Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Anden computer snak

Rma ved udvidet garanti

Af Ny på siden Coma | 18-12-2023 16:56 | 877 visninger | 23 svar, hop til seneste
Jeg har en nvme disk fra adata som er gået i stykker. Den er over 2år gammel, men den er stadig dækket af den garanti som adata yder (5år) men adata siger det skal gå igennem forhandleren. Men proshop nægter den er dækket af garanti, så hvad gør man så?
--
#1
Yoda626
Elite Supporter
18-12-2023 17:00

Rapporter til Admin
Du må kommunikerer noget bedre med begge parter. Find hvor det står skriftligt at adata yder 5 års garanti og du få en mail fra Adata, som siger det skal igennem forhandleren. Så må proshop svare tilbage skriftligt hvorfor de ikke tager imod din vare og så skriv tilbage til Adata hvorfor forhandleren nægter at modtage den og hør hvad de svare tilbage og kræv det skriftligt.
--
#2
Comicsdk
Giga Nørd
18-12-2023 17:03

Rapporter til Admin
Proshop kan være lidt tunge i opfattelsen, alt efter hvem du får fat i. Skær det ud i pap for reklamationsafdelingen at produktet er dækket af 5 års fabriksgaranti og at producenten har oplyst dig om at varen skal returneres gennem butikken den er købt i.
--
Ein Volk, ein Reich, ein Führer! -Die Republikanische Maga-Partei 2024
#3
Coma
Ny på siden
18-12-2023 17:09

Rapporter til Admin
Proshop service er godt nok gået ned af bakke. Tak jeg prøver at vedhæfte adata svar til dem og se hvad de så siger
--
#4
Jesper Gæst
Semi Nørd
18-12-2023 17:16

Rapporter til Admin
Proshop har vel bare kørt på autopilot i forhold til den alm 2 års reklamationsret. (Jo også nemt at falde i, alt efter hvordan din første henvendelse var formuleret) Held og lykke. :-)
--
Sidst redigeret 18-12-2023 17:16
#5
BoreBissen
Guru
18-12-2023 17:21

Rapporter til Admin
Juridisk set har Proshop intet med sagen at gøre, da de to år er udløbet.
--
I'm Gonna Run For President (again). Hail To The King, Baby. https://www.youtube.com[...]
#6
mindbuster
Junior Nørd
18-12-2023 17:34

Rapporter til Admin
#5, jeg vil gætte både og, hvis proshop ikke vil have noget med udvidet producent garanti at gøre skal de lade være med at skrive 5 års garanti på deres side, og nøjes med at skrive 2 år.
--
10900k, strix z490-gw, tuf3080s, 32gb lpx3200, 1tb sn750, rm750i d15s, lian li pc-a10 alu, aoc cu34g2x
#7
BoreBissen
Guru
18-12-2023 17:43

Rapporter til Admin
#6 Lur mig om der ikke står "procentgaranti". + Og de er dækket ind af købeloven, da alle ved at der ydes to års rek. ret. Alt derudover er imellem dig og producenten.
--
I'm Gonna Run For President (again). Hail To The King, Baby. https://www.youtube.com[...]
#8
mindbuster
Junior Nørd
18-12-2023 17:52

Rapporter til Admin
#7, jojo, det er jeg klar over, men syntes de burde nøjes med at sige 2 år nu de ikke vil blandes ind i det andet. Hvor står der "procentgaranti" henne? på proshop? link?
--
10900k, strix z490-gw, tuf3080s, 32gb lpx3200, 1tb sn750, rm750i d15s, lian li pc-a10 alu, aoc cu34g2x
#9
ToFFo
Guru
18-12-2023 17:56

Rapporter til Admin
Hvis du har kontaktet Adata, som siger du skal kontakte Proshop, som siger du skal kontakte Adata, så kontakt Adata igen. Forklar Adata, at Proshop siger de ikke håndterer RMA på produkter der er over 2 år, og disse skal gå direkte til producenten. Hvis Adata stadig siger det skal gå via Proshop, så må Proshop sætte deres product manager på sagen, som kan kontakte enten producent eller distributør, alt efter hvor Proshop har købt varen. Som sikkert er gennem distribution. Så har Distributøren en ansvarlig for samhandel med blandt andet Adata og så må sagen tages af den vej. Proshop kan godt frasige sig ansvaret HVIS det ikke står i en samhandelsaftale at de er ansvarlige i situationer som denne. Husk på der er helt andre regler der gælder ved klager udenfor reklamationsretsperioden. Du skal ikke forvente bedre forhold, når du er udenfor reklamationsretsperioden. "Jamen der står hos Tænk/Forbrugerrådet/whatever at man skal være bedre stillet med en garanti end med en reklamationsret, what gives!?" tænker du måske. Det er også rigtigt, men i dette tilfælde er det ikke Proshop der tilbyder garantien, men producenten af varen. Du skal også være opmærksom på at den 5års garanti Adata tilbyder MÅSKE er afhængig af en registrering af produktet, efter køb, indenfor en given periode. Det er også værd at være obs på.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
--
Sidst redigeret 18-12-2023 17:58
#10
BoreBissen
Guru
18-12-2023 17:58

Rapporter til Admin
#8 Det er jo et salgsargument, at der ydes fem års producentgaranti på produktet. Så selvfølgelig vil en forhandler ikke bare lyve om produktet og skrive at der kun er to års rek. ret. - Spørg OP hvor han har fået at vide at der er fem års producentgaranti.
--
I'm Gonna Run For President (again). Hail To The King, Baby. https://www.youtube.com[...]
#11
jbred
Monster Supporter
18-12-2023 18:00

Rapporter til Admin
Lige meget hvad skal proshop ind over, da de skal bekræfte hvornår kunden har købt produktet. Det er 5 år fra salgstidspunkt ikke fra da producenten har sendt varene til butikken, ellers ville man aldrig blive færdig. Husk hvis/når du fået et nyt produkt så starter de 5 år forfra.
--
#12
Jesper Gæst
Semi Nørd
18-12-2023 18:01

Rapporter til Admin
#8 Her er et eks på hvordan Proshop skriver sådan noget. https://gyazo.com[...] https://www.proshop.dk[...]
--
#13
Comicsdk
Giga Nørd
18-12-2023 18:02

Rapporter til Admin
Spørgsmålet er om det er tiden og bøvlet værd. Adata kører ligesom mange andre porto på kundens regning hvis reklamationen ender med at gå direkte, så er det en billig SSD er der nok mere fidus i at købe en ny SSD. De har mig bekendt heller ikke webshop, så det giver ikke meget mening at den del ikke kører gennem den konkrete forhandler, i dette tilfælde Proshop.
--
Ein Volk, ein Reich, ein Führer! -Die Republikanische Maga-Partei 2024
#14
Comicsdk
Giga Nørd
18-12-2023 18:09

Rapporter til Admin
Jeg kom i tanke om denne her hvor Magnus måtte sutte klud - men point being; Proshop tog kortet ind, på trods af at kortet var anden-ejer og de to års reklamationsret var udløbet; MSI havde også udvidet garanti. Læs med her; https://www.hardwareonline.dk[...]
--
Ein Volk, ein Reich, ein Führer! -Die Republikanische Maga-Partei 2024
#15
Magnus16
Supporter Aspirant
18-12-2023 18:20

Rapporter til Admin
#14 Sikke et udtryk lol. Jeg oprettede bare en RMA sag på deres hjemmeside og afleverede det i deres butik. Der var intet problem fra Proshops side.
--
#16
Comicsdk
Giga Nørd
18-12-2023 18:23

Rapporter til Admin
15 Jeg tænker også bare at OP har fået fat i en 2-gearet medarbejder. Man skal krydse fingre for at komme i dialog med seks-gears-folk i RMA'en sommetider.
--
Ein Volk, ein Reich, ein Führer! -Die Republikanische Maga-Partei 2024
#17
ToFFo
Guru
18-12-2023 18:48

Rapporter til Admin
#11 - Det står på ens kvittering for købet. Det behøver man ikke kontakte forhandleren for at få bekræftet :)
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
#18
jbred
Monster Supporter
18-12-2023 18:51

Rapporter til Admin
#17 det kan man fuske med lige så tosset man vil, så nogle producenter vil have bekræftigelse. De blanke er nok ligeglade, især hvis det er småbeløb.
--
#19
Coma
Ny på siden
18-12-2023 18:51

Rapporter til Admin
Nu kan jeg så se Proshop har gjort så man ikke længere kan se alle ens gamle ordere.. men kun de ting man har købt inden for de sidste 2 år.. eneste måde at komme i kontakt med proshop er via deres support mail, de mangler virkelig en funktion så man kan skrive direkte til ens rma process... #10 de 5 års garanti står ved adata, hvis man slår serie numret op. og de stod også direkte på specs for produktet. men efter som proshop har fjernet så man ikke længere kan se sine gamle ordere, og derved ikke produktet mere, så er det svært at bevise nu
--
#20
Comicsdk
Giga Nørd
18-12-2023 18:56

Rapporter til Admin
19 Det holder ikke, det du siger. Du skal huske at krydse af i "fra dato" og "til dato" oppe i toppen i højre side på din kunde-side. Jeg har kvitteringer fra da jeg var seks år gammel ;)
--
Ein Volk, ein Reich, ein Führer! -Die Republikanische Maga-Partei 2024
--
Sidst redigeret 18-12-2023 18:57
#21
Coma
Ny på siden
18-12-2023 19:17

Rapporter til Admin
#20 ja det havde jeg også før i tiden, men kan da ikke se noget fra dato, og til dato under købshistorik? https://i.imgur.com[...]
--
#22
Comicsdk
Giga Nørd
18-12-2023 19:21

Rapporter til Admin
Ja, jeg glemte at sige du skal ind under "Fakturaoversigt" til venstre på din kundeside. Undskyld, Coma.
--
Ein Volk, ein Reich, ein Führer! -Die Republikanische Maga-Partei 2024
#23
Coma
Ny på siden
18-12-2023 19:25

Rapporter til Admin
#22 tak.. det havde jeg overset
--

Opret svar til indlægget: Rma ved udvidet garanti

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE