Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Elgig. Har jeg en sag? Bærbar til 1300kr

Af Bruger Aspirant Isaac Ra. | 15-03-2018 10:32 | 2786 visninger | 35 svar, hop til seneste
Sagen er den at jeg lige pludselig og det kom virkelig lige pludselig fik grå skærm på min bærbare lenovo ideapad 100S til en købspris på 1300kr i maj 2017. Det skete for 3 uger siden cirka. Som om et eller andet var stået helt af, det var sådan en form for grafik på skærmen der indikerer at et eller andet virkelig er helt kaput feks grafikkortet. Den starter op men kommer aldrig i nærheden af en bootskærm osv. Så den er død grafisk set. Jeg indleverer den til ELgiganten i den tro at garantien dækker. Jeg får billede fra værkstedet i Sverige, hvor de sender den ind til åbenbart, og jeg kan rigtigt nok se grafikfejlen på et billede de tager af den i brug MEN der er også kommet en fejl en lilla skærmfejl der indikerer at et eller andet fysisk bag skærmen er trykket ind eller ødelagt. Det var der på intet tidspunkt da jeg indleverede den og har vidner på dette. Desværre dum som jeg var tog jeg ikke billeder. Man lærer af sine fejl. Okay så det korte af det lange er at de viser mig en ny fejl på skærmen, der klart indikerer fysisk overlast, og det er også deres begrundelse for at de ikke vil erstatte den. De skriver at en ny skærm vil koste 1400kr og at jeg selv skal betale for det, og det "forslag" siger jeg nej tak til. Nu har jeg fået den retur og jeg kan konstatere at den nye fejl stadigvæk er til stede, men det var der bestemt ikke da jeg sendte den i til butikken som sendte den videre til værksted. Okay så hvad kan jeg gøre retsmæssigt? Kan det betale sig at køre en retsag af nogen art for en værdi af 1300kr? Den altafgørende fejl er opstået fra da min far indleverer den hos Elgiganten til værkstedet sender mig billedet.
--
#1
Benjiii
Ultra Nørd
15-03-2018 10:35

Rapporter til Admin
Tror ikke der så meget at gøre hvis du ikke kan bevise det. - desværre
--
+31/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere)
#2
bornholmeren92
Bruger
15-03-2018 10:40

Rapporter til Admin
#0 Uden billeder vil jeg umiddelbart mene at du er rigtig dårligt stillet.. Desværre :/
--
Twitch: http://www.twitch.tv[...]
#3
Jackson3012
Supporter Aspirant
15-03-2018 10:47

Rapporter til Admin
Del det alle steder på de sociale medier. Facebook. Trustpilot. Etc. Det hjælper nogengange havde en ven hvis lillebror købte en stjålet bærbar hos elgiganten. Fatter ikke hvordan det har kunne ske. Men den er god nok
--
#4
torstenhr
Maxi Supporter
15-03-2018 10:57

Rapporter til Admin
#3 - Ret nemt det kan ske. Maskinen bliver købt af kunde 1. Kunde 1 anmelder den som stjålet 5 dage efter købet og sender kvitteringen til forsikringen. Kunde 1 går nu ned i Elgiganten og får pengene retur for maskinen og siger, at han har mistet kvitteringen - de finder den i systemet og giver ham pengene tilbage. Maskinen bliver nu udstillet som en demomodel i Elgiganten, og kunde 2 køber en stjålet PC.
--
#5
HvidtfeldtD
Supporter
15-03-2018 11:00

Rapporter til Admin
Kan kun sige hvad de andre siger, uden billeder eller noget på skrift så er dig dårligt stillet Tror ikke du vinder den uanset hvad, du kan prøve og give den gas som #3 siger. Men det er også værd at overveje, hvor meget man vil gå igennem for en brugt bærbar til 1300 kr :) Jeg er altid skeptisk, så billeder af alt og evt noget på skrift fra butikken, hvor de også kan se standen inden man sender noget ind.
--
#6
Karanka
Gigabruger
15-03-2018 11:00

Rapporter til Admin
0# Nej du har ingen sag. Du har bevis byrden, så hvis ikke du har billeder af produktet taget da du sendte det ind, som tydelig indikere at der ikke er fejl på, kan du ikke rigtig stille noget op. Af selv samme årsag, tager jeg altid billeder af mit elektronik inden jeg sender det til reparation. 3#, jeg kan ikke se hvorfor det skal hjælpe og sprede lort om dem ude på nettet, for noget som potentielt ikke er deres skyld. Du ved jo ikke om OP selv har tabt computeren, lagt en kuglepen på keyboarded eller lign. som er skyld i fejlen.
--
#7
Isaac Ra.
Bruger Aspirant
15-03-2018 11:40

Rapporter til Admin
Men jeg har trods alt øjenvidne, det må vel også betyde lidt. Anyways lad os sige jeg også havde billeder, hvilken vej skal man gå ift en retssag? Og hvor meget ville det koste? Det nytter jo ikke meget at det koster flere tusinde kroner hvis jeg kun står til at kunne få 1300kr tilbage. Men ja billeder har jeg ikke taget, så der er jeg lidt på herrens mark. Men de kan jo også påstå at den tilstand den er i når de tager billeder på deres værksted er hvad der er afgørende og ikke hvilken tilstand den end måtte være i op til, feks da jeg indleverer den. Nå men jeg ringer lige til dem og forsøger at hitte ud af hvor jeg står.
--
#8
thechillum
Maxibruger
15-03-2018 11:40

Rapporter til Admin
Som du selv siger, så var det en dum fejl ikke tage dokumentation, så nej desværre du kan intet stille op. Når det er sagt, så handler det om alle salgs ting der efterlades i andres hænder, når jeg f.eks. aflevere min bil til Audi (grundet tilbagekaldelser f.eks.) så bruger jeg 20minutter hvor jeg tester alle bilens funktioner, alt fra vinduerne kører op og ned, varmen virker, fælgene er uden kantkys, motorens lyd, nav sat osv osv. Det tager mig 20minutter at køre hele lortet igennem med video optagelse imens, og for et år siden efter en tilbagekaldelse (diesel-skandalen) får jeg min bil tilbage og der ser jeg det. Mit 6000kr fælg er ridset og fået et hak, jeg tager jo kontant til dem, og de nægter. Efter en tur med værkføreren ude ved mit køretøj og videoen (som er skudt ude på deres afleveringsplads), så han jo konstatere at de var mig et fælg skyldigt. 20minutter - 6000kr - Det er sgu det værd når det sker!
--
#9
kb-
Junior Nørd
15-03-2018 11:58

Rapporter til Admin
Jeg har gode erfaringer med at bede om at tale med deres chef. Jeg ser kun kulierne på gulvet som et filter der sorterer de fleste fra.
--
.
#10
Defterdar
Elitebruger
15-03-2018 12:00

Rapporter til Admin
Du har vel fremvist fejlen ved indleveringen? Eller har du bare afleveret den og sagt "fiks den" ? I så fald burde der ikke være meget tvivl om hvilke fejl den havde da den blev indleveret, kontra hvad den havde ved udlevering.
--
ASUS STRIX 1080TI | i7-8700K | 16GB 3200MHz | ASUS STRIX Z370-F | Samsung EVO 960 250GB | Corsair H110i | Corsair K70RGB | 3x ASUS VS248HR
#11
Benjiii
Ultra Nørd
15-03-2018 12:06

Rapporter til Admin
øjenvidner kan du ikke bruge til noget i sådan en her sag.
--
+31/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere)
#12
Jacob
Gæst
15-03-2018 12:24

Rapporter til Admin
Du får en seddel på indlevering af varen, hvor i de normalt dokumentere standen på den enhed du indlevere. Jeg var ude for de ikke ville lave min iPhone da den havde være udsat for fysisk overlast (hvilken den ikke havde) I papirerne de havde givet mig fra indlevering til reparation, stod der et standen ved indlevering var som NY. (endda med store bogstaver) Jeg henvendte mig til deres kundeservice om informere om de selv havde dokumentere med at telefonen var i NY stand da de fik den overleveret, og at hvis den var udsat for noget var med mens den var i deres hænder så det stod på deres regning. Det var ikke noget problem for mig, og de ombyttede telefonen på stedet. Så tjek hvad de har skrevet om produktet stand ved indlevering, måske der er hjælp at hente der ?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#13
Karanka
Gigabruger
15-03-2018 12:36

Rapporter til Admin
7# et øjenvidne betyder jo intet med mindre det er en 3. part som du ikke kender på nogen måde.. Du skal gå via. forbrugerrådet, første skridt, er at oprette en sag i Center for klageløsning. Men du vil nok ikke få noget ud af det. 9# Hvad skal det ændre på? produktet er jo stadig fysisk skadet, som ikke er dækket af reklamations retten. Det kan en chef ikke ændre på.
--
#14
fuerzzz1
Supporter
15-03-2018 12:41

Rapporter til Admin
Som de andre siger er du pænt fucked. Uden beviser er der kun Elgigantens moral der gælder, og den har de vist ikke meget af desværre ;/
--
RyZen 1700, 16 gb ram, 1060 GFX,Stor SSD er kommet så nu ca 750 GB SSD ;) Jeg drømte forleden om en Intel 8700K CPU - men så vågnede jeg heldigvis !
#15
Isaac Ra.
Bruger Aspirant
15-03-2018 13:05

Rapporter til Admin
Jeg har ringet lidt frem og tilbage. Det kan være at jeg må æde tabet på 1300kr. Og så lade være med at bekymre mig mere om det. Men da jeg ikke har fået taget billeder, vil min strategi være at nægte at den har lidt fysisk overlast, og lade dem om bevisførelsen for den påstand/konklusion. Og den har vitterligt aldrig lidt fysisk overlast. Så det er ikke bare et spørgsmål om at forsøge at kradse uberettiget penge ind. Jeg har MEGET svært ved at se dem løfte bevisbyrden. Det er en hardwarefejl, og måske også en skærmfejl. Det virker til at nogle pixels er døde/ødelagte siden jeg indleverede den. Men jeg venter på en rapport som de vil sende til mig, og så må jeg se hvor god en sag jeg står med. Bare pisseærgeligt at når den laver en slem grafikfejl fra den ene dag til den anden, kun ved almindeligt brug, at de kan slippe for reklamationen ved at henvise til fysisk overlast, som jeg på ingen måde har udsat den for. En anden gang ja altså hvem ved om billeder er nok, men det vil nok forbedre mine muligheder ingen tvivl om det.
--
#16
HvidtfeldtD
Supporter
15-03-2018 13:12

Rapporter til Admin
Deres bevisførelse er da meget enkel? De har modtaget en defekt bærbar som brugeren har forvoldt. De har endda allerede vist dig billeder af dette. Tror ikke du kommer langt med det, de smider nok bare den bevisbyrde tilbage til dig. Det er ord mod ord og dit ord tæller for intet, i deres optik.
--
#17
mrKayne
Nørd Aspirant
15-03-2018 13:13

Rapporter til Admin
Altså.. Deres bevis for overlast er jo netop at skærmet har et mærke efter at være blevet trykket... De hverken kan eller skal bevise hvornår det er kommet. Det her de jo ikke en jordisk chance for at vide. Så medmindre du har billeder eller anden form for dokumentation af at det ikke var der, da du indleverede den, står du desværre meget skidt.
--
#18
cudbee
Ultrabruger
15-03-2018 13:15

Rapporter til Admin
Har sendt dig en PM
--
"Start where you are. Use what you have. Do what you can." - Arthur Ashe
#19
Isaac Ra.
Bruger Aspirant
15-03-2018 13:18

Rapporter til Admin
Det med skærmen og de døde/mærkelige pixels burde så vidt jeg ved, ikke resulterer i at den slet ikke vil starte korrekt op. Som sagt den når slet ikke til bios eller boot-screen eller noget som helst, den viser bare en lysende grå skærm, som om grafikkortet er stået helt af. Hvis skærmen alene var fucked, tror jeg stadigvæk den kunne starte op i win10. Det burde slet ikke have nogen indflydelse på opstart og visning af styresystem osv. Jeg kan tage fejl. Men en tydelig grafikfejl kan i min verden kun være hardwaren på MB den er gal med. Om skærmen så efterfølgende har fået smadret et par pixels hist og her burde slet ikke have noget med sagen at gøre så at sige. Men jeg er ikke bærbar ekspert, det siger min logik mig bare. Kan man teste en bærbar skærm på nogen måde med noget andet hardware med dvi eller hdmi? Så har jeg en række enheder jeg kan bruge hvis det er.
--
#20
Defterdar
Elitebruger
15-03-2018 13:29

Rapporter til Admin
Har du forsøgt med en ekstern skærm tilsluttet?
--
ASUS STRIX 1080TI | i7-8700K | 16GB 3200MHz | ASUS STRIX Z370-F | Samsung EVO 960 250GB | Corsair H110i | Corsair K70RGB | 3x ASUS VS248HR
#21
Chaosbird
Giga Supporter
15-03-2018 13:30

Rapporter til Admin
#0 Bevisregler: 0-6 måneder: formodningsreglen gælder 6-24 måneder: forbrugeren skal bevise, at fejlen, der klages over, var til stede på leveringstidspunktet. Hver glad for, at det kun gælder de 1300 kr., og ikke en bærbar til 12.000. Mega ærgerligt, men sådan er det.
--
#22
Isaac Ra.
Bruger Aspirant
15-03-2018 13:44

Rapporter til Admin
https://www3.lenovo.com[...] Der er desværre ikke nogen udgang til skærmoutput af nogen art. Så jeg skal løfte en bevisbyrde, hvis mit hardware går i stykker? Et eller andet blandt 1 million komponenter er stået af, og da det er en bærbar er det MEGET svært at teste for menigmand, og så kan de påstå at det har været pga fysisk overlast, og voila så hænger jeg på det? Jeg vil kontakte forbrugerstyrelsen og høre dem ad. Og hvad de rådgiver til at jeg gør. Fordi det er ret principielt. Jeg har noget hardware som fra den ene dag til den anden står af, og så kan sælger bare slippe afsted med at påstå at jeg har forårsaget fejlen? Går ud fra at de skal påvise præcis hvad der ligger til grund for deres konklusion. Som sagt får rapporten snart så kan jeg granske den. Jeg har så meget svært ved at forestille mig at de kan tørre en potentiel grafikchip/korts fejl af på mig. Det er et integreret grafikkort der sidder i.
--
#23
Jackson3012
Supporter Aspirant
15-03-2018 13:51

Rapporter til Admin
#6. Korrekt, men jeg forholder mig til hvad #0 siger, og antager at det er sandt. Så er det da 100% iorden at udstille dem. Især hvis at de ikke vil erkende deres ansvar.
--
#24
elfmatw
Semi Supporter
15-03-2018 13:57

Rapporter til Admin
#23 Hvordan skal værkstedet nogensinde kunne vurdere hvor vidt den var der ved indlevering, hvis du ikke kan bevise det? Så er det da ligegyldigt hvad forbrugeren siger.. Så skal jeg kunne banke min skærm med en hammer, indlevere den i elgiganten til reparation og så insistere på, at der kun var en pixelfejl da jeg indleverede den. Hetz og udstilling af virksomheder på offentlige medier og vurderingssider er ynkeligt, hvis man ikke har nogen håndgribelige beviser.. Det er ligesom folk der laver en dårlig anmeldelse fordi de ikke kunne udnytte en virksomheds åbenlyse fejl med en pris. Det mest retfærdige er selvfølgelig at bide i det sure æble i og med han på ingen måde kan bevise, at fejlen ikke var der ved indlevering. Derfor bør man, naturligvis, dokumentere den slags.
--
#25
ToFFo
Guru
15-03-2018 14:01

Rapporter til Admin
Kontakt forbrugerstyrelsen. Det kan du gøre pr. telefon, mail og endda chat. I stedet for at få en masse forskellige holdninger fra folk, som IKKE sidder i forbrugerstyrelsen, kunne du spare en masse tid og endda få det rigtige svar ved at kontakte dem. Det er win win :)
--
- Indsæt signatur -
#26
sds
Gæst
15-03-2018 14:48

Rapporter til Admin
#22 ehhhmm, HDMI er et skærmoutput??
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#27
Isaac Ra.
Bruger Aspirant
15-03-2018 15:34

Rapporter til Admin
Nej det er hdmi in kun #26. Jamen jeg vil bare sige at jeg kan selvfølgelig aldrig løfte nogen som helst bevisbyrde uden adgang til hardwaren. Jeg kan kun fremvise den bærbare i den tilstand som den var, det vil sige jeg kommer med en påstand om at den er gået i stykker under reklamationsperioden på 2 år tror jeg det er, og derfor vil jeg gerne have den repareret eller pengene tilbage/få en ny af samme model. Nå men det juridiske har jeg ikke så meget forstand på, det er bare en antagelse. Jamen jeg vil tage kontakt til forbrugerstyrelsen og høre om jeg har en sag og hvor meget det eventuelt vil koste.
--
#28
ToFFo
Guru
15-03-2018 18:26

Rapporter til Admin
#27 - Arrrhhh.... HDMI indgang på en bærbar? Det er i hvert fald ikke en HDMI indgang. Det ville være den eneste bærbar jeg har set nogensinde, der har det. Og det virker som en total ligegyldig feature. Se nederste linje under tech specs her: https://www3.lenovo.com[...] Connectors: 2 x USB 2.0, HDMI-out, microSD card slot, audio combo jack
--
- Indsæt signatur -
#29
Defterdar
Elitebruger
15-03-2018 18:39

Rapporter til Admin
HDMI-in på en bærbar? Whyyyyy?
--
ASUS STRIX 1080TI | i7-8700K | 16GB 3200MHz | ASUS STRIX Z370-F | Samsung EVO 960 250GB | Corsair H110i | Corsair K70RGB | 3x ASUS VS248HR
#30
-matrixz-
Mega Supporter
15-03-2018 19:11

Rapporter til Admin
Alienware har haft HDMI-IN i flere af deres modeller. https://www.youtube.com[...]
--
#31
~DoN~
Maxi Supporter
15-03-2018 20:21

Rapporter til Admin
Du får vel din bærbare tilbage når du har betalt et gebyr for undersøgelsen. Så kan du jo se om den har nogen skader. Har den ikke det, så har de jo løjet for dig. Har den en skade, så ser det ikke godt ud for din sag. Du har ingen beviser for at den skade ikke var der før du afleverede den. Min holdning er at du ikke har en nem sag og tror næppe du vil få noget ud af det. Heldigvis så er det en billig bærbar, værd bare glad for den ikke var dyrere.
--
#32
mr.hein
Monster Supporter
15-03-2018 22:13

Rapporter til Admin
#14 hvor er det du mener Elgiganten ikke besidder moral?
--
Signed by me
#33
Agges
Semibruger
15-03-2018 22:27

Rapporter til Admin
Det blev vist også skrevet tidligere, men hvad skrev de i forbindelse med modtagelsen? De gik meget op i et knækket hjørne på en højtaler, som jeg afleverede (det skete endda inde i deres modtagelse). Så de burde have dokumenteret synlig, fysisk overlast i forbindelse din aflevering, hvilket taler mod deres sag og en god del for din.
--
ATX is nice
#34
Isaac Ra.
Bruger Aspirant
16-03-2018 07:36

Rapporter til Admin
Altså det med hdmi jamen jeg har prøvet at sætte den til HDMI og intet billede, så kan være at det er HDMI out men at grafikkortet bare er kaput og at det er derfor der ikke kommer noget billede. https://imgur.com[...] Her er billedet af den, sendt fra værkstedet. Det er samme billede jeg får frem når jeg tænder den nu. Så den skærmfejl med lilla pixels er kommet efter jeg indleverede den, og yderligere så påstår de at fysisk overlast(på skærmen antager jeg) har forårsaget at der intet som helst grafisk kommer frem når man starter den op. Fordi selvom skærmen nu virker lidt fucked, jamen derfor skulle den stadigvæk kunne vise win10 omend med pixelfejl.
--
#35
Isaac Ra.
Bruger Aspirant
16-03-2018 07:37

Rapporter til Admin
Altså det med hdmi jamen jeg har prøvet at sætte den til HDMI og intet billede, så kan være at det er HDMI out men at grafikkortet bare er kaput og at det er derfor der ikke kommer noget billede. https://imgur.com[...] Her er billedet af den, sendt fra værkstedet. Det er samme billede jeg får frem når jeg tænder den nu. Så den skærmfejl med lilla pixels er kommet efter jeg indleverede den, og yderligere så påstår de at fysisk overlast(på skærmen antager jeg) har forårsaget at der intet som helst grafisk kommer frem når man starter den op. Fordi selvom skærmen nu virker lidt fucked, jamen derfor skulle den stadigvæk kunne vise win10 omend med pixelfejl.
--

Opret svar til indlægget: Elgig. Har jeg en sag? Bærbar til 1300kr

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE