Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Generel hardware

Oculus Rift udgået? Værd at købe?

Af Semibruger Caspertofte | 12-01-2019 12:50 | 465 visninger | 8 svar, hop til seneste
Jeg har så småt overvejet at købe et VR headset til sim-racing, men kan se at Elgiganten nu har fjernet Oculus Rift og skriver at den er udgået. https://www.elgiganten.dk[...] Nogen der ved, om der er noget på trapperne af nye releases? Har ikke kunnet finde andet end spekulationer på, at der måske kommer et Rift S i løbet af 2019. En helt anden debat er, om I har fået noget ud af VR til sim-racing, eller om det bedre kan svare sig at købe en ultrawide skærm? Har prøvet at køre VR med Google DayDream headsettet og en OnePlus5 + VRidge, men jeg synes billedkvaliteten halter noget bagefter en skærm.
--
#1
CuriousDan
Semibruger
12-01-2019 12:53

Rapporter til Admin
Oculus Quest er på vej i år. Skulle være helt standalone og kvalitetsmæssigt mellem Go og Rift.
--
#2
stef4905
Monsterbruger
12-01-2019 12:59

Rapporter til Admin
De kan da stadig købes gennem deres egen side =) https://www.oculus.com[...]
--
!
#3
Chriss
Supporter
12-01-2019 13:20

Rapporter til Admin
Det kan stadig købes fra deres hjemmeside i hvert fald. Jeg har selv Oculus Rift og er superglad for det. Men der er et par ting man skal være klar over. Opløsningen er ikke specielt god. Det gør ikke noget i en hel del VR spil, da den immersion man oplever hurtiger opvejer det. Selv i større udendørs spil som Skyrim VR er det ikke noget der genere mig. Racing er dog lidt noget andet. I racing spil lægger jeg meget mere mærke til at opløsningen godt kunne være bedre. Lige nu har jeg primært Project Cars 2 at sammenligne med, har ikke lige fået genaktiveret min iRacing subscription for at lege lidt med det. Det er så fedt på den måde at man sidder sq i bilen ligepludeslig og kan se til side for at se om der er en bil på siden osv. Nu er jeg på ingen måde Pro Sim racer, men jeg synes jeg havde meget nemmere ved at ramme apex fordi jeg fik en meget bedre fornemmelse af svinget ved at kunne dreje hovedet og kigge ind mod apex. Problemet kommer når man kigger længere frem, så bliver billedet meget mere utydeligt. Jeg har prøvet et rallyspil og fordi jeg ikke ved hvor svingene kommer så var det ofte svært at se og flere gange så jeg først svinget tydeligt nok da det var for sent at bremse. I SimRacing gør det ikke helt så meget da man jo kender banen ved hvor svingene kommer og bør kende ens bremsepunkter sådan rimelig godt. Der desværre ikke mange muligheder for at øge opløsningen og dem der er, er væsentlig dyrere. Vive Pro og Pimax 5K er dem jeg lige kan komme i tanke om. Så bliver næste problem bare at holde 90 fps i den opløsning som er meget højere og derfor meget mere krævende. Det er ikke noget gider, for jeg racer bare lidt for hyggen. Og tror også at selv med min computer, så kan det blive svært at holde 90 fps, i hvert fald i project cars, ved ikke lige med performance for de andre. Jeg tror de fleste der er seriøse omkring SimRacing stadig kører 3 skærms setup. Det er måske også mere behageligt hvis man begynder at kører løb der er længere end 20-30 min. TL;DR VR er megafedt, men har sine begrænsninger.
--
i7 [email protected] (delidded), Asus Z270F RoG Strix, Noctua NH-D15, 16GB DDR4 3200MHz, MSI GTX1080Ti Gaming X, Fractal Design Define R5.
#4
Caspertofte
Semibruger
12-01-2019 14:55

