Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

Dronetråden!

Af Maxi Nørd kvist1992 | 18-06-2017 22:21 | 984 visninger | 13 svar, hop til seneste
Hejsa! Nå! Nu tænker jeg næsten det er på tide med sådan en tråd her! Navnligt fordi jeg endnu ikke har set nogen lign. florere her i forum! Først så et par relevante links! - Regler og bekendtgørelser http://www.trafikstyrelsen.dk[...] https://www.trafikstyrelsen.dk[...] - FB grupper https://www.facebook.com[...] (skal ansøges) https://www.facebook.com[...] (offentlig) - Kursussteder: http://droner.dk[...] https://mydroneacademy.com[...] - Steder at handle: http://droner.dk[...] https://dandrone.dk[...] https://dronebutikken.dk[...] - Gode hjemmesider http://zzz42drone.naviair.dk[...] https://www.uavforecast.com[...] Droner er jo et nyt begreb, alt fald hvis man anskuer det fra en relativ synsvinkel. Det er ikke mange år siden DJI kom frem med deres første Phantom, det skete sådan set på samme tid som Apple smed deres iPhone 5 på markedet. DJI er blevet droners svar på Apple, dog med nogle lidt mere "realistiske" priser for os dødelige. Alt fald så længe man holder sig til deres "mindre" Phantom, Mavic og nu den nye Spark. Nu tænker du måske at jeg bør brændes på et bål for at sammenligne DJI med Apple, men ikke destro mindre er det så tæt på sandheden som vi kommer. DJI har netop smidt deres lille ny SPARK på markedet. En mikrodrone* (300 gr., klassificeres i Danmark som en drone på 250gr) SPARK er en hidsig lille fætter. Det er en hypermoderne drone, ja faktisk DJIs mest avancerede til dato, og så kan den tages med i lommen, landes i din håndflade, og bruges som flyvende selfiestang! Mulighederne vil ingen ende tage. Og så alligevel. For den kan nemlig kun benyttes uden for bymæssig bebyggelse og kun med en gyldig ansvarsforsikring fra 1. juli 2017. (ny lov der netop er vedtaget) Nu arbejder jeg selv som professionel droneoperatør og er uddannet i at håndtere droner på op til 25 kg. inkl. redundans, som giver mig mulighed for at flyve over mennesker, som giver deres samtykke. Men! Nu er verden skruet således sammen, at det kun er et fåtal som rent faktisk er uddannet til at flyve med droner, dermed ikke sagt at alle ikke kan. For det kan alle. DJI har gjort det ekstremt let for selv den grønnest amatør at håndtere et af disse nye vidundere ! Alle skal ej heller fratages retten til at flyve med droner, men forståelsen af en drone som værende et stykke legetøj er ikke korrekt. En drone er en drone, som er et mindre, ubemandet luftfartøj, der ved forkert brug kan forvolde grimme skader på mennesker, såvel som genstande. Med et gyldigt dronebevis kan man flyve i bymæssigt område eller bebyggelse om man vil, og her tæller de parker byen byder på altså også! Alt inden for byskiltet skal tages med ! Der findes 3 typer bevis samt et par tillæg. KAT 1A = Op til 1,5 kg. (Mavic, Spark, Phantom) KAT 1B = Op til 7 kg. (Inspire 1, 2, Matrice 100) KAT 2 = Op til 25 kg. (Matrice 600/Pro, S1000/+/Premium) Flyvning i by kræver uanset hvad et dronebevis samt et CVR nummer, så den slags er som det ser ud nu kun forbeholdt de erhvervsdrivende, men hvordan mon fremtidne kan se ud ? Hvilken vej skal vi gå? Hvordan skal lovgivningen skrues sammen? Skal alle have lov at flyve hvor det passer dem? Hvad med de private? Kan vi overhovedet stoppe udviklingen?* (droner bliver allemands eje) Håber ovenstående giver grobund for lidt sund debat! Ellers tænker jeg også tråden kan bruges til vidensdeling, samt spørgsmål til regler, hvor jeg meget gerne står klar til at svare på stort som småt! - Lidt Youtube: https://www.youtube.com[...] (Matrice 600) https://www.youtube.com[...] (Spark) https://www.youtube.com[...] (Mavic) https://www.youtube.com[...] (Phantom 4 Pro) https://www.youtube.com[...] (Inspire 2) Der findes mange flere end ovenstående! Selv flyver min virksomhed med en DJI Matrice 600 samt en Phantom 4 Standard til mindre opgaver. Matricen er naturligvis udstyret med et DJI Zenmuse X5. Til at styre og forsyne herligheden har vi 18 stk. batterier, 2 controllere, 2 iPads med LTE. Den ene controller til dronen, den anden til kameraet! Jeg har skrevet nok nu! Håber mit bidrag kan bruges! :) //Thomas
--
#1
fuerzzz
Gæst
18-06-2017 22:45

Rapporter til Admin
Synes bestemt ikke de skulle være tilladt i byerne, heller ikke for proffer. Jeg har fløjet "alm modelfly" i mere end 20 år, og der er altså en grund til at man kun gøre det over åbne marker eller en dertil beregnet flyveplads. Er muligt en drone er nemmere at styre for begyndere, men de kommer også ned når det er er mere dut på batterierne, uanset om man er et sikkert sted at lande eller over en menneskemængde.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#2
kvist1992
Maxi Nørd
18-06-2017 23:12

Rapporter til Admin
#1 - Dejligt med lidt respons! Hvorfor skal os der flyver professionelt ikke have adgang til at flyve i byerne? Vi flyver bestemt ikke for sjov, men med et reelt formål. Mange typer opgaver kan jo løses ved hjælp af droner! :)
--
#3
fuerzzz
Gæst
18-06-2017 23:43

Rapporter til Admin
#2 Ja droner er da velegnede til mange ting. Men ikke til at overflyve menneskemængder, fx på en fetival eller andet sted med mange mennesker (som der jo generelt er i byer). Selv de dyre droner kan trods alt falde ned. Ligesom store passagerfly kan ;)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#4
kreutzer
Monsterbruger
19-06-2017 09:12

Rapporter til Admin
#3 Må proffesionelle så heller ikke flyve passagerfly?
--
#5
Chucara
Super Nørd
19-06-2017 09:40

Rapporter til Admin
#4: Det er et ret dårligt eksempel, da man netop leder fly udenom bebyggede områder hvor det er muligt. :)
--
ASUS Z270 TUF Mk1 | 7700K | GTX 970 | 32GB 3000MHz | Fractal Define R5 | Samsung 960 EVO 1TB | PG279Q | 2xU2715H
#6
Romaniuz
Junior Supporter
19-06-2017 10:34

Rapporter til Admin
Jeg har købt http://www.gearbest.com[...] som en billig mulighed for at lege lidt med at flyve. Overvejer ikke at gøre med ud af det, andet end det kunne være sjovt at have og prøve at flyve med drone. Selvom den sikkert falder uden for dronekategorien af jer mere professionelle ;-) Jeg købte min fra deres EU lager, således jeg slap for moms :-)
--
You get more of what you want with a kind word and a gun than you can get with just a kind word - Al Capone -
#7
Kjeldsen
Elite Supporter
19-06-2017 12:15

Rapporter til Admin
Hvad er det mest fornuftige køb, ift. pris-/kvalitet, hvis man ønsker at optage efter en forudprogrammeret rute i fornuftig HD-kvalitet?
--
#8
KristianSlot
Maxi Nørd
19-06-2017 12:36

Rapporter til Admin
Min kæreste har for et stykke tid siden købt en Mavic Pro drone, som (Når vi når til slutningen af Juli) skal tages med til Bali. Indtil da øves der på livet løs på landet. Fantastisk drone til en fin pris (Hun gav 8300, Power har den vidst til 7999 nu).
--
I5 [email protected],5 Ghz, ASUS 670 DCII, Corsair CX750, Corsair Vengeance 1600 Mhz, Corsair 750D, ASUS P8Z77 V-LE Plus, Samsung 830 128 GB, Swifttech H220
#9
KristianSlot
Maxi Nørd
19-06-2017 12:42

Rapporter til Admin
Jeg synes på nogle punkter, at lovgivningen er helt fin, men på andre punkter synes jeg, at der burde være en anden lovgivning. I bymæssig bebyggelse synes jeg, at det er fint, at det kun er folk med droneførerbevis, som må flyve med dem. Dog er jeg uening i, at du nævner, at man er "uddannet" til at flyve med drone. Det er vidst, såvidt jeg ved, ikke en uddannelse, men mere et kursus, der giver dig lov til at flyve med den :) Når det er sagt er et dronebevis godt nok dyrt.... 8495 kr. og så skal man have lige så mange lektioner som til et normalt kørekort i en bil.... Som vel og mærke er en dødsmaskine, der kan køre 200 km/t og vejer op til 3000 kg... Små droner, op til 2 kg, eller 1,5 eller hvad det nu er, burde have en eller anden særkategori. En lovpligtig praktisk og teoretisk test, men ikke nødvendigvis 22,5 lektioner á 60 minutter... Jeg siger ikke, at en drone ikke kan være farlig i de forkerte hænder, men mere, at den på MANGE punkter er mere sikker og kan forvolde mindre skade end en personbil, hvorfor lovgivningen ikke bør være så stram. Det eneste, der sker ved at have en stram lovgivning er, at folk bryder den alligevel, fordi "Det jo bare er en drone". Jeg har set mange flyve med én i et par boligkvarterer. Hvis nu man lempede loven en smule og stadig havde nogle sikkerhedsforanstaltninger, såsom teoriprøve og praktisk prøve, kunne det ske, at flere ville tage prøverne.
--
I5 [email protected],5 Ghz, ASUS 670 DCII, Corsair CX750, Corsair Vengeance 1600 Mhz, Corsair 750D, ASUS P8Z77 V-LE Plus, Samsung 830 128 GB, Swifttech H220
--
Sidst redigeret 19-06-2017 12:45
#10
ReneSDK
Guru
19-06-2017 12:44

Rapporter til Admin
Det eneste jeg ved om droner er at DJI's butik ved søerne i København indtil flere gange har fået smadret ruder og muligvis fået stjålet droner et par gange. Ud over det er det ikke noget jeg personligt har undersøgt alt for meget fordi jeg bor et sted hvor jeg skal køre relativt langt før jeg ville kunne flyve med en.
--
FFHAU! This is 2017, "I'm not good with computers" is no longer a valid excuse.
#11
Mads
Gæst
19-06-2017 12:44

Rapporter til Admin
Smid www.fpvgear.dk[...] på listen over steder at handle.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#12
ToFFo
Guru
19-06-2017 21:05

Rapporter til Admin
Lækkert med en dronetråd, og herlige links samlet et sted. Thumbs up for det. Men god damn, 9000+kr for et dronebevis? Og deres "her må du flyve" kort virker ikke. Så kender man det offentlige.
--
Nu uden signatur :O
--
Sidst redigeret 19-06-2017 21:10
#13
kvist1992
Maxi Nørd
19-06-2017 23:50

Rapporter til Admin
#12 - Godt at høre trådne kan bruges! Beviset koster 10k ca. inkl. KAT2 dispensation. Samt redundans. Dertil skal du lægge en drone samt tilbehør for 100.000 oveni... :(
--

Opret svar til indlægget: Dronetråden!


Dit navn:

Din e-mail adresse:


Indholdet fra billedet:
Dit svar: