Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Ny elbil - hvilken lader/ladeløsning?

Af Semi Supporter Ramistein | 02-08-2022 08:36 | 1715 visninger | 25 svar, hop til seneste
Hejsa, Jeg har bestilt ny elbil og skal i den forbindelse have sat en lader op derhjemme. Markedet er enormt stort allerede, synes jeg, så jeg er lidt i tvivl om, hvad jeg skal gå efter. Det som jeg har at gå ud fra er: - Jeg bor i hus og har mulighed for at sætte min egen lader op i indkørslen - Jeg forventer at køre op til 20.000 km om året. - Jeg arbejder/studerer inde i centrum tæt på en del forskellige ladestandere. - Jeg har ikke mulighed for refusion på opladningen, da jeg har el som primær varmekilde og derfor får reduceret kWh priser derigennem. Hvad har folk af erfaring ift. ladeløsninger? Der findes jo et hav af muligheder og jeg er da også blevet en smule klogere af at se nogle youtube videoer, men er også lidt nysgerrig på, hvad der virker for andre folk herinde.
--
#1
Elbil
Gæst
02-08-2022 08:48

Rapporter til Admin
Hvilken bil får du og hvis du har købt den ved en forhandler? Så kan man tit få rabat på opretelsen/indstalintionen af laderen ( kan godt være man ikke har behov for den ladeløsning som forhandleren tilbyder) men med det rabat de giver kan man næsten lade gratis i 5/6 måneder og så har man en ide hvad/og hvor meget man har brug for Ps hvis man kan lade hjemme er det bare 100 gange nemmere Vi har selv clever ikke det billigeste men det er bare nemt. kører også ca 20000 km om året
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#2
R4p70r
Monster Supporter
02-08-2022 08:54

Rapporter til Admin
Har du set på ladepris.dk ?
--
It seems like I'm always getting stuck Between the handshake and the fuck
#3
GhostHuntr
Junior Nørd
02-08-2022 09:05

Rapporter til Admin
Prøv at lave en beregning inde på elbiil.dk
--
Puls er en bonus!
#4
Ramistein
Semi Supporter
02-08-2022 09:06

Rapporter til Admin
#1 - en Audi Q4. De har vidst et samarbejde med clever, men er ikke helt sikker på, at clever er det rigtig for os. Hvilket abonnement/løsning kører du med? #2 - ja, har kigget der lidt. Det er et ret godt overblik, men der er nogle ting derinde, som jeg ikke kan få til at give mening. F.eks, så giver de fleste udbydere omkring 95 øre i refusion, hvorimod clever f.eks giver 340. Deres udgift frem mod 2030 er næsten 30.000 mere end den billigste, men deres refusion er mere end 3 gange så høj. Hvad overser jeg?
--
#5
mbm
Super Supporter
02-08-2022 09:22

Rapporter til Admin
Ramistien du skriver jo du ikke kan få refussion, så hvorfor undersøger du abonnement/refussion? Du kan bare installere en hvilken som helst hjemmelader efter eget ønske og betale pr. forbrug.
--
#6
Mion
Maxi Nørd
02-08-2022 09:25

Rapporter til Admin
Jeg har en Tesla Model 3 LR firmabil, og vi har gennem den Clever, og havde jeg været privat kunde, så havde jeg seriøst følt mig røvrendt af den måde Clever kører forretning på.. Vi har heldigvis fået ændret tilbagebetaling, gennem firmaordningen, da jeg som privat person reelt havde negativ kost ved at lade hjemme pga. deres refusion slet ikke havde hold i virkeligheden. 1. de ændre refusions reglerne flere gange, for at ligge sig ind under billigste priser, først troede de de slap for de dyre vintermåneder, ved at ændre tilbagebetaling til at være måneds beregnet, og hoppede over de dyre måneder, og derefter valgte de så at flytte prisen fra en dagspris til en 23-6 gennemsnit 2 Du er låst.. du ejer ikke din lader, men du betaler 7500kr (eller 5000) for opstilling) og 2500kr for at melde dig ud, så det er for dyrt at komme ud 3. jeg er egentligt okay med de har sat abon. op i disse krise tider, men måden det skete på. var i starten ikke særlig professionel, nu er det dog blevet til en midlertidlig pris stigning. 4. du skal køre MANGE km, eller lade mest UDE af huset for det reelt kan betale sig. 5. de har også "krævet" at vi fik boks, da de nu vil til at køre hver enkelt hjemmeopladning på din chip., som firmabils ejer så betalte jeg ikke for det, men så de skrev ud at det kostede penge at få en ny boks, hvis man vil have muligheden, men jeg tro siger man nej så sætter de den op alligevel. 6. de har så også forsøgt at "tvinge" folk over i Clever power, for at spare penge på elbilen, men problemet er bare, det bliver DYRT på alt andet. med refusion (hvilket du siger du ikke kan få) så ville jeg, hvis jeg havde elbil PRIVAT, have valgt en OK løsning, med refusion og min egen boks med måler i. det havde været en væsentligt mere fordelagtig løsning. kommer dog meget an på bilen. Clevers ladenetværk er "meh" store døde områder i nordjylland, de har ikke været så langt fremme i skoene med roaming, mener faktisk Ionity kan roame på clever ladere, men ikke omvendt, men er ikke sikker. og kører du ud af DK, så er du jo 100% ude af deres netværk. var godt nok en fornøjelse, at kører Europa på Tesla nettet..
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
#7
MOAAA
Megabruger
02-08-2022 09:45

Rapporter til Admin
Uden refusion så er det vel bare at tage en random udbyder... Mht. Clever som vi har, så er vi derimod virkelig glade... jeg timer opladningen så modregningen ender med vi betaler ca. 3-400 kr./md. for fri kørsel, og ladestanderne er der fyldt godt op med her på Sjælland, både de hurtige og langsomme, lige hvor man skal bruge dem og de udvider konstant.
--
#8
benjamin7
Supporter Aspirant
02-08-2022 09:48

Rapporter til Admin
jeg har fået en ABB 11Kw montere for små 9000.- og så er det min egen, 5 års garanti, og frit valg på refusions udbyder (PT monta til 68.- om mdr)
--
#9
mbm
Super Supporter
02-08-2022 10:10

Rapporter til Admin
#8 som han skriver kan han ikke få refussion
--
#10
bobson
Elite Supporter
02-08-2022 10:17

Rapporter til Admin
#7 Samme oplevelse, meget tilfreds med Clever. Jeg er dog også ligeglad med om det koster 500-1000 kroner mere eller mindre om året. Det gør det sikkert lettere at være tilfreds :)
--
#11
MadsAG
Semi Supporter
02-08-2022 11:11

Rapporter til Admin
Clever bliver en dyr fornøjelse til 20.000 km/året. Få sat et rødt 16A CEE op og køb en 3-faset "mobillader" eller få sat en ladestander op af en elektriker. Giver ingen mening at snakke abonnement.
--
Sidst redigeret 02-08-2022 11:11
#12
bobson
Elite Supporter
02-08-2022 11:56

Rapporter til Admin
#11 Kunne du så give et bud på en pris for det du foreslår?
--
#13
GhostHuntr
Junior Nørd
02-08-2022 12:21

Rapporter til Admin
#11 Det kommer vel an på om man bevæger sig meget rundt i landet, for den mulighed har man jo med gratis opladning på alle Clever og PoweredBy standerne
--
Puls er en bonus!
#14
Martin Lohse
Supporter Aspirant
02-08-2022 12:26

Rapporter til Admin
#0 Jeg kører ca det samme som dig. Vi har opsat en boks fra Easee, hvor jeg gennem Monta trækker refusionen fra (koster 68 kr pr. måned). Dette stopper jeg dog med nu her, da vi overgår til varmepumpe. Med dit forbrug, så kan det ikke betale sig at køre Clever. jeg mener man skal køre ca 35000 nu her med den nye midlertidige prisstigning. Forhandleren Bjarne Nielsen har lavet en fin video om det på youtube. Lader du meget ude, kan Clever dog måske alligevel blive aktuel. I princippet kan du bare købe en billig boks, som kan levere 11kw. Easee får dog rigtig gode anbefalinger, og vi er også meget tilfredse med den. Stod jeg nu og skulle købe, så blev det fortsat en easee. Tjek evt. om du kan købe den løs og så få en elektriker til at sætte den op. Det tog ikke mere en 2 timer her inkl. opsætning af transitionsbeskyttelse. Husk din sikring ved vejen - den kan måske nå sit max - jeg har opgraderet til 35A.
--
Sidst redigeret 02-08-2022 12:26
#15
Ramistein
Semi Supporter
02-08-2022 12:54

Rapporter til Admin
Det er helt korrekt at jeg ikke får refusion, men jeg undrede mig bare over det store udsving i refusionsbeløbet og antog at der måske var nogle tal, som jeg ikke havde taget højde for. Men er det korrekt forstået at jeg kan købe en lader som denne: https://www.power.dk[...] Hyre en elektriker til at sætte den op og så bare lade den køre over min eksisterende elregning. Jeg er ikke helt med på, hvad Monta gør. Er der en der kan sætte nogle ord på det?
--
#16
Martin Lohse
Supporter Aspirant
02-08-2022 12:59

Rapporter til Admin
#15 Helt korrekt - undersøg lige prisen for opsætning først. Monta er bare en app, som du kan sætte til at styre din lader med. Der kommer lidt forskellige funktioner i den løbende. Her kan man også tilmelde sig et abbonnement, så man kan trække refusion fra. De 68 kr giver man til et firma, som "overtager" ejerskabet, men til gengæld sender refusionen tilbage til dig. Du skal bare lade, og betale din elregning, som jo falder efter 4000 kwh.
--
Sidst redigeret 02-08-2022 12:59
#17
Martin Lohse
Supporter Aspirant
02-08-2022 13:21

Rapporter til Admin
Forresten fed bil - jeg kiggede på deres Q4 Sportsback - det var før den var kommet til landet, så det var blot på nettet. Endte dog med en Mach E. Du bliver glad for dit valg. Meget stille kørsel.
--
#18
Ramistein
Semi Supporter
02-08-2022 16:40

Rapporter til Admin
#16 ah hvor fedt. Det virker jo ret overkommeligt. bare sådan af ren nysgerrighed, hvad bruger du af strøm/udgifter på opladning? Jeg er også meget spændt på at få den. Super lækker bil at køre! Sportback’en klarede ikke min kones designkrav, så den måtte jeg ikke få :(
--
#19
Feder88
Megabruger
02-08-2022 19:29

Rapporter til Admin
Køb en Easee lader. Kontakt elektriker til montering. Lad når strømmen er billig (: Brug evt True Energy app, som kan gøre det nemmere at lade når det er billigst (den er gratis) lad være med at spilde penge på et abonnement, med mindre du kommer til at lade meget ude. De fleste kan klare langt det meste ladning hjemme. Og kan nøjes med at betale for de par gange man skal lade ude. Link til easee lader. https://www.pricerunner.dk[...]
--
#20
Ramistein
Semi Supporter
02-08-2022 19:46

Rapporter til Admin
#19 - Kort og præcist. Mange tak for det! Jeg har en ide om, hvilken retning jeg skal gå i. Har siddet og kigget lidt på på Monta, men umiddelbart, så virker det til at være rettet mod erhverv eller privatpersoner som vil udleje/gøre deres stander tilgængelig for andre?
--
#21
Feder88
Megabruger
02-08-2022 19:51

Rapporter til Admin
Hos mange lejer du kun stander. Bedre at have sin egen
--
#22
Martin Lohse
Supporter Aspirant
02-08-2022 22:29

Rapporter til Admin
#18: Ærgerligt - jeg synes den er fedest af de to, men sådan er det jo. Jeg forbruger ca 5-600 kwh i måneden. Kører ca 2000 km i den store og den bette kører vel 5-600. Vi har to elbiler. Regn med ca 4-5 km pr kwh. 4 hvis du vil være på den sikre side. Det er et gns. af sommer/vinter. Du forbruger mere om vinteren. #20 Ja, eller vil gøre brug af refusionen. Den er dog ikke aktuel for dig.
--
#23
kvist1992
Maxi Nørd
02-08-2022 22:37

Rapporter til Admin
Jeg kører AUDI Etron 50, og kan anbefale et til Clever og et til EON. Det er samlet 1.200 kr./mdr., men så kan du lade ca. alle steder og køre alt det du orker. :)
--
En af "gamle" herinde. Holder til på Vesterbro i København. Tidligere LN2 overclocker. Ved alt om Apple, og er den uofficielle hardware guru.
#24
Ronson
HOL Moderator
02-08-2022 22:41

Rapporter til Admin
#20: Hvis du ikke skal udleje/dele din lader eller have refusion så spring Monta over. Det er et ekstra trin i styring af ladeboksen der kan gå galt. Som da Easee fik smidt en firmware ud der gjorde at Monta ikke kunne starte ladning uden man skulle tage stikket ud og ind, det gik der lige nogle uger med at få løst - og f.eks. når Monta skriver "lader optaget" om din egen lader og ikke lader dig starte opladning flere dage i streg. App'en er ikke lavet til os der bare vil have refusion på egen lader, det er også derfor man skal vælge en lader hver gang man starter den op.
--
Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...] Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...]
#25
Feder88
Megabruger
03-08-2022 04:58

Rapporter til Admin
#23 1200 er da også alt for dyrt. I weekenderne koster strømmen tit under 1 kr pr kwh. 2 af weekenderne sidste måned kostede den 5-15 øre, og med reduceret afgift, på ca 16 øre, er det 20-30 øre. lad os sige 70 kwh batteri, så er det 14-21 kr for en ladning de 2 weekender. Så er der altså langt op til de 1200.
--

Opret svar til indlægget: Ny elbil - hvilken lader/ladeløsning?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE