Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Wolt og lign. Et stort problem for restau.

Af Elitebruger Isaac R. | 02-10-2022 15:25 | 1315 visninger | 8 svar, hop til seneste
https://nordjyske.dk[...] Læste historien for et par dage siden, at de i Ålborg har et stort problem med at Wolt både er nødvendig for at skaffe kunder, og samtidig tager så meget af omsætningen at der er krummer tilbage til restauranten. Dvs de kan ikke skaffe kunder selv, uden Wolt, og de kunder Wolt kan skaffe er så dyre(fordi Wolt tager som jeg kan læse det 30-37% af omsætningen, der var også tale om at Justeat har gjort det samme tage 20-30% af omsætningen igennem årene af omsætningen) at det ikke kan løbe rundt. Jeg er sgu lidt i vildrede hvad jeg skal mene, takeaway ligesom Uber er noget folk gerne vil have, det skaber problemer for de etablerede, der har også været rimeligt mange problemer med skattebetaling med Wolt da de ligesom Uber bruger en model hvor udbringerne dvs ansatte(der så er selvstændige) selv skal svare skat. Dvs de er et problem for restauranterne, og skattemyndighederne. Begge dele skal kæmpe med madudbringere(tror Wolt er én blandt mange pt) der skaber et marked der dybest set kun er til fordel for Wolt selv, og udbringerne der alt andet end lige har været en blanding af argentinske "studerende" og alt muligt andet udenlandsk fra Europa primært. Det er kapitalisme i en lidt ekstrem grad. Jeg tænkte først: Hvis ikke restauranterne SELV kan skaffe kunder, så har de sådan set ikke et forretningsgrundlag der er sundt nok, hvis de ikke selv kan få det til at løbe rundt. SAMTIDIG så har vi udbringere der ikke er helt på linje med hvad man kan forvente af ordnede forhold, samarbejde økonomisk med restauranterne, skatteforhold osv. Det fik mig virkelig til at tænkte over hvad take-away er for en størrelse, udbringning generelt, om man "bare" skal acceptere at restauranterne ikke selv kan skaffe profitable kunder nok osv. Går ud fra at mange af jer bruger take-away det plejer man at gøre når man har med computer og spil og it i det hele taget. Jeg kører selv til madstederne her i KBH bor tæt på et hav af dem, har ikke selv brug for takeaway, har talt med et par Wolt-bude, og de var tilfredse med deres indtægter tror de lå på 120-150kr i timen brutto, har læst om andre herinde der fik 200-300 på de mest travle weekender i indre by i Kbh. Aner ikke hvad den er for gennemsnits-udbringeren dog, kan være det er 60-80kr brutto.
--
#1
crankyrabbit
Semibruger
02-10-2022 15:42

Rapporter til Admin
Skal jeg have mad udefra tager jeg ud og spiser.. Skal jeg spise hjemme ser jeg ingen grund til at bestille og ikke lave det selv... Hvem faen gider halvlunken bestillingsmad anyway...
--
I may be crazy But I'm not stupid.... No One Dies A Virgin - In The Very End Life Fucks Us All
#2
Peter.
Monsterbruger
02-10-2022 15:42

Rapporter til Admin
Har personligt ikke brug for udbringning, men ville gerne have der var noget ala Hungry/Just-Eat hvor det var nemt at bestille og betale, og vide om restauranten har accepteret ens ordre, og til hvornår. Skal ikke kunne sige om hvordan kbh er, men her i Jylland plejer restauranternes egne hjemmesider virkelig at sucks, de er tit ikke opdateret, har oplevet flere gange de ikke ved man har bestilt, og tit med meget dodgy online betaling. Jo jo man kan ringe og bestille, men det er i 90% af tilfældene næsten ikke til at forstå dem der tager telefonen, og man aner ikke om de har forstået ens valg rigtigt, det kan være sprog vanskeligheder, eller generelt bare meget støj i baggrunden, eller kombination af begge, plus har oplevet de har prøvet at snyde med priserne når man kommer og henter maden, bevist eller ej. Så ville sku ønske de gik sammen i en branche forening, og fik stablet en "fælles" løsning op, som var billigere for dem alle, hvor det ikke ville koste dem hele overskuddet per ordre, ala wolt/JE/Hungry. Men personligt så jeg da hellere at restauranten tager den samme pris uanset hvem de sælger til, så må folk betale det, det koster wolt at bringe det ud oven i, i stedet for at restauranten skal give penge til wolt / Just Eat / Hungry, og lade det være tydeligt på regningen hvad der er hvad.
--
Sidst redigeret 02-10-2022 15:43
#3
Isaac R.
Elitebruger
02-10-2022 15:59

Rapporter til Admin
@Peter ja det er også rigtigt nok, det med at platformen dvs softwaren bag er en langt mere praktisk løsning for takeaway end at selve restauranten tager imod bestillingen, pga en masse sprogproblemer. Der er jo et stort marked for Takeaway det er slet ikke det. Men det skaber desværre også en masse problemer, de løsninger der er på markedet. Balancen er skæv så at sige, den tipper lidt for meget til udbringernes side. De udnytter deres markedsposition må man sige, eller bruger den. Det må man selv vurdere. Man kan desværre så også sige, at HVIS markedet er så dårligt, så skal man i den grad overveje før man starter en madlavnings-forretning/restaurant i feks Ålborg her og sikkert også i andre storbyer. Dem som så allerede er etableret de har et problem selvklart, nemlig at kunderne bliver fysisk væk.
--
#4
Fuller 8900
Monster Supporter
02-10-2022 19:41

Rapporter til Admin
Forstår og har aldrig forstået ideen med justeat og wolt.. Ring og bestil direkte ved dem som laver maden! Istedet for at sidde og bestille igennem et firma som wolt eller justeat, hvorfor skal de have penge for at lave en bestilling!? Har tit snakket med min kæreste som bruger begge dele i ny og næ, hvorfor hun ikke kan forstå det er bedre at købe DIREKTE ved dem som laver ens mad! Tænker bare folk mener alt skal klares fra en app.. Det er sørgeligt, især når man VED at de tager så meget af omsætningen fra dem som rent faktisk laver arbejdet og har udgiften til lokalerne og varmen.. Utroligt når man er på Mcd at der står 4 Wolt chaufføre derinde, hvem fanden gider at få leveret MCd mad, når man spiser derinde er maden "sørgelig" men når det bliver leveret er det nok ca 30 min siden maden er lavet.. Gad jeg sku ikke æde hehe. Har også tit set den samme chauffør stå og modtage 3 forskellige ordre, hvor den første måske er lagt i tasken 5-10 min før den sidste.. :|
--
#5
ToFFo
Guru
02-10-2022 19:59

Rapporter til Admin
Det er bare den vej det går i verden. Hvis det var ligeså let at bestille mad direkte hos restauranten fremfor via en service, så ville folk nok gøre det. Restauranterne ved udmærket godt hvad de går ind til.
--
Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0. Stats sidst opdateret d. 01/09-2021
#6
ToFFo
Guru
03-10-2022 00:02

Rapporter til Admin
Okay skulle lige se priserne I gennemset er jo vanvittigt! Men det burde stadig ikke komme som en overraskelse for de restauranter som vælger at tilmelde sig Wolt, hungry og justeat.
--
Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0. Stats sidst opdateret d. 01/09-2021
#7
Djon
Semi Supporter
03-10-2022 06:04

Rapporter til Admin
Jeg forstår ikke helt problematikken, i hvert fald her i Aalborg. 9 ud af 10 restauranter, der er på Wolt, tager 20-30% mere for deres mad, når det købes via Wolt, end hvis man køber det direkte hos restauranten. Det må da så udligne det ekstra gebyr, som Wolt opkræver af dem? Dem der bliver røvrendt mest, er da forbrugeren, som så både betaler overpris for maden OG skal betale for leveringen. Jeg bruger det i hvert fald kun, når de laver kampagner med heftige rabatter, for ellers er det jo alt alt for dyrt. Eksempel: Big Mac Menu på McDonalds 78 kr direkte 98 kr via Wolt. Ved ikke om folk ikke tænker over, at priserne er meget højere via Wolt? Men til en familie på 4 løber det dælme op i en grad, så man ikke gider bruge Wolt.
--
Sidst redigeret 03-10-2022 06:09
#8
kb-
Super Nørd
03-10-2022 09:49

Rapporter til Admin
#1 Det gør folk med børn der har haft en lang arbejdsdag, og måske stadig har en rapport der skal være færdig til i morgen tidlig. Med hensyn til sætningen "Dvs de kan ikke skaffe kunder selv, uden Wolt" så synes jeg det er meget sigende. Hvorfor holde liv i noget der ikke er rentabelt? Så må de jo blive noget bedre til at markedsføre sig selv eller betale til Wolt.
--
.

Opret svar til indlægget: Wolt og lign. Et stort problem for restau.

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE