Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Regler ang. fortrydelsesret.

Af Megabruger Slaz | 16-06-2010 20:38 | 1501 visninger | 15 svar, hop til seneste
Hejsa. Jeg har købt en MSI gx640 og jeg har fortrudt. Efter 5 dage sendte jeg bærbar´en tilbage for at bruge min 14dage fortrydelsesret. Jeg er blevet ringet op fra Compumail.dk hvor bærbar´en er købt, og de sagde at jeg ikke kan bruge min fortrydelsesret da bærbar´en har været tændt og Windows har installeret sig færdig. For nu kunne de ikke sælge den igen. Vil det sige af vis man køber en bærbar hvor Windows er på, så skal man have den til at ligge foran sig, for hvis nu man vil sende den tilbage, så kan man jo ikke tænde den??? Kan det virkelig være rigtigt, jeg skulle sq da se hvad den kunne. Vis jeg ikke tændte den og prøvede den har jeg da ingen chance for at vide om jeg vil have den.. Er reglerne virkeligt så dårlige i nutidens Danmark. Jeg har jo ingen gang pillet det folie af skærmen endnu.
--
Jeg kan godt lide piger
#1
Thomasjn
Ultrabruger
16-06-2010 20:46

Rapporter til Admin
Du burde godt kunne returnere den, såvidt jeg ved.. Jeg har ikke lige noget citat fra loven omkring det, men der står noget med at varen skal være i "mærkbar" samme tilstand som købt. Eller noget lign.
--
Phenom II X4 965 @ 3,4Ghz, XFX radeon 5870, Corsair 2x2gb @ 1600mhz/Cl 9-9-9-24, Haf 922.
#2
Eidolon
Mega Supporter
16-06-2010 20:53

Rapporter til Admin
Og hvad så om windows er installeret færdig, de dropper da alligevel bare en ghost disk oveni så den står som fabriksny. fesent argument...
--
"If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk a sign of?" - Albert Einstein
#3
Tirodedef
Semibruger
16-06-2010 20:53

Rapporter til Admin
wall of text incomming, highlighter det vigtige Ved køb over internettet har du i de fleste tilfælde ret til at fortryde dit køb. Køb over internettet er det, man kalder fjernsalg, og der har du i modsætning til et almindeligt køb i en butik ret til at fortryde købet op til fjorten dage efter, du har modtaget varen. Ikke alle køb Det er ikke alle køb fra danske virksomheder, du kan fortryde. Fortrydelsesretten gælder eksempelvis ikke på transportområdet f.eks. ved køb af flybillettter, køb af rejser, billetter til kulturarrangementer og ved køb af levnedsmidler og andre varer til husholdningen. Du skal også være opmærksom på, at fortrydelsesretten kun gælder i begrænset omfang for tjenesteydelser og for varer, der fremstilles og tilpasses specielt til dig. Derudover kan du ikke fortryde hvis du bryder forseglingen på cd'er, dvd'er og EDB-programmer. Ikke altid fra udenlandske e-butikker Af et EU-direktiv fremgår det, at du har 7 dages fortrydelsesret, så det er du som minimum sikret når du handler i et EU-land. For køb i danske e-butikker gælder, at du har 14 dages fortrydelsesret. Virksomheden skal gøre opmærksom på fortrydelsesretten Virksomheden skal udtrykkeligt gøre dig opmærksom på, at du har fjorten dages fortrydelsesret. Ikke kun i deres generelle salgsbetingelser, det skal også fremgå inden selve aftaleindgåelsen. Desuden skal det fremgå ved selve aftaleindgåelsen, altså på den side, hvor du indtaster modtageradresse og betalingsoplysninger. Du skal også oplyses om fortrydelsesretten enten i ordrebekræftelsen eller på en følgeseddel, der er vedlagt varen. Hvis du ikke er blevet gjort opmærksom på fortrydelsesretten inden aftaleindgåelsen, har du ret til at returnere varen op til tre måneder efter, at du har modtaget den. Hvis virksomheden inden for de tre måneder gør dig opmærksom på, at du har fortrydelsesret, kan du fortryde fjorten dage efter, du har modtaget beskeden. source: http://www.forbrugerraadet.dk[...] er ikke sikker på om det tæller, men så vidt jeg ved er den god nok. meeeeen.... de kunne jo bare ghoste den eller hvad de nu gør.. medmindre de selvfølgelig bare er sådan en butik der sælger varen videre for producenten eller noget. men tror altså det er legit nok : /
--
in WoW; if you make your char having red hair and white skin you will be immune to the lich king because gingers have no soul
#4
ReneSDK
HOL Moderator
16-06-2010 21:22

Rapporter til Admin
Compumail sælger bare produkterne fra leverandørerne. Ved at starte windows op på computeren har du forringet produktets værdi, da compumail ikke kan sælge den videre uden at skulle sende den forbi leverandøren igen for at blive genetableret, hvis det da overhovedet er en mulighed for dem. Desuden kan de nu ikke sælge den som ny, da du med alt sandsynlighed har brudt plstikemballagerne i pakken. De fjorten dages returret giver faktisk ikke kundenkrav på at kunne prøve produktet, og slet ikke når det omhandler noget hvor software er indvolveret.
--
Athlon IIx3 425 @ 3,2GHz | AsRock K10N78FullHD-hSLI R3.0 | 4GB DDR2 RAM | 1x160GB + 1x250GB 7200rpm | GeForce 9800GT 1GB | Windows 7 Pro 64bit
#5
Eidolon
Mega Supporter
16-06-2010 21:31

Rapporter til Admin
Det kan ikke være kundens fejl at butikken ikke kan genoprette softwaren i pc'en. Han har da lige så meget ret til at prøve den bærbare af, som han har ret til at prøve et par bukser købt over nettet. Hvis ikke den passer til ham, har han fuld ret til at returnere produktet. Butikkerne har ingen rettigheder når vi snakker købeloven, så kunden er ikke bundet til noget indenfor de 14 dage, med mindre det er serviceydelser, som beskrevet ovenfor. Der er ikke brudt nogen emballage, da produktet kom med Windows præinstalleret. Det var noget andet hvis det kom separat og skulle installeres. Så kan man snakke om at returnere den bærbare og ikke windows.
--
"If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk a sign of?" - Albert Einstein
#6
illuzioN
Monster Supporter
16-06-2010 21:32

Rapporter til Admin
#4, forkert. Hele grunden til 14 dages fortrydelsesret er at man ikke kan afprøve produktet før man køber, i modsætning til fysisk butik. Da installation af styresystemet er en forudsætning herfor, må man antage som en nødvendighed. Produktet er leveret tilbage i 'væsentlig samme stand' og forhandleren, her Compumail, skal refundere det fulde beløb. #0, du har loven på din side, men Compumail kan modsætte sig og du skal ud i et bittert langvarigt tovtrækkeri med dem. Men det kan jo være en advarsel til andre omkring kundehåndtering fra Compumail og at tænke sig en ekstra gang.
--
E1200, HD4650, 2GB DDR2, 80GB OS - 12TB 'p0rn', Samsung 22' 2232BW
#7
MHaahr
Elite Supporter
16-06-2010 21:36

Rapporter til Admin
#4 - Det er så præcis grunden til at der er returret, jo. Reglen i købeloven, er teknisk set et levn fra tiderne med post-ordre-kataloger, hvor det ikke var muligt at se varen funktion og kvalitet på forhånd. En PC godt returneres på fortrydelsesretten, selvom softwaren er installeret, da dette automatisk sker ved opstart af maskinen. Reglen #3 henviser til gælder kun for løst software (og cd'er+dvd'er). Du skal kunne returnere varen i "væsentligt samme stand og mængde". Du har, formegenlig, ikke ridset den og ligningen, så den må anses som at være i samme stand. Der er ikke forringet mængde, da du har returneret 1 stk. Altså er begge betingelser opfyldt og returneringen skal gennemføres. Links til retspraksis, kan leveres hvis det ønskes.
--
Lenovo U350 - 1.3Ghz ULV, 13.3", 3GB Ram, X4500, BT, 250GB Hdd, Windows 7 Pro. Brug dog Google
#8
lpg
Monsterbruger
16-06-2010 21:38

Rapporter til Admin
Bare fortæl dem at hvis de ikke tager den retur, vil du skrive nogle dårlige anmeldelser af deres service rundt omkring på nettet, det kan være at det hjælper lidt på det og henvis til en af de tråde der er herinde om andre virksomheder som har givet dårlig service, de vil jo nok helst undgå at der kommer en tråd om dem herinde, hvor deres firma bliver hængt ud.
--
#9
Contradel
Giga Supporter
16-06-2010 22:01

Rapporter til Admin
Selvfølgelig skal de tage den igen. Det gjorde Dell også ved min pc, jeg havde installeret alt muligt på den. Du må teste alt hvad du vil, du må endda skifte regionskoder på CD-rom drevet, hvis de fx skriver den kan køre DVD, fordi du skal kunne teste den. Fuck man har lyst til at skrive en klage til dem, og har ikke engang købt der lol! ville forresten nok linke den her tråd til dem, de idioter!
--
No skins, no mp3 tags, no equalizer, no nonsense - pure audio Billy - http://www.sheepfriends.com[...]
#10
M.Mikkel
Supporter Aspirant
16-06-2010 22:08

Rapporter til Admin
Ja jeg gad da ikke købe en ny bærbar der er brugt 5dage så jeg syntes det er helt ok så kan du jo bare bestille den rigtige eller se dem i en butik før køb.
--
Imac 27 I7 2,8.Lenovo L500(til pcbank)
#11
Contradel
Giga Supporter
16-06-2010 22:14

Rapporter til Admin
10# Den skal jo være i perfekt stand, det er klart? Hvad er problemet så? Den bliver jo pakket flot ind igen i papiret osv. og bliver pudset op.
--
No skins, no mp3 tags, no equalizer, no nonsense - pure audio Billy - http://www.sheepfriends.com[...]
#12
Eidolon
Mega Supporter
16-06-2010 22:20

Rapporter til Admin
#10 loven siger jo klart at han kan returnere den, det er jo op til butikken hvad de vil gøre med den bagefter. Som sagt lægger købeloven op til at kunden har ALLE rettigheder.
--
"If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk a sign of?" - Albert Einstein
#13
illuzioN
Monster Supporter
16-06-2010 22:47

Rapporter til Admin
#10, så vil jeg da så sandlig ikke håbe du har købt online, for det er vilkårene ;) De ting man køber kan meget muligt have haft anden ejermand i nogle dage. Men så længe varen er i orden, ser jeg intet problem i det. Ellers må du betale butikspriser og så er du ikke engang helt garderet for brugte vare ;)
--
E1200, HD4650, 2GB DDR2, 80GB OS - 12TB 'p0rn', Samsung 22' 2232BW
#14
Snapsehaps
Juniorbruger
16-06-2010 22:53

Rapporter til Admin
De 2 ugers fortrydelsesret, eksisterer kun i nogle danske butikker/kæder, da det reelt er op til firmaet selv om de ville give kunde fortrydelsesretten. Det eneste der kræves ved lov er 2 års reklamationsret, så medmindre din computer er på nogen måde defekt, er der intet du kan gøre. -snapsehaps
--
#15
Eidolon
Mega Supporter
16-06-2010 23:01

Rapporter til Admin
#14 ehm, NEJ! vi snakker om købte varer over nettet. ALT, udover serviceydelser som koncertbilletter osv. er der fortrydelsesRET på. Yderligere er der 2 års reklamationsret på alt, uanset om det er købt i butik eller over nettet. Firmaet kan ikke vælge at ignorere det uden at få besøg af ombudsmanden/forbrugerklagenævnet/journalister fra kontant
--
"If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk a sign of?" - Albert Einstein