Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Motorcykelkort eller ej

Af Superbruger vicskov | 16-03-2017 09:57 | 2998 visninger | 31 svar, hop til seneste
Hej Jeg er 17 år og ved at tage kørekort til bil, men jeg overvejer rigtig meget og starte på kort til motorcykel også, når jeg er færdig med bilkørekort. Jeg ved bare at jeg nok ikke kommer til og købe en motorcykel nu her, så jeg ved ikke om det er dumt allerede at tage kortet nu... Jeg har en knallert lige nu (Derbi senda) med gear, som jeg har kørt rigtig meget på de sidste par år. Så jeg ved godt hvordan det er med gear og alt det der ligesom på motorcykel. Jeg snakkede med min kørelære om det, og han synes jeg skulle vente til jeg skulle bruge kortet, fordi han var bange for at jeg kunne glemme det lidt, altså hvordan det er. Men synes da bare ikke rigtig lige det er noget man glemmer og har jo en del erfaring med gear og det der, og en Derbi Senda minder jo også en del mere om motorcykel/crosser end en scooter. Jeg har pengene til det, men jeg tror jeg ville have nemmere ved at bruge de 10k ca som det koster nu her, fremfor om 3-4 år hvor jeg højst sandsynligt har et noget strammere budget i og med jeg også nok skal flytte hjemmefra deromkring.. Håber i forstår mit spørgsmål :) Ville i tage det eller vente til i fik brug for det
--
Corsair 900D - I7 4770K - Msi Gtx 780Ti - Msi GD65-Z87 - Kingston HyperX 16 Gb.
#1
Padde80
Juniorbruger
16-03-2017 10:12

Rapporter til Admin
Hvis du alligevel ikke regner med at skulle køre motorcykel med det samme, så lad være med at tage det nu. Motorcykel kørekortet er delt op i 3 kategorier, A1, 18 år(lille mc, maks 125 cc), A2, 20 år (mellemstor MC, maks 48 hk) og A, 24 år(22 år i nogle tilfælde) (stor MC, ubegrænset). Din alder bestemmer hvornår du kan få kørekort til de forskellige kategorier. Når man tager MC kørekort og består, får man altså kun den til kategori som man har taget for. Så hvis du tager kørekortet nu, vil du tage det til A1, og du må kun køre lille mc, med maks 125 cc. Lad os så sige at du aldrig får brugt kørekortet og du nu står som 24 årig, og vil ud og køre mc, ja så skal du op til en ny køreprøve mv. for at få lov til at køre MC i en højere kategori, og det koster hurtigt 3-4.000 kr. for leje af MC, leje af kørelærer, gebyr til sagkyndig osv osv. Så overvej hvornår du reelt regner med at bruge dit kørekort, da det ellers vil være spild at tage til A1 nu, for så at skulle bruge tid og penge på at få A2/A senere hen. Jeg ville personligt vente til du finder det aktuelt, for når du først har lært at køre med gear så glemmer du det ikke på et par år. En helt anden sidebemærkning, så synes jeg personligt ikke det er værd at køre 125 cc mc, for de har virkelig ingen kræfter og det er sku lidt trist ikke at kunne overhale en lastbil på motorvejen! ps. Har selv A2 kørekort og regner med at tage til A her i sommer.
--
#2
vicskov
Superbruger
16-03-2017 10:25

Rapporter til Admin
#1 Var ikke helt klar over at det var så dyrt at "oprgadere" til A2 eller A Men kommer i hvert fald ikke til at købe en 125cc fordi det synes jeg også er for lidt, så kan jeg jo næsten ligeså godt bare tune min Derbi Senda lidt mere så den kan køre de 100 :)
--
Corsair 900D - I7 4770K - Msi Gtx 780Ti - Msi GD65-Z87 - Kingston HyperX 16 Gb.
#3
ramos
Giga Supporter
16-03-2017 10:28

Rapporter til Admin
Jeg vil anbefale at gøre det. En lille motorcykel koster heller ikke alverden, og kan være en fantastisk måde at komme rundt i byen på, når du muligvis skal studere om et par år. Mit motorcykelkørekort har givet mig langt flere glæder end jeg først antog da jeg tog det. Jeg troede det skulle være et "for sjov" kørekort og jeg ville bruge bilkørekortet meget mere, men MC blev faktisk min primære transportmiddel i hele min studietid. Jeg giver #1 ret i, at der ikke er meget go i en 125cc motorcykel, men når du kommer fra en 50cc knallert, er det da trods alt lidt sjovere og du kommer ud i den rigtige trafik, i stedet for at bøvle med cyklister (og du kan have en pige bagpå). Desuden kan det give adgang til at at få det store kørekort lidt hurtigere.
--
6800k | GA-X99-UD3 | 16gb | 2 x GTX 1080 G1 | Evo 850 1 TB | EVGA G2 750
#4
vicskov
Superbruger
16-03-2017 10:50

Rapporter til Admin
3# Ja jeg synes det er lidt svært, tænker det måske også lidt som et for sjovt kort, men det er vel egentligt billigere end at have en bil (tænker både forsikring osv.) Men du skriver det giver adgang til det store hurtigere, det står at man skal have min. 2 års erfaring fra a1, men erfaring, betyder det at man skal have ejet en motorcykel eller bare at man skal have haft kortet i 2 år?
--
Corsair 900D - I7 4770K - Msi Gtx 780Ti - Msi GD65-Z87 - Kingston HyperX 16 Gb.
#5
zaicrez
Supporter
16-03-2017 11:40

Rapporter til Admin
Hvis du ikke har i sinde at invistere i lille MC så vent. Hvis du har for øje at opnå retten til at føre MC som 22 årig, som #1 skriver - så gør det. Man glemmer aldrig hvordan man kører på en motorcykel - som om du tager det nu eller senere, er helt afgjort af hvad formålet er :)
--
g0t r00t?
#6
FlyingHippo
Monsterbruger
16-03-2017 12:46

Rapporter til Admin
Jeg fik mc-kortet sidste år, som 32 årig. Jeg fik til bil da jeg var 18. Jeg sidder bare og tripper for at få sat bilen i garagen, og få Mc'en ud istedet :D Jeg tvivler dog på at det ville være lige så fedt hvis jeg de første 2 år skulle køre på en 125cc. På den anden side: Hvis jeg havde fået en 700cc som 18-årig havde jeg slået mig selv ihjel for længst. Nu er jeg heldigvis blevet en del mere fornuftig, og har ikke travlt med at få mig selv slået ihjel. Så i din situation havde jeg nok ventet til jeg kunne få A2 eller A
--
#7
Lexio
Super Supporter
16-03-2017 13:00

Rapporter til Admin
Syntes det er spild at tid og penge at tage MC kort i din alder, du må alligevel kun køre en stor knallert (125cc). Det kan være fint nok, men det er røv KUN at have kort og mulighed for dette. Så skal man bare ud at tage kortet igen for at må køre noget større.
--
We know the speed of light, but whats the speed of dark? i7-5930K @ 4,7 Ghz - 2xSLI GTX 980 Ti HYBRID - MSI X99A - 16GB Corsair 2666MHz
#8
vicskov
Superbruger
16-03-2017 16:21

Rapporter til Admin
6# Sådan havde jeg det også lidt da jeg skulle hive Senda'en ud for første gang i år. Bruger den kun om sommeren også har jeg en gammel scooter til vinterbrug.. Men det er jo rigtig nok, tager man det som A1, så kommer der jo en ekstraudgift på de 2 gange hvor man skal opgradere, fremfor at vente til jeg er 24 også kan tage A med det samme
--
Corsair 900D - I7 4770K - Msi Gtx 780Ti - Msi GD65-Z87 - Kingston HyperX 16 Gb.
#9
Akasut
Super Supporter
16-03-2017 16:44

Rapporter til Admin
Tag kørekortet når du kan tage hele lortet på en gang. Det nye trappetrin system de har taget fra Tyskland er kun for at tjene $$. Det er ikke logisk på nogen måde, jeg tror det er EU der har skubbet det igennem i så mange lande som muligt, UK skulle også have det. Du er ikke engang 18år og selvfølgelig er det spændende og sjovt at få lov til at køre, men se nu tingene reelt an. Kommer du til at køre bil OG motorcykel om 1-2 år, kommer du til at eje begge ting? Har du råd, har du opbevarings-plads, har du råd til forsikringer? Der er mange overvejelser. Jeg smed selv 30K på brugt Kawasaki da jeg var 21 år og stadig kun havde mit midlertidige MC kørekort. Den blev solgt sidste sommer og jeg har måske kørt et par tusinde kilometer i alt gennem 6-7-8 år jeg har haft den. Den har bare stået opbevaret og trukket forsikringspenge og ejerafgift. Jeg var ung og der skulle leges fordi jeg kunne, men reelt set kom jeg aldrig til at bruge den da jeg havde bil der blev brugt istedet for. Før bil havde jeg scooter også som jeg var glad for, men you know, rust and danish weather and shit :S
--
#10
Jintao
Super Nørd
16-03-2017 16:50

Rapporter til Admin
#9 Jeg synes der er overflødig logik i ikke at stikke en 18 årig retten til at føre en 300 km/t dødsmaskine. De kan simpelthen ikke styre det, hvilket statistikken jo også hvert år viser. #0 en 125 cc er ikke så langsom som åbenbart ellers er den gængse opfattelse. Jeg havde taget A1, selvom det er dyrere i sidste ende.
--
Indholdet af dette indlæg er blevet redigeret af |Smash|.
#11
vicskov
Superbruger
16-03-2017 16:55

Rapporter til Admin
Ja jeg ser jo også både fordele og ulemper, nok flest ulemper fordi det er dyrt, og bliver dyrere end at vente.. Men jeg kan samtidig rigtig godt lide det, og jeg er sikker på at havde jeg både bil og MC i garagen, så havde jeg klart taget MC alle de dage hvor vejret er godt og man ikke skal andre ting en bare fra A til B. Men det er nok mest fordi det er dyrt med både bil og motorcykel, men også en lille smule upraktisk med motorcykel kun..
--
Corsair 900D - I7 4770K - Msi Gtx 780Ti - Msi GD65-Z87 - Kingston HyperX 16 Gb.
#12
Kaasje
Guru
16-03-2017 17:24

Rapporter til Admin
#10 Frem med kildeangivelserne. Hvilke statistikker? Ulykkesatstistikkerne for MC (af dem der bliver vist frem i skræmmekampagnerne) er fra 1970. Så kan det godt være at jeg er super dum her, og slet ikke ved lige så meget om motorcykler og den virkelige verden som vores kloge politkere, der hjernevasker borgerne. Men, er sikkerheden ikke gået lidt op siden 1970? Har vi ikke fået ting som ABS og alverdens elektroniske hjælpegenstande? Er antallet af døde på MC stadig ikke en 10' del af dræbte billister? De fleste MC'er købt af unge rangere med en tophastighed på 200. Hvilket jeg er helt enig om er mere end rigeligt. Heldigvis bruger vi ikke så meget tid deroppe. De fleste førstegangsmaskiner er faktisk 250cc-500cc'er. De har en endnu lavere tophastighed. Maskiner der kan kører 300km/t koster derefter. Unge på 18 år kan istedet købe en lamborghini og kører 300km/t i den. Men det er helt fint? Men det er også ligemeget, det er ikke hastighed der dræber, det er føreren. 125cc slår lige så nemt ihjel. Du kan ikke bruge uvidenhed som fakta. Så ender du ligesom folketinget, der stemmer på forslag de end ikke har læst op på. #9 Reglerne er sådan i næsten hele EU. Den eneste forskel er at vi er det eneste land som ikke tillader 16-årige på 125cc maskiner. Det går fint i resten af EU. Det meste af resten af verden har langt bedre infrastruktur end vi har, fordi vi har låst os fast med skyklapper på resultater der i år er 47 år gamle. Det største problem vi har er at vi indfører regler som vi ikke er helt sikre på, og håber bare at landet selv finder ud af resten. Som resultat har selv kørerlærerene problemer med dem. Men det er fint, hellere absurd dyr offentlig transport og ligeså dyr og forurenene biler som snart fylder landet op, istedet for at fokusere på let trafik, der sparer på afgifter, letter trafikken, er billigere, forurener mindre.. "Det jo faaarligt og heeel' galmatias"
--
*(Foreveralone face)* Ultimate goal: More bacon! And cola. Thats it. Oh, and Cocio. OOOH, and potato chips.
--
Sidst redigeret 16-03-2017 17:27
#13
FlyingHippo
Monsterbruger
16-03-2017 17:56

Rapporter til Admin
#12 nu kan jeg kun tale for mig selv men jeg kørte fandme som en abe i bil de første par år. Som sagt længere oppe havde jeg sku fået mig selv eller andre slået ihjel hvis jeg havde fået mc som 18 årig. På et træf sidste år mødte jeg en gut i starten af 20'erne, der havde en Hayabusa. Og han skulle selvfølgeligt teste om den nu også kunne køre de 300. Så viste han den video han havde optaget fra sit gopro. Han kører ud ad en lang lige landevej, og 1-2 sekunder efter han rammer 300 begynder han at slingre, og ryger ud på marken. Ved et mirakel var det en HELT flad græsmark uden nogen buske eller noget som helst, så han præsterer at få den ned omkring 50 inden han vælter. Han slipper uskadt og cyklen havde kun fået et par ridser. Han virker overhovedet ikke berørt af at det nærmest var et mirakel at han overlevede. Og ved siden af ham sad hans 18 årige kæreste, som var igang med at tage sit mc kort. Og hun skulle helt klart også have en Hayabusa....
--
#14
madssiig
Maxi Supporter
16-03-2017 18:06

Rapporter til Admin
Som jeg ser det, er der to muligheder, enten tager du det med det samme, ellers venter du til efter 24, da det ikke kan svare sig, at hoppe ind midt i det hele pga erfarings kravet. En opgraderings pakke koster typisk 2000, men kan gøres billigere hvis man føler sig stærk og ikke behøver repetition af div manøvre osv. Det første a1, er lige småt nok, men a2 kan man helt sikkert have det meget sjovt på. Jeg har haft en masse forskellige maskiner gennem tiden, dog aldrig nogen under 70 hk, og kørte for det meste 10000-15000 om året, men da jeg er blevet ældre og kedeligere, køre jeg ikke så meget i regnvejr mere :) #10 Så du syntes det er overflødig logik, ikke at give 18 årige adgang til 300 kmt maskiner(hvilket de sjældent har råd til, eller vælger at købe, da sådan en fart på to hjul hvor man ikke er lukket inde, er meget overvældende) som sjældent yder personskade eller involvere andre i uheld, og når det sker, er det ofte pga at de andre involveret ikke har overholdt sin vigepligt, yd og mere som #12 skriver, er de 18 årige ikke dem der med størst sandsynlighed slår sig ihjel, faktisk lige omvendt. Men det er okay at give en 18 årig adgang til en bil med 1000 hk, hvor personskade på andre sker ofte, og ofte med høje konsekvenser. Og hvad med traktorer, som må køres af en 16 årig, med meget lidt træning og erfaring, uden kraft eller vægt begrænsning, ned gennem byen.
--
#15
madssiig
Maxi Supporter
16-03-2017 18:15

Rapporter til Admin
#13 Du kan ikke sammenligne at køre bil og mc, i bil føler man sig uskadelig, det gør man bestemt ikke på mc, det tager noget tid, tror først det var da jeg blev 24, jeg prøvede alt min gsxr 750 kunne. Ang din historie, så er det en meget god historie, men så er det vist også det. Er selv stået af et par gange, mest fordi der er nogle bilister der tror man kan smide sand over det hele, og en gang, fordi jeg havde undervurderet et sving, og kørte ud på en mark med 80, og der kunne jeg ikke holde den pga ujævnheder, ud den var ikke slem, har spillet fodboldt på noget der var værre. Der vil altid være nogen som bliver alt for modige, og det går oftest galt for dem, men der er også nogen der dør af at grille der hjemme,
--
#16
Akasut
Super Supporter
16-03-2017 18:34

Rapporter til Admin
Desværre er det ligeså hjernedød logik at antage at en vis aldersgrænse er et udtryk for reel MC kørsels erfaring. Eller besiddelse af et stykke plastik i pungen gennem flere år er lige med erfaring. En 24 årig kan være ligeså så uerfaren som en 18 årig, 6 års aldersforskel gør intet hvis begge har lyst til at dræbe sig selv. Hele den argumentation er ligeså meget værd som mit 2-lags toiletpapir rulle. Enig med #12 Der er noget galt med mentaliteten af fodgængere og billister i trafikken. Det er sq næsten lige meget hvilket 2-hjulet køretøj man kommer på, så får man altid "jeg så dig ikke komme" i hovedet efter sammenstød. Cykel, scooter, motorcykel - enten selv prøvet det eller har bekendte der har.
--
#17
Kaasje
Guru
16-03-2017 18:53

Rapporter til Admin
#13 Der er 3 ting i vejen med den unge gut. Du skal være 24 (medmindre du har haft kortet i 4 år, og opgraderet ved prøvet 2 gange) for at køre på en Hayabusa. En billig brugt Hayabusa koster 80.000kr, og hvis han ville teste 300km/t på den, ville han også købe en hurtig bil og køre 250km/t på den. Slutresultatet er det samme. Eller, der er "mindre" skade på andre ting end sig selv, på en mc, hvorimod en bil tager det hele med sig. Og - Hvis du kører 300km/t af en landevej og rammer en mark, med lad os sige 250km/t, så ryger du af. Så er den ikke længere. Chancerne for at en ung uerfaren, fartglad gut i starten af tyverne, uden gyldigt kørekort til sin Hayabusa kender teknikken til at håndtere slingren ved 300km/t, samt sikker nedbremsning på græs er lig 0. Det er hans egen skyld. ikke reglerne. Han ville gøre det igen, uanset om reglerne hed ubegrænset som 18årig, eller ubegrænset som 30 årig. Men det er egentlig også ligemeget, jeg forstår din pointe, og det er respektabelt at du indser at du ikke klarer dig særlig godt med fart mellem benene. Dem er der heldigvis flere af end du tror. Det er bare så ufatteligt vigtigt at vi ikke danner vores "fakta" på historier delt fra den lokale pølsevogn, eller generel uvidenhed.
--
*(Foreveralone face)* Ultimate goal: More bacon! And cola. Thats it. Oh, and Cocio. OOOH, and potato chips.
--
Sidst redigeret 16-03-2017 18:54
#18
Rune
Gæst
16-03-2017 19:26

Rapporter til Admin
Ja hvis du gerne vil komme til skade så er motorcykel en god ide.. Har mistet 4 venner på den måde og 2 andre sidder i kørestol for livet, lam fra ryg og ned pga motorcykel ulykkker. Skal ALDRIG have sådan noget. Om sommeren er der nærmest motorcykel uheld dagligt hvor folk dør eller bliver invalideret på motorcykel. Så tænk dig om! Selvom du kører perfekt, så er en sovende billist alt der skal til før dit liv ender eller du bliver invalideret og dem er der MANGE AF skulle jeg hilse og sige, det hjælper nok heller ikke på det at de har afskaffet alderen for hvor tit kørekort skal fornyes, nu er det op til deres egen læge at tage kortet.. Flot siger jeg bare 3 af mine venner som mistede livet blev kørt ned af pensionister på 85 i højresvingsulykker
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#19
Kaasje
Guru
16-03-2017 19:34

Rapporter til Admin
#18 Wow. Sikke nogle.. uheldige.. Venner du har haft dig. Størstedelen af ulykker kan dog forebygges. Det er derfor man lærer at positionere sig som en bil, og være vågen under hele turen. Hvordan kom 3 af dine venner til skade i højresvingsulykker? Det er primært knallerter og cyklister man ser involveret i dem. Motorcykler hører ikke til i cykelsporet. Jeg tør godt sige at jeg kender et par stykker eller mange der kører mc. Jo, man vælter fra tid til anden, det hører til, men ellers har jeg kun oplevet en miste livet på MC. Der var årsagen en påvirket billist der kørte op i bagenden på ham og hev ham langs jorden. Med den fart kunne det lige så godt have været en bil. Eller en fodgænger. Ellers er der sgu' mange der har kørt i alt fra 20-50år, mange endda, uden et eneste styrt. - Og så skal jeg nok lade være med at spørge ind til kilderne på de "daglige drab/invalideringer" ;-) #20 Bed ham smække den på YouTube. Han kan ihvertfald score en 30-40.000kr med det antal visninger den video vil give. :-)
--
*(Foreveralone face)* Ultimate goal: More bacon! And cola. Thats it. Oh, and Cocio. OOOH, and potato chips.
--
Sidst redigeret 16-03-2017 19:36
#20
FlyingHippo
Monsterbruger
16-03-2017 19:35

Rapporter til Admin
#15 og #17 Om i vil tro på mig er helt op til jer, men jeg så videoen og efter styrtet tager han han hjelmen af og man kan se det er ham. Jeg så ham også køre på en Hayabusa til træffet. Som skrevet længere oppe kører jeg selv MC og har intet imod andre MC-ryttere på nær dem der kører med hovedet under armen. Men det gælder ligeså meget dem der gør det i bil
--
#21
TroelsTraels
Gæst
16-03-2017 19:46

Rapporter til Admin
Køb en puch maxi med mælkekasse bagpå i stedet for
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#22
madssiig
Maxi Supporter
18-03-2017 02:55

Rapporter til Admin
#18 Og hvor mange bil uheld tror du der er om året? Og hvor mange bliver slået ihjel i bil, hvor de ikke selv er skyld i det? At dine venner enten har været uheldige eller dumme, hvor det sidste lyder mest sandsynligt, betyder jo ikke at alle andre også vil være det, hvis man som den mindste i trafikken holder på sin ret, ja så kan man komme til skade, og køre man mc, og forventer at bilen over holder sin vigepligt, og ikke tænker det mindste over det, ja så kommer man nok også tilskade på et tidspunkt, men tænker man sig bare lidt om, så er det faktisk ikke så farligt, lige som så meget andet, som virker totalt sindssygt, for folk som ikke aner en skid om det. Jeg er ved at brækker mig over folk som sakker om at de bare elsker fart og vil slå sig ihjel med det samme, så derfor har de aldrig prøvet at køre mc, kom igen når i har kørt 200 uden kåbe, for så har piben helt sikkert fået en anden lyd. Der var engang en klog mand der sagde: don't talk about shit, you don't know shit about. Og syntes der er alt for mange der er hoppet på snakken, for det første, uden at det havde nogen relevans for spørgsmålet, og for det andet, uden at vide noget som helst om, hvad de snakker om, men bare har set, hørt eller kendt nogen, der kom tilskade.
--
Sidst redigeret 18-03-2017 02:58
#23
yoshi
Monsterbruger
18-03-2017 14:42

Rapporter til Admin
#0 Hvis det passer, at man skal op til ny køreprøve for at opgradere sit kort til en større kategori, når man fylder 24 og betale en mindre formue igen, så ville jeg helt klart vente hvis jeg var dig. Det bliver lynene hurtig rigtigt kedeligt, at køre på de små maskiner og du skal hele tiden gi' dem godt med æde, for at følge med på motorvejen. Du kan ikke lave de små sjove overhalinger og nyde den kraftige acceleration, som for mig er en stor fornøjelse ved at køre mc. Det kan godt være, at du nu når du kører knallert tænker, at 125 er da meget i forhold til min lille 50cc'er ( hvis du da ikke ha pillet ved den ;-) ) men ude på vejen er sådan en 125'er squ lidt død i sværende. Så mit råd er som sagt: Vent! Og held og lykke med kørekortet :)
--
#24
PoloDude
Guru
18-03-2017 14:57

Rapporter til Admin
Som andre er inde på, vent med kortet da du alligevel tager et kort til 125cc og da du alligevel ikke skal køre MC nu, så er det spild af tid/penge. Vent til du kan tage det lidt større MC kort. Som du selv er inde på, så kender du allerede til at køre med gear og kobling, så det bliver rigtig nemt for dig at køre MC. Jeg gik selv fra en Puch 3-gears (ja, jeg er en gammel stodder), og direkte over på en 500cc. Det var der ingen ben i. :-)
--
i5-4690K, 16GB ram, GTX1070.
#25
Gea200x
Supporter Aspirant
18-03-2017 18:35

Rapporter til Admin
Hvis du ikke ved om du kommer til at købe mc endnu, så ville jeg personligt vente til at jeg kunne tage A2(20år) og tage det så tidligt som muligt, og opgradere via en praktisk prøve til kategori A(22år). Derved ville du kunne få det "største" mc kort hurtigst. Det koster ca. 2000-2500kr at aflægge praktisk prøve. Derudover, kan du overveje at købe den billigeste og mindste MC, forsikre den, bare for at få anciennitet, såfremt du ikke får bil i eget navn. Mange gange kan du trække MC ancienniten med over på bil senere hen, eller omvendt. Derudover afhængig af hvilken klasse MC du gerne vil have når du får dit kategori A kort, er det en fordel hos nogle selskaber at du har haft MC i eget navn X-antal år. Det er f.eks. ved Superbikes. Typiske R modellerne.
--
#26
spangsbjerg
Elitebruger
18-03-2017 18:37

Rapporter til Admin
Jeg gav 1600 for 1 x køretime + praktisk prøve fra A2 til A, så det behøver ikke være vanvittig dyrt. Det er en sjov hobby, og hvis du godt kan lide friheden ved Scooter(Derbi Senda) så tror jeg også du vil være vild med det på motorcykel. GO' aften
--
#27
Kaasje
Guru
18-03-2017 18:50

Rapporter til Admin
#25 Du kan kun tage A2 som 20-årig, hvis du har haft A1 i 2 år. Dvs. han skal vente til han bliver 22 hvis han vil direkte på A2 kortet.
--
*(Foreveralone face)* Ultimate goal: More bacon! And cola. Thats it. Oh, and Cocio. OOOH, and potato chips.
#28
Gea200x
Supporter Aspirant
18-03-2017 18:57

Rapporter til Admin
#27 Det passer ikke. Man kan tage A2 som 20årig som jeg har skrevet, og opgradere til A efter 2 år med A2 kørekort. A1 har ingen påvirkning på A2 eller A. Man kan dog godt gå fra A1 -> A2 via praktisk prøve, som A2 -> A.
--
#29
Kaasje
Guru
18-03-2017 19:03

Rapporter til Admin
#28 Du har helt ret, jeg huskede forkert. -Dog en skam at man ikke kan gå direkte fra A1 til A, selvom man har 2-4 års erfaring..
--
*(Foreveralone face)* Ultimate goal: More bacon! And cola. Thats it. Oh, and Cocio. OOOH, and potato chips.
--
Sidst redigeret 18-03-2017 19:04
#30
vicskov
Superbruger
18-03-2017 20:47

Rapporter til Admin
Tænker også jeg venter, det ville nok være dumt i og med det bliver dyrere, og jeg kommer 99% sikkert ikke til at købe mc på nuværende tidspunkt... #29 Så vil det sige at hvis man tager a1 nu, som 18 årig, så kan man ikke opgradere direkte til A når man er 24? Så skal man både igennem prøve til a2 og a? Eller er det forkert? :-)
--
Corsair 900D - I7 4770K - Msi Gtx 780Ti - Msi GD65-Z87 - Kingston HyperX 16 Gb.
#31
Kaasje
Guru
18-03-2017 23:49

Rapporter til Admin
#3 Ja, man skal have haft A2 i 2 år, for at kunne opgradere til A. Dumt system.
--
*(Foreveralone face)* Ultimate goal: More bacon! And cola. Thats it. Oh, and Cocio. OOOH, and potato chips.

Opret svar til indlægget: Motorcykelkort eller ej

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE