Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Grafikkort
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

AMD FidelityFX

Af Ultrabruger flaskebent | 15-11-2021 10:03 | 2112 visninger | 31 svar, hop til seneste
Kan se AMD har implementeret en ny upscailing algoritme "AMD FidelityFX" som pendant til Nvidias DLSS. Umiddelbart tænker jeg det giver AMD nogle gunstige vilkår i forbindelse med afvikling af ray tracing. Jeg har dog svært ved at finde reviews, som er tilpas nye så kortene både supportere AMD FidelityFX og ray tracing. Håber der er en som er inde i emnet og måske kan linke til reviews.
--
#1
Azakiel
Skribent
15-11-2021 10:22

Rapporter til Admin
Hvordan skulle det give gunstige vilkår at opskalere et billede, i forhold til raytracing? Beregningerne af raytracing er jo stadig lige så tunge uanset opløsning.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#2
butji
Superbruger
15-11-2021 10:26

Rapporter til Admin
#1 Beregningerne er ligeså tunge ja, men tilgengæld bliver grafikkortet aflastet på andre parametre, ergo bedre performance. Altså hvis du uden RT får bedre performance ved at opskalerer fra 1080p til 4k, end ved native 4k, så får du også bedre performance med RT. I mange titler er det forskellen mellem at kunne have RT på eller ej. Og jeg synes denne video fra LTT er et godt review af teknologien og fremtiden for den: https://www.youtube.com[...]
--
Sidst redigeret 15-11-2021 10:27
#3
flaskebent
Ultrabruger
15-11-2021 10:27

Rapporter til Admin
Jeg troede egentlig at brugen af DLSS var det som gjorde at Nvidia performer godt i ray tracing.
--
#4
Chr4030
Giga Supporter
15-11-2021 10:37

Rapporter til Admin
AMD har ikke super meget ray tracing hardware på deres nuværende GPU'er sammenlignet med Nvidia. Så vi skal nok en generation længere frem, før AMD er helt med på beatet med ray tracing. #3 Nvidia ray tracing performance kommer af deres dedikerede hardware til det. Deres DLSS hjælper uanset om der er ray tracing på eller ej, og gør at et billede kan opskaleres fra en mindre opløsning via deres AI. Det samme gør sig gældende ved AMD's metode til opskalering, som ikke har dedikeret hardware til det.
--
#5
TankBrutalis
Giga Supporter
15-11-2021 12:42

Rapporter til Admin
Amd fidelity fx er ringe kontra dlss, på store skærme ser det forfærdeligt ud vs dlss, på handheld er det fint
--
#6
flaskebent
Ultrabruger
15-11-2021 13:13

Rapporter til Admin
#5 jeg synes ellers der bliver nævnt i videoen som #4 linker til at ultra quality er noget nær native og man skal gå på pixel hunt for at se forskel.
--
#7
MyrKnof
Junior Supporter
15-11-2021 15:11

Rapporter til Admin
#5+6 AMD FSR virker bedere jo højere base opløsning man giver den. Derfor er den bedst til at håndtere 4K opløsninger og ret dårlig til 1080p sammenlignet med DLSS, som man tilgengænd ikke kan få på lowend kort, så 1080p spillere må "nøjes" med FSR. så på 1440p og 4k er man ude i som #6 siger, at sidde med et screenshot og zoom 500% for at finde forskelle på de 2. DLSS kan lave lidt motion blur og FSR kan lave lidt shimmering, det er de 2 forskelle der er (med begge på max kvalitet)
--
#8
Qax
Giga Nørd
15-11-2021 16:52

Rapporter til Admin
#7 Det må være den motion blur, som gør at jeg ikke bryder mig om DLSS. Billeder ender med at virke "fussy" og sløret, når der er action på skærmen.
--
ASUS B550M TUF - 5800X - NZXT Kraken X62 G.Skill 2x8gb 3200Mhz CL14 Asus 3080 TUF - Acer XB271HU Adata XPG SX8200 Pro 1TB
#9
snowyy
Ultrabruger
15-11-2021 17:02

Rapporter til Admin
#8 Desværre bruger mange spil bare txaa/taa sammen med FSR så du kommer ikke uden om at det ser totalt sløret ud. Hader at DICE tvinger TXAA i alle deres battlefield spil nu...
--
RYZEN 7 5800X, RADEON 6900 XT, GIGABYTE X570 AORUS ITX, SCYTHE MUGEN 5, 2x8 GB G.SKILL 3600 MHZ CL16, CORSAIR SF750 PLATINUM, COOLERMASTER NR200P
--
Sidst redigeret 15-11-2021 17:05
#10
MyrKnof
Junior Supporter
15-11-2021 17:06

Rapporter til Admin
#9 Alt temporal er lort.. også derfor DLSS var super skod før v2.0
--
#11
HenrikZ
Gæst
15-11-2021 17:53

Rapporter til Admin
FSR virker "fint nok" men DLSS er klart bedre efter min mening, så længe det er DLSS 2.0 og frem. Jeg har prøvet utallige spil med begge løsninger og DLSS er mere crisp og har mindre visual artifacts. Snart kommer Intel XeSS som er mere eller mindre det samme.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#12
Porphyra
Giga Supporter
15-11-2021 18:05

Rapporter til Admin
Jeg har prøvet FSR i Terminator Resistance med et 1080 kort på en 4k skærm, virker overaskende godt. Jeg kører også med 0.45 image sharpening via Nvidia control panel som modvirker den blødhed i billedet der kan opstå i spil med TAA Jeg har testet alle modes og sammenlignet med 4k: https://ibb.co[...] https://ibb.co[...] https://ibb.co[...] https://ibb.co[...] https://ibb.co[...] På Ultra Quality kan jeg ikke se forskel sammenlignet med native 4k. Når jeg begynder at gå over i performance modes så bliver textures, primært de lidt fjernere mere flade. Jeg fik ikke taget screenshot af det, men lidt senere i spillet ser man en sort mand med hvidt skæg. I performance mode er der en del flimren omkring hans skæg som ikke er der i ultra quality.
--
Du er altid velkommen til at sende en PM hvis jeg ikke ser din kommentar
--
Sidst redigeret 15-11-2021 18:07
#13
flaskebent
Ultrabruger
15-11-2021 20:00

Rapporter til Admin
#12 Jeg må indrømme jeg er noget positiv overrasket, hvor lidt billedkvalitet man går på kompromis med for at fordoble sine FPS. Lige ved første øjekast kunne jeg ikke se forskel på billederne, men efter at have skiftet i mellem native og performance begyndte jeg at kunne se forskel på dybden af væggen samt lastbilens lastbilens trinbræt. Kunne være fedt, hvis du kunne lave en serie , hvor du skifter mellem raytracing on/off også.
--
#14
2Ristede
Junior Supporter
15-11-2021 22:37

Rapporter til Admin
raytracing er salesman snakeoil endnu. giv det lige 10 år mere... nogle spil ser endda totalt crap ud med raytracing on og halvere performance. Im looking at you battlefield 5.
--
#15
flaskebent
Ultrabruger
15-11-2021 23:09

Rapporter til Admin
Du er har muligvis ret i, at jeg lader mig rive for meget med (:
--
#16
Porphyra
Giga Supporter
16-11-2021 20:17

Rapporter til Admin
Ja det er stadig en gimmick der slet ikke er fps tabet værd i de fleste spil. Ret sikker på det vil få mit 1080 i knæ siden det egentligt ikke er bygget til det. Men nu bliver jeg lidt nysgerrig. :-) Skal lige have fundet et andet spil der understøtter både Ray tracing og FSR. En skam Cyberpunk 2077 ikke har FSR. Bliver måske The Medium, vil jeg lige overveje.
--
Du er altid velkommen til at sende en PM hvis jeg ikke ser din kommentar
#17
mfla
Semi Supporter
17-11-2021 13:01

Rapporter til Admin
#16 Måske du kan bruge dette trick i Cyberpunk 2077? https://github.com[...]
--
#18
Qax
Giga Nørd
17-11-2021 15:55

Rapporter til Admin
#12 Du må meget gerne skifte til en større font, i MSI Afterburner/Rivatuner, så man kan læse hvad der står, i den orange tekst. Det ville være super.
--
ASUS B550M TUF - 5800X - NZXT Kraken X62 G.Skill 2x8gb 3200Mhz CL14 Asus 3080 TUF - Acer XB271HU Adata XPG SX8200 Pro 1TB
#19
Porphyra
Giga Supporter
17-11-2021 18:05

Rapporter til Admin
#17 Ser ud til at det er ligesom at bruge en af de der upscaler tools med FSR, og det giver ikke helt samme ydelse som en løsning implementeret af spiludvikleren så vil holde mig til spil hvor det er indbygget. #18 Hvis du loader full resolution på billede og klikker for at forstørre, eller downloader så du kan zoome ind, så burde det være rimeligt synligt, men kan godt gøre font lidt større næste gang.
--
Du er altid velkommen til at sende en PM hvis jeg ikke ser din kommentar
--
Sidst redigeret 17-11-2021 18:06
#20
Porphyra
Giga Supporter
17-11-2021 21:47

Rapporter til Admin
The Medium, et rum i start området. Går fra performance til native 4k: https://ibb.co[...] https://ibb.co[...] https://ibb.co[...] https://ibb.co[...] https://ibb.co[...] Ray Tracing on fra performance til native 4k: https://ibb.co[...] https://ibb.co[...] https://ibb.co[...] https://ibb.co[...] https://ibb.co[...] Rays giver ikke nogen wow effekter her, tror ikke det er det bedste spil til at vise det, synes faktisk det ser bedre ud uden i lige det her spil, det mindre realistiske lys uden ray tracing fremstår lidt mere stemningsfuldt. Oplevede det samme i en raytracing trailer hvor de viste et gyserspil som jeg også synes det så bedre med rays slået fra. men alligevel interessant at se præcist hvor dårlig Pascal er til Ray Tracing... Svaret er meget dårlig :-)
--
Du er altid velkommen til at sende en PM hvis jeg ikke ser din kommentar
#21
RoyalHealer
Bruger
18-11-2021 10:07

Rapporter til Admin
https://i.imgur.com[...] Man kan ihvertfald se image-sharpening gøre sit arbejde godt på disse billeder. Native er blødere, FSR Ultra er faktisk skarpere at se på, selv med mindre pixels til rådighed. Personligt ville Jeg måske justere skarpheden ned med 5%, men må ærligt indrømme at Ultra 100% er det Jeg ville bruge for et bedre billede, det er specielt synligt ved sommerfuglene.
--
[email protected] 1866@7-7-7-21 2080Ti@2130|G12+x41 1xLG55C1 1xLG55CX
#22
Porphyra
Giga Supporter
18-11-2021 18:37

Rapporter til Admin
Godt set. Jeg kører også med Nvidia image sharpening som standard, 0.40 globalt, der så er oveni hvad sharpening FSR bruger. Det kunne man også skrue lidt ned på hvis man synes FSR sharpening er lidt for skarp, men tror bare at det er native der ikke er helt skarp nok pga. TAA. Derfor jeg kører med sharpening som standard i alle spil. Her er nogle screenshots uden Nvidia image sharpening, så det kun er indbyggede FSR sharpening. Kun taget dem i Ultra Quallity og native 4k, valgte to andre scener også til sammenligning. samme rum som før https://ibb.co[...] https://ibb.co[...] andet rum https://ibb.co[...] https://ibb.co[...] udenfor https://ibb.co[...] https://ibb.co[...]
--
Du er altid velkommen til at sende en PM hvis jeg ikke ser din kommentar
--
Sidst redigeret 18-11-2021 18:40
#23
RoyalHealer
Superbruger
18-11-2021 19:06

Rapporter til Admin
Puha, satme svært at slå Ultra'en dér, den ekstra lille blødhed(placebo måske) gør sgu en forskel. Jeg er specielt glad for de mere defineret skygger og reflektioner. Læg især mærke til bogen på reolen i sidste billede, der kan man virkelig se hvor blød Native er! Faktisk et meget flot spil!
--
[email protected] 1866@7-7-7-21 2080Ti@2130|G12+x41 1xLG55C1 1xLG55CX
--
Sidst redigeret 18-11-2021 19:06
#24
Porphyra
Giga Supporter
20-11-2021 11:35

Rapporter til Admin
Desværre så er der også noget dynamisk variation af lighting i spillet der gør det lidt sværere at se om der er reel forskel siden Ultra billedet fik lidt mere lys i det første rum. Jeg kan godt se at bogen står lidt skarpere i rum 2 Men det har i hvert fald bekræftet mig i at jeg bare skal fortsætte med at køre sharpening globalt i spil. Hvis du ikke havde gjort mig opmærk på skarphedsforskellen med din zoomede ind sammenstykning, så ville jeg slet ikke have lagt mærke til nogen forskel på Ultra og Native på min skærm. Svært at slå Ultra indeed, det vil jeg nok køre med i FSR understøttede spil om der er brug for fps, eller ej. I værste fald, så bruger GPU måske bare lidt mindre strøm og bliver lidt mindre varm. Og ja det er et meget pænt spil som jeg skal have hygget mig lidt med den her weekend. :-)
--
Du er altid velkommen til at sende en PM hvis jeg ikke ser din kommentar
--
Sidst redigeret 20-11-2021 11:38
#25
Porphyra
Giga Supporter
20-11-2021 11:43

Rapporter til Admin
Men ellers hvis du falder over et andet spil som er godt at teste på den front, evt. med ray tracing, så må du gerne sige til, så vil jeg kigge på det.
--
Du er altid velkommen til at sende en PM hvis jeg ikke ser din kommentar
#26
RoyalHealer
Superbruger
20-11-2021 12:24

Rapporter til Admin
Doom Eternal har rigtig god Raytracing, selv på mit 2080 Ti. En af de ting der virkelig imponerede mig var opdateringen af rays, f.eks. når man skyder med sporet projectiler. Du kan følge dem via lys refleksioner langs vægge og deraf følge hvor de kom fra. Eneste minus er at selve ray tallet er "relativt" lavt, altså skarpheden af hver enkelt stråle, så tæt på refleksioner kan man se de individuelle "hits". Hvis du har CyberPunk kunne det også være interessant at se på. Far Cry 6 har indbygget FSR as well og raytraced shadows.
--
[email protected] 1866@7-7-7-21 2080Ti@2130|G12+x41 1xLG55C1 1xLG55CX
--
Sidst redigeret 20-11-2021 12:26
#27
Porphyra
Giga Supporter
20-11-2021 12:41

Rapporter til Admin
Doom er i det hele taget et imponerende optimeret spil af hvad jeg har set, ikke den type spil jeg spiller, men det virker til at de har nogle dygtige folk ansat. Har ikke Cyberpunk endnu, håber stadig på at de implementerer FSR så jeg kan trække det ordentligt. En hurtig Googling fortæller mig at Nvidia Image Scaling skulle fungere ligesom FSR, så det skal jeg nok have afprøvet på et tidspunkt, selvom jeg ikke bryder mig om at skulle installere GeForce Experience, jeg plejer at køre driver only.
--
Du er altid velkommen til at sende en PM hvis jeg ikke ser din kommentar
--
Sidst redigeret 20-11-2021 12:41
#28
RoyalHealer
Superbruger
20-11-2021 13:15

Rapporter til Admin
Teknisk set behøver du ikke at installere GeForce Experience for at bruge image scaleren. Du kan blot bruge det samme program Jeg bruger til ældre spil osv. https://store.steampowered.com[...] Der kan du også benytte en standalone version af FSR og diverse andre tools, som injector eller hook type.
--
[email protected] 1866@7-7-7-21 2080Ti@2130|G12+x41 1xLG55C1 1xLG55CX
--
Sidst redigeret 20-11-2021 13:16
#29
Porphyra
Giga Supporter
21-11-2021 12:18

Rapporter til Admin
Kender godt til det tool, problemet er at det ikke giver samme ydelse som indbygget FSR i spil, ifølge de tests jeg fandt dengang da folk begyndte at afprøve FSR med det, men hvis Nvidia udgaven i GeForce Experience opererer på samme måde så vil den selvfølgeligt heller ikke. Så det er jo spørgsmålet, om Nvidia implementerer det på en mere effektiv måde, eller om det er ligesom det tool du linker. Nvidia Image Scaling har vist eksisteret i nogen tid, men der skulle være nogle yderligere optimeringer af det indbygget i GeForce Experience. Når jeg får taget mig sammen til det så kan jeg i hvert fald prøve at sammenligne det med indbygget FSR i Terminator eller The Medium for at se om der er en forskel.
--
Du er altid velkommen til at sende en PM hvis jeg ikke ser din kommentar
#30
Porphyra
Giga Supporter
21-11-2021 12:32

Rapporter til Admin
Googlede det, fandt en sammenligning her, Hellblade Sensua's Sacrifice har åbenbart lige fået FSR. Her en sammenligning med NIS, som testeren dog burde have sat til 77% for at ramme samme opløsning, men det ser ud til at de er meget tæt op ad hinanden ydelsesmæssigt hvis man har det i mente : https://www.youtube.com[...] Sharphed er svær at bedømme med youtube compression, men Sensua's Sacrifice er på min liste over spil jeg gerne vil spille, ventede bare på deres 2021 update. Så jeg kan afprøve det direkte når jeg får det anskaffet. EDIT, den her sammenligning er noget grundigere: https://www.kitguru.net[...]
--
Du er altid velkommen til at sende en PM hvis jeg ikke ser din kommentar
--
Sidst redigeret 21-11-2021 12:34
#31
RoyalHealer
Superbruger
21-11-2021 14:02

Rapporter til Admin
Min største gripe med kitguru's valg af sammenligning er nok fra sektioner hvor der er bevægelse i billedet og hans pauser for at zoome ind på scene in motion. Alt efter framerate osv, kan det virkelig påvirke hvor sløret hver frame er. Man bør så vidt muligt sammenligne billeder hvor en god sjat er statisk og resten er i bevægelse, a la blade på træer, folk der går, biler der passere etc etc. Det er nitpicking men stadig en lille detalje der irriterrede mig lidt. Udover det, så er den eneste umiddelbare fordel FSR upscaling har er muligheden for integreret engine+driver samarbejde og driver standalone, hvor NIS er driver/imagescan only. Ikke at det betyder meget andet end statisk UI elementer og tekst er lidt mere defineret, men stadig et lille plus, ved ikke hvor meget overhead der er bag hver algoritme, men umiddelbart så de ens ud FPS mæssigt. Udover det så er konkurrence som dette jo kun en fordel for os alle, specielt dem med mindre mulighed for opgraderinger, og generel chip mangel. P.S. Sinua's Sacrifice...It's a great game, it can get a bit dark though, but, god damn I love it! xD
--
[email protected] 1866@7-7-7-21 2080Ti@2130|G12+x41 1xLG55C1 1xLG55CX
--
Sidst redigeret 21-11-2021 14:06

Opret svar til indlægget: AMD FidelityFX

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE