundet chip mangel. Jeg købte min Peugeot 208 for 200k i november 2021 - for få måneder siden kostede den 240k. Den er nu også "faldet" igen til omkring 180, og andre bilmærker følger trop. -- #66 Ikke kun pga. chip mangel, en chip til en bil koster ikke det vilde.
Den største grund er nok nærmere at fragt og transportudgifter er raslet ned, fordi folk ikke køber så mange produkter mere og derfor er skibe mindre læssede, hvor de for 6-12 måneder siden var droppet til randen for at kunne følge med efterspørgslen.
Dertil kommer også selve råmaterialer, materialer og andet udstyr, som der heller ikke er vild rift om mere og kan derfor fås uden ventetid til lavere priser end tidligere.
Mange folk holder pengene tætte for tiden og det mærker alle firmaerne, så det vil ikke give mening at forlange den samme pris for et produkt der ikke har så højt efterspørgsel mere, især ikke når deres udgifter er faldet markant.
Det var bare et spørgsmål om tid før dette ville ske. Bilpriser steg over flere omgange da der var pres på, nu går de bare tilbage til "normalprisen" :P -- Jeg er tyk men bænker 220kg :) --
Sidst redigeret 13-01-2023 21:17 Tesla aktien er faldet knap 70% over det seneste år. Det skal man have i tankerne når man køber en gadget-bil fremfor bil, der er afhængi af fremtidige sikkerheds-opdateringer. Skulle Tesla krakke, er man godt nok på den. Alligevel en dyr papirvægt :P -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #68 Teslas Aktie er jo også som næsten alle Tech aktier inflated siden covid. det er som alle andre det er market der retter sig tilbage. -- PC1:Ryzen 3900x,64GB ram,2080TI, PC2:Ryzen 3600,64GB Ram,GTX970 Jeg ser ingen der er i nærheden af 70%. Men kan du pege på en? :) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Vis du kigger på 2020 marts til nu kan de se det på næsten alle aktier. om det 70% eller 400% sååå er sagen jo bare at alle aktier næsten er tilbage til hvad de var før covid. :D -- PC1:Ryzen 3900x,64GB ram,2080TI, PC2:Ryzen 3600,64GB Ram,GTX970 #68 Elon Musk har mistet 200 milliarder dollars af sin formue... så nu er han kun 140 millarder dollars værd.
https://edition.cnn.com[...] -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #65 Hvis du vil så langt ud i petitesser, så er der al det slave arbejde i Congo som udvinder 65% af verdens kobolt som din elbil bruger langt mere af end jeg nogensinde kommer til med brug af PC og Telefoner.
Din elbil er ikke så grøn som du tror.
https://www.youtube.com[...]
https://www.youtube.com[...]
Selv et woke company som Volvo modsiger alt hvad EV fanatikere siger. -- Errare humanum est, sed perseverare diabolicum #73 der intet der er 100% grønt. eller hvad man kalder det nu tildages. men sagen er jo bare at i bilens leve tid så skal der jo ikke meget til og slå normale brandstof motorer. i CO2 regne stykket. handler ren og skær om og bruge energi rigtig. nu mangler vi bare at hele verden også følger bare lidt med men det kommer nok aldrig til og ske. XD
-- PC1:Ryzen 3900x,64GB ram,2080TI, PC2:Ryzen 3600,64GB Ram,GTX970 2024 kommer der en facelift, så måske har de for mange på lager :-p
https://www.topspeed.com[...] -- Intel 12600k Noctua D15s + Asus strix ROG B660i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air Men jeg tror det bliver svært at sælge en Tesla til en forhandler når de lige pludselig mister 30% i værdi, så tør de nok ikke at lægge så mange penge i brugte Tesla igen -- Intel 12600k Noctua D15s + Asus strix ROG B660i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #76 Jeg tror at det bliver svært at sælge alle elbiler brugt nu, for det kommer givetvis til at sætte sig i alle andre bilmærker.
Prisnedsættelsen fra Tesla er en devaluering af hele elbilsmarkedet - lige nu er det måske bare meget tydeligt for os Tesla-ejere, men realiteten er jo nok at alle elbiler bliver ramt af dette.
Så har man købt en Volvo, Polestar, Kia, Hundai, Skoda, VW etc., så vil man nok også komme til at mærke det.
F.eks. så er prisen på en IONIQ5 nu næsten lig Tesla Model Y - og hvad vil man helst købe?
(Tesla er faktisk lidt billigere) -- #68 Nu betyder det ikke at bilen stopper med at virke hvis Tesla går ned, men der er lang lang vej til Tesla er i problemer, de sælger fint.
Personligt så gider jeg ikke elbil endnu, da rækkevidden stadig ikke er god nok.
Foretrækker at kunne køre 800km og bruge 2 min på at tanke uden at skulle køre 80-90 km/t på motorvej mens man ligger bag lastbiler som jeg ser de fleste med elbil gør :P
Når vi rammer de 600-800 km på en ladning, uden at man skal køre langsomt, så kan vi snakke.
Kører man til gengæld primært mange korte ture i by, så er elbil jo fint i dag, især hvis man har lader hjemme. Det økonomiske aspekt ved en elbil er dog ikke så attraktivt mere..
Jeg ser ikke mig selv eje en elbil før 2025 og frem -- Jeg er tyk men bænker 220kg :) --
Sidst redigeret 14-01-2023 10:18 #73
Nu nævner du selv kobolt. Og ja, det er der en del batterier der bruger, som du selv også siger, også dem i telefoner, tablets, computere, elløbehjul, konens vibrator og så videre.
Jeg ved Tesla, og sandsynligvis også andre, allerede har batterier uden kobolt. Ikke alle, men de er på vej.
Det vigtigste du måske glemmer, er al den kobolt der bliver brugt til at raffinere brændstof..... :) Fordelen med kobolt-batterier er, at det kan genanvendes, modsat det, brugt til at raffinere brændstof ;) -- #77 Ja jeg vil da helst købe en Ioniq 5 :)
Det har jeg så også gjort, den passer bedre til vores behov herhjemme.
MEN jeg kunne godt tænke mig en Tesla, og nu kan vi overveje en Model 3 som 2. bil, som vi snart skal have anskaffet os. -- Set i en Facebook-gruppe:
"Opdatering: Tesla anerkender onlinekøb fortrydelsesret hvis leveret indenfor 14 dage. Kan godt betale sig at kontakte. Bekræftet til og med levering 30/12." -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
Long range Y hermed bestilt… så kom der alligevel noget positivt ud af at man købte hus til en fast rente på 5 procent og udskød bilkøb til 2023. -- Ryzen 7700X - X670 Aurous ELITE AX - 64 GB RAM DDR5 - GIGABYTE RTX 4090 WindForce 24GB
#82 tillykke med den, hvad måtte du slippe for sådan et dyr? overvejer selv en bmw 530D touring men det vel lidt blasfami i dette forum. -- Tjek tesla biler til salg af private på bilbasen. Det regner med nye opslag -- #84
Giver da ingen mening at folk skal af med den nu, hvor de har tabt ca 100k i pris. Man har vel en bil, fordi man har et kørsels behov. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #84 - De private tager samme pris som forhandlerne ser det ud til. Jeg ville satme ikke købe af en privat til samme pris som hos forhandler, når vi snakker en så dyr vare :P -- Handels stats: Samme bruger i 19 år. B/W liste score: +37/-0.
Stats sidst opdateret d. 27/08-2022 #83 - Du burde helt sikkert gå efter en 530D touring i m sport pakken, kører selv i en og det er absolut luksus i forhold til en Tesla :)
Men ja du skal slippe en 800.000 for sådan en sprit ny i en m sport model, du kan selvfølgelig købe en der er fra 2019 til mellem de 500-550 :) også i en m sport.
Men mon ikke brugt pris markedet følger med ned helt naturligt som følge af dette. -- Errare humanum est, sed perseverare diabolicum #87 Man vælger ikke en BWM for at den skal være "luksus". Men du har ret, hvis man elsker en kedelig diesel der larmer, så er den bedre ja. Udover det voldsomt kedelige interiør.
Hvis du skal have noget der rykker skal man op i en 535d.
Morsomt indlæg. --
--
Sidst redigeret 14-01-2023 22:34 #68>Firmaer går ikke konkurs fordi deres aktier falder i værdi. Tesla aktien har været voldsomt overvurderet og den er nu ved at rette sig til et mere rimeligt niveau. Tesla har i 2022 tjent ekstremt mange penge så de er ikke i problemer.
#73>>Jeg er fuldt ud opmærksom på problemerne der er omkring minearbejde rundet omkring i verdenen, men det er trods alt småting i forhold til hvad olie branchen har bidraget med over tid. Men du har da ret i at der er dårlige forhold i DR congo, men du skal passe på med at tro at al Kobolt i DRC er gravet ud af slavearbejdere. Det meste kommer fra store miner der bruger stort tungt materiel, omkring 70% af kobolt fra DRC kommer fra de miner. de sidste 30 kommer fra miner af forskellige størrelser hvor de lokale groft sagt graver ud manuelt. Problemet er at det er et meget fattigt land og i den slags lande, skal man arbejde for at overleve. Det gør det ikke bedre men hvis de ikke arbejdede i minerne arbejdede de andre steder også under dårlige vilkår.
#78>>Det er altså ikke de fleste elbiler der ligger bag lastbiler. Det var noget de gjorde for 4-5 år siden, men de batterier der er idag, klarer fint de fleste menneskers daglige behov. For det er trods alt de færreste af os der har brug for at køre så langt i et stræk uden pauser. Jeg har nu haft kørekort i 30 årog jeg har endnu ikek haft kørt så langt i en bil uden stop. Det er mest af alt en mental ting man skal overkomme når man første gang får elbil, for man skal jo gerne lade når man alligevel holder stille. Men det er fint nok at ikke alle bil skifte nu, der er alligevel ikke nok elbiler til at vi alle kan skifte på en gang og det giver ikke mening at smide relativt nye biler ud. Så skiftet skal ske over tid.
#83>>Det er op til digselv at vælge den bil du selv vil have, personligt havde jeg valgt en I4 hvis jeg skulle købe en BMW lige nu. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #88 - Så du vil kører i noget gammelt lort der smider turbo'rne for et godt ord , nå ja og så har den også problemer med luftpuderne , og folk der ikke sørger for at få skiftet gearkasse olie fordi bmw har hårdnakket påstået overfor deres kunder at det er lifetime olie ;)
Nu bestemmer man jo også selv hvad man vil betale for når det kommer til interiør , der er tilvalgspakker :) , en kedelig diesel der larmer ? , så har du vidst ikke lyttet særlig meget til den rækkeseks motor, den lyder hverken som en traktor eller andet den spinder som en mis hvis den bliver vedligeholdt korrekt og brummer godt uden at lyde som en diesel. -- Errare humanum est, sed perseverare diabolicum God nok lidt uden for emnet. Men elbiler er ikke totalt grønne, som nogle i denne tråd får det til at lyde til. Jeg oplever desværre mange, som tror at de redder verden, når de køber en stor elbil.
Jeg har set flere eksempler på at nogle f.eks. skifter deres 3år gamle Diesel Skoda Octavia ud med en stor SUV elbil. Også bilder de deres børn ind at de har købt en bil "som passer på naturen" Sagen er bare at der måske udledes samme mængde CO2 ud, over bilens levetid. Folk køber større og større biler. Så spørgsmålet er om elbiler i nuværende form overhovedet rokker det store ved CO Regnskabet? Det er ihvertfald ikke det som reder vores klima problemer. Men måske er det et lille skridt på vejen.
Læs evt. denne artikel. Disse tal fra FDM må være nogenlunde valide.
https://fdm.dk[...] --
Tesla - The cheapest way to die in a fire.
Tesla - Buy one today, get an automated drive-system and kill your neighbour tomorrow.
Find selv på flere. -- #91 Meget kort udledning af den artikel. Det er jo elbilerne der topper listen med lavest udledning samlet. Det undrer mig Tesla ikke er på listen. Typisk FDM.
#56 Du mener ærligt at der er noget galt i at køre rundt i en bil til 0,5 mil. Jeg tænker vi er en Alm gennemsnitsfamilie. Som gerne ville prøve at eje en ny bil. TCO for en elbil over 5-7 år var så latterligt meget lavere selvom prisen var marginalt mere end en dødssyg Passat. -- Genier rydder ikke op, de behersker kaos
#84 ja det giver ingen mening men kan det være at folk bare har fået en så dårlig smag i munden af det at de ikke gider bilen/firmaet... -- #91>>Jeg tror ikke der er nogen der har påstået at elbiler er totalt grønne. Al produktion har en påvirkning af planeten og det gælder naturligvis også elbiler. Men skal man have en ny bil så er en elbil den absolut grønneste måde at få den på, især her i Danmark hvor elnettet er meget grønt. Feks udledes der lige nu i snit 25 gram CO2 pr KWh lige nu.
Men jeg tror sagtens vi kunne stille et senarie op hvor elbilen ikke er grønnere. Det vil typisk involvere store biler der kører få km om året, hvor den erstatter en lille effektiv Benzin bil. Men tager du biler der kører de 15-20.000 man typisk regner med en bil kører i snit i sin levetid tror jeg ikke det er muligt med undtagelse af i Polen og andre lande med meget sorte elnet.
Den undersøgelse som FDM bruger i sin artikel, er heller ikke for god. De tal de opnår er markant anderledes end dem som andre studier har vist og Auke Hoekstra, som forsker inden for dette område, har offentliggjort en lang række kritikpunkter og da han faktisk har en universitetsbaggrund, så er det med kilder der understøtter hans pointer. så selvom mediet er Twitter mener jeg at grundlaget er i orden https://twitter.com[...]
#93>>Green NCAP har af en eller anden grund ikke testet en Tesla
#94>>Tesla er lidt speciel på brugt markedet. Dels er der en del ejere der har skiftet til en ny Model 3 rimeligt hurtigt efter at have købt den. Det har været muligt grundet den lave afskrivning der var indtil efteråret sidste år. En del af de biler er formentligt importeret privat fra Tyskland og så har man næsten kunne køre gratis. Derudover så er Tesla jo helt ligeglad med hvem der har købt bilen og hvem der ejer den, garantien på 4 år / 80.000 km dækker uanset hvad. Så derfor er der flere nyere brugte biler til salg på bilbasen end der er af andre typer. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk Ligesom med grafikkort, kig der også sport i at sælge Tesla videre til en højere pris for en hurtig gevinst.
Folk har sagt deres job op for at starte youtube kanal med deres Tesla.
Folk har købt Tesla for at bruge den som udlejningsbil.
0% lån til 18 årige drenge.
Osv.
Idiotien nåede toppen, manien er slut, virkeligheden er landet.
Lortet skal dumpes nu før nye modeller bliver endnu billigere end de gamle Teslaer der snart havner halv kasseret på brugt loppemarkeder.
Alt imens har Elon aka "The Fraudfather" dumpet for milliarder af aktie på fædre og mødre.
Århundredets største svindler. -- although the world may be round, we still trapped in the square --
Sidst redigeret 15-01-2023 10:14 Langsiget er dette vel kun godt, prisen for nye elbiler er hævet kunstigt.
De andre bilproducenter har ofte lagt 50k+ extra i avancen, så nu vil kommende bilkøber sammenligne mærker med hvad tesla kan tilbyde.
Øget konkurrence er kun godt og sundt for market.
-- For en 3 performance var prisen før nedsættelsen 547k og ikke 567k - så det er 70k rabat svarende til ca. 14% for en ny. Var bilen brugt - fx fra medio 2022 og kørt ca. 15k svingende priserne på Bilbasen primo januar fra ca. 420k til 470k, hvor importbilerne lå i den billige ende og de dansk “fødte” i den anden ende. Jeg vil tro at brugtbilspriserne stabiliserer sig ca. på det importbilerne koster. Tilsvarende er en 3 performance faldet 2500EUR i Tyskland svarende til ca. 4%, så der bliver nok ikke den store brugtbilsfest om 6 måneder når de er “frikørt”. Så ro på kære 3 performance ejere - vi har jo ikke denne bil for fornuftens skyld, men fordi den er pokkers sjov at køre i :-) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #32
what 6. Jan - tror bestemt du kan gøre noget det er jo inde for 14dage, der må være noget flex i det via en forhandler.
de må da bestemt ha vist noget, regner da ikke med sådan en bomb bliver droppede/varslet fra 1 dag til en anden eller? -- Sidst redigeret 16-01-2023 19:40 Eftersom Tyskerne får en god rabat på standard modellen af model 3, så bliver det jo spændende at se om der snart begynder at blive importeret billige tyskerbiler til Danmark. -- #65 spøjst, min oplevelse af autopiloten efter vision blev slået til, er at den nu er væsentligt bedre.
Oplever ikke længere phantom breaks.
Min kan fint køre i tåge, med autopiloten slået til.
Jeg kan bruge fartpiloten i snevejr, og autopiloten så længe striberne på vejbanen kan ses. Raderen sneede til, det er ikke længere et problem.
Jeg kører aldrig over 140 på autopilot alligevel- gør man det, ja så er det en forringelse.
-- Later equals never. #102 viser jo meget godt hvor ringe det fungerer... At på nogle biler fungerer det, mens på andre er det ren lort...
Mit fungererede af lort før vision og total ubrugeligt efter vision -- #103 det kan man sige.
Men hvad er det der er ren lort ?
Jeg kører mange km på motorvej, og oplevede en del phantom breaks før- oplever dem ikke længere. Strækningen er den samme.
Jeg bruger derimod aldrig autopiloten i byen- den er meget følsom overfor cyklister og biler der svinger. Men det var min bil med travel assist nu også. -- Later equals never. #104 virker ikke med regulering efter hastighedsgrænserne, så derfor ubrugelig når den justererer forkert ind konstant op og ned i hastighed.
Hvis Tesla så blot havde lavet en autopilot hvor den IKKE regulerede efter hastighed havde den være noget mere brugbar -- Sidst redigeret 17-01-2023 09:26 #105 - så den automatiske hastighedsjustering ?
Det fungerer ikke særlig godt, nej. Men ren lort? Det er jeg ikke enig i. Holder man højre stilk nede, justerer den.
Travelassist fungerer bedre her, men tager også ofte fejl. Faktisk så ofte, at jeg personligt slog den funktion fra. -- Later equals never. #106 ved ikke hvad travelassist er i en Tesla?
Min har "kun" en fartpilot og en autostyring.
Min autostyring er ubrugelig pga hastighedsreguleringerne. Går op og ned i hastighed som vinden blæser. -- #107 travelassist er VW's pendant til Teslas autopilot.
Blot bragt på banen her for som sammenligningsgrundlag.
Jeg oplever ikke at min går op og ned i hastighed, hvis den gjorde - ville jeg være træt af den. Har du forsøgt at lave en sag på det hos Tesla ?
-- Later equals never. #108 nej det er alment kendt at det er noget lort.... så det er ikke noget Tesla kan gøre noget ved
Du skriver selv at det ikke fungerer særlig godt, men at din ikke går op og ned i hastighed.
Er dette ikke modsigende? ellers har jeg misforstået dig -- Sidst redigeret 17-01-2023 09:39 #109 du beskriver det som om at den vilkårligt justerer hastigheden op og ned?
Det oplever jeg ikke.
Men jeg er enig i at den ikke er særlig god til at justere efter fartgrænserne.
Nogle gange justerer den hastighede efter fartgrænsen, andre gange skal jeg selv justere hastigheden- når fartgrænsen ændrer sig. -- Later equals never. #110 jamen så er vi vel enige om at det IKKE fungerer :)
Altså hvis man kører med autopilot og den regulerer farten automatisk og forkert ind og man så selv skal regulerer farten korrekt.
"vilkårligt" i den forstand at det er forkert hastighed. -- Sidst redigeret 17-01-2023 09:47 Tesla gør som Toyota gjorde i 1970 under byder alle, og nu man kan leve med den har forældet design, men 2024 kommer der facelift -- Intel 12600k Noctua D15s + Asus strix ROG B660i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #111 Vi er ikke uenige. Men det gør ikke autopiloten til "ren lort" - som du beskrev den.
-- Later equals never. #113 det er vel blot et spørgsmål om ordvalg..
det er ihvertfald den dårligeste jeg har kørt med.
Som jeg skrev hvis de nu blot deaktiverede automatisk hastighed i autostyringen, så ville oplevelsen være en helt anden og lang mere brugbart under kørsel -- #107 - Tror du skal have tjekket din bil. Min holder farten jeg sætter den til. -- Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz | Jeg ville vælge en Y model uden “Enhanced Autopilot” der er autopilot det fint til mig -- Intel 12600k Noctua D15s + Asus strix ROG B660i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #115 tror jeg ikke på... men fair nok du selv tror på det. -- Der er nye batteri på vej,så havde gør man ikke for at sælge ud af den gammel flåde :D -- MSI MAG Z490 TOMAHAWK i5-10600K @ 5GHZ 4x8 VIPER 4400MHZ B_die
1000W Sinlet Pro ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
#118 hvad for nogen batteri tænker du på ? -- Intel 12600k Noctua D15s + Asus strix ROG B660i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air mbm
kom da videre i dit liv mand ! sælg bilen det er jo det rene lort alligevel !
gudfader du er træls at "høre" på. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #120 virkelig? :)
Nej skal ikke sælge min Tesla. Det er den fedeste bil, men derfor er autostyring stadig pivringe -- Sidst redigeret 17-01-2023 11:08 Model 3 og Y trænger til facelift https://www.youtube.com[...] -- Intel 12600k Noctua D15s + Asus strix ROG B660i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air Går lidt og kigger på en Model Y LR - men de skal ned i ca 360.000 før det går i nogenlunde break-even med at bytte med vores nuværende bil (Passat GTE fra 2017 der har kørt ~140k). Havde egentlig overvejet at importere en fra Tyskland selv - er der nogen der ved om der er sket store fald der også? Synes ikke lige umiddelbart priserne er faldet så meget på mobile.de som på bilbasen.dk -- #121
Har du forsøgt en rekalibrering af autostyringen? Ved godt det ikke hjælper dig, men jeg har slet ikke de problemer du beskriver. Bruger det hver dag og det spiller bare.
Kontakt evt. Tesla, det kunne være et hardware problem. De kan, som regel, hurtigt tjekke det for dig, uden du behøver at tage til service med den. -- I like turtles! --
Sidst redigeret 17-01-2023 11:26 #124 hvilken årgang og model har du?
Kører du dagligt på en strækning med forskellige fartbegrænsninger eks. 50, 60, 70, 80, 90 km/t og dette justerer bilen selv fint ind ved autostyring?
Problemet tænker jeg er noget software, da bilen fint registrere fartgrænserne. Dette står jo på skærmen, men den regulere bare ikke ind efter det... Nogle gange gør den det kortvarigt.. eks. kører i en 90 km/t zone hvor jeg så rammer en 70 km/t zone... så kan den regulere ned men regulerer op til 90 igen efter 5 sek. -- Sidst redigeret 17-01-2023 11:33 #102>>Jeg oplever stortset aldrig phantom braking og slet ikke på motorvejen. Det gælder både før og efter Vision kom til.
Men min bil er blevet væsentligt langsommere til at følge den forankørende op i fart derfor synes jeg afstanden til forankørende svinger mere. Jeg oplever tit at jeg sætter farten til feks 64 på fartpilot eller autopilot og så vil den ikke selv køre hurtigere end 60 (det samme gør sig gældene ved højere hastigheder). Men værst af alt er det der beskrives i #105. AP er efter jeg fik vision begyndt at sætte farten op midt i zoner med hastigheds begrænsning og det sker altid de samme steder. Måden det sker på er jeg kører feks 80 på landevejen, så nærmer jeg mig en byog der er skiltet med 60 før man når ind i byen, bilen sætter fiont hastigheden ned til 60 men kort efter sætter den farten op til 80 igen. Så kunne man argumentere med at de måske bruger forkert kort data eller der tidligere har været 80 begrænsning på det stykke. Men jeg tvivler for et af stederne er ikke så langt fra hvor min bror boede for 20+ år siden og google street view viser at der er 2010 var der 70 km begrænsing og ikke de 80 til den skifter til.
#108>>Jeg har lavet en sag på det hos Tesla med video dokumentation og det hele og svaret er bare at det nok bliver rettet i en fremtidig opdatering.
#110>>Lad mig prøve at beskrive hvordan man får fejlen, man SKAL køre med autopilot, den vil aldrig justere hastigheden hvis du kun bruger fartpilot.
Så skal du finde et af de steder hvor den tidligere automatisk satte hastigheden ned når du kører ind i zonen, men hvor den ikke gjorde det på vej ud af zonen. Du må ikke ændre hastigheden manuelt i zonen.
Jeg har en hel del steder hvor jeg nøjagtigt kan fortælle hvor den gør det og et par enklte steder hvor den fungerer rigtigt, men hvis den rute du tidligere har fungeret med hastighedsændringen, så virker det også stadig der.
#115>>Men bruger du autopilot eller bare fartpilot?
#118>>Pris reduktionen har ikke noget at gøre med 4680 batterierne. De er slet ikke oppe på en produktions kapacitet der gør at de vil blive introduceret i alle biler på nuværende tidspunkt.
#122>>Som jeg ser det så er et facelift jo bare noget som klassiske bilproducenter gør midtvejs i en bils levetid for at få den til at se ny ud. Den Tesla der sælges idag er opdateret flere gange i forhold til min fra 2020. Man kan naturligvis argumentere med at Model 3 har set sådan ud siden den blev lanceret i 2017 og så skal den have et nyt udseende. Men omvendt så er det stadig en pæn bil og manglen på visuelle ændringer gør faktisk at den holder sig ung på en anden måde. Bare Se Audi, de har jo stortset ikek skiftet udsende de sidste 20 år og som et resultat ser selv ældre biler moderne ud. Renault Megane derimod den skifter radikalt udsende hver 6 år og derfor ser en 2010 model jo håbløst forældet ud.
#124>>Bruger du AP eller fartpilot? -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #102, du lyder lidt som en tesla fan, der bare ikke kan indse at mange rent faktisk har haft issues med det.
"Min kan fint køre i tåge, med autopiloten slået til. Jeg kan bruge fartpiloten i snevejr, og autopiloten så længe striberne på vejbanen kan ses. Raderen sneede til, det er ikke længere et problem."
Har aldrig oplevet min radar sensor på min Audi sneede til, den har virket fint de sidste 6-7 år, har haft "2" fantom opbræmsninger i hele min bils levetid.
Problemet er ikke om du kan køre i tåge, men om bilen kan se igennem tågen, og se biler der er stoppet op længere fremme, selvom du og et kamera ikke kan se det, det kan en radar sensor (det har redet mig før, hvor en idiot holdt helt stille i meget tåge uden lys bag på hans bil, min bil bremsede inden jeg kunne se vedkommende for tågen.
Ved ikke om du kun kører i storbyer, men striberne er altså helt væk herude i Jylland når der er bare lidt sne, på de mindre veje, på motorvejen, jojo der bliver der rydet, men kører altså andre steder.
Det er helt hul i hovedet tesla har fjernet alle sensorere (radar/ultralyd), et kamera har bare fysiske begrænsninger, internettet flyder over med folk der har issues efter de er gået over til at bruge tesla vision, vs da de rent faktisk brugte deres sensore.
Ville ikke have noget imod tesla, hvis de rent faktisk fik smidt de sensorere tilbage igen, også derfor jeg tidligere gerne ville have købt en Tesla til udskiftning af den her, men efter er det bare nogo, om som admin nævnte, at købe en brugt der har dem, dur ikke når tesla har slået dem fra i softwaren. -- #125
Jeg har en LR 21 model.
Min normale tur involverer både bykørsel og motorvej, så alle de hastigheder du beskriver rammer jeg faktisk.
Kan godt ske det er noget software. Min blev markant bedre efter Tesla Vision opdateringen, hvor de angiveligt kører på den samme "stack" som AP.
#126
Det er simpel auto styring - med Tesla Vision opdateringen 2022.44.25.3.
-- I like turtles! #128>>Jeg er ikke sikker på jeg helt forstår svaret. Med Autopilot mener jeg at den selv styrer både fart og rat altså gearvælgeren ned 2 gange. Ikke at den var styrer farten. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #129
Det er lige præcis det jeg bruger. Undskyld forvirringen.
Jeg prøvede bare at skrive, at jeg ikke har “full self driving”. -- I like turtles! #128 nu skriver du simpel autostyring... altså autostyring er jo "udvidet" fartpilot hvor den regulerer ind efter hastighed.
At du kan køre en tur med autosyring fra motorvej og bykørsel og den regulerer ind fint hele vejen. Det tror jeg simplethen bare ikke på. Men det kan du jo selvfølgelig bare ryste på hovedet over..
Kan se du muligvis bor i kbh. området... Jeg betaler gerne en mindre formue for en guidet tur hvor du viser mig hvor fantastisk det virker :)
For så har jeg jo noget at slå Tesla i hovedet med når det blot siger "Lev med at det ikke virker" -- Sidst redigeret 17-01-2023 11:56 #131
Det vil jeg da meget gerne.
Den eneste anke jeg har, er at du selv opdaterer din bil, og rekalibrerer dine kameraer efter opdateringen, før det giver mening for mig at køre en tur med dig.
Med mindre du selvfølgeligt ikke allerede har gjort det. -- I like turtles! --
Sidst redigeret 17-01-2023 12:03 #131 jeg har en bette sr+ fra 21, den kører jeg primært i Vestjylland, Nordjylland og Østjylland med. Jeg syntes også det virker fremragende på landeveje og motorvej. Bruger aldrig autopilot indenfor byskiltet. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg vil sige det godt Tyskland og Kina bygger Tesla frem for dem fra usa https://youtube.com[...] -- Intel 12600k Noctua D15s + Asus strix ROG B660i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #132 du lyder godt.
Kunne være fedt med en tur på min daglige rute fra Hillerød til frederikssund.
Her kører jeg fra igennem flere zoner; 50,60,70,80 og 90 km/t... -- Sidst redigeret 17-01-2023 12:11 #133 men er der hastighedsreguleringer på ruten mens du har autostyring aktiveret ellers aktiveres funktionen jo ikke. -- #132 kunne det evt. starte med at oplyse mig på hvilken rute hvor du oplever at det bare spiller er det helt generelt at det bare altid fungerer alle de steder du har kørt? -- #131>>Det kunne nemlig være super interessant at køre turen med biler der virker og optage dokumentation for det. For Tesla afviste bare mig.
#132>>Jeg har aldrig kalibreret mine kameras efter opdatering, men Tesla foreslog heller ikke at gøre det da jeg meldte det ind. Min software version er næsten den samme som din 2022.44.25.2 så det bør ikke gøre nogen forskel. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #138
Jeg har taget den over på teslas facebook gruppe. Tænker vi bør kunne samle noget interesse og dokumentation der.. -- Sidst redigeret 17-01-2023 12:38 #137
Vi kan evt. lige forsætte i PM.
#138
Det ville jeg klart anbefale dig. Især efter Tesla skiftede AP stack til Tesla Vision.
Det har i hverfald, i følge nogle på Reddit, afhjulpet de problemer de havde.
Ift. software version vil jeg anbefale dig at opdatere også - de opdaterer løbende underliggende ting som ikke er dokumenteret i "release notes". -- I like turtles! --
Sidst redigeret 17-01-2023 12:42 #117 - Så tror jeg heller ikke på de udfordringer du har, selv det er helt fair at du tror på det :) -- Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz | --
Sidst redigeret 17-01-2023 13:10 #127 Jeg er på ingen måde synderligt Tesla fan. Jeg opponerer dog mod at autopiloten beskrives som "rent
lort" eller "totalt ubrugelig" - for det er den på ingen måde.
Jeg erklærer mig derimod enig i at den automatiske hastigheds justering ikke fungerer særlig godt!
Men bilen holder fint afstand, sætter hastigheden op ned i forhold til forankørende, holder sig pænt i midten af vejbanen.
Jeg oplevede at radaren sneede til på min Tesla, og på min passat.
På min Passat sad radaren i VW logoet, det gør den på de fleste VW modeller. Det sneer til. Sneen lægger sig på logoet. På Teslaen, sætter sneen sig på fronten.
På Audierne er radaren placeret anderledes, så der er problemet formentlig ikke tilstede
i samme omfang.
Jeg har oplevet flere gange, at bilen stopper i tågen / dårlig sigtbarhed, før jeg selv opdager jeg skal stoppe. Det på seneste version 2022.44.25.3.
Det kunne den også med raderen.
Har du selv erfaring med at det ikke virker med vision, eller er det noget du tænker er et problem?
Jeg siger ikke det er perfekt efter skiftet til vision, blot at jeg oplever det som væsentligt bedre.
Er glad for jeg har parkeringssensorer på min bil. Men det at de er fjernet, har ikke noget med autopiloten at gøre.
Jeg synes stadig den automatiske visker styring er ringe.
Lygterne er stadig dårlige- den automatisk op og nedblænding er blevet bedre. Men nu blænder den ned/op, hvis man kører forbi et skilt.
Ja jeg kører jævnligt i vestjylland.
-- Later equals never. Jeg er glad for priserne lige tog et hak nedad. Vi har for en time siden fået vores Model Y ind i indkørslen. Vi kiggede forrige weekend og var lige akkurat ved at købe en, men stoppede da vi lige skulle af med en bil først. Så faldt priserne og vi sparede 70k.
-- Endnu en artikel...
"Efter Tesla-prischok:
Brugte Teslaer rives væk, og nu falder prisen hos konkurrenterne"
https://www.dr.dk[...] -- 10900k, strix z490-gw, tuf3080s, 32gb lpx3200, 1tb sn750, rm750i
d15s, lian li pc-a10 alu, aoc cu34g2x Hjemme hos os har vi også kigget lidt på ELBIL og nu er Tesla model Y LR lige pludselige blevet interessant.
Men kan det virkelig passe man betaler mellem 8-10k for at forsikre sådan en?
Min Clio ligger på 3900kr. om året :) -- ´66 WAS A GREAT YEAR FOR ENGLISH FOOTBALL.
ERIC CANTONA WAS BORN. #145 forsikringer skal også lige rettes til, de var sat efter den gamle værdi, så prøv at sige til dem at din Tesla er 390.000kr værd ny, og hvad skal du så give nu -- Intel 12600k Noctua D15s + Asus strix ROG B660i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air Well - for mig er det mindre prioriteret, at Tesla har/kan (ikke kan) div. ting - når statistikken siger, at netop Tesla er 3 x så ofte involveret i trafikulykker som andre ikke eldrevne køretøjer!
Har været i nyhederne for flere mdr. siden.. -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... hydrogen biler er på vej,og lægger el bil i støvet -- MSI MAG Z490 TOMAHAWK i5-10600K @ 5GHZ 4x8 VIPER 4400MHZ B_die
1000W Sinlet Pro ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
Hmm - tror desværre også, at elbiler er lidt af en vårfluelarve, hvor vores konstant pressede tekniske formåen - jævnfør vores altoverskyggende behov for overlevelse i forhold til bla. miljøet, er nødsaget til, at endnu bedre/billigere/nemmere tilgængelige former for drivmidler kommer på tale i de fleste maskinelle/andre former for brugbare menneskelige aflastningsgimmics..
Men der er jo desværre en hel del kaotiske forhold i forhold til tilgang af materialer! -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... #150 - Fantastisk!! Jeg springer snart på en M3LR og hvis jeg kan spare 15-20k yderligere skal den sgu også wrappes. Fedt man :D -- Handels stats: Samme bruger i 20 år. B/W liste score: +39/-0.
Stats sidst opdateret d. 19/02-2023 #151 Bemærk: "Han mener desuden, at prisfaldet på netop Model 3 skyldes, at Tesla ventes at opgradere modellen. Derfor skal der sælges ud af de biler, der er på lager, inden det bliver en realitet." -- Mvh
Fc Junkies Vildt at de lige sænker model 3 prisen med 30k !
prøv at gå ind på bilbasen og kig.. der er dælme mange alt alt for dyre model 3'er derinde lige nu ! :-)
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Der kommer jo en opgraderet model, så der skal sælges ud af de gamle.
en ny model 3 sr til 329.000kr er sku en fin pris. -- Der 8 ny mærker også af elbiler -- MSI MAG Z490 TOMAHAWK i5-10600K @ 5GHZ 4x8 VIPER 4400MHZ B_die
1000W ROG STRIX ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
#145
der er 10års god erfaring samlet på teslaforum.dk - bl.a. også omkring forsikring.
Alle dage har IDA været #1, LB er vidst ok.
har du ikke tilknytning til forening eller faggruppe der er krav om der, kan du høre Sønderjyske eller ASG. Der burde kunne klemme den ned på 5-7k alt efter postnummer. -- #152 - Bevares men det betyder jo også, at forhandlerne af brugte biler er nødt til at sænke priserne.
Hvis nye biler bliver billigere og dermed mere attraktive, bliver brugtvognsforhandlerne også nødt til at gøre deres eksisterende biler mere økonomisk tiltalende. Da jeg søger en brugt Tesla vil jeg bestemt bruge denne udmelding til forhandling :D -- Handels stats: Samme bruger i 20 år. B/W liste score: +39/-0.
Stats sidst opdateret d. 19/02-2023 #156 - IDA er stadig omkring 8.000 kr. og op. Jeg får 8.026 kr. ved 15.000 km om året med 3750 kr i selvrisiko, for en Tesla MY LR. -- Sidst redigeret 24-02-2023 12:17 ¤157
enig der er sq ingen ved deres fulde 5 som betaler 330000 kr. for en halvanden år gammel model 3 med knap 70000km på tælleren...
de kan sænke brugt priserne meget eller brænde inde med deres skie !
og om lidt falder de endnu mere når der kommer en refreshed model.
GL HF -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #148
Det må du uddybe nærmere ?
En brintbil er også en elbil ! -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Skal give ca 6500 kr for en model 3 standard range 15.000 km
Selvrisiko 12000 kr
Alle tilvalgsdækninger på
Tryg gruppeforsikring -- #161 Tror nok de fleste forsikringsselskaber kan tilbyde sådan en ‘billig’ forsikring med 12.000 i selvrisiko :)
EDIT: Giver den høje selvrisiko mening for dig på grund af alle tilvalgsdækninger? -- Sidst redigeret 24-02-2023 19:24 #162 ja hvis alle tilvalgsdækninger er på ser jeg ingen grund til en super lav selvrisiko. I så fald er det jo kun hvis jeg se laver en skade på bilen eller andre og selvrisikoen er ikke en smertegrænse.
Lav selvrisiko lyder jo fint men mange betaler dyrt for at have den -- Som tidligere ansat i forsikringsbranchen, kan jeg krydre debatten med lidt statistik. Omkring 50 % af danskerne kører galt i deres Tesla det første år de ejer den. I Norge, som har endnu flere Tesla'er er tallet endnu værre - det er 57%.
De fleste uheld er pudsigt nok uheld, hvor førerne har haft svært ved at styre hestekræfterne. Ikke ved at køre for stærkt, men simpelthen når de f.eks. skulle parkere i carporten derhjemme, eller andre typer småuheld, hvor man måske har overvurderet sine evner.
Jeg undrede mig selv i mange år over, hvorfor Tesla var så billige i forsikring, når de nu havde 500 HK. Det var jo ligesom at køre Ferrari eller Porsche. Godt nok er reservedele dyrere til disse biler, men der er også en grænse - når man kan forsikre en Tesla til 6000 kroner, så er det altså helt ude i skoven.
Det har forsikringsselskaberne også indset nu - heldigvis. -- #165 det netop mit problem med Tesla, jeg vil heller have 0-100 på 8 sek og længere rækkevidde, det kunne gøre forsikring og dele billigere -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #166
Chill mode eksistere i alle Tesla modeller.
Den gir lige præcis det du efterspørger.
Ejer selv p85d 0-100 3.3s til 7300kr /år. Med alle mulige tilvalg. 3500kr selvrisiko.
Ida forsikring.
Historisk set har forsikringsselskaber uden tilknytning eller gruppe taget ca 10-15.000kr for Tesla.
Så det er helt normalt. -- #167 det godt, men det gør ikke forsikring billigere, men det godt den er der .. -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air Kostede en Tesla 3 ikke godt 500.000 kr fra ny da den udkom? -- #167 Det er da ligegyldigt hvilken "mode" der eksistere i bilen - når man snakker forsikring. Det har absolut intet at sige.
IDA vil også hæve deres priser, hvis uheldene også rammer deres ingeniører.
#169 Jeg ved ikke hvad den kostede ved udgivelse, men jeg mindes at have set dem til 300K under corona - det kan være jeg husker forkert, men jeg tror det ikke. Priserne røg nemlig i vejret i 2021 og 2022 for alle bilmodeller i Vesteuropa. Nu står Tesla så i en situation hvor de ikke kan komme af med deres biler, og det betaler de nuværende ejere så for, ved et markant værditab. Alene af den grund ville jeg ikke røre Tesla med en ildtang. -- En LR kostede i marts 2020 omkring 465.000 kr.
Min er heldigvis så gammel at prisfaldet ikke betyder noget videre (hvis jeg køber en tesla igen eller konkurrenterne sænker prisen tilsvarende :) -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] Bliver spændene at se hvad HW 4.0 gør ved gensalg priserne herhjemme, specielt for alle de biler solgt på HW3.
Synes det er rigtigt positivt der kommer high definition radar igen på HW 4.0 platformen.
https://www.youtube.com[...]
Sammenligning af boardsne på HW 3.0 og HW 4.0:
https://twitter.com[...]
Den nye high def radar:
https://twitter.com[...] -- Sidst redigeret 27-02-2023 15:40 #170 "Nu står Tesla så i en situation hvor de ikke kan komme af med deres biler, og det betaler de nuværende ejere så for, ved et markant værditab."
Hvordan kan du skrive så meget forkert, i så kort en sætning? :D :D :D -- de sætter prisen ned igen med 7% :D :D -- MSI MAG Z490 TOMAHAWK i9-11900K @ 5.1GHZ 4x8 VIPER 4400MHZ B_die
1000W ROG STRIX ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
Elon "The Fraudfather" Musk bliver nødt til at sænke prisen og sælge så mange biler som muligt, så historien om vækst kan fortsætte - ellers vil aktien kollapse som en forhammer mod en chokolade souffle!
Om 10-20 år kan du finde gamle defekte bricked Tesla'er på brugt loppemarkeder til et par tusinder kroner. -- although the world may be round, we still trapped in the square #175 - Også i Danmark? At de sætter prisen ned i fx. USA betyder ikke nødvendigvis prisen falder herhjemme. -- Handels stats: Samme bruger i 20 år. B/W liste score: +41/-0.
Stats sidst opdateret d. 27/03-2023 en til vider i US og UK,så mon ikke der forsætter -- MSI MAG Z490 TOMAHAWK i9-11900K @ 5.1GHZ 4x8 VIPER 4400MHZ B_die
1000W ROG STRIX ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
#178 - Man kan håbe :D -- Handels stats: Samme bruger i 20 år. B/W liste score: +41/-0.
Stats sidst opdateret d. 27/03-2023 Tesla har ingen problemer med at komme af deres biler, tværtimod øger de produktionen i Kina med 100 procent.
Priserne begynder at lokke. Er dog interesseret i hvordan konkurrenterne vil prissætte deres elbiler i forhold til Tesla. -- #181 - Jeg har ikke kunne finde info om det også kommer til Danmark, eller bare er på det amerikanske marked. Jeg kan ikke læse nyheden da jeg nægter at betale til JP :P -- Handels stats: Samme bruger i 20 år. B/W liste score: +41/-0.
Stats sidst opdateret d. 27/03-2023 183#
Tror ikke det kommer til at ændre sig alverden for konkurrenterne med mindre de for alvor gør et eller andet ved deres produktionsudgifter.
Tesla tjener rigtig mange penge pr. solgt bil ift. til de deres konkurrenter, så det er meget begrænset hvor meget konkurrenterne kan sænke priserne på deres biler og stadig være profitable.
Se evt. oversigten her:
https://www.notebookcheck.net[...]
Udover dét er Tesla stortset gældfrie i modsætning til Deres konkurrenter hvilket gør det endnu svære for dem at sænke priserne da de bliver nødt til at tjene penge for at afholde deres udgifter:
https://cleantechnica.com[...] -- IDGAF! --
Sidst redigeret 14-04-2023 08:33 #184 Det vides endnu ikke om prisfaldet spreder sig til resten af verden her i blandt Danmark. -- Sidst redigeret 14-04-2023 08:34 186#
Nu ved jeg ikke lige hvad prisen på TMYP var inden men hvis man "designer" en ny på Tesla.com nu, koster den 456.xxx for en TMYP.
Det er SATME vildt og efterlader igen konkurrenterne i støvet! :-) -- IDGAF! --
Sidst redigeret 14-04-2023 08:39 #183 De skriver da ellers netop på eb at Tesla dumper priserne fordi de ikke har solgt som de har håbet.
#184 Det er ikke kun i Danmark, at Tesla dumper deres priser. Flere steder i Europa - herunder Tyskland, Norge og Sverige - er priserne ligeledes blevet sat ned i den seneste tid. -- Priserne på performance modellerne er sat ned med ca 9% her til morgen. De andre modeller er ikke påvirket
#188>>De skriver at performance modellen ikek har solgt så godt. De andre er gået som varmt brød. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #189 Det fandme lækkert! Det var nemlig en Model Y Performance jeg ville give konen i år :D havde planlagt 630k meeen nu muuum! -- Jeg var ret lun på Performance da jeg købte tidligere i år, men jeg kunne ikke få mig selv til at betale så meget ekstra for de småting kontra prisen på LR. -- I DR nyhederne lyder det, at det både er Tesla Performance, Y samt 3 modellerne, der sku være sat 10% ned her natten til fredag. Om det så er op til - eller faktisk 10% må man vel selv ind og tjecke :)
-- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... Tror kun det er model s og y måske også x den har jeg ikke styr på -- Nvm jeg så ikke model 3 performance -- Der er jo en facelift på vej af Model 3 https://www.youtube.com[...] -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air --
Sidst redigeret 14-04-2023 19:25
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 391 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|