Rapporter til Admin
Jeg har førhen set, at når først forretningerne stopper med at sælge et produkt, så går der heller ikke længe inden producenten også stopper (eksempel med OnePlus) - så det ville for mit synspunkt være ret træls at købe et produkt nu til fuld pris, som inden for kort tid enten vil være udgået, usupporteret eller meget nedsat fordi en ny udgave kommer. #3 Tak for kommentarene - det er lidt det samme jeg har oplevet med 'low budget' testen med Google DayDream. Det bliver hurtigt meget svært at ramme punkterne rigtigt på banen eller få den rigtige afstandsbedømmelse op til de næste biler, fordi det er svært at se langt. Så i din optik, så er det ikke fordi, at et Oculus Rift giver det skarpe billede? Project Cars 2 er også dét, jeg primært ville bruge det til. Eventuelt også F1. Lige nu har jeg kun et GTX1060 6GB, så der er også grænser for hvor meget jeg kan trække ud af en højere opløsning, uden at gå ned i detaljerne :-)
--
#5
Lupine
Semi Supporter
12-01-2019 15:03

Rapporter til Admin
#3 Har du aktiveret "skarpheds" filteret i de redigerbare filer? http://forum.projectcarsgame.com[...]
--
Sidst redigeret 12-01-2019 15:05
#6
Chriss
Supporter
12-01-2019 15:37

Rapporter til Admin
#4 Nu er der masse andre der sælger Oculus Rift, bare tjek pricerunner, så det er nok bare elgianten. Jeg synes stadig at project cars 2 er super fedt i VR, netop fordi jeg kender banerne så manglen på opløsning har ikke været noget stort problem. Og den følelse man får af nærmest at sidde i bilen kan man kun få med VR. Dog er PC2 ganske krævende selv med en computer som min. Så du skal nok ikke regne noget som helst supersampling og du skal nok ned i rimelig lave settings. Heldigvis kan man slå performance monitoring til i Oculus så du kan køre spillet og tweake performance. Men synes faktisk at selv ved 45fps i PC2 så var det slet ikke så tosset. (hvis den ikke kan holde 90 fps går den som standard ned på 45) Og måske du kan finde videoer på nettet med andre der har samme grafikkort som dit til PC2 i VR. #5 Nej det har jeg ikke, men det lyder da som noget jeg burde prøve. Men lige meget hvad bliver det jo aldrig perfekt, der skal højere opløsning til for at mindske screendoor effekten. Og dertil et monster af en computer for at kunne trække det. Men alt i alt, så synes jeg stadig PC2 VR er så meget federe i VR at jeg nok aldrig kommer til at spille det på en skærm igen :) Bare vær klar over at PC2 godt kan kræve en del tweaking, for som sagt, selv med min computer kunne jeg ikke bare sætte alt på det højeste og max supersampling. Der er også folk der siger at opløsning på din alm skærm har noget at sige osv osv. Hvilket nok er fordi at PC2 jo ikke er bygget til VR fra starten, men bare understøtter det.
--
i7 [email protected] (delidded), Asus Z270F RoG Strix, Noctua NH-D15, 16GB DDR4 3200MHz, MSI RTX2080Ti Gaming X Trio, Fractal Design Define R5.
--
Sidst redigeret 12-01-2019 15:40
#7
Lupine
Semi Supporter
12-01-2019 15:49

Rapporter til Admin
#6 Jo indstillinger er der rodet rigeligt med - har 480 timer i VR i det spil og spillet er lavet til VR fra starten - det var AC og PCars1 derimod ikke. De indstillinger der napper flest FPS i PCars2 er ofte nogen du ikke kan se i VR alligevel pga. den lave opløsning. Ting som partikler osv kan med fordel sættes ned. Alt det kan du læse om på det officielle forum.
--
Sidst redigeret 12-01-2019 15:50
#8
Chriss
Supporter
12-01-2019 17:12

Rapporter til Admin
#7 Ja ok, det virker jo som sådan også glimrende i VR. pointen omkring performance er også bare at med et GTX 1060, så skal man nok kigge lidt mere ind i hvilket settings der rent faktisk gør en forskel i VR. Jeg har jo bare skruet op for det meste fordi jeg kan.
--
i7 [email protected] (delidded), Asus Z270F RoG Strix, Noctua NH-D15, 16GB DDR4 3200MHz, MSI RTX2080Ti Gaming X Trio, Fractal Design Define R5.

Opret svar til indlægget: Oculus Rift udgået? Værd at købe?

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning