Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Postdanmark kræver kreditkort informationer over t...

Af Gæst Master | 17-02-2017 13:46 | 1711 visninger | 18 svar, hop til seneste
Postdanmark / Postnord har en praksis hvor medarbejderne kræver kreditkort informationer inkl. kontrolcifre ud af kunder. Har andre oplevet det? Synes det virker lidt utroligt at det er en sikker praksis. Åbner op for massiv misbrug blandt medarbejder og virksomhed i sig selv.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#1
the688
Guru
17-02-2017 13:49

Rapporter til Admin
Hvad er det for en praksis? Hvornår forekommer den? Jeg er aldrig stødt på det. Men jeg har så heller ikke været i alle tænkelige situationer. Kunne du måske beskrive situationen lidt nærmere?
--
"ORK SATME!"
#2
Akasut
Semi Supporter
17-02-2017 13:54

Rapporter til Admin
Skal der stå telefon i overskriften? Jeg kender ingen scenarie hvor man skal have post DK i røret medmindre man skal brokke sig over noget. Lyder som noget scam fra folk de udgiver sig for at være Postnord.
--
#3
7430
Monster Supporter
17-02-2017 14:20

Rapporter til Admin
scam...
--
jep jep
#4
Master
Gæst
17-02-2017 14:33

Rapporter til Admin
Ser ud til den har spist overskiften lidt. Der skulle stå telefon :) Sagen er den, at en pakke er kommet forkert af sted (selv begået en fejl at vælge uden omdeling). Den skulle gerne ud til omdeling. Det tager Postdanmark en merpris på og den eneste måde man kan betale er over telefon med sine kreditkortinformationer. inkl. kontrolcifre Det valgte jeg dog at sige nej til, lidt hovedrystende - kan jo ikke vide om medarbejderen skriver det på en lille lap papir ved siden af. De fortæller dog folk 9 ud af 10 gange gladeligt giver dem informationen. Så nu går pakken tilbage igen, hvor jeg skal købe ny label og sende den igen. Det tiltrods for pakken sikkert kun er nogle få km fra dens mål på en pakkeshop. Det er da målbo arbejde der er til at føle på.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#5
FlyingHippo
Ultrabruger
17-02-2017 14:35

Rapporter til Admin
Jeg prøvede for ca 5 år siden da jeg var flyttet fra Skive til Kbh. at min nye telfon var blevet sendt til min adresse i Skive istedet for min nye i Kbh. Der ringede jeg til PostDK for at få dem til at omdirigere pakken. Det kunne de også sagtens men jeg skulle betale porto for pakken. Det foregik ved at jeg skulle give dem mine kortoplysninger over telefonen. Da jeg selv havde ringet dem op, vidste jeg jo, at det rent faktisk var PostDK, jeg havde i den anden ende. Derfor gik jeg med til det. Men potentielt kunne medarbejderen jo efterfølgende bruge mine kortoplysninger som de ville...
--
#6
Master
Gæst
17-02-2017 14:42

Rapporter til Admin
#5, lyder til det samme jeg har oplevet. I teorien kan det være en midlertidig medarbejder, der gerne vil have lidt økonomisk sikring. Han kan jo gemme informationerne i måneder og år, for herefter at tømme konti en efter en. Synes det er noget skræmmende at der ikke er alternative betalingsmuligheder.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#7
ToFFo
Guru
17-02-2017 14:45

Rapporter til Admin
Det kan godt være legit, men det betyder ikke at det er en god ide at gøre det. Måske er det almen praksis for virksomheden, men i disse svindler-tider, ved du ikke om medarbejderen skriver dine oplysninger ned, og sælger dem videre til tredjepart, for at undgå at blive busted selv. Don't do it. Det kan være de dækker deres underskud med dit kort :D
--
Nu uden signatur :O
#8
Splint
Elite Supporter
17-02-2017 14:53

Rapporter til Admin
Jeg havde ikke gjort det, det er helt sikkert...
--
https://egohumanisterne.dk[...]
#9
Lexio
Super Supporter
17-02-2017 15:27

Rapporter til Admin
Lyder godt noget shady. Om det er korrekt eller ej... dunno, men tankerne ledes da mere hen på noget scam. Ikke noget jeg ville gå med til.
--
We know the speed of light, but whats the speed of dark? i7-5930K @ 4,7 Ghz - 2xSLI GTX 980 Ti HYBRID - MSI X99A - 16GB Corsair 2666MHz
#10
Business
Mega Supporter
17-02-2017 15:48

Rapporter til Admin
Der hvor jeg arbejder, sidder kundeservice lige ved siden af. Det sker jævnligt, at kunder bliver bedt om at oplyse deres kort oplysninger. Det er hovedsageligt gamle som ikke selv kan finder ud af at gennemføre købet på hjemmesiden.
--
#11
skandshus
Elite Supporter
17-02-2017 16:27

Rapporter til Admin
#4 så du fortæller os at du har begået en fejl, og derefter ikke kan acceptere at de kan løse dit problem på DERES måde? hmm jamen så har du jo fundet løsningen? Du får pakken tilbage og du sender igen, og har dermed fået lært en livsvigtigt lektie :) Altid ordn dine ting selv, eller accepter at andre ordner det for dig, og dermed behøver du ikke gå på forum's for at brokke dig over at du er utilfreds med andre måder og ordne problemer du selv har forårsaget. Sådan :)
--
#12
Jim Night
Guru
17-02-2017 16:31

Rapporter til Admin
#0 Hvis du ved at det er postnord du har i røret (altså at du selv har ringet dem op), er du rimeligt godt dækket ind, hvis de vælger at misbruge dine kortoplysninger. Så længe de ikke får din pinkode, kan du få pengene retur ved misbrug. Jeg har flere gange oplyst mine kortoplysninger over tlf for at udnytte en ekstra rabat på færge- eller flybilletter. Det har aldrig givet problemer.
--
Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!! Se profil for specs
#13
Kristina
Korrekturlæser
17-02-2017 16:53

Rapporter til Admin
Jeg vil tro - uden jeg ved det - at hvis man udfordrede den juridisk, så ville den fremgangsmåde ikke gå an, hvis det er den eneste løsningsmulighed. Jeg vil tro, at man må sidestille kortoplysninger (inkl. tallene bag på kortet) med NEM-id, mv., som man altså heller ikke kan tvinge folk til at oplyse. Jeg kan godt forstå, at Post Nord gør det (fordi deres systemer og muligheder er tumpede og rigide), men det er ikke ensbetydende med, at man gerne må. Jeg ved tilfældigvis, og jeg kan ikke nævne navn på firmaet, at man i en stor privat virksomhed internt har sagt, at det er strengt forbudt at bede om kundens kortoplysninger over telefonen, fordi virksomheden kan komme klemme hvad det angår, og det er der nok en grund til. Men jeg kan godt forstå, at du ikke oplyste dine kortoplysninger i telefonen. Jeg ville også synes det var grænseoverskridende at gøre det og gør det kun i meget sjældne tilfælde.
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...]
#14
Master
Gæst
17-02-2017 17:25

Rapporter til Admin
#11, du må hellere læse igen. Det du nævner er ikke hvad problematikken går ud på ;) #12, jeg ved det faktisk ikke. Men hvis du forligger dit kort og efterfølgende finder det, er du ikke dækket ved misbrug for den der har skrevet tallene ned. Sådan er det i min bank. Så tænker princippet vel må være det samme når man frivilligt har givet alle informationerne der skal bruges.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#15
XsiX
Gigabruger
17-02-2017 21:39

Rapporter til Admin
Det er nu meget normal praksis, der er mange gange at det er sådan man betaler for noget, selvom at der klart er noget risiko ved det. Jeg har før betalt for hotel, oplevelser og andet sådan. Tror det er historisk set sådan at man altid gjorde engang, især i USA mener jeg stadig at man køber meget sådan.
--
Google er din ven
#16
ToFFo
Guru
17-02-2017 21:48

Rapporter til Admin
#10 - Det er venligt gjort, men det kan sagtens bide jer hårdt i røven, hvis det kommer ud til de forkerte personer, at jeres kundeservice spørger folk om deres kreditkort oplysninger. Det er der andre steder der direkte siger, at det må de ikke, af sikkerhedsmæssige årsager. Just in case.
--
Nu uden signatur :O
#17
Business
Mega Supporter
17-02-2017 23:10

Rapporter til Admin
#16 Jeg forstår heller ikke hvorfor praksis er sådan; Det er vel bedre at hjælpe kunden, så kunden selv kan gennemføre købet næste gang, og ikke bare ringer hver gang de mangler noget. Jeg er relativ ny i virksomheden, så det er ikke noget jeg blander mig i lige nu :)
--
#18
ToFFo
Guru
17-02-2017 23:25

Rapporter til Admin
#17 - I de fleste tilfælde er det også bedre at være en flue på væggen, hvis man gerne vil beholde sit job. Forbedringer, idéer og så videre skal man tit holde for sig selv, for det kan ende med at bide en i røven, at man vil hjælpe :P
--
Nu uden signatur :O

Opret svar til indlægget: Postdanmark kræver kreditkort informationer over t...

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE