Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Anden computer snak
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Bøvl med PC-forhandler

Af Gæst Hkobber | 21-05-2018 12:28 | 2533 visninger | 35 svar, hop til seneste
Hej Jeg er blevet anbefalet at skrive herinde, idet jeg er en computer-novice. Jeg har for nyligt købt en bærbar hos en kendt forhandler på deres webshop. En Lenovo ThinkPad E480. Desværre annullerede forhandleren min ordre, som jeg havde betalt for. Argumentationen var, at prisen var en fejl. Det anede jeg intet om på købstidspunket. Jeg synes ikke 775 lyder helt usandsynligt, når jeg selv sidder og skriver fra en Lenovo til 1600 kroner købt i El-giganten. Han tilbød mig så istedet en anden bærbar til 3000 kr som vejledende koster 3700. Men denne model er udgået, og jeg føler lidt at han prøver at fralægge sig ansvaret. Hvordan ville I reagere i denne situation? Jeg over lidt at kontakte forbrugerklagenævnet.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#1
Quasimodo
Monsterbruger
21-05-2018 12:34

Rapporter til Admin
Hvis det er en ny bærbar, som du regnede med at få for kr. 775.-, så synes jeg at forhandleren har været i sin gode ret til at ophæve handlen. Det må siges at være i "ond tro", at regne med at kunne få en bærbar til kr. 6.000.- til den pris. Og selvom den anden han tilbød er udgået, så viste han god vilje. Jeg tror det vil være spild af tid, hvis du kontakter Forbrugerklagenævntet. Mvh.
--
Errare Humanum Est
#2
Slettetbruger7597
Bruger
21-05-2018 12:37

Rapporter til Admin
Tror ikke du har en sag. Der er oftest forbehold mod trykfejl og desuden er den annoncerede pris så lav at du, hvis der er tale om en ny Lenovo ThinkPad E480, burde kunne være forundret.
--
#3
Slettetbruger21
Guru
21-05-2018 12:38

Rapporter til Admin
Hvorfor er det at folk partout altid vil holde på deres ret? Vi er mennesker der kan begå fejl - og mennesket bag din købte PC har begået en fejl og sat prisen forkert. Hvorfor kan du ikke bare acceptere det og sige fair nok der er sket en fejl. Det er som om rigtig mange mennesker vil kræve deres ret, koste hvad det vil. Men det afspejler meget godt det egoistiske samfund vi lever i. Når det så er sagt, så er du i din gode ret til at kræve PC'en til den skrevne pris - vel og mærke hvis det ikke er åbenlyst at der er tale om en tastefejl.
--
#4
gasolin
Guru
21-05-2018 12:51

Rapporter til Admin
En så billig ny pc tror jeg ikke man ville kunne få som åbingstilbud hvor der ofte er en del at spare. Du for ikke en ny pc der koster ca 5000kr til 775kr, så er man sku for dum at tror det. https://www3.lenovo.com[...]
--
#5
Hkobber
Gæst
21-05-2018 13:17

Rapporter til Admin
Jeg kan forstå, at der er nogle pseudo-jurister herinde. Lad os lige slå én ting fast: der er forskel på "jeg tror...", "jeg synes..." og hvad lovgivningen siger. Købeloven og aftaleloven er ret klar i mælet. Det er jo ikke for sjov at retsstaten eksisterer. Desuden synes jeg, at det er frækt at bare annullere en ordre uden videre. Det var først, da jeg gjorde sælgeren opmærksom, at han begyndte at slå en lille handel af.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#6
Kratzen
Elitebruger
21-05-2018 13:25

Rapporter til Admin
#5 du opretter tråden og spørger “hvordan ville I reagere?” Så bliver du fornærmet når folk kommer med deres reaktion. Hvis du mener at have købeloven på din side, så tag sagen videre. Jeg har som de andre svært ved at se hvordan du skal argumentere for god tro ved en pc til under 1000kr fra ny.
--
Sidst redigeret 21-05-2018 13:26
#7
ZoneSlash
Monsterbruger
21-05-2018 13:36

Rapporter til Admin
Hvorfor spørge hvis du afviser svarene? Gå du bare i krig alt hvad du vil, men precedens sir altså du kun får frustration ud af det desværre, for er prisforskellen 'stor nok' er afgørelsen som regel til forhandlerens fordel at du må ha handlet i ond tro.. købeloven kan du vel læse selv for at kunne acceptere det udfald der kommer hvis du ikke stoler på folk på hol har set en del lignende sager og ikke har så mange grunde til at være nasty overfor dig.. i min optik ville det være en uskik ikke at fortælle dig du kan bruge al den tid og alle de kræfter du vil på stadig at opnå omtrent intet bedre end de undskyldninger og individuelt tilrettede tilbud du allerede har fået fra forhandleren :)
--
Syrlige rejer i creme fraiche med valnødder, pakket i laks, omgivet af salat, svøbt i tortilla.. Hvad forventer du egentligt af en forum signatur?
#8
Slettetbruger21
Guru
21-05-2018 13:49

Rapporter til Admin
#5 Bliv du bare ved med at stå og stampe i jorden og kræv din ret. Sgu trist at der findes sådanne mennesker! Men du spurgte om vores mening - og den gav vi dig. Når du så har fået vores holdning til sagen, og den går i mod hvad du havde håbet, så begynder du sgu at angribe os. Du kan være stolt af dig selv.
--
#9
Hkobber
Gæst
21-05-2018 14:40

Rapporter til Admin
Det er nok nærmere de barnlige svar og personlige angreb, jeg harcelerer over. #1, 3, og 7. Tak for et sobert svar. Desuden er det ikke mig, men forhandleren som skal bevise, at jeg har handlet i ond tro. Jeg fandt bærbare inde på deres hjemmeside og ikke via Pricerunner/EDBpriser som sælgeren påstår. Jeg kan derudover forstå på sælgeren at denne model har været på hjemmesiden i over en måned. Hvordan skal man så som novice gennemskue, at der er tale om en fejl? Dell kom i en lignende situation for ikke så længe siden. De havde dog mod på at stå ved deres fejl.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#10
ZoneSlash
Monsterbruger
21-05-2018 15:07

Rapporter til Admin
Den mest almindelige måde som stort set alle mennesker kender er at sammenligne priser mellem forskellige forhandlere, og så ellers regne med at forhandlere som regel kun giver større prisnedsættelser på ting der er tæt på udløbsdato, eller for hardware er blevet overhalet af en til flere nye modeller eller udgaver :) F.eks en nedsættelse fra 5000 til 750 er kun troværdig for 5-10 år gamle sager, eller ting som har været udstillet i showrooms og måske er faldet på gulvet eller andet der giver grund til så stor nedsættelse på pris, men hvis forhandler siger det f.eks var tastefejl at der skulle have stået 4750 så er det rimeligt nok at tro på, tilsvarende til hvis en kassedame kommer til at taste at du hæver 10000kr over når du beder om 1000, vil en sådan fejl ikke også forventes rettet/tilbageført uden en større omgang med retssag osv. Men måske en lille æske chokolade i hatten symbolsk?
--
Syrlige rejer i creme fraiche med valnødder, pakket i laks, omgivet af salat, svøbt i tortilla.. Hvad forventer du egentligt af en forum signatur?
#11
Chriss
Semi Supporter
21-05-2018 15:17

Rapporter til Admin
#9 Du kender tydeligvis ikke sund fornuft. Hvis noget koster 5000kr normalt, så er sandsynligheden for trykfejl ret stor hvis prisen pludselig er 775kr. Det må sq være alm sund fornuft. Hvad gør man så? Det er da helt fint at prøve, hvis nu den er god nok, men lad nu være med at brokke dig bagefter, for det burde du have haft fornuft nok til at se komme. Der var også fornyligt en idiot som prøvede at købe 300 Sofaer fordi de kostede under en krone stykket. Jaja, prøv da, det kan ikke skade. Men jeg kalder ham en idiot for at brokke sig bagefter. Hans største argument var at han allerede havde solgt halvdelen videre. Det kan man da kalde at sælge skindet før bjørnen er skudt ;) Du er måske ikke helt så slem, men stop dit brok, eller tag sagen videre.
--
i7 [email protected] (delidded), Asus Z270F RoG Strix, Noctua NH-D15, 16GB DDR4 3200MHz, MSI GTX1080Ti Gaming X, Fractal Design Define R5.
#12
Slettetbruger21
Guru
21-05-2018 15:18

Rapporter til Admin
#9 Det jeg ikke forstår, det er at du vil berige dig på andres bekostning. Den pågældende forhandler har lavet en åbenlys fejl ved at have angivet en forkert pris på et produkt. Det prøver du på den mest selviske og griske måde at udnytte. - Det er det jeg ikke forstår. Havde det været mig der havde set et produkt på nettet, hvor der åbenlyst er tale om en menneskelig fejl, så havde jeg kontaktet forhandleren og spurgt om det ikke er en fejl at varen står til den pris. Så er der andre mennesker der prøver at udnytte det. DU er afgjort en af disse.
--
#13
Pico
Nørd
21-05-2018 15:23

Rapporter til Admin
Har du modtaget en ordrebekræftelse eller en bestillingsbekræftelse? Hvis du har modtaget det sidstnævnte, så kan forhandleren sagtens annullere din bestilling uden videre.
--
i7 4790K|Noctua NH-D15|ASUS Z97-WS|16GB Kingston 1866mhz|2x970 ASUS STRIX|160GB Intel SSD|240GB Corsair SSD|500GB EVO SSD|3TB Seagate|750W CM
#14
Monze
Megabruger
21-05-2018 16:02

Rapporter til Admin
Hvis du helt oprigtigt tror at prisen på 775 kr. var en realistisk pris og du ønsker at gå videre med sagen så gør det dog. Det er korrekt at sælger skal bevise at du var i ond tro. Hvordan gør man dette i en retsstat? Det gør man ud fra en betragtning om hvad en gennemsnitlig person burde indse. I dette tilfælde vil det med andre ord være let at få en dommers ord for at sælger må ophæve handlen. At du så virkelig troede noget andet (løgn eller oprigtigt) det er for så vidt ligegyldigt.
--
#15
kb-
Semi Nørd
21-05-2018 16:07

Rapporter til Admin
Tydeligvis ond tro. Går den så går den, men det gjorde det altså ikke denne gang. Tør øjnene, hank op i dine trusser og se fremad.
--
.
#16
Akasut
Super Nørd
21-05-2018 19:30

Rapporter til Admin
#0 Flot at du tror at du kan få en bærbar til sprit ny bærbar til 775kr som normalt ligger til over 5000kr, ja, den skal du nok vinde på. Forhandler er i fulde ret til at annullere ordren grundet tastefejl. Det kræver ikke meget hjerne at smide "ThinkPad E480" ind i søgefeltet på pricerunner og se at 700kr nok har manglet et 5 tal foran eller et nul i røven. "Jamen jeg handlede ikke i ond tro" - muligvis, men så har du handlet med en IQ på 60 og fuld blæs for naivitet. Undskyld sproget, men dette er lige til forsiden på ekstrabladet ligesom de sofa-kællinger der får sur opstød over at de ikke fik næsten gratis fladskærm i Føtex eller den nye iPhone til 1/3 af prisen i Bilka. Desuden er din argumentation om at du har købt en billig/dårlig notebook i Elgiganten til 1600kr for at sandsynliggøre et køb til 775kr fuldstændig ude i hampen. Det vil svare til at du troede du kunne købe en KIA Optima til 40.000kr fordi du har givet 100.000kr for en KIA Picanto. Du kan godt selv se, den er gal ikke? Du er i fulde ret til at klage, men du skal nok ikke regne med at vinde sagen, men bare ende med at spilde din tid. Gør hvad du føler for.
--
#17
Stilling
Elitebruger
21-05-2018 19:34

Rapporter til Admin
Hkobber du har ingen sag videre i livet.
--
#19
Apexx512
Guru
21-05-2018 20:02

Rapporter til Admin
#0 Alle tiders du spørger her på sitet. Jeg kan ikke se sagen, de tager forbehold for trykfejl og de har retten på deres side når de laver en fejl, kontra har du ikke mistet noget.
--
|vision midi, sf450 gold, I5-4590, shadow rock lp, 2x4 gb 1600 mhz hyperx, 1080 strix, 512 gb plextor ssd, x34", razer chroma/sphex|
#20
mr.hein
Monster Supporter
21-05-2018 21:34

Rapporter til Admin
øhhh 775 kr kan du ikke engang få en mobil tlf for lol
--
Signed by me
#21
killstone
Semibruger
21-05-2018 21:54

Rapporter til Admin
Ville droppe sagen hvis jeg var dig. Syntes personligt 775 er en usandsynlig pris og tydeligt en fejl, og tror desværre for dig, at dem der gennemgår en evt klage vil mene det samme.
--
#22
Wing Man
Nørd
22-05-2018 06:58

Rapporter til Admin
#20 Fail https://www.proshop.dk[...]
--
Den som ler sidst, tænker langsomst!
#24
christian-hansen
Juniorbruger
22-05-2018 08:49

Rapporter til Admin
Hvad havde du helt ærligt regnet med?? Har du bare lidt fornuft burde du godt kunne se den er gal? En bærbar til 775 kr.? Hallo tænk dig om mand.
--
#25
T3kop
Semibruger
22-05-2018 08:52

Rapporter til Admin
Nu er jeg ikke 100% sikker Men jeg tror ikke de er i deres ret til at annullere handlen, hvis du har en ordrebekræftelse, og allerede har betalt, for så har de også accepteret handlen. Jeg har lige haft en liggende episode med CDON hvor jeg bestilte en markedsparasol til 56kr inkl fragt. men i mit tilfælde havde de kun send en automatisk bestillings bekræftelse, og ikke trukket pengene.
--
R5 1600 @3,85GHz | Asus Prime X370 | Asus Strix 1080 | 16GB DDR4 @3000MHz
#26
EQuiNoX
Nørd
22-05-2018 09:29

Rapporter til Admin
0# tag dig sammen. Du kunne ikke regne ud at en bærbar som alle andre steder koster det 10 dobbelte var en fejlsat pris. En bærbar med de specs. Du kommer til at tabe sagen med et brag i forbrugerstyrelsen. venlig hilsen en som har kørt den slags sager hos forbrugerstyrelsen og vundet dem alle for webhallen. Den ene udtalte deres specialist at kunden måtte være en idiot hvis han troede at varen ville kunne købes til den pris.
--
Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all.
--
Sidst redigeret 22-05-2018 09:32
#27
potteplante
Super Supporter
22-05-2018 09:51

Rapporter til Admin
De fleste skriver i deres "Terms of service" som man bekræfter når man køber, at der tages forbehold for pris fejl.. eller noget der ligner. og at aftalen først går gennem når du modtager en ordrebekræftelse. Men husk at læs det med små inde du køber.
--
Google is your friend!
--
Sidst redigeret 22-05-2018 09:52
#28
Peter.
Semibruger
22-05-2018 09:52

Rapporter til Admin
Tvivler på du har nogen sag, det skriger ond tro.
--
#29
Xboxen
Bruger
22-05-2018 13:10

Rapporter til Admin
Hej #Hkobber Jeg vil lige gøre dig opmærksom på en artikel som er afgjort med fordel for kunden (dig) af forbrugerombudsmanden. https://politiken.dk[...] En vare er en vare, uanset om det er en computer eller en havetraktor. Har desværre ikke min lærebog på jobbet. men skal nok lige finde § henvisningen til dig. Så vidt jeg husker bunder det i: Har forhandleren selv adgang til at justere prisen på sin egen hjemmeside, så fanger bordet, (OND TRO ELLER EJ) så længe man kun bestiller 1 vare. Det er forhandlerens ansvar at kontrollere, at de priser der bliver ændret/justeret er korrekte. Du skal dog gøre forhandleren opmærksom på at du fastholder, at du ønsker at købe varen til prisen. Henvis evt til annoncen, eller kontakt forbrugerklagenævnet, og fortæl om baggrunden.
--
#30
kikophil
Giga Supporter
22-05-2018 13:16

Rapporter til Admin
Hæ - kommer til at tænke på alle dem, der blev forarget over "stakkels" Dustins meget fine tilbud for et pænt stykke tid siden. Det blev der skrevet en hel del om :)
--
#31
Slettetbruger7597
Bruger
22-05-2018 15:50

Rapporter til Admin
#29 Den artikel har 9 år's fødselsdag i dag. Tror du ikke de erhvervsdrivende er blevet opmærksom på problemet og har sikret sig bedre i dag? Jeg kan ihvertfald finde nyere sager med modsatte udfald som f.eks.: https://www.kfst.dk[...]
--
#32
ZoneSlash
Monsterbruger
22-05-2018 16:02

Rapporter til Admin
Det der er værd at lægge mærke til ifht. artiklen der linkes i #29 er at der blev afsendt ordrebekræftelser - det er den skrivelse forhandler sender når de har godkendt ordren der afgives, dvs. forhandler har varen og prisen passer osv.. Vil tvivle ret kraftigt på at #0 i tråden her har fået ordrebekræftelse eftersom virksomheden jo netop annullerede ordren, hvilket er det modsatte af at bekræfte den ;) Det der sandsynligvis er tilfældet her er at #0 har fået reserveret købsbeløbet på sin konto ved ordreafgivelse, har måske fået en bekræftelse på at ordren er modtaget, men da forhandleren så skulle godkende ordren opdagede de at der var prisfejl og annullerede derfor købet uden at godkende ordren, og det er selvfølgelig helt lovligt, og desværre ved at være næsten almindeligt at den slags sker med netbutikker især.
--
Syrlige rejer i creme fraiche med valnødder, pakket i laks, omgivet af salat, svøbt i tortilla.. Hvad forventer du egentligt af en forum signatur?
#33
EQuiNoX
Nørd
22-05-2018 16:38

Rapporter til Admin
#29 Det passer ikke overens med de sager jeg har vundet i forbrugerstyrelsen. Jeg har ikke tabt en eneste sag hvor kunden har bestilt 1 vare, men hvor prisen var tydelig forkert.
--
Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all.
#34
EQuiNoX
Nørd
22-05-2018 16:39

Rapporter til Admin
#32 reservationer af købsbeløb sker automatisk ved brug af debit kort. Det er NETS som gør dette og ikke forhandleren. Ved brug af kreditkort er der ingen reservation.
--
Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all.
#35
ZoneSlash
Monsterbruger
22-05-2018 16:51

Rapporter til Admin
#34 jep.. tror heller ikke jeg skrev andet end at OP måske havde fået reserveret beløbet, men stadig fint med præciseringen :) Eneste grund til jeg skrev det var egentligt at OP lød overbevist om allerede at have betalt for varen, og det er ret almindeligt at folk forveksler reserverede beløb med trukkede beløb hvis der bare kigges på saldo :)
--
Syrlige rejer i creme fraiche med valnødder, pakket i laks, omgivet af salat, svøbt i tortilla.. Hvad forventer du egentligt af en forum signatur?
--
Sidst redigeret 22-05-2018 16:53
#36
EQuiNoX
Nørd
22-05-2018 19:58

Rapporter til Admin
#35 Ah så misforstod jeg og unskylder :D
--
Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all.
#37
Xboxen
Bruger
23-05-2018 12:08

Rapporter til Admin
#33 Jeg siger ikke at du ikke har ret, men der er visse ting der skal være opfyldt både inden køb, og efter køb. "Priser på varer der annonceres i en web-butik er et bindende tilbud, særligt hvis sælger har råderet over web-sitet og indholdet på hjemmesiden. Situationen kan sammenlignes med at gå ind i en forretning for at købe en vare. Butiksindehaveren kan ændre prisskiltene på web-sitet lige så let og hurtigt, som hvis det var et prisskilt i en almindelig forretning. Sælger må derfor være omhyggelig med sin prisskiltning og web-annoncering. Der skal derfor sondres mellem en interaktiv hjemmeside og en ikke interaktiv side (info side) "Livet" på den interaktive hjemmeside taler for at tilbud på hjemmesiden er bindende tilbud, mens præsentation af varer på den ikke-interaktive hjemmeside alene er opfordring til interesserede købere om at komme med et tilbud, og derfor ikke er bindende. Forbehold: Hvis indehaveren af en web-butik ikke ønsker, at de annoncerede tilbud på hjemmesiden skal være bindende, kan den erhvervsdrivende vælge at tage et klart forbehold om ikke at være bundet, MEN det skal ske INDEN der indgås en aftale (KØB) Ved web-annoncering i en net-butik, er det i aftaleretlig sammenhæng vigtigt at få taget stilling til, om et tilbud i juridisk henseende er bindende for sælger eller ej. Et bindende tilbud har nemlig den juridiske konsekvens,at køber med loven på sin side kan forlange at få varen leveret til den angivne pris i web annoncen. Kan eller vil sælger ikke levere, skal sælger alternativt stille køberen som om aftalen var opfyldt, hvilket kan medføre, at sælger skal erstatte en evt. merpris og merudgift, som køber har måttet betale for at skaffe sig samme vare hos en anden sælger. " Nu ved jeg ikke hvilken hjemmeside han har købt den på, men det hele står og falder på tydelig information om forbehold inden varen er lagt i kurven og købet gennemføres. --
--

Opret svar til indlægget: Bøvl med PC-forhandler

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE